Hoog verbruik met warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenemmy
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04-10-2021
graag krijg ik ervaringen, tips van jullie die ongeveer dezelfde installatie / woning hebben,

we hebben sinds 2019 een nieuwbouw huis, vrijstaand met een lucht warmtepomp van NIBE.

ons verbruik aan stroom is extreem hoog ongeveer 11.000 kw per jaar

we hebben 27 zonnepanelen waar ik de teruggegeven stroom nu niet geteld heb.

de maand januari was bijna 2.000 KW stroom.

we hebben een gezin met 2 volwassenen en 2 kinderen, we gebruiken de wasmachine dagelijks en de droger op regenachtige dagen.

graag ontvang ik zoveel mogelijk tips, ervaringen en informatie.

Emmy

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-05 11:58
Meet je stroomverbruik via de P1 uitgang van je slimme meter? Want je verbruik is inderdaad wel extreem hoog. Koel je ook in de zomer?

Voor de rest je monteur erbij halen en meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-05 19:02

Tens

let me drink about it

2000 kWh totaal, of alleen de warmtepomp + warmwater + ander stroomgebruik

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-05 07:34
Valt wel mee toch. De 27 panelen zullen 8100+ per jaar opleveren afhankelijk van de wp. De rest is verbruik.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:04
- Hoe groot is de woning?
- Hoe goed is de woning geïsoleerd?
- Hebben jullie een elektrische auto of plug-in hybrid die thuis opgeladen worden?
- Wat voor apparatuur hebben jullie verder nog in huis?
- Hoe wordt het warm water voor keuken eb badkamer opgewarmd?
- Wordt er thuisgewerkt?
- Zijn er infrarood panelen of elektrische vloerverwarming aanwezig?
- Hoeveel gasverbruik was er voordat de warmtepomp is geplaatst?
- Hoe was toen het elektra verbruik?
- Hoe groot is de woning?

Afhankelijk van bovenstaande factoren kan het jaarverbruik enorm hoog zijn, maar ook zeer laag voor jullie situatie.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenemmy
de warmtepomp heeft inderdaad ook een koelfunctie,

ik werk vanuit huis, heb een laptop, telefoon en printer.

de woning is volgens de richtlijnen geÏsoleerd voor een nieuwbouw woning
we hebben geen elektrische auto
we koken op stroom, een inductiekookplaat, een grote TV natuurlijk, een elektrische robot grasmaaier, verder niet echt noemenswaardige producten.
geen elektrische vloerverwarming of infrarood panelen
we hebben in dit geen gas gebruikt, ons vorige huis was een huurhuisje net na de oorlog gebouw waar niks meer aan vernieuwd is sinds die tijd dus het tocht er enorm en geen enkele isolatie en enkel glas, het gasverbruik was dus aanzienlijk hoger dan een beter geïsoleerd huis.
de woning heeft een oppervlakte van 278 m2

We hebben maar 3.686 KW terug geleverd gekregen afgelopen jaar van de zonnepanelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
Cardinal schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 17:54:
Valt wel mee toch. De 27 panelen zullen 8100+ per jaar opleveren afhankelijk van de wp. De rest is verbruik.
Hoeveel je opwerkt is toch niet relevant voor hoe hoog je je verbruik vind. Alleen voor hoeveel je moet bijbetalen.

2000kwh in januari is bijna 10x meer als wat ik verbruikte. Daar moet veel warmte zijn ontwikkeld. Ik zou beginnen met die warmtepomp te (laten) onderzoeken op verbruik.

[ Voor 15% gewijzigd door frickY op 03-10-2021 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:32
ikbenemmy schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 10:45:
de warmtepomp heeft inderdaad ook een koelfunctie,

ik werk vanuit huis, heb een laptop, telefoon en printer.

de woning is volgens de richtlijnen geÏsoleerd voor een nieuwbouw woning
we hebben geen elektrische auto
we koken op stroom, een inductiekookplaat, een grote TV natuurlijk, een elektrische robot grasmaaier, verder niet echt noemenswaardige producten.
geen elektrische vloerverwarming of infrarood panelen
we hebben in dit geen gas gebruikt, ons vorige huis was een huurhuisje net na de oorlog gebouw waar niks meer aan vernieuwd is sinds die tijd dus het tocht er enorm en geen enkele isolatie en enkel glas, het gasverbruik was dus aanzienlijk hoger dan een beter geïsoleerd huis.
de woning heeft een oppervlakte van 278 m2

We hebben maar 3.686 KW terug geleverd gekregen afgelopen jaar van de zonnepanelen.
Een woning van bijna 300 vierkante meter verwarmen én koelen… dan moet je zeker niet verbaasd zijn over het stroomgebruik. Je hebt immers gewoon gas ingewisseld voor elektriciteit. En als bonus koel je ook nog, iets wat je met een ketel waarschijnlijk nooit had gedaan.

Je kunt het ook positief zien: alles wat je nu extra verbruikt zit in de veel lageren kWh staffel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenemmy
ik moet wel zeggen dat we een hele grote kelder hebben die natuurlijk niet verwarmd wordt,

ook hebben we alleen op de beneden verdieping verwarming en koeling, boven hebben we alleen een aansluiting laten maken voor elektrische radiatoren maar deze hebben we tot nu toe niet geplaatst omdat we de slaapkamer / zolder niet verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrorcr
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:40
Met een woning van iets minder dan halve oppervlakte, maar ongeveer vergelijkbare woonsituatie, verbruik ik ook iets minder dan de helft van jullie opgegeven kWh. Met name de warmtepomp verbruikt hier snachts ook gewoon erg veel stroom.

Edit: ik verbaas me dus niet erg veel over uw opgegeven verbruik. Welk verbruik had u zelf meer verwacht?

[ Voor 18% gewijzigd door Nitrorcr op 03-10-2021 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
frickY schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 10:50:
[...]

Dat verbruik is vrij veel voor een huishouden, ongeacht hoeveel je ervan zelf opwekt.

2000kwh in januari is bijna 10x meer als wat ik verbruikte. Daar moet enorm veel warmte zijn ontwikkeld. Ik zou beginnen met die warmtepomp te (laten) onderzoeken op verbruik.
En hoeveel gas verbruikte jij in januari?

@ikbenemmy
Volgens de normen van welk bouwbesluit is er geïsoleerd? Wat betreft isolatienormen is er de laatste paar jaar namelijk heel veel veranderd.
En hoeveel koelkasten en vriezers heb je staan?
Wordt de koelfunctie ook actief gebruikt?
Heb je een kokendwaterkraan?

En niet onbelangrijk: welk deel van je totale verbruik gaat naar de warmtepomp?

Dat je maar een beperkt deel van de geproduceerde elektriciteit hebt teruggeleverd, komt doordat je overdag met thuiswerken al een flink deel van je zonnepanelen-productie zelf gebruikt.

Ons bruto jaarverbruik is zo'n 5000kWh. All electric, wij werken niet thuis. 2 persoons huishouden en een hoekwoning van 76m² uit 1902 waarvan het energielabel afgelopen week is vastgesteld op A+. We draaien 3 wassen per week en hebben geen wasdroger. Eén vrijwel nieuwe koel/vries combi.

Jouw verbruik voor een behoorlijk grote vrijstaande woning met meer personen komt op mij niet zo schokkend over. Bij een flink bovengemiddeld huis is de benodigde energie voor verwarming en verlichting simpelweg ook al snel een stuk bovengemiddeld. Goede isolatie zal dat wat dempen, maar niet volledig wegnemen.

[ Voor 62% gewijzigd door Ivow85 op 03-10-2021 11:16 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

ikbenemmy schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 17:25:
de maand januari was bijna 2.000 KW stroom.
Bij mij, vier jaar geleden gerenoveerd 70'er jaren semi vrijstaand (gekoppeld alleen BG aan bijkeuken/garage) net onder 200 m².
2 personen, vloerverwarming, elektrisch koken.

Verbruik warmtepomp (inclusief warm water) in de slechtste maanden ongeveer 1000 kWh
Totaal elektra ongeveer 6000 kWh/jaar, waarvan warmtepomp tussen 3500 en 4000 per jaar.

Wat je wilt weten:
hoeveel is je verbruik qua warmwater/verwarming/koken en de rest.
Warmtepompverbruik warm water en verwarming is op de pomp/via app uit te lezen. Elektrisch koken per jaar, en wassen/drogen per keer zijn wel tabelletjes voor. Met die cijfers krijg je een idee waar je extra verbruik zit.

2 kinderen; pubers die drie keer per dag een kwartier douchen?
4 pc's en drie TV's 24/7 aan?

Teruglevering PV is een ander verhaal, hoeveel panelen van welk merk en type liggen er? (of anders: wat is je piekvermogen?)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

ikbenemmy schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 10:55:
ik moet wel zeggen dat we een hele grote kelder hebben die natuurlijk niet verwarmd wordt,
Als in: de hele woning onderkelderd? Kan een aardig warmtelek zijn; meet de plafond- en ruimtetemperatuur daar eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Ivow85 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 11:03:
[...]

Volgens de normen van welk bouwbesluit is er geïsoleerd?
Sinds 2019 een nieuwbouwhuis staat er, dan mogen we aannemen dat het de normen van 2019 zijn.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:33
Oké dus de 11.000 kWh aan stroom is al na aftrek van de 27 panelen?

Iets zegt mij dat er wellicht een elektrisch element wordt Ingeschakeld voor de warmtepomp…

Ik zou eerst de installatie eens laten controleren.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Of een lekkere warme vloer in de badkamer dmv electrische vloerverwarming.

TS kan het beste even de docs van de bouwer plaatsen waarin de energieberekening zit, dan is ook duidelijk welke apparatuur er vanuit de bouw inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenemmy
we hebben 2 jonge kinderen, 5 en 7, ze kijken savonds TV en wij ook enkele avonden in de week.

verder is het 1 laptop, 1 tv, 1 printer en 1 vaste telefoon, kokendwater kraan, robot grasmaaier, oven, vaatwasser, etc.etc. maar voor mijn gevoel kan het daar toch niet vandaan komen.

een app voor de warmtepomp kan ik nergens vinden, ik weet niet of die bestaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Possible
  • Laatst online: 23:33
@ikbenemmy een app zegt niet zoveel. Je moet de instellingen bekijken en hoe de warmtepomp in gebruik wordt genomen. Als het bijvoorbeeld -3 is en in de instellingen van je wp staat dat deze wordt ingeschakeld, dat verklaart het hoge verbruik.

Dus zelf of de installateur erbij halen die de wp heeft geplaatst

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fladder80
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-11-2024
Ik zou ook eens uitzoeken wat je zonnepanelen opleveren, of op zouden moeten leveren. Bij mij in de wijk was een buurman er achter gekomen bij onderzoek naar zijn stroomverbruik dat bij de bouw zijn panelen op de omvormer van de buurman waren aangesloten en vica versa.(hij had meer en hoger rendement panelen dan zijn buurman)
Daarbij verbruiken tv's en laptops en dergelijke niet genoeg stroom voor zo'n hoog verbruik, dus die kun je al direct buiten beschouwing laten als je het mij vraagt.
Groot verbruikers in het huishouden is je witgoed en de warmtepomp.
En denk eigenlijk dat wat Possible zei het geval zal zijn. Dat er een warme element in je warmtepomp aangaat om het kraanwater op te warmen.

[ Voor 4% gewijzigd door Fladder80 op 03-10-2021 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

ikbenemmy schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 14:03:
we hebben 2 jonge kinderen, 5 en 7, ze kijken savonds TV en wij ook enkele avonden in de week.

verder is het 1 laptop, 1 tv, 1 printer en 1 vaste telefoon, kokendwater kraan, robot grasmaaier, oven, vaatwasser, etc.etc. maar voor mijn gevoel kan het daar toch niet vandaan komen.

een app voor de warmtepomp kan ik nergens vinden, ik weet niet of die bestaat.
kokendwaterkraan is een sluipverbruiker, maar niet zoveel.

Hoe stel je de warmtepomp dan in? Op het apparaat zelf zijn totalen ook wel te vinden wrs. Maar installateur inschakelen als je het niet kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrorcr
Possible schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 13:55:
Oké dus de 11.000 kWh aan stroom is al na aftrek van de 27 panelen?

Iets zegt mij dat er wellicht een elektrisch element wordt Ingeschakeld voor de warmtepomp…

Ik zou eerst de installatie eens laten controleren.
TS zegt 'de teruggegeven stroom niet geteld te hebben' mbt de zonnepanelen. Met die opmerking neem ik aan dat TS haar totale verbruik bedoelt voordat ze haar opbrengst van zonnepanelen hierin meeneemt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenemmy
daar heb ik overheen gelezen, de 27 panelen hebben dit jaar ruim 3000 kw opgeleverd deze zitten niet in de 11.000 kw dus het netto verbruik zit dan rond de 7.000 /8.000 kw ik gebruik afgeronde getallen nu.

ik denk dat ik toch maar een installateur laat komen inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nitrorcr
ikbenemmy schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 15:17:
daar heb ik overheen gelezen, de 27 panelen hebben dit jaar ruim 3000 kw opgeleverd deze zitten niet in de 11.000 kw dus het netto verbruik zit dan rond de 7.000 /8.000 kw ik gebruik afgeronde getallen nu.

Nogmaals verbaas ik mij niet over uw stroomverbruik wegzettend tegen mijn eigen ervaringen met een warmtepomp. Welk verbruik verwacht u nav uw woningoppervlakte en energieverbruik, en welke aannames / berekeningen neemt u daar in mee?

[ Voor 4% gewijzigd door Nitrorcr op 03-10-2021 16:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:23

Dennis1812

Amateur prutser

Hebben ze 3000kWh totaal opgeleverd? Of dat teruggeleverd?
Dat is een belangrijk verschil.
Met mijn 9 panelen lever ik dik 2500kWh per jaar op. Dus als jij maar 3000kWh per jaar hebt Twijfel ik of ze goed aangesloten zijn.

Verder. Wat voor verbruik zou je zelf verwachten of waar wil je heen?

Edit: tipje. Totale opbrengst van je panelen kan je zien in de bijbehorende app. Wat de teruglevering is staat op je jaarnota van je energieleverancier.

[ Voor 10% gewijzigd door Dennis1812 op 03-10-2021 16:37 ]

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:04

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als je 3000kwh met 27 panelen hebt opgewekt klopt er iets niet.
Je zal aan pv zon 8/8500wp op je dak hebben en dat zal per jaar ongeveer 8000kwh opwekken.

Kan je misschien een jaarafrekening (zonder adres!) plaatsen?
Welk model nibe heb je? Kan je daar de instellingen van posten?
Wat voor zonnepanelen heb je? Welke omvormer? Heeft die een app? Wat zegt die over de opbrengst? (Geen app, dan is er vast wel een display).
Wat zeg je stroommeter? Wat staat er bij verbruikte strook en teruggeleverde stroom?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:30

remco_k

een cassettebandje was genoeg

daar heb ik overheen gelezen, de 27 panelen hebben dit jaar ruim 3000 kw opgeleverd deze
Je verward je terugleverteller op je kWh meter waarschijnlijk met de opleverteller van je zonnepanelen omvormer zelf. Dat is namelijk niet hetzelfde. En ik neem hierbij aan dat je dus 3000 kWh hebt teruggeleverd en dat je zonnepanelen (veel) meer dan dat hebben opgeleverd.
Of, als 3000kWh daadwerkelijk de oplevering is van je panelen, dan is daar iets ernstig mis mee.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:12
Voorbeeldje: volgens de teller heb ik 2000 kwh terug geleverd. Maar..de zonnepanelen hebben 3600kwh geproduceerd (15 panelen oost-west).

Dus ff op de jaarrekening kijken, en in je app van je omvormer.

Het gat (bij mij 1600kwh) is wat je zelf direct hebt opgemaakt, dus dat gaat in je huis ipv het energienet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-05 16:29

psy

Ter vergelijk.

Ik heb een vrijstaande woning/bungalow ('70, wel gemoderniseerd & geisoleerd) van in totaal 160 m2 (met de inpandige garage totaal 200 m2). Dak is 10cm geisoleerd, muren 6cm. Ik heb nog verliezen naar de ongebruikte zolder deze vloer moet ik nog isoleren.
Warmtepomp L/W 16kW
Begane grond 100m2 overal vloerverwarming, overal tussen de 20 en 22 graden als gestookt wordt.
Kelder heeft een garage van 38m2, de rest is verwarmd. Nouja, verwarmd, de Jag's daar doen bijna niets, die hele verdieping lift mee met de vloerverwarming van de begane grond. Zelfs de garage komt op extreme koude dagen niet onder de 12 graden, maar is meestal ook wel zo'n 18 graden.
Wij koelen NIET in de zomer.

Verbruik in januari was 1446 kWh.
Mijn totale vebruik op jaarbasis is ongeveer 9000 kWh, en dat komt vrijwel exact overeen met wat mijn zonnepanelen (28 stuks 320Wp) terugleveren. Let op dat je niet alleen kijkt naar wat je teruglevert naar het net. Je moet je eigen vebruik van je zonnepanelen ook meerekenen zoals vele anderen hier ook al aangeven.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkleunen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-06-2022
Volgens mij klopt er dan iets niet, ik heb woning van 2018. Tussenwoning. 12 zonnepanelen en warmtepomp. Wij verbruiken ongeveer 2700kwh per jaar en zonnepanelen salderen 2500 kwh.Lucht-warmtepomp van panasonic (aquarea), hebben dan op 2 verdiepingen vloerverwarming liggen.

In januari hebben wij 522 kwh verbruikt.

[ Voor 27% gewijzigd door wkleunen op 03-10-2021 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

Zou ik idd maar doen. Zo te lezen meld je de slimme meter waardes, 10000 kWh verbruik en 3000 kWh terugleveren, daar is iets serieus mis. Je zou eigenlijk al neutraal moeten zijn, evenveel verbruik als terugleveren.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkleunen
Volgens mij voldoet het huis dan ook niet aan het bouwbesluit. Ik weet niet precies wat de regels zijn, maar lijkt mij dat dit geen energielabel oplevert zoals dat waarschijnlijk wel bij oplevering had moeten zijn. Misschien ook even iets om naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Het hangt natuurlijk af hoe groot het huis is, maar ter vergelijking mijn woning van drie etages met vloerverwarming/koeling op basis van een grondwarmtepomp: 6500 kW per jaar waarvan ik 4500 kW toeschrijf aan de warmtepompinstallatie die tevens de warm water levert.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-05 10:47
Hoe hoog staat je thermostaat in de winter?
Het verschilt nogal of die op 18 staat of 23.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:19
Denk zelf een verwarmingselement wat veel te vroeg bij springt.

Kun je ook op de warmtepomp kijken wat het verbruik is geweest?

