Vraag

• Jon_
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08-10-2021
Hallo allemaal, ik ben benieuwd of jullie mij wellicht meer perspectieven kunnen bieden.

Ik had laatst een gesprek met een vriendin die een EV heeft en zij deelde wat ervaringen met me omdat ik toch wel echt geïnteresseerd ben geraakt in de overstap naar elektrisch. Ze zei dat het enige nadeel zou zijn dat ze soms geen spontane keuzes kan maken onderweg (bijvoorbeeld even een bezoekje aan een vriendin), omdat ze dan net genoeg range over heeft om thuis te komen. Ook dat ze haar leven toch wel echt een beetje moet plannen rondom haar auto maar dat ze het uiteindelijk wel waard vind.

Dus mijn vraag is, hebben jullie soortgelijke ervaringen of misschien zelfs tactieken hiervoor? Of is dit gewoon onderdeel van het elektrisch rijden en is het 'opofferen' van wat flexibiliteit onvermijdelijk? Bij voorbaat dank!

Alle reacties

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Jon_ schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:13:
misschien zelfs tactieken hiervoor?
Ja de auto aan de oplader hangen als je toch spontaan naar die vriendin gaat? Of ff ene halfuurtje snelladen?

• Draak1978
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-03 15:28
Stil staan = laden. Vooral kleine accupakketten (Ik heb zelf een Leaf gen1 24KWH) Is dat erg aan te raden.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:26
Jeej.. nog een topic over electrische auto's en mensen die gaan ventileren dat het echt helemaal ruk is (terwijl ze zelf geen EV rijden)
Wat een nonsense dat je geen spontane bezoekjes meer kan doen, omdat je anders niet thuis komt.
Nederland staat vol met snelladers bij elke benzinepomp langs de snelweg en op elke hoek van de wijk (elke straat nog net niet) staat een openbare laadpaal.
Even koffie doen bij een vriendin kan dus prima, desnoods laad je bij een vriendin bij of even een kwartiertje bij de snellader langs de snelweg.
Als je EV gaat rijden en je hebt de mogelijkheid tot een laadpaal aan huis (omdat je een oprit hebt) is het argument, niet spontaan iets kunnen doen, helemaal van tafel want je auto is altijd volgeladen. Je plugt hem 's avonds in en 's ochtends heb je altijd een volle tank.

Ik rijd nu enige tijd electrisch en kan helaas nog niet thuis laden.. maar heb nog nooit het idee gehad dat ik iets niet kan vanwege de auto.
De range van mijn auto zit rond de 350KM (400+ volgens fabrieksopgave maar dat telt niet) .. nou zovaak rij je geen 300km op een dag.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-04 12:47

Standeman

Moderator Wonen & Mobiliteit

Prutser 1e klasse

Ik zou mijn auto dan gewoon even aan de snellader hangen, dan ben je in 15-20 minuten weer 80% vol. Of gewoon even kijken of bij die vriendin in de buurt geen laadpaal beschikbaar is. Als je 3 fase kan laden schiet dat ook wel aardig op.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Jon_
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08-10-2021
DonJunior schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:40:
nog een topic over electrische auto's en mensen die gaan ventileren dat het echt helemaal ruk is (terwijl ze zelf geen EV rijden)
Rustig aan, ik herhaal hier juist wat iemand met een EV met mij heeft gedeeld. Vandaar ook dat ik meerdere perspectieven wilden, omdat ik er vanuit ging dat dit misschien niet voor iedereen zo is. Maar verder bedankt voor de info, erg nuttig!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Je kan het ook omgekeerd zien. Je hebt net te weinig range om thuis te komen en besluit dan maar op een locatie onderweg spontaan wat leuks te gaan doen, terwijl je auto staat te laden.

/(bb|[^b]{2})/

• DonJunior
Jon_ schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:48:
[...]

Rustig aan, ik herhaal hier juist wat iemand met een EV met mij heeft gedeeld. Vandaar ook dat ik meerdere perspectieven wilden, omdat ik er vanuit ging dat dit misschien niet voor iedereen zo is. Maar verder bedankt voor de info, erg nuttig!
Oh sorry, dat was niet zo richting jou bedoeld.
Maar het valt me op de laatste tijd, zodra er een artikel is over EVs (hetzij op de frontpagina of een topic in het forum) dan gaan anti-EVers helemaal los lijkt wel. Terwijl ze amper tot geen ervaring hebben met..
Het is gewoon een kwestie van wennen.. en nieuwe dingen zijn eng.
Ik vind het zoveel makkelijker dan langs de pomp rijden. Niet dat dat nou zo'n ramp was.. later we dat voorop stellen het is niet zo dat EV de wereld is en ICE ineens niks meer waard is (ik heb ook gewoon nog een ICE auto ernaast (zie avatar))
Maar het is een andere manier van autorijden.. het behoeft enige gewenning. Maar je hoeft er echt niets voor te laten hoor.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Merk / model lijkt mij ook wel handig om mee te nemen in je verhaal.

Als voorbeeld ; Een Fiat 500 EV heeft niet zo'n grote range.

https://ev-database.nl/auto/1275/Fiat-500e-Cabrio

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:46
@DonJunior
Naar mijn idee is het grote probleem daarin dat er vanuit beide kanten nogal vaak uitgegaan wordt van de uitersten. Aan de ene kant wordt er vaak gezegd dat EV helemaal geen beperking is en juist flexibeler, terwijl de andere kant juist stelt dat je alles om je auto heen moet plannen.

Uiteindelijk is het heel simpel, je moet met een EV wat meer plannen/nadenken maar voor de meeste mensen kun je er prima mee doen wat je met een ICE ook doet. Zeker als je thuis kunt laden, want als je dat niet kunt kan het wel wat lastiger worden omdat je dan niet standaard je auto vol voor de deur hebt staan.

Dus voor de TS, zeker als je thuis kunt laden zou ik me om dit soort dingen niet zo druk maken. Meestal kun je bij zo iemand vlakbij wel laden of anders even naar de snellader. Wel ligt het natuurlijk aan de range van je auto. Als je er eentje hebt met een lage range zul je er ook vaker rekening mee moeten houden. Maar heel simpel gezegd, met een range van 250-300km zul je in het dagelijks gebruik zelden overdag bij moeten laden.

[removed]

• ThaddeusX
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-11-2021
Jon_ schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:13:
Hallo allemaal, ik ben benieuwd of jullie mij wellicht meer perspectieven kunnen bieden.

Ik had laatst een gesprek met een vriendin die een EV heeft en zij deelde wat ervaringen met me omdat ik toch wel echt geïnteresseerd ben geraakt in de overstap naar elektrisch. Ze zei dat het enige nadeel zou zijn dat ze soms geen spontane keuzes kan maken onderweg (bijvoorbeeld even een bezoekje aan een vriendin), omdat ze dan net genoeg range over heeft om thuis te komen. Ook dat ze haar leven toch wel echt een beetje moet plannen rondom haar auto maar dat ze het uiteindelijk wel waard vind.

Dus mijn vraag is, hebben jullie soortgelijke ervaringen of misschien zelfs tactieken hiervoor? Of is dit gewoon onderdeel van het elektrisch rijden en is het 'opofferen' van wat flexibiliteit onvermijdelijk? Bij voorbaat dank!
Lees mijn topic:
Waarom “sommige” particulieren geen elektrische auto moeten

Dit is wel "mijn" ervaring.

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:43

Snow_King

Konijn is stoer!

Voorop: Ik rijd al sinds 2013 Tesla Model S. Nu mijn 2e uit 2018. In totaal al ruim 400.000km elektrisch gereden.

Het rijbereik van een Model S is zo ruim dat ik nog weinig nadenk er over. Thuis kan ik altijd laden en ik rij gewoon.

Als het echt, echt, echt moet, dan kan ik terecht bij 1 van de honderden (duizenden?) snelladers.

Ik rijd door heel NL en Europa met mijn EV en heb werkelijk nooit beperkingen door mijn auto.

Dit is mijn situatie en werkelijkheid en daarin werkt een EV voor mij heel goed.

Inmiddels een Model X besteld, mijn vrouw wil ook nooit meer brandstof rijden. Dat tanken elke keer vind ze maar lastig. Elke ochtend die volle accu is veel makkelijker.

• DonJunior
Maar dan heb je wel een auto met erg beperkte actieradius. Dan snap ik jouw verhaal volledig.
Het is dus wel belangrijk om goed te kijken naar je forens kilometers en dat afstemmen met je actieradius. Als je dagelijks 600 kilometer forenst (bijvoorbeeld) is electrisch misschien (nog) niet de beste keuze inderdaad.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 31-03 16:46
Keuzes hebben gevolgen.
Het kan zo uitkomen ja, dat je ergens naar toe wil en dat dat spontane bezoekje een stop bij een snellader vraagt wat je 20 minuten extra kost.
Ik heb ook gekozen voor een werkgever, daardoor kan ik vaak overdag ook geen spontane dingen doen. Ik heb ook gekozen voor een kind, daarmee gaat ook heel wat spontaniteit verloren.

Maar!
Mijn totale voorschotbedrag voor energie is op dit moment €55/maand. Voor ev gaf ik al €120/maand aan diesel uit. De keuze voor een werkgever brengt ook heel wat meer in het laatje dan een uitkering. Ok, de keuze voor een kind past niet in dit rijtje ;)

Het is dus maar net wat je belangrijk vind. Ik heb een ev met redelijk weinig radius maar kan gewoon thuis aan de granny. Dit jaar heb ik slechts drie keer bij een snellader gestaan dus in mijn situatie kan ik daar echt niet wakker van liggen. Als ik dan een probleem bij ev moet opnoemen zou het eerder het gebrek aan een trekhaak zijn. Dit is mijn tweede ev en beide mochten ze niets trekken. Gelukkig begint dat nu ook te veranderen.

• redwing
DonChaot schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 10:31:
Keuzes hebben gevolgen.
Het kan zo uitkomen ja, dat je ergens naar toe wil en dat dat spontane bezoekje een stop bij een snellader vraagt wat je 20 minuten extra kost.
Ik heb ook gekozen voor een werkgever, daardoor kan ik vaak overdag ook geen spontane dingen doen. Ik heb ook gekozen voor een kind, daarmee gaat ook heel wat spontaniteit verloren.
Wat een vergelijkingen weer, een kind vergelijken met de keuze voor EV of ICE auto :D
Maar!
Mijn totale voorschotbedrag voor energie is op dit moment €55/maand. Voor ev gaf ik al €120/maand aan diesel uit. De keuze voor een werkgever brengt ook heel wat meer in het laatje dan een uitkering. Ok, de keuze voor een kind past niet in dit rijtje ;)

Het is dus maar net wat je belangrijk vind. Ik heb een ev met redelijk weinig radius maar kan gewoon thuis aan de granny. Dit jaar heb ik slechts drie keer bij een snellader gestaan dus in mijn situatie kan ik daar echt niet wakker van liggen. Als ik dan een probleem bij ev moet opnoemen zou het eerder het gebrek aan een trekhaak zijn. Dit is mijn tweede ev en beide mochten ze niets trekken. Gelukkig begint dat nu ook te veranderen.
Dus je kunt thuis laden, hoeft zelden ver te rijden en je had een dure diesel terwijl je niet de bijbehorende afstanden reed. Tuurlijk is het dan een betere keuze, je voldoet ten slotte perfect aan alles waarbij een EV een voordeel is :)

Als je echter niet thuis kon laden en wat regelmatiger verder moest rijden was het al een ander verhaal geweest. Het blijft dus gewoon een afweging gebaseerd op je eigen situatie. En in jouw geval is het inderdaad duidelijk dat er veel meer voor- dan nadelen zijn. Voor een ander kan dat precies andersom zijn.

[removed]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:53
Ik vond het met een ICE juist altijd irritant als ik iets spontaans wou doen en er dan achter kwam dat ik onderweg nog even moest tanken, waar ik nooit zin in had. En ik moest ook wel gemiddeld 1x per week tanken.

Nu met een EV vind ik het juist super relaxt dat ik onderweg niet hoef te stoppen en de auto uit moet om in weer en wind te gaan staan tanken. Ik rij ook altijd zonder jas aan, ook als het vriest, dan is het geen pretje om uit te stappen, koude jas aan, paar minuten tanken in de volle koude wind, etc.

Nu zorg ik gewoon dat de auto altijd vol genoeg is.

[Voor 4% gewijzigd door sham27 op 03-10-2021 11:08]

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DonChaot
redwing schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 10:48:
[...]
En in jouw geval is het inderdaad duidelijk dat er veel meer voor- dan nadelen zijn. Voor een ander kan dat precies andersom zijn.
Dank je wel, dat was precies het punt wat ik wilde maken. Ik heb nergens beweerd dat mijn situatie op iedereen toepasbaar is. Wat ik wel beweer is dat ik een beetje dom zou zijn als ik niet voor ev zou kiezen.

Nogmaals, het zijn keuzes die je maakt en die hebben invloed. Maar om het concept ev volledig af te zeiken 'omdat een spontaan bezoekje niet meer zou kunnen' vind ik nogal ver gaan ;) Verder mag de ts natuurlijk doen en laten wat hij wil, ik zal wel zwaaien als hij bij het tankstation €1.90 staat af te tikken als ik er voorbij rijd.

Maar zonder gekheid. Iedere dag worden er drempeltjes weggenomen voor ev. Er komen nog steeds snelladers bij. Gemeentes werken ook steeds beter mee aan het plaatsen van laders. Ev's worden betaalbaarder. Ev's krijgen steeds meer range wat voor twijfelaars een goed gevoel geeft. Er is steeds meer keuze in ev's.

Is ev voor iedereen? Nee. Is dat erg? Nee, ook niet. Je mag kiezen. Zoals je vroeger koos tussen benzine, lpg en diesel is er nu een extra smaakje bijgekomen. Die extra keuze is wel net even anders. Het is alleen jammer dat doordat er een hoop bullshit wordt rondgestrooid dat mensen het al om de lulligste reden afwijzen. Dus lees je in in wat ev is en of het je past en maak dan een overwogen keuze. Het is nieuw en anders dus enige aanpassing is verreist in je woning of in je gedrag of op straat. Wil je dat niet? Nou fijn toch, kies je gewoon weer een benzineauto.

Overigens rijd ik 25 kkm per jaar dus dat was echt wel een dieselafstand.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@Jon_ Hangt heel erg van het type auto en andere omstandigheden af:
  • Heb je een auto met een goede range
  • Rij je iedere dag met een volle accu weg
  • Hoeveel rij je gemiddeld per dag
  • Laad je ook op locatie
  • Etc.
Persoonlijk heb ik met mijn elektrische auto nog nooit een spontaan uitje moeten overslaan of anders aan moeten pakken tov eerder met een ICE auto. Maar gelukkig heb ik een eigen laadpaal op de oprit en een auto met grote range. Misschien heeft je vriendin een auto uitgezocht die niet/slecht past bij haar dagelijkse bezigheden en bespaard op de range? Want ja, met een elektrische auto met weinig range, geen eigen laadpaal, langere ritten, etc. dan moet je inderdaad gaan plannen. Maar dan heb je mogelijk ook de verkeerde keuze gemaakt qua type auto.

[Voor 3% gewijzigd door Taro op 03-10-2021 11:18]

Replace fear of the unknown with curiosity | 6340 Wp zonnepanelen | Tesla Model Y LR

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-03 13:13
redwing schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:21:
@DonJunior
Naar mijn idee is het grote probleem daarin dat er vanuit beide kanten nogal vaak uitgegaan wordt van de uitersten. Aan de ene kant wordt er vaak gezegd dat EV helemaal geen beperking is en juist flexibeler, terwijl de andere kant juist stelt dat je alles om je auto heen moet plannen.
Daarbij speelt ook mee dat veel mensen hun eigen situatie als standaard beschouwen. Voor elke persoon met een lease EV, oprit, eigen oplaadpunt en een leuk EV boodschappenwagentje voor de partner, staat 1 (of meer) mensen die serieus naar een EV over willen stappen maar vanwege de kosten en mogelijke beperkingen nog twijfelen. De discussie rond EV's verzand daardoor vaak al snel in een klasse-discussie. Over een jaar of 10 zal dat waarschijnlijk een stuk minder zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tomatoman
  • Laatst online: 19:33

Tomatoman

Fulltime prutser

Ik denk dat het grotendeels een kwestie van perceptie is. Veel mensen worden nu eenmaal zenuwachtig van een bijna lege accu of benzinetank en het perspectief dat ze hun bestemming maar nét kunnen bereiken. Ik denk dat er in dat opzicht weinig verschil is tussen een brandstoftank en een accu.

Toen ik vorige week het tankstation binnenreed, was dit de resterende actieradius:

Ik weet dat veel mensen hier heel zenuwachtig van zouden worden en veel eerder waren gaan tanken. Ik denk dat de meeste mensen toch minimaal enige tientallen kilometers als reserve willen overhouden, niet om nog een spontaan ommetje te doen langs een vriendin maar om zeker te weten dat ze bij onverwachte omstandigheden niet met een lage tank of accu stranden. Zoals gezegd: in dat opzicht is er geen wezenlijk verschil of je wel of niet elektrisch rijdt.

Wat wel meetelt is dat als je het onprettig vindt om minder dan 50 km actieradius als reserve over te houden, je daar eerder last van zult hebben bij een EV dan bij een auto met brandstofmotor. Met die 50 km reserve kun je bij veel EV’s effectief nog maar 250 km zonder zenuwen rijden met een volle accu. Dat is nog altijd minder dan je bij een brandstofauto met een halfvolle tank kunt rijden. Mocht je echt een grote zenuwpees zijn en al heel snel last krijgen van range anxiety, dan zul je daar bij een EV veel vaker last van hebben.

Omgekeerd zal het voor iemand die weinig last van range anxiety heeft (bijvoorbeeld omdat hij incalculeert dat hij op iedere straathoek kan bijladen) weinig uitmaken of hij elektrisch of op benzine rijdt.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• DonJunior
redwing schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 10:48:
[...]

Wat een vergelijkingen weer, een kind vergelijken met de keuze voor EV of ICE auto :D

[...]
In de categorie.. selectief quoten. Er wordt een uitleg gegeven dat bepaalde keuzes kunnen leiden tot een beperking in spontaniteit.
Er wordt helemaal niet direct een EV vergeleken met de keuze voor EV of ICE. Dus je opmerking is een beetje jammer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThaddeusX
Tomatoman schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 11:39:
Ik denk dat het grotendeels een kwestie van perceptie is. Veel mensen worden nu eenmaal zenuwachtig van een bijna lege accu of benzinetank en het perspectief dat ze hun bestemming maar nét kunnen bereiken. Ik denk dat er in dat opzicht weinig verschil is tussen een brandstoftank en een accu.

Toen ik vorige week het tankstation binnenreed, was dit de resterende actieradius:
[Afbeelding]
Ik weet dat veel mensen hier heel zenuwachtig van zouden worden en veel eerder waren gaan tanken. Ik denk dat de meeste mensen toch minimaal enige tientallen kilometers als reserve willen overhouden, niet om nog een spontaan ommetje te doen langs een vriendin maar om zeker te weten dat ze bij onverwachte omstandigheden niet met een lage tank of accu stranden. Zoals gezegd: in dat opzicht is er geen wezenlijk verschil of je wel of niet elektrisch rijdt.

Wat wel meetelt is dat als je het onprettig vindt om minder dan 50 km actieradius als reserve over te houden, je daar eerder last van zult hebben bij een EV dan bij een auto met brandstofmotor. Met die 50 km reserve kun je bij veel EV’s effectief nog maar 250 km zonder zenuwen rijden met een volle accu. Dat is nog altijd minder dan je bij een brandstofauto met een halfvolle tank kunt rijden. Mocht je echt een grote zenuwpees zijn en al heel snel last krijgen van range anxiety, dan zul je daar bij een EV eerder last van hebben.

Omgekeerd zal het voor iemand die weinig last van range anxiety heeft (bijvoorbeeld omdat hij incalculeert dat hij op iedere straathoek kan bijladen) weinig uitmaken of hij elektrisch of op benzine rijdt.
Ik zie wel een verschil want een benzinestation vindt je letterlijk overal.

Als ik 50km range heb in een EV word ik zenuwachtig want het kan zijn dat een snellader pas 30 of 50km verder is met een hele omweg.

Los ervan dat het beschikbaar is…werkt etc.

Bij een benzinestation kan je altijd tanken zonder problemen.

Enja als je benzine hebt heb je ook een range van 500 tot 900 km.

Met een EV zoals die van mij heb je 130 tot 180 dus moet ik vaker zoeken naar snelladers die niet overal zijn of gunstig zijn geplaatst.

Eergisteren moest ik een 20km omweg maken voor een snellader en waren blij want er was nog maar 1 plek. En dan weer 20km terug om weer op de juiste plek te zijn.

Met benzine ga je dat zeker niet ervaren

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DonChaot
eborn schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 11:29:
[...]

Daarbij speelt ook mee dat veel mensen hun eigen situatie als standaard beschouwen. Voor elke persoon met een lease EV, oprit, eigen oplaadpunt en een leuk EV boodschappenwagentje voor de partner, staat 1 (of meer) mensen die serieus naar een EV over willen stappen maar vanwege de kosten en mogelijke beperkingen nog twijfelen. De discussie rond EV's verzand daardoor vaak al snel in een klasse-discussie. Over een jaar of 10 zal dat waarschijnlijk een stuk minder zijn.
Daar is toch ook absoluut niets mis mee? Je kiest een auto voor jouw situatie, niet voor die van de buurman. Ik snap sowieso niet waarom het zo'n discussie moet zijn, dat is met het verschil tussen diesel of benzine toch ook niet? Nu wordt je soms als je voor ev kiest voor een engel of voor een duivel weggezet afhankelijk van in welk topic je post.
Waar het vooral aan ontbreekt is gezond verstand lijkt het wel. Lees je in en probeer die stomme auto een tijdje uit als je kan. Het is veel geld en als ik bijvoorbeeld het verhaal van @ThaddeusX lees dan krijg ik het gevoel dat hij zich evenveel ingelezen heeft voor de auto als hij zou doen voor een pakje boter. Mijn eigen auto heb ik bijvoorbeeld al aan een paar familie leden uitgeleend om te laten ervaren. Heb ik er eentje overgehaald? Nee. Maar ze kwamen wel allemaal verrast positief terug.
Mijn werkgever biedt bewust geen ev als leaseauto aan. Daarbij worden goede redenen gegeven. Dan is het toch fijn dat ze er over hebben nagedacht?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• redwing
DonJunior schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 11:51:
[...]

In de categorie.. selectief quoten. Er wordt een uitleg gegeven dat bepaalde keuzes kunnen leiden tot een beperking in spontaniteit.
Er wordt helemaal niet direct een EV vergeleken met de keuze voor EV of ICE. Dus je opmerking is een beetje jammer.
En die vergelijking wordt gemaakt in een elektrisch rijden topic terwijl we het hebben over de keuze voor een EV of niet. Niets selectief quoten dus, gewoon een vergelijking die nergens over gaat :) Daarnaast gaf de smiley aan het eind al aan dat het vooral grappig was en dat je dat dus niet al te serieus moet nemen.

Maar @DonChaot geeft al duidelijk aan wat ie bedoeld en daar ben ik het ook helemaal mee eens. Mensen moeten naar hun eigen situatie kijken en daarop de keuze baseren. En dus niet voor anderen gaan bepalen dat ze het makkelijk wel/niet kunnen. Er zitten simpelweg voor en nadelen aan en ieder moet afzonderlijk afwegen wat voor hem het beste is. Het kan zelfs zo zijn dat 2 mensen in dezelfde situatie alsnog een andere beste keuze hebben omdat ze de prio's gewoon anders hebben liggen.

[removed]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

ThaddeusX schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 11:51:
[...]

Enja als je benzine hebt heb je ook een range van 500 tot 900 km.

Met een EV zoals die van mij heb je 130 tot 180 dus moet ik vaker zoeken naar snelladers die niet overal zijn of gunstig zijn geplaatst.

Eergisteren moest ik een 20km omweg maken voor een snellader en waren blij want er was nog maar 1 plek. En dan weer 20km terug om weer op de juiste plek te zijn.

Met benzine ga je dat zeker niet ervaren
En precies dit is waar het om gaat. Een EV met 130-180 km range moet bij je situatie passen. Voor alleen vrij lokale ritjes is dat prima, maar voor bijv. lange afstanden en bijv. ook nog eens in de winter, dan is het niet comfortabel en zal je regelmatig tijd verspillen aan laders zoeken en plannen.

Iemand die ik ken heeft een VW Golf GT-E en die past niet bij haar werksituatie, ze is constant bezig met laders zoeken. Maarja, die lage bijtelling he... Zo krijgen EV's ook een slechtere naam en moet je vaak uitleggen dat je echt niet iedere rit met een lege accu langs de snelweg eindigt.

Nogmaals: Verdiep je in welke EV bij je situatie past, kan je die niet vinden of betalen, dan moet je je afvragen of je het een leuke uitdaging vindt OF je er mateloos aan gaat irriteren om er iedere dag bewust mee bezig te zijn. Is dat laatste het geval, doe het dan gewoon niet. Maar heb je je er goed in verdiept en de juiste auto gevonden, dan is het iets waar je echt geen hinder van hoeft te ondervinden, sterker nog, ik ben blij dat ik niet meer om hoef te rijden voor een tankstation, want die lader op de oprit in/uit de auto halen is exact 3 seconden werk en is niet eens dagelijks nodig. Dan kan je er zelfs van genieten ;)

Replace fear of the unknown with curiosity | 6340 Wp zonnepanelen | Tesla Model Y LR

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tomatoman
  • Laatst online: 19:33

Tomatoman

Fulltime prutser

Jon_ schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:13: Ze zei dat het enige nadeel zou zijn dat ze soms geen spontane keuzes kan maken onderweg (bijvoorbeeld even een bezoekje aan een vriendin), omdat ze dan net genoeg range over heeft om thuis te komen.
Ik krijg de indruk dat veel mensen zich blindstaren op snelladers. Als je 30 km moet omrijden om spontaan een kop koffie te drinken bij een vriendin, dan kun ie hem toch gewoon aan een willekeurige openbare lader op de dichtstbijzijnde straathoek hangen? In een uurtje kan zelfs de langzaamste lader wel 30 km aan range bijladen.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Guy Treepbush
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03:55
Als je 30 km moet omrijden
Helemaal eens, er is altijd wel eens stopcontact of lader. Heeft je vriendin een stopcontact kom je al een heel eind.

Wil je toch per se een snellader moet ook dat geen probleem zijn.

Ik kan op de kaart geen regio vinden waar je 20 a 30 km moet rijden naar een snellader. Ik woon in een dorpje in Brabant en heb in een straal van 20 km maar liefst 92 snelladers van 50kwh of meer exclusief de Tesla chargers.

In de 3 jaar dat mijn vrouw en ik EV rijden hebben we een paar keer niet kunnen doen wat we wilden. Dat was altijd omdat we van of naar vakantie op het laatste stukje vooral er willen zijn en dan te gaar zijn om de auto aan een oplader te hangen. Gelukkig hebben ze in Frankrijk en Spanje ook bij de meeste supermarkten een lader staan zodat de auto kan laden tijdens de eerste boodschappen.

Spontaan naar vrienden oid in Nederland is nooit een probleem. Wellicht met een EV met maar 150 km bereik oid en niet thuis kunnen opladen dat het wel een issue zou zijn.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Draak1978 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:38:
Stil staan = laden. Vooral kleine accupakketten (Ik heb zelf een Leaf gen1 24KWH) Is dat erg aan te raden.
Neem eens contact op met Muxsan, bedrijf van gebruiker @mux. Daar wordt je Leaf beter van.

• ThaddeusX
DonChaot schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 11:53:
[...]

Daar is toch ook absoluut niets mis mee? Je kiest een auto voor jouw situatie, niet voor die van de buurman. Ik snap sowieso niet waarom het zo'n discussie moet zijn, dat is met het verschil tussen diesel of benzine toch ook niet? Nu wordt je soms als je voor ev kiest voor een engel of voor een duivel weggezet afhankelijk van in welk topic je post.
Waar het vooral aan ontbreekt is gezond verstand lijkt het wel. Lees je in en probeer die stomme auto een tijdje uit als je kan. Het is veel geld en als ik bijvoorbeeld het verhaal van @ThaddeusX lees dan krijg ik het gevoel dat hij zich evenveel ingelezen heeft voor de auto als hij zou doen voor een pakje boter. Mijn eigen auto heb ik bijvoorbeeld al aan een paar familie leden uitgeleend om te laten ervaren. Heb ik er eentje overgehaald? Nee. Maar ze kwamen wel allemaal verrast positief terug.
Mijn werkgever biedt bewust geen ev als leaseauto aan. Daarbij worden goede redenen gegeven. Dan is het toch fijn dat ze er over hebben nagedacht?
Sorry hoor maar volgens mij ben ik de enige die de realistische punten online gooit. Waar lees je dit soort dingen elders?

Hoe moet je je verdiepen in een EV als iedereen er zo geweldig en positief over praat? Mensen met een dikke Tesla etc ja.
Zelfs de dealer zegt 230km. en hoe geweldig het allemaal wel niet is

Ze weten je het goed te verkopen en zodra je getekend hebt krijg je 0 hulp. Dan weten ze opeens niets meer.

Je verwacht dat iedereen kennis moet beschikken over de product. Dat is onrealistisch.
Wat gaan we doen met mensen die niet zo technisch zijn of ouderen? Gaan we hun dan maar ook dom noemen?

Beste scenario is niet een proefrit maar de auto echt voor een week gebruiken. En het liefst buiten de stad.

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:46
DonJunior schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 10:05:
[...]

Maar dan heb je wel een auto met erg beperkte actieradius. Dan snap ik jouw verhaal volledig.
Het is dus wel belangrijk om goed te kijken naar je forens kilometers en dat afstemmen met je actieradius. Als je dagelijks 600 kilometer forenst (bijvoorbeeld) is electrisch misschien (nog) niet de beste keuze inderdaad.
Als je dagelijks 600 kilometer forenst zou ik maar een andere baan zoeken, 7 uur reistijd per dag is wel een beetje waanzin.

PS hier eerst 3 jaar Zoë met een kleine accu, daarna 3 jaar een e-Golf, daarmee zelfs naar Zuid Frankrijk geweest en in de winter bij 0 graden toch nog 160km snelweg dus nooit problemen gehad.

[Voor 14% gewijzigd door MarcelGo op 03-10-2021 13:17]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DonChaot
ThaddeusX schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 12:57:
[...]

Sorry hoor maar volgens mij ben ik de enige die de realistische punten online gooit. Waar lees je dit soort dingen elders?

Hoe moet je je verdiepen in een EV als iedereen er zo geweldig en positief over praat? Mensen met een dikke Tesla etc ja.

Ze weten je het goed te verkopen en zodra je getekend hebt krijg je 0 hulp. Dan weten ze opeens niets meer.

Je verwacht dat iedereen kennis moet beschikken over de product. Dat is onrealistisch.
Wat gaan we doen met mensen die niet zo technisch zijn of ouderen? Gaan we hun dan maar ook dom noemen?

Beste scenario is niet een proefrit maar de auto echt voor een week gebruiken. En het liefst buiten de stad.
Je moet mijn opmerking niet persoonlijk opvatten (alhoewel ik wel begrijp dat je dat doet). Ik haalde je aan omdat je ts bent van een verhit welles nietes topic bent over ev.

Het is misschien omdat ik hem zelf kocht dat ik er ook veel tijd in heb gestoken, Het is toch een bedrag van minimaal 20 k dat je uit gaat geven. Dus inderdaad langs laaiend enthousiaste dealers gegaan. Maar ook ev-database.nl gevonden. Daar gezien dat de gedane beloften toch wat minder rooskleurig zijn. Ook geleerd dat er een fix zomer/winter effect is op range. Omdat het dus toch een dingetje was heb ik een maand of twee iedere dag bij gehouden wat daadwerkelijk de afstanden zijn die ik deed. Uiteraard ook een excelletje met kosten gemaakt. En toen mijn conclusies getrokken.

Ik heb nog steeds geen verstand van het product of wat cellen enzo doen in een accu.
Wel heb ik bepaald wat een auto moet kunnen voor mij, er daar eentje bij gezocht en bepaald of het aantrekkelijk voor mij was.

En daarmee onderschrijf ik jouw mening. Als je twijfelt zorg dan dat je zo'n ev langer kan gebruiken, er zitten nu eenmaal andere haken en ogen aan dan aan een benzine auto. Daar zijn diverse manieren voor, sommige dealers laten lange proefritten toe (al dan niet tegen een vergoeding). Je kan er eentje huren of eentje gebruiken via car sharing.
Guy Treepbush schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 12:33:
[...]

Helemaal eens, er is altijd wel eens stopcontact of lader. Heeft je vriendin een stopcontact kom je al een heel eind.
Hoewel dit theoretisch klopt doet het dat in de praktijk niet. De dischtsbijzijnde gewone lader in mijn wijk staat op 900m. Als ik voor de keuze stond spontaan bezoekje aan mij of nog weten thuis te komen (wat me zo nog nooit gebeurd is) zou ik inderdaad naar huis gaan. Ik ga echt geen 1800 m door de regen voor een bakkie koffie. En vragen om een stekker kan en zou ik ook geen probleem mee hebben, in de praktijk gebeurt het zelden volgens mij. Ik zie al helemaal niet hoe je dat moet doen bij appartementen complexen.

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:53
[...]

Hoezo alleen ervaringen over dikke EV’s? Internet staat vol met reviews en fora over goedkopere EV’s zoals e-Golf, Leaf, Zoe.

En als ik dat lees ben jij gewoon een uniek geval in je beleving en hoe je ermee omgaat.

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-04 11:04
[...]

Sorry hoor maar volgens mij ben ik de enige die de realistische punten online gooit.
Je ervaring is zeker wat waard, alleen rammelt je verhaal aan alle kanten. Als men door je post historie zou kijken dan zien we dat je niet consistent bent in je berichten. En dat loopt dan uiteen op van alles en nog wat.

Nou kan het altijd zo zijn dat er ergens een foutje in een post sluipt, maar om eerlijk te zijn neem ik geen adviezen of "punten" van jou aan.

@Jon_ Ik zou er niet aan beginnen met de kennis die je nu hebt. Lees jezelf eerst eens goed in en ga er vanuit dat je de komende jaren rekening moet houden met dingen waar je met een brandstof auto geen rekening hoeft te houden. Al is het maar 1 ding... je zult er rekening mee moeten houden.

@modjes. Mik dit soort topics toch gewoon dicht. Dit is allemaal 1 groot trol festijn. Ik heb mijn bingokaart met kansloze redeneringen al weer bijna vol.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:04
Tomatoman schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 11:39:
[Afbeelding]
Hoe zit dat met accuauto's: is 0 km range ook echt op? Als mijn range op 0 staat heb ik nog een liter of 5, en ik weet uit ervaring dat 70 km dan nog wel lukt. Valt een batterijauto dan echt uit, of kan je met minder vermogen nog wel wat rijden?

• PepsiNL1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:27
DonJunior schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:40:
Jeej.. nog een topic over electrische auto's en mensen die gaan ventileren dat het echt helemaal ruk is (terwijl ze zelf geen EV rijden)
Wat een nonsense dat je geen spontane bezoekjes meer kan doen, omdat je anders niet thuis komt.
Nederland staat vol met snelladers bij elke benzinepomp langs de snelweg en op elke hoek van de wijk (elke straat nog net niet) staat een openbare laadpaal.
Even koffie doen bij een vriendin kan dus prima, desnoods laad je bij een vriendin bij of even een kwartiertje bij de snellader langs de snelweg.
Als je EV gaat rijden en je hebt de mogelijkheid tot een laadpaal aan huis (omdat je een oprit hebt) is het argument, niet spontaan iets kunnen doen, helemaal van tafel want je auto is altijd volgeladen. Je plugt hem 's avonds in en 's ochtends heb je altijd een volle tank.

Ik rijd nu enige tijd electrisch en kan helaas nog niet thuis laden.. maar heb nog nooit het idee gehad dat ik iets niet kan vanwege de auto.
De range van mijn auto zit rond de 350KM (400+ volgens fabrieksopgave maar dat telt niet) .. nou zovaak rij je geen 300km op een dag.
Elke hoek van de wijk? In dorp waar ik woon (5000 inwoners) zijn 3 laadpunten. Voordat ik op de snelweg ben, ben ik een half uur verder, en dan ben ik nog niet bij een oplaadpunt. Niet iedereen woont in een grote stad. Houd daar even rekening mee

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:04
[...]

Bij 230km range staat mijn benzinemeter op nog 1/6e tank, ik moet er niet aan denken dat dat "vol" betekent.

Wat ik wel graag zou willen is een "afstand per uur" bij het tanken, waar batterijauto's tot wel 300 km/h tanken, zou ik graag zien dat ik er 25000 km/h ingiet :+

* RemcoDelft heeft gekeken naar elektrisch, maar het is en te duur en te onpraktisch voor hoeveel ik momenteel rijd terwijl ik niet op eigen grond kan laden.

• Taro
  • Niet online

Taro

Laten we het hier inderdaad bij houden. De TS heeft voldoende feedback ontvangen en er worden alweer vrij veel zijweggetjes ingeslagen die niet meer bijdragen aan de vraag van de TS.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee