Toon posts:

Hoog verbruik met warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• ikbenemmy
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04-10-2021
graag krijg ik ervaringen, tips van jullie die ongeveer dezelfde installatie / woning hebben,

we hebben sinds 2019 een nieuwbouw huis, vrijstaand met een lucht warmtepomp van NIBE.

ons verbruik aan stroom is extreem hoog ongeveer 11.000 kw per jaar

we hebben 27 zonnepanelen waar ik de teruggegeven stroom nu niet geteld heb.

de maand januari was bijna 2.000 KW stroom.

we hebben een gezin met 2 volwassenen en 2 kinderen, we gebruiken de wasmachine dagelijks en de droger op regenachtige dagen.

graag ontvang ik zoveel mogelijk tips, ervaringen en informatie.

Emmy

Alle reacties

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:52
Meet je stroomverbruik via de P1 uitgang van je slimme meter? Want je verbruik is inderdaad wel extreem hoog. Koel je ook in de zomer?

Voor de rest je monteur erbij halen en meten is weten.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-02 13:12

Tens

fits the description

2000 kWh totaal, of alleen de warmtepomp + warmwater + ander stroomgebruik

Heeft een master in kromme zinnen bouwen

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:21
Valt wel mee toch. De 27 panelen zullen 8100+ per jaar opleveren afhankelijk van de wp. De rest is verbruik.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:57
- Hoe groot is de woning?
- Hoe goed is de woning geïsoleerd?
- Hebben jullie een elektrische auto of plug-in hybrid die thuis opgeladen worden?
- Wat voor apparatuur hebben jullie verder nog in huis?
- Hoe wordt het warm water voor keuken eb badkamer opgewarmd?
- Wordt er thuisgewerkt?
- Zijn er infrarood panelen of elektrische vloerverwarming aanwezig?
- Hoeveel gasverbruik was er voordat de warmtepomp is geplaatst?
- Hoe was toen het elektra verbruik?
- Hoe groot is de woning?

Afhankelijk van bovenstaande factoren kan het jaarverbruik enorm hoog zijn, maar ook zeer laag voor jullie situatie.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• ikbenemmy
de warmtepomp heeft inderdaad ook een koelfunctie,

ik werk vanuit huis, heb een laptop, telefoon en printer.

de woning is volgens de richtlijnen geÏsoleerd voor een nieuwbouw woning
we hebben geen elektrische auto
we koken op stroom, een inductiekookplaat, een grote TV natuurlijk, een elektrische robot grasmaaier, verder niet echt noemenswaardige producten.
geen elektrische vloerverwarming of infrarood panelen
we hebben in dit geen gas gebruikt, ons vorige huis was een huurhuisje net na de oorlog gebouw waar niks meer aan vernieuwd is sinds die tijd dus het tocht er enorm en geen enkele isolatie en enkel glas, het gasverbruik was dus aanzienlijk hoger dan een beter geïsoleerd huis.
de woning heeft een oppervlakte van 278 m2

We hebben maar 3.686 KW terug geleverd gekregen afgelopen jaar van de zonnepanelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:03
Cardinal schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 17:54:
Valt wel mee toch. De 27 panelen zullen 8100+ per jaar opleveren afhankelijk van de wp. De rest is verbruik.
Hoeveel je opwerkt is toch niet relevant voor hoe hoog je je verbruik vind. Alleen voor hoeveel je moet bijbetalen.

2000kwh in januari is bijna 10x meer als wat ik verbruikte. Daar moet veel warmte zijn ontwikkeld. Ik zou beginnen met die warmtepomp te (laten) onderzoeken op verbruik.

[Voor 15% gewijzigd door frickY op 03-10-2021 11:03]

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:35
ikbenemmy schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 10:45:
de warmtepomp heeft inderdaad ook een koelfunctie,

ik werk vanuit huis, heb een laptop, telefoon en printer.

de woning is volgens de richtlijnen geÏsoleerd voor een nieuwbouw woning
we hebben geen elektrische auto
we koken op stroom, een inductiekookplaat, een grote TV natuurlijk, een elektrische robot grasmaaier, verder niet echt noemenswaardige producten.
geen elektrische vloerverwarming of infrarood panelen
we hebben in dit geen gas gebruikt, ons vorige huis was een huurhuisje net na de oorlog gebouw waar niks meer aan vernieuwd is sinds die tijd dus het tocht er enorm en geen enkele isolatie en enkel glas, het gasverbruik was dus aanzienlijk hoger dan een beter geïsoleerd huis.
de woning heeft een oppervlakte van 278 m2

We hebben maar 3.686 KW terug geleverd gekregen afgelopen jaar van de zonnepanelen.
Een woning van bijna 300 vierkante meter verwarmen én koelen… dan moet je zeker niet verbaasd zijn over het stroomgebruik. Je hebt immers gewoon gas ingewisseld voor elektriciteit. En als bonus koel je ook nog, iets wat je met een ketel waarschijnlijk nooit had gedaan.

Je kunt het ook positief zien: alles wat je nu extra verbruikt zit in de veel lageren kWh staffel ;)

• ikbenemmy
ik moet wel zeggen dat we een hele grote kelder hebben die natuurlijk niet verwarmd wordt,

ook hebben we alleen op de beneden verdieping verwarming en koeling, boven hebben we alleen een aansluiting laten maken voor elektrische radiatoren maar deze hebben we tot nu toe niet geplaatst omdat we de slaapkamer / zolder niet verwarmen.

• Nitrorcr
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:53
Met een woning van iets minder dan halve oppervlakte, maar ongeveer vergelijkbare woonsituatie, verbruik ik ook iets minder dan de helft van jullie opgegeven kWh. Met name de warmtepomp verbruikt hier snachts ook gewoon erg veel stroom.

Edit: ik verbaas me dus niet erg veel over uw opgegeven verbruik. Welk verbruik had u zelf meer verwacht?

[Voor 18% gewijzigd door Nitrorcr op 03-10-2021 10:57]

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:57
frickY schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 10:50:
[...]

Dat verbruik is vrij veel voor een huishouden, ongeacht hoeveel je ervan zelf opwekt.

2000kwh in januari is bijna 10x meer als wat ik verbruikte. Daar moet enorm veel warmte zijn ontwikkeld. Ik zou beginnen met die warmtepomp te (laten) onderzoeken op verbruik.
En hoeveel gas verbruikte jij in januari?

@ikbenemmy
Volgens de normen van welk bouwbesluit is er geïsoleerd? Wat betreft isolatienormen is er de laatste paar jaar namelijk heel veel veranderd.
En hoeveel koelkasten en vriezers heb je staan?
Wordt de koelfunctie ook actief gebruikt?
Heb je een kokendwaterkraan?

En niet onbelangrijk: welk deel van je totale verbruik gaat naar de warmtepomp?

Dat je maar een beperkt deel van de geproduceerde elektriciteit hebt teruggeleverd, komt doordat je overdag met thuiswerken al een flink deel van je zonnepanelen-productie zelf gebruikt.

Ons bruto jaarverbruik is zo'n 5000kWh. All electric, wij werken niet thuis. 2 persoons huishouden en een hoekwoning van 76m² uit 1902 waarvan het energielabel afgelopen week is vastgesteld op A+. We draaien 3 wassen per week en hebben geen wasdroger. Eén vrijwel nieuwe koel/vries combi.

Jouw verbruik voor een behoorlijk grote vrijstaande woning met meer personen komt op mij niet zo schokkend over. Bij een flink bovengemiddeld huis is de benodigde energie voor verwarming en verlichting simpelweg ook al snel een stuk bovengemiddeld. Goede isolatie zal dat wat dempen, maar niet volledig wegnemen.

[Voor 62% gewijzigd door Ivow85 op 03-10-2021 11:16]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Tens

Tens

fits the description

ikbenemmy schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 17:25:
de maand januari was bijna 2.000 KW stroom.
Bij mij, vier jaar geleden gerenoveerd 70'er jaren semi vrijstaand (gekoppeld alleen BG aan bijkeuken/garage) net onder 200 m².
2 personen, vloerverwarming, elektrisch koken.

Verbruik warmtepomp (inclusief warm water) in de slechtste maanden ongeveer 1000 kWh
Totaal elektra ongeveer 6000 kWh/jaar, waarvan warmtepomp tussen 3500 en 4000 per jaar.

Wat je wilt weten:
hoeveel is je verbruik qua warmwater/verwarming/koken en de rest.
Warmtepompverbruik warm water en verwarming is op de pomp/via app uit te lezen. Elektrisch koken per jaar, en wassen/drogen per keer zijn wel tabelletjes voor. Met die cijfers krijg je een idee waar je extra verbruik zit.

2 kinderen; pubers die drie keer per dag een kwartier douchen?
4 pc's en drie TV's 24/7 aan?

Teruglevering PV is een ander verhaal, hoeveel panelen van welk merk en type liggen er? (of anders: wat is je piekvermogen?)

• Tens

Tens

fits the description

ikbenemmy schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 10:55:
ik moet wel zeggen dat we een hele grote kelder hebben die natuurlijk niet verwarmd wordt,
Als in: de hele woning onderkelderd? Kan een aardig warmtelek zijn; meet de plafond- en ruimtetemperatuur daar eens.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:08
Ivow85 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 11:03:
[...]

Volgens de normen van welk bouwbesluit is er geïsoleerd?
Sinds 2019 een nieuwbouwhuis staat er, dan mogen we aannemen dat het de normen van 2019 zijn.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:04
Oké dus de 11.000 kWh aan stroom is al na aftrek van de 27 panelen?

Iets zegt mij dat er wellicht een elektrisch element wordt Ingeschakeld voor de warmtepomp…

Ik zou eerst de installatie eens laten controleren.

3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Of een lekkere warme vloer in de badkamer dmv electrische vloerverwarming.

TS kan het beste even de docs van de bouwer plaatsen waarin de energieberekening zit, dan is ook duidelijk welke apparatuur er vanuit de bouw inzit.

• ikbenemmy
we hebben 2 jonge kinderen, 5 en 7, ze kijken savonds TV en wij ook enkele avonden in de week.

verder is het 1 laptop, 1 tv, 1 printer en 1 vaste telefoon, kokendwater kraan, robot grasmaaier, oven, vaatwasser, etc.etc. maar voor mijn gevoel kan het daar toch niet vandaan komen.

een app voor de warmtepomp kan ik nergens vinden, ik weet niet of die bestaat.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:04
@ikbenemmy een app zegt niet zoveel. Je moet de instellingen bekijken en hoe de warmtepomp in gebruik wordt genomen. Als het bijvoorbeeld -3 is en in de instellingen van je wp staat dat deze wordt ingeschakeld, dat verklaart het hoge verbruik.

