• Lelt
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-11-2021
Hallo,

Wij hebben een huis gekocht en zijn van plan om op korte termijn (juni 2021) zonnepanelen te laten leggen op ons schuine dak (met dakraam) gelegen op het zuid-westen. Nou heeft het dak 2 verschillende hellingshoeken waarbij het onderste deel schat ik te schuin is voor zonnepanelen. Tevens zitten daar 2 velux ramen waardoor er sowieso weinig ruimte is. Jaarverbruik is op dit moment in ons appartementje rond de 1200 kWh per jaar, maar dat zal ik de toekomst wel flink omhoog gaan verwacht ik.

De eerste offerte is binnen en omdat het bovenste deel van het dak ook niet heel groot is passen daar maar 6 panelen op volgens de offerte.

De offerte is als volgt:
- 6 panelen REC 360AA Black zonnepanelen.
- 1 omvormer Huawei SUN2000-2KTL-L1 omvormer, aangevuld met 1 optimizer i.v.m. schaduw van de dakkapel van de buren

Prijs inclusief montage en BTW: € 3.986.
BTW teruggave: € 692
Forfait: € 60
Netto investering: € 3.354

Ik vroeg mij af of dit een mooie offerte is of dat het echt veel goedkoper kan. Uiteraard willen we wel kwaliteit.

Tevens vroeg ik mij af of het voordeliger en slim is, met het oog op de toekomst, om er eventueel nu meteen nog 2 tot 4 (weet de afmetingen niet precies) extra op de schuur te laten leggen of dat dat in een later stadium ook prima kan. Is daar dan een extra omvormer voor nodig? De eerste zal natuurlijk op zolder komen.

Alvast bedankt voor jullie advies!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-03 23:44
Zie ik het goed dat de offerte van Coolblue is? En hebben ze ook een berekening gemaakt met Trina Solar panelen en een Growatt omvormer?

• Lelt
We hebben inderdaad ook een offerte gehad voor 6x Trina Solar panelen, maar ook dit is met de Huawei omvormer.

Prijs inclusief montage en BTW: € 3.500
BTW teruggave: € 607
Forfait: € 40
Netto investering: € 2.933

We kunnen volgens de offerte ook kiezen voor die van Growatt, SolarEdge met optimizers of Enphase micro-omvormers.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-03 22:54
Netto investering: € 3.354 / (6 * 360 Wp) = 1.55 euro excl btw / Wp. Dat wordt best een lange terugverdientijd.

Kun je een nette tekening met de maten maken? Misschien komt een ander type paneel beter uit.

Een iets groter systeem zal relatief veel goedkoper worden.
Bijvoorbeeld 6 panelen toevoegen richting het noordoosten. De opwek per paneel is lager maar de kosten zijn ook veel lager.
https://tweakers.net/g/fo...RGEX601F18EaSx%2Ffull.jpg
Tevens vroeg ik mij af of het voordeliger en slim is, met het oog op de toekomst, om er eventueel nu meteen nog 2 tot 4 (weet de afmetingen niet precies) extra op de schuur te laten leggen of dat dat in een later stadium ook prima kan. Is daar dan een extra omvormer voor nodig? De eerste zal natuurlijk op zolder komen.
Het is tijd om de schuur even goed te meten en de maatjes netjes in een luchtfoto te tekenen en hier te delen.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-03 01:54

Gerco-M

mijn tornado res.

Als de andere kant van je dak geen dakkappellen in de buurt heeft en geen dakramen (voor zover ik kan zien) dan passen daar best een leuk aantal panelen op. Misschien een stuk of 8 zelfs, afhankelijk van exacte maten.

Rendement is aan die kant iets lager dan aan de ZW kant, maar gezien nu je prijs per Wp al best hoog is, en de meerprijs voor de extra panelen en omvormer vermogen best laag zullen zijn is het netto toch wel weer heel interessant denk ik! En geeft ook een leuke dagspreiding van de opbrengst.

