Verschil tussen omvormer en advies in combinatie met panelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keukenboer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23-03 10:34
Wij willen binnenkort zonnepanelen op ons dak laten plaatsen. Inmiddels meerdere offertes aangevraagd. Als complete leek begonnen in de wereld van zonnepanelen. Heb voor nu twee vragen waarbij ik hoop dat jullie deze, met jullie expertise en kennis, kunnen (en willen) beantwoorden.

Omvormer
Na het lezen van de datasheets is het mij nog steeds niet duidelijk wat het verschil is tussen de Growat MIN 3000TL-XE (met wifi) of de Growat MIN 3000TL-XH (met wifi)?

Systeem
Huidig verbruik ongeveer: 2700
Gewenste opbrengst panelen ongeveer: 3000

Keuze uit:
* 10 panelen a 355Wp = 3500 Wp met een Growat MIN 3000TL-XE (met wifi) of de Growat MIN 3000TL-XH (met wifi).

of

* 10 panelen a 365 Wp = 3650 Wp met Growat MIN 3600TL-XE (met wifi) of de Growat MIN 3600TL-XH(met wifi).

Dank voor jullie uitleg / feedback waarom jullie voor keuze 1 of juist 2 zouden opteren. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door Keukenboer op 02-10-2021 08:48 . Reden: spefout correctie ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17-05 19:42
aantal trackers, en dus aantal strings dat je erop kan aansluiten.

Als je met 2 strings per string binnen het MPP bereik blijft zou ik voor 2 strings gaan, zodat je de strings met elkaar kan vergelijken. Een evt. kapot paneel haal je er dan makkelijker uit.

Ik ga zelf ook binnenkort een dakvlak vol leggen, en kies daarbij voor een 3600 omvormer (ander merk, SMA, maar het idee is hetzelfde). Met een 3600 omvormer kan je, op een 3 x 25A netaansluiting op 1 van de fases maximaal terugleveren zonder formeel van de regels af te wijken.

Dan is het wel zinvol om je PV array t.o.v. je omvormer te overdimensioneren. Ik sluit bijv. 5460Wp aan op de 3600 omvormer. Die omvormer mag max 5500Wp aangesloten krijgen, dus die grens zoek ik aardig op.

Als je gebrand bent op een gewenste opbrengst van ongeveer 3000kWh dan zou ik voor de 3000 omvormer gaan en de rest in je zak houden.

Je kan de rendementen nauwkeuriger uitrekenen dan veelal in offertes wordt gedaan.
Zet in een excel uit wat je rendement is tot je jaarverbruik, en wat je rendement daarboven wordt. Ik kwam er op uit dat 2000kWh bovenop mijn eigen verbruik opwekken voor een kortere terugverdientijd zorgde dan exact mijn eigen verbruik opwekken. Ook al levert elke kWh boven je eigen verbruik minder op, kennelijk komt bij mij het omslagpunt waarop die lagere terugleververgoeding nadelig is pas bij 2000kWh bovenop mijn eigen verbruik. Daaronder pak ik kennelijk vooral het voordeel van het uitsmeren van de installatiekosten over meer panelen.

[ Voor 91% gewijzigd door rbaidjoe op 02-10-2021 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keukenboer
rbaidjoe schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:18:

Als je met 2 strings per string binnen het MPP bereik blijft zou ik voor 2 strings gaan, zodat je de strings met elkaar kan vergelijken. Een evt. kapot paneel haal je er dan makkelijker uit.

Ik ga zelf ook binnenkort een dakvlak vol leggen, en kies daarbij voor een 3600 omvormer (ander merk, SMA, maar het idee is hetzelfde). Met een 3600 omvormer kan je, op een 3 x 25A netaansluiting op 1 van de fases maximaal terugleveren zonder formeel van de regels af te wijken.

Dan is het wel zinvol om je PV array t.o.v. je omvormer te overdimensioneren. Ik sluit bijv. 5460Wp aan op de 3600 omvormer. Die omvormer mag max 5500Wp aangesloten krijgen, dus die grens zoek ik aardig op.

Als je gebrand bent op een gewenste opbrengst van ongeveer 3000kWh dan zou ik voor de 3000 omvormer gaan en de rest in je zak houden.

Je kan de rendementen nauwkeuriger uitrekenen dan veelal in offertes wordt gedaan.
Zet in een excel uit wat je rendement is tot je jaarverbruik, en wat je rendement daarboven wordt. Ik kwam er op uit dat 2000kWh bovenop mijn eigen verbruik opwekken voor een kortere terugverdientijd zorgde dan exact mijn eigen verbruik opwekken. Ook al levert elke kWh boven je eigen verbruik minder op, kennelijk komt bij mij het omslagpunt waarop die lagere terugleververgoeding nadelig is pas bij 2000kWh bovenop mijn eigen verbruik. Daaronder pak ik kennelijk vooral het voordeel van het uitsmeren van de installatiekosten over meer panelen.
Dank voor je antwoord d:)b

Ben echter een absolute leek op dit gebied dus veel van wat je schrijft gaat me een beetje boven de pet 7(8)7 .

Ik begrijp dat ik 2 strings kan maken met deze beide omvormers (XE en XH) maar wist niet dat je per string deze ook weer kunt onderverdelen in 2 strings mits deze binnen MPP bereik blijft. Hoe kom ik hier achter?

Heeft de XH verder geen noodzakelijke voordelen t.o.v. de XE?

Zouden de 10 panelen a 365 Wp ook aangesloten kunnen worden op de Growatt MIN3000TL-XE (of XH) of is dit teveel van het goede en is echt de 3600TL-XE (of XH) nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:02
rbaidjoe schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:18:
Fout. Ze hebben allebei 2 trackers.

https://www.estg.eu/nl-nl...d/file/4927/product/5282/
https://cdn.webshopapp.co...watt-min-2500-6000-tl.pdf

Volgens deze twee datasheets heeft de XH versie iets betere specs. Lijkt iets nieuwer en kan ook beter omgaan met de grotere stroom van sommige panelen met grote cellen.

Geen fysiek verschil maar de datasheet van de XH staat ook een groter Max. recommended PV toe.

Verder wat @PClop schrijft. We hebben nog geen legplan gezien. Weten niet welke richting, welke helling, of het over meerdere dakvlakken verdeeld is etc. Zo kunnen we er verder niets over zeggen.

Optie 2 vind ik beter, meer Wp.

edit: het verschil tussen XE en XH is vermoedelijk niet relevant voor je.

[ Voor 4% gewijzigd door busscherski op 02-10-2021 14:28 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keukenboer
busscherski schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 14:27:
[...]

Fout. Ze hebben allebei 2 trackers.

https://www.estg.eu/nl-nl...d/file/4927/product/5282/
https://cdn.webshopapp.co...watt-min-2500-6000-tl.pdf

Volgens deze twee datasheets heeft de XH versie iets betere specs. Lijkt iets nieuwer en kan ook beter omgaan met de grotere stroom van sommige panelen met grote cellen.

Geen fysiek verschil maar de datasheet van de XH staat ook een groter Max. recommended PV toe.

Verder wat @PClop schrijft. We hebben nog geen legplan gezien. Weten niet welke richting, welke helling, of het over meerdere dakvlakken verdeeld is etc. Zo kunnen we er verder niets over zeggen.

Optie 2 vind ik beter, meer Wp.

edit: het verschil tussen XE en XH is vermoedelijk niet relevant voor je.
Dit is het legplan wat ik oorspronkelijk voor ogen had;

Zuid Oost 140 Gr 10 panelen a 350 tot 365 Wp.

Afbeelding

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xc96rBFUQHEkbO5eFn1Y31o-Is8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3m6RsfGJjkHSQM7UPheK8JDM.png?f=user_large

Huidig verbruik 2700
Gewenst opbrengst: 3000

Mogelijkheid tot alternatief legplan:
9 panelen a 350 tot 365 Wp op ZO (achterzijde) --> paneel tussen de dakramen vervalt dan)
2 of 3 panelen a 350 tot 365 Wp op Nw (voorzijde).

Dit kan waarschijnlijk alleen niet met de Growatt Growat MIN 3600TL-XE (met wifi) omdat deze geen 3 strings heeft.

Kan dit wel met een andere seriele omvormer (3 strings waarvan 2 op ZO en 1 op NW)? Zo ja, is dit de evt meerprijs waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
9 of 10 houdt je in 1 string
En minimaal 4 op de andere kant op de andere string.

Kan prima op een goodwe 3.6 of SMA 3.6
Ivm schaduw kies je een goodwe of sma

Growatt staat niet bekend om goede werking met wat schaduw.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-10-2021 19:44 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Waarom heb je 2 topics?
Dit kan waarschijnlijk alleen niet met de Growatt Growat MIN 3600TL-XE (met wifi) omdat deze geen 3 strings heeft.
Nee dat is het issue niet. Van die panelen kunnen er op die Growatt 11 of 12 per string.
3 panelen geeft een te laag DC voltage

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
@busscherski Thanks, I stand corrected.

@Keukenboer Kijk in de spec sheet van de panelen naar de Vmp onder NOTC condities. Vermenigvuldig dat met het aantal panelen dat je in een string wil stoppen. De uitkomst moet binnen het MPP bereik van de omvormer liggen, welke je weer kan vinden in de spec sheet van je omvormer.

Dat is een mooie, (maar niet eindige) richtlijn.

Een belangrijke tweede stap is om te kijken naar de Voc onder STC condities. Het product van het aantal panelen in een string en de Voc STC * 1.10 moet weer binnen de Vmax van je omvormer liggen.

En dan heb je nog de amperages, die moeten ook bij de omvormer passen, maar dat zit meestal wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:34
@rbaidjoe Ik zou toch echt Vmpp@STC binnen MPP bereik van de omvormer willen hebben. STC wordt echt wel gehaald.... nog sterker... Ik heb een paar panelen kort op 110% STC gezien.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
rbaidjoe schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 09:31:
@busscherski Thanks, I stand corrected.

@Keukenboer Kijk in de spec sheet van de panelen naar de Vmp onder NOTC condities. Vermenigvuldig dat met het aantal panelen dat je in een string wil stoppen. De uitkomst moet binnen het MPP bereik van de omvormer liggen, welke je weer kan vinden in de spec sheet van je omvormer.

Dat is een mooie, (maar niet eindige) richtlijn.

Een belangrijke tweede stap is om te kijken naar de Voc onder STC condities. Het product van het aantal panelen in een string en de Voc STC * 1.10 moet weer binnen de Vmax van je omvormer liggen.

En dan heb je nog de amperages, die moeten ook bij de omvormer passen, maar dat zit meestal wel goed.
Dit werkt wel.
Als je aan de tweede stap voldoet, voldoe je vrijwel altijd ook aan de eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
Ronald schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 10:51:
@rbaidjoe Ik zou toch echt Vmpp@STC binnen MPP bereik van de omvormer willen hebben. STC wordt echt wel gehaald.... nog sterker... Ik heb een paar panelen kort op 110% STC gezien.
Eens dat je STC wel haalt, maar je wil een dat de installatie het grootste deel van de operationele tijd zo ideaal mogelijk op elkaar is afgestemd. Is het niet zo dat de installatie een groter deel van de tijd onder NOTC condities operationeel is dan onder STC condities?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ronald schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 10:51:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
pi@domoticz1 ~/Omnik-Data-Logger $ cd ~/Omnik-Data-Logger/; date; python LiveStats.py
Tue Jun  6 12:24:14 CEST 2017
connecting to 10.10.100.254 port 8899
ID: NLxxxxxxxxxxxxxx
E Today:  1.78   Total: 5102.2
H Total:     0   Temp:  30.1
PV1   V: 293.0   I: 6.1
PV2   V: 292.8   I: 6.2
PV3   V:   0.0   I: 0.0
L1    P:  3346   V: 232.8   I: 12.5   F:  50.0 30% mehr Leistung als STC
L2    P:     0   V:   0.0   I:  0.0   F:   0.0
L3    P:     0   V:   0.0   I:  0.0   F:   0.0

lang genoeg voor een makkelijke registratie door de omvormer.
Voor wat het waard is.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
rbaidjoe schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 11:35:
[...]

Eens dat je STC wel haalt, maar je wil een dat de installatie het grootste deel van de operationele tijd zo ideaal mogelijk op elkaar is afgestemd. Is het niet zo dat de installatie een groter deel van de tijd onder NOTC condities operationeel is dan onder STC condities?
Gewoon gehoorzamen aan wat Sunnydesign wil :)
Die kijkt er toch beter naar dan jij en ik.

Pagina: 1