Dus zelf of de installateur erbij halen die de wp heeft geplaatst

3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Fladder80
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-01 06:26
Ik zou ook eens uitzoeken wat je zonnepanelen opleveren, of op zouden moeten leveren. Bij mij in de wijk was een buurman er achter gekomen bij onderzoek naar zijn stroomverbruik dat bij de bouw zijn panelen op de omvormer van de buurman waren aangesloten en vica versa.(hij had meer en hoger rendement panelen dan zijn buurman)
Daarbij verbruiken tv's en laptops en dergelijke niet genoeg stroom voor zo'n hoog verbruik, dus die kun je al direct buiten beschouwing laten als je het mij vraagt.
Groot verbruikers in het huishouden is je witgoed en de warmtepomp.
En denk eigenlijk dat wat Possible zei het geval zal zijn. Dat er een warme element in je warmtepomp aangaat om het kraanwater op te warmen.

[Voor 4% gewijzigd door Fladder80 op 03-10-2021 14:15]

• Tens

Tens

fits the description

ikbenemmy schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 14:03:
we hebben 2 jonge kinderen, 5 en 7, ze kijken savonds TV en wij ook enkele avonden in de week.

verder is het 1 laptop, 1 tv, 1 printer en 1 vaste telefoon, kokendwater kraan, robot grasmaaier, oven, vaatwasser, etc.etc. maar voor mijn gevoel kan het daar toch niet vandaan komen.

een app voor de warmtepomp kan ik nergens vinden, ik weet niet of die bestaat.
kokendwaterkraan is een sluipverbruiker, maar niet zoveel.

Hoe stel je de warmtepomp dan in? Op het apparaat zelf zijn totalen ook wel te vinden wrs. Maar installateur inschakelen als je het niet kan vinden.

• Nitrorcr
Possible schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 13:55:
Oké dus de 11.000 kWh aan stroom is al na aftrek van de 27 panelen?

Iets zegt mij dat er wellicht een elektrisch element wordt Ingeschakeld voor de warmtepomp…

Ik zou eerst de installatie eens laten controleren.
TS zegt 'de teruggegeven stroom niet geteld te hebben' mbt de zonnepanelen. Met die opmerking neem ik aan dat TS haar totale verbruik bedoelt voordat ze haar opbrengst van zonnepanelen hierin meeneemt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ikbenemmy
daar heb ik overheen gelezen, de 27 panelen hebben dit jaar ruim 3000 kw opgeleverd deze zitten niet in de 11.000 kw dus het netto verbruik zit dan rond de 7.000 /8.000 kw ik gebruik afgeronde getallen nu.

ik denk dat ik toch maar een installateur laat komen inderdaad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nitrorcr
ikbenemmy schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 15:17:
daar heb ik overheen gelezen, de 27 panelen hebben dit jaar ruim 3000 kw opgeleverd deze zitten niet in de 11.000 kw dus het netto verbruik zit dan rond de 7.000 /8.000 kw ik gebruik afgeronde getallen nu.

Nogmaals verbaas ik mij niet over uw stroomverbruik wegzettend tegen mijn eigen ervaringen met een warmtepomp. Welk verbruik verwacht u nav uw woningoppervlakte en energieverbruik, en welke aannames / berekeningen neemt u daar in mee?

[Voor 4% gewijzigd door Nitrorcr op 03-10-2021 16:16]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Hebben ze 3000kWh totaal opgeleverd? Of dat teruggeleverd?
Dat is een belangrijk verschil.
Met mijn 9 panelen lever ik dik 2500kWh per jaar op. Dus als jij maar 3000kWh per jaar hebt Twijfel ik of ze goed aangesloten zijn.

Verder. Wat voor verbruik zou je zelf verwachten of waar wil je heen?

Edit: tipje. Totale opbrengst van je panelen kan je zien in de bijbehorende app. Wat de teruglevering is staat op je jaarnota van je energieleverancier.

[Voor 10% gewijzigd door Dennis1812 op 03-10-2021 16:37]

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:12

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als je 3000kwh met 27 panelen hebt opgewekt klopt er iets niet.
Je zal aan pv zon 8/8500wp op je dak hebben en dat zal per jaar ongeveer 8000kwh opwekken.

Kan je misschien een jaarafrekening (zonder adres!) plaatsen?
Welk model nibe heb je? Kan je daar de instellingen van posten?
Wat voor zonnepanelen heb je? Welke omvormer? Heeft die een app? Wat zegt die over de opbrengst? (Geen app, dan is er vast wel een display).
Wat zeg je stroommeter? Wat staat er bij verbruikte strook en teruggeleverde stroom?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:35

remco_k

een cassettebandje was genoeg

daar heb ik overheen gelezen, de 27 panelen hebben dit jaar ruim 3000 kw opgeleverd deze
Je verward je terugleverteller op je kWh meter waarschijnlijk met de opleverteller van je zonnepanelen omvormer zelf. Dat is namelijk niet hetzelfde. En ik neem hierbij aan dat je dus 3000 kWh hebt teruggeleverd en dat je zonnepanelen (veel) meer dan dat hebben opgeleverd.
Of, als 3000kWh daadwerkelijk de oplevering is van je panelen, dan is daar iets ernstig mis mee.

