Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Stefan H
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-11 16:15
Yep, nog iemand die bezig is met het aanschaffen van zonnepanelen :) Hieronder zal ik mijn case verder toelichten.
Foto's
Onderstaande toont het dak aan de oostkant, plus een screenshot van de 3D bag viewer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dferm6e7mxNHOn45JjeLx9eiYb8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Je9DnBgS4LvVBYmJrMGq34tq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XTMZRBBvzsYLXtaH1L2miOJ1Qr4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/muDUF475sXs9BjZiUQByTRwU.jpg?f=fotoalbum_tile
Beschikbare (dak)ruimte
Het dak is +/- 9,5 meter lang aldus Google, alleen aan de voorkant van de woning bevindt zich een schoorsteen, welke de ruimte wat beperkt. Gezien het max vermogen wordt dit geen spelbreker schat ik.
De westkant is volledig te gebruiken.
Schaduw
Een schoorsteen aan de oostzijde van de nok. Daar verwacht ik eerlijk gezegd geen last van.
Aan de westkant zal in de zomer 's avonds eerder een schaduw op de panelen vallen door de nok van de buren. Ik ben benieuwd of er soortgelijke ervaringen zijn, en wat de impact hier van is.
Jaarverbruik
Op dit moment, met twee kleine kinderen rond de 3200kwh per jaar. een elektrische auto of een WP staan niet in de planning.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase, 40A
Budget en doel
Max € 4000,-, liefst minder. Het grote doel is het stroomverbruik volledig kunnen dekken met de panelen. Iets meer productie is niet erg.
Wie gaat het project uitvoeren
Een installateur
Bijhouden van data
Op dit moment draait er een Raspberry Pi met Domoticz en P1 logging van de slimme meter. Een zeer nice to have als de opbrengst van de panelen hier ook in meegenomen kan worden.
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1txfDZ5ueE7dTL-j3NNFkNKbgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w2BAjBVy1sTmUUnq80vgJxLz.jpg?f=fotoalbum_large
Hierboven de verkregen offertes. De rij met Winkelman is zelf bij elkaar geklikt, en daar zit eigenlijk gelijk het grootste vraagstuk. Dat zal ik hierna toelichten.
Regio
Regio Zwolle

Oké, tot zover de eerste informatie. Afgaande op satelietbeeld is de azimut van ons huis zo'n 71 graden. 3D bag geeft keurig een dakhelling aan van 39.9 graden. Mijn voorkeur gaat uit naar een opstelling op oost-west. Omdat de ochtendzon al vroeg op ons dak schijnt, en er weinig schaduw is, neig ik nu naar een indeling van 50% op oost en 50% op west. In andere topics zie ik grafieken die dan een mooie opbrengst weergeven over een groot deel van de dag.

Ons huis is uitgerust met een 1 fase aansluiting van 40A:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Co0tKHCB7KE5dv11Z1CRIAJxzlo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gQr4wkFaKbwDf0WnlIBSAWsh.jpg?f=user_large

Nu lees ik beperkingen op het vlak van NEN1010 bij een 1 fase aansluiting, dat er maximaal 5000 watt aangesloten mag worden. Alleen hoe zit dat bij een oost-west opstelling? Aangezien beide kanten nooit tegelijkertijd maximaal belicht zullen worden.

Qua vermogen/prijs verhouding heeft de samenstelling van Winkelman mijn sterke voorkeur, alleen dit zit dit enigszins boven deze 5000 watt. Hoeveel kwaad kan dat? Ik wil liever geen problemen qua verzekering etcetera. Uitgaande van 50/50 zitten er dan 7 panelen a 395wp = 2765 wp op een zijde, met dan alleen extra vermogen midden op de dag.

Ik hoor graag jullie meningen en adviezen hierin. Alvast bedankt voor alle hulp!

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
Je kunt met een Oost-West opstelling VER boven de 5000Wp leggen zonder dat je een omvormer van meer dan 5kW nodig hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OXWs8aQo_oWZ4AptvsGYD0cZPeg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5ys0iut5Pe8kdgli5hvt6FsA.png?f=fotoalbum_large

Hij simuleert amper tot geen aftoppen (Rendementsfactor 100%) met een 5kW omvormer en bijna 8000Wp aan panelen.

