Watermeter sensor op batterijen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
Voor mijn Domoticz software, welke op een Raspberry draait en mijn energie standen meet, zou ik ook graag een watermeter sensor maken.

Hier zijn zat topics over geschreven, maar vaak gebruikt men een usb voedingsadapter.
Probleem is alleen dat de watermeter in de gang onder de vloer zit en ik daar absoluut geen voeding beschikbaar heb of een draad kan trekken.

Ik heb diverse esp8266 en attiny85 printjes liggen en ik heb begrepen dat je daarmee zeer energiezuinige puls-tellers kunt maken.

Idee daarbij is dat de attiny via een sensor de omwentelingen gaat tellen van het metalen halvemaantje in de watermeter en daarvoor weinig energie verbruikt.
Eens in de zoveel tijd (uur? Dag?) wordt de esp uit zijn deepsleep gehaald en wordt het aantal getelde omwentelingen die geteld zijn door de Attiny doorgegeven aan Domoticz, evenals de actuele batterij spanning.

Domoticz verwerkt de gegevens en kan een notificatie geven wanneer de batterij spanning te laag wordt.

Maar ik kan geen duidelijke tutorial vinden hoe ik een combinatie maak van de esp en de Attiny.
Esp's programmeren heb ik vaak gedaan.

- Maar hoe programmeer ik de Attiny?
- Hoe laat ik beide met elkaar communiceren en data uitwisselen?
- Leest de esp de waardes uit de Attiny om deze vervolgens te verzenden, of gebruit de Attiny de esp alleen voor de wifi verbinding en verzendt hij zelf de gegevens?
- Zet ik een timer in de esp om deze op vaste tijden uit de deepsleep te halen of laat ik hem ontwaken door een seintje van de Attiny?

Kortom, weet iemand een goede tutorial of kan iemand me op weg helpen? Ik ben geen totale leek, maar ook zeker geen ver gevorderde, maar ik heb al heel wat soortgelijke projectjes gedaan maar een Attiny toevoegen aan de esp is nieuw voor mij....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-09 13:59
Klinkt als een leuk project, inhoudelijk kan ik je niet helpen, maar kun je geen kabel via een kruipruimte langs je waterleiding leggen? Neem aan dat die ook verder je huis in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 11:35

SA007

Moderator Tweaking
Een ESP heeft ook best zuinige sleep-modi, wellicht daar naar kijken, je kan bij 'wachten op een pulsje' bij een esp32 het stroomverbruik best verlagen tot <10uA, een arduino kan zuiniger dan dat, maar denk niet dat dat nodig is.

10uA op een setje aa alkalines batterijen geeft je 22 jaar batterijtijd, zo lang gaan batterijen sowieso niet mee dus denk dat dat zuinig genoeg is.

[ Voor 3% gewijzigd door SA007 op 02-10-2021 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Nu online
SA007 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 19:28:
Een ESP heeft ook best zuinige sleep-modi, wellicht daar naar kijken, je kan bij 'wachten op een pulsje' bij een esp32 het stroomverbruik best verlagen tot <10uA, een arduino kan zuiniger dan dat, maar denk niet dat dat nodig is.

10uA op een setje aa alkalines batterijen geeft je 22 jaar batterijtijd, zo lang gaan batterijen sowieso niet mee dus denk dat dat zuinig genoeg is.
Bedoel je dan de esp laten ontwaken als de sensor een pulsje meet, dus het halve maan schijfje van de watermeter een omwenteling heeft gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Jup, voor die 10uA kan je de RTC en de ulp coprocessor laten lopen die voor je pulsjes kan tellen en elke x tijd de esp wakker kan maken om die pulsjes via wifi door te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Nu online
SA007 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 13:08:
Jup, voor die 10uA kan je de RTC en de ulp coprocessor laten lopen die voor je pulsjes kan tellen en elke x tijd de esp wakker kan maken om die pulsjes via wifi door te sturen.
Nu zit er speicaal voor dit soort doeleinden een draaiend schijfje en ik hoopte dat daarop een magneetje zat, maar volgens mij is het een gewoon stukje metaal, want een klein reedcontact welke ik nog heb liggen, reageert er niet op.

Ik moet dus iets van een "proximity sensor" hebben of zo? Maar die moet ook van voeding voorzien worden, en ik kan me voorstellen dat die een batterij ook vrij vlot leeg gaat trekken?

Iemand ervaring met het tellen van het aantal omwentelingen van het schijfje van de watermeter?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gx1awl_D7WVzzxqwRw5ckXOHfQw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/K9ujWh2PPyEkw85AsgKJKvZ0.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

bnwgraaf schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:00:
[...]
Iemand ervaring met het tellen van het aantal omwentelingen van het schijfje van de watermeter?
Jazeker. Best veel iemanden: Is deze watermeter uitleesbaar? :)

Meestal wordt er een LJ18A3-8-Z/BX-5V gebruikt.

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 03-10-2021 16:47 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Nu online
Gizz schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:42:
[...]

Ik had zelf ook al diverse fora doorgestruind, maar inderdaad wordt er vaak wel een vaste voeding in plaats van een baterijvoeding gebruikt....
Het topic dat jij noemt zal ik ook eens doorlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Gizz schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:42:
[...]

Helaas verbruikt die sensor zelf 10mA, dat is dan 1000x zoveel als de esp32 in sleep, waardoor je batterijen na een ruime week al leeg zijn.

Je zal dus een flink zuiniger sensor moeten vinden om het vanaf batterij te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
of gewoon een turbine in de leiding plaatsen om zo bij elk water verbruik wat energie op te wekken..?
alleen of je daar genoeg energie uit kan sleuren...? in een vakantiehuisje eens een propaan gestookte geyser gezien waar gewoon een turbine in de ingaande leiding zat, deze ging dus draaien door het water wat er verbruikt werd...

op de energie uit de turbine liep het LCD display, en ook de elektrische ontsteking van het apparaat..

404 Signature not found

Pagina: 1