Audio mixer / mengpaneel advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• workermaster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-05 11:44
Dag Tweakers,

Ik ben op zoek naar advies voor een audio mixer/mengpaneel. In het verleden heb ik eenzelfde vraag hier gesteld maar inmiddels is mijn situatie veranderd en heb ik wat andere eisen aan de mixer. Vandaar een nieuw draadje.

Wat wil je gaan doen?

Mijn doel is om 1 speakersetje en 1 microfoon op 2 computers te gebruiken.

Leuk, maar wat zijn je eisen?

Need to have:
- volumes worden met fysieke draaiknoppen bediend
- niet al te groot want ik wil het op een laptopmount aan mijn bureau maken
- 1 microfoon kan voor 2 computers gebruikt worden. Volgens mij moet dat kunnen door de output van de microfoon op de input van een mixer aan te sluiten en die input dan te splitsen naar beide systemen?

Welke hardware heb je?

- zakelijke laptop waar ik geen software op kan installeren. Enkel een 3.5mm out. Voor de mic input heb ik dus een usb soundcard nodig.
- eigen pc. Kan een soundcard in dus geen limieten op aansluiting mogelijkheden.
- microfoon van de webcam. Ik moet dus nog een mic kopen die op de mixer gaat passen. Ook hier geen limiet op de aansluitmogelijkheden.
- speakersetje met 3.5mm aansluiting. Deze wil ik vervangen voor iets nieuws en ook hier geen limiet op aansluitmogelijkheden.

Ik raak vooral in de war door de aansluitingen van mixers zoals een Behringer 802. Er zitten heel veel aansluitingen op en ik weet dus niet goed wat waarop zou moeten. Maar juist omdat er zoveel aansluitingen en kanalen op zitten, denk ik dat het toch wel mogelijk moet zijn om de output van een microfoon naar een kanaal te sturen en dat kanaal via een splitter ofzo naar beide systemen te sturen.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:31

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Je wil twee dingen doen met je mixer, maar eigenlijk is deze maar voor 1 taak geschikt.

- Je wil audio out van 2 devices op 1 speakerset. Dat gaat prima met een simpel mixertje.

- Je wil audio van microfoon over 2 devices splitsen. Hier wordt het lastig, en al helemaal omdat 1 device geen analoog in wil slikken, maar alleen usb. Dat wordt lastig. Bovendien zijn mixers bedoelt om bronnen samen te brengen, en niet te splitsen.

Er zijn mixers met een USB koppeling, maar voor meerdere usb devices heb ik ze nog niet gezien. Ik denk dat het toch het makkelijkste blijft om een usb microfoon om te prikken. Of een tweede microfoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-06 23:59

Jag

workermaster schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:58:
Dag Tweakers,

Ik ben op zoek naar advies voor een audio mixer/mengpaneel. In het verleden heb ik eenzelfde vraag hier gesteld maar inmiddels is mijn situatie veranderd en heb ik wat andere eisen aan de mixer. Vandaar een nieuw draadje.

Wat wil je gaan doen?

Mijn doel is om 1 speakersetje en 1 microfoon op 2 computers te gebruiken.

Leuk, maar wat zijn je eisen?

Need to have:
- volumes worden met fysieke draaiknoppen bediend
- niet al te groot want ik wil het op een laptopmount aan mijn bureau maken
- 1 microfoon kan voor 2 computers gebruikt worden. Volgens mij moet dat kunnen door de output van de microfoon op de input van een mixer aan te sluiten en die input dan te splitsen naar beide systemen?

Welke hardware heb je?

- zakelijke laptop waar ik geen software op kan installeren. Enkel een 3.5mm out. Voor de mic input heb ik dus een usb soundcard nodig.
- eigen pc. Kan een soundcard in dus geen limieten op aansluiting mogelijkheden.
- microfoon van de webcam. Ik moet dus nog een mic kopen die op de mixer gaat passen. Ook hier geen limiet op de aansluitmogelijkheden.
- speakersetje met 3.5mm aansluiting. Deze wil ik vervangen voor iets nieuws en ook hier geen limiet op aansluitmogelijkheden.

Ik raak vooral in de war door de aansluitingen van mixers zoals een Behringer 802. Er zitten heel veel aansluitingen op en ik weet dus niet goed wat waarop zou moeten. Maar juist omdat er zoveel aansluitingen en kanalen op zitten, denk ik dat het toch wel mogelijk moet zijn om de output van een microfoon naar een kanaal te sturen en dat kanaal via een splitter ofzo naar beide systemen te sturen.
toon volledige bericht
Ja hoor dat kan ook gewoon. Alleen die zakelijke laptop is lastig omdat die geen input heeft. Hij heeft dus ook geen eigen mic? Want dan moet je idd met een losse usb kaart werken. Verder ga je waarschijnlijk wel een aantal verloopjes nodig hebben, niet erg, maar ziet er minder netjes uit.

Hoeveel budget heb je voor alles bij elkaar, speakers, mixer en mic?

• workermaster
Jag schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:56:
[...]

Ja hoor dat kan ook gewoon. Alleen die zakelijke laptop is lastig omdat die geen input heeft. Hij heeft dus ook geen eigen mic? Want dan moet je idd met een losse usb kaart werken. Verder ga je waarschijnlijk wel een aantal verloopjes nodig hebben, niet erg, maar ziet er minder netjes uit.

Hoeveel budget heb je voor alles bij elkaar, speakers, mixer en mic?
Ik heb niet echt een budget in gedachten. Ik heb liever dat het nu goed geregeld wordt en dat het werkt. Dus al een mixer €200 gaat kosten, dan moet dat maar. Maar een mixer van 500+ wordt toch wel wat veel.

Iemand op Reddit had mij aangeraden om een Behringer xenyx x1204usb mixer aangeraden. En door wat slimme bekabeling zou het kunnen werken. Maar dat weet ik nog niet zeker dus ik moet de handleiding gaan lezen. https://www.reddit.com/r/..._needed_how_to_connect_2/ Dit is aangeraden door squirrelpotpie en staat een beetje onderaan in de chat.

Ik neem aan dat er mixers bestaan die gewoon 2 afzonderlijke mix outputs kunnen hebben. Dan stuur ik een van die outputs naar de speakers en de andere naar de mic inputs van de computers. Werken met adapters is voor mij geen probleem. Die kan ik wel onder het bureau maken.

• Jag

Jag

workermaster schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:22:
[...]

Ik heb niet echt een budget in gedachten. Ik heb liever dat het nu goed geregeld wordt en dat het werkt. Dus al een mixer €200 gaat kosten, dan moet dat maar. Maar een mixer van 500+ wordt toch wel wat veel.

Iemand op Reddit had mij aangeraden om een Behringer xenyx x1204usb mixer aangeraden. En door wat slimme bekabeling zou het kunnen werken. Maar dat weet ik nog niet zeker dus ik moet de handleiding gaan lezen. https://www.reddit.com/r/..._needed_how_to_connect_2/ Dit is aangeraden door squirrelpotpie en staat een beetje onderaan in de chat.

Ik neem aan dat er mixers bestaan die gewoon 2 afzonderlijke mix outputs kunnen hebben. Dan stuur ik een van die outputs naar de speakers en de andere naar de mic inputs van de computers. Werken met adapters is voor mij geen probleem. Die kan ik wel onder het bureau maken.
Wel goed idee in de basis, je kan wel een kleiner model nemen lijkt me, De QX1002USB biedt je al voldoende aansluitingen en heeft ook usb audio voor verbinding met je zakelijke laptop.

Ik zou er een setje JBL LSR305 bij doen als je een upgrade wilt van je audio. Erg goed en betaalbaar zijn die. Adam T5V kan ook, ongeveer vergelijkbaar.

En dan zoek je nog een mic uit op stand en dan is het klaar. Welke audio kabels je moet hebben kan ik je wel mee helpen, dat is niet zo lastig ook.

• Freeze-Oh
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:39
Enkele USB geluidskaart met Mic input naar actieve speakers (of via een versterkertje naar gewone speakers) en dan een USB-switch kopen om tussen de PC's te schakelen lijkt me de makkelijkste optie.
dus: USB switch --> USB geluidskaart --> versterker --> speakers

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:02

GforceNL

Out of memory....

Ik heb zelf een Traktor S2, deze heeft een analoge "master" en analoge "booth" output. Misschien kun je daar iets mee.

<Zinloze tekst hier>

• workermaster
Jag schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:23:
[...]

Wel goed idee in de basis, je kan wel een kleiner model nemen lijkt me, De QX1002USB biedt je al voldoende aansluitingen en heeft ook usb audio voor verbinding met je zakelijke laptop.

Ik zou er een setje JBL LSR305 bij doen als je een upgrade wilt van je audio. Erg goed en betaalbaar zijn die. Adam T5V kan ook, ongeveer vergelijkbaar.

En dan zoek je nog een mic uit op stand en dan is het klaar. Welke audio kabels je moet hebben kan ik je wel mee helpen, dat is niet zo lastig ook.
Die QX1002USB heeft zo te zien een:
-main out
-control room out
-phones out
-LR out

Maar ik kan niet vinden welk kanaal nu op welke output zit. Die andere mixer die via Reddit was aangeraden heeft meerdere output kanalen. Weet jij toevallig hoe dat werkt bij die QX1002? Hoe zou ik dan alles moeten aansluiten?