Het makkelijkste zonder cloud loggen is een SMA; maar de voordeligere GoodWe kan met wat omwegen ook.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:04
Stefan H schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 21:19:
Nu lees ik beperkingen op het vlak van NEN1010 bij een 1 fase aansluiting, dat er maximaal 5000 watt aangesloten mag worden.
Klopt dat wel? Ik lees dat 5750w de grens is op een 35A 1fase aansluiting.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:12

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hoeveel PV je ook gaat invoeren, je zult je meterkast geschikt moeten maken voor de extra stroom. Meeste 1-fase kasten zijn geschikt voor max 40A. Veel zonnepanelenboeren schenken hier geen aandacht aan (lijken überhaupt weinig aandacht aan de huisinstallatiekant te geven). Daarnaast natuurlijk het moment om verder te kijken of je meterkast beetje up to date is (bijvoorbeeld geen verouderde/geen aardlekschakelaars, uitbreidingen (EV, inductie etc) op de planning?). Niet zo sexy als PV maar het gaat wel om de veiligheid.

Naast wat toegestaan wordt is meer dan 5kW op een enkele fase ook vaak vragen om problemen met te hoge spanning. De boel zal dan afschakelen of terugschroeven, beide natuurlijk zonde (en naar voor het net). Op 3-fase is dit veel minder een issue.

[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 29-09-2021 09:01 ]

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Even wat helderheid scheppen:

Op een 1 fase mag je maximaal 5000 watt invoerden met een omvormer.

Je kunt dus zoveel panelen op je omvormer aansluiten als je budget toelaat, 12 per kant zou geweldig zijn. Sluit dit aan op een 4200 watt omvormer met 2trackers en hoppa, probleem opgelost.
Ik zou niet minder panelen leggen dan 6 per dakvlak. Wees niet bang voor gelul over garanties en maximale wattpieken , 4000 watt ofzo per kant is geen enkel probleem,
Zolang je beide strings maar op dezelfde omvormer aansluit en deze niet meer dan 5000 watt kan leveren.
Je buren zouden het trouwens fijn vinden als je 3600 watt omvormer kiest, ja, je topt af maar je belast het net stukken minder.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Stefan H
Hartelijk dank voor alle reacties!

12 panelen laat mijn budget helaas niet toe, haha! Met die Trina Solars kom ik op 7 stuks per kant.
Is het qua minimale spanning nog raadzaam bijvoorbeeld voor minder WP per paneel te gaan, en dan meer panelen? Of maakt dat niet uit?

Op dit moment zijn alle groepen in onze meterkast 16A. kan daar zomaar een 25A groep bij, of moeten er dan 2 groepen geplaatst worden, met een eigen omvormer per groep? Of denk ik dan heel exotisch? :P

@Septillion Op dit moment koken we al wel op inductie overigens. Geeft dat problemen in combinatie met panelen?

@Lardman Stel, het blijven die 14 Trina's (a395wp), zal dat gaan op een 3600W omvormer?

• Septillion

Septillion

Stefan H schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:22:
Op dit moment zijn alle groepen in onze meterkast 16A. kan daar zomaar een 25A groep bij, of moeten er dan 2 groepen geplaatst worden, met een eigen omvormer per groep? Of denk ik dan heel exotisch? :P
Kan er waarschijnlijk niet zomaar bij. Zoals gezegd zijn meeste kasten voor 40A, met 40A (net) + 25A (PV) zit je op 65A. Zie white paper van ABB.
@Septillion Op dit moment koken we al wel op inductie overigens. Geeft dat problemen in combinatie met panelen?
Nee. Het was meer bedoelt als een mogelijke verandering aan je meterkast waar je nu al rekening mee kunt houden. Maar als je al inductie hebt is dat nu geen reden natuurlijk. Maar het was maar een praktisch voorbeeld waarom nu ook naar de meterkast te kijken. Belangrijker is dus het verhaal rond maximale stroom en het hebben van oude aardlekschakelaars (of het ontbreken van enige).

