• D33F
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 26-11 17:15

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Beste Tweakers,

De laatste maanden zijn er of collega's ontslagen, of zelf weggegaan. In 4 jaar tijd is het aantal medewerkers zo'n beetje gehalveerd.

Gezien de tegenvallende bedrijfsresultaten + de kosten die gemoeid zijn met het aannemen van nieuwe medewerkers ga ik ervan uit dat ze ook nu weer gaan kijken hoe ze de rol van de vertrekkende collega kunnen laten opvullen door de overgebleven collega's.

Uiteraard is het antwoord dat er nieuw personeel moet worden aangenomen maar dat zie ik helaas nog niet zo snel gebeuren. Verder is de sfeer de laatste tijd hard achteruit gegaan en is het behoorlijk chaotisch en stressvol op dit moment.

In hoeverre kan een werkgever verlangen dat deze taken worden opgevangen door de overgebleven werknemers? Dit zal toch ergens ophouden, zeker als het gaat om meerdere medewerkers in korte tijd?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Lies are obvious to read because the truth is already written

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 01:55
Waarschijnlijk kan dat wel. Zal wel een passage in je contract over staan. Blijft natuurlijk staan dat als jij iets niet kan, je dat nooit zo snel kan als de vertrokken collega die daarin veel ervaring heeft. En je werkt natuurlijk nog steeds maar 8 uur per dag. Uiteindelijk zal jouw baas daarin een keuze moeten gaan maken, hoe ga jij je 8 uur opvullen.

[Voor 15% gewijzigd door Pizza_Boom op 30-09-2021 08:45]

• Oon
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
Als je een contract hebt voor 40 uur per week kunnen ze van je verlangen dat je 40 uur per week werkt, niet meer en niet minder.
Als je daarbij als developer ook systeembeheer moet gaan doen dan zou ik gewoon loonsverhoging eisen, zeker als daar ook updates buiten werktijd e.d. bij zitten. Ik zou daarbij ook duidelijk aangeven dat het ten kosten van development gaat.

• Pizza_Boom
Oon schreef op donderdag 30 september 2021 @ 08:49:
Als je een contract hebt voor 40 uur per week kunnen ze van je verlangen dat je 40 uur per week werkt, niet meer en niet minder.
Neehoor, er kan in redelijke mate verwacht worden dat jij bepaalde werkzaamheden over pakt. Je hoeft niet van een ITer te verwachten dat hij opeens koeien gaat melken ofzo.

• Ora et Labora
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 25-11 12:51
D33F schreef op donderdag 30 september 2021 @ 08:39:
Beste Tweakers,

De laatste maanden zijn er of collega's ontslagen, of zelf weggegaan. In 4 jaar tijd is het aantal medewerkers zo'n beetje gehalveerd.

Gezien de tegenvallende bedrijfsresultaten + de kosten die gemoeid zijn met het aannemen van nieuwe medewerkers ga ik ervan uit dat ze ook nu weer gaan kijken hoe ze de rol van de vertrekkende collega kunnen laten opvullen door de overgebleven collega's.

Uiteraard is het antwoord dat er nieuw personeel moet worden aangenomen maar dat zie ik helaas nog niet zo snel gebeuren. Verder is de sfeer de laatste tijd hard achteruit gegaan en is het behoorlijk chaotisch en stressvol op dit moment.

In hoeverre kan een werkgever verlangen dat deze taken worden opgevangen door de overgebleven werknemers? Dit zal toch ergens ophouden, zeker als het gaat om meerdere medewerkers in korte tijd?

***members only***
Welke taken je er ook bij krijgt, altijd voor jezelf zorgen, dus niet gaan zitten stressen over de hoeveelheid werk en taken. Een voor een oppakken en als het 17:00 is, tot morgen.
Je kunt niet meer dan werken.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Bouke-p
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 21:15
Pizza_Boom schreef op donderdag 30 september 2021 @ 08:54:
[...]
Neehoor, er kan in redelijke mate verwacht worden dat jij bepaalde werkzaamheden over pakt. Je hoeft niet van een ITer te verwachten dat hij opeens koeien gaat melken ofzo.
maar je hoeft van een developer ook niet te verwachten dat hij systeembeheer er even naast gaan doen. Ja, het zijn beide IT banen maar daar houd het ook wel op.

• Panzer_V
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 20:54

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Members only:

[Voor 8% gewijzigd door Panzer_V op 30-09-2021 09:07]

• Rubbergrover1
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 19:46
Ora et Labora schreef op donderdag 30 september 2021 @ 08:55:
[...]

Welke taken je er ook bij krijgt, altijd voor jezelf zorgen, dus niet gaan zitten stressen over de hoeveelheid werk en taken. Een voor een oppakken en als het 17:00 is, tot morgen.
Je kunt niet meer dan werken.
Belangrijk daarbij is wel dat je je leidinggevende zegt dat je niet alles kunt doen en dat je je leidinggevende laat aangeven waar de prioriteiten liggen. Dan kun jij niet de schuld krijgen dat je het verkeerde hebt uitgesteld.

• lasharor
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 26-11 15:24

lasharor

7 december 2004

Je verkoopt X uur van je tijd en expertise.
Dit.

* Krijg je ergens anders meer? Gaan
* Ben je niet meer blij met je werkzaamheden? Gaan
* Staan de werkdruk niet in verhouding met je salaris? Gaan (of over praten)
* Verwachten ze meer uren dan afgesproken? Gaan (of over praten)

Jij bent gewoon je eigen bedrijf en je hebt een zakelijke overeenkomst met je werkgever. Al die emotionele dingen achterwegen laten en een zakelijke beslissing nemen.

• De_Bastaard
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 00:26

De_Bastaard

Bastaardicious - FinFleet

Hoe houd je het in hemelsnaam >10j vol in zo’n constructie ?

• Kneddah
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 22:49
Is aangeven dat je geen verstand hebt van dit soort beheer geen optie?

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Kneddah schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:18:
Is aangeven dat je geen verstand hebt van dit soort beheer geen optie?
Members only:

• Oon
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op donderdag 30 september 2021 @ 08:54:
[...]
Dat heeft toch niks te maken met wat je van mij quote? 40 uur is 40 uur, als ze meer willen kunnen ze meer betalen. Als ze dus verwachten dat TS naast development ook systeembeheer gaat doen zónder dat het ten kosten van development gaat dan komen ze boven de 40 uur uit en moeten ze 'm meer gaan betalen.

Je kan inderdaad van iemand in een IT-functie die ook systeembeheer kan doen verwachten dat ze dat erbij gaan doen als het nodig is, mits dat binnen de 40 uur past en ze geen arbeidscontract hebben waar expliciet in staat dat ze alleen code hoeven te schrijven. Het is dus aan TS om duidelijk te communiceren wanneer het of niet past binnen de werkweek waar hij voor betaalt krijgt of buiten z'n kennisgebied past en hij zich niet op z'n gemak voelt met het zorg dragen voor dingen als databeveiliging.

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

De_Bastaard schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:17:
[...]

Hoe houd je het in hemelsnaam >10j vol in zo’n constructie ?
Members only:

• MicGlou
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 26-11 14:46
Enige "logica" toepassend... als het terugloopt mbt de hoeveelheid werkzaamheden en daardoor dus ook minder mensen in dienst, dan lijkt het logisch dat er mensen zijn op de werkvloer die minder werkzaamheden hoeven te verrichten en daardoor automagisch tijd hebben om andere werkzaamheden op te vangen van vertrekkende collega's. Wordt de druk dan evenredig verdeeld? Nee, meestal niet want het betekent veel aanpassingen in werkzaamheden en bijkomend management.

Maar buiten dat, als jij het gevoel hebt op een zinkend schip te zitten en de sfeer ook niet meer best is... dan heeft het imo weinig zin om nog energie te steken in dit soort zaken, tijd om eens om je heen te gaan kijken naar een betere werkgever... tot die tijd zal het even doorploeteren zijn.

• Pizza_Boom
Oon schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:23:
[...]

Dat heeft toch niks te maken met wat je van mij quote? 40 uur is 40 uur, als ze meer willen kunnen ze meer betalen. Als ze dus verwachten dat TS naast development ook systeembeheer gaat doen zónder dat het ten kosten van development gaat dan komen ze boven de 40 uur uit en moeten ze 'm meer gaan betalen.

Je kan inderdaad van iemand in een IT-functie die ook systeembeheer kan doen verwachten dat ze dat erbij gaan doen als het nodig is, mits dat binnen de 40 uur past en ze geen arbeidscontract hebben waar expliciet in staat dat ze alleen code hoeven te schrijven. Het is dus aan TS om duidelijk te communiceren wanneer het of niet past binnen de werkweek waar hij voor betaalt krijgt of buiten z'n kennisgebied past en hij zich niet op z'n gemak voelt met het zorg dragen voor dingen als databeveiliging.
Ik las je reactie en dacht dat je bedoelde: Als je 40 uur een contract hebt moet je 40 uur werken, hoe dat ingevuld wordt is compleet vrij voor de WG.

• Invisible_man
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 23:17
Bij mijn vorige werkgever ook meegemaakt en dit is niet iets wat snel weer beter wordt. Vaak is dit een teken van dat het financieel slecht gaat met het bedrijf en dat er mogelijk een faillissement aankomt (zelf meegemaakt) en dat er gewoon geen geld is om ook maar in iets te investeren zoals gebouw, apparatuur en personeel. Gaten met gaten vullen noem ik het ook wel, je vult een opengevallen functie op door te schuiven met je resterende personeel, maar daardoor ontstaan elders weer gaten. Zeker geen lange termijn oplossing.

Op je vraag in hoeverre een werkgever dat van je kan verlangen, tja, dat is natuurlijk ook van je contract afhankelijk enzo, maar uiteindelijk is dat het niet waar het om gaat. Je kan wel nee zeggen, maar dat creëert ook alleen maar frictie en stress.

In mijn ogen is de enige uitweg gewoon ander werk zoeken. Zeker als deze situatie nu al aan je vreet. Achteraf wanneer je dan ander werk hebt waar je je dan gewoon op één ding hoeft te richten, zal je alleen maar denken van dat had ik eerder moeten doen (helaas zelf mee moeten maken).

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Members only:

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
MicGlou schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:24:
Enige "logica" toepassend... als het terugloopt mbt de hoeveelheid werkzaamheden en daardoor dus ook minder mensen in dienst, dan lijkt het logisch dat er mensen zijn op de werkvloer die minder werkzaamheden hoeven te verrichten en daardoor automagisch tijd hebben om andere werkzaamheden op te vangen van vertrekkende collega's. Wordt de druk dan evenredig verdeeld? Nee, meestal niet want het betekent veel aanpassingen in werkzaamheden en bijkomend management.

Maar buiten dat, als jij het gevoel hebt op een zinkend schip te zitten en de sfeer ook niet meer best is... dan heeft het imo weinig zin om nog energie te steken in dit soort zaken, tijd om eens om je heen te gaan kijken naar een betere werkgever... tot die tijd zal het even doorploeteren zijn.
Members only:

• MarcoC
  • Laatst online: 00:58
Ik snap dat je liever developer bent dan systeembeheerder, maar uiteindelijk hebben beiden zonder elkaar geen waarde en zie je dat de verantwoordelijk steeds meer als een gedeelde verantwoordelijk gezien wordt (en naar mijn mening is dat ook terecht). Je lijkt heel erg te denken in taken, en niet in verantwoordelijkheden. Mijn carrieretip aan jou is om dat wel te doen. Met andere woorden: draai je hand niet om voor taken die buiten je reguliere takenpakket vallen als het eigenlijk onder hetzelfde verantwoordelijkheidsgebied valt.

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Members only:

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
MarcoC schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:32:
Ik snap dat je liever developer bent dan systeembeheerder, maar uiteindelijk hebben beiden zonder elkaar geen waarde en zie je dat de verantwoordelijk steeds meer als een gedeelde verantwoordelijk gezien wordt (en naar mijn mening is dat ook terecht). Je lijkt heel erg te denken in taken, en niet in verantwoordelijkheden. Mijn carrieretip aan jou is om dat wel te doen. Met andere woorden: draai je hand niet om voor taken die buiten je reguliere takenpakket vallen als het eigenlijk onder hetzelfde verantwoordelijkheidsgebied valt.
Members only:

• bwerg
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Pizza_Boom schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:24:
[...]
Ik las je reactie en dacht dat je bedoelde: Als je 40 uur een contract hebt moet je 40 uur werken, hoe dat ingevuld wordt is compleet vrij voor de WG.
Als mijn werkgever mij een bezem in de hand duwt en zegt dat ik de komende week het hele kantoor mag schoonmaken lach ik hem toch gewoon uit, hoor. Dat is niet mijn functieomschrijving.

Nou zullen veel mensen denken dat IT=IT, "het is toch allemaal iets met computers" dus het voldoet aan de functieomschrijving, maar zo zit het natuurlijk niet.

Zoals al gezegd maar ik zeg het nog maar een keer: als je het nu al druk genoeg hebt om 40 uur te vullen, dan zeggen dat je al 40 uur werkt. Werkzaamheden erbij? Oké, welke werkzaamheden dan weg? Andere taken? Nee, dat staat niet in je functieomschrijving. Of ja, prima, maar ik heb nul ervaring in die hoek dus ik zal X uur per week leren hoe dat werkt. Verwacht pas productiviteit na een half jaar.

Is de vertrokken systeembeheerder de enige of was dat één van de vijf? In dat laatste geval zouden de overgebleven systeembeheerders je nog kunnen inwerken, als je al behoefte hebt aan die functie. Als de vertrokken systeembeheerder de enige was en je nu zelf moet gaan uitzoeken hoe de hele infrastructuur in elkaar zit, dan ben je aan het leren hoe systeembeheer werkt én hoe het bij jullie bedrijf in elkaar zit. Succes.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
bwerg schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:38:
[...]

Als mijn werkgever mij een bezem in de hand duwt en zegt dat ik de komende week het hele kantoor mag schoonmaken lach ik hem toch gewoon uit, hoor. Dat is niet mijn functieomschrijving.

Nou zullen veel mensen denken dat IT=IT, "het is toch allemaal iets met computers" dus het voldoet aan de functieomschrijving, maar zo zit het natuurlijk niet.

Zoals al gezegd maar ik zeg het nog maar een keer: als je het nu al druk genoeg hebt om 40 uur te vullen, dan zeggen dat je al 40 uur werkt. Werkzaamheden erbij? Oké, welke werkzaamheden dan weg? Andere taken? Nee, dat staat niet in je functieomschrijving. Of ja, prima, maar ik heb nul ervaring in die hoek dus ik zal X uur per week leren hoe dat werkt. Verwacht pas productiviteit na een half jaar.

Is de vertrokken systeembeheerder de enige of was dat één van de vijf? In dat laatste geval zouden de overgebleven systeembeheerders je nog kunnen inwerken, als je al behoefte hebt aan die functie. Als de vertrokken systeembeheerder de enige was en je nu zelf moet gaan uitzoeken hoe de hele infrastructuur in elkaar zit, dan ben je aan het leren hoe systeembeheer werkt én hoe het bij jullie bedrijf in elkaar zit. Succes.
Members only:

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 23:32

sapphire

Die-hard pruts0r

Moet je het natuurlijk wel kunnen/kennis hebben ;)

Ik heb in een grijsverleden ook eea. aan webdevelopment gedaan en in principe zou je het ook onder hetzelfde verandwoordelijkheidsgebied kunnen schuiven bij mijn huidige functie. Betekend alleen niet dat ik dan opeens anno 2021 ook daadwerkelijk een website kan bouwen/onderhouden :+
Soms is het geen kwestie van niet willen maar van niet kunnen :+

Gabriël ITX

• hollandnick
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 01:50
Voor mij is het heel makkelijk. Of ze het doen of niet gewoon bij jezelf afvragen of je er tijd en zin voor hebt. Zo te horen niet, dus dan doe je het toch ook niet. Want wat gaan ze anders doen? Je ontslaan? Zolang je een vast contract hebt zie ik dat dan niet snel gebeuren, zeker niet als ze al mensen tekort komen. Doen ze het wel dan krijg je een vergoeding mee + je krijgt extra vrije tijd om nieuw werk te zoeken ( en je kan lekker uitrusten, wat je zo te lezen ook wel goed kan gebruiken )

Lang verhaal kort, maak je niet druk. Een developer heeft tegenwoordig genoeg keus in werk denk ik ( correct me if wrong ) en het is beter voor je gemoedsrust en stres om het gewoon los te laten. Doe je werk, maar ga geen extra taken op je nemen als dit gewoon niet reëel is. Genoeg verhalen van mensen die een burn out krijgen juist door dit soort werkgevers

[Voor 4% gewijzigd door hollandnick op 30-09-2021 09:55]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 23:40
Members only:

PV

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
hollandnick schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:54:
Voor mij is het heel makkelijk. Of ze het doen of niet gewoon bij jezelf afvragen of je er tijd en zin voor hebt. Zo te horen niet, dus dan doe je het toch ook niet. Want wat gaan ze anders doen? Je ontslaan? Zolang je een vast contract hebt zie ik dat dan niet snel gebeuren, zeker niet als ze al mensen tekort komen. Doen ze het wel dan krijg je een vergoeding mee + je krijgt extra vrije tijd om nieuw werk te zoeken ( en je kan lekker uitrusten, wat je zo te lezen ook wel goed kan gebruiken )

Lang verhaal kort, maak je niet druk. Een developer heeft tegenwoordig genoeg keus in werk denk ik ( correct me if wrong ) en het is beter voor je gemoedsrust en stres om het gewoon los te laten. Doe je werk, maar ga geen extra taken op je nemen als dit gewoon niet reëel is. Genoeg verhalen van mensen die een burn out krijgen juist door dit soort werkgevers
Members only:

• Napo
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online

Napo

[Oo[:::|:::]oO]

Members only:

• Sir_Lion
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 00:39
Zoals anderen al aangeven... zoek functie elders ASAP.

Dit is een zinkend schip.

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Sir_Lion schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:08:
[...]

Zoals anderen al aangeven... zoek functie elders ASAP.

Dit is een zinkend schip.
Daar ben ik dan ook druk mee bezig :).

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 00:17

t_captain

Moderator General Chat
Pizza_Boom schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:24:
[...]
Niet helemaal. Je moet in principe doen wat je werkgever je opdraagt, maar het moet wel ongeveer binnen de functie vallen waarvoor je bent aangenomen, of het moet onder de noemer "vervangend werk" vallen (in tijdelijke situaties zoals overmacht, corona, reintegratie etc etc).

Als IT specialist kijk van van dichtbij. In dat perspectief is het al gauw een andere functie. "ik ben Java developer en dat is iets heel anders dan python developer" :)

Maar: degene die dat toetst kijkt van wat grotere afstand. Voor een kantonrechter is het allebei "iets met computers". Een werkgever laat zijn advocaat iets opschrijven over dat "devops" tegenwoordig de manier van werken is, en dat iedere developer een stukje verantwoordelijkheid heeft richting de operatie, en ik vermoed dat zo'n opmerking al voldoende is om de zaak in het voordeel van de werkgever te besluiten.

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 00:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

ok, heel begrijpelijk. Stel dat het oploopt en ze je eruit willen hebben. Dan vertrek je met een leuke regeling en start je over een week ergens anders. Je hebt de markt mee in dit geval.

En goedbedoeld: je maakt je nu druk over iets dat _misschien_ gaat gebeuren. Stop met mindfucken: cross that bridge when you get there. :Y

Wise enough to play the fool

• hollandnick
  • Laatst online: 01:50
Wellicht maar daar moet een heel dossier voor opgebouwd worden en dat is meestal niet binnen een aantal weken gebeurd. Daarnaast moeten ze het wel heel bond maken wil je dit onder werkweigering laten vallen, want je kan niet meer dan doen 8u per dag werken toch? Je moet vooral de eer aan jezelf houden

--edit. Blijkbaar denken all tweakers in dit topic er hetzelfde over. Kleine tip, doe er iets mee :9 En heel eerlijk zo moet je eigenlijk de rest van je leven ook wel er in staan. Voor de meeste werkgevers ben je maar een nummer, totdat je die ene werkgever tegenkomt die ook echt om zijn werknemers geeft, waar je fijn zit en leuke collega's hebt. Want die zijn er zeker O-)

[Voor 30% gewijzigd door hollandnick op 30-09-2021 10:39]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 23:32

sapphire

Die-hard pruts0r

t_captain schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:14:
[...]

Niet helemaal. Je moet in principe doen wat je werkgever je opdraagt, maar het moet wel ongeveer binnen de functie vallen waarvoor je bent aangenomen, of het moet onder de noemer "vervangend werk" vallen (in tijdelijke situaties zoals overmacht, corona, reintegratie etc etc).

Als IT specialist kijk van van dichtbij. In dat perspectief is het al gauw een andere functie. "ik ben Java developer en dat is iets heel anders dan python developer" :)

Maar: degene die dat toetst kijkt van wat grotere afstand. Voor een kantonrechter is het allebei "iets met computers". Een werkgever laat zijn advocaat iets opschrijven over dat "devops" tegenwoordig de manier van werken is, en dat iedere developer een stukje verantwoordelijkheid heeft richting de operatie, en ik vermoed dat zo'n opmerking al voldoende is om de zaak in het voordeel van de werkgever te besluiten.
Is dat niet gewoon een kwestie van uitleggen? Om het in de talen te houden; als je tolk bent in de Franse taal en je werkgever zegt dat je Chinees moet gaan tolken snapt een kantonrechter toch ook wel dat daar een flink verschil in zit ondanks dat het beide "iets met taal is" :?

Wat ik hier in de diverse comments wel lees en waar ik mensen gelijk in geef, je nu al druk maken en scenario's bedenken levert (te)veel stress op.
Worst case is dat je die taken er bij moet doen ondanks dat je aangeeft dit niet te kunnenn/willen. Laat dat vastleggen inc. je bezwaren zodat je ingedekt bent als het mis loopt. In de tussen tijd hopen schouders onder een leuke functie elders.

Gabriël ITX

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 26-11 08:41
Als developer: je alle systeembeheer taken aan laten smeren heeft geen enkel voordeel voor je 'carriere'. Dat er een capaciteitissue is, moet je niet je eigen probleem maken.

https://niels.nu

• Hydra
Over dat "werkweigering" zou ik me niet druk maken. Het is sowieso enorm lastig hard te maken (helemaal in een situatie als deze) en je huidige werkgever heeft er ook geen enkel belang bij jou ook nog eens weg te jagen.

• Helixes
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 19:56
In hoeverre kan een werkgever verlangen dat deze taken worden opgevangen door de overgebleven werknemers? Dit zal toch ergens ophouden, zeker als het gaat om meerdere medewerkers in korte tijd
Dat kan, beperkt.

Ten eerste heb je een functieomschrijving. Die functieomscrhijving omkadert wat er van je verlangt wordt en ruil voor het salaris dat je ontvangt. In beginsel is dat wat je moet doen. Vaak is het toch mogelijk dat je werkgever je toch vraagt (tijdelijk) invulling te geven aan andere verantwoordelijkheden, en het is niet ongebruikelijk dat een dergelijke omschrijving terug te vinden is in de arbeidsovereenkomst. Als dat niet zo is, kun je proberen aan te geven dat je er niets in ziet. Maar, daarmee loop je natuurlijk wel een licht risico de arbeidsrelatie te verstoren.

Ten tweede is het gewoon dat er in je arbeidscontract een aantal uren staan dat je verlangt wordt iedere week te investeren in je baan. De optie tot overwerk wordt daarbij meestal genoemd, samen met de beloning die daar tegenover staat (ook als dat géén beloning is). Er zijn ook arbeidscontracten die overwerk als onderdeel van de functie zien. Vaak krijg je dan een verantwoordelijkheidsgebied aangewezen, waarbij het aan jou is om daar invulling aan te geven - of dat nu 30, 40, 50 of 60 uur in de week kost. Dat kan wel pas vanaf een bepaald jaarinkomen.

Nu ja. In de praktijk betekent dat dat je, geconfronteerd met nieuwe verantwoordelijkheden, met je manager om tafel zult moeten gaan zitten. Laat hem aangeven hoe hij invulling wil geven aan jouw FTE, waarbij hetgeen je wordt toegewezen wel redelijk zal moeten zijn ten opzichte van je aanstelling en het aantal uur dat daarin wordt genoemd. Lukt dat niet, of zie je te weinig raakvlakken met de functie die je op papier hebt, dan is er doorgaans de OR waarmee je daarover in gesprek kunt gaan. Als laatste kun je natuurlijk altijd proberen een functie elders te krijgen - zoals zo vele collega's voor je :+

• MarcoC
Hydra schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:56:
[...]

Als developer: je alle systeembeheer taken aan laten smeren heeft geen enkel voordeel voor je 'carriere'. Dat er een capaciteitissue is, moet je niet je eigen probleem maken.
Systeembeheer is een breed begrip natuurlijk, maar als het gaat om systeembeheer van systemen waarop de applicatie draait waar jij aan ontwikkelt, dan is het als ontwikkelaar van de applicatie zeker wel onderdeel van jouw verantwoordelijkheidsgebied. Ik lijk tegen de stroom in te zwemmen, maar het afschuiven van verantwoordelijkheid vind ik persoonlijk niet niet heel professioneel en zal je niet verder helpen in je carriere.

• Sir_Lion
Hydra schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:58:
[...]

Over dat "werkweigering" zou ik me niet druk maken. Het is sowieso enorm lastig hard te maken (helemaal in een situatie als deze) en je huidige werkgever heeft er ook geen enkel belang bij jou ook nog eens weg te jagen.
Grappig wel is dat er daadwerkelijk werkgevers zijn die dingen snel als werkweigering zien. Persoonlijk voorbeeld: er werd van bij dezelfde dag verlangd om na werktijd richting HDK te gaan wat 1u rijden is (en dan meeting voor 1 a 2u + 1.5u naar huis rijden. Voordat ik het weigerde dit te doen, heb ik aangegeven dat dit voor mij fysiek niet mogelijk is (te vermoeid van werk/volle werkweek al gehad) en zelf andere opties voorgesteld waardoor het wel kon. Het ging om een probleem waar de werkgever al 2 weken zei "Wij zijn nog naar het kijken voor mogelijkheden" en toen moest dit ineens op de allerlaatste werkdag van dat project geregeld worden door mij naar HDK te laten komen.

Ik had dus mijn uren al gemaakt, en er kon geen andere optie aangeboden worden waar we er samen in konden vinden. Ik moest en zou komen anders was het werkweigering volgens hun. Ik heb gewoon onomwonden gezegd dat het voor mij gewoonweg niet ging.

Ze hebben mij nog zo hard geprobeerd te pushen om wel te komen, meermaals bellen met de vraag of ik al onderweg was e.d. terwijl ik nog gewoon taken te doen had op werk, terwijl een deel van het team al naar huis was. Ook mijn persoonlijke begeleiders zijn ingesprongen en hebben ook verteld dat dit geen werkweigering is. Vooral ook omdat ik niet betaald zou worden :9. Op de terug rit naar huis hebben ze mij geprobeerd te bellen (telefoon staat stil als ik rij, tenzij nood vanuit bepaalde nummers), en nog voor ik thuis was hadden ze mijn ontslag al aangezegd via vaststellingsovereenkomst die ook bedroevend was.

Enfin, kunnen ze het wettelijk maken? Neen. Kunnen ze het alsnog doen? Jep 8) .

• Hydra
MarcoC schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:23:
Systeembeheer is een breed begrip natuurlijk, maar als het gaat om systeembeheer van systemen waarop de applicatie draait waar jij aan ontwikkelt, dan is het als ontwikkelaar van de applicatie zeker wel onderdeel van jouw verantwoordelijkheidsgebied. Ik lijk tegen de stroom in te zwemmen, maar het afschuiven van verantwoordelijkheid vind ik persoonlijk niet niet heel professioneel en zal je niet verder helpen in je carriere.
Zoals hoe de werkgever hier verantwoordelijkheden wat betreft het slechte aanname en retentiebeleid afschuift op mensen?

Het gaat hier niet om een enkele keer deployments te automatiseren. Dat is werk dat ik als dev wel vaak doe; onze services worden via Gitlab pipelines naar K8s gedeployed. Veel daarvan heb ik gemaakt. Maar wat ik niet ga doen is elke zoveel tijd met het handje shit over SSHen, of nieuwe werkomgevingen opzetten.

Waar het hier om gaat is een werkgever die OP meer werk wil laten doen voor hetzelfde geld, wat ook nog eens niet bijdraagt aan zijn carriere.

Hoe dan ook is het gewoon dom om als er al veel mensen weglopen de mensen die er nog wel zijn werk te laten doen dat ze niet leuk vinden. Dan ben je in no time ook die laatste mensen kwijt, zoals hier ook wel evident is. Dit bedrijf zit vol in het dead sea effect.

• Hydra
Sir_Lion schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:28:
Grappig wel is dat er daadwerkelijk werkgevers zijn die dingen snel als werkweigering zien.
Tja. Ze doen maar. Werkgevers die dat proberen zullen snel zien dat we weer een hoop geld kwijt gaan zijn aan nieuwe mensen aannemen. TS heeft een in-demand skillset en heeft in no time iets nieuws.

Als ik nog werknemer zou zijn en mijn werkgever gaat dat soort shit proberen, dan ga ik net zo goed vuile spelletjes spelen. Werkweigering? Goh...ik heb opeens een burnout d:)b

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Sir_Lion schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:28:
Grappig wel is dat er daadwerkelijk werkgevers zijn die dingen snel als werkweigering zien.
Dan nog steeds een groot verschil: TS weigert die specifieke taak maar zit op dat moment wel gewoon achter zijn bureau zijn normale taken uit te voeren. Dat als werkweigering zien gaat dus nog wat verder dan wanneer je ergens gewoon niet voor komt opdagen.

• W1LL3M
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 20:25

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb zelf in een vergelijkbare situatie gezeten, met als bijkomend probleem dat ze zich ook niet aan de CAO functieschalen wilden houden ondanks het uitgebreide takenpakket. Effectief zat ik aan de top van mijn schaal zonder doorgroeimogelijkheden. De oplossing was uiteraard vertrekken, en ik heb geen minuut spijt gehad, ik ben er in salaris, functie, werkzaamheden, reistijd en team op vooruit gegaan. Dat was 3 jaar geleden en nu is de markt zo mogelijk nog beter voor developers.

Mijn advies is dan ook: zet op een rijtje wat je wilt en wat niet (systeembeheer ;)), je kunt als developer best wat eisen. Kijk ook bij welke bedrijven je wilt werken en ga daar gewoon eens praten. Lijkt het je niks dan ga je naar de volgende. Hier in Eindhoven heb ik het zo gedaan en had binnen 2 weken wat nieuws, en ik weet nu ook beter waar ik juist niet wil werken.

PS: Mocht je in de buurt van Eindhoven wonen dan laat het maar weten ;)

• Sir_Lion
bwerg schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:34:
[...]

Dan nog steeds een groot verschil: TS weigert die specifieke taak maar zit op dat moment wel gewoon achter zijn bureau zijn normale taken uit te voeren. Dat als werkweigering zien gaat dus nog wat verder dan wanneer je ergens gewoon niet voor komt opdagen.
In mijn geval heb ik ook nog eens bevestigd gekregen van juridische adviseurs en experts op arbeidsrecht dat wat ik deed geen werkweigering was op tenminste drie punten:
  • Het zou onbetaald zijn, en dus niet als werk gemakeerd kunnen worden.
  • Het zou overtijd zijn, dus buitencontractuele uren, terwijl ik eigenlijk al meer werkte dan de contractuele uren...
  • Ik had andere opties aangeboden die linea recta zijn geweigerd, met daarbij dat de optie die mij opgelegd werd fysiek niet mogelijk was.
  • Daarnaast kwam ik vanuit arbeidsparticipatie vanwege handicaps en hebben werkgevers daardoor een extra zorgplicht welke ze dus niet nakwamen.
Maar goed, ik hou er hier verder over op omdat het offtopic is.
Bottomline is dat ze het wel kunnen doen, ook al is het niet terecht. Het is dat ikzelf wel mondig ben wanneer er echt onrecht aangedaan wordt dat ik het voor mij ook goed heb kunnen oplossen en elders aan de slag kon.

• MarcoC
Hydra schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:30:
[...]

Zoals hoe de werkgever hier verantwoordelijkheden wat betreft het slechte aanname en retentiebeleid afschuift op mensen?

Het gaat hier niet om een enkele keer deployments te automatiseren. Dat is werk dat ik als dev wel vaak doe; onze services worden via Gitlab pipelines naar K8s gedeployed. Veel daarvan heb ik gemaakt. Maar wat ik niet ga doen is elke zoveel tijd met het handje shit over SSHen, of nieuwe werkomgevingen opzetten.

Waar het hier om gaat is een werkgever die OP meer werk wil laten doen voor hetzelfde geld, wat ook nog eens niet bijdraagt aan zijn carriere.

Hoe dan ook is het gewoon dom om als er al veel mensen weglopen de mensen die er nog wel zijn werk te laten doen dat ze niet leuk vinden. Dan ben je in no time ook die laatste mensen kwijt, zoals hier ook wel evident is. Dit bedrijf zit vol in het dead sea effect.
Volgens mij wordt TS niet gevraagd meer te werken, wel slimmer/anders werken. Een breder takenpakket betekent niet dat je per se méér moet doen. Misschien zijn er operationele taken die meer prioriteit hebben dan ontwikkeling van feature X, Y of Z. Ik zou van niet-junor medewerkers verwachten dat zij meedenken met de doelstellingen van het bedrijf en proactief aangeven wat zij denken dat er moet gebeuren om zo goed mogelijk te kunnen roeien met de riemen die er zijn. Als dat betekent iets minder focus op development en iets meer op operationele zaken, then so be it. En als goede developer kan je er ook over nadenken hoe je IT-infrastructuur zodanig kan inrichten dat het überhaupt minimaal onderhoud vergt waardoor je een efficiencyslag maakt.

De vraag die TS stelt voelt voor mij daarom wel richting werkweigering gaan. Wellicht dat onze ervaringen in het verleden anders zijn, en de daarbij behorende referentiekaders ook, maar als dit een bedrijf is met goede intenties en niet hun medewerkers uitknijpt, dan doe je je leidinggevenden echt geen plezier door star op je plek te blijven zitten en geen "concessies" te willen doen in een crisissituatie.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Sir_Lion schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:40:
[...]

In mijn geval heb ik ook nog eens bevestigd gekregen van juridische adviseurs en experts op arbeidsrecht dat wat ik deed geen werkweigering was
Ik zeg ook niet dat jouw geval werkweigering is, want dat is het duidelijk niet. Ik zeg alleen dat als ze het geval van de TS werkweigering noemen, dat nog overduidelijker niet zo zou zijn dan in jouw geval, want hij is gewoon aan het werk. Hij doet alleen taak 1 die zijn werkgever hem oplegt in plaats van taak 2 die ze hem ook opleggen.
MarcoC schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:45:
Misschien zijn er operationele taken die meer prioriteit hebben dan ontwikkeling van feature X, Y of Z.
Als ik het verhaal van TS lees blijkt nergens dat het management dat voor ogen heeft. "Efficiënter werken" is nogal vaak een eufemisme voor "overuren maken". Iedere realistische manager zou anders het gesprek wel ingaan met welke taken er zouden kunnen blijven liggen, in plaats van welke er allemaal extra gedaan moeten worden.

Maar goed, die olifant in de kamer kun je als werknemer natuurlijk zelf ook benoemen als wedervraag.

[Voor 34% gewijzigd door bwerg op 30-09-2021 12:00]

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
MarcoC schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:45:
[...]

...Wellicht dat onze ervaringen in het verleden anders zijn, en de daarbij behorende referentiekaders ook, maar als dit een bedrijf is met goede intenties en niet hun medewerkers uitknijpt, dan doe je je leidinggevenden echt geen plezier door star op je plek te blijven zitten en geen "concessies" te willen doen in een crisissituatie.
Als dit het geval was zou ik ook niet moeilijk doen.

Feit is dat ze haar medewerkers al eerstens niet goed behandelt waardoor er mensen vertrekken (werkdruk is er ook één van). Ten tweede is er geen moeite gedaan om de medewerkers te behouden / naar ze te luisteren om hun vertrek te voorkomen, en ten derde wordt er geen actie ondernomen om de ondercapaciteit weg te nemen behalve het werk steeds te blijven uitsmeren over de rest.

Naar mijn mening is dit een crisissituatie die voorkomen had kunnen worden als er daadwerkelijk waarde werd gehecht aan haar medewerkers. Nu wordt de kortzichtigheid van het management het probleem van de (overgebleven) medewerkers.

[Voor 4% gewijzigd door D33F op 30-09-2021 12:02]

• fastedje
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 25-11 11:46
Als systeembeheerder kan je meer fouten maken die een enorme impact kunnen hebben. Het brengt in dat soort situaties echt wel stress met zich mee, ook al ben je niet van plan je er druk over te maken. Ik zou daar niet zomaar aan beginnen en zeker niet binnen de werksfeer die je schetst.

• corporalnl
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 23:33
Geef ze de keus, oke als ik B moet doen ( wat meer tijd kost want het is niet het werk waar ik voor aangenomen ben/ gespecialiseerd ) dat betekend dat A langer duurt.
Zeg het maar.

( en daartussen kan je altijd nog rondneuzen )

• Falcon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 00:19

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wat zijn trouwens de systeembeheerder en developer rollen in dit topic een gescheiden wereld met een muur er tussen. :?

Tegenwoordig is toch DevOps steeds meer hoe bedrijven hun applicatie ontwikkeling inrichten? Met hulpmiddelen als Infra as code (vaak in combi met een cloud provider), CD/CI pipelines met geautomatiseerde quality gates & blue/green deployments en bijbehorende team cultuur.

Sinds dat ik in een applicatieontwikkeling team op deze manier met elkaar samenwerk, wil ik niet meer terug.

/side-note

"You never come second by putting other people first"

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
fastedje schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:03:
Als systeembeheerder kan je meer fouten maken die een enorme impact kunnen hebben. Het brengt in dat soort situaties echt wel stress met zich mee, ook al ben je niet van plan je er druk over te maken. Ik zou daar niet zomaar aan beginnen en zeker niet binnen de werksfeer die je schetst.
Precies dit.

Members only:

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 20:25

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Members only:

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Falcon schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:05:
Wat zijn trouwens de systeembeheerder en developer rollen in dit topic een gescheiden wereld met een muur er tussen. :?

Tegenwoordig is toch DevOps steeds meer hoe bedrijven hun applicatie ontwikkeling inrichten? Met hulpmiddelen als Infra as code (vaak in combi met een cloud provider), CD/CI pipelines met geautomatiseerde quality gates & blue/green deployments en bijbehorende team cultuur.

Sinds dat ik in een applicatieontwikkeling team op deze manier met elkaar samenwerk, wil ik niet meer terug.

/side-note
Idealiter wel inderdaad.

Members only:

• com2,1ghz
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 26-11 14:05

/side-note
Die muur is er nog steeds en zal niet zomaar verdwijnen. Zeker niet in complexere omgevingen. Je hebt alsnog OPS'ers nodig die focussen op het belangrijke deel. Beschikbaar maken van de omgevingen, gelijktrekken van de oplossingen over meerdere teams/applicaties. Dingen als backups instellen, regulieringen volgen. Resource allocation.
Zeker in een cloud wereld wil je dat iemand resource templates gaat schrijven ipv dat iedereen maar los gaat.
Zaakjes waar je als developer niet bezig wilt houden. Een developer maakt een pipeline aan en wellicht wat docker containers. Maar een Kubernetes cluster beheren en de resource allocatie in de gaten houden is meer een OPS ding.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

D33F schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:10:
[...]

Idealiter wel inderdaad.

***members only***
Maar is dan dit bedrijf nog wel de plek voor jou om te gaan groeien op dit vlak? Sta jij niet stil in jouw ontwikkeling door de harde keuzes die niet worden gemaakt om diverse redenen?

Koffie drinken en een goed gesprek bij een andere werkgever is niet vreemdgaan ;)

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

com2,1ghz schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:14:
[...]

Die muur is er nog steeds en zal niet zomaar verdwijnen. Zeker niet in complexere omgevingen. Je hebt alsnog OPS'ers nodig die focussen op het belangrijke deel. Beschikbaar maken van de omgevingen, gelijktrekken van de oplossingen over meerdere teams/applicaties. Dingen als backups instellen, regulieringen volgen. Resource allocation.
Zeker in een cloud wereld wil je dat iemand resource templates gaat schrijven ipv dat iedereen maar los gaat.
Zaakjes waar je als developer niet bezig wilt houden. Een developer maakt een pipeline aan en wellicht wat docker containers. Maar een Kubernetes cluster beheren en de resource allocatie in de gaten houden is meer een OPS ding.
Vaak zie je dan een (virtueel) platform team ontstaan, die inderdaad dat soort zaken in beheer heeft met eigen backlog/scrumproces. Maar om dit dan gelijk OPS te noemen, uiteindelijk doen zij ook een vorm van ontwikkeling/engineering.

Maar bij kleinere projecten kan dit ook heel goed bij het devops team zelf liggen.

[Voor 4% gewijzigd door Falcon op 30-09-2021 12:18]

• Hydra
Ons team werkt ook "DevOps" maar dat is gewoon niet het soort bedrijf waar OP lijkt te werken. Daarbij houdt DevOps dus gewoon niet in dat Devs het Ops werk doen. Het zijn nog steeds aparte specialismen en je kunt gewoon niet in alles tegelijkertijd goed doen.

Dat een bedrijf de devs al het ops werk wil laten doen betekent meestal dat ze DevOps ook niet echt begrepen hebben.

• Hydra
Falcon schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:15:
Maar is dan dit bedrijf nog wel de plek voor jou om te gaan groeien op dit vlak?
Hij gaf al aan op zoek te zijn. Misschien wel handig op z'n minst even alle reacties van TS te lezen.

• Hydra
Falcon schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:17:
Maar om dit dan gelijk OPS te noemen, uiteindelijk doen zij ook een vorm van ontwikkeling/engineering.
Iets deployen op Kubernetes en zelf een Kubernetes cluster opzetten en beheren zijn gewoon hele andere zaken. Dat laatste is ook gewoon geen "development". Je neemt het "code" stukje in "infra as code" denk ik ook iets te letterlijk. Het is geen software engineering.

• jan390
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 22:29
Zelfbescherming in dit geval is het belangrijkste. Vragen kunnen ze natuurlijk altijd, de vraag is hoe je ermee omgaat. Zorg ervoor dat ze van hun probleem niet jouw probleem maken!!

Als je graag development wil blijven doen, absoluut aangeven dat daar je ambitie ligt. Mochten ze je systeembeheer willen laten doen, kun je aangeven dat je daar de kennis niet voor hebt (misschien meebewegen door te melden dat je met bijv training wel basiskennis op kunt doen, maar het werk wel langzamer gaat met mogelijke fouten tot gevolg). Geef ook aan dat je dan dus geen/minder tijd hebt voor development.
Ga ook niet mee in tijdelijk overwerk. Dit gaat namelijk structureel worden.
Mocht je toch onder druk gezet worden, doe nooit ter plaatse een toezegging, maar geef aan dat je daarop terugkomt.

Sterkte

• Invisible_man
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 23:17
jan390 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:57:
Ga ook niet mee in tijdelijk overwerk. Dit gaat namelijk structureel worden.
Mocht je toch onder druk gezet worden, doe nooit ter plaatse een toezegging, maar geef aan dat je daarop terugkomt.

Sterkte
Ik ben er sowieso nooit een voorstander van om als ontwikkelaar/programmeur over te werken in verband met een hoge workload. Natuurlijk wel als er een acuut probleem is ofzo, maar bij onderbezetting niet. Na 8 uur gewerkt te hebben is de productiviteit nagenoeg nul en ook al zal je doorgaan, gaat dat weer ten koste van productiviteit in de dagen er na zodat je netto nog niets wint. En ook de impact van steeds kleine verstoringen in je werk (wat je als systeembeheerder lijkt mij wel veel krijgt) is altijd veel groter dan je zou denken. Een vraag van 2 minuten kan je wel een kwartier aan tijd kosten voordat je weer op het punt zit waar je voor de vraag zat.

Dit is voor niet programmeurs helaas altijd weer lastig te beseffen als ze het niet zelf meegemaakt hebben.

• WhatsappHack
  • Niet online
Ik snap dat je liever developer bent dan systeembeheerder, maar uiteindelijk hebben beiden zonder elkaar geen waarde en zie je dat de verantwoordelijk steeds meer als een gedeelde verantwoordelijk gezien wordt (en naar mijn mening is dat ook terecht).
Als gedeelde verantwoordelijkheid in de zin van rekening houden met elkaar (dev houdt in achterhoofd wat de code met de back-end doet en systeembeheerder probeert benodigdheden van devs in ‘t achterhoofd te houden (eg bij security policies en configuraties)) ben ik het helemaal met je eens.

Maar elkaars werk universeel overnemen: nee, dat vind ik niet. Een programmeur hoeft geen goede systeembeheerder te zijn en een systeembeheerder hoeft geen programmeur te zijn. (Wat basiskennis van beiden is echter wel heel erg handig om te hebben, zodat je elkaar onderling als team kan begrijpen en kan inspelen op elkaars benodigdheden.) Het zijn twee behoorlijk verschillende disciplines en expertises. Meestal werken specialisten in hun eigen veld beter, vakkundiger en efficiënter dan iemand die het allemaal moet doen en geacht wordt in beide gebieden een expert/specialist te zijn. Het komt alleen een stuk minder vaak voor dat ze ook daadwerkelijk expert op beide vlakken zijn dan de mensen zelf lijken te denken.

Een programmeur systeembeheer in z’n schoenen schuiven “omdat het een IT-er is” lijkt me dan ook vrij stompzinnig. Zeker als die persoon dat helemaal niet wil of denkt daar niet gekwalificeerd voor te zijn.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• evadnl
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 23-11 11:10
Members only:

• Ypuh
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 23:21
Er zijn toch 100'en werkgevers die staan te springen om IT'ers op alle niveaus? Het klinkt misschien een beetje arrogant en ik ben zeker niet het type wat bij enige tegenslag de handdoek in de ring gooit, maar in principe ben jij er niet om een structureel probleem in de bedrijfsvoering op te lossen en zitten we gelukkig in een sector waar we keuzes hebben. Loyaliteit is mooi, maar vaak ook erg situationeel aan wie het dat moment het beste uitkomt.

• MarcoC
WhatsappHack schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:42:
[...]

Als gedeelde verantwoordelijkheid in de zin van rekening houden met elkaar (dev houdt in achterhoofd wat de code met de back-end doet en systeembeheerder probeert benodigdheden van devs in ‘t achterhoofd te houden (eg bij security policies en configuraties)) ben ik het helemaal met je eens.

Maar elkaars werk universeel overnemen: nee, dat vind ik niet. Een programmeur hoeft geen goede systeembeheerder te zijn en een systeembeheerder hoeft geen programmeur te zijn. (Wat basiskennis van beiden is echter wel heel erg handig om te hebben, zodat je elkaar onderling als team kan begrijpen en kan inspelen op elkaars benodigdheden.) Het zijn twee behoorlijk verschillende disciplines en expertises. Meestal werken specialisten in hun eigen veld beter, vakkundiger en efficiënter dan iemand die het allemaal moet doen en geacht wordt in beide gebieden een expert/specialist te zijn. Het komt alleen een stuk minder vaak voor dat ze ook daadwerkelijk expert op beide vlakken zijn dan de mensen zelf lijken te denken.

Een programmeur systeembeheer in z’n schoenen schuiven “omdat het een IT-er is” lijkt me dan ook vrij stompzinnig. Zeker als die persoon dat helemaal niet wil of denkt daar niet gekwalificeerd voor te zijn.
De verantwoordelijkheid is hetzelfde: een dienst of product leveren dat voldoet aan de wensen van de gebruiker. Dat IT-mensen onderling hun taken verdelen moeten zij weten.

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Ypuh schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:52:
Er zijn toch 100'en werkgevers die staan te springen om IT'ers op alle niveaus? Het klinkt misschien een beetje arrogant en ik ben zeker niet het type wat bij enige tegenslag de handdoek in de ring gooit, maar in principe ben jij er niet om een structureel probleem in de bedrijfsvoering op te lossen en zit we gelukkig in een sector waar we keuzes hebben. Loyaliteit is mooi, maar vaak ook erg situationeel wie het dat moment het beste uitkomt.
Members only:

[Voor 8% gewijzigd door D33F op 30-09-2021 14:58]

• makooy
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 23:29
Je bent toch al aan het zoeken? Dan is weggestuurd worden toch niet zo erg? dan ben je in 1x hier vanaf EN krijg je een zakje geld mee :X

Toon Thermostaat Expert | ToonWiki.nl

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
makooy schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:58:
[...]

Je bent toch al aan het zoeken? Dan is weggestuurd worden toch niet zo erg? dan ben je in 1x hier vanaf EN krijg je een zakje geld mee :X
Members only:

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 21:40
Snel wegwezen dus en in de tussentijd doen wat er (redelijkerwijs) verwacht wordt. :)

• Lethalis
  • Registratie: april 2002
  • Niet online
@D33F
Laat jezelf niet gek maken. Dat is heel lastig en weet ik alles van, maar let iig goed op jezelf.

Ik werk voor een kleine organisatie en heb mede daardoor ook systeembeheertaken naast mijn functie als developer. En ja, het is lastig die taken goed uit te voeren. Dat gebeurt dan dus ook niet altijd even goed :+ Software development heeft in principe altijd voorrang.

Tot nu toe ben ik daar ook niet echt op afgerekend. Er is weleens wat fout gegaan, omdat ik bijvoorbeeld de back-ups niet goed in de gaten heb gehouden. Dat soort ongein. Maar ja, ik kan niet alles doen.

Ik probeer het wel zoveel mogelijk allemaal te automatiseren, ook de monitoring ervan. Zodat we in 1 oogopslag kunnen zien of er ergens iets aan de hand is. En ik heb dan ook een centrale logging etc. Maar ik ben in de eerste plaats een developer. Het kan daardoor gebeuren dat ik op de harde manier bepaalde dingen leer qua systeembeheer (wat handig is en wat niet).

En meestal is dat dan achteraf... "asjemenou, ik wist niet dat dit ook kon gebeuren" :D

Ach ja... ik ben er niet voor aangenomen. Ik rammel wel weer iets in elkaar en dan gaan we weer verder.

Even a broken clock is right twice a day.

• Blue-eagle
  • Niet online
Beste Tweakers,

Jeetje, dat klinkt niet als een leuke baan om te hebben. Wanneer ben jijzelf aan de beurt?
Ik mag aannemen dat jij door te blijven ieder jaar (ook dankzij meer werk op je nemen) een gemiddelde salarisverhoging van 15% per jaar hebt weten te krijgen?

Niet?

Is het tenminste de gemiddelde +3% per jaar? Vast ook niet, vermoed ik zo, want bezuinigingen.
Klinkt heel erg onprettig.
Tot op zekere hoogte, maar niet stelselmatig. Ik zou weigeren. Anderen zouden opleidingen eisen. En weer anderen zouden het gewoon doen, met alle gebreken van dien.
***members only***
Ja en nee. Waar nood hoog is moet je soms bijbenen. Daar is niets mis mee, maar dan moet je wel kunnen verwachten dat er een stelselmatige oplossing komt en dat het probleem niet stelselmatig wordt of blijft.

Ik zou heel erg hard wegrennen. Alles is beter dan je huidige situatie.

• WhatsappHack
  • Niet online
MarcoC schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:54:
[...]
De verantwoordelijkheid is hetzelfde: een dienst of product leveren dat voldoet aan de wensen van de gebruiker. Dat IT-mensen onderling hun taken verdelen moeten zij weten.
Met die redenatie kan je een vakkenvuller ook op de bakkersafdeling zetten zonder verdere training.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• Mistraller
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 00:08
Bouke-p schreef op donderdag 30 september 2021 @ 08:59:
[...]

maar je hoeft van een developer ook niet te verwachten dat hij systeembeheer er even naast gaan doen. Ja, het zijn beide IT banen maar daar houd het ook wel op.
Bij ons wat dat ook de bedoeling; we noemen het DevOps. Succes allen! Zijn ook best wat mensen om vertrokken. En tja, lastig om anderen te vinden.

Nog zo'n mooie term: T-shape. ;)

[Voor 23% gewijzigd door Mistraller op 30-09-2021 15:23]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Blue-eagle schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:12:
[...]

Jeetje, dat klinkt niet als een leuke baan om te hebben. Wanneer ben jijzelf aan de beurt?

[...]

Ik mag aannemen dat jij door te blijven ieder jaar (ook dankzij meer werk op je nemen) een gemiddelde salarisverhoging van 15% per jaar hebt weten te krijgen?

Niet?

Is het tenminste de gemiddelde +3% per jaar? Vast ook niet, vermoed ik zo, want bezuinigingen.

[...]

Klinkt heel erg onprettig.

[...]

Tot op zekere hoogte, maar niet stelselmatig. Ik zou weigeren. Anderen zouden opleidingen eisen. En weer anderen zouden het gewoon doen, met alle gebreken van dien.

[...]

Ja en nee. Waar nood hoog is moet je soms bijbenen. Daar is niets mis mee, maar dan moet je wel kunnen verwachten dat er een stelselmatige oplossing komt en dat het probleem niet stelselmatig wordt of blijft.

Ik zou heel erg hard wegrennen. Alles is beter dan je huidige situatie.
Members only:

[Voor 3% gewijzigd door D33F op 30-09-2021 15:30]

• MarcoC
WhatsappHack schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:19:
[...]

Met die redenatie kan je een vakkenvuller ook op de bakkersafdeling zetten zonder verdere training.
Met enige training is dat dan ook volkomen normaal. Als je een bakkerscursus weigert als vakkenvuller terwijl er daar een groot personeelstekort is, dan is dat een vorm van werkweigering. Als jij weigert activiteiten uit te voeren op een aangrenzend vakgebied of daar ook maar enige toereikende hand voor uit te steken omdat je het niet jouw taak vindt, dan is dat ook een vorm van werkweigering.

[Voor 4% gewijzigd door MarcoC op 30-09-2021 15:36]

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Bij deze wil ik iedereen bedanken voor hun feedback en tips! Ik weet wat mij te doen staat, en waar ik tussentijds rekening mee moet houden ;)

• WhatsappHack
  • Niet online
MarcoC schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:35:
[...]
Met enige training is dat dan ook volkomen normaal.
Ah, maar dat is een heel ander verhaal dan wat je eerst zei. Een werknemer omscholen voor een bepaalde functie is compleet andere koek dan verwachten dat elke IT-er maar elke functie van elke willekeurige andere IT-er, ondanks dat die in een compleet ander specialisme zit, kan overnemen zonder verdere scholing en dat "een gedeelde verantwoordelijkheid" is.

• MarcoC
WhatsappHack schreef op donderdag 30 september 2021 @ 18:07:
[...]

Ah, maar dat is een heel ander verhaal dan wat je eerst zei. Een werknemer omscholen voor een bepaalde functie is compleet andere koek dan verwachten dat elke IT-er maar elke functie van elke willekeurige andere IT-er, ondanks dat die in een compleet ander specialisme zit, kan overnemen zonder verdere scholing en dat "een gedeelde verantwoordelijkheid" is.
Omscholen is niet wat ik bedoel. Stap uit de passengers' seat van middelmatigheid.

• WhatsappHack
  • Niet online
MarcoC schreef op donderdag 30 september 2021 @ 18:08:
[...]

Omscholen is niet wat ik bedoel. Stap uit de drivers' seat van middelmatigheid.
Dan zul je misschien wat duidelijker moeten zijn wat je dan wel bedoelt/wil zeggen, want tot dusver slaat het als een tang op een varken.

• powerboat
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 00:02
Een ding wat ik in al die jaren heb geleerd is dat je "HARD voor zaak moet zijn, want de zaak is ook HARD voor jou". :z

Effin zonder gekheid, als je hiervan een post van maakt, betekend het eigenlijk dat je niet meer op je plek zit.

Ga lekker iets anders zoeken en ga iets doen wat je leuk vind. Je moet waarschijnlijk nog lang genoeg. ;)

• MarcoC
WhatsappHack schreef op donderdag 30 september 2021 @ 18:16:
[...]

Dan zul je misschien wat duidelijker moeten zijn wat je dan wel bedoelt/wil zeggen, want tot dusver slaat het als een tang op een varken.
Het slaat nergens op om te zeggen dat je moet "omscholen". Ik doe elke dag dingen die ik nog nooit gedaan heb zonder daar ooit een cursus voor te hebben gevolgd. Systeembeheer is ook weer geen rocket science en voor een groot gedeelte hetzelfde vakgebied als development. Doe wat nodig is en stop met zeuren :S ?

[Voor 4% gewijzigd door MarcoC op 30-09-2021 20:16]

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

MarcoC schreef op donderdag 30 september 2021 @ 20:16:
Systeembeheer is ook weer geen rocket science en voor een groot gedeelte hetzelfde vakgebied als development. Doe wat nodig is en stop met zeuren :S ?
Zoals genoemd komen er bij systeembeheer vaak andere verwachtingen en risico's kijken. Als er zaterdagochtend een storing of hack is op je IT-omgeving zal een systeembeheerder eerder in actie moeten komen dan een software engineer. Stopt de werkgever dan ook met zeuren als je dat maandagochtend een keer gaat fixen?

• Bouke-p
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 21:15
MarcoC schreef op donderdag 30 september 2021 @ 20:16:
[...]

Het slaat nergens op om te zeggen dat je moet "omscholen". Ik doe elke dag dingen die ik nog nooit gedaan heb zonder daar ooit een cursus voor te hebben gevolgd. Systeembeheer is ook weer geen rocket science en voor een groot gedeelte hetzelfde vakgebied als development. Doe wat nodig is en stop met zeuren :S ?
Beide IT ja, zoals ik al eerder postte, maar de meeste developers die ik ken zijn echt geen systeembeheerders.
een applicatie installeren gaat ze wel lukken, maar complexe storingen oplossen is gewoon niet hun vak(om maar iets te noemen).

• MarcoC
Bouke-p schreef op donderdag 30 september 2021 @ 22:20:
[...]

Beide IT ja, zoals ik al eerder postte, maar de meeste developers die ik ken zijn echt geen systeembeheerders.
een applicatie installeren gaat ze wel lukken, maar complexe storingen oplossen is gewoon niet hun vak(om maar iets te noemen).
99% van de tijd zijn systeembeheerders niet bezig complexe storingen op te lossen. Denk je echt dat ze in Silicon Valley "system administrators" en "developers" aannemen? Iedereen is daar gewoon software engineer. Logisch. Ongetwijfeld met verschillende expertises en niet iedereen kan elkaar 1-op-1 vervangen, maar dat hoeft ook niet.

Prima als je zenuwachtig wordt van systeembeheertaken, maar dan ook niet over 5 jaar klagen dat de rek uit je carrière is. Je moet begrijpen dat het onderscheid tussen "systeembeheer" en "ontwikkelaars" iets is wat "we" zelf bedacht hebben in de IT. Niemand heeft daar wat aan behalve wijzelf zodat we een schutting hebben om dingen overheen te gooien en lekker te klagen.

Het verbaast me dat "DevOps" in dit topic blijkbaar iets is waar mensen zenuwachtig van worden. Dan loop je echt achter de feiten aan.

[Voor 4% gewijzigd door MarcoC op 30-09-2021 23:34]

• Pizza_Boom
MarcoC schreef op donderdag 30 september 2021 @ 23:34:
Prima als je zenuwachtig wordt van systeembeheertaken, maar dan ook niet over 5 jaar klagen dat de rek uit je carrière is. Je moet begrijpen dat het onderscheid tussen "systeembeheer" en "ontwikkelaars" iets is wat "we" zelf bedacht hebben in de IT. Niemand heeft daar wat aan behalve wijzelf zodat we een schutting hebben om dingen overheen te gooien en lekker te klagen.

Het verbaast me dat "DevOps" in dit topic blijkbaar iets is waar mensen zenuwachtig van worden. Dan loop je echt achter de feiten aan.
Leuk in de IT, maar in een doorsnee bedrijf is systeembeheerder een volwaardige functie die meer raakvlakken kent met de helpdesk dan met het zijn van ontwikkelaar. Het verbaast mij dat je het zo als 1 functie ziet. Wat denk je, bij een school ofzo, dat daar een systeembeheerder lekker mag gaan hobbyen op nieuwe software? Die wordt simpelweg ingekocht, op aanvraag van de opleidingen, en de systeembeheerder heeft te zorgen dat het werkt. De mannen die daar systeembeheer doen lopen een groot deel van de tijd door het pand heen om te zorgen dat de troep blijft werken.

De systeembeheerder die mijn werkgever inhuurt vindt het wel eens leuk om wat te hobbyen, maar is hoofdzakelijk systeembeheerder. Als mijn netwerk opeens niet meer werkt, bel ik hem. Als de mail het niet doet, bel ik hem.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Iedereen is daar gewoon software engineer. Logisch.
Je kan het wel heel vaak blijven roepen maar dit is bij veel bedrijven gewoon niet de praktijk. Je gaat geen java-developers laptops, netwerkapparatuur of servers laten bestellen en installeren of storingen laten verhelpen. Logisch.

Verder negeer je mijn post: leuk dat je 99% van de tijd geen storingen verhelpt, maar hoe ga je om met taken die wel buiten werktijd vallen? Is het prima dat iemand die het IT-landschap niet zo goed kent even een dag vertraging heeft bij het oplossen van een storing, omdat hij nog even moet uitzoeken hoe alles werkt, of omdat hij weekend aan het vieren is?

En over dat over 5 jaar de rek uit je carrière is (naast dat ik dat vanwege bovenstaande sowieso al onzin vindt): hoeveel carrière zie jij überhaupt nog voor je binnen een bedrijf dat aftakelt en je tegen burn-outs laat aanhikken? Eerst maar eens een andere baan zoeken voordat er wordt nagedacht over carrière en ontwikkeling...

• MarcoC
Pizza_Boom schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 08:24:
[...]
Leuk in de IT, maar in een doorsnee bedrijf is systeembeheerder een volwaardige functie die meer raakvlakken kent met de helpdesk dan met het zijn van ontwikkelaar. Het verbaast mij dat je het zo als 1 functie ziet. Wat denk je, bij een school ofzo, dat daar een systeembeheerder lekker mag gaan hobbyen op nieuwe software? Die wordt simpelweg ingekocht, op aanvraag van de opleidingen, en de systeembeheerder heeft te zorgen dat het werkt. De mannen die daar systeembeheer doen lopen een groot deel van de tijd door het pand heen om te zorgen dat de troep blijft werken.

De systeembeheerder die mijn werkgever inhuurt vindt het wel eens leuk om wat te hobbyen, maar is hoofdzakelijk systeembeheerder. Als mijn netwerk opeens niet meer werkt, bel ik hem. Als de mail het niet doet, bel ik hem.
Het is maar net wat je interpretatie van systeembeheer is. Jij gaat uit van kwade intentie en denkt dat de werkgever TS laptops gaat laten bestellen. Ik denk dat werkgever aan TS vraagt om operationele taken uit te voeren ten behoeve van het functioneren van de applicatie die hij normaal gesproken ontwikkelt.
bwerg schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:02:
[...]

Je kan het wel heel vaak blijven roepen maar dit is bij veel bedrijven gewoon niet de praktijk. Je gaat geen java-developers laptops, netwerkapparatuur of servers laten bestellen en installeren of storingen laten verhelpen. Logisch.

Verder negeer je mijn post: leuk dat je 99% van de tijd geen storingen verhelpt, maar hoe ga je om met taken die wel buiten werktijd vallen? Is het prima dat iemand die het IT-landschap niet zo goed kent even een dag vertraging heeft bij het oplossen van een storing, omdat hij nog even moet uitzoeken hoe alles werkt, of omdat hij weekend aan het vieren is?

En over dat over 5 jaar de rek uit je carrière is (naast dat ik dat vanwege bovenstaande sowieso al onzin vindt): hoeveel carrière zie jij überhaupt nog voor je binnen een bedrijf dat aftakelt en je tegen burn-outs laat aanhikken? Eerst maar eens een andere baan zoeken voordat er wordt nagedacht over carrière en ontwikkeling...
Voor jou geldt hetzelfde als wat ik hierboven zeg. Het enige wat TS aangeeft is dat hij "systeembeheertaken" erbij gevraagd wordt te doen. Wat zijn systeembeheertaken? Het lijkt mij dat werkgever zal vragen om taken op te pakken die te maken hebben met het product of de dienst waar hij nu aan werkt, en zorg te dragen voor operationele continuïteit. Jullie interpreteren dat blijkbaar als laptops bestellen of wifi-apparatuur installeren. Dat laatste lijkt me heel sterk. Dat is geen eens systeembeheer maar werkplekbeheer of facilitair management.

[Voor 39% gewijzigd door MarcoC op 01-10-2021 10:16]

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

MarcoC schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:14:
Dat is geen eens systeembeheer maar werkplekbeheer of facilitair management.
Oke, dus er is geen grens tussen software engineering en systeembeheer maar systeembeheer en werkplekbeheer is ineens iets heel anders. :P (fun fact, bij ons is daar nou net weer geen grens tussen.)

Verder: als gezegd wordt dat het bedrijf niet luistert naar zijn werknemers, mensen probeert dingen in de schoenen te schuiven waar ze geen ambities in hebben en dat werknemers steeds meer werkdruk krijgen en tegen burn-outs aanhikken zie ik niet echt reden om welke aanname dan ook te maken, en zeker niet de aanname dat het allemaal wel heel leerzaam en interessant zal zijn. Duidelijke afspraken, verwachtingsmanagement en prioriteiten communiceren (welke taken gaan voor en welke mogen blijven liggen).

• Kneddah
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 22:49
[...]
Voor jou geldt hetzelfde als wat ik hierboven zeg. Het enige wat TS aangeeft is dat hij "systeembeheertaken" erbij gevraagd wordt te doen. Wat zijn systeembeheertaken? Het lijkt mij dat werkgever zal vragen om taken op te pakken die te maken hebben met het product of de dienst waar hij nu aan werkt, en zorg te dragen voor operationele continuïteit. Jullie interpreteren dat blijkbaar als laptops bestellen of wifi-apparatuur installeren. Dat laatste lijkt me heel sterk. Dat is geen eens systeembeheer maar werkplekbeheer of facilitair management.
TS opent hier een topic, omdat hij deze systeembeheer taken niet wil doen. Hoe die taken dan verder ingevuld worden is toch totaal niet relevant?

• Pizza_Boom
Het is maar net wat je interpretatie van systeembeheer is. Jij gaat uit van kwade intentie en denkt dat de werkgever TS laptops gaat laten bestellen. Ik denk dat werkgever aan TS vraagt om operationele taken uit te voeren ten behoeve van het functioneren van de applicatie die hij normaal gesproken ontwikkelt.
Ik zou het fijn vinden als je mij geen woorden in de mond legt, zeker het feit dat je vindt dat het door mij gegeven inzicht meteen een kwade intentie is. Het is handig je tunnelvisie omtrent IT los te laten, er zijn meer bedrijven dan alleen IT bedrijven. Ik geef slechts aan wat een systeembeheerder aan taken heeft bij een organisatie waar IT slechts ondersteunend is, zoals waar ik altijd al werkzaam ben geweest. Wij hebben geen softwareontwikkelaars, geen devops. Wij hebben een werkvoorbereiding die tekeningen maken en het eigen systeem inhoudelijk bijhouden, wat ondersteunende functies die o.a. in excel e.e.a. maken en koppelen, maar ERP, CAD, etc wordt ingekocht. En een fabriek die daadwerkelijk tastbare producten produceert, veel herrie maakt en af en toe lekker vies is. Voor de custom layer die over een van de CAD programma's heen ligt, is des tijds simpelweg een opdracht uitgezet. Toch loopt er bij ons een systeembeheerder, die letterlijk het hele systeem beheert. Van de server tot nieuwe schermen, van de wifi tot de printer in de fabriek.

[Voor 13% gewijzigd door Pizza_Boom op 01-10-2021 10:30]

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Pizza_Boom schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 08:24:
[...]

Members only:

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
[...]

99% van de tijd zijn systeembeheerders niet bezig complexe storingen op te lossen. Denk je echt dat ze in Silicon Valley "system administrators" en "developers" aannemen? Iedereen is daar gewoon software engineer. Logisch. Ongetwijfeld met verschillende expertises en niet iedereen kan elkaar 1-op-1 vervangen, maar dat hoeft ook niet.

Members only:

• GrooV
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 21:54
Duidelijk, dit valt dan ook niet meer binnen Devops zoals door anderen hier wordt aangegeven.

ik zou aangeven dat je best wil helpen maar je er geen kennis van hebt, geef aan dat je hier voor moet inleren en je ook niet de eindverantwoordelijkheid van kan dragen. Laat je eerst maar inwerken door iemand anders. Ook is het lastig om steeds te switchen van context tussen totaal verschillende werkzaamheden die je dan moet uitvoeren, dit komt je productiviteit niet te goede.

Vooral constructief blijven, steeds de bal niet bij jou leggen en ondertussen lekker verder zoeken. Je baas wil dat jij dit werk gaat doen, dan moet hij er voor zorgen dat je dit goed kan uitvoeren. En nee dit is niet door overuren te maken

• Xqlusive
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 26-11 17:22
[...]

Sorry, maar dit is echt de grootste onzin! Binnen een groot bedrijf (jij noemt Silicon Valley) zit er echt een wereld van verschil tussen developers en systeembeheerders. Het inrichten en beheren van de volledige (cloud) software/hardware configuratie met alle security overwegingen lijkt in de verste verte niet op wat een developer doet. Ja, ze zitten beide achter een computer, maar daar is het ook wel mee gezegd. Hun tools zijn compleet anders, tevens is compleet andere kennis nodig voor de verschillende taken.

Binnen een klein bedrijf waar alles houtje touwtje aan elkaar hangt kan ik me voorstellen dat de rollen dichter bij elkaar liggen. Maar binnen corporates waar gigantisch complexe (cloud) netwerken/platformen zijn opgetuigd zit er echt een wereld van verschil tussen een developer en een systeembeheerder.

edit: nog even een toegift:
Dan nog even over je 'carrière uitspraak': Als je je serieus carrière wil maken als high end developer dan moet je je niet gaan bezighouden (laten afleiden) met systeembeheer. Het (ontwikkel) platform, de computing power, database onderhoud, koppeling van systemen, de deployment omgeving, noem maar op (en het onderhoud van al die zaken) leidt alleen maar af van het daadwerkelijke werk waarvoor een goede developer wordt aangenomen.

Een professionele corporate IT oplossing bouw je niet alleen, elk onderdeel vergt gigantisch veel specialistische kennis en kunde. Een developer is slechts een onderdeel van die keten.

[Voor 15% gewijzigd door Xqlusive op 01-10-2021 11:05]

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Hydra schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:45:
[...]

Iets deployen op Kubernetes en zelf een Kubernetes cluster opzetten en beheren zijn gewoon hele andere zaken. Dat laatste is ook gewoon geen "development". Je neemt het "code" stukje in "infra as code" denk ik ook iets te letterlijk. Het is geen software engineering.
Ons project is dermate nog in begin stadium en relatief klein, dat dit wel prima bij ons in het team past. Wij laten dan ook maandelijk een maintenance pbi voor K8s infra (ingress, cluster, helmcharts etcetra) terugkomen als spike. Mocht daaruit blijken dat er grotere wijzigingen nodig zijn, zal daar een aparte PBI naast komen te staan. Allemaal onderdeel van het portfolio proces als technische/architect wijzigingen. Prioritering in samen spraak tussen techlead en po'er.

In principe mag iedereen binnen ons DevOps team daarmee aan de slag. De wijzigingen zullen in PR verschijnen, iedereen wordt uitgenodigd om te reviewen en binnen de pipelines zitten quality gates op een bepaald niveau.

Werk je met 10 devops teams op 1 k8s cluster, dan is een (virtueel) platform vaak wel de way to go.. maar daarin zitten dan vaak een paar devops engineers in die vanuit de andere 10 devops teams daar de capaciteit voor krijgen.

Alles valt te leren, en das dan ook de doelstelling .. wil jij kennis opbouwen voor de maintenance van k8s.. dan zorgen we dat er gepaired wordt met een iemand die de kennis al heeft.

[Voor 5% gewijzigd door Falcon op 01-10-2021 11:16]

• Hydra
Falcon schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:15:
Alles valt te leren, en das dan ook de doelstelling ..
Alles kan maar als iemand niet dat bepaalde interessegebied heeft, dan kan je iemand daar niet toe dwingen. Daar gaat het om. En het gaat in het geval van de TS ook helemaal niet om 'devops' maar om gewoon basaal systeembeheer. Dit is dus geen kwestie van 'leren' (dat werk kunnen de meeste devs prima) maar gewoon een kwestie van dat het werk is dat je niet wil doen.

Als werkgever dan zeggen "ja maar dat moet toch!" leidt er alleen maar toe dat mensen gewoon weggaan. Je redeneert helemaal vanuit een theoretische positie die niks te maken heeft met de situatie van TS.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Hydra schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:18:
[...]

Alles kan maar als iemand niet dat bepaalde interessegebied heeft, dan kan je iemand daar niet toe dwingen. Daar gaat het om. En het gaat in het geval van de TS ook helemaal niet om 'devops' maar om gewoon basaal systeembeheer. Dit is dus geen kwestie van 'leren' (dat werk kunnen de meeste devs prima) maar gewoon een kwestie van dat het werk is dat je niet wil doen.

Als werkgever dan zeggen "ja maar dat moet toch!" leidt er alleen maar toe dat mensen gewoon weggaan. Je redeneert helemaal vanuit een theoretische positie die niks te maken heeft met de situatie van TS.
Ik haakte dan ook in op de comment van TS:

Members only:

Daar lees ik dat @D33F wel voor verandering is en modernisering, daarnaast lees ik vooral dat dit niet makkelijk gaat gebeuren bij zijn huidige werkgever. Daarna rade ik hem dan ook aan om misschien juist meer richting een werkgever/project te gaan die daar wel op koerst. That's all.

• MarcoC
Ik werk juist bij een organisatie met meer dan 2.000 werknemers. Specialisatie is waardevol, maar uiteindelijk wil je multidisciplinaire teams die verantwoordelijkheid dragen voor de waarde die het product of de dienst creëert. Dat betekent dat dev en ops vaak in 1 team zitten. Gedeelde verantwoordelijkheid voor dev en ops is heel achterhaald. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen specialisaties bestaan, maar het wil zeggen dat 1 team verantwoordelijk is en developers niet hun werk over de schutting gooien naar "ops".

• MarcoC
Xqlusive schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:44:
[...]

Sorry, maar dit is echt de grootste onzin! Binnen een groot bedrijf (jij noemt Silicon Valley) zit er echt een wereld van verschil tussen developers en systeembeheerders. Het inrichten en beheren van de volledige (cloud) software/hardware configuratie met alle security overwegingen lijkt in de verste verte niet op wat een developer doet. Ja, ze zitten beide achter een computer, maar daar is het ook wel mee gezegd. Hun tools zijn compleet anders, tevens is compleet andere kennis nodig voor de verschillende taken.

Binnen een klein bedrijf waar alles houtje touwtje aan elkaar hangt kan ik me voorstellen dat de rollen dichter bij elkaar liggen. Maar binnen corporates waar gigantisch complexe (cloud) netwerken/platformen zijn opgetuigd zit er echt een wereld van verschil tussen een developer en een systeembeheerder.

edit: nog even een toegift:
Dan nog even over je 'carrière uitspraak': Als je je serieus carrière wil maken als high end developer dan moet je je niet gaan bezighouden (laten afleiden) met systeembeheer. Het (ontwikkel) platform, de computing power, database onderhoud, koppeling van systemen, de deployment omgeving, noem maar op (en het onderhoud van al die zaken) leidt alleen maar af van het daadwerkelijke werk waarvoor een goede developer wordt aangenomen.

Een professionele corporate IT oplossing bouw je niet alleen, elk onderdeel vergt gigantisch veel specialistische kennis en kunde. Een developer is slechts een onderdeel van die keten.
Mijns inziens zit je er volledig naast. Het enige wat telt is de waarde die gecreëerd wordt voor de klant, en daar zijn platforms, compute en onderhoud net zo essentieel voor als development werk. Hoe kan je nou zeggen dat je je hierdoor niet moet laten "afleiden"? Wat is de waarde van jouw product als de database platligt? Wat heb je eraan als de klant boos opbelt omdat de integratietests niet hebben afgevangen dat een essentiële feature niet meer werkt? Of als elke ochtend om 9u de app traag is omdat er een blijkbaar een cronjob draait? Neem ownership. Neem verantwoordelijkheid. Dat wil niet zeggen dat je zelf alle problemen moet oplossen, maar wel dat je je over de hele keten druk moet maken. Een CEO is eindverantwoordelijk voor het hele bedrijf maar logt ook niet in op de databaseserver om te kijken waarom de boel platligt. Maar hij is wel verantwoordelijk. Als je vindt dat operationele zaken "afleiden" toon je m.i. weinig verantwoordelijkheid.
Pagina: 1 2 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee