Yep, nog iemand die bezig is met het aanschaffen van zonnepanelen
Hieronder zal ik mijn case verder toelichten.
De westkant is volledig te gebruiken.
Aan de westkant zal in de zomer 's avonds eerder een schaduw op de panelen vallen door de nok van de buren. Ik ben benieuwd of er soortgelijke ervaringen zijn, en wat de impact hier van is.:strip_exif()/f/image/w2BAjBVy1sTmUUnq80vgJxLz.jpg?f=fotoalbum_large)
Hierboven de verkregen offertes. De rij met Winkelman is zelf bij elkaar geklikt, en daar zit eigenlijk gelijk het grootste vraagstuk. Dat zal ik hierna toelichten.
Oké, tot zover de eerste informatie. Afgaande op satelietbeeld is de azimut van ons huis zo'n 71 graden. 3D bag geeft keurig een dakhelling aan van 39.9 graden. Mijn voorkeur gaat uit naar een opstelling op oost-west. Omdat de ochtendzon al vroeg op ons dak schijnt, en er weinig schaduw is, neig ik nu naar een indeling van 50% op oost en 50% op west. In andere topics zie ik grafieken die dan een mooie opbrengst weergeven over een groot deel van de dag.
Ons huis is uitgerust met een 1 fase aansluiting van 40A:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gQr4wkFaKbwDf0WnlIBSAWsh.jpg?f=user_large)
Nu lees ik beperkingen op het vlak van NEN1010 bij een 1 fase aansluiting, dat er maximaal 5000 watt aangesloten mag worden. Alleen hoe zit dat bij een oost-west opstelling? Aangezien beide kanten nooit tegelijkertijd maximaal belicht zullen worden.
Qua vermogen/prijs verhouding heeft de samenstelling van Winkelman mijn sterke voorkeur, alleen dit zit dit enigszins boven deze 5000 watt. Hoeveel kwaad kan dat? Ik wil liever geen problemen qua verzekering etcetera. Uitgaande van 50/50 zitten er dan 7 panelen a 395wp = 2765 wp op een zijde, met dan alleen extra vermogen midden op de dag.
Ik hoor graag jullie meningen en adviezen hierin. Alvast bedankt voor alle hulp!
Foto's
Onderstaande toont het dak aan de oostkant, plus een screenshot van de 3D bag viewer.![]() | ![]() |
Beschikbare (dak)ruimte
Het dak is +/- 9,5 meter lang aldus Google, alleen aan de voorkant van de woning bevindt zich een schoorsteen, welke de ruimte wat beperkt. Gezien het max vermogen wordt dit geen spelbreker schat ik.De westkant is volledig te gebruiken.
Schaduw
Een schoorsteen aan de oostzijde van de nok. Daar verwacht ik eerlijk gezegd geen last van.Aan de westkant zal in de zomer 's avonds eerder een schaduw op de panelen vallen door de nok van de buren. Ik ben benieuwd of er soortgelijke ervaringen zijn, en wat de impact hier van is.
Jaarverbruik
Op dit moment, met twee kleine kinderen rond de 3200kwh per jaar. een elektrische auto of een WP staan niet in de planning.Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase, 40ABudget en doel
Max € 4000,-, liefst minder. Het grote doel is het stroomverbruik volledig kunnen dekken met de panelen. Iets meer productie is niet erg.Wie gaat het project uitvoeren
Een installateurBijhouden van data
Op dit moment draait er een Raspberry Pi met Domoticz en P1 logging van de slimme meter. Een zeer nice to have als de opbrengst van de panelen hier ook in meegenomen kan worden.Reeds verkregen offertes
:strip_exif()/f/image/w2BAjBVy1sTmUUnq80vgJxLz.jpg?f=fotoalbum_large)
Hierboven de verkregen offertes. De rij met Winkelman is zelf bij elkaar geklikt, en daar zit eigenlijk gelijk het grootste vraagstuk. Dat zal ik hierna toelichten.
Regio
Regio ZwolleOké, tot zover de eerste informatie. Afgaande op satelietbeeld is de azimut van ons huis zo'n 71 graden. 3D bag geeft keurig een dakhelling aan van 39.9 graden. Mijn voorkeur gaat uit naar een opstelling op oost-west. Omdat de ochtendzon al vroeg op ons dak schijnt, en er weinig schaduw is, neig ik nu naar een indeling van 50% op oost en 50% op west. In andere topics zie ik grafieken die dan een mooie opbrengst weergeven over een groot deel van de dag.
Ons huis is uitgerust met een 1 fase aansluiting van 40A:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gQr4wkFaKbwDf0WnlIBSAWsh.jpg?f=user_large)
Nu lees ik beperkingen op het vlak van NEN1010 bij een 1 fase aansluiting, dat er maximaal 5000 watt aangesloten mag worden. Alleen hoe zit dat bij een oost-west opstelling? Aangezien beide kanten nooit tegelijkertijd maximaal belicht zullen worden.
Qua vermogen/prijs verhouding heeft de samenstelling van Winkelman mijn sterke voorkeur, alleen dit zit dit enigszins boven deze 5000 watt. Hoeveel kwaad kan dat? Ik wil liever geen problemen qua verzekering etcetera. Uitgaande van 50/50 zitten er dan 7 panelen a 395wp = 2765 wp op een zijde, met dan alleen extra vermogen midden op de dag.
Ik hoor graag jullie meningen en adviezen hierin. Alvast bedankt voor alle hulp!
:strip_exif()/f/image/Je9DnBgS4LvVBYmJrMGq34tq.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/muDUF475sXs9BjZiUQByTRwU.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/5ys0iut5Pe8kdgli5hvt6FsA.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZE92VjXuZRon9lSIg4YLy19C.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/5CiZYpVcEadFNy1kW50RAffD.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lX9B0x7rurwpuTUoS0nPaDjo.jpg?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/vQEwDevhND6Wi29Xq5pwCnZl.png?f=user_large)