Huis verkopen tijdens verbouwing?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-04 14:56

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
Ik hoop dat er hier mensen zijn die wat duidelijkheid kunnen scheppen in mijn huidige situatie. De situatie:

Huis gekocht voor de hele corona zeik, volledig gestript etc, verbouwing gestart. Verbouwing heeft lang geduurd door de schaarste qua aannemers, en gezeik met mijn aannemer. Tijdens de pandemie erachter gekomen dat ik toch liever in mijn huidige regio blijf aangezien thuiswerken meer een optie geworden is en ik ook persoonlijk een hoop zaken heb meegemaakt/ondervonden.

Inmiddels nog steeds wat gedoe met mijn aannemer maar hopelijk binnenkort ervan af. De ruwbouw is nu ongeveer klaar. Volledige begane grond vloer vervangen, isolatie, vloerverwarming. Alle kozijnen vervangen. sanitair voorbereid, zolder geisoleerd, vaste trap, nieuwe deuren, etc etc.

Wat nog moet gebeuren is de afwerking en 'kleine' dingen. Stucwerk, elektra draden trekken (buizen liggen al, badkamer/toilet betegelen en sanitair ophangen, vloeren afwerken (laminaat oid boven / tegels oid onder), en de keuken.

Nou vraag ik me af, wat is slim. Verkopen in de huidige staat met nog wel wat werk, waarschijnlijk teveel werk voor iemand die niet wil klussen maar te weinig voor de flipper/DHZman, of het huis redelijk afmaken en dan verkopen? Dat laatste zou dan alles afmaken zijn op de begane grond vloer (want tegels zijn duur en nogal subjectief), keuken, en schilderen na.
Tegels voor badkamer/wc heb ik al liggen, evenals het sanitair op de douchewandjes na. Zelfde voor elektra/UTP. Eventueel is dat wel mee te nemen naar een volgend huis mocht dat niet al af zijn, of weer door te verkopen.

Het afmaken was eigenlijk het plan, om dan ook zelf te doen, maar dat kost natuurlijk wel ook weer extra tijd. Mijn huidige woonsituatie is helaas niet stabiel, maar ik wil ook liever niet tienduizenden euro's mislopen. Ik gok dat afmaken misschien nog iets van 10k kost (huidige investeringen zoals tegels meegenomen), maar ik vraag me dus af hoeveel het zou schelen in verkoopprijs. Het gaat om een hoekwoning, regio Eindhoven, huizen in de straat gingen rond de 3ton afgelopen jaar (ietsje groter maar ook meer verouderd).

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:05

Mystikal

It never hurts to help!

Kijk naar het gemiddelde woonprogramma. Kopieer die inrichting en zet het dan te koop. Naar mijn mening levert dat altijd meer op. Mensen willen niet verbouwen. Aannemers zijn lastig te vinden. Mensen willen ontzorgd worden. Dus ik zou het zeker mooi afmaken en vervolgens de boel verkopen!

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:17

Koppensneller

winterrrrrr

Mooi afmaken voor zo weinig mogelijk geld, niet te veel geld uitgeven aan duur sanitair/tegels. In de huidige markt worden huizen verkocht op hoe ze er uit zien, niet op de kwaliteit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:14

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Ga ik precies de andere kant op:
Kamervloer, keuken en badkamer zijn nogal persoonlijke keuzes. Daarin investeren terwijl je mogelijk daar meerdere potentiële kopers afschrikt zou ik niet doen.
Wat kost een paar renders als voorbeeld voor verkoop?
Voor mij zou het geen probleem zijn

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:45

ThunderNet

Flits!

Afmaken in een zo'n algemeen mogelijke smaak, en met net materiaal. Dus zet er wel een nette grohe kraan in e.d. maar ga dan voor een instapmodel.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:49
Persoonlijk zou ik hem eerst in de verkoop zetten zoals hij nu is met eventuele renders met wat er allemaal mogelijk is. Mocht je daardoor niet de juiste kopers kunnen aanspreken zou ik overwegen om verder af te bouwen.
Tegenwoordig zijn woningen al bijna verkocht zodra ze online komen. Probeer eerst de aandacht te vestigen zonder makelaar, maar gewoon via de eigen kanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

Mystikal schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:52:
Aannemers zijn lastig te vinden.
met andere woorden; het gaat je veel tijd kosten om het voor elkaar te krijgen... ;)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:42
Ik zou de grove basis afmaken. Dus wel die electrapunten en leidingen leggen. Misschien ook nog stucen.

Dan hoeft een nieuwe koper enkel vloeren te laten leggen en keuken/sanitair te doen. Dit zijn persoonlijke keuzes. Denk voor veel mensen dan een ideaal huis.

Maar het ligt er ook aan hoeveel tijd je er nog in wil steken en of je de maximale opbrengst wil hebben.

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:23

Barrycade

Through the...

Weet niet wat de markt doet in Eindhoven, maar geen keuken erin kost een koper minimaal paar maanden voordat er uberhaupt eentje komt. Mijn zus heeft een bestaand huis gekocht en eerste ramingen voor vervangen keuken waren " minimaal 9 maanden" maar uiteindelijk een gevonden die "al" feb 2022 kan leveren.

Nu heb je een casco, dus zou eens een makelaar een raming laten doen in bestaande staat en zien waar je uitkomt. Die kan ook wel aangeven wat afgemaakt zal opleveren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-04 13:05
Afmaken, tot en met stucken en schilderen, enkel de keuken nog niet plaatsen.

Een tijdje terug met m'n vriendin wezen kijken bij een woning die er behoorlijk afgetakeld uitzag. Die is het toen niet geworden voor ons, is gekocht door een aannemer of zo - die heeft een uitbouw voor & achter geplaatst, nieuwe kozijnen, vloer aangepakt, oude ienie-mienie-keuken er uit, alles netjes laten stucken en schilderen - en zonder keuken op Funda gegooid. Met aanzienlijke toeslag op de prijs.
Barrycade schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:08:
Weet niet wat de markt doet in Eindhoven, maar geen keuken erin kost een koper minimaal paar maanden voordat er uberhaupt eentje komt. Mijn zus heeft een bestaand huis gekocht en eerste ramingen voor vervangen keuken waren " minimaal 9 maanden" maar uiteindelijk een gevonden die "al" feb 2022 kan leveren.
Op zich wel een goed punt. Maar, dan heb je twee groepen kopers: de groep die MORGEN al wil verhuizen, en de groep die graag een woning met zelf uitgezochte keuken wil en het niet erg vinden als het nog even duurt. Zodra je weet hoe groot beide groepen zijn, kan je een goede keus maken. :)

[ Voor 42% gewijzigd door vanaalten op 04-10-2021 16:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:09
Ik woon in de regio waar dit huis staat, en alles waar men zo in kan huizen gaat voor idiote prijzen weg. Veel expats etc die nu weer terug komen hebben helemaal geen zin/mogelijkheid om eerst te klussen, dus gewoon visgraat vloertje en ikea keuken er in (eventueel wel weer met 2e budget oven er in oid). En vervolgens cashen.

Hier op tweakers zitten relatief veel mensen die zelf bereid zijn de handen uit de mouwen te steken, maar buiten dit forum zitten vooral mensen die het erg waarderen als het instapklaar is. En verder:
Koppensneller schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:55:
In de huidige markt worden huizen verkocht op hoe ze er uit zien, niet op de kwaliteit.

[ Voor 17% gewijzigd door big bang op 04-10-2021 16:16 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Barrycade schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:08:

Nu heb je een casco, dus zou eens een makelaar een raming laten doen in bestaande staat en zien waar je uitkomt. Die kan ook wel aangeven wat afgemaakt zal opleveren.
Eventueel als de TS handig is kan er ook een gebruikte keuken in. Deze komen vaak zat op Marktplaats voorbij en kost meestal enkel tijd en hooguit een kleine vergoeding. De nieuwe koper heeft dan in ieder geval wel een keuken en kan zelf nog iets leuks uitkiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
big bang schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:15:
Ik woon in de regio waar dit huis staat, en alles waar men zo in kan huizen gaat voor idiote prijzen weg. Veel expats etc die nu weer terug komen hebben helemaal geen zin/mogelijkheid om eerst te klussen, dus gewoon visgraat vloertje en ikea keuken er in (eventueel wel weer met 2e budget oven er in oid). En vervolgens cashen.

Hier op tweakers zitten relatief veel mensen die zelf bereid zijn de handen uit de mouwen te steken, maar buiten dit forum zitten vooral mensen die het erg waarderen als het instapklaar is. En verder:

[...]
Ja dat zelf afmaken het meeste gaat opleveren gok ik ook wel, ik vraag me vooral af hoeveel extra (of wat ik 'verlies' door het niet te doen). Ik zit zelf namelijk ook gewoon in de situatie dat ik eens een eigen huis wil waar ik kan wonen (zit momenteel tijdelijk ergens maar dat kan binnen n maand over zijn en terug naar mn ouders heb ik echt geen zin in), en zelf afmaken gaat ook veel tijd in zitten, plus dat veel zaken de eerste keer zal worden (ondanks dat ik best handig ben ben ik niet perfect natuurlijk). Stel het kost me uiteindelijk onder de streep 10k tussen wel of niet afmaken (verkoopprijs minus (extra) kosten), dan ben ik het liever snel kwijt. wordt het 40k dan is het een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
mark-k schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:29:
[...]

plus dat veel zaken de eerste keer zal worden (ondanks dat ik best handig ben ben ik niet perfect natuurlijk).
Ideaal in een huis waar je daarna toch niet gaat wonen. Dan weet je bij je "echte huis" wel hoe het moet ;)
Stel het kost me uiteindelijk onder de streep 10k tussen wel of niet afmaken (verkoopprijs minus (extra) kosten), dan ben ik het liever snel kwijt. wordt het 40k dan is het een ander verhaal.
Er is NIEMAND op dit forum die je dit exact zal kunnen vertellen. Maar kijk eens op funda bij de geflipte huizen in de buurt. Allemaal hebben ze een keuken (luxe uitstraling, matige kwaliteit met 1 of 2 leuke features), lichte afwerking, dertien in dozijn vloertje en eventueel een zwart deurtje oid. Maak het de mensen makkelijk, cash, en neem de centen EN de ervaring mee naar je volgende woning.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Tens schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:56:
Ga ik precies de andere kant op:
Kamervloer, keuken en badkamer zijn nogal persoonlijke keuzes. Daarin investeren terwijl je mogelijk daar meerdere potentiële kopers afschrikt zou ik niet doen.
Wat kost een paar renders als voorbeeld voor verkoop?
Voor mij zou het geen probleem zijn
Potentiele kopers afschrikt? Ik weet niet welke ervaring jij hebt (ik weet ook niet waar het huis te koop staat). Maar zo lang je huis niet in brand staat, schrik je geen kopers af.... Alles wordt op dag 1 verkocht.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens

Tens

mark-k schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:29:
Stel het kost me uiteindelijk onder de streep 10k tussen wel of niet afmaken (verkoopprijs minus (extra) kosten), dan ben ik het liever snel kwijt. wordt het 40k dan is het een ander verhaal.
Is moeilijk in te schatten, brengt een nieuwe keuken van €15.000 je € 20.000 meer op? Meestal niet.
(afgezien van de vertraging in de verkoop)
Argumenten vóór en tegen afmaken zijn legitiem, je doelgroep wordt alleen iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-04 21:59
Er zijn volgens mij meer mensen die klussen of laten klussen eng en moeilijk vinden dan dat er mensen zijn die graag de boel zelf af (laten) maken.

Dus afmaken in vt wonen stijl en op funda zal het meeste opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Nadeel kan zijn(dat is het vaak) dat de koper een ander smaakt heeft dan jij. Dit kunnen ze nu wijzigen, maar dan zit jij met je spullen(tegels, sanitair etc). In een bestaande bouw, zit het er al in, en is het vaker zo dat men dan ziet of denk, ach is wel goed, of komt met paar jaar wel.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

Smobbo schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:35:
Dus afmaken in vt wonen stijl en op funda zal het meeste opleveren.
Bruto mogelijk, misschien zelfs waarschijnlijk wel, netto is de vraag. Het enige wat zeker is, is dat je geld een paar maand langer vastzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

Mystikal schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:34:
[...]

Potentiele kopers afschrikt? Ik weet niet welke ervaring jij hebt (ik weet ook niet waar het huis te koop staat). Maar zo lang je huis niet in brand staat, schrik geen kopers af.... Alles wordt op dag 1 verkocht.
'Goh wat een lelijke keuken die wil ik niet, dat wordt € 20k extra kosten......'

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Tens schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:42:
[...]

'Goh wat een lelijke keuken die wil ik niet, dat wordt € 20k extra kosten......'
Dan staan er nog 24 andere kopers in de rij die het huis wel willen hebben en daarvoor structureel gaan overbieden.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-04 12:34
Tens schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:42:
[...]

'Geen keuken in dit huis? Dan gaat het waarschijnlijk boven mijn budget uitkomen mede door dubbele lasten omdat ik nog 6 maanden moet wachten tot er een nieuwe keuken in zit.'

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
Hackus schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:38:
Nadeel kan zijn(dat is het vaak) dat de koper een ander smaakt heeft dan jij. Dit kunnen ze nu wijzigen, maar dan zit jij met je spullen(tegels, sanitair etc). In een bestaande bouw, zit het er al in, en is het vaker zo dat men dan ziet of denk, ach is wel goed, of komt met paar jaar wel.
Op zich zitten de meeste kosten niet meer in de materialen, eerder in tijd of in zaken die toch geen subjectief iets zijn (als we de vloer en keuken even met rust laten). Stucwerk zal iedereen toch wel laten doen (dat zou ik niet zelf doen, maar is misschien ook weer zoiets wat me extra maanden gaat kosten). Die tijd is denk ik het grootste issue, ook omdat ik maar niet van mn aannemer af kom en sanitair niet kan doen voordat hij eindelijk gezorgd heeft dat de leidingen goed zitten en geen legionellagevaar vormen (zie ander topic :X ).

Maar er lijkt dus niet echt een definitief antwoord op te geven vanwege alle variabelen. Ik gok dat ik inderdaad maar gewoon eens een makelaar ga vragen en ondertussen doorga met de zaken die toch gewoon af moeten voor verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

Puc van S. schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:49:
[...]

'Geen keuken in dit huis? Dan gaat het waarschijnlijk boven mijn budget uitkomen mede door dubbele lasten omdat ik nog 6 maanden moet wachten tot er een nieuwe keuken in zit.'
>:) Wat ik zeg: de argumenten vóór en tegen zijn legitiem, de vraag is wil je als verkoper 6 maanden lang wachten totdat je woning verkoop klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
Puc van S. schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:49:
[...]

Zou een keuken niet gewoon echt kapitaalvernietiging zijn though? Ik zou persoonlijk best 6 maanden zonder keuken kunnen (ff n wasbakkie fixen en n inductieplaatje) als dat betekent dat ik m naar wens heb daarna, ipv een budget ding dat er of weer uitgesloopt wordt na n halfjaar of het toch net niet is. Ben ik daar dan n uitzondering in?

De vraag is momenteel dan dus ook ff zonder keuken en zonder beganegrond afwerkvloer (dus gewoon cementdek, betegelbaar of wat je er ook mee wilt), heeft het dan meerwaarde om de rest af te maken of niet?

[ Voor 13% gewijzigd door mark-k op 04-10-2021 16:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-04 12:34
mark-k schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:51:
[...]

Zou een keuken niet gewoon echt kapitaalvernietiging zijn though? Ik zou persoonlijk best 6 maanden zonder keuken kunnen (ff n wasbakkie fixen en n inductieplaatje) als dat betekent dat ik m naar wens heb daarna, ipv een budget ding dat er of weer uitgesloopt wordt na n halfjaar of het toch net niet is. Ben ik daar dan n uitzondering in?

De vraag is momenteel dan dus ook ff zonder keuken en zonder beganegrond afwerkvloer (dus gewoon cementdek, betegelbaar of wat je er ook mee wilt), heeft het dan meerwaarde om de rest af te maken of niet?
Zoals @Tens zegt, voor beide kanten zul je potentiële kopers kwijt raken, mensen die een nieuwe (budget) keuken na 6 maanden eruitslopen zullen daar waarschijnlijk al vanaf het begin aan gedacht hebben en dus niet extra/meer bieden omdat er een keuken in zit.

Mensen die niet graag willen klussen zullen wel meer bieden voor een keuken die er in zit.

[sub]zelf heb ik in beide keren overigens wel de keuken vervangen, 1e keer omdat de keuken niet meer was dan een wasbak en 2 kastjes 2e keer omdat de keuken oud en niet naar mijn smaak was, beide keren heb ik daar wel rekening mee gehouden met mijn totaal budget wat ik uit wilde geven aan aankoop + verbouwing van de woning)

Wat het beste is geen idee, mijn oude appartement met nette keuken/badkamer ging wel voor meer weg dan vergelijkbare appartementen die dat niet hadden, maar niet in de hoedanigheid dat de uiteindelijke verbouwing gekost had.

Wellicht zou je dat in met (in gratis eerste advies gesprek) een verkoopmakelaar kunnen afstemmen?
Gevoelsmatig zou ik zeggen dat het alles of niets zou zijn, of je verkoopt het als ruwbouw dus zonder sanitair/keuken of als helemaal af.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
Niemand kan je dat echt vertellen, maar stel je voor dat er een expat koppel komt. Beginnen over twee weken bij ASML, en zitten tot ze een huis hebben in een hotel. Of een koppel dat nu huurt a 1250 per maand en graag iets wil kopen.

Die zitten niet te wachten op zes maanden afwassen in een teiltje. Die willen ergens wonen en hebben daar dik geld voor over.

Dat jij daar anders over denkt, werkt denk ik alleen maar in je voordeel, maar mensen willen graag een VT wonen huisje, durven niet te verbouwen en willen er vaak snel in. Ik denk dat de kopers rijen dik staan als je het op die manier af maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celebithil
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-04 08:44
Ikzelf heb in mijn nieuwbouw woning twee maanden gekampeerd zonder keuken. En ja, dat voelde dus als kamperen, met koken op een los inductieplaatje, en met een gare koelkast die een vriend nog in de schuur had staan en we na afloop gratis mochten doorgeven. Nou, die twee maanden was langer dan ik wilde, maar ja, dat plannen was even niet helemaal goed gegaan. (En dat was in een tijd dat keukenzaken niet overbelast waren, en we de keuken al een jaar eerder hadden uitgezocht, maar hij nog wel ingemeten en besteld moest worden.)
Maar ja, als dat tienduizenden euros meer moet kosten, doe ik het nog wel een keer, hoor.

Anderzijds, de badkamer was wel af. Zonder keuken is wel te doen, zonder badkamer en toilet niet. Dan moet je echt eerst dat fixen voor je erin kan. Dan weet je gewoon dat je pas over kan na de verbouwing. En dan heb je dus maanden dubbele lasten, wat je dan ook in de prijs moet verwerken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:14
In de huidige markt zijn er genoeg mensen die het voordeel van zelf de afbouw verzorgen zien. Je hebt maar 1 koper nodig voor je huis, dus of er nu 10 of 100 op de stoep staan, als er maar een goede bieding tussen zit.
Ik heb ook naar vrij dure huizen gekeken waar echt nog wel een paar ton aan verbouwd mocht worden. Die gingen ook snel weg.

Wel zou ik zorgen dat het opgeruimd is en dat wat er is gedaan af is. Dus geen half plafond. Of overal nog rommel en koffiebekers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
MeTooPV schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:28:
In de huidige markt zijn er genoeg mensen die het voordeel van zelf de afbouw verzorgen zien. Je hebt maar 1 koper nodig voor je huis, dus of er nu 10 of 100 op de stoep staan, als er maar een goede bieding tussen zit.
Ik heb ook naar vrij dure huizen gekeken waar echt nog wel een paar ton aan verbouwd mocht worden. Die gingen ook snel weg.