Alles kan stuk.
Goedkoop SHOUTcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:06
Voorbeeldje: volgens de teller heb ik 2000 kwh terug geleverd. Maar..de zonnepanelen hebben 3600kwh geproduceerd (15 panelen oost-west).

Dus ff op de jaarrekening kijken, en in je app van je omvormer.

Het gat (bij mij 1600kwh) is wat je zelf direct hebt opgemaakt, dus dat gaat in je huis ipv het energienet

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:10
Ter vergelijk.

Ik heb een vrijstaande woning/bungalow ('70, wel gemoderniseerd & geisoleerd) van in totaal 160 m2 (met de inpandige garage totaal 200 m2). Dak is 10cm geisoleerd, muren 6cm. Ik heb nog verliezen naar de ongebruikte zolder deze vloer moet ik nog isoleren.
Warmtepomp L/W 16kW
Begane grond 100m2 overal vloerverwarming, overal tussen de 20 en 22 graden als gestookt wordt.
Kelder heeft een garage van 38m2, de rest is verwarmd. Nouja, verwarmd, de Jag's daar doen bijna niets, die hele verdieping lift mee met de vloerverwarming van de begane grond. Zelfs de garage komt op extreme koude dagen niet onder de 12 graden, maar is meestal ook wel zo'n 18 graden.
Wij koelen NIET in de zomer.

Verbruik in januari was 1446 kWh.
Mijn totale vebruik op jaarbasis is ongeveer 9000 kWh, en dat komt vrijwel exact overeen met wat mijn zonnepanelen (28 stuks 320Wp) terugleveren. Let op dat je niet alleen kijkt naar wat je teruglevert naar het net. Je moet je eigen vebruik van je zonnepanelen ook meerekenen zoals vele anderen hier ook al aangeven.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• wkleunen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-06-2022
Volgens mij klopt er dan iets niet, ik heb woning van 2018. Tussenwoning. 12 zonnepanelen en warmtepomp. Wij verbruiken ongeveer 2700kwh per jaar en zonnepanelen salderen 2500 kwh.Lucht-warmtepomp van panasonic (aquarea), hebben dan op 2 verdiepingen vloerverwarming liggen.

In januari hebben wij 522 kwh verbruikt.

[Voor 27% gewijzigd door wkleunen op 03-10-2021 17:21]

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

Zou ik idd maar doen. Zo te lezen meld je de slimme meter waardes, 10000 kWh verbruik en 3000 kWh terugleveren, daar is iets serieus mis. Je zou eigenlijk al neutraal moeten zijn, evenveel verbruik als terugleveren.

Gibson S-1, Godin Multiac SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• wkleunen
Volgens mij voldoet het huis dan ook niet aan het bouwbesluit. Ik weet niet precies wat de regels zijn, maar lijkt mij dat dit geen energielabel oplevert zoals dat waarschijnlijk wel bij oplevering had moeten zijn. Misschien ook even iets om naar te kijken.

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Het hangt natuurlijk af hoe groot het huis is, maar ter vergelijking mijn woning van drie etages met vloerverwarming/koeling op basis van een grondwarmtepomp: 6500 kW per jaar waarvan ik 4500 kW toeschrijf aan de warmtepompinstallatie die tevens de warm water levert.

"The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money." -- Margaret Thatcher

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:45
Hoe hoog staat je thermostaat in de winter?
Het verschilt nogal of die op 18 staat of 23.

TheS4ndm4n#1919

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:01
Denk zelf een verwarmingselement wat veel te vroeg bij springt.

Kun je ook op de warmtepomp kijken wat het verbruik is geweest?

[Voor 35% gewijzigd door Kees_frl op 04-10-2021 00:04]

• wkleunen
Ik zou niet zelf van alles gaan uitzoeken. Ik zou de aannemer er op aanspreken en ook vragen of zij aan kunnen geven wat hun verwachting was, wat de woning zou verbruiken. Ik vermoed dat zij ook wel een hoog verbruik verwachtte, aangezien ze er 27 panelen opgelegd hebben. De woning zou bij oplevering vrijwel energieneutraal moeten zijn. Dat betekent dat hij net zoveel oplevert, als dat hij verbruikt.

Waarschijnlijk werkt de installatie van de zonnepanelen niet naar behoren. Al enkele mensen hebben aangegeven dat de opbrengst van de panelen veel te weinig is. Ik denk dat de aannemer ook met een veel hogere opbrengst van de panelen heeft gerekend.

De aannemer zou ook moeten kunnen aangeven wat de verwachtte temperatuur per verblijfsruimte is waarmee ze hebben gerekend. Bijvoorbeeld woonkamer 21 graden, slaapkamer 19 graden, etc .. Als je de temperatuur hoger zet dan deze temperaturen, zul je dus meer verbruiken. Sowieso wordt koeling niet meegenomen in de berekening van energieverbruik van de woning.

Kort samengevat, vooral eerst de aannemer om reactie vragen voor je zelf dingen gaat dokteren. Het is zijn verantwoordelijkheid om te zorgen dat de woning voldoet aan het afgegeven energielabel.

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:04

Japie.G

Colour Classic

deze getallen neigen enorm naar een niet werkende warmtepomp, of in ieder geval een die de meeste verwarmingslast met het COP1 backup element uitvoert. Actie ondernemen en de installateur/aannemer erbij halen. 100pct zeker is dat er iets niet klopt. Succes!

Algemene tip,
Hang een eigen KWH meter aan de warmtepomp groep(en) en lees ook je slimme meter uit op de P1 poort. Dat geeft in algemene zin veel inzicht.

