Hallo Medetweakers,
Ik wil mijn in 2012 aangeschafte systeem nu eindelijk gaan vervangen:
In de loop der jaren heb ik hier wel wat nieuwe opslag in gestopt en de 128 GB SSD vervangen voor een 256 exemplaar:
Maar het begint nu allemaal wat trager te worden.
Omdat de videokaarten mij nog steeds veel te duur zijn, zit ik erover te denken om de huidige kaart voorlopig te verhuizen naar m'n nieuwe systeem. Randapparatuur (Schermen 1080x1920, 3 stuks & de muis + KB) neem ik sowieso allemaal mee. M'n oude desktop wil ik voorlopig nog via remote desktop blijven gebruiken als backup.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik de PC nu dagelijks voor m'n werk (veel programmeren in Excel en Access) en doe er graag video op monteren, nu nog 1080x1920 maar dit wil ik straks wel in 4k kunnen doen. Ik gebruik nu nog PowerDirector maar ga denk ik overstappen naar KDENLIVE.
Verder wil ik er enkele virtuele systemen op gaan draaien omdat ik veel met Linux aan het experimenteren ben. Daarnaast het gewone huis-, tuin- en keukenwerk. Misschien dat ik er ook nog een keer op wil gamen (pricewatch: F1 2021 - Standard Edition, Windows), maar dat weet ik nog niet.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Liefst onder de 2k, (anders moet ik thuis weer wat uitleggen
)
Het belangrijkste is dat deze weer 10 jaar moet mee kunnen gaan!
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zoals ik al zei, wil de de videokaart meenemen, of jullie moeten zeggen dat dit echt niet kan. Het gaat mij erom dat ik er nu in ieder geval 3 schermen op kan aansluiten. Als straks de NVidia 3080 (Ti) voor een schappelijke prijs te koop is, dan gaat die erin.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil een zo stil mogelijk systeem met geen lompe kast. Ik ga die nu op het buro plaatsen ipv eronder (waar mijn huidige PC momenteel veel stof staat te happen). Goede stoffilters in de kast is ook een pré.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Heb niet echt een voorkeur, heb jaren Intel gehad (alles vanaf de pentium), daarvoor wel AMD.
Nu denk ik dat AMD de betere keuze is.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zo stil mogelijk. Ik heb nog nooit een PC met waterkoeling gebouwd, dus mijn voorkeur gaat uit naar goede luchtkoeling.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
In onderstaande build zitten nog enkele dubbele componenten (Kast, koeling en voeding). Ik kan daar nog geen beslissing in nemen. Misschien dat jullie hierover een goed (onderbouwd) advies hebben.
En het belangrijkste is of er balans in zit en of de componenten onderling geen conflicten geven.
Het Mobo en geheugen werkt in ieder geval al goed samen.
Tenslotte:
Ja, het is misschien wat overkill, maar dankzij de overkill van mijn oude PC heb ik er wel zolang mee kunnen doen.
Ik wil mijn in 2012 aangeschafte systeem nu eindelijk gaan vervangen:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i7 3770K Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | Asus P8Z77-V | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | Asus GTX650-DC-1GD5 | € 0,- | € 0,- |
1 | Interne harde schijven | Western Digital Green WD20EARX, 2TB | € 101,64 | € 101,64 |
1 | Behuizingen | Cooler Master CM 690 II Advanced (USB 3.0 version) | € 0,- | € 0,- |
1 | Processorkoeling | Cooler Master Hyper 412S | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10 | € 83,07 | € 83,07 |
1 | Optische drives | Samsung SH-224BB Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | Corsair Enthusiast TX650M | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Samsung 830 series 128GB | € 0,- | € 0,- |
Totaal | € 184,71 |
In de loop der jaren heb ik hier wel wat nieuwe opslag in gestopt en de 128 GB SSD vervangen voor een 256 exemplaar:
1 | Interne harde schijven | Seagate Desktop HDD, 3TB | € 88,92 | € 88,92 |
1 | Interne harde schijven | WD Scorpio Blue SATA 3 Gb/s WD5000BPVT, 500GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Crucial MX500 2,5" 1TB | € 94,45 | € 94,45 |
1 | Solid state drives | Samsung 850 Pro 256GB (retail) | € 225,- | € 225,- |
Totaal | € 408,37 |
Maar het begint nu allemaal wat trager te worden.