Wel zou ik zorgen dat het opgeruimd is en dat wat er is gedaan af is. Dus geen half plafond. Of overal nog rommel en koffiebekers.
Rommel enzo gaat uiteraard weg, dat is de meest simpele manier van 'winst'. Verder zijn de plafonds allemaal al af ja, het is echt afwerking.

Wel idd goeie om ook ervoor te zorgen dat de gaten in de vloer weg zijn boven (van het slopen van oude muren waar dus geen dekvloer zat).

Verder ga ik idd een makelaar fixen en daarmee afstemmen, de consensus lijkt hier redelijk 50/50 te zijn qua wat slim is dus daar heb ik helaas niet echt veel aan in mijn beslissing (maar ik waardeer alle meningen zeker, zijn een hoop aspecten langs gekomen waar ik nog niet aan gedacht had :) ).

Ik hou jullie op de hoogte zodra ik meer weet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 472287

mark-k schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:51:
[...]

Huizenflippers maken juist winst door huizen AF te maken, en niet half half te koop te zetten.

De meeste mensen weten helemaal niet wat voor keuken ze willen, ze kijken naar je foto's en denken dan, wow, dat ziet er gaaf uit!

Het aantal mensen dat er een keuken in kan visualiseren is veel lager. En dan moeten ze nog in een verbouwing willen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 17:51:
[...]

Huizenflippers maken juist winst door huizen AF te maken, en niet half half te koop te zetten.

De meeste mensen weten helemaal niet wat voor keuken ze willen, ze kijken naar je foto's en denken dan, wow, dat ziet er gaaf uit!

Het aantal mensen dat er een keuken in kan visualiseren is veel lager. En dan moeten ze nog in een verbouwing willen zitten.
Huizenflippers doen dat dan ook vaker dan 1x, zijn niet alleen, en hebben de connecties daarvoor, ik denk niet dat je mijn situatie daarmee kan vergelijken.
Ik ken persoonlijk niemand die meer zou betalen voor een huis met keuken dan voor een huis zonder keuken minus de prijs van een keuken. Als ik 10k korting zou krijgen op mn huis doordat er geen keuken in zit zou ik dat altijd kiezen over een huis dat 10k duurder is met keuken, want die 10k kun je dan die keuken van kopen. En daardoor zorgt het in mijn huidige situatie ervoor dat ik niet nog 5 maanden met n huis zit waar ik zelf niet wil gaan wonen vanwege persoonlijke omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

mark-k schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 18:04:
[...]

Huizenflippers doen dat dan ook vaker dan 1x, zijn niet alleen, en hebben de connecties daarvoor, ik denk niet dat je mijn situatie daarmee kan vergelijken.
Ik ken persoonlijk niemand die meer zou betalen voor een huis met keuken dan voor een huis zonder keuken minus de prijs van een keuken. Als ik 10k korting zou krijgen op mn huis doordat er geen keuken in zit zou ik dat altijd kiezen over een huis dat 10k duurder is met keuken, want die 10k kun je dan die keuken van kopen. En daardoor zorgt het in mijn huidige situatie ervoor dat ik niet nog 5 maanden met n huis zit waar ik zelf niet wil gaan wonen vanwege persoonlijke omstandigheden.
Dan heb je je keuze duidelijk al gemaakt en is het nut van dit topic mij niet geheel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 19:18:
[...]

Dan heb je je keuze duidelijk al gemaakt en is het nut van dit topic mij niet geheel duidelijk.
De keuze om geen keuken te plaatsen had ik inderdaad al gemaakt, het topic gaat al de hele tijd om het huis in de huidige staat verkopen of alles afmaken op de afwerkvloer en keuken na, wat ik ook meerdere keren genoemd heb in verschillende posts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:31

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wil je je investering maximaliseren?
Dan "neutraal" afmaken. Tijd is hier je vriend, want stijgende huizenprijzen.

Ben je er nu klaar mee? Nu wegduwen, en dan pak je er minder voor... zo is het nu eenmaal.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
teacher schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 19:43:
Wil je je investering maximaliseren?
Dan "neutraal" afmaken. Tijd is hier je vriend, want stijgende huizenprijzen.

Ben je er nu klaar mee? Nu wegduwen, en dan pak je er minder voor... zo is het nu eenmaal.
De stijgende huizenprijzen zijn een reden om het nog 20 jaar vast te houden gok ik dus die variabele meenemen is niet verstandig. Plus dat ik zelf ook iets anders wil kopen (waarschijnlijk duurder dan dit) dus dan zijn stijgende huizenprijzen juist niet gunstig.

Ik wil het liefst zowel geld als tijd optimaliseren. Ik ben bereid nog een tijdje langer ermee bezig te zijn als het significant veel oplevert, is het maar n paar k extra dan is het me denk ik de tijd en stress niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-04 22:58
Uit mijn ervaring:

Toevoegen van een keuken is zonde van ke geld tenzij je er een echt goedkoop 5k~ op de kop kan tikken, anders gewoon wat renders bijvoegen.

Verkoop met renders duurt wel wat langer, zeker als je in de 600k+ categorie uit gaat komen.

Bereken voor je zelf even je kosten, wat heb je er al voor betaald, wat heb je er in geïnvesteerd, financieel maar ook even tijd x een mooi tarief doen. Dat is je basis wat je minimaal terug wilt verdienen.

Keukens zijn nog wel redelijk betrouwbaar met levertijden, maar loodgieters etc. Is op dit moment wel een issue.
Als je een relatief goedkope badkamer kan plaatsen, dan zeker doen. Dubbele wastafel inloop douche, tegels, kranen etc. + Wc kost je zo max. 7500 om te maken. En minder als je goedkopere materialen gebruikt.

Dit maakt het ook makkelijker verkoopbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:11
Ik zou het "casco" afmaken. Dan kan de koper het afmaken zoals die wil, zonder een eventuele goedkope badkamer/keuken/whatever weer af te moeten breken. Je kan er wel een goedkope keuken of badkamer in plaatsen maar die gaat er waarschijnlijk toch meteen uit, zeker als de rest ook niet af is.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:31

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

mark-k schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 23:34:
[...]

De stijgende huizenprijzen zijn een reden om het nog 20 jaar vast te houden gok ik dus die variabele meenemen is niet verstandig. Plus dat ik zelf ook iets anders wil kopen (waarschijnlijk duurder dan dit) dus dan zijn stijgende huizenprijzen juist niet gunstig.

Ik wil het liefst zowel geld als tijd optimaliseren. Ik ben bereid nog een tijdje langer ermee bezig te zijn als het significant veel oplevert, is het maar n paar k extra dan is het me denk ik de tijd en stress niet waard.
Die variabele neem je juist wel mee. Wat nou als de prijzen in dit segment zouden dalen en je er over twee maanden 10k minder voor zou krijgen?