[ Voor 35% gewijzigd door Kees_frl op 04-10-2021 00:04 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkleunen
Ik zou niet zelf van alles gaan uitzoeken. Ik zou de aannemer er op aanspreken en ook vragen of zij aan kunnen geven wat hun verwachting was, wat de woning zou verbruiken. Ik vermoed dat zij ook wel een hoog verbruik verwachtte, aangezien ze er 27 panelen opgelegd hebben. De woning zou bij oplevering vrijwel energieneutraal moeten zijn. Dat betekent dat hij net zoveel oplevert, als dat hij verbruikt.

Waarschijnlijk werkt de installatie van de zonnepanelen niet naar behoren. Al enkele mensen hebben aangegeven dat de opbrengst van de panelen veel te weinig is. Ik denk dat de aannemer ook met een veel hogere opbrengst van de panelen heeft gerekend.

De aannemer zou ook moeten kunnen aangeven wat de verwachtte temperatuur per verblijfsruimte is waarmee ze hebben gerekend. Bijvoorbeeld woonkamer 21 graden, slaapkamer 19 graden, etc .. Als je de temperatuur hoger zet dan deze temperaturen, zul je dus meer verbruiken. Sowieso wordt koeling niet meegenomen in de berekening van energieverbruik van de woning.

Kort samengevat, vooral eerst de aannemer om reactie vragen voor je zelf dingen gaat dokteren. Het is zijn verantwoordelijkheid om te zorgen dat de woning voldoet aan het afgegeven energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:26

Japie.G

Colour Classic

deze getallen neigen enorm naar een niet werkende warmtepomp, of in ieder geval een die de meeste verwarmingslast met het COP1 backup element uitvoert. Actie ondernemen en de installateur/aannemer erbij halen. 100pct zeker is dat er iets niet klopt. Succes!

Algemene tip,
Hang een eigen KWH meter aan de warmtepomp groep(en) en lees ook je slimme meter uit op de P1 poort. Dat geeft in algemene zin veel inzicht.

[ Voor 23% gewijzigd door Japie.G op 05-10-2021 07:55 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
wkleunen schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 19:34:
Ik zou niet zelf van alles gaan uitzoeken. Ik zou de aannemer er op aanspreken en ook vragen of zij aan kunnen geven wat hun verwachting was, wat de woning zou verbruiken. Ik vermoed dat zij ook wel een hoog verbruik verwachtte, aangezien ze er 27 panelen opgelegd hebben. De woning zou bij oplevering vrijwel energieneutraal moeten zijn. Dat betekent dat hij net zoveel oplevert, als dat hij verbruikt.

Waarschijnlijk werkt de installatie van de zonnepanelen niet naar behoren. Al enkele mensen hebben aangegeven dat de opbrengst van de panelen veel te weinig is. Ik denk dat de aannemer ook met een veel hogere opbrengst van de panelen heeft gerekend.

De aannemer zou ook moeten kunnen aangeven wat de verwachtte temperatuur per verblijfsruimte is waarmee ze hebben gerekend. Bijvoorbeeld woonkamer 21 graden, slaapkamer 19 graden, etc .. Als je de temperatuur hoger zet dan deze temperaturen, zul je dus meer verbruiken. Sowieso wordt koeling niet meegenomen in de berekening van energieverbruik van de woning.

Kort samengevat, vooral eerst de aannemer om reactie vragen voor je zelf dingen gaat dokteren. Het is zijn verantwoordelijkheid om te zorgen dat de woning voldoet aan het afgegeven energielabel.
IK zou wel van alles zelf uitzoeken, dan heb je wat om te schermen, want de aannemer gaat meestal in eerste instantie toch zeggen dat het allemaal voldoet en wel meevalt.
Moeilijk is het niet, en met klip- en klare getallen (zoals PV levert 3MWh waar het 10MWh zou moeten doen, WP verbruikt 6MWh waar het 2MWh zou moeten zijn) is het snel duidelijk dat er op meerdere vlakken er iets heel erg mis zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-05 20:05
Ik heb een Itho warmte pomp W/W met een vermogen van 5,5 kWh.
Mijn verbruik in januari/december is altijd het hoogst..

Dat verbruik zit tussen de 600 en 700 kWh. over een heel jaar gemeten rond de 5000/6000 kWh.

Dat in een huis van ruim 150m2. 2 volwassenen en 2 kleine kinderen.

Hoe gebruik je de warmte pomp? Elke avond naar bed temp naar 16 en middag bij thuis komen weer op 21? of hou je de temp stabiel op 21? 11.000kWh dat is bijna 2500 Euro in het jaar.

Daarnaast zou er een probleem met de pomp zelf kunnen zijn. Hier is de warmte wisselaar al eens vervangen als een pomp die storing gaf. Probleem van je Zonnepanelen. Denk dat die discussie meer een eigen topic verdient.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
To_Tall schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:24:

Dat verbruik zit tussen de 600 en 700 kWh. over een heel jaar gemeten rond de 5000/6000 kWh.

Hoe gebruik je de warmte pomp? Elke avond naar bed temp naar 16 en middag bij thuis komen weer op 21? of hou je de temp stabiel op 21? 11.000kWh dat is bijna 2500 Euro in het jaar.

Daarnaast zou er een probleem met de pomp zelf kunnen zijn. Hier is de warmte wisselaar al eens vervangen als een pomp die storing gaf. Probleem van je Zonnepanelen. Denk dat die discussie meer een eigen topic verdient.
Vind ik ook erg veel, zeker voor zo’n lichte W/W. Wat is je COP?
Oud huis slecht geisoleerd neem ik aan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ1986
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-05 21:40
Warm water............. douchen en in bad verbruikt veel stroom. Vooral als het naar een relatief hoge temperatuur gaat.

maargoed, als je op de warmtepomp kunt uitlezen hoeveel KWH de warmtepomp heeft gebruikt voor verwarming / warm water. Dan hebben we denk ik wel een goed beeld.

en nog een vraag, Wanneer zijn de zonnepanelen geïnstalleerd? want of je geeft de foute cijfers, of ze staan nog niet het hele jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ1986
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-05 21:40
To_Tall schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:24:

Vergeet niet dat een Lucht/water warmtepomp in januari veel minder efficiënt is dan een water/water bodemwarmtepomp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:53

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Het begint denk ik met meten is weten. Schaf een ELRO M12 of EM600 energiemeter aan bij de lokale bouwmarkt en ga alle apparaten een week meten in huis. Dan weet je van elk apparaat het stroomverbruik per week wat je makkelijk daarna kan omrekenen naar een jaar. ( met uitzondering van de warmtepomp ivm weersinvloeden ).

Dan weet je waar je verbruik wel of niet in zit.

Verdachten in deze kwestie zijn elektrische element in je warmtepomp dat deze je huis verwarmd in plaats van je warmtepomp zelf. Dit kan je vrij eenvoudig controleren door bij je buitenunit te gaan staan wanneer er warmtevraag is. Slaat je buitenunit niet aan dan weet je dat er wat mis is met je warmtepomp.

Andere chronisch zware verbruikers zijn elektrische vloerverwarming, verwarming voor een (koi)vijver of groot aquarium, elektrische boilers etc.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-05 16:30

OmeJoyo

This is me

Voordat we allemaal in paniek gaan en blijven, zo hoog is het stroomgebruik toch niet? Ja het is veel, heel veel.

Maar 300 vierkante meter huis, thuiswerken, kinderen, grote TV, die wellicht veel aan staat, waterpomp waar ook mee is gekoeld. Zet er een aquarium bij(of iets anders wat relatief veel gebruikt) , of dat er dagelijks door iedereen wordt gedouched en je bent er al.

Bedoel, ik zie een robotgrasmaaier, dan verwacht ik nog wat meer luxe in huis, dan tikt het enorm snel aan.

Het enige probleem wat ik zie is de veel, veel te lage teruglevering van de panelen. Dat zou toch 2, 3 keer zo veel moeten zijn.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
bbbrumbrum schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:31:
[...]

Vind ik ook erg veel, zeker voor zo’n lichte W/W. Wat is je COP?
Oud huis slecht geisoleerd neem ik aan dan?
Ik vind dat niet heel veel voor een volledig elektrisch huis.

bouw 2015, geen gas, huis volledig voorzien van warm water en verwarming middels de warmte pomp die tussen 4 en 5 de boiler verwarmt tot 65 graden.
Hier staat de oven vaak aan, draaien 6 wassen en 5x drogen.

huis houden we van oktober tot april op 21,5 graden. en moeten soms de boiler bij verwarmen met 2 kinderen in bad en douchen.

Zeker met het thuis werken staan verbruikers die bij afwezigheid normaliter uit staan vaker aan.

Kookplaat is een 3fasen 5500W
Oven staat zeker 3 a 4x per week minimaal een uur aan. elke dag de vaatwasser aan.

In de winter verbruik ik zon 6 tot 700 kWh maar in de zomer is dat vaak 3 tot 400kWh.

Vergeet niet dat water uit de grond 15 tot 18 graden is.. Ideaal is 17.. Dat hij moet door verwarmen naar 23.. Om het huis te verwarmen.
Heb je vaak de deur/ramen open dan zal het systeem harder moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:49

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De TS zegt 3686kWh teruggeleverd en 11000kWh verbruikt, dan is het werkelijke verbruik nog veel hoger.
Even aangenomen dat de getallen van de energieafrekening of de slimme meter komen.
Stel dat de Nibe aldoor staat te stampen en/of dat hij een zwaar element voor SWW gebruikt, dat gaat hard.
We hebben het over nieuwbouw, dan is er een kans dat er maanden van 'droog stoken' in het verbruik zitten.
In januari bijna 2000kWh verbruik op de slimme meter kan heel goed het werkelijke verbruik zijn omdat de zonnepanelen dan veel minder doen (misschien 100kWh?).
De Nibe zit hier voor een groot deel in, stel 1500kWh wat rond 50kWh per dag zou zijn.

