Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Lelt
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-11-2021
Hallo,

Wij hebben een huis gekocht en zijn van plan om op korte termijn zonnepanelen te laten leggen op ons schuine dak (met dakraam) gelegen op het zuid-westen. Het dak heeft 2 verschillende hellingshoeken waarbij het onderste deel te schuin is voor zonnepanelen.
Hierdoor is er maar ruimte voor 5 panelen richting zuid-westen.

Als extra kunnen er nog 4 panelen gelegd worden richting noord-oost. Opbrengst is natuurlijk lager, maar vanwege de lage hellingshoek van het dak zou de opbrengst in de zomer volgens het advies gewoon 100% moeten zijn. In de winter daalt de opbrengst naar ca. 60%. Er is meer ruimte richting noord-oost, maar hoe lager je gaat op het dak, hoe minder de opbrengst i.v.m. schaduw verwacht ik. Alle 9 panelen zouden dan aangesloten worden met optimizers.

Jaarverbruik is op dit moment in ons appartementje rond de 1200 kWh per jaar, maar dat zal ik de toekomst wel flink omhoog gaan verwacht ik.

Netto investering: € 3751,06
Opbrengst: 2838 kwh

Wat denken jullie? Prijs per w/p is redelijk hoog volgens mij, maar het dak is niet echt ideaal. Gaat ons ook meer om het klimaat dan om de terugverdientijd. Ben benieuwd naar jullie ideeën.

Zie onderstaand nog wat foto’s van de situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-j8e_XxcF0V2Fx7R6j1VsLY94e4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fASp50aHUh1EOnnoAtnoghg6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1JupHSfF-XMEfiuF4de_UnLmoe4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z4H2K85JvmWDxetRlnWGCQ1r.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• MrStiffler
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-11 12:22
Zou je niet een dakkapel willen zoals al je buren?

• Lelt
Nee, dat staat niet op de planning voor de komende jaren.

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-11 13:14
Ook niet als een dakkapel inc gunstigere plaatsing zonnepanelen zichzelf terugverdient?

Even zeer hypothethisch gesteld. Ik weet niet of dat scenario waargemaakt kan worden, Maar als je interesse in bovenstaand scenario ook 0 is, dan hoeft dat natuurlijk niet verder uitgezocht te worden.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:03
ik zou het veluxraam of dakkapel op de noordkant doen.
het verplaatsen van zo'n raam is niet zo heel spannend.
Je haalt dan zomers veel minder hitte binnen (ik heb 15 jaar op zolder geslapen bij mijn ouders, met dakkapel op het zuidwesten) dat is veel prettiger. Dan is een airco ook minder snel nodig.

Voordeel is dat je dan 8 panelen op het zuidwesten kwijt kunt.

Op de noordkant kun je dan altijd nog extra panelen leggen.

[ Voor 7% gewijzigd door FRANQ op 04-10-2021 13:25 ]

• Lelt
Het zou mooi zijn als een dakkapel zou kunnen, maar het budget is ook niet oneindig helaas😅. En we hebben ruimte zat en de zolder voorlopig voor niks anders nodig dan opslag.

Het verplaatsen van het veluxraam zou kunnen, maar dat is dan ook weer een extra kostenpost.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Dus je krijgt een installatie met 9 panelen en je betaald 3750 euro ex btw, vind ik fors, maar ben wel benieuwd welke panelen en omvormer je daarvoor terug krijgt. Voorts vind ik de opzet prima, geen dakkapel, niet nodig.

• Lelt
Het gaat om een installatie met Q-Cells panelen. Met een solaredge omvormer en optimzers

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:47

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:29
Lelt schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:51:
Het gaat om een installatie met Q-Cells panelen. Met een solaredge omvormer en optimzers
Ja wat @Ronald schrijft, 99% kans dat dat SolarEdge met 60 V optimisers is. Daar heb je te weinig panelen per dakvlak voor. Het werkt verre van optimaal. Bijna al het andere werkt beter.

Doe bijvoorbeeld zoiets.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rfF5r7NijNZxILYbkcvuyPcnccM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kGHvvrXtn9hZi4Sqve2JRZpv.png?f=fotoalbum_large

Voor 300 euro minder kun je ook kiezen voor een Goodwe.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• busscherski
O wacht, ik zie nu pas dat ik je dit allang heb voorgerekend in je vorige topic.

Advies offerte zonnepanelen

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Ronald
@busscherski je bent tenminste consistent _O-

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Lelt
busscherski schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 21:08:
O wacht, ik zie nu pas dat ik je dit allang heb voorgerekend in je vorige topic.

Advies offerte zonnepanelen
Excuus, helemaal vergeten dat ik hier al een keer om advies had gevraagd :z . In ieder geval zijn die opties het niet geworden.

Wat betreft de optimizers betreft het 9x de Solaredge P404. Waarom zou dit verre van optimaals werken?

• busscherski
Nouja tenminste nog wel 85 V optimisers (P404), een stuk beter dan 60 V optimisers.
Bij helder weer op momenten wanneer zuidwest nog geen zon heeft verwacht ik dan nog wel wat optimiser voltage clipping.
Ook schaduw aan het eind van de dag kan optimiser voltage clipping veroorzaken.
Ik verwacht geen groot verlies van opbrengst, veel clipping heb je niet.
vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"
Je betaald extra voor SolarEdge (je betaald met geld, betrouwbaarheid en vendor lock-in) en doordat je net iets te weinig panelen hebt levert het denk ik eerder minder dan meer op dan gewoon een string omvormer.

Je moet er op de dag van installatie wel op toezien dat je ook echt P404 (of P505) krijgt en je absoluut niet af laten schepen met een 60 V model.

• Ronald
Ik dacht al... Volgens mij zit dit nogal bij mij in de buurt...

Als je op de huizenblokken naar het zuidwesten van je kijkt zijn er 2 woningen zonder dakraam waar er 10 in portrait, of zelfs 12 landscape op liggen. Dat doet mee denken dat er ook bij jouw nog wel meer mogelijk moet zijn.

Tijd voor nauwkeurige afmetingen van het dak!

Pagina: 1