Omdat de videokaarten mij nog steeds veel te duur zijn, zit ik erover te denken om de huidige kaart voorlopig te verhuizen naar m'n nieuwe systeem. Randapparatuur (Schermen 1080x1920, 3 stuks & de muis + KB) neem ik sowieso allemaal mee. M'n oude desktop wil ik voorlopig nog via remote desktop blijven gebruiken als backup.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik de PC nu dagelijks voor m'n werk (veel programmeren in Excel en Access) en doe er graag video op monteren, nu nog 1080x1920 maar dit wil ik straks wel in 4k kunnen doen. Ik gebruik nu nog PowerDirector maar ga denk ik overstappen naar KDENLIVE.
Verder wil ik er enkele virtuele systemen op gaan draaien omdat ik veel met Linux aan het experimenteren ben. Daarnaast het gewone huis-, tuin- en keukenwerk. Misschien dat ik er ook nog een keer op wil gamen (pricewatch: F1 2021 - Standard Edition, Windows), maar dat weet ik nog niet.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Liefst onder de 2k, (anders moet ik thuis weer wat uitleggen
Het belangrijkste is dat deze weer 10 jaar moet mee kunnen gaan!
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zoals ik al zei, wil de de videokaart meenemen, of jullie moeten zeggen dat dit echt niet kan. Het gaat mij erom dat ik er nu in ieder geval 3 schermen op kan aansluiten. Als straks de NVidia 3080 (Ti) voor een schappelijke prijs te koop is, dan gaat die erin.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil een zo stil mogelijk systeem met geen lompe kast. Ik ga die nu op het buro plaatsen ipv eronder (waar mijn huidige PC momenteel veel stof staat te happen). Goede stoffilters in de kast is ook een pré.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Heb niet echt een voorkeur, heb jaren Intel gehad (alles vanaf de pentium), daarvoor wel AMD.
Nu denk ik dat AMD de betere keuze is.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zo stil mogelijk. Ik heb nog nooit een PC met waterkoeling gebouwd, dus mijn voorkeur gaat uit naar goede luchtkoeling.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
In onderstaande build zitten nog enkele dubbele componenten (Kast, koeling en voeding). Ik kan daar nog geen beslissing in nemen. Misschien dat jullie hierover een goed (onderbouwd) advies hebben.
En het belangrijkste is of er balans in zit en of de componenten onderling geen conflicten geven.
Het Mobo en geheugen werkt in ieder geval al goed samen.
Tenslotte:
Ja, het is misschien wat overkill, maar dankzij de overkill van mijn oude PC heb ik er wel zolang mee kunnen doen.
1 | Processors | AMD Ryzen 9 5900X Boxed | € 509,- | € 509,- |
1 | Moederborden | Gigabyte Aorus B550 ELITE V2 | € 99,- | € 99,- |
1 | Videokaarten | Asus GTX650-DC-1GD5 | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define 7 Compact Dark Tempered Glass | € 99,90 | € 99,90 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify C - Dark TG | € 84,90 | € 84,90 |
1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 75,22 | € 75,22 |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition | € 50,74 | € 50,74 |
1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix BL2K32G32C16U4B | € 290,82 | € 290,82 |
1 | Voedingen | Corsair RM650x (2018) Zwart | € 96,80 | € 96,80 |
1 | Voedingen | Fractal Design ION+ 660W Platinum | € 126,66 | € 126,66 |
1 | Solid state drives | Samsung 970 Evo Plus 2TB | € 229,- | € 229,- |
1 | Solid state drives | XPG SX8200 Pro 2TB | € 212,- | € 212,- |
Totaal | € 1.874,04 |
Arriving Somewhere but not here....