Professionele 4/6K video edit PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Eddi3
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 25-04 06:54
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een nieuwe PC kopen om professioneel video's mee te editen. Dit zal voornamelijk 4 of 6k materiaal (h.264, prores, en (semi) raw bestanden. zijn. Belangrijk is dat die h265 soepel kan afspelen.
Software -> Premiere, Davinci resolve, after effects. Voor nu eerst geen 3d ambities

Voorkeur gaat uit naar een USB-C aansluiting op de voorkant voor het makkelijk aansluiten van de SSD's met footage, vandaar de case. Dit is misschien niet de goedkoopste, maar heb meerdere kasten gehad van Fractal design en ze zien er strak uit.

Waarom deze duurdere Mobo?
Ik heb 2x m.2 schijf. 1x voor boot en apps en een dedicated voor editten.
Ik wil de mogelijkheid hebben op een later moment een capture card en een externe sas kaart toe te voegen voor een LTO drive. De meeste goedkope borden hebben niet genoeg pci sloten. Wifi is niet perse nodig

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 3k ex btw.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
2x Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2A2400C16. Dit wil ik eventueel naast 2x16 plaatsen wat ik in het nieuwe systeem laat zetten. Dit zou ik later ook uit kunnen breiden
Ik heb 1x 512gb m.2 950 pro en 4tb wd black
Toetsenbord, beeldscherm,speakers,printer is aanwezig
Wellicht overbodig om te noemen, cd speler is niet nodig :)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5950X Boxed€ 751,32€ 751,32
1MoederbordenGigabyte X570 Aorus PRO€ 209,-€ 209,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3080 Ti GAMING X TRIO 12G€ 1.699,-€ 1.699,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Compact Dark Tempered Glass€ 99,90€ 99,90
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid ML240L V2 RGB€ 65,-€ 65,-
1VoedingenCorsair TX750M€ 90,28€ 90,28
1Solid state drivesSamsung 980 Pro 1TB€ 169,-€ 169,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.083,50

Het werkgeheugen mist hier dus nog, omdat ik niet goed weet wat hier een goede keuze in is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta overal voor open. Ik heb mijn hele leven Intel's gehad, maar zover mijn research gaat lijkt het dat AMD op het gebied van video's toch wel meer bang voor buck kan leveren. Liefst stabiele onderdelen, gene tropische Chinese merken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
[i]Liefst een zuinig systeem dat niet teveel lawaai maakt. Groote v/d kast maakt niet zoveel uit, als er op termijn maar schijven bij kunnen.
RGB Disco, is niet nodig :)

Ga je overklokken?
Niet van plan op korte termijn

Wat verwacht je van ons?
De hoofdvraag is eigenlijk werken deze componenten goed samen? Zijn er alternatieven die goedkoper zijn met dezelfde prestaties of componenten in dezelfde prijsklasse die een betere samenstelling zouden zijn.
Zoals gezegd heb ik geen ervaring met AMD systemen. Wellicht is mijn lijstje overkill en zeggen jullie een 5900x met een 3070ti is qua performance praktisch vergelijkbaar en scheelt je een paar 100 euro.
Ik denk/hoop dat dit een aardig beeld krijgt van het doel van de pc en ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Alle reacties

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
Zoals je zelf al aangeeft is de 5950x en de 3080ti echt overkill. Vooral de videokaart is in de huidige tijd erg duur als je er niet mee gaat gamen. Een 5900x en een lagere nvidia kaart met 8 gb vram is ook voldoende.

Daarbij zou ik een andere voeding kiezen, zoals deze:
pricewatch: Corsair RM850x (2018) (EU-model) Zwart

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:04
DeArmeStudent schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:45:
Zoals je zelf al aangeeft is de 5950x en de 3080ti echt overkill. Vooral de videokaart is in de huidige tijd erg duur als je er niet mee gaat gamen. Een 5900x en een lagere nvidia kaart met 8 gb vram is ook voldoende.

Daarbij zou ik een andere voeding kiezen, zoals deze:
pricewatch: Corsair RM850x (2018) (EU-model) Zwart
Nouja overkill... Als je er echt elke dag om moet werken is niets overkill natuurlijk.

Als ik dit zo lees is het inderdaad handig om een hele snelle CPU en GPU te hebben. Of de meerprijs tussen de 5900x en de 5950x de meerprijs waard is kan alleen de TS zelf beslissen uiteindelijk natuurlijk. Maar gezien de benchmarks zit er niet een super groot verschil tussen die 2.

don't mind me

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:14
Ik ben ook bezig met het samenstellen van een HighEnd desktop, zie: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2091558

Deze komt aardig in de buurt van jouw specs, alleen dan een 5900x ipv 5950x.
Ik wil alleen geen waterkoeling, want kans op lekken en om de zoveel tijd bijvullen.

Ook de videokaart bestel ik nu nog niet, die zijn mij nu nog veel te duur, zet m'n oude kaart wel over.
Als je de prijs van mijn systeem optelt bij de door jouw gekozen videokaart dan zit je een heel eind in de buurt van 3k ex btw en dan zou je nog een SSD kunnen vervangen door een 4 of 6 Tb HDD.

Arriving Somewhere but not here....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddi3
Bedankt voor jullie reacties en sorry voor mijn late reactie! Ik ga jouw topic ook even bekijken Joop.

Ik heb helaas geen oude videokaart die mee kan, dus ik moet wel. Het verschil tussen de 5900 en de 5950 is inderdaad erg klein en ik denk niet dat het die paar honderd euro justified. Raar trouwens dat er zo weinig verschil in zit me zoveel meer cores.

Qua GPU denk ik dat de 3080ti geen overkill is als ik hem tegen de 3070 leg. Zowel qua ram als cores zit daar wel een enorm verschil in en de video edit software wordt steeds meer voor GPU geoptimaliseerd. Kost inderdaad geld, maar is de bedoeling dat die zichzelf ook weer terug verdiend! Tijd is meer waard :)

Vanwaar de andere voeding? 750w te weinig?

Qua ram moet ik nog rekening houden met een bepaalde mhz of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:31
Pak de pricewatch: Corsair RM850x (2018) (EU-model) Zwart als voeding.

RAM verkopen. 2400MHz werkt enorm vertragend met een moderne Ryzen. Pak minimaal 64GB 3200CL16 of 3600CL18 RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:05
Enkele suggesties:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 549,-€ 549,-
1MoederbordenGigabyte X570 Aorus PRO€ 209,-€ 209,-
1VideokaartenGigabyte RTX 3080 Ti EAGLE 12G€ 1.649,-€ 1.649,-
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Compact Black TG Dark Tint€ 105,-€ 105,-
1WaterkoelingFractal Design Celsius+ S24 Dynamic€ 124,90€ 124,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF436C18BBK2/64€ 282,98€ 282,98
1VoedingenCorsair RM750x (2021) Zwart€ 125,50€ 125,50
1Solid state drivesGigabyte Aorus NVMe Gen4 SSD 1TB€ 169,94€ 169,94
Totaal€ 3.215,32
De 5950X schaalt maar in een beperkt aantal applicaties goed door naar 16 cores.5900X is een rationelere keus.
Goedkopere RTX3080Ti.
Vanwege de RTX3080Ti de Meshify uitvoering van Fractal gekozen, want die heeft een betere koeling en standaard drie fans.
Ik zou in een Fractal behuizing ook de prima Fractal AIO-koeler kiezen.
Als je bij 2400mhz geheugen extra geheugen gaat bij plaatsen blijft alles op 2400mhz draaien. Niet doen.
De Gigabyte nvme SSD heeft een veel hogere schrijfcapaciteit van 1800 cycles t.o.v. de Samsung Pro en een betere heatspreader.
De Corsair RMX 2018 is duurder geworden, daarom het nieuwe 2021 model gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevegek
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-03 21:37
Let met Resolve op dat die echt VRAM vreet als een monster. Mijn 1080ti doet het prima met 11gb vram, maar bij grote projecten met veel visuele effecten/grades heb ik nog wel eens de melding dat mijn vram vol zit.

Verder volg ik even aangezien ik ook naar een nieuw 6k braw edit pc zoek. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddi3
Thanks! Hier kan ik wat mee!

@Woezik In hoeverre zou het future proof in jouw beleving een idee zijn om wel de 5950 te kopen in de hoop dat de software zich beter ontwikkeld voor die cpu's? Of zou het dan wellicht een slimmere keuze zijn om over een jaar of 2 de cpu te upgraden?

Maakt het mhz van de ram zo enorm veel uit?

