Advies over elektrische verwarming gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utcaa
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-11-2024
Hallo, wij hebben onlangs een vakantiewoning gebouwd van massief hout (CLT/kruisverlijmd hout). Het is zeer goed geïsoleerd, niet aangesloten op gas, maar wel op elektra en het heeft 8 zonnepanelen op het schuine dak pal op het zuiden met een totaalvermogen van 2800 Wp. Water voor de douche verwarnen we in een 80l elektrische boiler, en voor het keukenblok is een 3 liter kleine keukenboiler beschikbaar.

Ik wilde de leefruimte (40m2 met daarboven een 18m2 open vide; +/- 120 m3) verwarmen met elektrische radiatoren met daarbij nog een houtkacheltje. Idee is dat het huisje voornamelijk in de weekenden gebruikt gaat worden, en dat je dan graag op vrijdagavond met enige snelheid de ruimte warm wilt hebben (19° vinden wij persoonlijk warm zat). Slaapkamers hoeven van mij niet verwarmd.

Ik wilde eerst proberen of 2 simpele convectieradiatoren van 2kw elk genoeg zijn. Bijvoorbeeld de Adax Neo WIFI 2000 Watt, met wifi aansturing, zodat we onderweg alvast de verwarming aan kunnen zetten.

Is dit een goed idee, of kan dit beter of handiger of efficienter? Heeft iemand nuttige ervaringen te delen met deze of andere elektrische radiatoren?

Ontzettend bedankt alvast voor suggesties en advies!!

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:18
Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

In houten woning zal installatie eenvoudig zijn.

Stel eens dat kost je zo'n €1500 meer dan elektrische radiatoren.

Daarvoor koop je zo'n 5000 kWh.

Met puur elektrisch verwarmen schat ik bij zeer goede isolatie in dat je terugverdientijd van de hogere aanschafprijs zo'n 2-3 jaar is. COP=1 elektrisch verwarmen is echt heel duur als hoofdverwarming.

Als in, stel dat je met een gas-CV in dat huis 300 m3 zou verstoken (en dat is echt extreem weinig). Dat is in puur elektrisch verwarmen-equivalent dan 2500 kWh/jaar. Terwijl een (A+++) L/L warmtepomp zo'n 600 kWh zou verbruiken.

Gok dat je een 3.5 kw unit wilt op zijn hoogst. Meteen ook lekker tijdens hete zomers. Bediening via internet uiteraard mogelijk.

[ Voor 34% gewijzigd door Wilke op 03-10-2021 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utcaa
Let wel dat het een vakantie/weekendwoning is die op z’n hoogst 100 dagen per jaar wordt gebruikt, en dan nog meer in de zomer dan in de winter. Terugverdientijd op hoge verwarmingsinvesteringen is dan al snel 3-4x zo lang dan bij voltijdsgebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:15

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Dat is wel scherp opgemerkt @Utcaa.
Wellicht ben je ook na aan het denken over koeling met Airco. In dat geval sla je dan wel 2 vliegen in één klap, want met die airco kan je ook verwarmen.

[ Voor 11% gewijzigd door remco_k op 03-10-2021 23:22 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Pelletkachel plaatsen, kost relatief weinig en veel warmte, wel kost het wat pellets maar als het alleen in het weekend is kan dat prima.
Zakje mee in de auto en je zit het hele weekend warm.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:18
Utcaa schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 23:19:
Let wel dat het een vakantie/weekendwoning is die op z’n hoogst 100 dagen per jaar wordt gebruikt, en dan nog meer in de zomer dan in de winter. Terugverdientijd op hoge verwarmingsinvesteringen is dan al snel 3-4x zo lang dan bij voltijdsgebruik.
Dat is wel een punt, maar ik vind dat moeilijk om in te schatten. Als het buiten -5 is dan kun je er nog zo leuk niet zijn, je zult het binnen toch een graad of 10 o.i.d. (?) moeten houden om schimmel door condensvorming en allerlei andere ellende buiten de deur te houden. En om te zorgen dat de boel niet kapotvriest uiteraard. Heel wat koelkasten vinden temperaturen onder de 18 graden bijvoorbeeld al niet leuk, vreemd als dat mag klinken, en zeker onder de 10 valt vaak buiten specs (resulterend in niet goed werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utcaa
@Wilke Ja, ik vind het allemaal ook moeilijk in te schatten. Het huisje is wel echt goed geïsoleerd, dus ik ben benieuwd hoe snel de temperatuur binnen zakt als het winter wordt. Ga ik sowieso bijhouden.

@remco_k koeling hebben we op de warmste dagen deze zomer nog niet nodig gehad, de isolatie hield de warmte goed buiten. Slaapkamers zijn aan de noordkant in de schaduw van een grote boom. Het dak heeft een flinke overhang zodat in de zomer bij hoogstaande zon binnen schaduw is, en in de winter bij laagstaande zon wel opwarming, dus dat is wel gunstig.

@Rol-Co pelletkachel hebben we overwogen, maar we hebben nogal wat bomen te verzagen. Op dit moment ligt er nog zo’n 20 kuub brandhout, dus een houtkacheltje houden we nog wel een paar winters brandend. Ik denk dat we in de winter op afstand de elektrische radiatoren aandoen totdat we er zijn, en dan de kachel aansteken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Utcaa

Dus eigenlijk heb je het allemaal al verzonnen? :)

Op afstand starten kan ook met de pelletkachel natuurlijk, en pellets zijn goedkoper dan cop1 verwarmen op stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou een simpele airco ophangen die ook kan verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utcaa
Ik ga me verdiepen in de airco’s / L-L warmtepompen. Ik vind ze totnutoe wel erg lelijk…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:56
Een airco die je ook via internet kunt bedienen. Al snel 5x efficienter dan elektrische radiatoren.
Als je er niet bent zet je de thermostaat op 10-14 graden. Zet de airco een paar uur voor aankomst op 20 graden en het huis zal al behoorlijk opgewarmd zijn wanneer je aankomt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

busscherski schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 00:03:
Een airco die je ook via internet kunt bedienen. Al snel 5x efficienter dan elektrische radiatoren.
Als je er niet bent zet je de thermostaat op 10-14 graden. Zet de airco een paar uur voor aankomst op 20 graden en het huis zal al behoorlijk opgewarmd zijn wanneer je aankomt.
Ieder geval beter vorstvrij te houden met een airco, voor je waterleidingen enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickbeeke
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 04-10-2024
Ik zit ook te kijken naar een adax convector. Maar nu is adax toch 1 van de duurste in zn soort. Heeft iemand ervaring met dit merk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjo123
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17-12-2024
Wij hebben na al ruim een jaar twee Adax radiatoren in gebruik.
Een in een werkkamer en een voor een schuifpui bij mijn stoel voor het vaste gedeelte (600 W).
Dat werkt uitstekend. Wel altijd vol vermogen dan is het altijd warm (en geen geluid) wel ze via marktplaats gekocht
Pagina: 1