Monitor speakers advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-08 15:14
Dag Tweakers,

Ik ga mijn audio setup bij mijn bureau veranderen. Zie Audio mixer / mengpaneel advies gevraagd voor meer info.

Wat wil je?

Ik wil mijn huidige speakers vervangen voor iets nieuws. De mixer die ik ga kopen heeft een XLR uitgang en ik wil mede daardoor een upgrade van de speakers.

Wat heb je nu?

De speakers worden aangesloten op een Behringer X1204USB mixer. Die moet ik nog kopen maar ik ben al actief aan het rondzoeken naar een goedkoop 2e handsje.
De speakers die ik nu heb zijn de Logitech x530 die ik momenteel heb gereduceerd naar een 2.1 setup. Ik vindt ze op zich wel goed klinken.

Eisen?

De speakers kunnen niet op mijn bureau staan. Een standaard is ook niet mogelijk. Ze zullen dus aan de muur moeten hangen.
Ik heb geen verstand van "goed geluid". Iemand had mij de JBL SLR305 aangeraden. Dat lijkt een aardige upgrade te zijn maar ze zijn wel erg groot. Ik had gezien dat de PreSonus Eris E5 al kleiner zijn.

Eigenlijk ben ik dus op zoek naar advies voor kleine speakers met een XLR aansluiting die ik aan de muur kan hangen.

Nog een paar vraagjes:
- Moet ik nog letten op waar de opening in de speaker zit? Ik wil geen geluidsoverlast voor de buren veroorzaken en vroeg mij af of speakers met aan de achterkant een opening, meer geluid naar de muur sturen waar ze aan hangen en dat daardoor de buren het kunnen horen.
- Ik heb een sta bureau. Dus de speakers moeten zo hoog hangen dat ik het bureau nog gewoon omhoog kan draaien. Gaat dat dan ten koste van de geluidskwaliteit? Afhankelijk van het zitten of staan veranderd de hoek van het geluid wel. En als ik zou staan, hangen de speakers voor de helft achter mijn scherm.

[ Voor 9% gewijzigd door workermaster op 03-10-2021 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:59
De JBL zijn goed, daarnaast heb je nog vele andere merken zoals o.a. Genelec, Adam Audio (bijvb T5V) etc.

Monitor speakers zullen niet snel een poort vanachter hebben. Maar speakers met een poort achteraan monteer je best niet tegen de muur. Die plaats je best minstens 50cm van een muur af.

Als je interesse hebt voor speakers ter grootte van die JBL, kan je ook eens rondkijken naar een speaker staander die je op de rand van je bureau kan monteren. Daar is best wel wat keuze in. Of je dan zit of staat, de speakers staan dan altijd in dezelfde positie t.o.v. je oren.
Daarnaast zijn monitor speakers vaak zogenaamde nearfield speakers. Meer bedoeld (maar niet beperkt tot) om dichterbij te plaatsen. Mijn T5V's staan beide op op mijn bureau, ongeveer op 75cm afstand, tweater op oorhoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
wiemelen schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 20:21:
De JBL zijn goed, daarnaast heb je nog vele andere merken zoals o.a. Genelec, Adam Audio (bijvb T5V) etc.

Monitor speakers zullen niet snel een poort vanachter hebben. Maar speakers met een poort achteraan monteer je best niet tegen de muur. Die plaats je best minstens 50cm van een muur af.

Als je interesse hebt voor speakers ter grootte van die JBL, kan je ook eens rondkijken naar een speaker staander die je op de rand van je bureau kan monteren. Daar is best wel wat keuze in. Of je dan zit of staat, de speakers staan dan altijd in dezelfde positie t.o.v. je oren.
Daarnaast zijn monitor speakers vaak zogenaamde nearfield speakers. Meer bedoeld (maar niet beperkt tot) om dichterbij te plaatsen. Mijn T5V's staan beide op op mijn bureau, ongeveer op 75cm afstand, tweater op oorhoogte.
Bedankt voor de reactie.
De meeste speakers die ik kan vinden hebben juist aan de achterkant een rond gat zitten. Er zijn er wel met een gat vooraan. Ik kan dus het beste gaan voor speakers met het gat aan de voorkant.

Helaas kunnen ze niet op het bureau staan. Niet omdat er geen ruimte is, maar omdat het anders te zwaar wordt. Er staan ook al 2 zware schermen op en als ik het nu omhoog draai, staat het al aardig wankel. Daar wil ik niet nog 2 zware speakers aan toevoegen.

Ik neig momenteel naar de PreSonus Eris E5. Die heeft de poort aan de voorkant en is op zich nog niet zo groot. Ik ben alleen benieuwd of er nog kleinere speakers zijn die ook goed geluid produceren. Als ik op Tweakers ga rondkijken, zie ik vaak dat speakers geen afmetingen weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
Update: Ik ga gewoon een groter bureau kopen. Vandaag heb ik een zit/sta model met 4 poten besteld. (wat zijn die dingen duur). Dan heb ik meer ruimte om de speakers op het bureau te plaatsen. Ik lees wel dat het wordt aangeraden om ze op een beugel te plaatsen. Maar je zet ze enkel op een beugel en maakt ze bij de meeste niet vast. Dan valt een speaker er toch zo vanaf als er een kat langs komt?

Of heeft iemand een suggestie voor beugels op het bureau waar de speakers echt vast in zitten? Ik ga voor de PreSonos Eris E5 speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:59
workermaster schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 18:05:
Maar je zet ze enkel op een beugel en maakt ze bij de meeste niet vast. Dan valt een speaker er toch zo vanaf als er een kat langs komt?
Zal wel meevallen met een gewicht van 4,6kg.
Maar als je echt zeker wil zijn, zijn er nog wel wat trucjes die je kan toepassen zoals :
- Anti slip onder de speakers. O.a. van die anti slip matjes voor in kasten zijn daar ideaal voor (https://www.bol.com/be/nl...1wZgs6EAQYASABEgLmgfD_BwE)

- Mocht je plaats over hebben rondom de speaker, kan je her en der rubber noppen plaatsen. Werkt dan ook als een soort anti slip (https://www.amazon.nl/ant...id=pla-421648505469&psc=1)

- Onder je speakers van die dubbelzijdige, makkelijk verwijderbare tape plakken bijvb. die Tesa van de Gamma.

- Zullen vast nog wel andere opties zijn. Speaker stands/beugels om op je bureau te plaatsen of aan je bureau te monteren waarbij je de speakers echt kan vastmaken ben ik nog niet tegen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• discy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17-08 12:28

discy

Cloud Architect

- Als je ze dicht tegen de muur zet geeft een baspoort aan de voorkant, of helemaal geen baspoort het beste geluid.

- De afweging tussen grotere en kleinere speakers zit hem vooral in hoe mooi en laag de bas kan en klinkt. Of haal je er ook een sub bij? In plaats van kleinere speakers kun je bijvoorbeeld ook kijken naar speakers die dezelfde kleur als je plafond/muur hebben zodat ze minder opvallen.

- Ik zou zelf niet voor powered speakers gaan maar voor een (kleine) versterker met losse speakers. Los van dat je dan ook stroom naar boven moet gaan trekken geeft het je meer vrijheid in de keuzes.
Heb je een bepaalde reden dat je perse van XLR gebruik wilt maken? Ik moet toegeven dat ik zelf niet zo thuis ben in connectiviteit van DJ apparatuur maar het is niet het eerste waar ik op zou letten als geluidskwaliteit mijn prio is.
Je beperkt jezelf hierdoor behoorlijk in (betaalbare) keuzes waardoor je misschien op beter hoorbare gebieden gaat inleveren. Ik zou beginnen bij goede speakers en versterker en al dan geen XLR niet van wakker liggen. Maar misschien is het wel de norm. Als je via USB gaat verbinden dan zal je bij XLR geen ruis hebben van je computer en bij RCA kan dat wel gebeuren, afhankelijk de kwaliteit van de mixer.

- Wat betreft positionering tussen zit sta - ja dat maakt een hoop verschil dus daar zul je een middenweg in moeten vinden. Mooiste zou zijn als je ze op de één of andere manier aan je bureau kunt bevestigen zodat ze meebewegen.

[ Voor 6% gewijzigd door discy op 06-10-2021 15:20 ]

Pagina: 1