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
De ervaring leert dat je de volgende formule maar toepassen om de installatie naar Zuid equivalent om te rekenen:
2 dakvlakken x 7 panelen x vermogen panelen x 0,7 .
Je installatie mag je dus zien als 3871 watt op Zuid. Dit gaat als een tierelier op 3600 watt omvormer. Eventueel zou een 3000 watt omvormer nog kunnen en dan voor het prijsverschil een extra paneel plaatsen.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Stefan H
Dat is nog wel een goede opmerking. Ons huis is van 2002, met dito meterkast. Weet niet hoe snel dat verouderd.

Een 3600W omvormer zou net passen op een 16A groep, dat zou top zijn. 3871 watt op een 3000 watt omvormer, dat klinkt zo tegennatuurlijk :P
Bij hetgeen wat ik bij Winkelman bij elkaar heb geklikt heb ik een Growatt min 3000 XE1 omvormer, in combinatie met die 14 Trina panelen. Niet eens zo'n gekke winkelmand dus? Of dan voor de zekerheid dus een 3600 watt omvormer doen?

Korte update, naar aanleiding van de input ben ik weer even wezen klikken, en zou ik op onderstaande uitkomen. Logging van een Growatt omvormer naar Domoticz moet ook mogelijk zijn. Op aanraden van een kennis voor een Growatt gekozen overigens.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GrdsKKyshepIMvg1Xui-z5vIlPw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZE92VjXuZRon9lSIg4YLy19C.jpg?f=user_large

@Septillion
Voor wat betreft de meterkast nog een mooie afbeelding gevonden. Als daar een groep voor de PV's bij komt lijkt me dat geen probleem toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GWbBfz-H34Ge5sXsKkXxpvr-_hQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5CiZYpVcEadFNy1kW50RAffD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door Stefan H op 30-09-2021 11:51 ]

• Septillion

Septillion

Afbeelding is net te klein om de tekst om de automaten te kunnen lezen. Dus of het niet verouderde type AC aardlekschakelaars zijn durf ik niet te zeggen. Zou je nog een foute van alleen de bovenste helft kunnen plaatsen?

Maar weet wel vrij zeker dat het gewoon 40A aardlekschakelaars zijn. Dan mag je er niet gewoon een PV groep bijzetten (bedrading nog daargelaten). Dan zal je er ook een 40A (C-karakteristiek) automaat bij moeten zetten waar alle (huidige) gebruikersgroepen achter moeten. Anders zij die afgezekerd op 40A (net) + 16A (PV) = 56A. Dat is wel ver buiten de specs van de aardlekschakelaars (en mogelijk de bekabeling).

• Stefan H
Dank voor je reactie :) Elektrotechnisch ben ik alles behalve onderlegd, dus goed dat je het aanstipt.

Hieronder de detailfoto van de meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cpp9Tn6gHAR-2AO4fs3H31cdh5Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lX9B0x7rurwpuTUoS0nPaDjo.jpg?f=user_large

Ik zit nog even te kijken wat er op het vlak van de meterkast allemaal bij de installatie inbegrepen is, daarin zet men het volgende uiteen:
- Werkschakelaar
- Installeren aparte groep inclusief aardlekbeveiliging.

Dus dan zou die automaat er nog bij moeten, of zie ik dat dan verkeerd?

Voor wat betreft de opstelling, dat kan gewoon in 1 string toch? Of is het verstandiger hier 2 strings van te maken?

• Stefan H
Niet om ondankbaar over te komen, maar iemand die hier toevallig nog een antwoord op kan geven? :)

• Ronald
De extra 40A C automaat plaatst 99% van de PV boeren inderdaad niet bij... Terwijl het vrijwel altijd zou moeten.

Wat betreft strings: Ik denk dat je voor 2x7 O-W gaat? 2 strings dus.
De meesten hier kiezen tussen GoodWe en Growatt toch GoodWe - de indruk is dat die iets beter met eventuele schaduw om gaat.

Ouderdom van de meterkast componenten laat ik even aan @Septillion over...

Mis ik een hoofdschakelaar?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Septillion

Septillion

Precies wat @Ronald zegt, daar moet een 40A bij maar wordt graag vergeten.

Is verder niet de nieuwste kast maar zie netjes overal aardlek type A. Zou ze wel een keer testen ;)

Helaas inderdaad geen hoofdschakelaar. Ben je volgens mij in dit geval ook niet verplicht om nu toe te voegen maar is wel onhandig. Zeker voor de installateur, die zou nu de hoofdzekering eruit moeten draaien en dus de zegels moeten breken.

• Ronald
Maar als je toch aan het werk moet, dan zou ik er gelijk een hoofdschakelaar inzetten, wel zo makkelijk.

En als je helemaal slim bent... een 3P+N hoofdschakelaar met fase-doorverbind-kam. Wil je dan tzt naar 3 fase ombouwen, dan kun je de schakelaar uitzetten, interne bekabeling losschroeven, losklikken en de kast achter de schakelaar vandaan halen.
Die schakelaars kosten niet veel ;-)

[ Voor 55% gewijzigd door Ronald op 12-10-2021 15:54 ]

• Stefan H
Ronald schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:48:
De extra 40A C automaat plaatst 99% van de PV boeren inderdaad niet bij... Terwijl het vrijwel altijd zou moeten.

Wat betreft strings: Ik denk dat je voor 2x7 O-W gaat? 2 strings dus.
De meesten hier kiezen tussen GoodWe en Growatt toch GoodWe - de indruk is dat die iets beter met eventuele schaduw om gaat.

Ouderdom van de meterkast componenten laat ik even aan @Septillion over...

Mis ik een hoofdschakelaar?
Dank voor alle waardevolle input weer! Dat wordt zeer gewaardeerd!

Qua strings ben ik er nog niet over uit eerlijk gezegd. Qua vermogen kan het volgens mij prima op 1. Dacht alleen dat wellicht eerder de minimale spanning wordt gehaald bij meer panelen op 1 string, dan bij 2 afzonderlijke strings.

De opstelling wordt dan Oost-West inderdaad. Of is 2 strings dan sowieso aan te raden?

Schaduw is in principe pas 's avonds van toepassing, als de zon achter het dak van de buren verdwijnt. Alleen tegen die tijd neemt de zonkracht toch al af, dus is even de vraag hoeveel impact dat dan nog heeft.
Een kennis heeft goede ervaringen met GroWatt, vandaar dat ik daar mee ben gaan rekenen. Maar een ander merk is natuurlijk altijd een optie. Afhankelijk van de noodzaak :)

• Ronald
@Stefan H Nog sterker, verschillende oriëntatie == andere string.

Qua omvormer... ik herhaal over Goodwe/Growatt de ervaringen van het forum. Om niet financieel verantwoorde redenen zou ik zelf eerder voor SMA gaan, maar erg veel duurder

• Stefan H
Ronald schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:40:
@Stefan H Nog sterker, verschillende oriëntatie == andere string.

Qua omvormer... ik herhaal over Goodwe/Growatt de ervaringen van het forum. Om niet financieel verantwoorde redenen zou ik zelf eerder voor SMA gaan, maar erg veel duurder
Moet je nagaan.. Volgens een van de aanbieders was het geen enkel probleem ze op 1 string te zetten..

Hartelijk dank voor alle input, op wat kleine details na ben ik er wel uit!

• Ronald
Stefan H schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 12:44:
[...]

Moet je nagaan.. Volgens een van de aanbieders was het geen enkel probleem ze op 1 string te zetten..

Hartelijk dank voor alle input, op wat kleine details na ben ik er wel uit!
Was dat bij een Solaredge ontwerp?