Ik neem aan dat de zakelijke laptop op de usb kabel komt zodat die op die manier geluid uit kan sturen en het microfoon signaal ontvangen? Kan dat ook zonder software op de laptop te installeren?

En dan mijn pc gewoon naar een van de ingangen laten lopen. Maar dan is het de vraag welk kanaal op welke uitgang zit. Sorry voor mijn vragen maar audio en zeker mixers is iets waar ik nog 0 verstand van heb.

• workermaster
Freeze-Oh schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:45:
Enkele USB geluidskaart met Mic input naar actieve speakers (of via een versterkertje naar gewone speakers) en dan een USB-switch kopen om tussen de PC's te schakelen lijkt me de makkelijkste optie.
dus: USB switch --> USB geluidskaart --> versterker --> speakers
Ik wil liever niet switchen maar gewoon het volume van een van de systemen omlaag draaien met een knop. Anders zit ik de hele dag te switchen.

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-06 09:51
workermaster schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:58:

Welke hardware heb je?

Weet je zeker dat dit enkel een uitgang is? De meeste laptops (tegenwoordig) hebben een gecombineerde 3,5mm jack input/output. Vaak staat er bij deze poort dan een symbooltje van een koptelefoon met microfoon (headset). Als dat zo is moet je nagaan of deze poort volgens de OMTP of CTIA standaard is (de meeste laptopfabrikanten gebruiken CTIA dacht ik). Met dit soort verloopjes kun je vervolgens de input en output splitsen en los bekabelen.

Vervolgens heb je een mengpaneel nodig die naast LR master beschikt over een group-uit, aux-uit of controlroom-uit (of iets in die trant). Het liefst apart regelbaar. Bij genoemde Behringer 802 en 1002 zou je de FX send kunnen gebruiken. Bij de 1204 de Alt-uitgangen. Met wat diverse kabeltjes kun je het geheel aansluiten.

• workermaster
GforceNL schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:49:
Ik heb zelf een Traktor S2, deze heeft een analoge "master" en analoge "booth" output. Misschien kun je daar iets mee.
Dat is denk ik iets teveel van het goede. Dat is een echte DJ mixtafel en wat teveel voor wat ik nodig heb. Maar mochten we er niet uitkomen dan zal ik er later nog eens naar kijken.

• Jag

Jag

workermaster schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:01:
[...]

Die QX1002USB heeft zo te zien een:
-main out
-control room out
-phones out
-LR out

Maar ik kan niet vinden welk kanaal nu op welke output zit. Die andere mixer die via Reddit was aangeraden heeft meerdere output kanalen. Weet jij toevallig hoe dat werkt bij die QX1002? Hoe zou ik dan alles moeten aansluiten?

Ik neem aan dat de zakelijke laptop op de usb kabel komt zodat die op die manier geluid uit kan sturen en het microfoon signaal ontvangen? Kan dat ook zonder software op de laptop te installeren?

En dan mijn pc gewoon naar een van de ingangen laten lopen. Maar dan is het de vraag welk kanaal op welke uitgang zit. Sorry voor mijn vragen maar audio en zeker mixers is iets waar ik nog 0 verstand van heb.
toon volledige bericht
Je sluit je speakers aan op de main out, de zakelijke laptop via usb. Of je daar software voor nodig hebt weet ik niet!

Verder is het simpel:
- computer op line inputs met minijack 3.5mm naar 2x mono jack 6.3mm kabel
- mic via XLR op een ander kanaal
- evt nog je zakelijke laptop met minijack 3.5mm naar 2x mono jack 6.3mm kabel op 2 andere line inputs

• workermaster
PatrickPR schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:03:
[...]

Weet je zeker dat dit enkel een uitgang is? De meeste laptops (tegenwoordig) hebben een gecombineerde 3,5mm jack input/output. Vaak staat er bij deze poort dan een symbooltje van een koptelefoon met microfoon (headset). Als dat zo is moet je nagaan of deze poort volgens de OMTP of CTIA standaard is (de meeste laptopfabrikanten gebruiken CTIA dacht ik). Met dit soort verloopjes kun je vervolgens de input en output splitsen en los bekabelen.

Vervolgens heb je een mengpaneel nodig die naast LR master beschikt over een group-uit, aux-uit of controlroom-uit (of iets in die trant). Het liefst apart regelbaar. Bij genoemde Behringer 802 en 1002 zou je de FX send kunnen gebruiken. Bij de 1204 de Alt-uitgangen. Met wat diverse kabeltjes kun je het geheel aansluiten.
Het probleem van die zakelijke laptop is dat die vaak veranderd. Ik werk bij Sogeti en wordt bij klanten ingezet. Ik ga nu dus uit van een situatie dat ik een ongunstige laptop krijg die dus enkel een headphone jack heeft. Maar een usb soundcard moet volgens mij altijd wel werken. Die gebruik ik nu ook een voor mijn pc en die had geen software installatie nodig. Maar aan de andere kant gebruik ik daar enkel de output van. Misschien is er wel software nodig voor een mic input maar ik denk het niet.

Wat zijn eigenlijk die rode en witten aansluitingen op die Behringers? Die waar vaak "2 track" bij staat. Is dat een apart output kanaal?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:01

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik heb hier ook een xenyx met usb staan om alle losse apparaten (grooveboxen) aan te knopen.
De usb gedraagt zich als een gewone soundcard, dus dat gaat prima werken.

De 2nd track in sluit je bijvoorbeeld een mp3/cd speler op aan. Is gewoon losse stereo input.

Ze zijn niet duur en doen eigenlijk alles wat ze moeten doen.

Wise enough to play the fool

• workermaster
teacher schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:15:
Ik heb hier ook een xenyx met usb staan om alle losse apparaten (grooveboxen) aan te knopen.
De usb gedraagt zich als een gewone soundcard, dus dat gaat prima werken.

De 2nd track in sluit je bijvoorbeeld een mp3/cd speler op aan. Is gewoon losse stereo input.

Ze zijn niet duur en doen eigenlijk alles wat ze moeten doen.
Klinkt goed. In mijn geval zou ik dus willen dat de laptop de muziek naar de mixer stuurt en dan de microfoon ontvangt. Kan dat ook of krijg ik als input op de laptop de hele mix (muziek en microfoon) terug?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:01

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

In principe krijg je alles terug uit het mengpaneeltje.

Leesvoer: https://mediadl.musictrib...h8e/hf1/8849830543390.pdf
Ik heb de 1202, maar die heeft gewoon wat meer inputs.

[ Voor 56% gewijzigd door teacher op 30-09-2021 12:27 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickPR
workermaster schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:06:
[...]

Het probleem van die zakelijke laptop is dat die vaak veranderd. Ik werk bij Sogeti en wordt bij klanten ingezet. Ik ga nu dus uit van een situatie dat ik een ongunstige laptop krijg die dus enkel een headphone jack heeft. Maar een usb soundcard moet volgens mij altijd wel werken. Die gebruik ik nu ook een voor mijn pc en die had geen software installatie nodig. Maar aan de andere kant gebruik ik daar enkel de output van. Misschien is er wel software nodig voor een mic input maar ik denk het niet.
In mijn beleving is iedere laptopfabrikant nu zover dat die 3,5mm jack een combipoort is voor headsets (TRRS jack in plaats van TRS jack, zoek maar eens op). En die jack gaat voorlopig niet verdwijnen.
[...]
Wat zijn eigenlijk die rode en witten aansluitingen op die Behringers? Die waar vaak "2 track" bij staat. Is dat een apart output kanaal?
2 track input wordt gebruikt voor een stereo-bron direct (dus zonder kanaal) naar de uitgangen. Een voorbeeld hiervan is het afspelen van achtergrondmuziek.
2 track output is vaak gekoppeld aan de LR master (pre of post) om een stereo opnameapparaat te voorzien van het mixsignaal.

Let erop dat bij die Behringer 802 en 1002 USB series de USB-poort enkel ingang of uitgang is, maar niet allebei tegelijk. Je kunt dus het mengpaneel als externe geluidskaart gebruiken (standaard Windows drivers dus geen extra software nodig) om geluid af te spelen OF als input om bijv. microfoon binnen te halen. Dit kun je regelen met de zwarte knop To Main Mix bij USB/2-track. Naar beneden is mengpaneel als uitgang, naar boven is mengpaneel als ingang.

Ik heb de Behringer Q1002USB een tijdje gebruikt voor precies hetzelfde doeleinde als jij, maar liep hier dus tegenaan waardoor ik de FX send ben gaan gebruiken.

• workermaster
PatrickPR schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:27:
[...]

In mijn beleving is iedere laptopfabrikant nu zover dat die 3,5mm jack een combipoort is voor headsets (TRRS jack in plaats van TRS jack, zoek maar eens op). En die jack gaat voorlopig niet verdwijnen.

[...]

2 track input wordt gebruikt voor een stereo-bron direct (dus zonder kanaal) naar de uitgangen. Een voorbeeld hiervan is het afspelen van achtergrondmuziek.
2 track output is vaak gekoppeld aan de LR master (pre of post) om een stereo opnameapparaat te voorzien van het mixsignaal.

Let erop dat bij die Behringer 802 en 1002 USB series de USB-poort enkel ingang of uitgang is, maar niet allebei tegelijk. Je kunt dus het mengpaneel als externe geluidskaart gebruiken (standaard Windows drivers dus geen extra software nodig) om geluid af te spelen OF als input om bijv. microfoon binnen te halen. Dit kun je regelen met de zwarte knop To Main Mix bij USB/2-track. Naar beneden is mengpaneel als uitgang, naar boven is mengpaneel als ingang.

Ik heb de Behringer Q1002USB een tijdje gebruikt voor precies hetzelfde doeleinde als jij, maar liep hier dus tegenaan waardoor ik de FX send ben gaan gebruiken.
toon volledige bericht
Dan gaat voor mij het USB gedeelte dus niet werken. Want in een Teams/Zoom call heb ik toch echt geluid en een microfoon tegelijk nodig. Dan zal ik dus ook naar de FX send moeten. Hoe krijg ik dan enkel de microfoon op FX send?

Dan kunnen dus de laptop en mijn pc op de andere kanalen. De laptop bijvoorbeeld op line 3/4 en de pc op 5/6. Dan kan ik daar ook bij beide het volume regelen.

Hoor ik trouwens op de headphones output ook de microfoon of kan die echt enkel naar de FX send gestuurd worden?

• Jag

Jag

workermaster schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:37:
[...]

Dan gaat voor mij het USB gedeelte dus niet werken. Want in een Teams/Zoom call heb ik toch echt geluid en een microfoon tegelijk nodig. Dan zal ik dus ook naar de FX send moeten. Hoe krijg ik dan enkel de microfoon op FX send?

Dan kunnen dus de laptop en mijn pc op de andere kanalen. De laptop bijvoorbeeld op line 3/4 en de pc op 5/6. Dan kan ik daar ook bij beide het volume regelen.

Hoor ik trouwens op de headphones output ook de microfoon of kan die echt enkel naar de FX send gestuurd worden?
Je hebt per kanaal een potmeter voor de Fx send en de main mix. Dus je kan je mic dan een beetje op de main mix zetten (mix die je op je speakers of koptelefoon hoort), of helemaal niet en alleen maar via de fx send naar de laptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickPR
workermaster schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:37:
[...]

Mijn conclusie was uiteindelijk dat die USB-poort op die Behringer paneeltjes in dit soort situaties helemaal niet nuttig is. Want je stuurt ofwel de uitgang direct naar de Main buiten de stereo-kanalen om zonder iets te kunnen regelen of je haalt het totaal als input naar de laptop (inclusief het audiosignaal wat je analoog juist uit de laptop naar het mengpaneel stuurt) wat voor echos gaat zorgen. Daarbij regelt de draaiknop Main Mix op de 802 (bij de 1002 is het een fader) het volume van zowel de LR uitgang als het signaal naar de USB-interface terwijl je dit juist apart wilt kunnen regelen.

Om het in te regelen zonder USB:
- Microfoonkanaal: Level-knop dicht (dus geen mic naar de speakers, dit voorkomt rondzingen) en FX send open (signaal naar laptop).
-Stereo-kanalen: Level-knop open en FX send dicht
Hierbij ga ik er, zoals ik al eerder zei, er van uit dat vrijwel alle laptops over een combi-jack beschikken. Het mooie van de 1002 boven de 802 is dat die een "FX send master" heeft.

Wat je op de headphones output hoort is hetzelfde als de Main mix (al dan niet aangevuld met geselecteerde 2-track en/of FX), alleen kun je het volume apart instellen.

• workermaster
PatrickPR schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:29:
[...]

Mijn conclusie was uiteindelijk dat die USB-poort op die Behringer paneeltjes in dit soort situaties helemaal niet nuttig is. Want je stuurt ofwel de uitgang direct naar de Main buiten de stereo-kanalen om zonder iets te kunnen regelen of je haalt het totaal als input naar de laptop (inclusief het audiosignaal wat je analoog juist uit de laptop naar het mengpaneel stuurt) wat voor echos gaat zorgen. Daarbij regelt de draaiknop Main Mix op de 802 (bij de 1002 is het een fader) het volume van zowel de LR uitgang als het signaal naar de USB-interface terwijl je dit juist apart wilt kunnen regelen.

Om het in te regelen zonder USB:
- Microfoonkanaal: Level-knop dicht (dus geen mic naar de speakers, dit voorkomt rondzingen) en FX send open (signaal naar laptop).
-Stereo-kanalen: Level-knop open en FX send dicht
Hierbij ga ik er, zoals ik al eerder zei, er van uit dat vrijwel alle laptops over een combi-jack beschikken. Het mooie van de 1002 boven de 802 is dat die een "FX send master" heeft.

Wat je op de headphones output hoort is hetzelfde als de Main mix (al dan niet aangevuld met geselecteerde 2-track en/of FX), alleen kun je het volume apart instellen.
toon volledige bericht
@Jag beide bedankt voor de hulp.
zoals ik het nu zie heb ik 2 keuzes.

-Behringer QX1002USB. Klein en doet precies wat ik wil. Ook het aansluiten is niet moeilijk.
-Behringer X1204USB. (Aangeraden via Reddit). Groter en nieuw een stuk duurder. Maar staat ook redelijk goedkoop op Marktplaats. Het voordeel dat deze heeft ten opzichte van de QX1002USB is dat deze de microfoon output naar beide systemen afzonderlijk kan regelen, zolang de microfoon op kanaal 3/4 staat. Dat is voor mij toch wel waardevol aangezien ik vaak met mensen bel. Dan is het gebruiken van een slider om PC 1 te muten voor mij makkelijker dan via de KVM switch de controle terug te moeten geven aan PC1, dan naar Discord en dan muten. Kleine handelingen, maar als ik het tientallen keren per dag moet doen, kies ik liever voor gemak.

Ik denk dus dat ik ga voor de oplossing die mij in Reddit is aangeboden. Dan moet ik nog wel wat extra zaken navragen want ik snap niet helemaal hoe die persoon in gedachten had hoe de microfoon op kanaal 3/4 moet komen. Hij geeft namelijk aan dat ik die via FX2 out naar kanaal 2 input moet sturen. https://www.reddit.com/r/..._needed_how_to_connect_2/ Zie onderaan de pagina de comment van squirrelpotpie.

Volgens mij kan ik dan toch ook gewoon de microfoon op kanaal 1 aansluiten en alle andere kanalen op "mute 3/4" zetten? Wel opletten Workermaster. Dat werkt dus niet want dan heb je de microfoon ook altijd op de main out zitten.

• Jag

Jag

workermaster schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:55:
[...]

-Behringer QX1002USB. Klein en doet precies wat ik wil. Ook het aansluiten is niet moeilijk.
-Behringer X1204USB. (Aangeraden via Reddit). Groter en nieuw een stuk duurder. Maar staat ook redelijk goedkoop op Marktplaats. Het voordeel dat deze heeft ten opzichte van de QX1002USB is dat deze de microfoon output naar beide systemen afzonderlijk kan regelen, zolang de microfoon op kanaal 3/4 staat. Dat is voor mij toch wel waardevol aangezien ik vaak met mensen bel. Dan is het gebruiken van een slider om PC 1 te muten voor mij makkelijker dan via de KVM switch de controle terug te moeten geven aan PC1, dan naar Discord en dan muten. Kleine handelingen, maar als ik het tientallen keren per dag moet doen, kies ik liever voor gemak.

Ik denk dus dat ik ga voor de oplossing die mij in Reddit is aangeboden. Dan moet ik nog wel wat extra zaken navragen want ik snap niet helemaal hoe die persoon in gedachten had hoe de microfoon op kanaal 3/4 moet komen. Hij geeft namelijk aan dat ik die via FX2 out naar kanaal 2 input moet sturen. https://www.reddit.com/r/..._needed_how_to_connect_2/ Zie onderaan de pagina de comment van squirrelpotpie.

Volgens mij kan ik dan toch ook gewoon de microfoon op kanaal 1 aansluiten en alle andere kanalen op "mute 3/4" zetten? Wel opletten Workermaster. Dat werkt dus niet want dan heb je de microfoon ook altijd op de main out zitten.
toon volledige bericht
Ik begrijp het niet helemaal geloof ik. De mic input wil je afzonderlijk naar je laptop en computer kunnen sturen?

• workermaster
Jag schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:27:
[...]

Ik begrijp het niet helemaal geloof ik. De mic input wil je afzonderlijk naar je laptop en computer kunnen sturen?
Dat was eigenlijk niet een van mijn eisen maar als dat mogelijk is met die X1204USB dan is dat voor mij wel zeer welkom. Dat zou overigens ook de enige reden zijn om voor die te kiezen en niet de QX1002USB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PatrickPR
workermaster schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:55:
[...]

toon volledige bericht
Het voordeel van de Behringer X1204USB is dat die een aparte aux send en fx send heeft, inclusief een master op beide (draaiknoppen onder Aux sends). Daarnaast kun je de aux pre-fader zetten waardoor die niet afhankelijk is van hoe ver de fader open staat, ideaal om een microfoonsignaal naar de laptop terug te sturen.

Daarnaast heb je nog 2 aparte faders voor alt 3 en alt 4. Deze worden volgens de manual actief als je de Mute knop van een kanaal indrukt. Deze zou je op de mic-kanalen kunnen activeren waardoor je alt 3 naar de laptop en alt 4 naar de PC kunt routeren. Deze kanalen komen dan niet op de Main mix en zijn apart regelbaar.

