Ananda brushless motor controller 16km/h restrictie weg doen

Pagina: 1
Acties:

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-04 20:53
Hoi,

Ik heb recent een Makita BBY180 elektrische plooifiets gekocht. Zie een ander topic van mij daarover.

Nu stopt de motor met ondersteunen op 16km/h en dat zou ik graag wat willen verleggen naar 20km/h~25km/h. In de fiets zit een Ananda 1817DLC-7MF0 motor controller. Ik kan solderen en zo maar daar houdt het ongeveer op voor mij. Heeft iemand enig idee hoe je daar aan begint?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C8dP9srq7cKM10AHg5Hm06fsGqE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d9EYdwsGzufJAzEOwVuKeGoB.jpg?f=fotoalbum_large

Online valt er weinig of niets te vinden over deze specifieke controller. Op aliexpress.com vind je alleen 36V/48V controllers.

Ik vermoed dat het 2 richtingen uit kan gaan. Ofwel vind ik een manier met jumpers oid om de restrictie eraf te halen, ofwel een andere controller en bedieningspaneel erin waarmee het wel kan. Alleen weet ik niet of een 36V controller ook op 18V spanning gelukkig is.

Ik zou de 2 18V batterijen in serie ipv parallel kunnen hangen. Alleen weet ik niet of het motortje daar gelukkig van gaat worden. Ik vermoed dat die liever 18V dan 36V gaat hebben.

Maar goed, alle input is welkom :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06:10
Weet je hoe de snelheid gemeten word? Ik zou eens kijken of daar niets te "hacken" valt.
Als hij denkt dat hij 5 gaat, terwijl je 10 gaat, ben je er ook.

Ik heb wel eens gezien dat het gemeten word met een magneetring, en dat ze gewoon de helft van de magneetjes er uit halen. (om en om) Dan meet hij ineens nog maar de halve snelheid.

[ Voor 7% gewijzigd door WEBGAMING op 29-09-2021 17:56 ]

• bucovaina89
Op de trapas vond ik inderdaad magneetjes. op de as van het achterwiel helaas niets te zien.

• Willboirdt
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:55
De magneten bij je trapas zijn van de rotatie sensor. Ook wel passensor genoemd. Die meet of je aan het trappen ben en of hij ondersteuning moet geven.
Meestal zit er voor de snelheid in het achterwiel 1 magneet.
Of zit het in de motor ingebouwd.

De max snelheid van de motor kan omhoog door het voltage te verhogen. Maar of hij dat leuk vind is een 2e

Soms kan je de controller opnieuw programmeren zodat hij harder kan.

• bucovaina89
Ik zie niets speciaal aan het achterwiel. Zou dat moeten opvallen zoals een magneet van een kilometerteller voor de fiets?

Indien ja, vermoed ik dat het in de motor gaat zitten.

• Willboirdt
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:55
Inderdaad zo'n magneet.

• bucovaina89
Ik heb een pagina gevonden van de Geoby Urbanlite 1606. De Makita BBY180 die daarop gebaseerd is, heeft hoogstwaarschijnlijk dezelfde motor. De batterij op de Geoby heeft een 36V Panasonic batterij. Dus ik heb een erg sterk vermoeden dat deze fiets ook een 36V motor heeft, alleen hangt er nu een 18V controller op.

Als ik de connectie tussen de twee 18V makita batterijen van parallel naar serieel hersoldeer en dan het bedieningspaneel en controller vervang door eentje van aliexpress die 36V/250W is, dan denk ik wel dat ik ben waar ik wil geraken. Het lijkt me ook niet onoverkomelijk moeilijk als de connectie van de motor naar de controller relatief universeel is voor 36V/250W motoren en er een handleiding bij zit natuurlijk.

Weet iemand een 36V/250W controller die relatief eenvoudig programmeerbaar is? Daarmee bedoel ik minstens de wielomtrek juist zetten en de max snelheid op ~25km zetten (meer wil je volgens mij niet op die fiets :).

En weet iemand toevallig of de kabels tussen de motor en controller relatief standaard zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michel broeders
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-12-2024
Hoi Allemaal.

Ik heb ook de makita BBY180,
heb er een 54 tands voortandwiel op gezet.
(fietst stukken fijner.)
maar de ondersteuning valt uit na 16km per uur.
dus mijn vraag is zijn jullie al verder met het uitzoeken van hoe hij sneller kan rijden +- 25km
in ieder geval al bedankt voor de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Ah leuk te horen dat er nog iemand is met een BBY180 :)

Ik ben er nog niet verder mee geraakt. Ik vrees ergens dat het neer gaat komen op een volledig nieuwe besturing kopen omdat 18V controllers erg zeldzaam zijn. Dus 36V (batterijen in serie zetten ipv parallel), andere controller erop, andere bedieningspaneel erop en gaan met die banaan (in de hoop dat de motor zelf wel 36V is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Ik bedacht me net dat dit misschien iets is voor een Arduino/Micro Controller en gewoon zelf een controller te maken.
Pagina: 1