Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RideWithUz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-04-2024
Situatie:

- 2 onder 1 kap woning uit 2010 , energielabel b
- oppervlakte 142 m2
- jaarconsumptie stroom circa 8 mwh
- jaarproductie pv panelen circa 5 mwh
- gasproductie gemiddeld 4 personen

Wij staan op het punt om een hybride warmtepomp aan te schaffen, ons oog is gevallen op de
bosch compress 7400 met 7000 binnenunit. Nu is alleen de vraag hoeveel kw , de compress is er in 5 en 7 kw. Met deze gegevens, hoeveel kw zouden jullie nemen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:33
@RideWithUz
lol met deze gegevens krijg je niet veel goede antwoorden.

ik heb nog nooit gemeten hoeveel gasproductie ik heb met 2 personen, maar weet wel dat dit erg veel verschild is.
hoe meer bruine bonen ik eet de meer gas ik produceer. >:)

je moet dus je gemiddelde jaar gebruik van gas geven, om enigszins iets te kunnen zeggen. ;)
een 2 onder 1 kap woning uit 2010 , energielabel b dan denk ik eerder aan een 5 dan een 7kW, maar dat is te grof om een conclusie aan te trekken. ;)

maar even een paar dingen die je toch moet weten.
een gasketel neem je al snel van 24kW.
dit is niet om je huis te verwarmen, maar om warm douche water te maken.
daar heb je al snel een 24kW voor nodig als je dat instant (doorstroom verwarmer) wil maken.
voor het verwarmen van het huis doen de +/-meeste gasketel maar 5 tot 7kW leveren.

ik zelf (huis 87 middelwoning(klein) label C.) heb een 1,4kW warmtepomp.
die gebruik ik hybride met gas.
maar die vervangt al snel 60-70% van mijn gasgebruik, ik gebruik nu nog maar 235m3 (afgelopen jaar).
(en dan gaat daar van 30m3 naar koken en 100m3 naar warm tap water, dus maar 100m3 naar bijverwarming, niet slecht voor een 1,4kW warmtepomp.)
dus ja een lage kW maar die veel uren laten draaien, dat is niet eens zo slecht.

met warmtepompen is het vaak verstandiger om je huis gewoon 24x7 (in de winter natuurlijk) te verwarmen.
nachtverlaging is voor gasketels leuk, maar warmtepompen beter van niet of minimaal doen.
veel uren laten werken is effectiever als hem soms te laten pieken.
en dan kijk ik in de datasheet van de warmtepomp en zie ik:
Modulatiebereik bij A -7/W351) in kW 1,45
Modulatiebereik bij A +7/W35) in kW 2,14
en dit gegeven vind ik dan belangrijker als de 5 tot 7kW.
hoe laag kan gaan om mijn huis op temperatuur te houden dus. ;)

(wel een aardig apparaat die bosch, daar ga ik ook eens verder in duiken, daar kan ik wel 100% van het gas mee af (behalve koken natuurlijk).
dus ik lurk verder ook even met je mee. ;)
als je betere gegevens hebt, dan post ze hier ook even.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RideWithUz
migjes schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 12:18:
@RideWithUz

als je betere gegevens hebt, dan post ze hier ook even.)
Wij wonen er net dus ik heb nog geen jaargegevens. De jaargegevens van de elektriciteit zijn op basis van het verbruik van de oude bewoners, ook niet accuraat dus..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:23
Voor zo'n recent huis kan je beter voor volledig op warmtepomp overgaan.

Maar het huis is van 2010 dus dat betekend dat de ketel nu 11 jaar oud is.
Als die het nog een winter kan volhouden dan heb je prima inzicht in wat het reële gasverbruik voor verwarming en douchen is en kan je volgend jaar bekijken wat wijsheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RideWithUz
D-dark schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 13:37:
Voor zo'n recent huis kan je beter voor volledig op warmtepomp overgaan.

Maar het huis is van 2010 dus dat betekend dat de ketel nu 11 jaar oud is.
Als die het nog een winter kan volhouden dan heb je prima inzicht in wat het reële gasverbruik voor verwarming en douchen is en kan je volgend jaar bekijken wat wijsheid is.
Volledige warmtepomp vind ik te kostbaar momenteel, los van het probleem van 300 liter vaten op zolder krijgen.

wachten kan ook , misschien nog meer subsidies in 2022 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
RideWithUz schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 14:08:
[...]

Volledige warmtepomp vind ik te kostbaar momenteel, los van het probleem van 300 liter vaten op zolder krijgen.

Verwacht voor nu zeker dezelfde subsidies als voor 2021.
Daar is genoeg voor begroot als we van Prinsjesdag uitgaan.

Wat betreft 300 Liter vat zou ik met 4 personen zeker voor een douche WTW gaan. dat scheelt al behoorlijk in de benodigde hoeveelheid water. En je zal toch eens overmoeten in de toekomst.

Tel je een nieuwe cv ketel + hybride warmtepomp + aansluittarief gas + gasverbruik + electiriciteit bij elkaar op over een jaar of 15 en vergelijk dat met warmtepomp + boilervat + electriciteit dan kan het met subsidie elkaar wel eens nauwelijks ontlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
RideWithUz schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 14:08:
[...]

tja hybride, het kan maar is niet leuk.

mijn gebruik is 235m3/j.
dit kost momenteel 1,10€/m3, maar hier komt voor mij nog een 180€/j netbeheerder + 35€/j leverancier kosten bij.
dit maakt (235 x 1,10) + 180 + 35 = 473,55€/j
(of 473,55 / 235m3 = +/- 2€ per m3 gas!
gas is duur als je er weinig van gebruikt. ;) )
als ik dit 10 jaar doe, dan heeft het mij ook een 4750€ gekost aan gas alleen.

voor dat bedrag kun je met gemak 4x 300liter boilers kopen. >:)
dus dat hoeft geen probleem te zijn.

maar stel je gebruikt nu 1200m3/j.
dan kom je uit op: (1200x1,10) + 235 + 35 = 1590€.
(of 1590 / 1200m3 = +/- 1,3€ per m3 gas, stuk goedkoper.)
doe je dat 10 jaar dan hebben we het over 15.900€.
daar kun je een hele hoop warmte pomp voorkopen en elektra. ;)

(warmtepomp vs gasketel, ik vind het verschil minimaal als je naar 10 jaar gebruik kijkt.
warmtepomp = goedkoop in gebruik, duur in aanschaf.
gasketel = duur in gebruik, goedkoop in aanschaf.
het is dat veel mensen ook nog zonnepanelen hebben, waardoor warmtepompen in eens gruwelijk winnen, maar zonnepanelen zijn niet nodig)

(als je toch hybride gaat, dan is de vraag 5 of 7kW niet interessant meer.
de gasketel neemt het wel over als de warmtepomp het niet meer red.
dan ga je gewoon voor 5kW en je red het al voor 95% waarschijnlijk, je hebt dan alleen erg weinig gasgebruik over met de relatief dure kosten.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
Een voorzichtige methode van berekenen hoeveel vermogen je nodig hebt is gebruik te maken van bouwbesluit:

Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/tabellen/indicatie_richtgetal_draaiuren_maand_overzicht_warmtepomp_weetjes.png

Heb je gewone mechanische ventilatie dan zit je op 70 watt per m2 (gebruiksoppervlakte) * 140 m2 = 9.8kW

Zie voor meer informatie: Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RideWithUz
D-dark schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 14:28:
[...]

Verwacht voor nu zeker dezelfde subsidies als voor 2021.
Daar is genoeg voor begroot als we van Prinsjesdag uitgaan.

Wat betreft 300 Liter vat zou ik met 4 personen zeker voor een douche WTW gaan. dat scheelt al behoorlijk in de benodigde hoeveelheid water. En je zal toch eens overmoeten in de toekomst.

Tel je een nieuwe cv ketel + hybride warmtepomp + aansluittarief gas + gasverbruik + electiriciteit bij elkaar op over een jaar of 15 en vergelijk dat met warmtepomp + boilervat + electriciteit dan kan het met subsidie elkaar wel eens nauwelijks ontlopen.
Dat is zeker zo, echter de installateur zei dat de vloerverwarming eigenlijk ook niet geschikt was ( stalen buizen ? )

Wat ook een probleem is , wij koken nog op gas , de planning is om over 2 jaar pas electrisch te gaan koken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
RideWithUz schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 15:22:
[...]

Dat is zeker zo, echter de installateur zei dat de vloerverwarming eigenlijk ook niet geschikt was ( stalen buizen ? )

Wat ook een probleem is , wij koken nog op gas , de planning is om over 2 jaar pas electrisch te gaan koken.
Koken is echt het makkelijkste en goedkoopste te veranderen, hier heb ik voor mijn tijdelijke keuken gewoon een gratis inductie plaat van marktplaats gehaald. en anders ga je langs bij ikea ofzo. met 2 jaar vastrecht kom je al aardig in de buurt.

https://www.ikea.com/nl/nl/cat/inductiekookplaten-20813/

qua buizen gewoon even goed kijken wat je nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Ep Woody schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 14:48:
Een voorzichtige methode van berekenen hoeveel vermogen je nodig hebt is gebruik te maken van bouwbesluit:

[Afbeelding]

Heb je gewone mechanische ventilatie dan zit je op 70 watt per m2 (gebruiksoppervlakte) * 140 m2 = 9.8kW

Zie voor meer informatie: Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie
Die methode is helaas wel erg voorzichtig. De koevlaas methode of omrekening via een goede koude dag is betrouwbaarder. Dat is voor mij het verschil tussen een 8 Kw warmtepomp of een 5 Kw welke realistischer is.

[ Voor 6% gewijzigd door D-dark op 28-09-2021 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
RideWithUz schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 15:22:
[...]

Zet dan je CV op 50 graden en kijk of je het daar komend jaar comfortabel mee krijgt in huis.
Dat is meer een praktijktest. Pas over 2 jaar op gas koken eruit is niet ideaal maar 1 jaar alleen gas voor koken valt wel te overleven.

En zoals gesteld met een 5 of 7 KW warmtepomp kan je het zeker redden maar hoe minder gas je overhoud des te duurder het wordt. Dan desnoods wat extra's betalen voor een warmtepomp die het wel 100% red en die later uitbreiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RideWithUz
D-dark schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 16:11:
[...]

Zet dan je CV op 50 graden en kijk of je het daar komend jaar comfortabel mee krijgt in huis.
Dat is meer een praktijktest. Pas over 2 jaar op gas koken eruit is niet ideaal maar 1 jaar alleen gas voor koken valt wel te overleven.

En zoals gesteld met een 5 of 7 KW warmtepomp kan je het zeker redden maar hoe minder gas je overhoud des te duurder het wordt. Dan desnoods wat extra's betalen voor een warmtepomp die het wel 100% red en die later uitbreiden.
Ik zal de komende maanden de max temperatuur inderdaad op 50 graden zetten , eens kijken hoe ik de wintermaanden dan trek. Misschien toch eens een opname full electric laten maken. Kijken waar ik met nefit dan op uitkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:23
Ik zou Bosch en Nefit links laten liggen en kiezen voor een Japans merk of Nibe, die doen het ook als het koud is.

Wat ik zo snel uit de datasheet van die Bosch zie heeft bij temperaturen waar je verwarming nodig hebt helemaal niets te maken met 5 of 7 kW.

Edit:
O wacht nu vind ik een datasheet waar die wel in de buurt van 5 en 7 kW komt.
Is het deze?
https://nefit-nl-nl-b.bos...nload/pdf?file=6721824516

Als je het 7 kW model kiest en ook constant aan laat staan bij koude temperaturen kan die je huis wel voldoende verwarmen bij lage temperaturen. Dan heb je de CV ketel alleen voor warm tapwater. Ik denk dat je dan het jaar daarna wel een warmtepomp boiler oid aanschaft.

[ Voor 46% gewijzigd door busscherski op 28-09-2021 20:45 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• migjes
RideWithUz schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 16:36:
[...]

Ik zal de komende maanden de max temperatuur inderdaad op 50 graden zetten , eens kijken hoe ik de wintermaanden dan trek. Misschien toch eens een opname full electric laten maken. Kijken waar ik met nefit dan op uitkom
meten is weten, gokken is brokken.
handige tool kan www.mindergas.nl zijn.

@busscherski
boch/nefit het ziet er wel aardig uit. :?
heb een stuk van de installatie handleiding gelezen maar kom er nog niet helemaal uit.
het is me niet helemaal duidelijk hoe ze nu de monoblock koppelen aan de CV, dan hebben ze het weer over externe onderdelen, en die zijn weer vrij duur, en dan zou het toch el een duur systeem zijn als ik het vergelijk met andere systemen. (dus meer studie nodig)
maar ja ik zie ook nog alleen maar Nederlandse prijzen, en niet bij betrouwbaardere groot handels.
dus kosten kunnen aardig opgeblazen zijn. :?

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
D-dark schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 16:05:
[...]

Die methode is helaas wel erg voorzichtig. De koevlaas methode of omrekening via een goede koude dag is betrouwbaarder. Dat is voor mij het verschil tussen een 8 Kw warmtepomp of een 5 Kw welke realistischer is.
Dan pak je deze methode: PentaClover in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"

Het verschil is waarschijnlijk erg klein.

Ik zou inderdaad gewoon voor een courante 9kW warmtepomp gaan. Denk aan een Nibe, LG, Panasonic, etc. Waarschijnlijk heb je helemaal geen gasketel meer nodig en hoef je alleen driewegklep toe te voegen met een boilervat.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:23
migjes schreef op woensdag 29 september 2021 @ 13:51:
[...]

meten is weten, gokken is brokken.
handige tool kan www.mindergas.nl zijn.

@busscherski
boch/nefit het ziet er wel aardig uit. :?
heb een stuk van de installatie handleiding gelezen maar kom er nog niet helemaal uit.
het is me niet helemaal duidelijk hoe ze nu de monoblock koppelen aan de CV, dan hebben ze het weer over externe onderdelen, en die zijn weer vrij duur, en dan zou het toch el een duur systeem zijn als ik het vergelijk met andere systemen. (dus meer studie nodig)
maar ja ik zie ook nog alleen maar Nederlandse prijzen, en niet bij betrouwbaardere groot handels.
dus kosten kunnen aardig opgeblazen zijn. :?
Ja ik zag eerst een datasheet met erg lage vermogens bij lage buitentemperaturen. Later vond ik een betere datasheet.

Mijn schuinachterbuurman heeft een Nefit, daar hoor ik veel meer van dan van mijn eigen Panasonic.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• migjes
@busscherski
bij nefit naar de pro website gaan.
https://professioneel.nef.../product-detail-pro_32704
dan vind je al wat meer, maar helemaal snappen doe ik het niet.
niet echt heel duidelijk wanneer ze het over de split of het monoblok hebben.
maar als je wil kun je er tijd in stoppen, ik vind hem wel aardig, maar nog niet helemaal duidelijk. ;)

Pagina: 1