Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:43
Goedendag Tweakers,

Per 1-11 krijgen wij de sleutels van ons koophuis in een andere gemeente/stad. Nu houden wij onze huurhuis aan tot midden dec. Dit omdat wij dan rustig kunnen verbouwen in de woning.

Nu zitten wij met een vraagstuk waarop ik op internet niet een duidelijk antwoord heb gevonden. Per wanneer is het het beste om in te schrijven in de gemeente/woning. En moet je ingeschreven staan in de woning om gebruik te kunnen maken van Hypotheekrenteaftrek?

Wij zitten namelijk onze taken lijst af te werken, en helaas is onze adviseur op vrijdagen om 16:00 uur gesloten en pas maandag weer open.

Wie kan ons voorzien van tips/advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:12

CaDje

Framedrops for life

Volgens mij kun je gewoon HRA krijgen als je hypotheek in gaat. Ik heb zelf ook gewoon HRA op een nieuwbouw appartement die pas volgend jaar opgeleverd wordt. Bij de belasting opgave geef je op wanneer de woning jou eigendom is, en dan is er volgens mij ook nog een optie om aan te geven wanneer je er zelf echt in gaat wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
CaDje schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:24:
Volgens mij kun je gewoon HRA krijgen als je hypotheek in gaat. Ik heb zelf ook gewoon HRA op een nieuwbouw appartement die pas volgend jaar opgeleverd wordt. Bij de belasting opgave geef je op wanneer de woning jou eigendom is, en dan is er volgens mij ook nog een optie om aan te geven wanneer je er zelf echt in gaat wonen.
Oh echt? Wij begrepen van onze adviseur dat HRA ingaat wanneer je in de woning woont.

hmm dan zou dat de reden zijn dat ik er niks over kan vinden... Kon de voorwaarde ook al niet achterhalen op de rijksoverheid website

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Pin me er niet op vast, maar er zijn zoveel vage overgangssituaties en mensen die half-half even op twee plekken wonen dat die honderd euro (ik roep maar wat - veel is het niet tegenwoordig) ze het mierenneuken niet waard is.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
bwerg schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:30:
Pin me er niet op vast, maar er zijn zoveel vage overgangssituaties en mensen die half-half even op twee plekken wonen dat die honderd euro (ik roep maar wat - veel is het niet tegenwoordig) ze het mierenneuken niet waard is.
Ik ben liever extra voorzichtig met de belastingdienst. Voor je het weet ben je fraudeur. Maar tips en adviezen zijn altijd welkom hehe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-05 21:29

DarkSide

theres no place like ::1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Oe3JzNvzu38fEz2_0_TkOuL77Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hX0AK0uRwGwF1eK1QUfnwUlg.png?f=user_large

Je kunt dus gewoon meteen aanvragen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 19:22
Zo scherp zijn ze daar niet over bij de belastingdienst aangaande HRA. Wanneer het de intentie is als hoofdverblijf te gaan gebruiken kan je het al aftrekken. De hypotheek is immers ook afgesloten voor zelfbewoning. Volgens mij was het zelfs op die manier automatisch gevuld bij mijn aangifte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

De info die je zoekt staat toch gewoon op de site van de belastingdienst?
Hebt u een woning gekocht die nog leegstaat of in aanbouw is? Als u voldoet aan de voorwaarden, mag u de betaalde (hypotheek)rente en andere kosten aftrekken.
https://www.belastingdien...ng_leeg_of_nog_in_aanbouw

[ Voor 25% gewijzigd door naitsoezn op 01-10-2021 16:37 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
naitsoezn schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:36:
De info die je zoekt staat toch gewoon op de site van de belastingdienst?

[...]

https://www.belastingdien...ng_leeg_of_nog_in_aanbouw
Ik moet denk ik aan mijn google skills werken. Ik heb het niet kunnen vinden. Dank voor het antwoord en delen voor link

Thx iedereen hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Jboy1991 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:32:
[...]

Ik ben liever extra voorzichtig met de belastingdienst. Voor je het weet ben je fraudeur. Maar tips en adviezen zijn altijd welkom hehe
Je moet meer oppassen voor de verlaagde overdrachtsbelasting. (0% of 2%)
Als je niet binnen x-tijd inschrijft op het nieuwe adres krijg je een naheffing tegen het hogere tarief.
https://www.belastingdien...chtsbelasting/laag-tarief
Voor zover ik van mijn notaris begreep dit jaar wordt het dan als een 2e huis/investering gezien en mag je de 8% aftikken.

Voor HRA is het idd niet zo spannend zoals mensen hierboven ook aangeven.

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 01-10-2021 17:19 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:36

Herman

FP ProMod
@Jboy1991 Ik denk dat jij óf je hypotheekadviseur enkele dingen door elkaar haalt:

Zoals in dit topic al is gezegd: In een tijdelijke situatie mag je van twee woningen hypotheekrente aftrekken. Zie hier site Belastingdienst.

Maakt de verhuisdatum dan helemaal niet uit? Jawel: de verhuisdatum bepaalt wanneer je over je nieuwe woning eigenwoningforfait moet rekenen en wanneer je dat voor de oude woning niet meer hoeft bij te tellen.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-05 19:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Waarvoor het wel uitmaakt, zijn de gemeentelijke belastingen. Die gaan ook (gedeeltelijk) op inschrijfdatum en het kan zijn dat hierop 'n paar centen te winnen zijn, mits je je inschrijving over 01-01-2022 heen kan tillen om een goede reden.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:36

Herman

FP ProMod
Ardana schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:39:
Waarvoor het wel uitmaakt, zijn de gemeentelijke belastingen. Die gaan ook (gedeeltelijk) op inschrijfdatum en het kan zijn dat hierop 'n paar centen te winnen zijn, mits je je inschrijving over 01-01-2022 heen kan tillen om een goede reden.
Die worden toch gewoon verrekend op de notarisafrekening?

En of je nou in de ene gemeente afvalsoffenheffingen betaalt, of een andere... Daar ga je bij mijn weten niet heel veel voordeel op behalen :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Herman schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:15:
[...]

Die worden toch gewoon verrekend op de notarisafrekening?

En of je nou in de ene gemeente afvalsoffenheffingen betaalt, of een andere... Daar ga je bij mijn weten niet heel veel voordeel op behalen :)
Je hebt gelijk, maar volgens mij wordt alleen de WOZ-belasting verrekend? En afvalstoffenheffing kan best nog verschillen per gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ardana schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:17:
[...]

Je hebt gelijk, maar volgens mij wordt alleen de WOZ-belasting verrekend? En afvalstoffenheffing kan best nog verschillen per gemeente.
Onroerende zaak belasting
Waterschapslasten
Rioolrecht

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

SmurfLink schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:22:
[...]

Onroerende zaak belasting
Waterschapslasten
Rioolrecht
Naja, dan idd niet de afvalstoffenheffing :P

Pagina: 1