Maar, de belangrijkste vraag: wat zegt de lokale makelaar hierover? Want gezien je reacties wil je het niet afmaken.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leto001
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:29
Als je er relatief snel vanaf wil en ook je inkomsten wil maximaliseren dan zou ik het gewoon opruimen en in huidige staat te koop zetten. Dan twee weken kijken wat er gebeurd en of daar een bieding uit gaat komen die acceptabel is. Als de belangstelling qua bezichtigingen tegenvalt of je krijgt geen biedingen voor een bedrag dat je wil zien, dan weet je wat je te doen staat,

Overigens zou ik ik denken dat een goede verkoop makelaar je ook wel van advies zou moeten kunnen voorzien. Er spelen imho ook nog wel andere variabelen mee, zoals de gewildheid van het huis, de wijk, enz.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:07
Je hebt ongetwijfeld goede redenen om te willen verkopen en zelf te blijven wonen in een 'instabiele woonplek waar je over een maand zomaar uit kan moeten', maar ik zou zelf in deze huizenmarkt wel een paar keer bedenken of het niet verstandiger is om toch enkele jaren in je nieuw gekochte woning te wonen (die je dan in je eigen tempo afmaakt) en als de gekte uit de markt is kijken of je dan een stabiele woonplek in je gewenste omgeving kunt krijgen. Als.je nu je koopwoning van de hand doet heb je dus ff niks, en zie er dan straks maar weer tussen te komen. Maar wellicht is je situatie zodanig dat dit geen rol speelt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:22

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

mark-k schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 23:34:
[...]
Er is er maar één die je hier redelijk over kan adviseren wat er met de hedendaagse tijdsgeest echt nog wel en niet af moet en dat is een goede makelaar. Laat er 3 over de vloer komen voor een intake gesprek en vraag ze alvast wat zij af zouden willen zien vóórdat het de verkoop in gaat. Uiteraard vraag je hun ook naar hun kosten als courtage, want je wilt niet overkomen dat ze alleen voor dat advies komen ;)

Die van mij was heel duidelijk: nieuwe vloer (lag oud, oud, oud PVC in). Appartementje, 50m2 doorgetrokken in een lichtere kleur. En de achterslaapkamer nog afmaken. That's it. Niet meer die paneeldeuren verder renoveren, niet meer de gang schilderen, niet meer dit, niet meer dat.
Verkocht als een tierelier en zelfs hij was verbaasd (of acteerde dat :P) over de opbrengst.

Wat voor jou ook belangrijk gaat worden is of je in je nieuwe (oude) regio al een huis hebt. Je wilt deze verkopen, niet bij je ouders in en hebt daar nog niks, begreep ik. En je hebt iets tijdelijks wat over een maand ten einde kan zijn.
Ik heb nieuws voor je, tenzij je echt donders veel mazzel hebt, moet je ook in je eigen regio een flinke zak geld meenemen om die 40+ andere overbieders te overbieden. Zelfs in oost Groningen vliegen de prijzen nu omhoog. Dus neem dat aspect zeker mee! Zorg dat je daar iets hebt, al is het maar weer iets tijdelijks.

Liefst zou ik eerst weer iets gekocht hebben, voordat ik deze te koop zette, al was het maar dat je er dan tijdelijk nog zelf in kunt wonen (en dingen afmaken). Maar: risico dat als de markt toch opeens instort, dat je dan wel opeens met twee huizen zit. Kans is nu klein, maar niet onmogelijk. Ik geef het maar even mee.
Schroom ook niet om concessies te doen. Hoe erg is het echt om je spullen in een opslag te mikken, toch bij je ouders weer in te hokken of een andere oplossing te zoeken en vanuit die situatie (maar met de zak geld uit de verkoop woning) je nieuwe woning te zoeken (met het risico dat je nog twee jaar bezig bent in de huidige markt...).

Ik geef dit vooral mee, omdat ik in je postings aardig wat frustratie / stress lees. Ik hoop vooral dat je niet tegen een burn-out aan hikt (als je de laatste twee jaar voornamelijk 'aan' hebt gestaan door alle verbouwstress etc, is die kans zeker aanwezig, ga dit HEEL goed bij jezelf na, voel je lichaam aan en wuif signalen niet te makkelijk weg). Bepaal op basis hiervan wat JIJ nodig hebt om verder te komen. Neem desnoods twee weken vakantie naar een hutje op de heide/Veluwe en ga echt even weg van alles, om je 'plan de campagne' op te gaan stellen.

Dus:
- praat met wat makelaars wat zij vinden, dat geeft vast een beeld wat er ECHT nog moet gebeuren
- acteer niet TE snel en stel eerst even een plannetje op hoe je verder wilt.

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:40
Wat doet een 2e hands 'ok uitziende' keuken op marktplaats? Denk dat die investering x5 op de verkoopprijs doet... Een nieuwe keuken betwijfel ik of die echt z'n investering waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:27
Kijk ook naar financierbaarheid voor de koper. De koper moet de nog te verbouwen zaken wel uit eigen zak kunnen betalen of via een bouwdepot zien te financieren. Dat zal de groep voor een niet af huis kleiner maken, naast het gemak dat eerder genoemd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

teacher schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 19:43:
Tijd is hier je vriend, want stijgende huizenprijzen.
Kan ook andersom:

Tijd is je vijand, hoe langer de verkoop van je woning duurt, hoe duurder de woning die je wilt gaan kopen...

>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:37
Specifiek voor Eindhoven: minimaal maar netjes afmaken en voor de hoofdprijs in de markt zetten voor de verse lading kopers uit India.

De woningen die niet af zijn worden voor minder verkocht aan Eindhovenaren die anders helemaal niets kunnen kopen.

[ Voor 30% gewijzigd door Rukapul op 06-10-2021 11:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-04 13:06
De ruwbouw is nu ongeveer klaar. Volledige begane grond vloer vervangen, isolatie, vloerverwarming. Alle kozijnen vervangen. sanitair voorbereid, zolder geisoleerd, vaste trap, nieuwe deuren, etc etc.

-Stucwerk
Zeker laten doen

-elektra draden trekken
Zeker doen en WCD's afmonteren, is prima zelf te doen samen met een handige vriend. Een electricien kan de groepenkast afmonteren.

-badkamer/toilet betegelen en sanitair ophangen
Ik zou het persoonlijk als je de materialen al hebt afmaken.