Ik vermoed wel dat de fx sends gekoppeld is aan de interne fx-module, die ook automatisch weer op de Main mix komt. De interne fx-module wordt uitgeschakeld als je de STEREO AUX RETURN 2 connectors (dus niet de FX sends connector) gebruikt, maar hier kun je een dummy plug indoen.

• Jag

Jag

workermaster schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:29:
[...]

Dat was eigenlijk niet een van mijn eisen maar als dat mogelijk is met die X1204USB dan is dat voor mij wel zeer welkom. Dat zou overigens ook de enige reden zijn om voor die te kiezen en niet de QX1002USB
Zie bovenstaande reactie van @PatrickPR

Dat kan de 1204 wel en de 1002 niet. Ja, beetje afhankelijk van hoeveel ruimte en budget je eraan kwijt wilt denk ik.

• workermaster
@PatrickPR en @Jag

Ik heb besloten om voor de X1204USB te gaan. Deze is dan wel groot, maar ik heb nog genoeg ruimte over op mijn bureau. Nu sta ik dus voor de uitdaging om de juiste kabels te vinden.

Beide computers moeten de muziek naar de mixer sturen. Dat kan met deze kabel:
https://www.allekabels.nl...4/1665899/jack-kabel.html De kabel gaat dan in de headphone out van de computers en een gaat naar LINE 5/6 en de ander naar LINE 7/8.

De mixer moet de microfoon terugsturen naar iedere computer. Dat kan met deze kabel/adapter:
https://www.allekabels.nl...bI9lsuaC4kUoaAjTREALw_wcB dit kan volgens mij met iedere stereo 3.5mm kabel zolang de kant die in de mixer gaat maar een 6.3mm jack is. Die kabel loopt dan van de microfoon input op de computers naar de ALT 3-4.

Dan hebben we nu dus de muziek van de computers naar de mixer en de microfoon naar de computers. Dan nu dus de kabel die van kanaal 1 naar de FX send gaat en die van de FX out 2 naar de volgende plek gaat. Ik neem aan dat dat allemaal kan met 6.3mm jack kabels. De microfoon en speakers komen nog maar dat lukt mij wel.

Kan iemand mij helpen en bevestigen dat de kabel van de microfoon inderdaad zo moet lopen:
Microfoon op kanaal 1 dmv de LINE IN of die grote zwarte stekker daarboven. Daar de draaiknop van FX2 vol open en dan een kabel van de AUX SENDS 2 naar de STEREO AUX RETURNS 2 (of 1?).

En dan de kanalen waar de computers de muziek naar sturen muten met de MUTE knop zodat die enkel over mastermix spelen en de microfoon die dus niet gemute is enkel over ALT 3-4 loopt.

[ Voor 8% gewijzigd door workermaster op 30-09-2021 19:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickPR
workermaster schreef op donderdag 30 september 2021 @ 17:56:
Kan iemand mij helpen en bevestigen dat de kabel van de microfoon inderdaad zo moet lopen:
Microfoon op kanaal 1 dmv de LINE IN of die grote zwarte stekker daarboven. Daar de draaiknop van FX2 vol open en dan een kabel van de AUX SENDS 2 naar de STEREO AUX RETURNS 2 (of 1?).
Een microfoon sluit je aan op de "grote zwarte stekker" gelabeld met MIC, dat heet een XLR aansluiting. Hiervoor heb je een eenvoudige XLR male naar XLR female kabel voor nodig. In de toekomst zul je dan ook een microfoon nodig hebben met een XLR aansluiting.
workermaster schreef op donderdag 30 september 2021 @ 17:56:
En dan de kanalen waar de computers de muziek naar sturen muten met de MUTE knop zodat die enkel over mastermix spelen en de microfoon die dus niet gemute is enkel over ALT 3-4 loopt.
Wat ik uit de handleiding kan opmaken is het precies andersom. Kanaal gemute --> signaal gaat wel naar Alt 3-4 en niet naar Main mix. Kanaal niet gemute --> signaal gaat niet naar Alt 3-4 en wel naar Main mix.

Laten we het even afpellen naar de verbindingen die je nodig hebt, dit zijn:
1 Mixer --> speakers
2 Laptop --> mixer
3 PC --> mixer
4 Mixer --> Laptop
5 Mixer --> PC
6 Microfoon - mixer

1. De mixer geeft op de XLR uitgangen op de achterkant gelabeld Main outputs een gebalanceerd lijnsignaal voor L en R. Dit signaal gaat naar actieve speakers of een versterkeringang. In het geval van actieve speakers heb je dezelfde XLR kabels nodig als hierboven, 1 voor L en 1 voor R. In het geval van een versterker zal dit een RCA-ingang zijn (rood witte tulp), dan heb je deze kabel nodig.

2 Laptop heeft (neem ik aan) een combi-jack. Dus dan heb je deze TRRS-verloop nodig, samen met een 3,5mm jack naar 2x 6,3mm jack. De lange jacks sluit je aan op L en R van Line in 5/6. De kleine jack in de groene aansluiting van het verloopje.

3 PC heeft een audio-output in 3,5mm jack, meestal de licht-groene uitgang. Dus dan heb je nogmaals deze 3,5mm jack naar 2x 6,3mm jack. De lange jacks sluit je aan op L en R van Line in 7/8.

4 Hier kun je 2 dingen doen. Of dezelfde 3,5mm jack naar 2x 6,3mm jack waarbij 1 van de 2 lange jacks los hangt. Uitgang Alt 3 achterop voor naar het verloopje in de laptop. Of je pakt een verloopje 6,3mm jack naar tulp en een 3,5mm jack naar 2x tulp waarbij je wederom 1 tulp los laat hangen. De kleine jack gaat in beide gevallen in de roze aansluiting van het verloopje. Let op, deze uitgangen zijn ongebalanceerd en dit worden dus mono uitgangen.

5 Idem als 4 maar dan met uitgang Alt 4 achterop naar PC, met dezelfde 2 mogelijkheden aan de kant van de mixer. Hier heb je het TRRS-verloopje niet, dus de kleine jack gaat direct de audio-ingang in. Let op, deze uitgangen zijn ongebalanceerd en dit worden dus mono uitgangen.

6 Zoals helemaal vooraan al genoemd. Een XLR male naar XLR female kabel in de MIC ingang van kanaal 1, 2, 3 of 4.

Voor de lengtes heb ik even 150cm genomen, maar uiteraard is de lengte afhankelijk van jouw situatie. Zolang je maar hetzelfde type connectors eraan hebt zitten. Volgens mij heb ik het zo wel. Voordat je wat gaat aanschaffen zou ik op zijn minst even controleren welk type combi-jack jouw laptop nu heeft (OMTP of CTIA). Hier kom je met wat googlen op jouw merk + type laptop wel achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
PatrickPR schreef op donderdag 30 september 2021 @ 19:49:
[...]

Een microfoon sluit je aan op de "grote zwarte stekker" gelabeld met MIC, dat heet een XLR aansluiting. Hiervoor heb je een eenvoudige XLR male naar XLR female kabel voor nodig. In de toekomst zul je dan ook een microfoon nodig hebben met een XLR aansluiting.

[...]

Wat ik uit de handleiding kan opmaken is het precies andersom. Kanaal gemute --> signaal gaat wel naar Alt 3-4 en niet naar Main mix. Kanaal niet gemute --> signaal gaat niet naar Alt 3-4 en wel naar Main mix.

Laten we het even afpellen naar de verbindingen die je nodig hebt, dit zijn:
1 Mixer --> speakers
2 Laptop --> mixer
3 PC --> mixer
4 Mixer --> Laptop
5 Mixer --> PC
6 Microfoon - mixer

1. De mixer geeft op de XLR uitgangen op de achterkant gelabeld Main outputs een gebalanceerd lijnsignaal voor L en R. Dit signaal gaat naar actieve speakers of een versterkeringang. In het geval van actieve speakers heb je dezelfde XLR kabels nodig als hierboven, 1 voor L en 1 voor R. In het geval van een versterker zal dit een RCA-ingang zijn (rood witte tulp), dan heb je deze kabel nodig.

2 Laptop heeft (neem ik aan) een combi-jack. Dus dan heb je deze TRRS-verloop nodig, samen met een 3,5mm jack naar 2x 6,3mm jack. De lange jacks sluit je aan op L en R van Line in 5/6. De kleine jack in de groene aansluiting van het verloopje.

3 PC heeft een audio-output in 3,5mm jack, meestal de licht-groene uitgang. Dus dan heb je nogmaals deze 3,5mm jack naar 2x 6,3mm jack. De lange jacks sluit je aan op L en R van Line in 7/8.

4 Hier kun je 2 dingen doen. Of dezelfde 3,5mm jack naar 2x 6,3mm jack waarbij 1 van de 2 lange jacks los hangt. Uitgang Alt 3 achterop voor naar het verloopje in de laptop. Of je pakt een verloopje 6,3mm jack naar tulp en een 3,5mm jack naar 2x tulp waarbij je wederom 1 tulp los laat hangen. De kleine jack gaat in beide gevallen in de roze aansluiting van het verloopje. Let op, deze uitgangen zijn ongebalanceerd en dit worden dus mono uitgangen.

5 Idem als 4 maar dan met uitgang Alt 4 achterop naar PC, met dezelfde 2 mogelijkheden aan de kant van de mixer. Hier heb je het TRRS-verloopje niet, dus de kleine jack gaat direct de audio-ingang in. Let op, deze uitgangen zijn ongebalanceerd en dit worden dus mono uitgangen.

