Sorry voor de onduidelijkheid. Ik zal proberen het zo goed mogelijk uit te leggen.PatrickPR schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 15:42:
Je hebt het steeds over adapters van 6,3 naar 3,5 en 3,5 mono jacks. Maar wat ik even mis in jouw verhaal is wat er gebeurt als je het verloopje gebruikt die je volgens een eerdere post van jou ook hebt gekocht.
Wat doet er dan wel en wat doet er dan niet? Wat geeft Windows aan dat er is aangesloten op zowel hoofdtelefoon en microfoon?
De mixer heeft een ALT 3-4 uitgang. Volgens de handleiding van de mixer, zijn dat mono uitgangen voor kabels met een 6.3mm jack. Ik heb daarvoor dus 6.3mm mono jack kabels gekocht. Omdat 6.3mm niet in de pc of laptop past, heb ik ook voor beide kabels een adapter van 6.3mm mono naar 3.5mm mono gekocht. Steek ik die 3.5mm jack dan in mijn pc, dan werkt het zoals het moet.
Steek ik die jack in de laptop dan roept de laptop dat er een hoofdtelefoon is aangesloten. Ik vermoed dat dit niet goed gaat omdat ik een mono ( TS) jack in een TRRS slot steek.
Ik heb een TRRS splitter gekocht die volgens OMTP bekabeld is (had CTIA moeten zijn. Per ongelijk de verkeerde gekocht). Helaas is dat de verkeerde want de laptops zijn CTIA. Steek ik deze verkeerde splitter in de laptop, dan werken de speakers wel (die zijn namelijk zowel bij OMTP als CTIA hetzelfde aangesloten) maar de microfoon niet. Steek ik de microfoonkabel niet in deze splitter, dan neemt de laptop nog steeds geluid op. Maar dat komt omdat het een verkeerde adapter is en de laptop op het microfoonkanaal nu de massa opneemt.
Een tijdje geleden had ik voor mijn virtual machine een Creative soundblaster G1 USB geluidskaart gekocht. Daar zit ook een TRRS splitter bij met een aansluiting voor speakers en een andere voor de microfoon. Ik weet niet zeker of die splitter kabel nu OMTP of CTIA is, maar vermoed dat het CTIA is.
Steek ik deze splitter in een van de laptops, dan werken de speakers goed, maar de microfoon niet. De laptop geeft aan dat er een hoofdtelefoon is aangesloten, maar geen microfoon. Volgens iedere laptop is de externe jack steeds niet aangesloten.
:fill(white):strip_exif()/f/image/cKtiPp6Yc71BwlqOfzMOnheu.png?f=user_large)
Steek ik deze splitter in de USB geluidskaart, dan geeft de laptop aan dat er een externe geluidskaart is, en laat dan ook zien dat er een actieve externe microfoon is. Maar het maakt niet uit hoe hard ik schreeuw, of de gain op de mixer omhoog draai, de laptop lijkt geen geluid binnen te krijgen. Mogelijk komt dit door de software van de geluidskaart, maar daar heb ik nog niet naar kunnen kijken. En helaas gaat dat ook niet snel gebeuren want de 6.3 naar 3.5mm jack is zojuist afgebroken in de splitter.
Zoals ik het zie, heb ik nu 2 opties:
1. Koop een nieuwe CTIA splitter met mono microfoon ingang.
2. Koop een externe geluidskaart met aparte microfoon ingang en geen combi TRRS poort.
Aangezien de 3.5mm mono jack wel direct op de microfoon input op mijn pc werkt, neem ik aan dat het probleem in dit geval puur zit in de TRRS poort waar ik een TS jack in stop.