-vloeren afwerken
Leg overal laminaat. Dit kun je zelf en is niet al te duur Kies een neutrale eikenlook á tientje per m2

-en de keuken.
Voor 2-3k een ikea keuken erin https://kitchen.planner.ikea.com/planner/#/nl/nl/

Persoonlijk denk ik dat wat anderen gezegd hebben, veel mensen niet kunnen visualiseren hoe een woning er uit komt te zien als het "af" is. De keuken is evt te skippen maar stucwerk en electra zijn toch wel minimaal. Laminaat is zelf te doen met een decoupeerzaag en wat tijd en laat het er gelijk een stuk completer uit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:29

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

mark-k schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:48:
Ik gok dat afmaken misschien nog iets van 10k kost (huidige investeringen zoals tegels meegenomen), maar ik vraag me dus af hoeveel het zou schelen in verkoopprijs.
weet je zeker dat het maar 10K kost.... gezien het eerdere verhaal en je aangave wat er nog te doen is (stucwerk, electriciteit aanleggen, betegelen, sanitair ophangen, vloeren afwerken en 'de keuken') geloof ik nooit dat dat 'maar' 10K is.

iig moet je wel realiseren dat een half afgewerkt ruwbouw huis gewoon eigenlijk onverkoopbaar is... domweg omdat te verwachten is dat er daarmee 'dingen aan de hand zijn'.... de enige reden dat mensen dat opeens gaan verkopen is vaak omdat er een boel dingen niet goed gelopen zijn.

Als je al een koper vind, zal dat hooguit een koper zijn die absoluut aan de onderkant van de prijs gaat zitten en dat kost je behoorlijk veel... mensen die gaan overbieden kun je vermoedelijk al helemaal vergeten.

Dus het beste advies is het wel allemaal zo afmaken dat het netjes afgewerkt er uitziet en zeker geen hoop 'losse' eindjes zijn..
Wel lijkt het me belangrijk dat je een realistische schatting maakt hoeveel werk dat nog is, je '10K' komt op mij behoorlijk onrealistsch over en juist die onderschatting kan je meer stress gaan opleveren.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:32
Uncle Mel schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:58:
De ruwbouw is nu ongeveer klaar. Volledige begane grond vloer vervangen, isolatie, vloerverwarming. Alle kozijnen vervangen. sanitair voorbereid, zolder geisoleerd, vaste trap, nieuwe deuren, etc etc.

-Stucwerk
Zeker laten doen

-elektra draden trekken
Zeker doen en WCD's afmonteren, is prima zelf te doen samen met een handige vriend. Een electricien kan de groepenkast afmonteren.

-badkamer/toilet betegelen en sanitair ophangen
Ik zou het persoonlijk als je de materialen al hebt afmaken.

-vloeren afwerken
Leg overal laminaat. Dit kun je zelf en is niet al te duur Kies een neutrale eikenlook á tientje per m2

-en de keuken.
Voor 2-3k een ikea keuken erin https://kitchen.planner.ikea.com/planner/#/nl/nl/

Persoonlijk denk ik dat wat anderen gezegd hebben, veel mensen niet kunnen visualiseren hoe een woning er uit komt te zien als het "af" is. De keuken is evt te skippen maar stucwerk en electra zijn toch wel minimaal. Laminaat is zelf te doen met een decoupeerzaag en wat tijd en laat het er gelijk een stuk completer uit zien.
toon volledige bericht
Ik wilde eenzelfde soort reactie typen als dit.
Ik denk dat je deze kosten er makkelijk uithaalt bij verkoop. Ook in de huidige woningmarkt verkoopt een woning die af is gewoon beter (sneller en/of meer geld).

Alles hoeft niet in detail piekfijn, maar wel gewoon netjes. Ikea keuken is gewoon goed en netjes, dat er dan geen Quooker of dure apparatuur in zit maakt minder uit.

Overal laminaat neerleggen hoeft ook de wereld niet te kosten. Hoeft niet gelijk een bouwmarkt vloertje te zijn van 4mm dik, maar kan ook een prima restpartij zijn. Kies iets neutraals uit en het is altijd prima.

Even doorbijten, maar ik denk dat het een makkelijk manier is om een leuk centje aan over te houden. Toch wel lekker gezien de omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:05
Het klinkt misschien fout maar ik zou het huis inderdaad ook casco afleveren en te koop zetten voor een prijs waarbij je geen onderscheid maakt of je de keuken wel of niet had geplaatst. Maximaliseren dus die hap. Eerlijk is het niet maar mensen kopen nu toch wel een huis in deze markt, voor praktisch elke prijs lijkt het ( al weet ik niet in welke categorie je zit, hoger segment werkt anders. Ik zat in de 200 - 300k range )

Ik zou het zelf ook niet leuk vinden, en vond ik afgelopen maart bij de koopovereenkomst ook niet. Maar je bent een dief van je eigen portemonnee als je het niet zou doen. Pas ook op voor die makelaars die het dan "goedkoper" in de markt willen zetten, een bonus regeling afspreken, zodat ze meer bonus kunnen opstrijken....

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-04 17:07
je bedoeld dus zoiets als dit:
https://www.funda.nl/koop...huis-42421525-borgweg-49/

was al redelijk snel bod op gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
RM-rf schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:02:
[...]

weet je zeker dat het maar 10K kost.... gezien het eerdere verhaal en je aangave wat er nog te doen is (stucwerk, electriciteit aanleggen, betegelen, sanitair ophangen, vloeren afwerken en 'de keuken') geloof ik nooit dat dat 'maar' 10K is.

iig moet je wel realiseren dat een half afgewerkt ruwbouw huis gewoon eigenlijk onverkoopbaar is... domweg omdat te verwachten is dat er daarmee 'dingen aan de hand zijn'.... de enige reden dat mensen dat opeens gaan verkopen is vaak omdat er een boel dingen niet goed gelopen zijn.

Als je al een koper vind, zal dat hooguit een koper zijn die absoluut aan de onderkant van de prijs gaat zitten en dat kost je behoorlijk veel... mensen die gaan overbieden kun je vermoedelijk al helemaal vergeten.

Dus het beste advies is het wel allemaal zo afmaken dat het netjes afgewerkt er uitziet en zeker geen hoop 'losse' eindjes zijn..
Wel lijkt het me belangrijk dat je een realistische schatting maakt hoeveel werk dat nog is, je '10K' komt op mij behoorlijk onrealistsch over en juist die onderschatting kan je meer stress gaan opleveren.
toon volledige bericht
Die 10k is met al het werk zelf doen op stucwerk na, en zonder vloer en keuken. De zaken die verder nog over zijn zijn vooral arbeidsintensief, niet zo zeer materiaal.

Verder zijn er inderdaad dingen misgegaan, niet zo zeer met het huis zelf, maar vooral met mijn leven. Maar je hebt idd gelijk dat zoiets misschien verkeerd over gaat komen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
badboyqxy schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 01:18:
Uit mijn ervaring:

Toevoegen van een keuken is zonde van ke geld tenzij je er een echt goedkoop 5k~ op de kop kan tikken, anders gewoon wat renders bijvoegen.

Verkoop met renders duurt wel wat langer, zeker als je in de 600k+ categorie uit gaat komen.