6 Zoals helemaal vooraan al genoemd. Een XLR male naar XLR female kabel in de MIC ingang van kanaal 1, 2, 3 of 4.

Voor de lengtes heb ik even 150cm genomen, maar uiteraard is de lengte afhankelijk van jouw situatie. Zolang je maar hetzelfde type connectors eraan hebt zitten. Volgens mij heb ik het zo wel. Voordat je wat gaat aanschaffen zou ik op zijn minst even controleren welk type combi-jack jouw laptop nu heeft (OMTP of CTIA). Hier kom je met wat googlen op jouw merk + type laptop wel achter.
toon volledige bericht
Een paar weken verder maar inmiddels heb ik alles (op de microfoon na) compleet. Er staat een nieuw bureau en nieuwe speakers. De nieuwe speakers (Presonus Eris E5) hebben wat extra bas nodig uit de mixer, maar het werkt wel. Alleen is de mixer toch wel erg groot. Dit had ik behoorlijk onderschat.

Ik wil dus toch de optie om beide computers afzonderlijk op het microfoon kanaal te kunnen regelen, opgeven en een kleinere mixer nemen. Nu had ik gezien dat de Q802 en Q1002 fysiek een stuk kleiner zijn. Het nadeel van de Q1002 is dat die niet op ieder kanaal de toon kan regelen. De 802/Q802 is dus denk ik voor mij de beste optie.

Als ik de handleiding lees, zie ik dat als ik de microfoon op kanaal 1 naar de FX send wil sturen, dat ik dan de FX send knop open moet draaien. Maar het volume van de FX send wordt geregeld door de volume knop onderaan dat kanaal. Dan blijft toch altijd de microfoon hoorbaar op de main out en de FX send?

Eerder heb je aangegeven de Q1002 te gebruiken voor precies wat ik nu wil doen. Maar hoe heb je er dan voor gezorgd dat de microfoon naar de FX send gaat en niet te horen is op de main mix?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
workermaster schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 16:26:
Alleen is de mixer toch wel erg groot. Dit had ik behoorlijk onderschat.
Wat ik vaak doe om dit te voorkomen is de afmetingen van de mixers over nemen op papier of karton en dat uitknippen. Dat krijg je een aardig idee van hoeveel ruimte een apparaat inneemt. Ieder apparaat is dan een eigen velletje/kartonnetje.
Ik wil dus toch de optie om beide computers afzonderlijk op het microfoon kanaal te kunnen regelen, opgeven en een kleinere mixer nemen. Nu had ik gezien dat de Q802 en Q1002 fysiek een stuk kleiner zijn. Het nadeel van de Q1002 is dat die niet op ieder kanaal de toon kan regelen. De 802/Q802 is dus denk ik voor mij de beste optie.
Deze begrijp ik niet helemaal, hoe heb je nu precies alles aangesloten? Iedere computer heeft een eigen stereo kanaal, op 5/6 of 7/8. Deze sluit je dus niet aan op een microfoonkanaal (1 t/m 4).

De Q1002 heeft inderdaad 2 extra stereokanalen op de plek waar bij de Q802 de toonregeling zit.
De Q802 heeft een 2-track uitgang die gekoppeld is aan de Main Mix en een FX send bus die per kanaal een draaiknop heeft, er is geen FX send master. Dit hoeft geen probleem te zijn.
Als ik de handleiding lees, zie ik dat als ik de microfoon op kanaal 1 naar de FX send wil sturen, dat ik dan de FX send knop open moet draaien. Maar het volume van de FX send wordt geregeld door de volume knop onderaan dat kanaal. Dan blijft toch altijd de microfoon hoorbaar op de main out en de FX send?

Eerder heb je aangegeven de Q1002 te gebruiken voor precies wat ik nu wil doen. Maar hoe heb je er dan voor gezorgd dat de microfoon naar de FX send gaat en niet te horen is op de main mix?
De Q802 en Q1002 hebben op alle kanalen een FX draaiknop en een Level draaiknop. Je krijgt de microfoon op alleen de FX bus door de FX draaiknop open te draaien en de Level draaiknop dicht te laten staan. Ik meen me te herinneren dat dit zo werkt, maar ik kan het checken op mijn Q1002. Ik zie in de handleiding inderdaad staan dat dit post-fader is, dan zou het inderdaad niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
PatrickPR schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 18:12:

[...]

Deze begrijp ik niet helemaal, hoe heb je nu precies alles aangesloten? Iedere computer heeft een eigen stereo kanaal, op 5/6 of 7/8. Deze sluit je dus niet aan op een microfoonkanaal (1 t/m 4).

De Q1002 heeft inderdaad 2 extra stereokanalen op de plek waar bij de Q802 de toonregeling zit.
De Q802 heeft een 2-track uitgang die gekoppeld is aan de Main Mix en een FX send bus die per kanaal een draaiknop heeft, er is geen FX send master. Dit hoeft geen probleem te zijn.
Sorry voor mijn onduidelijke bewoordling. Wat ik bedoelde is dat ik met de X1204 nu de ALT 3-4 gebruik om de microfoon terug te sturen naar de computers. Ik kan het volume van de ALT 3 en ALT 4 afzonderlijk regelen. Dat is iets wat ik dan wel wil opgeven om een kleinere mixer te kunnen nemen.

Als je voor mij kunnen nagaan of het inderdaad werkt door de FX knop open te zetten en de volume knop onderaan dicht, dan zou dat prettig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
workermaster schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 18:26:
[...]

Sorry voor mijn onduidelijke bewoordling. Wat ik bedoelde is dat ik met de X1204 nu de ALT 3-4 gebruik om de microfoon terug te sturen naar de computers. Ik kan het volume van de ALT 3 en ALT 4 afzonderlijk regelen. Dat is iets wat ik dan wel wil opgeven om een kleinere mixer te kunnen nemen.

Als je voor mij kunnen nagaan of het inderdaad werkt door de FX knop open te zetten en de volume knop onderaan dicht, dan zou dat prettig zijn.
Ik kan bevestigen dat de FX knop post-fader is. Op zich ook wel logisch gezien het doel van een FX send/return. Voor een aux-bus (wat je eigenlijk wil) dus niet handig omdat het gaat rondzingen als je de mic te ver open draait. Ik weet niet meer of dit voor mij de reden was om naar een andere mixer te kijken, maar ik mistte wel een echte pre-fader aux-bus (heb daarom toen voor een 2e hands Allen & Heath Zed14 gekozen).

Qua afmetingen: de Q802 en Q1002 zijn even groot. De X1204 is 5cm breder, 9cm dieper en 5cm hoger. Als dit echt een probleem is dan zou ik verder kijken. Maar de X1204 heeft duidelijk de functies die je nodig hebt en is overal net wat uitgebreider (uitgebreidere LED-meter op de main, main uitgang in XLR ipv jack, aux bus pre of post fader, fx-unit, pfl per kanaal, ctrl rm selecteerbaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• workermaster
PatrickPR schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 08:56:
[...]

Ik kan bevestigen dat de FX knop post-fader is. Op zich ook wel logisch gezien het doel van een FX send/return. Voor een aux-bus (wat je eigenlijk wil) dus niet handig omdat het gaat rondzingen als je de mic te ver open draait. Ik weet niet meer of dit voor mij de reden was om naar een andere mixer te kijken, maar ik mistte wel een echte pre-fader aux-bus (heb daarom toen voor een 2e hands Allen & Heath Zed14 gekozen).

Qua afmetingen: de Q802 en Q1002 zijn even groot. De X1204 is 5cm breder, 9cm dieper en 5cm hoger. Als dit echt een probleem is dan zou ik verder kijken. Maar de X1204 heeft duidelijk de functies die je nodig hebt en is overal net wat uitgebreider (uitgebreidere LED-meter op de main, main uitgang in XLR ipv jack, aux bus pre of post fader, fx-unit, pfl per kanaal, ctrl rm selecteerbaar).
Bedankt voor het controleren!

Dan blijf ik voorlopig bij de X1204. I kan ook niets kleiners vinden dat het ook allemaal kan. Misschien dat ik met een laptopstandaard de mixer wat schuiner kan neerzetten zodat die op de rand van mijn bureau kan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
Vandaag heb ik eindelijk alles kunnen aansluiten. Grotendeels werkt het maar er zijn nog wat problemen. Ook heb ik wat kabels anders aangesloten.

Hoe heb ik het nu aangesloten:
PC -> Mixer 3.5mm naar 2x 6.3mm kabel
Laptop -> mixer 3.5mm naar 2x 6.3mm kabel
Mixer -> speakers 6.3mm mono kabel per speaker. Aangesloten op de "Control room" output
Hoofdtelefoon -> oren XLR naar 3.5mm adapter (op die manier kan ik de speakers muten en luisteren via de hoofdtelefoon)
Microfoon -> mixer XLR
Mixer -> PC 6.3mm mono kabel op "ALT 3"
Mixer -> laptop 6.3mm mono kabel op "ALT 4"

Dit werkt en ik kan nu mooi alles regelen zoals ik wil. Echter zijn er vandaag 2 nieuwe problemen bij gekomen.
Probleem 1
De PC was al een paar dagen aangesloten op de manier zoals het hierboven beschreven staat, maar dan zonder de microfoon. Stroom haalde ik overal vandaan. Vandaag heb ik mijn nieuwe werkplek netjes ingericht en er hangt nu een 12 voudige stekkerdoos onder mijn bureau. Daar zit alles in. Maar nu heb ik ineens een zeer sterke hiss/humm/noise uit de speakers. Dit is niet afhankelijk van het volume en het is enkel op de PC. Sluit ik de audio kabel aan op een USB soundcard, dan blijft het geluid. Neem ik stroom van de andere kant van de woonkamer, dan is het een stuk minder maar tijdens gamen (stevige belasting van de CPU of GPU) dan krijg ik een heel erg sterke humm over de speakers.

Een ander verschil met gisteren, is dat alle kabels nu ook door een kabelgoot lopen. Ik weet niet waar deze storing vandaan komt maar hierdoor is mijn systeem onbruikbaar. Zou een goede geluidskaart dit oplossen? Of een UPS?
Probleem 2
Voor de laptop gebruik ik deze 3.5mm splitter: https://www.onlinekabelsh...voor-notebooks-0-10-meter
De speakers zitten op de groene connector en de microfoon op de roze. Maar tijdens wat testjes, merkte ik dat de laptop zijn eigen systeemgeluid aan het opnemen was en de microfoon bijna niet te horen. Haal ik de microfoon los, dan neemt het nog steeds zijn eigen geluid weer op.

Stel ik echter de laptop zo in dat die de ingebouwde speakers gebruikt, dan werkt de microfoon wel goed en neemt het niet zijn eigen geluid op. Ik denk dat ik gewoon een slechte kwaliteit splitter heb gekocht. Of zou het toch te maken hebben met de pin layout? De microfoon is een mono plug en die gaat nu in een 3 polige aansluiting.

Als iemand hier input op kan geven, zou ik dat zeer waarderen. Dan kan ik eindelijk alles afmaken en gebruiken.

@Jag en @PatrickPR mag ik jullie lastigvallen met deze vraag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickPR
workermaster schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 21:43:
Probleem 1
De PC was al een paar dagen aangesloten op de manier zoals het hierboven beschreven staat, maar dan zonder de microfoon. Stroom haalde ik overal vandaan. Vandaag heb ik mijn nieuwe werkplek netjes ingericht en er hangt nu een 12 voudige stekkerdoos onder mijn bureau. Daar zit alles in. Maar nu heb ik ineens een zeer sterke hiss/humm/noise uit de speakers. Dit is niet afhankelijk van het volume en het is enkel op de PC. Sluit ik de audio kabel aan op een USB soundcard, dan blijft het geluid. Neem ik stroom van de andere kant van de woonkamer, dan is het een stuk minder maar tijdens gamen (stevige belasting van de CPU of GPU) dan krijg ik een heel erg sterke humm over de speakers.

Een ander verschil met gisteren, is dat alle kabels nu ook door een kabelgoot lopen. Ik weet niet waar deze storing vandaan komt maar hierdoor is mijn systeem onbruikbaar. Zou een goede geluidskaart dit oplossen? Of een UPS?
Het eerste waar ik aan moet denken is aan een probleem wat vaker voorkomt bij laptops die worden aangesloten op een muziekinstallatie. Maar het zal ongetwijfeld ook met desktops voor kunnen komen. Probeer eens de speakers of de PC los te koppelen van de randaarde. Dit kun je doen met een apart stekkerblok waar geen randaarde in zit. En komt dit alleen voor bij de PC? Of was de laptop al die tijd ook aangesloten?
workermaster schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 21:43:
Probleem 2
Voor de laptop gebruik ik deze 3.5mm splitter: https://www.onlinekabelsh...voor-notebooks-0-10-meter
De speakers zitten op de groene connector en de microfoon op de roze. Maar tijdens wat testjes, merkte ik dat de laptop zijn eigen systeemgeluid aan het opnemen was en de microfoon bijna niet te horen. Haal ik de microfoon los, dan neemt het nog steeds zijn eigen geluid weer op.

Stel ik echter de laptop zo in dat die de ingebouwde speakers gebruikt, dan werkt de microfoon wel goed en neemt het niet zijn eigen geluid op. Ik denk dat ik gewoon een slechte kwaliteit splitter heb gekocht. Of zou het toch te maken hebben met de pin layout? De microfoon is een mono plug en die gaat nu in een 3 polige aansluiting.
Zoals ik eerder in het topic al zei zijn er 2 varianten van dit soort verloopjes, OMTP en CTIA. Je linkt naar de OMTP variant maar volgens mij is CTIA gebruikelijk bij de meeste fabrikanten. Ik zou eerst eens kijken of het verloopje klopt met wat de laptop ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
PatrickPR schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 09:24:
[...]

Het eerste waar ik aan moet denken is aan een probleem wat vaker voorkomt bij laptops die worden aangesloten op een muziekinstallatie. Maar het zal ongetwijfeld ook met desktops voor kunnen komen. Probeer eens de speakers of de PC los te koppelen van de randaarde. Dit kun je doen met een apart stekkerblok waar geen randaarde in zit. En komt dit alleen voor bij de PC? Of was de laptop al die tijd ook aangesloten?

EDIT: Ik lees in de handleiding van de speakers (https://pae-web.presonusm...Manual_EN_V6_23072018.pdf) dat ze aanraden dat wanneer je een ongebalanceerde output hebt (wat ik heb op de control room) dat je dan een 6.3mm naar tulp adapter nodig hebt. Ik heb die adapter niet maar zou het kunnen proberen. OF zijn er betere oplossingen om noise te verwijderen op de control room?

[...]

Zoals ik eerder in het topic al zei zijn er 2 varianten van dit soort verloopjes, OMTP en CTIA. Je linkt naar de OMTP variant maar volgens mij is CTIA gebruikelijk bij de meeste fabrikanten. Ik zou eerst eens kijken of het verloopje klopt met wat de laptop ondersteunt.
Bedankt voor je hulp. Ik heb net wat troubleshooting gedaan en heb het volgende gevonden.
Probleem 1
De PC is ingeplugd op een stekkerdoos maar ik heb nergens aarde in de woonkamer. Enkel de keuken en badkamer. Ik heb even een haspel gepakt maar aansluiten op een geaard stopcontact werkte ook niet. Toen weer alle stroomkabels aangesloten zoals ze voorheen waren en dat helpte wel een klein beetje. De enige overgebleven verandering was dus de kabel van de mixer naar de speaker. Ik heb de 6.3mm op de "Control room" losgemaakt en de XLR kabel weer aangesloten. En toen was de ruis weg.

Het lijkt dus in de kabel te zitten. Daar heb ik het volgende over kunnen vinden:
De mixer heeft een gebalanceerde XLR out maar de 6.3mm jack op de control room out, is niet gebalanceerd. De speakers hebben wel een gebalanceerde input. Zou het daardoor kunnen komen?

Ik ben nu aan het kijken of er mogelijkheden zijn om die 6.3 gebalanceerd en ruisvrij te maken want dan kan ik de XLR blijven gebruiken voor mijn hoofdtelefoon.
Probleem 2
Het zou zomaar kunnen dat ik de verkeerde kabel heb besteld. Ik heb toevallig nog een splitter liggen van mijn USB geluidskaart. Die werkte in eerste instantie beter maar de laptop heeft nu nog meer problemen. Er komt ook geen normaal geluid meer uit de speakers. Het volume en de pitch veranderen random. Zowel op de 3.5mm jack als de ingebouwde speakers. Ik denk dus dat dat ding gewoon defect is.

De laptop is niet langer mijn probleem want ik heb de IT support verzocht om het te fixen. We houden dus enkel probleem 1 over.

[ Voor 10% gewijzigd door workermaster op 21-10-2021 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
Probleem 1
Als ik je goed begrijp gebruik je nu dus een 6,3mm naar XLR kabel om de speakers aan te sluiten op de Control Room out? Welke kabel is dit en is die voor gebalanceerd of ongebalanceerd signaal?

Wat ik even niet begrijp is waarom je de speakers niet op de XLR laat en de headphones jack gebruikt voor de hoofdtelefoon? Deze kun je, net als de Control Room out, op een bron zetten, in jouw geval denk ik gewoon de Main Mix. Deze is ook apart te regelen waarbij ik er even vanuit ga dat deze los regelbaar is van de LR main mix faders.

Probleem 2
Ondanks dat de laptop misschien vervangen gaat worden, blijft nog steeds staan dat de CTIA standaard meer gangbaarder is dan OMTP. De kans is dus groot dat jouw OMTP verloopje ook met de nieuwe laptop niet gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
PatrickPR schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 13:29:
Probleem 1
Als ik je goed begrijp gebruik je nu dus een 6,3mm naar XLR kabel om de speakers aan te sluiten op de Control Room out? Welke kabel is dit en is die voor gebalanceerd of ongebalanceerd signaal?

Wat ik even niet begrijp is waarom je de speakers niet op de XLR laat en de headphones jack gebruikt voor de hoofdtelefoon? Deze kun je, net als de Control Room out, op een bron zetten, in jouw geval denk ik gewoon de Main Mix. Deze is ook apart te regelen waarbij ik er even vanuit ga dat deze los regelbaar is van de LR main mix faders.