Wat volgens mij niet is gebeurd is op de omvormer zelf (of een app) aflezen hoeveel deze heeft opgewekt.
Idem voor de Nibe, die registreert denk zijn verbruik.
Er is een app voor warmtepompen uit de S serie: https://aardgasvrij.nibenl.eu/comfort/myuplink-van-nibe

https://www.nibe.eu/nl-nl...e-warmtepomp-communiceren

Maar ja, waarom kan ik die informatie vinden en een ander niet? :z

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:06

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Speedy-Andre schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:26:

Maar ja, waarom kan ik die informatie vinden en een ander niet? :z
daar weet "hij" het antwoord dan weer niet op :+

klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Ik zou toch eerst eens naar de instellingen van het SWW- vat kijken en de hoeveelheid warm SW je dagelijks moet opwarmen en aan welke max. temp.
In een goed geïsoleerde woning heb je relatief weinig energie nodig om te verwarmen omdat je dan met ZLT opwarming zit (25-35*C). Dan blijf je binnen de optimale rendementszone van een WP. Dit in tegenstelling tot SWW dat meestal minimaal tot 42 gr. Opgewarmd wordt en soms zelfs tot 60 gr. Dat ligt ver boven het optimale rendement van een WP. In die bovengrens zit je dan gewoon 1:1 te verwarmen. En als je dat dagelijks voor veel liter water moet doen loopt dat gecumuleerd aardig op.

Ter vergelijking, ik heb een woning uit de jaren negentig, uiteraard gerenoveerd, met een verwarmde bewoonde opp. van 140 m2. Volledig elektrisch. PV productie jaarlijks tussen de 4700 en 5300 kWh, totaal jaarverbruik rond de 4800 kWh.. Dus een mooi evenwicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
To_Tall schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:00:
[...]

Ik vind dat niet heel veel voor een volledig elektrisch huis.

bouw 2015, geen gas, huis volledig voorzien van warm water en verwarming middels de warmte pomp die tussen 4 en 5 de boiler verwarmt tot 65 graden.
Hier staat de oven vaak aan, draaien 6 wassen en 5x drogen.

huis houden we van oktober tot april op 21,5 graden. en moeten soms de boiler bij verwarmen met 2 kinderen in bad en douchen.

Zeker met het thuis werken staan verbruikers die bij afwezigheid normaliter uit staan vaker aan.

Kookplaat is een 3fasen 5500W
Oven staat zeker 3 a 4x per week minimaal een uur aan. elke dag de vaatwasser aan.

In de winter verbruik ik zon 6 tot 700 kWh maar in de zomer is dat vaak 3 tot 400kWh.

Vergeet niet dat water uit de grond 15 tot 18 graden is.. Ideaal is 17.. Dat hij moet door verwarmen naar 23.. Om het huis te verwarmen.
Heb je vaak de deur/ramen open dan zal het systeem harder moeten werken.
toon volledige bericht
Ik ging er vanuit dat je het had over je WP. Totaal verbruik zegt natuurlijk niets (of niet veel), dat is per huishouden zo verschillend. Maar wat is je COP? En is je bron serieus zo warm? Dan heb je geen Nathan iig langsgehad daarvoor.

Heb je trouwens echt zoveel SWW nodig? Zou al een aardige besparing zijn als je de boiler naar 50gr kon zetten, met 1x in de 1-2 weken een legionella run.

[ Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 05-10-2021 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TAA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-05 09:28

TAA

Liever IRC

Hier een vrijstaand huis uit 2007 met grond WP en mechanische WTW; totale inhoud 620m3. Ons verbruik (2 volw en 2 tieners) ligt de afgelopen 14 jaar tussen de 7.5000kWh en 10.000kWh. Beetje afhankelijk van de temperatuur in de winter; onder de -2degC komt de elektrische naverwarmer bij à 6kW en dan gaat het hard.

Het verbruik ligt in lijn met rest van de identieke huizen die in hetzelfde project gebouwd zijn. Uiteindelijk is de invloed van de WP unit erg groot; een verbruiker meer of minder heeft weinig invloed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
TAA schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 13:15:
Hier een vrijstaand huis uit 2007 met grond WP en mechanische WTW; totale inhoud 620m3. Ons verbruik (2 volw en 2 tieners) ligt de afgelopen 14 jaar tussen de 7.5000kWh en 10.000kWh. Beetje afhankelijk van de temperatuur in de winter; onder de -2degC komt de elektrische naverwarmer bij à 6kW en dan gaat het hard.

Het verbruik ligt in lijn met rest van de identieke huizen die in hetzelfde project gebouwd zijn. Uiteindelijk is de invloed van de WP unit erg groot; een verbruiker meer of minder heeft weinig invloed.
Systeem is niet goed gedimensioneerd en/of ingeregeld dus? Zeker een W/W moet tot heel ver onder het vriespunt geen moeite hebben om op de compressor het huis te verwarmen.

Nooit aangekaart bij de installateur? Je betaald (tegenwoordig) geen 20-30k om op COP1 te stoken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-05 15:10
Ik heb een aantal warmtepompen in beheer waarvan ik ook een keer een zeer hoog verbruik tegen kwam.

Bleek iemand (bewoner) met zijn vingers aan de WP had gezeten en hij een jaar lang elektrisch verwarmde in de nood stand dmv een gloeispiraal. cop van 1 dus ipv ruim 4.

Controleer dus ook je WP. staat i niet op storing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TAA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-05 09:28

TAA

Liever IRC

bbbrumbrum schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 13:33:
[...]

Systeem is niet goed gedimensioneerd en/of ingeregeld dus? Zeker een W/W moet tot heel ver onder het vriespunt geen moeite hebben om op de compressor het huis te verwarmen.

Nooit aangekaart bij de installateur? Je betaald (tegenwoordig) geen 20-30k om op COP1 te stoken.
Inderdaad nooit aangekaart; het gaat om een relatief oude Techneco Toros installatie waarbij een inschakeltemperatuur van -5 graden gebruikelijk is voor de naverwarmer heb ik me laten vertellen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
bbbrumbrum schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 12:15:
[...]

Ik ging er vanuit dat je het had over je WP. Totaal verbruik zegt natuurlijk niets (of niet veel), dat is per huishouden zo verschillend. Maar wat is je COP? En is je bron serieus zo warm? Dan heb je geen Nathan iig langsgehad daarvoor.

Heb je trouwens echt zoveel SWW nodig? Zou al een aardige besparing zijn als je de boiler naar 50gr kon zetten, met 1x in de 1-2 weken een legionella run.
COP is volgens mij 5,5
de 65 is idd eens per maand zie ik in de handleiding.

generiek gaat hij naar 55. Samen met WTW van de douche op een 250L warmte vat geeft ons dat meer dan voldoende warm water. voor 2x vol bad en 2x 10 min douchen.

Ik ben bezig om verbruik van de warmte pomp te gaan meten. Tot op heden nog niet aangekomen. Wel kan ik zien dat bij het koelen de warmte pomp ong 300Wh gebruikt. en bij verwarmen van het vat ong 3,5kWh.

Het verwarmen van het huis gaat In fases. voornamelijk in de nacht wordt de verwarming gestart. Gezien het huis de warmte goed vast houd. Hoeft er overdag niet of minder bij verwarmt worden. Voordeel.. meeste stroom wordt in dal uren gebruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
To_Tall schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 14:11:
[...]

COP is volgens mij 5,5
de 65 is idd eens per maand zie ik in de handleiding.

generiek gaat hij naar 55. Samen met WTW van de douche op een 250L warmte vat geeft ons dat meer dan voldoende warm water. voor 2x vol bad en 2x 10 min douchen.

Ik ben bezig om verbruik van de warmte pomp te gaan meten. Tot op heden nog niet aangekomen. Wel kan ik zien dat bij het koelen de warmte pomp ong 300Wh gebruikt. en bij verwarmen van het vat ong 3,5kWh.

Het verwarmen van het huis gaat In fases. voornamelijk in de nacht wordt de verwarming gestart. Gezien het huis de warmte goed vast houd. Hoeft er overdag niet of minder bij verwarmt worden. Voordeel.. meeste stroom wordt in dal uren gebruikt :)
Nadeel, minder/geen eigen verbruik PV (als salderen eindigt), minder comfort van warme(re) vloeren en relatief iets meer verlies door grotere dT met buiten.

Verbruik WP zegt niets zonder dat je weet wat het oplevert aan warmte, dus warmtemeter (Kamstrup) ertussen knopen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06:32

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Graag nu weer terug naar de vraag. Voor reacties op andere graag in De Duurzame Kroeg deel 4 of nieuw topic starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
@TS,

Ben je al wat verder gekomen met je PV systeem leverancier? Ben wel benieuwd wat zij te zeggen hebben.
Betreffende WP. Heb je daar ook al contact gehad met je leverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 31-05 13:00
vraagje welke wtw unit heb je staan ? (laatse een curses gevoldt over modul air van inventum)
wat heb je als verwarming hangen u2 low radiatoren vloerverwarmin/ welke zone regeling heb je etc.
eigenlijk zou je de modul air van inventum moeten instaleren met een green comfort module ernaast.
en pas als die combinatie het niet redt om je woning warmte krijgen dan zou je een schakeling
kunnen maken om je lucht water warmtepomp in te schakelen. (of je gaat elektisch bijstoken)
via de modul air. maar je hebt dan wel een andere zone regeling nodig en andere kamer thermostaten.
maar voordat je alles op zijn kop gooit laat eerst de instalateur van het betrefende project alles nakijken.
je hebt nog zoiets als garantie. kom je er samen niet uit. dan is het advies om de boel aan te gaan passen/
als je de modul air inventum met de GreenComfort module ernaast plaatst dan blaas je tenminste niet zulke koude lucht naar binnen. maar om nou gelijk alles op zijn schop te gooien vindt ik wel weer een beetje zonde.

[ Voor 12% gewijzigd door miciel op 06-10-2021 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:52

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Nitrorcr schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 10:56:
Met een woning van iets minder dan halve oppervlakte, maar ongeveer vergelijkbare woonsituatie, verbruik ik ook iets minder dan de helft van jullie opgegeven kWh. Met name de warmtepomp verbruikt hier snachts ook gewoon erg veel stroom.

Edit: ik verbaas me dus niet erg veel over uw opgegeven verbruik. Welk verbruik had u zelf meer verwacht?
Hoe heb je dat verbruik kunnen herleiden? Obv je verbruik op de P1 poort. Overdag wekken je panelen stroom op dat meteen wordt verbruikt. Het is niet zo dat je al je stroom teruglevert en al je verbruik uit het netwerk komt.
Alleen het overschot/tekort komt vanuit je leverancier.
Ons verbruik is in het daltarief 2x hoger dan piek volgens de P1 poort.
In de warmtepomp van ons kunnen we de opgenomen electriciteit zien en dat is redelijk evenredig over de dag heen.
In de nacht is het wel kouder dus kan het zijn dat de wp iets harder moet werken, maar niet dubbel zo hard

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kris92
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-03-2022
Wij zitten nu momenteel iets meer dan een jaar in onze nieuwbouw en hebben ook voor een warmtepomp gekozen lucht/water. Wij hebben een oppervlakte van 170m2 en een onverwarmde ongeisoleerde kelder en gebruiken hem ook voor te koelen . Na 1 jaar had onze warmtepomp een totaal verbruik van 2705kwh voor warmwater, verwarming en koeling inclusief opstart vloerverwarming . Wij hebben een ben woning met muren van 14cm pur platen en plat dak 20cm pur en vloer eps korrel 18cm . Wat ik wel heb gedaan is nadat de warmtepomp geplaatst is zelf nog wat zitten bij regelen aan de watertemperatuur en vloer kerntemperatuur . Vond deze veel te hoog ingesteld door de installateur wat niet nodig was heb ik ondervonden . Momenteel staat ons sanitair water op 47graden ingesteld en de vloer kerntemperatuur op 32 graden . We hebben nooit last van koud sanitair water of koude temperaturen in de woning en de thermostaat staat op 21,5graad ingesteld . Ik heb ook de backup heaters die in de warmtepomp zitten standaard uitgeschakeld met een automaat zodat deze zeker niet onnodig gaan inschakelen . Denk dat het ook kwestie van juist instellen in om een zo zuinig mogelijk verbruik van je warmtepomp te hebben .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcanumkiller
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-08-2024
Ik heb een Daikin Altherma 3 lucht/water warmtepomp in onze (sterk geïsoleerde) nieuwbouw.

Onze vloerder is nu bezig en onze warmtepomp staat uit.

Nu merk ik dat hij de laatste 2 dagen elke avond 9KWh verbruikt tussen 19u en 23u.

Het verbruik komt niet van sanitair maar van verwarmen (vloerverwarming).

Iemand enig idee wat dit kan zijn? 9KWh lijkt me voor de ontdooicyclus zelfs extreem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cy1-4VOQw09n0D3vwSTbsVdd6uE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UdSQpebZYC1czBsbGs9LSzi1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kr0H4lT0twKy0m0AEBlUOkr33P8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pe01pw7ojJKqn3k3W0BUGsoJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQ2TUlrul4zsUpX7WZEbz5lkxl4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GPOYuSvHqawogqxi6ZGbjLgh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1uSZgrQioKJ8beQkOSnsM-BLbY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JzP6NLMK3tLc1ZKOVV3XL1vg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFyxxXKJVF_jLzXe8tPO90q38zI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wKL3oRQvIYYbRud7dpdVKMb7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-6
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10-04-2023
verbruik kan toch omgerekend worden gasvebruik naar kw voorheen verbruik 3000m3 gas

afgerond 3000x10 is 30000kw
30000 gedeeld door de scop van de warmtepop is ongeveer het verbruik aan stroom bovenop het gewone verbruik

bij een scop van 3 zuo dit dus 30000 gedeeld door 3 is 10000kw per jaar voor verwarming en water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
paul-6 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:55:
verbruik kan toch omgerekend worden gasvebruik naar kw voorheen verbruik 3000m3 gas

afgerond 3000x10 is 30000kw
30000 gedeeld door de scop van de warmtepop is ongeveer het verbruik aan stroom bovenop het gewone verbruik

bij een scop van 3 zuo dit dus 30000 gedeeld door 3 is 10000kw per jaar voor verwarming en water
Hoe verklaar je met dit antwoord dat een WP die uit staat omgerekend 3000 kuub gas verbruikt? Ik snap je reactie niet.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprbggr
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 09-01 12:41
Ik heb sinds kort ook een monoblok Daikin warmtepomp. Hij is door Daikin zelf ingeregeld en afgesteld. Huis uit 1998, 270 m2 vrijstaand. De warmtepomp wordt alleen voor verwarmen gebruikt. Per dag ben ik toch wel 40-45 kW kwijt alleen voor verwarmen in februari. Dit is ook een koude maand. Daikin geeft wel een SCOP van 4.5 op maar dit is bij 7 graden buitentemperatuur en verwarmen tot 35 graden. In mijn geval verwarm ik tot 40-50 graden (afhankelijk van de buiten temperatuur, heb boven radiatoren, onder vloerverwarming) en was het dus duidelijk kouder in februari. Ik denk dat je dan eerder op een COP van 3 uit komt. Dus 40 Kw komt dan overeen met 12 m3 gas (12x10 = 120 / COP3 = 40 Kwh).

Dit is ook precies wat ik er van verwachte. Een warmtepomp verdien je dan ook nooit terug. Dat is algemeen bekend. Als ik die 45 Kwh zou moeten kopen of 12 M3 gas kopen ben je even duur uit. De investering van 12000 euro verdien je dus nooit terug. Voorheen had ik ook ongeveer 12 m3 gas per dag in februari.

Maar ik heb 44 zonnepanelen. Dan wordt het een heel ander verhaal. Mijn zonnepanelen leveren 13000 Kwh op jaarbasis terug. Zolang de salderingsregeling blijft bestaan ben ik dan dus energie neutraal en heb ik geen kosten. Mijn totale investering afgelopen jaar voor zonnepanelen met warmtepomp en aparte warmtepomp boiler was 31000 euro. Ik bespaar nu wel 500 euro per maand op mijn energie rekening. Terugverdientijd totale investering dan 5 jaar als de salderingsregeling blijft bestaan.

In februari kom ik dus al op grofweg 1200 Kw voorverwarmen uit en daar komt dan zeg nog 600 Kw bij voor de rest (warmtepomp boiler en electriciteitsverbruik binnen). Het eerste voorbeeld van 2000 Kwh in een maand kan dus best wel in een koude maand.

Zonder zonnepanelen heeft de aanschaf van een warmtepomp geen enkele zin en is het rendement negatief, alleen verteld de groene lobby dat er niet bij. Je verduurzaamd wel en daar moet je het eigenlijk om doen, alhoewel dat ook nog maar de vraag is want er zit R32 gas in en heel veel electronica die ok geproduceerd moet worden.

Zou ik het weer doen, ja maar tegen iedereen die er over denkt van het gas af te gaan raad ik aan goed na te denken. Ik heb nu ook een 270 liter boiler in de garage staan en een 300 liter buffervat. Die moet je ook maar even kwijt kunnen, plus een lelijke buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moestuinjan
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09-03 09:39
Onze energie klasse A uit 2007 heeft sinds oktober een WP, aangesloten op de bestaande CV ketel.
Het stroomverbruik is nu dik 600 kW per maand, gasverbruik nihil, daardoor zijn de maandlasten nu per maand hoger dan voorheen.
We hebben ook 24 zonnepanelen liggen die per jaar zo'n 6000kW opleveren.
We hebben de WP l;aten plaatsen om minder gas te verbuiken ( nu alleen SWW en keukenwater ) en ook om de maandlasten omlaag te brengen, dit zie ik nu ( nog) niet terug..
Zou de WP verkeerd ingeregeld zijn ( door Alklima) of is er iets anders aan de hand?
Of is dit nu eenmaal zo....
Hoor graag jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Moestuinjan schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:54:
Onze energie klasse A uit 2007 heeft sinds oktober een WP, aangesloten op de bestaande CV ketel.
Het stroomverbruik is nu dik 600 kW per maand, gasverbruik nihil, daardoor zijn de maandlasten nu per maand hoger dan voorheen.
We hebben de WP l;aten plaatsen om minder gas te verbuiken ( nu alleen SWW en keukenwater ) en ook om de maandlasten omlaag te brengen, dit zie ik nu ( nog) niet terug..
Zou de WP verkeerd ingeregeld zijn ( door Alklima) of is er iets anders aan de hand?
600kWh per maand is wel flink, wat was je gasverbruik voorheen in de wintermaanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Moestuinjan schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:54:
En is dat jullie totale verbruik of alleen van de WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moestuinjan
Die 616 kW in november is totaal: WP + huiselectra.
In dezelfde maand 2022 zat ik qua stroomverbruik op 150kW .
Toen in november 2022 220m3 gas gestookt, nu 22m3, dus 1/10 van 2022, das dan ook wel weer mooi.
Heb even gekeken wat de WP exact in de hele maand november aan stroom verbruikte: 449kW.: 30 dagen = 14,9kW /dag. 1-12 t/m 18-12 zat ik op 390kW. Niet koud maar verbruik schiet toch omhoog op de een of andere manier.
Wat vinden jullie van voorgaande ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Moestuinjan schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:48:
Die 616 kW in november is totaal: WP + huiselectra.
In dezelfde maand 2022 zat ik qua stroomverbruik op 150kW .
Toen in november 2022 220m3 gas gestookt, nu 22m3, dus 1/10 van 2022, das dan ook wel weer mooi.
Heb even gekeken wat de WP exact in de hele maand november aan stroom verbruikte: 449kW.: 30 dagen = 14,9kW /dag. 1-12 t/m 18-12 zat ik op 390kW. Niet koud maar verbruik schiet toch omhoog op de een of andere manier.
Wat vinden jullie van voorgaande ?
Ik vind het normale cijfers, je vervangt grofweg dus 200m3 met 450kWh. November 2023 was ook erg koud dus dat helpt ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-05 14:57
Wat Wolly zegt inderdaad. Normale cijfers. Ik heb mijn WP verbruik opgezocht, november '23 432kWh, november '22, 450kWh. We zijn misschien iets anders gaan stoken/douchen, maar globaal zeer vergelijkbaar.