Zijn er nog dingen waarvan jullie zeggen als je er een paar 100 euro bij op gooit is dit echt de moeite waard om nog te overwegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:04
Over het algemeen is het sowieso beter om de dure upgrades te bewaren voor een paar jaar later.
als je nu bijv. €500 extra investeert levert een marginaal betere PC op.
Als je diezelfde €500 over 2/3 jaar weer investeert en je PC een update geeft, krijg je waarschijnlijk veel meer waar voor je geld.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-02 09:49
Horsepower is niet alles. Ik bewerk ook video's (360 5.6K) en gebruik een Ryzen 12 core. De software die ik gebruik benut niet alle "paardekrachten" die ik heb, mijn videokaart gaat niet op vol vermogen en Premiere gebruikt ook niet alles.

Een tip, mijn video folder met tijdelijke projecten is al 600 gig. Een SSD van 1 TB is veel te klein. Ik gebruik 4 tb voor Windows en video en heb nog 8 tb TB SSD losse secundair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddi3
@Pindakaas ja dat dacht ik al thanks!

@tweakerharrie Ik ruim de tempfiles wat vaker op :) Ik heb hier nog een 512 m2 liggen. maar een grotere ssd naast de m2's kan waarschijnlijk nooit kwaad nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoMajesty
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22-04 21:37
Heb je in de adobe programma’s geen profijt van een scratch disk? Anders wellicht nog een ssd nemen speciaal daarvoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Eddi3 Als het om videobewerking gaat zou ik ook zeker naar de nieuwe Mac's kijken.

De M1 chip is daar ideaal voor (zuinig, stil etc.) en de aankondiging van de opvolger (M1x of M2) kunnen we waarschijnlijk deze maand of volgende maand al verwachten.

Een (nieuwe) Mac Mini als desktop of MacBook Pro als portable past zo te zien prima in je budget.

[ Voor 29% gewijzigd door Greatsword op 07-10-2021 15:58 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:05
Eddi3 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:57:
Thanks! Hier kan ik wat mee!

@Woezik In hoeverre zou het future proof in jouw beleving een idee zijn om wel de 5950 te kopen in de hoop dat de software zich beter ontwikkeld voor die cpu's? Of zou het dan wellicht een slimmere keuze zijn om over een jaar of 2 de cpu te upgraden?

Maakt het mhz van de ram zo enorm veel uit?

Zijn er nog dingen waarvan jullie zeggen als je er een paar 100 euro bij op gooit is dit echt de moeite waard om nog te overwegen?
De softwareontwikkeling voor betere schaling gaat maar heel langzaam. Ontwikkelingskosten zijn beter terug te verdienen met nieuwe features, dan met betere ondersteuning voor dure hardware die maar een select aantal gebruikers heeft. Bedenk ook dat meer cores niet lineair schaalt in prestaties, maar dat het ook meer overhead veroorzaakt.

Over twee jaar de cpu upgraden is een slecht plan. Op het AM4 platform is er weinig te koop dat een upgrade rechtvaardigd. Over twee jaar upgraden betekent overstappen naar een AM5 moederbord en DDR5-geheugen, dus dat wordt een dure upgrade.

Het verschil tussen 2400mhz en 3600mhz is behoorlijk groot. Zowel de toegangstijd als de snelheid in Mbps wordt hoger. Afhankelijk van de toepassing kan de prestatiewinst oplopen tot 10%.
Zie hier voor alleen al het verschil tussen 3200 en 3600mhz(Gear1): https://tweakers.net/revi...thetische-benchmarks.html
Je kunt natuurlijk prima met je 2400mhz geheugen starten en hopen op een prijsdaling. Als je '2x Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2A2400C16' hebt, dan zijn alle 4 memory sloten ook gevuld. Ik zou alleen geen verschillende geheugens gaan combineren.

Als je nog andere verbeteringen zoekt, dan zou ik inderdaad ook meer opslagruimte kiezen en voor een 2Tb nvme SSD gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddi3
@YoMajesty Ik heb Adobe meestal op de bootdisk staan, wat een m2 is. Ik betwijfel hoeveel extra performance het oplevert als je Adobe echt op een aparte schijf gaat zetten. Die m2's zijn al zo absurd snel.

@Greatsword die staat op de planning om ernaast te komen, voor onderweg. Ik had een M1, maar die heb ik teruggebracht voor de M1x/M2, dus dat is even afwachten de komende weken. Ik wil echter een Windows bak hebben als vaste PC.

@Woezik Thanks hier kan ik wat mee!

Ik ben nu eerst een paar weken op vakantie. Bij terugkomst ga ik de knoop doorhakken. Bedankt voor alle reacties!
Pagina: 1