Probleem 2
Ondanks dat de laptop misschien vervangen gaat worden, blijft nog steeds staan dat de CTIA standaard meer gangbaarder is dan OMTP. De kans is dus groot dat jouw OMTP verloopje ook met de nieuwe laptop niet gaat werken.
Ik wil graag de speakers op de "Control room" hebben en de hoofdtelefoon op de XLR output. De hoofdtelefoon aansluiting zit na de main mix faders. De speakers staan dus altijd aan als ik ook mijn hoofdtelefoon gebruik. Sluit ik echter de speakers aan op de control room en dan mijn hoofdtelefoon op de XLR outputs met een adapter naar 3.5mm, dan kan ik de draaiknop voor de control room output dichtdraaien en het volume van de hoofdtelefoon regelen met de main mix sliders.

Het probleem is nu dat de 6.3mm kabels die nu van de control room naar de speakers gaan, veel ruis en een pieptoon maken.

Ik ben nu wat testjes aan het doen met de microfoon. Die maakt echter ook een pieptoon. Zelfs als ik de microfoon loskoppel van de mixer, dan kan mijn computer nog steeds een pieptoon opnemen van de mixer.
Ik krijg het gevoel dat de mixer gewoon erg veel storing op de kabels zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
Update:

De storingstoon met de PC lijkt opgelost te zijn. Ik heb de Behringer HD400 "hum destroyer" gekocht. Deze lijkt het storingssignaal te hebben verwijderd. Nu nog wat extra kabels bestellen want ik kom nu 2 6.3 mono kabels te weinig.

Het probleem met de laptop lijkt ook opgelost te zijn. Het bleek aan sterk verouderde drivers te liggen die ik enkel kon updaten met hulp van de IT afdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

workermaster schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:51:
Update:

De storingstoon met de PC lijkt opgelost te zijn. Ik heb de Behringer HD400 "hum destroyer" gekocht. Deze lijkt het storingssignaal te hebben verwijderd. Nu nog wat extra kabels bestellen want ik kom nu 2 6.3 mono kabels te weinig.

Het probleem met de laptop lijkt ook opgelost te zijn. Het bleek aan sterk verouderde drivers te liggen die ik enkel kon updaten met hulp van de IT afdeling.
Je hebt / had waarschijnlijk een ground loop probleem. Dat is een nogal abstract iets; je maakt met meerdere aarde verbindingen die met elkaar in verbinding staan, een lus, en die lus werkt als antenne voor storing. Vervolgens gaat er stroom lopen over je aarde en dat geeft 50hz hum en andere stoorgeluiden. Het apparaatje wat je hebt gekocht, onderbreekt de lus en zo de storing.

Zijn er nog resterende problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
Jag schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 11:21:
[...]
Zijn er nog resterende problemen?
Helaas nog 1. De laptop(s)

Ik heb nu een nieuwe laptop gekregen van de opdracht waar ik nu zit. Ik heb nu dus de laptop van mijn werkgever, die van mijn huidige opdrachtgever en nog eentje van mijzelf. Alle 3 hebben ze een TRRS poort.

Bij alle is het probleem hetzelfde.

Ik heb een 6.3mm mono kabel van de mixer op ALT 4 zitten. Deze kabel gaat over in een 6.3 naar 3.5 mono adapter. Deze adapter sluit ik aan op de laptop maar de laptop ziet niet dat het een microfoon is, maar geeft aan dat er een hoofdtelefoon is ingeplugd.

Ik heb geprobeerd om deze 3.5mm mono jack direct in de laptop te pluggen. Dan krijg ik dus de melding dat er een hoofdtelefoon is aangesloten. Sluit ik het aan met een Creative soundblaster G1 USB audiokaart, dan kan ik zien dat de laptop aangeeft dat er een Creative microfoon en speaker is aangesloten. Bij deze geluidskaart zit ook een 3.5mm splitter kabel met een connector voor speakers en de andere voor een microfoon. Maar ik krijg geen microfoon geluid op de laptop. Zelfs als ik die extreem hard boost via mijn mixer.

De 3.5mm mono adapter werkt wel gewoon op mijn pc waar de kabel achterin het moederbord gaat.

Ik snap dus niet wat er verkeerd gaat en waarom laptops met een TRRS poort de microfoon niet accepteren. Waarschijnlijk heeft het te maken met een adapter, want ik kon wel vinden dat een mono TS kabel niet op een TRRS poort kan. Maar dan had ik verwacht dat de splitter kabel die bij de USB geluidskaart zit, wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
Je hebt het steeds over adapters van 6,3 naar 3,5 en 3,5 mono jacks. Maar wat ik even mis in jouw verhaal is wat er gebeurt als je het verloopje gebruikt die je volgens een eerdere post van jou ook hebt gekocht.

Wat doet er dan wel en wat doet er dan niet? Wat geeft Windows aan dat er is aangesloten op zowel hoofdtelefoon en microfoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
PatrickPR schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 15:42:
Je hebt het steeds over adapters van 6,3 naar 3,5 en 3,5 mono jacks. Maar wat ik even mis in jouw verhaal is wat er gebeurt als je het verloopje gebruikt die je volgens een eerdere post van jou ook hebt gekocht.

Wat doet er dan wel en wat doet er dan niet? Wat geeft Windows aan dat er is aangesloten op zowel hoofdtelefoon en microfoon?
Sorry voor de onduidelijkheid. Ik zal proberen het zo goed mogelijk uit te leggen.

De mixer heeft een ALT 3-4 uitgang. Volgens de handleiding van de mixer, zijn dat mono uitgangen voor kabels met een 6.3mm jack. Ik heb daarvoor dus 6.3mm mono jack kabels gekocht. Omdat 6.3mm niet in de pc of laptop past, heb ik ook voor beide kabels een adapter van 6.3mm mono naar 3.5mm mono gekocht. Steek ik die 3.5mm jack dan in mijn pc, dan werkt het zoals het moet.

Steek ik die jack in de laptop dan roept de laptop dat er een hoofdtelefoon is aangesloten. Ik vermoed dat dit niet goed gaat omdat ik een mono ( TS) jack in een TRRS slot steek.

Ik heb een TRRS splitter gekocht die volgens OMTP bekabeld is (had CTIA moeten zijn. Per ongelijk de verkeerde gekocht). Helaas is dat de verkeerde want de laptops zijn CTIA. Steek ik deze verkeerde splitter in de laptop, dan werken de speakers wel (die zijn namelijk zowel bij OMTP als CTIA hetzelfde aangesloten) maar de microfoon niet. Steek ik de microfoonkabel niet in deze splitter, dan neemt de laptop nog steeds geluid op. Maar dat komt omdat het een verkeerde adapter is en de laptop op het microfoonkanaal nu de massa opneemt.

Een tijdje geleden had ik voor mijn virtual machine een Creative soundblaster G1 USB geluidskaart gekocht. Daar zit ook een TRRS splitter bij met een aansluiting voor speakers en een andere voor de microfoon. Ik weet niet zeker of die splitter kabel nu OMTP of CTIA is, maar vermoed dat het CTIA is.

Steek ik deze splitter in een van de laptops, dan werken de speakers goed, maar de microfoon niet. De laptop geeft aan dat er een hoofdtelefoon is aangesloten, maar geen microfoon. Volgens iedere laptop is de externe jack steeds niet aangesloten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XjBNoKRF-TinqCd_CKvV7Il3VME=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cKtiPp6Yc71BwlqOfzMOnheu.png?f=user_large

Steek ik deze splitter in de USB geluidskaart, dan geeft de laptop aan dat er een externe geluidskaart is, en laat dan ook zien dat er een actieve externe microfoon is. Maar het maakt niet uit hoe hard ik schreeuw, of de gain op de mixer omhoog draai, de laptop lijkt geen geluid binnen te krijgen. Mogelijk komt dit door de software van de geluidskaart, maar daar heb ik nog niet naar kunnen kijken. En helaas gaat dat ook niet snel gebeuren want de 6.3 naar 3.5mm jack is zojuist afgebroken in de splitter.

Zoals ik het zie, heb ik nu 2 opties:
1. Koop een nieuwe CTIA splitter met mono microfoon ingang.
2. Koop een externe geluidskaart met aparte microfoon ingang en geen combi TRRS poort.

Aangezien de 3.5mm mono jack wel direct op de microfoon input op mijn pc werkt, neem ik aan dat het probleem in dit geval puur zit in de TRRS poort waar ik een TS jack in stop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

workermaster schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:10:
[...]

Sorry voor de onduidelijkheid. Ik zal proberen het zo goed mogelijk uit te leggen.

De mixer heeft een ALT 3-4 uitgang. Volgens de handleiding van de mixer, zijn dat mono uitgangen voor kabels met een 6.3mm jack. Ik heb daarvoor dus 6.3mm mono jack kabels gekocht. Omdat 6.3mm niet in de pc of laptop past, heb ik ook voor beide kabels een adapter van 6.3mm mono naar 3.5mm mono gekocht. Steek ik die 3.5mm jack dan in mijn pc, dan werkt het zoals het moet.

Steek ik die jack in de laptop dan roept de laptop dat er een hoofdtelefoon is aangesloten. Ik vermoed dat dit niet goed gaat omdat ik een mono ( TS) jack in een TRRS slot steek.

Ik heb een TRRS splitter gekocht die volgens OMTP bekabeld is (had CTIA moeten zijn. Per ongelijk de verkeerde gekocht). Helaas is dat de verkeerde want de laptops zijn CTIA. Steek ik deze verkeerde splitter in de laptop, dan werken de speakers wel (die zijn namelijk zowel bij OMTP als CTIA hetzelfde aangesloten) maar de microfoon niet. Steek ik de microfoonkabel niet in deze splitter, dan neemt de laptop nog steeds geluid op. Maar dat komt omdat het een verkeerde adapter is en de laptop op het microfoonkanaal nu de massa opneemt.

Een tijdje geleden had ik voor mijn virtual machine een Creative soundblaster G1 USB geluidskaart gekocht. Daar zit ook een TRRS splitter bij met een aansluiting voor speakers en een andere voor de microfoon. Ik weet niet zeker of die splitter kabel nu OMTP of CTIA is, maar vermoed dat het CTIA is.

Steek ik deze splitter in een van de laptops, dan werken de speakers goed, maar de microfoon niet. De laptop geeft aan dat er een hoofdtelefoon is aangesloten, maar geen microfoon. Volgens iedere laptop is de externe jack steeds niet aangesloten.
[Afbeelding]

Steek ik deze splitter in de USB geluidskaart, dan geeft de laptop aan dat er een externe geluidskaart is, en laat dan ook zien dat er een actieve externe microfoon is. Maar het maakt niet uit hoe hard ik schreeuw, of de gain op de mixer omhoog draai, de laptop lijkt geen geluid binnen te krijgen. Mogelijk komt dit door de software van de geluidskaart, maar daar heb ik nog niet naar kunnen kijken. En helaas gaat dat ook niet snel gebeuren want de 6.3 naar 3.5mm jack is zojuist afgebroken in de splitter.

Zoals ik het zie, heb ik nu 2 opties:
1. Koop een nieuwe CTIA splitter met mono microfoon ingang.
2. Koop een externe geluidskaart met aparte microfoon ingang en geen combi TRRS poort.

Aangezien de 3.5mm mono jack wel direct op de microfoon input op mijn pc werkt, neem ik aan dat het probleem in dit geval puur zit in de TRRS poort waar ik een TS jack in stop.
toon volledige bericht
je wilt vanuit je mixer een stereo lijn signaal je laptop in krijgen toch? Heb je al een 2x 6,3mm mono jack naar stereo 3,5mm minijack geprobeerd? Dat is de logische kabel hiervoor. De stereo minijack sluit dan de 2e ring kort met de nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
Jag schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:30:
[...]
je wilt vanuit je mixer een stereo lijn signaal je laptop in krijgen toch? Heb je al een 2x 6,3mm mono jack naar stereo 3,5mm minijack geprobeerd? Dat is de logische kabel hiervoor. De stereo minijack sluit dan de 2e ring kort met de nul.
Ik heb die kabel nog niet geprobeerd. Bij mijn weet zijn de ALT outputs op de mixer mono en niet stereo. Aangezien ik de mono van ALT 3 naar mijn pc stuur en de ALT 4 naar de laptop, gaat een stereo kabel niet werken.

Ik heb gisteren nog een nieuwe TRRS splitter met CTIA wiring gekocht. Die is net binnengekomen en ik heb wat testjes kunnen doen.

Steek ik de splitter in de laptop(s) dan geven ze allen direct aan dat er een hoofdtelefoon is aangesloten, zelfs als de speakers zelf nog niet aangesloten zijn. De laptops lijken dus te kijken naar de splitter en niet wat daarachter hangt. Geen van de laptops gaf aan dat er ook een microfoon was aangesloten. Sluit ik vervolgens mijn microfoon aan, dan zien ze alsnog niet dat er een microfoon is aangesloten.

Daarna heb ik weer de USB geluidskaart erin gestopt en daar de splitter in gedaan. Ik heb ook nog een oude microfoon met 3.5mm jack gevonden. Steek ik die microfoon in de splitter die in de USB geluidskaart zit, dan heb ik een goedwerkende microfoon.

Ik heb verschillende combinaties geprobeerd maar ik krijg met de oude 3.5mm jack microfoon enkel geluid als ik die in de splitter in de USB geluidskaart stop. De jacks op de laptops lijken gewoon niet te willen werken met een microfoon. Ze zijn alle 3 geschikt voor headsets met microfoon dus ik snap niet wat er mis is. Maargoed, ik wil uiteindelijk de microfoon gebruiken die op de mixer zit.

Daarna heb ik wat combinaties geprobeerd met de USB-C dock die ik gebruik. En daar is het een soort van gelukt. Ik merkte dat ik eerst de splitter in de TRRS poort van de dock moet steken. Daarna de 3.5mm mono jack. En dan heb ik een werkende microfoon vanaf mijn mixer. Alleen is het geluid zo zacht, dat ik er niets mee kan. Draai ik de gain helemaal open en schuif de sliders van de microfoon (kanaal 1 en ALT 4) helemaal open, dan hoor ik mijzelf zachtjes maar ontzettend vervormd.

Ik heb opgegeven om de TRRS poort op de laptop aan de gang te krijgen. Dat kost teveel moeite en langzaamaan kost het mij een hoop geld aan verzendkosten van de kabels. Zoals ik het nu zie is het voor mij de beste oplossing om een andere USB geluidskaart te kopen met een aparte microfoon ingang of een audio interface zoals een Scarlett focusrite en hopen dat die het wel doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
Het gedrag van de laptops bij het inpluggen van de verloopjes is normaal. Windows detecteert het insteken en past daarop de output aan, ook als er niets is aangesloten op de verloopjes. Dit gebeurt bij alles wat je erin steekt. De microfoon-input van de laptop echter wordt volgens mij pas aangepast als je daadwerkelijk iets in de mic-ingang van dat verloopje steekt.

Om het één en ander uit te sluiten. Wat gebeurt er als je de 2-track output doorzet naar de laptop? Dus met een 2x tulp naar stereo 3,5mm jack op de mic-ingang van het verloopje? Hou er wel even rekening mee dat het signaal op de 2-track output gelijk loopt met de Main mix faders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
PatrickPR schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:03:
Het gedrag van de laptops bij het inpluggen van de verloopjes is normaal. Windows detecteert het insteken en past daarop de output aan, ook als er niets is aangesloten op de verloopjes. Dit gebeurt bij alles wat je erin steekt. De microfoon-input van de laptop echter wordt volgens mij pas aangepast als je daadwerkelijk iets in de mic-ingang van dat verloopje steekt.

Om het één en ander uit te sluiten. Wat gebeurt er als je de 2-track output doorzet naar de laptop? Dus met een 2x tulp naar stereo 3,5mm jack op de mic-ingang van het verloopje? Hou er wel even rekening mee dat het signaal op de 2-track output gelijk loopt met de Main mix faders.
Ik heb dat net geprobeerd. Helaas werkt het niet. Ik heb netzoals gisteren, verschillende combinaties van aansluiten geprobeerd. De enige keer dat ik een microfoon signaal krijg, is als ik de splitter in de USB-C dock stop. Maar ook dan weer erg zachtjes.

Ik bedacht mij ook ineens dat de Rolls minimix MX22s die ik hiervoor gebruikte om van de PC en laptop het geluid naar de oude speakers te sturen, ook een versterker heeft. Ik heb die aangesloten en de microfoon op het mono kanaal gezet. Daarna het geluid wat open gezet en toen zag ik ineens dat de laptop wat activiteit vertoonde. Na wat afstellen van het volume, is het nu gelukt om de microfoon werkend te krijgen op de laptop(s).

Ik ga morgen nog wat testen en laat dan weten of alles nu goed werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• workermaster
Ik zag net dat ik hier nooit heb laten weten hoe alles nu draait.

Het draait best goed! Ik kan mijn microfoon en speakers goed aansturen. Zoals de setup nu draait, ben ik er tevreden mee.

Wel heb ik nog 1 probleempje dat ik graag wil oplossen, maar niet zeker weet hoe.

Zoals in een van bovenstaande posts vermeld, heb ik last gehad van veel noise op de 6.3mm jacks waar de speakers op zitten (speakers zitten op de 6.3mm control room output). Daarvoor heb ik toen een Behringer HD400 besteld die nu tussen de mixer en speaker zit, en toen is de ruis vrijwel volledig verdwenen.

Ik merkte al snel dat als ik de volume slider van mijn pc (line in 5/6) ver open zet, dan is er redelijk wat ruis te horen. Dit hoef ik gelukkig enkel te doen als ik een film kijk via Plex, maar het komt wel regelmatig voor. De ruis gaat niet weg als ik het volume in Windows verander of mute. Het wordt wel erger als de videokaart iets gaat doen, zoals gamen.

Ik vraag mij dus af hoe ik dat laatste beetje ruis kan weghalen. Een PCIe geluidskaart? USB geluidskaart heb ik al geprobeerd maar daar hoorde ik ook de ruis op. Of tussen de pc en de mixer ook een ground loop isolator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
Probleem opgelost! Ik had voor een paar euro een 3.5mm ground loop isolator gekocht en die net tussen mijn pc en de mixer gedaan. Alle ruis is weg. Zelfs met alle volumes op maximaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

Mooi dat het oplost is. Ik blijf het toch een moeilijk grijpbaar verschijnsel ground loops. Iets met een lus gevormd door de nul vervindingen die als antenne gaat werken, dat is wat ik ervan heb meegekregen. Misschien dat de beter technsich geschoolden dit beter kunnen uitleggen. Vaak werkt het onderbreken van de nul iig wel :).
Pagina: 1