|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Vraag
Alle reacties
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Ik zou het zelf iig niet fijn vinden als er iemand aanklopt en vraagt of ik even 500 euro kan lappen voor iets waar ik geen inspraak in heb gehad.
Dat begint met een juridische toetsing bij proces. En daar wringt de schoen: proces. Communicatie, correspondentie, informeren, engageren et cetera. Voorstel -> handeling. Pas daarna heb je een kader om zonder risico en met potentieel van gedeelde kosten iets te kunnen doen.evilution schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:46:
In hoeverre is het kansrijk bij de aangesloten buren een deel van de kosten vergoed te krijgen? Bij de zure buuv ben ik bereid desnoods juridische stappen te zetten, eventuele anderen niet.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Ja, vertikaal maar die is diep in slaap en bovendien niet aangesloten.bombadil schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:58:
Heb je een VVE?
Basekid schreef op donderdag 30 september 2021 @ 17:02:
Het lijkt me lastig om al gemaakte kosten te verhalen bij iemand die niet de kans heeft gehad zijn mening daarover te geven. Ik zou even aankloppen en vragen of ze hetzelfde probleem hebben (want het is blijkbaar in het gedeelde stuk van het riool) en aangeven dat je al vooronderzoek hebt laten doen en of ze de rest dan willen delen.
Ik zou het zelf iig niet fijn vinden als er iemand aanklopt en vraagt of ik even 500 euro kan lappen voor iets waar ik geen inspraak in heb gehad.
Reden dat er nog geen communicatie is geweest is dat ik zoals gezegt op het einde van de aansluiting zit en ook nog op het laagste punt. Problemen manifesteren zich nu eenmaal het eerste bij mij. Dus ben ik degene die actie onderneemt voor dat een ander een probleem ervaart. Buuv zit op de tweede verdieping van het naastgelegen pand en heeft 3 meter standleiding die vol moet lopen voor ze een probleem heeft.Virtuozzo schreef op donderdag 30 september 2021 @ 17:04:
[...]
Dat begint met een juridische toetsing bij proces. En daar wringt de schoen: proces. Communicatie, correspondentie, informeren, engageren et cetera. Voorstel -> handeling. Pas daarna heb je een kader om zonder risico en met potentieel van gedeelde kosten iets te kunnen doen.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Even cru, dus shit flows downhill. Jij krijgt de rekening. Dat is een situatie die opgelost moet worden.evilution schreef op donderdag 30 september 2021 @ 17:15:
[...]
Ja, vertikaal maar die is diep in slaap en bovendien niet aangesloten.
[...]
[...]
Reden dat er nog geen communicatie is geweest is dat ik zoals gezegt op het einde van de aansluiting zit en oon nog op het laagste punt. Problemen manifesteren zich nu eenmaal het eerste bij mij. Dus ben ik degene die actie onderneemt voor dat een ander een probleem ervaart. Buuv zit op de teweede verdieping van het naastgelegen pand en heeft 3 meter standleiding die vol moet lopen voor ze een probleem heeft
Maar besef dat je dit echt niet op eigen kracht of middels een forum aan kunt gaan. Het is te makkelijk om zaken ongewild te laten escaleren, om risico's te scheppen, je hebt echt een expertisepunt nodig.
Als je een rechtsbijstandverzekering hebt, dan kun je dat daar vinden - tenzij het een type is wat enkel fixed cases verwerkt. Is dat niet het geval, dan wordt het al snel meer gecompliceerd.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Okay, ik heb een RBV. Zoals eerder gemeld heb ik geen probleem de zaak met deze buuv te juridiseren. Ik ga deze maandag bellen om mij te adviseren. Voor mijn part krijg ik een vergoeding van de verzekering als daarmee verdere verzuring van de relatie voorkomen kan worden.Virtuozzo schreef op donderdag 30 september 2021 @ 17:19:
[...]
Even cru, dus shit flows downhill. Jij krijgt de rekening. Dat is een situatie die opgelost moet worden.
Maar besef dat je dit echt niet op eigen kracht of middels een forum aan kunt gaan. Het is te makkelijk om zaken ongewild te laten escaleren, om risico's te scheppen, je hebt echt een expertisepunt nodig.
Als je een rechtsbijstandverzekering hebt, dan kun je dat daar vinden - tenzij het een type is wat enkel fixed cases verwerkt. Is dat niet het geval, dan wordt het al snel meer gecompliceerd.
De VvE ben je nog altijd zelf, samen met je buren.
Dit geeft ook duidelijk de noodzaak aan van een actieve VvE met degelijk mjop. Is tegenwoordig ook verplicht! Er zal ook niet of nauwelijks geld zijn.
Eerst wilden ze niet betalen want was ons riool. De beelden van de rioolcamera laten zien en de mededeling dat als ze niet mee betaalden we de leiden doorzaagden.
Is toen direct opgelost. Een zure buurvrouw wilde niet maar de andere betaalde wel voor haar.
[ Voor 101% gewijzigd door evilution op 07-10-2021 10:14 ]
Wanneer de gemeente niet voor elk pand een eigen aansluiting direct op het hoofdriool heeft voorzien, vraag dan wat hun beleid is ten aanzien van gedeelde aansluitingen. In sommige gemeenten heeft de gemeente een onderhoudsverplichting voor gedeelde aansluitingen.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
[ Voor 92% gewijzigd door evilution op 07-10-2021 10:15 ]
[ Voor 98% gewijzigd door evilution op 07-10-2021 10:15 ]
Zuur als je over een paar jaar terug bij af bent.
Klopt... Maar dan had je dit hele topic niet hoeven te maken?evilution schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 17:50:
Kan ook gewoon m'n verlies beschouwen als noodzakelijk onderhoud i.v.m. eigen woning bezit en verder gaan met m'n leven i.p.v. gezeik om een paar honderd euro.
Ik ben wel benieuwd naar deze redenen... Zodra iemand zijn/haar woning gaat verkopen dan wordt de VVE sowieso een probleem...evilution schreef op donderdag 30 september 2021 @ 17:37:
. Ik heb zo m'n redenen deze VVE voorlopig te laten slapen
Ik mis een beetje of die werkzaamheden het strutureel fixt. Of dat de buren iets veroorzaken waardoor de boel verstopt. Dat deze er weinig tot geen last van hebt omdat jij het kortste op dat gedeelde riool stuk zit snap ik.evilution schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 17:50:
Verdere acties zijn natuurlijk ook afhankelijk van de rekening van herstel. Monteur heeft aangegeven ongeveer 4 uur werk te hebben. Ik gok max 500-700 euro.
Kan ook gewoon m'n verlies beschouwen als noodzakelijk onderhoud i.v.m. eigen woning bezit en verder gaan met m'n leven i.p.v. gezeik om een paar honderd euro.
Wat ik helder zou willen hebben
- fixt dit het structureel
- kan het liggen aan wat de buur allemaal doorspoelt dat verstopping veroorzaakt?
- kan je juridisch kosten verhalen op buren eventueel
- wat zijn de opties zodat je niet afhankelijk bent van buren
Anders sta je over half jaartje? Weer in dezelfde situatie; zeg maar letterlijk same shit, different day
Be nice, You Assholes :)
Direct noodzakelijke kosten kun je typisch verhalen (maar die zijn relatief laag hier), gepland onderhoud niet.
Het is nu zaak om overleg te starten. Daarbij is het zaak te bepalen met wie: belanghebbenden van een stuk rioolafvoer kan iedereen die vanaf dat punt is aangesloten, of iedereen die is aangesloten op het gehele private stuk vanaf het gemeentelijke riool. Geen idee wat hier de regel is.
Het is natuurlijk wel veel makkelijker om die urinesteen met gedeelde kosten weg te laten halen als eraar met 1 partij afgestemd hoeft te worden.
[ Voor 94% gewijzigd door evilution op 07-10-2021 10:16 ]
Voor zover ik weet is er geen mogelijkheid om NIET bij de VVE aan te sluiten, als je hiermee bedoeld dat je je stil houdt en om die reden geen bijdrage betaald, dan is dat gewoon je kop in het zand steken, vroeger of later kloppen ze bij je aan en mag je gewoon je bijdrages alsnog doen (je hebt er namelijk voor getekend in je koopcontract)evilution schreef op donderdag 30 september 2021 @ 17:15:
[...]
Ja, vertikaal maar die is diep in slaap en bovendien niet aangesloten.
[...]
[ Voor 93% gewijzigd door evilution op 07-10-2021 10:17 ]
[ Voor 92% gewijzigd door evilution op 07-10-2021 10:16 ]