Je zou dus je kosten moeten berekenen met de prijzen van dit jaar:
2022: 220 * gasprijs + 150 * kWh-prijs (~€300)
2023: 20 * gasprijs + 600 * kWh-prijs (~€256)

Voor bovenstaande ben ik even uitgegaan van 1,1 euro per kuub gas en 0,39 euro per kWh. Het scheelt je dan ongeveer 1/6.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moestuinjan
Bedankt Storeman , ik he zojuist de stooklijn van Ta 40 graden naar Ta 38 graden gezet, iets vlakker= iets efficiënter zegt men.
Even kijken over een paar dagen of er verandering optreedt in het verbruik per dag.afgaande of de buitentemperatuur ongeveer gelijk blijft.
Trouwens , ik heb geen lt radiotoren in huis maar "ouderwetse" ht radiatoren , ook geen vloerverwarming. Wel recent een aantal heatfans geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moestuinjan
Misschien doet de WP het toch zo slecht nog niet...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-05 14:57
Vlakker is inderdaad zuiniger, maar je moet het dan nog wel warm kunnen krijgen. Dat optimum vinden is de uitdaging.

Overigens bestaat een stooklijn over het algemeen uit 4 parameters. Dus een Ta van 38 graden zegt niet zo heel veel. Tenzij je een vlakke stooklijn hebt en altijd 38 graden produceert, dan is er nog wel wat winst te halen.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Ta van 40 graden is bij huidige buitentemperatuur wat aan de hoge kant. Dus daar valt wellicht iets winst te behalen.

Je stookt pakweg 200m² minder gas dan vorig jaar én het was afgelopen november ook kouder dan vorig jaar. Tegelijkertijd ging er ongeveer 450kWh naar je warmte. Rekening houdend met het koudere weer komt het er op neer dat je ongeveer 2kWh voor de warmtepomp nodig hebt om één kuub gas te 'vervangen'. Dat is volkomen normaal.

Het grootste probleem wat betreft de kostenbesparingen is dat je niet volledig van het gas af bent. Ga je volledig van het gas af, dan bespaar je namelijk ook nog snel 350 euro per jaar op de vaste kosten voor netbeheer en je gasleverancier. Alleen al die besparing op vastrecht kan ik in 15 jaar 2/3e van de aankoopkosten voor de all-electric warmtepomp mee terugverdienen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:14
Ivow85 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:12:
Ta van 40 graden is bij huidige buitentemperatuur wat aan de hoge kant. Dus daar valt wellicht iets winst te behalen.

Je stookt pakweg 200m² minder gas dan vorig jaar én het was afgelopen november ook kouder dan vorig jaar. Tegelijkertijd ging er ongeveer 450kWh naar je warmte. Rekening houdend met het koudere weer komt het er op neer dat je ongeveer 2kWh voor de warmtepomp nodig hebt om één kuub gas te 'vervangen'. Dat is volkomen normaal.

Het grootste probleem wat betreft de kostenbesparingen is dat je niet volledig van het gas af bent. Ga je volledig van het gas af, dan bespaar je namelijk ook nog snel 350 euro per jaar op de vaste kosten voor netbeheer en je gasleverancier. Alleen al die besparing op vastrecht kan ik in 15 jaar 2/3e van de aankoopkosten voor de all-electric warmtepomp mee terugverdienen.
+ dat je nog steeds zo'n stomme cvketel hebt hangen die onderhoud vergt (100 EUR/jr) en vervangen moet worden na ~15 jaar, das weer 150 EUR/jr. Dus totaal met die vastrecht kosten heb je nog zo'n 500-600 euro kosten per jaar aan de gasaansluiting + cv ketel voor die laatste paar kuubs. Logisch dat je maandlasten dan niet echt dalen. Wel klassiek voorbeeld hoe hybride wel gas bespaard (en co2, dus milieu is ermee geholpen) maar niet echt opschiet qua euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rki
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-11-2024

rki

Ik heb 7kWp aan zonnepanelen. Op de meter (netto dus) leveren nu in 2023 afgerond in totaal 6000 kWh terug. Als de zon niet schijnt haal ik 2400 kWh naar binnen van het net. Dus per saldo leveren we 3600 kWh terug in 2023.
De grootste verbruikers zijn de laadpaal, stofzuiger (die verwacht je niet, maar heeft een hoog kWattage), en de oven/kookplaat in de keuken.
Misschien dat er iemand een auto oplaad, of dat de robotstofzuiger veel aanstaat? Er gaan verhalen (geen ervaring mee!) dat er voor het kweken van "plantjes" nog wel eens veel verbruik was, maar dat was voordat led verlichting een ding was. Mensen tapten dan illegaal elektra bij de buren af...
En inderdaad, kost elektrisch verwarmen ook veel energie, dus misschien is die warmtepomp alleen elektrisch aan het verwarmen?
Andere optie is dat de cijfers niet kloppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moestuinjan
Reactie op bericht van fr33z: we hebben bewust gekozen om de cv ketel ( nig ) niet eruit te gooien. De WP is zo ingeregeld dat de cv pas bij -15 aan slaat, dus in principe eigenlijk nooit. Als het niet meer loont om de uitstekend werkende cv ketel te repareren dan komt er een watervat van 300 liter wat ook ( gedeeltelijk) door de ZP wordt verwarmd. Wij vinden koken op gas erg prettig en hebben ook nog een open haard op gas . Die gaat 4-6 x per jaar aan , brand heel mooi en vinden we gewoon heel fijn 😃!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprbggr
Ik heb mijn warmtepomp nu ongeveer een jaar. Totaal verbruik aan gas voorheen was 2300 m3. Nu verbruik ik ongeveer 8000 kwh extra. De 2300m3 gas is ongeveer 23000 kwh. Dus je komt aan een COP van ongeveer 3 uit. Dit klopt echt wel want de SCOP is dan wel 4.5 maar in de koude maanden met temperaturen rond de 0 is de COP eerder 2. En mijn warmtepomp doet alleen verwarming dus in de zomer werkt deze niet. Voor warm water heb ik een warmtepomp boiler. Huis heeft boven radiatoren en beneden vloerverwarming dus water moet wel minimaal 45 graden zijn om het huis warm te krijgen.

Nu de kosten, 2300 m3 gas is bij 1.50 per m3 ongeveer 3450 euro.
8000 Kwh bij 0.35 per Kwh is 2800 euro.

Je zou dus dan 650 euro per jaar besparen maar de afschrijving van de warmtepomp (12000 euro) en onderhoud samen zijn zeker 1000 euro. Conclusie, het is minimaal 350 euro per jaar duurder om een warmtepomp te nemen. Met zonnepanelen is het verhaal gunstiger en zeker zolang de salderingsregeling blijft bestaan. Maar het is een fabeltje dat je een warmtepomp ooit terug verdiend.

Ik las hier boven dat mensen 600 Kwh aan stroom verbruiken voor de warmtepomp en dat lijkt mij heel normaal. Ik had 1500 Kwh afgelopen maand dus 600 is heel normaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:41
sprbggr schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:34:
Ik heb mijn warmtepomp nu ongeveer een jaar. Totaal verbruik aan gas voorheen was 2300 m3. Nu verbruik ik ongeveer 8000 kwh extra. De 2300m3 gas is ongeveer 23000 kwh. Dus je komt aan een COP van ongeveer 3 uit. Dit klopt echt wel want de SCOP is dan wel 4.5 maar in de koude maanden met temperaturen rond de 0 is de COP eerder 2. En mijn warmtepomp doet alleen verwarming dus in de zomer werkt deze niet. Voor warm water heb ik een warmtepomp boiler. Huis heeft boven radiatoren en beneden vloerverwarming dus water moet wel minimaal 45 graden zijn om het huis warm te krijgen.

Je zou dus dan 650 euro per jaar besparen maar de afschrijving van de warmtepomp (12000 euro) en onderhoud samen zijn zeker 1000 euro. Conclusie, het is minimaal 350 euro per jaar duurder om een warmtepomp te nemen. Met zonnepanelen is het verhaal gunstiger en zeker zolang de salderingsregeling blijft bestaan. Maar het is een fabeltje dat je een warmtepomp ooit terug verdiend.

Ik las hier boven dat mensen 600 Kwh aan stroom verbruiken voor de warmtepomp en dat lijkt mij heel normaal. Ik had 1500 Kwh afgelopen maand dus 600 is heel normaal.
toon volledige bericht
Goed dat je je verhaal hier deelt.

Ik denk (weet zeker) dat er bij jou iets heel erg fout gaat. Als je oude gasverbruik 2300m3 was mag je ervan uitgaan dat je warmtepomp maximaal 4600/5000 kwh verbruikt. 8000 is echt te veel en er staat waarschijnlijk iets niet goed ingesteld door je installateur (die er natuurlijk geen baat bij heeft dat jouw verbruik zo laag mogelijk is).

Zou je willen vragen om even een topic hier aan te maken dan weet ik zeker dat je 2000 tot 3000 kwh per jaar zal gaan besparen.
Ik denk ook dat als je dan de som opnieuw maakt de wp wel in je voordeel uit zal vallen (en het comfort een stuk hoger is dan met een cv ketel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
@kokpol denk ook dat er veel te winnen valt. De conclusie "ik heb radiatoren dus ik moet 45C water hebben" is ook wat kort door de bocht. Goede kans dat je dat misschien wel naar 35C kunt krijgen met ventilatoren bijv. Dat zou je zomaar 20% elektriciteit per jaar kunnen schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprbggr
Ik heb geexperimenteerd met 35 graden water en ventilatoren. Dit werkt op koude dagen niet. Nu heeft de warmtepomp een weersafhankelijke temperatuur regeling dus minimum is 35 maar max iets van 50 graden. De backup heater staat uit want die nam heel veel stroom. Ik moet er wel bij zeggen dat voorheen mijn huis boven koud was als het beneden warm was want de thermostaat hing in de kamer. Nu loopt de pomp continu en heb ik boven radiator thermostaten zodat elk vertrek individueel te regelen is. Voor de woonkamer heb ik nu een thermostaat die met een klep de vloerverwarming aan of uit zet. Zou ik met gas ook altijd het hele huis verwarmt hebben dan had ik zeker wel 3000 m3 of meer verbruikt. Ik zou niet weten hoe ik mijn electriciteitsverbruik zou kunnen verlagen zonder aan comfort in te leveren. Daikin zelf is hier ook geweest en ik was er zelf ook bij met het inregelen. Zodra de temperatuur onder 0 komt of dicht bij de 0 dan bevriest de warmtepomp buiten en moet hij af en toe ontdooien. Dan is de cyclus omgekeerd. Mijn broer is duurzaamheids adviseur en heeft het ook nog eens door gerekend maar je komt echt niet boven een COP van 3 uit. Dus ik zal met die 8000 kwh moeten leven. Gelukkig leveren de zonnepanelen genoeg op dus het is ook niet echt een probleem maar zeg niet dat een warmtepomp terug te verdienen is want dat klopt gewoon niet. De aanschaf is zoveel duurder dan een CV ketel dat het in het beste geval even duur is.

In de toekomst wil de overheid ons van het gas af pesten door het steeds duurder te maken dus dan zal het wel voordeliger zijn maar nu nog niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
als dat echt zo is dan is het vandaag al geld waard om eens wat aan die bizarre warmtevraag te doen dan. Dus beter glas in de kozijnen, dak isoleren dat soort dingen. En begin bij de grootste posten en werk terug naar de kleineren. Verder kun je ook nog radiatoren vervangen door convectoren of fancoils voor lagere temperatuur-verwarming en dus betere COP. Want 50 graden maken gaat gewoon nooit goed zijn voor je rendement, daar wringt bij jou de schoen. Niet bij "warmtepomp is duur", dit is gewoon maar de helft van het werk doen en dan verbaasd zijn dat de resultaten tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hier heb ik gerekend met 1m3 gas naar ongeveer 2,2 tot 2,5kWh. Dat waren getallen die ik het en der tegen kwam als vuistregel. Ik kwam van 1200-1300 m3 gas, dus 2600-3200kWh.

Uiteindelijk verbruikt: 2400kWh.
Wel met wat extra isolatie maatregelen, maar daartegenover ook minder nacht/afwezigheidsverlaging, en dus meer comfort. (Aanvoer vaak rond/tegen de 30 graden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
sprbggr schreef op maandag 29 januari 2024 @ 08:43:
Ik heb geexperimenteerd met 35 graden water en ventilatoren. Dit werkt op koude dagen niet. Nu heeft de warmtepomp een weersafhankelijke temperatuur regeling dus minimum is 35 maar max iets van 50 graden. De backup heater staat uit want die nam heel veel stroom. Ik moet er wel bij zeggen dat voorheen mijn huis boven koud was als het beneden warm was want de thermostaat hing in de kamer. Nu loopt de pomp continu en heb ik boven radiator thermostaten zodat elk vertrek individueel te regelen is. Voor de woonkamer heb ik nu een thermostaat die met een klep de vloerverwarming aan of uit zet. Zou ik met gas ook altijd het hele huis verwarmt hebben dan had ik zeker wel 3000 m3 of meer verbruikt. Ik zou niet weten hoe ik mijn electriciteitsverbruik zou kunnen verlagen zonder aan comfort in te leveren. Daikin zelf is hier ook geweest en ik was er zelf ook bij met het inregelen. Zodra de temperatuur onder 0 komt of dicht bij de 0 dan bevriest de warmtepomp buiten en moet hij af en toe ontdooien. Dan is de cyclus omgekeerd. Mijn broer is duurzaamheids adviseur en heeft het ook nog eens door gerekend maar je komt echt niet boven een COP van 3 uit. Dus ik zal met die 8000 kwh moeten leven. Gelukkig leveren de zonnepanelen genoeg op dus het is ook niet echt een probleem maar zeg niet dat een warmtepomp terug te verdienen is want dat klopt gewoon niet. De aanschaf is zoveel duurder dan een CV ketel dat het in het beste geval even duur is.

In de toekomst wil de overheid ons van het gas af pesten door het steeds duurder te maken dus dan zal het wel voordeliger zijn maar nu nog niet.
Hier zit ik met een aanvoertemperatuur tussen de 28 en 32 met een COP jaarrond van 4+, dus het kan wel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kokpol

toon volledige bericht
Ik heb toch even het sommetje opnieuw gemaakt, om je te laten zien dat een warmtepomp wel degelijk goedkoper is dan een cv ketel.

Je geeft in een bericht verder aan dat je verbruik van 2300 m3 vertekent is. En dat doordat je nu de gehele woning verwarmt uit moet gaan van 3000+ m3. Voor het gemak pakken we 3500m3.

Gas: 3000 * 1,50= €4500
Elektra wp: 8000 * 0,35= €2800

(3000 m3 gas * 8 (hoeveelheid kwh wat een cv ketel in de praktijk uit 1 m3 gas haalt) / 3 (jouw COP) = 8000 kwh). Let er op dat de meeste een hoger COP dan 3 hebben en sommige ruim over een COP van 4 gaan.

Daarnaast bespaar je ook nog eens € 300 pj aan vastrecht. Je totale besparing per jaar komt dan uit op:€ 2000!!!!!
De kostprijs van een nieuw wp is inclusief subsidie ong 12000. Je hebt een wp dus in 6 jaar terug verdient, wat ongeveer hetzelfde is als ruim 16% rente. Wowwww dat vang ik niet op mijn spaarrekening.

Ik hoor graag als je denkt dat er hier iets niet zou kloppen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:26
Ik raad mensen altijd aan een duurder contract te nemen, dan wordt de terugverdientijd korter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sprbggr
Het vastrecht is idd wel iets dat mee telt. Die had ik nog niet meegenomen. De warmtepomp is ook comfortabel. Overigens verwarmen mijn buren hun huis met airco's en dat gaat ook heel goed. Het voordeel van een airco is dat je die uit kunt zetten als je er niet bent en die in 15 minuten je kamer op warmt. Een warmtepomp moet toch wel dag en nacht de kamer op de zelfde temperatuur houden. COP van een airco is lager maar het is ook comfortabel en gaat goed als het niet te koud is.

De praktijk moet uit wijzen hoe lang de terug verdientijd is. Dat zal heel erg afhangen van de gasprijs en de electriciteitsprijs. Ook of de salderingsregeling nog blijft bestaan. Ook weet ik niet hoe lang de warmtepomp mee zal gaan en of er geen reparatiekosten aan komen. In de nieuwbouw wijk naast mij zijn er veel problemen met de warmtepompen.

Neemt niet weg dat ik blij ben dat ik het gedaan heb omdat ik nu maandelijks minder kosten heb en de investering al gedaan is. Die voel je dus niet meer. Ook is het comfortabel en koelt de warmtepomp boiler in de zomer mijn garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 01:14

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik kom voor de maanden december - januari uit op een cop van 3 , is dat realistisch?
(Verbruik p maand 905kwh*3/8= 335m3 = ongeveer verbruik voorheen in de winter).

Ik weet wel het verbruik van de pomp maar niet de hoeveelheid energie die eruit komt.

Verschil wel is dat we nu ons hele huis verwarmen en voorheen eigenlijk alleen BG + kantoor.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
sprbggr schreef op maandag 29 januari 2024 @ 08:43:

Je goochelt wel erg met cijfers. 3000m3 gas is in een slechtste geval 7000kw stroom of er gaat wat mis. Het is dokken of er wat aan doen. Ik heb mijn warmtepomp er allang weer uit omdat ik ook wat aan mijn afgifte en isolatie heb gedaan.

Nukezone FTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Ik heb mijn warmtepomp nu ongeveer een jaar. Totaal verbruik aan gas voorheen was 2300 m3. Nu verbruik ik ongeveer 8000 kwh extra. De 2300m3 gas is ongeveer 23000 kwh. Dus je komt aan een COP van ongeveer 3 uit. Dit klopt echt wel want de SCOP is dan wel 4.5 maar in de koude maanden met temperaturen rond de 0 is de COP eerder 2.
Wat je hier schrijft klopt echt niet.

De "s" in sCOP staat voor "seasonal". De sCOP is de gemiddelde COP over het hele stookseizoen.

Als bij 0 graden de COP nog maar 2 is, dan zijn er echt zaken niet in orde. Bij een installatie die goed is balans is daalt de COP pas richting de 2 wanneer het 15 graden vriest. Aan de andere kant is met huidige buitentemperaturen een COP van 5 of hoger heel makkelijk haalbaar.

Maar aangezien je nu een groter deel van je huis verwarmt dan voorheen, kun je sowieso je voormalige gasverbruik niet als leidraad voor het berekenen van je COP gebruiken.

Je stooklijn is in elk geval bijzonder hoog te noemen. Toen ik in de vorige woning als tijdelijke situatie de benedenverdieping met een paar tweedehands radiatoren verwarmde, had ik ongeveer zon stooklijn, al begon die wel wat lager. Van 25 naar 55 gr (bij - 10).
En dat huis had geen enkele muurisolatie, geen dakisolatie en deels enkel glas. De buitenmuren hadden niet eens een spouw.
En ja, toen lag de sCOP in dat eerste jaar volgens de gegevens van de warmtepomp zelf rond de 3. Voor een huis wat door "iedereen" volstrekt ongeschikt geacht werd voor een warmtepomp.

Los van bovenstaande is isolatie je grote aandachtspunt. 30.000kWh warmtebehoefte is gewoon ontzettend veel. En hoe je die warmte ook wilt produceren: daar hangt een behoorlijk prijskaartje aan.
En dan was afgelopen december nog een bijzonder zachte maand ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprbggr
Het huis is uit 1998 en goed geisoleerd. Dak isolatie platen en 10 cm steenwol in de spouw. Verder Poriso muren die ook nog eens goed isoleren. Gehele huis dubbel glas. Maar totale woon oppervlakte is 270 m2 en vrijstaand. Dan is 30.000 Kwh energie behoefte niet gek denk ik. Driedubbel glas heeft andere kozijnen nodig. Dat kost zoveel dat je dat niet terug verdiend. Ik zou niet weten hoe ik meer kan isoleren zonder enorme kosten te maken. Er zijn nergens kieren of zo en alles is al goed geisoleerd. Je zou dan moeten meten en een warmteverlies berekening maken. Maar ga je uit van een warmtebhoefte van 60W/M2 bij goede isolatie dan kom je bij 250m2 op 15kW uit. Bij 2000 uur vollast kom je dan idd op 30.000 kwh uit. Bij 80W/m2 zou het meer zijn maar mogelijk is het aantal vollast uren ook minder. Hopelijk blijft de salderings regeling bestaan want de zonnepanelen brengen 17000 kWh per jaar op.

Ik heb de stooklijn nu aangepast van 37 graden bij +10 tot 50 graden bij -15. De WP regelt dan zelf maar zit nu rond de 37-40 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01:01

Seafarer

XXX

sprbggr schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:59:
Het huis is uit 1998 en goed geisoleerd. Dak isolatie platen en 10 cm steenwol in de spouw. Verder Poriso muren die ook nog eens goed isoleren. Gehele huis dubbel glas. Maar totale woon oppervlakte is 270 m2 en vrijstaand. Dan is 30.000 Kwh energie behoefte niet gek denk ik. Driedubbel glas heeft andere kozijnen nodig. Dat kost zoveel dat je dat niet terug verdiend. Ik zou niet weten hoe ik meer kan isoleren zonder enorme kosten te maken. Er zijn nergens kieren of zo en alles is al goed geisoleerd. Je zou dan moeten meten en een warmteverlies berekening maken. Maar ga je uit van een warmtebhoefte van 60W/M2 bij goede isolatie dan kom je bij 250m2 op 15kW uit. Bij 2000 uur vollast kom je dan idd op 30.000 kwh uit. Bij 80W/m2 zou het meer zijn maar mogelijk is het aantal vollast uren ook minder. Hopelijk blijft de salderings regeling bestaan want de zonnepanelen brengen 17000 kWh per jaar op.

Ik heb de stooklijn nu aangepast van 37 graden bij +10 tot 50 graden bij -15. De WP regelt dan zelf maar zit nu rond de 37-40 graden.
Dubbelglas kun je ook vervangen door HR++ scheelt weer de helft.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

sprbggr schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:59:

Hier 260m2 bouwjaar 2000 en wij zaten vorig jaar op 1800m3. Wel met hr glas al vanuit de bouw, zou dat zoveel schelen?
Vind 2300m3 wel veel voor dezelfde soort woning .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
In 1998 deden ze nog niet aan luchtdicht bouwen, dus ongetwijfeld zijn er veel plekken waar het wel tocht (maar waar je het mogelijk niet direct merkt).

Beruchte plekken zijn de aansluitingen van het dak op de vloeren en muren, alle plekken waar kabels en leidingen door muren, vloeren en plafonds gaan en soms ook stopcontacten, zeker wanneer de bedrading via de spouw loopt.

Ons huis is uit 1979. Het eerste jaar met warmtepomp hadden we boven nog enkel glas, beneden oud dubbel glas. 6cm steenwol in de muren, 10cm aan de binnenkant van het dak en 12cm eps onder de vloer. Gewoon matig geïsoleerd dus. Dat gaf een warmtevraag van rond de 50W/m2. Dat baseer ik op zowel het energieverbruik, als ook op de warmte afgifttabel voor de vloerverwarming.

Getallen van 60-80W/m² klinken mij daarom echt nogal hoog voor een huis wat beter geïsoleerd zou moeten zijn dan het onze.

Probeer op een koude dag eens een warmtebeeldcamera te regelen. Kan soms gratis via wijkteams die zich inzetten voor verduurzaming. En anders even huren. Dan zie je gewoon waar de meeste warmte verdwijnt. Nu is het er eigenlijk wel te warm voor. Maar half februari krijgen we misschien weer iets koudere dagen.
Hoe kouder, hoe duidelijker het warmteverlies zichtbaar wordt. Uiteraard moet je de warmtebeelden maken op het moment dat je je woning 'normaal' hebt warm gestookt zoals je dat altijd doet op koude dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprbggr
Inmiddels heb ik de warmtepomp en boiler meer dan een jaar. De balans opgemaakt nu:

Gebruik warmtepomp 5200 Kwh voor een jaar
gebruik warmtepomp boiler (warm water) 1800 Kwh voor een jaar.

Samen dus 7000 Kwh. Dat valt me eigenlijk mee, dacht eerst op 8000 uit te komen maar het is "maar" 7000. Overigens is het warm water verbruik wel hoog maar ik laat de boiler op 60 graden staan. Mogelijk kan ik naar 50 en dan eens per week de salmonella cyclus doen naar 60 graden.

Nu heb ik denk ik wel teveel zonnepanelen aangschaft (17000 Kwh op jaarbasis) maar ik heb nu ook een electrisch auto en op zonnige dagen laad ik de auto dus met zonne energie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
sprbggr schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:00:
Inmiddels heb ik de warmtepomp en boiler meer dan een jaar. De balans opgemaakt nu:

Samen dus 7000 Kwh. Dat valt me eigenlijk mee, dacht eerst op 8000 uit te komen maar het is "maar" 7000. Overigens is het warm water verbruik wel hoog maar ik laat de boiler op 60 graden staan. Mogelijk kan ik naar 50 en dan eens per week de salmonella cyclus doen naar 60 graden.

Nu heb ik denk ik wel teveel zonnepanelen aangschaft (17000 Kwh op jaarbasis) maar ik heb nu ook een electrisch auto en op zonnige dagen laad ik de auto dus met zonne energie op.
Mag ik vragen wat voor een huis je hebt?
Hier verbruik ik voor verwarming ong 2500 kWh per jaar (200m2 5 jaar oud).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprbggr
Vrijstaand uit 1998 met 250 m2 vloeroppervlakte. Het verschil met 5 jaar oud en 26 jaar oud zal veel schelen in isolatie. Er is ook een ingebouwde garage en die deur gaat ook wel een paar keer per dag open (is wel geisoleerde deur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David5757
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 30-05 10:03

Vang je het stroomverbruik van de wp in de winter overdag een beetje af met zoveel zonnepanelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

7000kwh is wel heel veel, hier een vergelijkbare woning (bj2000, 264m2) en zit op ongeveer 4500kwh incl 300l boiler.
De pv panelen leveren totaal zo'n 9000kwh op ..

Gisteren 18kwh (waarvan 5kwh direct van de pv panelen)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprbggr
2024 was een slecht jaar voor de zonnepanelen door de vele regen. Iets van 15% minder opbrengst. In de wintermaanden dek je bij lange na niet het verbruik. Ik heb in december 2090 Kwh gebruikt (inclusief 300 kwh laden auto) en maar 170 Kwh opgewekt. Als de salderingsregeling er af is straks dan worden dat dus dure maanden.
Pagina: 1