Ik heb ook mijn beide kanten laten volleggen door cooblue met Huawei omvormers. De app is niet fantastisch, maar werking en opbrengst verder wel top dus ik vind ze best okee.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Lelt
Dus dit is wat aan de dure kant met € 1.55 p w/p.

Ik heb het inderdaad met Coolblue gehad over panelen plaatsen aan de noord-oost kant van het dak, maar dit was volgens hun niet rendabel. Maar als ik dit dus combineer met panelen aan de zuid-west kant zou door de beperkte meerprijs als ik alles in één keer laat plaatsen de kosten per w/p een stuk lager uit moeten komen? Denk dat wij ongeveer op de 130, 140 graden uitkomen op het figuur. De hellingshoek is alleen ook lastig meten omdat we er nog niet wonen. Weet dus niet precies aan hoeveel verlies aan opbrengst ik dan moet denken.

Wat betreft de schuur is opmeten is een beetje lastig omdat we er nog niet wonen, maar als ik meet via Google Earth schat ik de schuur ongeveer 2,40 bij 4,10 meter. Dat zou dus net genoeg moeten zijn voor 4 panelen van 1721×1016 mm? Dan vraag ik me alleen af of we niet te veel last hebben van de schaduw van een paar flinke bomen langs de straat... Ben een beetje bang van wel

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-03 23:44
Ter vergelijking: een offerte van Coolblue voor het dubbele aantal Trina Solar panelen komt op € 4.446 / (12 * 375 Wp) = 0,99 euro excl. btw / Wp. Dat is zonder een optimizer maar met een drie fase omvormer, de meerprijs van een optimizer kun je wegstrepen tegen die van een drie fase omvormer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-03 22:54
Op de foto lijkt de helling ongeveer 40 graden.

Met een groter systeem is de prijs per Wp sowieso beter. Maar ook de terugverdientijd.
Hier even de simulaties.

6 panelen met 2 kW omvormer: 2067 kWh / jaar

12 panelen met 3 kW omvormer: 3456 kWh / jaar

De REC panelen zijn overigens wel een fractie kleiner dan bijvoorbeeld Longi's. Ik beschouw REC meer als een premium merk als de meeste merken. Wat dat betreft is het vergelijk niet helemaal eerlijk, de REC's hebben voor het formaat een erg hoog vermogen.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/lr4-365-wp-full-black.html
Als de Longi's niet passen zou je kunnen kijken naar bijvoorbeeld deze Jinko's
https://www.solar-outlet....-cheetah-mono-120-hc.html
of deze https://www.solar-bouwmarkt.nl/345wp-full-black.html

Hier even voorbeeldjes met een Chinees merk string omvormer en zonder Tigo optimiser.
6 panelen voor 2187 euro excl btw (niet precies te vergelijken met de netto kosten van Coolblue)
Bij gemiddeld 0.20 euro / kWh wordt de tvt: 2187 euro / (2067 kWh * 0.20 euro / kWh) = 5.3 jaar

12 panelen voor 3419 euro excl btw
Bij gemiddeld 0.20 euro / kWh wordt de tvt: 3419 euro / (3456 kWh * 0.20 euro / kWh) = 4.9 jaar

Conclusie: het andere dak is wel rendabel als je het meteen vol legt. Je bespaart namelijk flink op de installatiekosten, die nemen niet veel toe.

Een groter aantal panelen maakt het nog gunstiger, een 3 kW omvormer kan op dit dak bijvoorbeeld nog wel meer panelen aan.
En misschien komt een andere maat panelen beter uit, er bestaan ook panelen die korter of langer zijn.

Je kan naar hartelust Tigo's toevoegen maar ik denk niet dat je die terugverdient. (daarnaast kunnen ze kapot)
https://www.solar-bouwmarkt.nl/ts4-r-optimizing.html
YouTube: Laat schaduw de pret niet bederven

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee