@
RideWithUz
lol met deze gegevens krijg je niet veel goede antwoorden.
ik heb nog nooit gemeten hoeveel gasproductie ik heb met 2 personen, maar weet wel dat dit erg veel verschild is.
hoe meer bruine bonen ik eet de meer gas ik produceer.
je moet dus je gemiddelde jaar gebruik van gas geven, om enigszins iets te kunnen zeggen.
een 2 onder 1 kap woning uit 2010 , energielabel b dan denk ik eerder aan een 5 dan een 7kW, maar dat is te grof om een conclusie aan te trekken.
maar even een paar dingen die je toch moet weten.
een gasketel neem je al snel van 24kW.
dit is niet om je huis te verwarmen, maar om warm douche water te maken.
daar heb je al snel een 24kW voor nodig als je dat instant (doorstroom verwarmer) wil maken.
voor het verwarmen van het huis doen de +/-meeste gasketel maar 5 tot 7kW leveren.
ik zelf (huis 87 middelwoning(klein) label C.) heb een 1,4kW warmtepomp.
die gebruik ik hybride met gas.
maar die vervangt al snel 60-70% van mijn gasgebruik, ik gebruik nu nog maar 235m3 (afgelopen jaar).
(en dan gaat daar van 30m3 naar koken en 100m3 naar warm tap water, dus maar 100m3 naar bijverwarming, niet slecht voor een 1,4kW warmtepomp.)
dus ja een lage kW maar die veel uren laten draaien, dat is niet eens zo slecht.
met warmtepompen is het vaak verstandiger om je huis gewoon 24x7 (in de winter natuurlijk) te verwarmen.
nachtverlaging is voor gasketels leuk, maar warmtepompen beter van niet of minimaal doen.
veel uren laten werken is effectiever als hem soms te laten pieken.
en dan kijk ik in de datasheet van de warmtepomp en zie ik:
Modulatiebereik bij A -7/W351) in kW 1,45
Modulatiebereik bij A +7/W35) in kW 2,14
en dit gegeven vind ik dan belangrijker als de 5 tot 7kW.
hoe laag kan gaan om mijn huis op temperatuur te houden dus.
(wel een aardig apparaat die bosch, daar ga ik ook eens verder in duiken, daar kan ik wel 100% van het gas mee af (behalve koken natuurlijk).
dus ik lurk verder ook even met je mee.
als je betere gegevens hebt, dan post ze hier ook even.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)