Bereken voor je zelf even je kosten, wat heb je er al voor betaald, wat heb je er in geïnvesteerd, financieel maar ook even tijd x een mooi tarief doen. Dat is je basis wat je minimaal terug wilt verdienen.

Keukens zijn nog wel redelijk betrouwbaar met levertijden, maar loodgieters etc. Is op dit moment wel een issue.
Als je een relatief goedkope badkamer kan plaatsen, dan zeker doen. Dubbele wastafel inloop douche, tegels, kranen etc. + Wc kost je zo max. 7500 om te maken. En minder als je goedkopere materialen gebruikt.

Dit maakt het ook makkelijker verkoopbaar.
toon volledige bericht
600k segment zitten we zeker niet in, eerder in de startersmarkt, rond de 300k.
Badkamer zou op zich als betegelen idd niet zo lastig is niet zo moeilijk of duur zijn om af te maken nee, sanitair had ik al, tegels heb ik al, en heb alles redelijk okee qua prijzen op de kop kunnen tikken. Het duurste was denk ik het whirlpoolbad maar dat is ook niet echt iets dat je simpel meeneemt naar n ander huis dus die investering ben ik gok ik wel al kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
teacher schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 07:55:
[...]

Die variabele neem je juist wel mee. Wat nou als de prijzen in dit segment zouden dalen en je er over twee maanden 10k minder voor zou krijgen?

Maar, de belangrijkste vraag: wat zegt de lokale makelaar hierover? Want gezien je reacties wil je het niet afmaken.
Ik zie idd wel wat op tegen het afmaken, met alles dat zich in mijn leven speelt, maar ik hou de optie nog open. Het is vooral dat ik niet wil dat ik nog een paar maanden eraan ga werken en uiteindelijk nauwelijks iets ervoor terug zie.

De lokale makelaars ga ik inderdaad binnenkort benaderen, dat lijkt idd de meest verstandige stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
jurjen_g schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:10:
Je hebt ongetwijfeld goede redenen om te willen verkopen en zelf te blijven wonen in een 'instabiele woonplek waar je over een maand zomaar uit kan moeten', maar ik zou zelf in deze huizenmarkt wel een paar keer bedenken of het niet verstandiger is om toch enkele jaren in je nieuw gekochte woning te wonen (die je dan in je eigen tempo afmaakt) en als de gekte uit de markt is kijken of je dan een stabiele woonplek in je gewenste omgeving kunt krijgen. Als.je nu je koopwoning van de hand doet heb je dus ff niks, en zie er dan straks maar weer tussen te komen. Maar wellicht is je situatie zodanig dat dit geen rol speelt.
Klopt, met de huidige markt is alles gedoe. De situatie is als volgt, ik heb n huis gekocht dicht bij mn werk aangezien ik niet meer elke dag 80km enkele reis wilde rijden. Toen kwam corona, konden we allemaal thuis werken, en dat kan straks nog steeds gedeeltelijk. Daarnaast er dus achter gekomen wat ik hier niet wil achter laten, en medische issues waardoor ik als ik daar ga wonen alsnog vaker per week die afstand moet gaan rijden, precies hetgeen wat ik wilde vermijden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
Freakertje schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:23:
[...]

Er is er maar één die je hier redelijk over kan adviseren wat er met de hedendaagse tijdsgeest echt nog wel en niet af moet en dat is een goede makelaar. Laat er 3 over de vloer komen voor een intake gesprek en vraag ze alvast wat zij af zouden willen zien vóórdat het de verkoop in gaat. Uiteraard vraag je hun ook naar hun kosten als courtage, want je wilt niet overkomen dat ze alleen voor dat advies komen ;)

Die van mij was heel duidelijk: nieuwe vloer (lag oud, oud, oud PVC in). Appartementje, 50m2 doorgetrokken in een lichtere kleur. En de achterslaapkamer nog afmaken. That's it. Niet meer die paneeldeuren verder renoveren, niet meer de gang schilderen, niet meer dit, niet meer dat.
Verkocht als een tierelier en zelfs hij was verbaasd (of acteerde dat :P) over de opbrengst.

Wat voor jou ook belangrijk gaat worden is of je in je nieuwe (oude) regio al een huis hebt. Je wilt deze verkopen, niet bij je ouders in en hebt daar nog niks, begreep ik. En je hebt iets tijdelijks wat over een maand ten einde kan zijn.
Ik heb nieuws voor je, tenzij je echt donders veel mazzel hebt, moet je ook in je eigen regio een flinke zak geld meenemen om die 40+ andere overbieders te overbieden. Zelfs in oost Groningen vliegen de prijzen nu omhoog. Dus neem dat aspect zeker mee! Zorg dat je daar iets hebt, al is het maar weer iets tijdelijks.

Liefst zou ik eerst weer iets gekocht hebben, voordat ik deze te koop zette, al was het maar dat je er dan tijdelijk nog zelf in kunt wonen (en dingen afmaken). Maar: risico dat als de markt toch opeens instort, dat je dan wel opeens met twee huizen zit. Kans is nu klein, maar niet onmogelijk. Ik geef het maar even mee.
Schroom ook niet om concessies te doen. Hoe erg is het echt om je spullen in een opslag te mikken, toch bij je ouders weer in te hokken of een andere oplossing te zoeken en vanuit die situatie (maar met de zak geld uit de verkoop woning) je nieuwe woning te zoeken (met het risico dat je nog twee jaar bezig bent in de huidige markt...).

Ik geef dit vooral mee, omdat ik in je postings aardig wat frustratie / stress lees. Ik hoop vooral dat je niet tegen een burn-out aan hikt (als je de laatste twee jaar voornamelijk 'aan' hebt gestaan door alle verbouwstress etc, is die kans zeker aanwezig, ga dit HEEL goed bij jezelf na, voel je lichaam aan en wuif signalen niet te makkelijk weg). Bepaal op basis hiervan wat JIJ nodig hebt om verder te komen. Neem desnoods twee weken vakantie naar een hutje op de heide/Veluwe en ga echt even weg van alles, om je 'plan de campagne' op te gaan stellen.

Dus:
- praat met wat makelaars wat zij vinden, dat geeft vast een beeld wat er ECHT nog moet gebeuren
- acteer niet TE snel en stel eerst even een plannetje op hoe je verder wilt.
toon volledige bericht
Momenteel iets kopen gaat lijkt mij niet omdat mijn geld vast zit in het huidige huis.
Ik ga idd die makelaars benaderen binnenkort. En dan kan ik beslissen hoe of wat. De huidige situatie is niet goed, geen idee wat een andere situatie zou brengen. Ik ben iig al lang 'op', waarbij al het gezeik met de verbouwing uiteraard ook een rol gespeeld heeft maar ook een hoop andere zaken, en heb geen idee meer waar ik goed aan doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Lijkt mij dat TS teveel tegen het verhuizen op ziet om er in te trekken en af te bouwen. Verkoop het as-is en pak een beetje overwaarde nu dat de markt nog op drift is. Daarna rustig heroriënteren, misschien zelf iets bouwen in het dorp dat je lief is.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
Rukapul schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:53:
Specifiek voor Eindhoven: minimaal maar netjes afmaken en voor de hoofdprijs in de markt zetten voor de verse lading kopers uit India.

De woningen die niet af zijn worden voor minder verkocht aan Eindhovenaren die anders helemaal niets kunnen kopen.
Hebben alle expats die we bij ASML binnen halen geen interesse om zelf hun keuken uit te zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511810

Je kunt natuurlijk ook je collega's een lief aankijken en met een paar pizza's 's avonds eensverleiden om de wat simpelere, arbeidsintensieve zaken aan te pakken. Heck, het is op loopafstand....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:37
mark-k schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:56:
[...]

Hebben alle expats die we bij ASML binnen halen geen interesse om zelf hun keuken uit te zoeken?
Vast niet. Maar je huis verkopen aan de subpopulatie die die interesse inderdaad niet hebben kan een premium opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-04 19:49

Floor-is

5.2

ThunderNet schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:56:
Afmaken in een zo'n algemeen mogelijke smaak, en met net materiaal. Dus zet er wel een nette grohe kraan in e.d. maar ga dan voor een instapmodel.
Eens!

Keuken bij Kvik of Reddy met weliswaar apparaten van Siemens, maar de IQ100 of 300 serie. (Een Quooker is duur, maar helpt bij verkoop trouwens). Zwart is momenteel onwijs hip
Badkamer bij badkamerconcurrent of iets van die strekking. Neutrale kleuren, niet strak wit maar er vlakbij. En niet de allergoedkoopste spullen erin, maar een net merk en daarvan een van de goedkopere ranges.

Vloer zou ik proberen een visgraat PVC in te leggen, als het goed is niet al te duur, spreekt wel erg aan. Combineert ook fijn met de vloerverwarming.

Elektra afmaken, ook daar gewoon goed schakelmateriaal erin. Je kunt er misschien een paar honderd € op besparen, maar juist het afmaken is wat hier helpt. Een plafondlamp zou ik minder aandacht aan besteden, dat zijn dingen die mensen toch wel vervangen. Gewoon standaard van de Praxis doen zou ik haast zeggen. (Of je moet echt willen laten zien dat alles luxe is, dan goed de sale checken online. :))

De kans dat je het aan mensen verkoopt die het geen probleem vinden om nog een elektricien, loodgieter, badkamerboer, keukenboer en schilder uit te nodigen is gewoon klein. Zeker omdat het inhuren van die mensen moeilijk is op het moment. De kans dat je dus tot verkoop komt voor een goede prijs is hoger als je wel investeert. Een instapklaar huis is gewoon wat iedereen aantrekt en dan zal je zien dat er veel meer wordt overboden. (Meestal meer dan je nog moet investeren!!)

Even snel rekenen voor je :)
- Je hebt al veel liggen voor de badkamer (zeg nog 3-4k?)
- Een keuken bij Reddy/Kvik kan je met Siemens spul (koelvries, kookplaat, afzuiger, Quooker, oven en mooi werkblad) gemakkelijk voor <15k hebben
- De vloer erin kan je voor <50/m2 doen
- Elektra afmaken kost vooral tijd, misschien 2000 aan materiaal nog ex de meterkast

Als mensen komen kijken dan zeggen mijn bevriende makelaars:
- Een badkamer kost je minstens 15k
- Een leuke keuken kost je minstens 15k, eerder 25
- Voor een vloer moet je 75-100/m2 rekenen (verwijderen, egaliseren, aankopen, leggen, plinten)
- Elektra roepen ze ook maar wat over, kan 2k zijn, kan 5k zijn

Als mensen komen kijken en ze hoeven die gevoelstechnische 40-50k niet te investeren omdat jij er tijd en ergens tussen 20 en 30k in hebt gestoken.. Wie is dan spekkoper?

Aldus mijn €0,02 :)

[ Voor 19% gewijzigd door Floor-is op 07-10-2021 15:51 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-04 19:43
mark-k schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 18:04:
[...]

Maar in deze tijd een keuken geleverd krijgen plus apparaten is best een dingetje.
En van 10k heb je een simpele keuken zonder veel gekkigheid.
En vergeet niet de levertijden die ook op Ikea keukens zit.
Misschien een showroom model wat past?

[ Voor 5% gewijzigd door Roos79 op 08-10-2021 23:22 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
Nog even een update zoals beloofd. Ik heb contact gehad met 2 makelaars in de regio. Beide gaven ongeveer hetzelfde bedrag aan als het huis af zou zijn, maar in de huidige staat verwachtte de ene een stuk hoger qua verkoopprijs dan de ander. Uiteindelijk hier in de buurt nog een bezichtiging gedaan voor een huis, en een aantal keer weer in het woon-werk verkeer gezeten.

Uiteindelijk heb ik de keuze gemaakt om het huis toch gewoon zelf af te maken en er dan een tijdje te gaan wonen. Reden hiervoor is vooral omdat ik nu elke keer ervan uitga dat het ruk gaat zijn om daar te gaan wonen en het beter zou zijn als ik in mijn huidige omgeving blijf, maar hier heb ik eigenlijk nog geen bewijs voor. Ik ga het dus gewoon proberen en dan zie ik vanzelf of het wegvallen van reistijd naar het werk opweegt tegen het veranderen van omgeving en lastiger maken van het onderhouden van de huidige sociale contacten en medische afspraken.

In elk geval bedankt voor alle reacties die hier langs zijn gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:51
Goede keuze.

Ohja, en vergeet die tegels beneden. Visgraat PVC icm met een taatsdeur, dat verkoopt.

[ Voor 16% gewijzigd door ColeJ op 16-11-2021 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
veel succes @mark-k! mooi dat je de moed hebt weten te verzamelen voor een gedurfde stap.
neem de tijd om je nieuwe bestaan een kans te geven. vaak duurt het even voordat je je ergens opnieuw thuis voelt. voor de woningwaarde ook de beste keuze gok ik zo.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
ColeJ schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:38:
Goede keuze.

Ohja, en vergeet die tegels beneden. Visgraat PVC icm met een taatsdeur, dat verkoopt.
Deuren zaten er al in dus die ga ik niet vervangen. Visgraat vind ik zelf echt spuuglelijk dus als ik er langer dan n paar weken ga zitten gaat m dat toch niet worden haha. Eerst maar gewoon even de kale cementdekvloer houden en dan kijken wat ik ermee wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@mark-k Succes !
Ik hoop dat je het naar je zin krijgt in de nieuwe omgeving.
@JJ Le Funk Ik vind visgraat ook niks

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1