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:21
Waarom niet zelf de btw terug vragen?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:14
Stefan H schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 21:19:
[...]
Aan de westkant zal in de zomer 's avonds eerder een schaduw op de panelen vallen door de nok van de buren. Ik ben benieuwd of er soortgelijke ervaringen zijn, en wat de impact hier van is.
[...]
Zelfde type huis als m'n ouders lijkt het, alleen ben jij dan het buurhuis.
Misschien heb je wat aan hun setup: Zonnepanelen op binnenste dak van twee-onder-één-kapwoning

Ik zou wel meer dan 12 panelen laten leggen denk ik. Die ruimte heb je zeker en volgens mij zijn zonnepanelen nog nooit zo goedkoop geweest als op dit moment. Arbeidsloon is vaak bijna de helft van de kosten, dus de meerkosten voor wat extra panelen zijn dan relatief laag. Aan de 'binnenkant' hebben m'n ouders 2x5 in landscape liggen. Op jouw oostkant alleen al kun je wel 3x5 of 3x6 kwijt lijkt het (speel er anders even mee in SunnyDesign).

I.p.v. één zware omvormer zou je wellicht ook twee omvormers voor beide dakhelften kunnen nemen. Maar ik vermoed eigenlijk dat één zware omvormer uiteindelijk wel voordeliger is.

Wellicht dan wel de groepenkast upgraden naar 3-fasen, want als je eenmaal een lading panelen hebt liggen dan zul je merken dat je je gasverbruik wilt gaan drukken met bijv. een airco (lucht/lucht-warmtepomp), keukenboiler/quooker. Door het upgraden naar 3-fasen (BTW kun je terugvragen) heb je wat meer ademruimte, je gaat van 40A * 230V = 9200W naar (3*25A) * 230V = 17.250W.

[ Voor 95% gewijzigd door ThinkPad op 23-10-2021 10:02 ]

• Stefan H
ThinkPadd schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 09:35:
[...]

Zelfde type huis als m'n ouders lijkt het, alleen ben jij dan het buurhuis.
Misschien heb je wat aan hun setup: Zonnepanelen op binnenste dak van twee-onder-één-kapwoning

Ik zou wel meer dan 12 panelen laten leggen denk ik. Die ruimte heb je zeker en volgens mij zijn zonnepanelen nog nooit zo goedkoop geweest als op dit moment. Arbeidsloon is vaak bijna de helft van de kosten, dus de meerkosten voor wat extra panelen zijn dan relatief laag. Aan de 'binnenkant' hebben m'n ouders 2x5 in landscape liggen. Op jouw oostkant alleen al kun je wel 3x5 of 3x6 kwijt lijkt het (speel er anders even mee in SunnyDesign).

I.p.v. één zware omvormer zou je wellicht ook twee omvormers voor beide dakhelften kunnen nemen. Maar ik vermoed eigenlijk dat één zware omvormer uiteindelijk wel voordeliger is.

Wellicht dan wel de groepenkast upgraden naar 3-fasen, want als je eenmaal een lading panelen hebt liggen dan zul je merken dat je je gasverbruik wilt gaan drukken met bijv. een airco (lucht/lucht-warmtepomp), keukenboiler/quooker. Door het upgraden naar 3-fasen (BTW kun je terugvragen) heb je wat meer ademruimte, je gaat van 40A * 230V = 9200W naar (3*25A) * 230V = 17.250W.
Wauw, bedankt voor dat topic! Die was ik nog niet tegen gekomen. De oriëntatie is iets anders, mogelijk daarom :)

Mijn budget staat vast, dus ondanks dat het aanlokkelijk klinkt, is dat wel weer een hele stap verder :D

Om zoveel mogelijk van de avondzon te blijven profiteren is het idee 1 rij van 6-7 panelen tegen de nok aan te leggen. De verwachting is daar de komende jaren ons jaarverbruik zeker te kunnen compenseren :)

• Stefan H
Nog even een kleine update van deze kant, de kogel is door de kerk, het is de volgende set geworden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NmwAJ6tCAAEDsxrAS_E7UaxeGx4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vQEwDevhND6Wi29Xq5pwCnZl.png?f=user_large

De Trina panelen zijn in de tussentijd fors in prijs gestegen. Vanwege het geringe prijsverschil nu gegaan voor de JA Solars. Toch weer een paar % extra vermogen :)

Met de huidige transportkosten vanuit China zie ik de prijs voorlopig ook nog niet dalen, dus dan maar een klap erop.

Hartelijk dank voor alle hulp en alle geboden inzichten :*) Als ze erop liggen kan ik nog wel wat foto's ervan delen.
Pagina: 1