[Voor 23% gewijzigd door Japie.G op 05-10-2021 07:55]

De hartelijke groeten van mij!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
wkleunen schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 19:34:
Ik zou niet zelf van alles gaan uitzoeken. Ik zou de aannemer er op aanspreken en ook vragen of zij aan kunnen geven wat hun verwachting was, wat de woning zou verbruiken. Ik vermoed dat zij ook wel een hoog verbruik verwachtte, aangezien ze er 27 panelen opgelegd hebben. De woning zou bij oplevering vrijwel energieneutraal moeten zijn. Dat betekent dat hij net zoveel oplevert, als dat hij verbruikt.

Waarschijnlijk werkt de installatie van de zonnepanelen niet naar behoren. Al enkele mensen hebben aangegeven dat de opbrengst van de panelen veel te weinig is. Ik denk dat de aannemer ook met een veel hogere opbrengst van de panelen heeft gerekend.

De aannemer zou ook moeten kunnen aangeven wat de verwachtte temperatuur per verblijfsruimte is waarmee ze hebben gerekend. Bijvoorbeeld woonkamer 21 graden, slaapkamer 19 graden, etc .. Als je de temperatuur hoger zet dan deze temperaturen, zul je dus meer verbruiken. Sowieso wordt koeling niet meegenomen in de berekening van energieverbruik van de woning.

Kort samengevat, vooral eerst de aannemer om reactie vragen voor je zelf dingen gaat dokteren. Het is zijn verantwoordelijkheid om te zorgen dat de woning voldoet aan het afgegeven energielabel.
IK zou wel van alles zelf uitzoeken, dan heb je wat om te schermen, want de aannemer gaat meestal in eerste instantie toch zeggen dat het allemaal voldoet en wel meevalt.
Moeilijk is het niet, en met klip- en klare getallen (zoals PV levert 3MWh waar het 10MWh zou moeten doen, WP verbruikt 6MWh waar het 2MWh zou moeten zijn) is het snel duidelijk dat er op meerdere vlakken er iets heel erg mis zit.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
Ik heb een Itho warmte pomp W/W met een vermogen van 5,5 kWh.
Mijn verbruik in januari/december is altijd het hoogst..

Dat verbruik zit tussen de 600 en 700 kWh. over een heel jaar gemeten rond de 5000/6000 kWh.

Dat in een huis van ruim 150m2. 2 volwassenen en 2 kleine kinderen.

Hoe gebruik je de warmte pomp? Elke avond naar bed temp naar 16 en middag bij thuis komen weer op 21? of hou je de temp stabiel op 21? 11.000kWh dat is bijna 2500 Euro in het jaar.

Daarnaast zou er een probleem met de pomp zelf kunnen zijn. Hier is de warmte wisselaar al eens vervangen als een pomp die storing gaf. Probleem van je Zonnepanelen. Denk dat die discussie meer een eigen topic verdient.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• bbbrumbrum
  • Niet online
To_Tall schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:24:

Dat verbruik zit tussen de 600 en 700 kWh. over een heel jaar gemeten rond de 5000/6000 kWh.

Hoe gebruik je de warmte pomp? Elke avond naar bed temp naar 16 en middag bij thuis komen weer op 21? of hou je de temp stabiel op 21? 11.000kWh dat is bijna 2500 Euro in het jaar.

Daarnaast zou er een probleem met de pomp zelf kunnen zijn. Hier is de warmte wisselaar al eens vervangen als een pomp die storing gaf. Probleem van je Zonnepanelen. Denk dat die discussie meer een eigen topic verdient.
Vind ik ook erg veel, zeker voor zo’n lichte W/W. Wat is je COP?
Oud huis slecht geisoleerd neem ik aan dan?

• MJ1986
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-02 21:44
Warm water............. douchen en in bad verbruikt veel stroom. Vooral als het naar een relatief hoge temperatuur gaat.

maargoed, als je op de warmtepomp kunt uitlezen hoeveel KWH de warmtepomp heeft gebruikt voor verwarming / warm water. Dan hebben we denk ik wel een goed beeld.

en nog een vraag, Wanneer zijn de zonnepanelen geïnstalleerd? want of je geeft de foute cijfers, of ze staan nog niet het hele jaar.

• MJ1986
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-02 21:44
To_Tall schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:24:

Vergeet niet dat een Lucht/water warmtepomp in januari veel minder efficiënt is dan een water/water bodemwarmtepomp.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:28

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Het begint denk ik met meten is weten. Schaf een ELRO M12 of EM600 energiemeter aan bij de lokale bouwmarkt en ga alle apparaten een week meten in huis. Dan weet je van elk apparaat het stroomverbruik per week wat je makkelijk daarna kan omrekenen naar een jaar. ( met uitzondering van de warmtepomp ivm weersinvloeden ).

Dan weet je waar je verbruik wel of niet in zit.

Verdachten in deze kwestie zijn elektrische element in je warmtepomp dat deze je huis verwarmd in plaats van je warmtepomp zelf. Dit kan je vrij eenvoudig controleren door bij je buitenunit te gaan staan wanneer er warmtevraag is. Slaat je buitenunit niet aan dan weet je dat er wat mis is met je warmtepomp.

Andere chronisch zware verbruikers zijn elektrische vloerverwarming, verwarming voor een (koi)vijver of groot aquarium, elektrische boilers etc.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-02 18:31

OmeJoyo

This is me

Voordat we allemaal in paniek gaan en blijven, zo hoog is het stroomgebruik toch niet? Ja het is veel, heel veel.

Maar 300 vierkante meter huis, thuiswerken, kinderen, grote TV, die wellicht veel aan staat, waterpomp waar ook mee is gekoeld. Zet er een aquarium bij(of iets anders wat relatief veel gebruikt) , of dat er dagelijks door iedereen wordt gedouched en je bent er al.

Bedoel, ik zie een robotgrasmaaier, dan verwacht ik nog wat meer luxe in huis, dan tikt het enorm snel aan.

Het enige probleem wat ik zie is de veel, veel te lage teruglevering van de panelen. Dat zou toch 2, 3 keer zo veel moeten zijn.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• To_Tall
bbbrumbrum schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:31:
[...]

Vind ik ook erg veel, zeker voor zo’n lichte W/W. Wat is je COP?
Oud huis slecht geisoleerd neem ik aan dan?
Ik vind dat niet heel veel voor een volledig elektrisch huis.

bouw 2015, geen gas, huis volledig voorzien van warm water en verwarming middels de warmte pomp die tussen 4 en 5 de boiler verwarmt tot 65 graden.
Hier staat de oven vaak aan, draaien 6 wassen en 5x drogen.

huis houden we van oktober tot april op 21,5 graden. en moeten soms de boiler bij verwarmen met 2 kinderen in bad en douchen.

Zeker met het thuis werken staan verbruikers die bij afwezigheid normaliter uit staan vaker aan.

Kookplaat is een 3fasen 5500W
Oven staat zeker 3 a 4x per week minimaal een uur aan. elke dag de vaatwasser aan.

In de winter verbruik ik zon 6 tot 700 kWh maar in de zomer is dat vaak 3 tot 400kWh.

Vergeet niet dat water uit de grond 15 tot 18 graden is.. Ideaal is 17.. Dat hij moet door verwarmen naar 23.. Om het huis te verwarmen.
Heb je vaak de deur/ramen open dan zal het systeem harder moeten werken.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:56

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus, XR20

De TS zegt 3686kWh teruggeleverd en 11000kWh verbruikt, dan is het werkelijke verbruik nog veel hoger.
Even aangenomen dat de getallen van de energieafrekening of de slimme meter komen.
Stel dat de Nibe aldoor staat te stampen en/of dat hij een zwaar element voor SWW gebruikt, dat gaat hard.
We hebben het over nieuwbouw, dan is er een kans dat er maanden van 'droog stoken' in het verbruik zitten.
In januari bijna 2000kWh verbruik op de slimme meter kan heel goed het werkelijke verbruik zijn omdat de zonnepanelen dan veel minder doen (misschien 100kWh?).
De Nibe zit hier voor een groot deel in, stel 1500kWh wat rond 50kWh per dag zou zijn.

Wat volgens mij niet is gebeurd is op de omvormer zelf (of een app) aflezen hoeveel deze heeft opgewekt.
Idem voor de Nibe, die registreert denk zijn verbruik.
Er is een app voor warmtepompen uit de S serie: https://aardgasvrij.nibenl.eu/comfort/myuplink-van-nibe

https://www.nibe.eu/nl-nl...e-warmtepomp-communiceren

Maar ja, waarom kan ik die informatie vinden en een ander niet? :z

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:37
Speedy-Andre schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:26:

Maar ja, waarom kan ik die informatie vinden en een ander niet? :z
daar weet "hij" het antwoord dan weer niet op :+

klik

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:52
Ik zou toch eerst eens naar de instellingen van het SWW- vat kijken en de hoeveelheid warm SW je dagelijks moet opwarmen en aan welke max. temp.
In een goed geïsoleerde woning heb je relatief weinig energie nodig om te verwarmen omdat je dan met ZLT opwarming zit (25-35*C). Dan blijf je binnen de optimale rendementszone van een WP. Dit in tegenstelling tot SWW dat meestal minimaal tot 42 gr. Opgewarmd wordt en soms zelfs tot 60 gr. Dat ligt ver boven het optimale rendement van een WP. In die bovengrens zit je dan gewoon 1:1 te verwarmen. En als je dat dagelijks voor veel liter water moet doen loopt dat gecumuleerd aardig op.

Ter vergelijking, ik heb een woning uit de jaren negentig, uiteraard gerenoveerd, met een verwarmde bewoonde opp. van 140 m2. Volledig elektrisch. PV productie jaarlijks tussen de 4700 en 5300 kWh, totaal jaarverbruik rond de 4800 kWh.. Dus een mooi evenwicht.

• bbbrumbrum
  • Niet online
To_Tall schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:00:
[...]

Ik vind dat niet heel veel voor een volledig elektrisch huis.

bouw 2015, geen gas, huis volledig voorzien van warm water en verwarming middels de warmte pomp die tussen 4 en 5 de boiler verwarmt tot 65 graden.
Hier staat de oven vaak aan, draaien 6 wassen en 5x drogen.

huis houden we van oktober tot april op 21,5 graden. en moeten soms de boiler bij verwarmen met 2 kinderen in bad en douchen.

Zeker met het thuis werken staan verbruikers die bij afwezigheid normaliter uit staan vaker aan.

Kookplaat is een 3fasen 5500W
Oven staat zeker 3 a 4x per week minimaal een uur aan. elke dag de vaatwasser aan.

In de winter verbruik ik zon 6 tot 700 kWh maar in de zomer is dat vaak 3 tot 400kWh.

Vergeet niet dat water uit de grond 15 tot 18 graden is.. Ideaal is 17.. Dat hij moet door verwarmen naar 23.. Om het huis te verwarmen.
Heb je vaak de deur/ramen open dan zal het systeem harder moeten werken.
Ik ging er vanuit dat je het had over je WP. Totaal verbruik zegt natuurlijk niets (of niet veel), dat is per huishouden zo verschillend. Maar wat is je COP? En is je bron serieus zo warm? Dan heb je geen Nathan iig langsgehad daarvoor.

Heb je trouwens echt zoveel SWW nodig? Zou al een aardige besparing zijn als je de boiler naar 50gr kon zetten, met 1x in de 1-2 weken een legionella run.

[Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 05-10-2021 12:16]

• TAA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:30

TAA

Liever IRC

Hier een vrijstaand huis uit 2007 met grond WP en mechanische WTW; totale inhoud 620m3. Ons verbruik (2 volw en 2 tieners) ligt de afgelopen 14 jaar tussen de 7.5000kWh en 10.000kWh. Beetje afhankelijk van de temperatuur in de winter; onder de -2degC komt de elektrische naverwarmer bij à 6kW en dan gaat het hard.

Het verbruik ligt in lijn met rest van de identieke huizen die in hetzelfde project gebouwd zijn. Uiteindelijk is de invloed van de WP unit erg groot; een verbruiker meer of minder heeft weinig invloed.

• bbbrumbrum
  • Niet online
TAA schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 13:15:
Hier een vrijstaand huis uit 2007 met grond WP en mechanische WTW; totale inhoud 620m3. Ons verbruik (2 volw en 2 tieners) ligt de afgelopen 14 jaar tussen de 7.5000kWh en 10.000kWh. Beetje afhankelijk van de temperatuur in de winter; onder de -2degC komt de elektrische naverwarmer bij à 6kW en dan gaat het hard.

Het verbruik ligt in lijn met rest van de identieke huizen die in hetzelfde project gebouwd zijn. Uiteindelijk is de invloed van de WP unit erg groot; een verbruiker meer of minder heeft weinig invloed.
Systeem is niet goed gedimensioneerd en/of ingeregeld dus? Zeker een W/W moet tot heel ver onder het vriespunt geen moeite hebben om op de compressor het huis te verwarmen.

Nooit aangekaart bij de installateur? Je betaald (tegenwoordig) geen 20-30k om op COP1 te stoken.

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-02 10:42
Ik heb een aantal warmtepompen in beheer waarvan ik ook een keer een zeer hoog verbruik tegen kwam.

Bleek iemand (bewoner) met zijn vingers aan de WP had gezeten en hij een jaar lang elektrisch verwarmde in de nood stand dmv een gloeispiraal. cop van 1 dus ipv ruim 4.

Controleer dus ook je WP. staat i niet op storing?

• TAA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:30

TAA

Liever IRC

bbbrumbrum schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 13:33:
[...]

Systeem is niet goed gedimensioneerd en/of ingeregeld dus? Zeker een W/W moet tot heel ver onder het vriespunt geen moeite hebben om op de compressor het huis te verwarmen.

Nooit aangekaart bij de installateur? Je betaald (tegenwoordig) geen 20-30k om op COP1 te stoken.
Inderdaad nooit aangekaart; het gaat om een relatief oude Techneco Toros installatie waarbij een inschakeltemperatuur van -5 graden gebruikelijk is voor de naverwarmer heb ik me laten vertellen O-)

• To_Tall
bbbrumbrum schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 12:15:
[...]

Ik ging er vanuit dat je het had over je WP. Totaal verbruik zegt natuurlijk niets (of niet veel), dat is per huishouden zo verschillend. Maar wat is je COP? En is je bron serieus zo warm? Dan heb je geen Nathan iig langsgehad daarvoor.

Heb je trouwens echt zoveel SWW nodig? Zou al een aardige besparing zijn als je de boiler naar 50gr kon zetten, met 1x in de 1-2 weken een legionella run.
COP is volgens mij 5,5
de 65 is idd eens per maand zie ik in de handleiding.

generiek gaat hij naar 55. Samen met WTW van de douche op een 250L warmte vat geeft ons dat meer dan voldoende warm water. voor 2x vol bad en 2x 10 min douchen.

Ik ben bezig om verbruik van de warmte pomp te gaan meten. Tot op heden nog niet aangekomen. Wel kan ik zien dat bij het koelen de warmte pomp ong 300Wh gebruikt. en bij verwarmen van het vat ong 3,5kWh.

Het verwarmen van het huis gaat In fases. voornamelijk in de nacht wordt de verwarming gestart. Gezien het huis de warmte goed vast houd. Hoeft er overdag niet of minder bij verwarmt worden. Voordeel.. meeste stroom wordt in dal uren gebruikt :)

• bbbrumbrum
  • Niet online
To_Tall schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 14:11:
[...]

COP is volgens mij 5,5
de 65 is idd eens per maand zie ik in de handleiding.

generiek gaat hij naar 55. Samen met WTW van de douche op een 250L warmte vat geeft ons dat meer dan voldoende warm water. voor 2x vol bad en 2x 10 min douchen.

Ik ben bezig om verbruik van de warmte pomp te gaan meten. Tot op heden nog niet aangekomen. Wel kan ik zien dat bij het koelen de warmte pomp ong 300Wh gebruikt. en bij verwarmen van het vat ong 3,5kWh.

Het verwarmen van het huis gaat In fases. voornamelijk in de nacht wordt de verwarming gestart. Gezien het huis de warmte goed vast houd. Hoeft er overdag niet of minder bij verwarmt worden. Voordeel.. meeste stroom wordt in dal uren gebruikt :)
Nadeel, minder/geen eigen verbruik PV (als salderen eindigt), minder comfort van warme(re) vloeren en relatief iets meer verlies door grotere dT met buiten.

Verbruik WP zegt niets zonder dat je weet wat het oplevert aan warmte, dus warmtemeter (Kamstrup) ertussen knopen!

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-02 09:29

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Graag nu weer terug naar de vraag. Voor reacties op andere graag in De Duurzame Kroeg deel 4 of nieuw topic starten.

• To_Tall
@TS,

Ben je al wat verder gekomen met je PV systeem leverancier? Ben wel benieuwd wat zij te zeggen hebben.
Betreffende WP. Heb je daar ook al contact gehad met je leverancier?

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:11
vraagje welke wtw unit heb je staan ? (laatse een curses gevoldt over modul air van inventum)
wat heb je als verwarming hangen u2 low radiatoren vloerverwarmin/ welke zone regeling heb je etc.
eigenlijk zou je de modul air van inventum moeten instaleren met een green comfort module ernaast.
en pas als die combinatie het niet redt om je woning warmte krijgen dan zou je een schakeling
kunnen maken om je lucht water warmtepomp in te schakelen. (of je gaat elektisch bijstoken)
via de modul air. maar je hebt dan wel een andere zone regeling nodig en andere kamer thermostaten.
maar voordat je alles op zijn kop gooit laat eerst de instalateur van het betrefende project alles nakijken.
je hebt nog zoiets als garantie. kom je er samen niet uit. dan is het advies om de boel aan te gaan passen/
als je de modul air inventum met de GreenComfort module ernaast plaatst dan blaas je tenminste niet zulke koude lucht naar binnen. maar om nou gelijk alles op zijn schop te gooien vindt ik wel weer een beetje zonde.

[Voor 12% gewijzigd door miciel op 06-10-2021 12:50]

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:50

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Nitrorcr schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 10:56:
Met een woning van iets minder dan halve oppervlakte, maar ongeveer vergelijkbare woonsituatie, verbruik ik ook iets minder dan de helft van jullie opgegeven kWh. Met name de warmtepomp verbruikt hier snachts ook gewoon erg veel stroom.

Edit: ik verbaas me dus niet erg veel over uw opgegeven verbruik. Welk verbruik had u zelf meer verwacht?
Hoe heb je dat verbruik kunnen herleiden? Obv je verbruik op de P1 poort. Overdag wekken je panelen stroom op dat meteen wordt verbruikt. Het is niet zo dat je al je stroom teruglevert en al je verbruik uit het netwerk komt.
Alleen het overschot/tekort komt vanuit je leverancier.
Ons verbruik is in het daltarief 2x hoger dan piek volgens de P1 poort.
In de warmtepomp van ons kunnen we de opgenomen electriciteit zien en dat is redelijk evenredig over de dag heen.
In de nacht is het wel kouder dus kan het zijn dat de wp iets harder moet werken, maar niet dubbel zo hard

• Kris92
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-03-2022
Wij zitten nu momenteel iets meer dan een jaar in onze nieuwbouw en hebben ook voor een warmtepomp gekozen lucht/water. Wij hebben een oppervlakte van 170m2 en een onverwarmde ongeisoleerde kelder en gebruiken hem ook voor te koelen . Na 1 jaar had onze warmtepomp een totaal verbruik van 2705kwh voor warmwater, verwarming en koeling inclusief opstart vloerverwarming . Wij hebben een ben woning met muren van 14cm pur platen en plat dak 20cm pur en vloer eps korrel 18cm . Wat ik wel heb gedaan is nadat de warmtepomp geplaatst is zelf nog wat zitten bij regelen aan de watertemperatuur en vloer kerntemperatuur . Vond deze veel te hoog ingesteld door de installateur wat niet nodig was heb ik ondervonden . Momenteel staat ons sanitair water op 47graden ingesteld en de vloer kerntemperatuur op 32 graden . We hebben nooit last van koud sanitair water of koude temperaturen in de woning en de thermostaat staat op 21,5graad ingesteld . Ik heb ook de backup heaters die in de warmtepomp zitten standaard uitgeschakeld met een automaat zodat deze zeker niet onnodig gaan inschakelen . Denk dat het ook kwestie van juist instellen in om een zo zuinig mogelijk verbruik van je warmtepomp te hebben .

• Arcanumkiller
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-02 16:31
Ik heb een Daikin Altherma 3 lucht/water warmtepomp in onze (sterk geïsoleerde) nieuwbouw.

Onze vloerder is nu bezig en onze warmtepomp staat uit.

Nu merk ik dat hij de laatste 2 dagen elke avond 9KWh verbruikt tussen 19u en 23u.

Het verbruik komt niet van sanitair maar van verwarmen (vloerverwarming).

Iemand enig idee wat dit kan zijn? 9KWh lijkt me voor de ontdooicyclus zelfs extreem.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee