Raarste elektrische vouwfiets ever :)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-05 06:41
OK deze moest ik ff sharen :P .

Gisteren gaan kijken voor een elektrische vouwfiets van het station naar het werk/thuis te rijden. Deze wilde ik gewoon echt hebben omdat ik al een hoop Makita batterijen heb liggen en het gewon té grappig is om waar te zijn :P . Bij aankomst bij de verkoper bleek de fiets niets te doen wat voor beiden vervelend was want ik wilde een werkende fiets, en de verkoper voelde zich natuurlijk ook rot. We hebben hem wat uit elkaar gevezen maar de oorzaak niet kunnen vinden ter plaatse. De verdere technische/mechanische staat is gewoon top. De fiets had volgens de verkoper letterlijk 0km gereden en dat zag je effectief aan de banden.

Uiteindelijk zijn we overeen gekomen dat ik hem toch mee ging nemen voor een fors lager bedrag en het risico op mij ging nemen dat het een total loss kon zijn en ik hoogstwaarchijnijk ook niet terecht ging kunnen bij de fietsenmaker, noch de standaard doe-het-zelfzaak :X . Gisterenavond ben ik met de schroevendraaier en soldeerbout tot 23:30 in de weer geweest en heb bleek gewoon corrosie op de blasbuis-zekering. Ik heb bij wijze van test de zekeringhouder uit het circuit gesoldeerd en gewoon zo beide contacten vastgesoldeerd ( I know, I know, ... spare me the rant ) om hem te testen, en waarempel hij doet het gewoon helemaal zoals je zou verwachten _/-\o_ . Midden in de nacht nog rap een testrit gedaan. Dan vandaag op Amazon voor 20 euro een zekeringhouder, krimpkousen en wat extra zekeringen gekocht, totale reparatieprijs: 20 euro en een dikke glimlach.

Dus kortom voor geen geld en met een portie geluk een goede elektrische vouwfiets gescoord (van Makita nog wel _/-\o_ :+ ).

Nu hoop ik dat ik vooraan een groter blad kan steken want het verzet is echt niet voorzien op snelheden boven de 20km/h. De handleiding zegt zelfs dat als je bergaf gaat en sneller gaat dan 16km/h je dient te stoppen met trappen. Weet iemand toevallig waarom? Stel dat ik een groter blad erop krijg en comfortabel 22km/h op eigen kracht kan rijden, zou ik daar de motor/controller mee stuk kunnen maken als die aan staat en niets doet omdat de max snelheid is overschreden?

:*) :*) :*) :*)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EwaJJHmLkeJVOEe6kr53BpT9T5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Ryi4SAm19wwcTrSICtfZeFZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QzTG65wLX6J9BW3zqjuJd36rKcI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w1EJcrQgfbhCKlBwxvXup4oq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

bucovaina89 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:21:
OK deze moest ik ff sharen :P .

Nu hoop ik dat ik vooraan een groter blad kan steken want het verzet is echt niet voorzien op snelheden boven de 20km/h. De handleiding zegt zelfs dat als je bergaf gaat en sneller gaat dan 16km/h je dient te stoppen met trappen. Weet iemand toevallig waarom? Stel dat ik een groter blad erop krijg en comfortabel 22km/h op eigen kracht kan rijden, zou ik daar de motor/controller mee stuk kunnen maken als die aan staat en niets doet omdat de max snelheid is overschreden?
Ik denk dat de fiets boven die snelheid gewoon niet veilig genoeg is, gezien de kleine bandjes en mini-(blokjes)remmen kan ik me dat wel voorstellen :)

Verder wel coole vouwfiets 8)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:40

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Wat ik mij vooral afvraag. Hoe lang doe je op twee van die accu's?

Professioneel Heftruck Syndroom

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:06

Sharky

Skamn Dippy!

NeFoRcE schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:58:
180 Wh als ik het juist heb. Een stuk minder dan een redelijk ebike van bosch. Maar ook een lichtere fiets denk ik.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:03
De snelheidsopmerking lijkt mij verband houden me de constructiesnelheid van de fiets als geheel. Soort van disclaimer voor als je over de kop slaat omdat je niet op tijd kunt stoppen of alles afbreekt bij een hobbel.
bucovaina89 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:21:
Dus kortom voor geen geld en met een portie geluk een goede elektrische vouwfiets gescoord (van Makita nog wel _/-\o_ :+ ).
Verzeker je zo'n uniek object voor diefstal? :P

@Orion84

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:50

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bucovaina89
YakuzA schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:49:
[...]
Verder wel coole vouwfiets 8)
Thanks 8)
NeFoRcE schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:58:
Ik denk dat dat moeilijk te zeggen is. Volgens de manual ongeveer 8.5km op een 3.5Ah 18V batterij. Ik heb er nu 2 5.0AH batterijen in zitten dus in theorie 38km :). Als je niet onder de 16km/h komt rijd je oneindig lang rond want dan stopt de ondersteuning ook.
Rukapul schreef op woensdag 22 september 2021 @ 15:36:
De snelheidsopmerking lijkt mij verband houden me de constructiesnelheid van de fiets als geheel. Soort van disclaimer voor als je over de kop slaat omdat je niet op tijd kunt stoppen of alles afbreekt bij een hobbel.

[...]

Verzeker je zo'n uniek object voor diefstal? :P

@Orion84
Natuurlijk, dat ding wordt mijn broodwinning, ik rijd er binnenkort de hele Nederlanden mee rond, komt dat zien, komt dat zien :+ _O-

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:51

basvn

Breezand - NHN

Voor de liefhebber, het is de Makita BBY180

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• bucovaina89
Kan iemand afgaande op de afbeelding zien of je hier een kleiner achtertandwiel op kan zetten? Lijkt het erop dat dit een soort standaard montage is compatibel is met achtertandwielen van bijv shimano?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jWCsJi0Dc6qLN5TJ4Sr6XMxRhJs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yV4BzxLfZ2xl6AuLpPzgPcZA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-05 22:01
[...]

Natuurlijk, dat ding wordt mijn broodwinning, ik rijd er binnenkort de hele Nederlanden mee rond, komt dat zien, komt dat zien :+ _O-
nog een karretje erachter waar je mboxxen op vastklikken en het is compleet :)

[ Voor 19% gewijzigd door Step5 op 22-09-2021 19:46 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:52

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

In principe kun je het tandwiel eraf trekken om dat te kunnen vervangen, het is alleen de vraag of het zelfde type is hoe het vast zit.
Is dat bij het huidige wiel ook met 4 of met 3, 2 of 1?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bucovaina89
Step5 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 19:45:
[...]

nog een karretje erachter waar je mboxxen op vastklikken en het is compleet :)
Daag me niet uit hé _O-

• bucovaina89
@Damic : ik probeer het als ik tijd heb om het achterwiel er eens af te halen en wat foto's te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:12

Det

bucovaina89 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 16:17:
Kan iemand afgaande op de afbeelding zien of je hier een kleiner achtertandwiel op kan zetten? Lijkt het erop dat dit een soort standaard montage is compatibel is met achtertandwielen van bijv shimano?
Denk dat je niet zo van de foto een vervangend onderdeel moet bestellen; blijkbaar zijn er meerdere soorten schroefdraad voor een dergelijk "freewheel". Ik denk dat het al zou helpen als je het merk en type van de naaf (die grote trommel in het wiel) zou weten.

En kijk ook even naar je voortandwiel, wellicht is daar een grotere voor te vinden.

• bucovaina89
@Det : Ah thanks voor de term "freewheel", ik wist niet dat dat zo heette. Ik heb eens rap gekeken naar de 2 freewheels die overeen komen met de foto en beide hebben minimaal 16 tanden. Helaas heeft de vouwfiets ook 16 tanden, dus daar ga ik hoogstwaarschijnlijk niet veel meer kunnen winnen.

Dan komt het neer op vergroten van het voorste tandwiel en waarschijnlijk ook de kettingkast eraf of er moest een kettingkast zijn die ook past op de fiets en over een groter voorblad dan 40 tanden, ik vermoed dat ik meteen dan naar 50 tanden of zelfs meer ga moeten gaan om toch 20km/h comfortabel te kunnen trappen.

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:29
Je motor zit ook in het achterwiel. Vrij grote kans dat de moter geen ondersteuning meer gaat geven en juist tegenwerkt als je harder gaat dan die 16 Kmh.

De moter gaat waarschijnlijk functioneren als generator en daar is de rest van je systeem niet voor gemaakt natuurljik.

Ik kan me wel voorstellen dat je het verzet wil aanpassen om wat comfortabeler op die max snelheid te kunnen fietsen. Bij de meeste vouwfietsen moet je snel trappen om nog een beetje vlot vooruit te komen.

• bucovaina89
@pickboy : Ik heb er even 30 mee gereden en wat langere stukken over de 20km/h. Ik heb niet het gevoel dat de motor me echt tegen houdt.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:48

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

bucovaina89 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 16:17:

[Afbeelding]
Het lijkt inderdaad een freewheel te zijn, dus zou inderdaad eentje met een kleiner tandwiel op kunnen.

[ Voor 15% gewijzigd door Johnny op 23-09-2021 09:22 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:49
Dat ding heeft nieuw in de winkel voor 780 euro gestaan. Echt wel heel tof. Hier zelf in het bezit van een Gazelle e-bike, maar zoiets zou de pret niet mogen drukken.

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-05 22:12

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Inderdaad heel erg raar, zeker met die verhoogde achterhouder.
Zou deze fiets stiekem bedoeld zijn om van bouwplaats naar bouwplaats te fietsen?

Op welk model is het gebaseerd?

[ Voor 10% gewijzigd door MedionAkoya op 23-09-2021 14:02 ]

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:12

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Misschien kan de titel even veranderd worden naar Makita BBY180 Vouwfiets voor latere zoekacties :)

Hierbij de handleiding: https://www.handleidi.ng/makita/bby180/handleiding

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• bucovaina89
MedionAkoya schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:28:
Inderdaad heel erg raar, zeker met die verhoogde achterhouder.
Zou deze fiets stiekem bedoelt zijn om van bouwplaats naar bouwplaats te fietsen?

Op welk model is het gebaseerd?
Ik denk het. Voornamelijk dan door de trage maximum snelheid krijg ik het gevoel dat die voor zoiets gemaakt is. Misschien ook voor bedrijventerreinen en grote loodsen/opslagplaatsen, daar wil je ook niet tegen 25km/h door knallen.

Geen idee op welk model die gebaseerd is. Misschien handig om weten :)

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik denk dat de fiets niet gemaakt is voor hogere snelheden. Het frame zal iets minder stevig zijn (omdat het een vouwfiets is), de bandjes zijn kleiner, de remmen waarschijnlijk niet zo krachtig.

Waarschijnlijk loopt de motor gewoon vrij boven de 16 km per uur (aangezien je dat al gedaan hebt en je zou het wel merken als het niet zo was).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:12
Over de tandwielen, misschien is het makkelijker om het voorste blad te vervangen.

• bucovaina89
WEBGAMING schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:40:
Over de tandwielen, misschien is het makkelijker om het voorste blad te vervangen.
Ja dat denk ik ook, maar wat dan met de kettingkast? :)

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:29
bucovaina89 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 14:09:
[...]

Eraf? Zelf maken van een stripje aluminium?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• DBBMAX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 13:06
Voor de mensen die zich afvragen wat de oorsprong is van deze type fiets en waarom deze is gemaakt is heb ik het volgende verhaal destijds gehoord van een Makita medewerker:

Het schijnt dat er een hoge pief van het Makita hoofdkantoor in Japan in Europa op reis was. Hier zag hij meerdere mensen zich in het openbaar voortbewegen met een vouwfiets. Dit bracht de Japanner op het idee om ook een fiets te laten bouwen. Zoals de Japanse cultuur is opgebouwd durfde er natuurlijk niemand nee te zeggen tegen dit idee en zijn ze begonnen het produceren van deze fietsen. Dit hebben ze gedaan zonder bij de Makita vestigingen op de wereld na te vragen of er uberhaupt behoefte aan was. Ook hebben ze schijnbaar niet gevraagd wat de specificaties zouden moeten zijn (wat voor remmen, wat de relevante regelgeving is per land etc).

Dit resulteerde in een tegenvallend product dat in Nederland bijna niet verkocht is. Ook niet omdat Makita Nederland het onmogelijk achte om service en onderhoud uit te voeren aan deze fiets. Mede omdat reserve onderdelen moeilijk waren om aan te komen.

De fiets is gebaseerd op de Geoby Urbanlite 1606 maar dan voorzien van Makita batterijen. Mocht je dus nog reserve onderdelen hebben of meer informatie willen dan zou ik daarop kijken

• bucovaina89
@DBBMAX : thanks voor jouw toevoeging :)

• bucovaina89
--- verwijderd, in foute draadje gepost sorry ---

[ Voor 94% gewijzigd door bucovaina89 op 29-09-2021 21:10 ]

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:57
bucovaina89 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 14:09:
[...]
Een groter voorblad gaat nauwelijks verschil maken tenzij je 4/5 tanden omhoog gaat (en dan wordt het potentieel vervelend groot)

• bucovaina89
roffeltjes schreef op donderdag 30 september 2021 @ 07:59:
[...]

Een groter voorblad gaat nauwelijks verschil maken tenzij je 4/5 tanden omhoog gaat (en dan wordt het potentieel vervelend groot)
Mja, ik denk niet veel andere optie te hebben. Het freewheel is - van buiten - 16 tanden en dat lijkt op het eerste zicht niet kleiner te bestaan. Ik heb nu een 52 tanden voorblad besteld. Het oorspronkelijke is 50 tanden. Dus iets gaat het zeker doen. Maar niet veel.
Pagina: 1