Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricto
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 09:03
Ik verwacht binnenkort de sleutel te krijgen van een nieuwe woning.
Daar ligt een dak op van 19/20 graden gericht op het noorden.

Niet ideaal maar ik had voor mezelf de simpele rekensom gemaakt. Ik kan met de verduurzamingshypotheek goedkoop geld bijlenen. Zo lang de besparing per maand hoger is dan de 15/20 euro die ik aan hypotheek betaal hoger is. Heb ik gratis zonnepanelen op mn dak en help ik het mileu.

Alle offertes laten echter een aanzienlijk hogere besparing zien. Ik houd van zekerheid en heb daarom voor panelen gekozen met een lange garantie.

Ik denk dat ik ga kiezen voor onderstaande offerte. Hebben jullie hier nog of op aanmerkingen aan?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZUr19gc.png

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:17
De offerte is redelijk competatief voor een SolarEdge systeem. Ze vragen alleen ernstig veel voor de BTW service... Overweeg dat zelf te doen (Nieuws: Zonnepanelen en de btw).

Het is weinig meer dan een handje getallen doorgeven aan de belastingdienst.

Maar ik lijk amper schaduw invloed te zien; wil je per se SolarEdge? Er is een goede €700-800 te besparen met een GoodWe, en iets minder met een SMA omvormer. Dat verlaagt de opbrengst misschien 3-5% max, tegen een aanzienlijk lagere kosten.

Dat kostenvoordeel kun je dan weer omzetten in 2 of 4 extra panelen, dat levert meer op.

Wat is de situatie in je meterkast? Beetje recent?
Zorgen ze er voor dat je geen 50A+ door je meterkast gaan sturen (Septillion in "Zonnepanelen op oost, zuid en west")?

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 28-09-2021 10:49 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Zo plat en op noord ging ik voor de goedkoopste grootste panelen zonder optimizers.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:08
@Tricto
lol lage hoek en noord, die gaat je tegen vallen.
dat levert meer op als veel mensen denken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqnXVZgqtunYbx-jvJknfe8GXkA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i4TsogHcQX8v6RUUyqbZerWl.jpg?f=user_large
dat geeft nog 70% in theorie.
maar mensen vergeten dat in Nederland je 100% tot 120% kunt doen met zuid.
grofweg zo ingedeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWhahOtL0F3Pj126QuFnidorVFw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GxzxF2X91S0FKQ4Ki95jhvga.jpg?f=user_large

maar in werkelijkheid, doe je in de lente/zomer wel een 80% van je opbrengst, en dan is noord door de hoge zon nog maar amper een nadeel.

(maar doe ook niet te duur, solaredge maakt het aardig duurder en levert maar amper meer op.
gebruik gewoon een simpele TL omvormer zoals er velen zijn en bespaar je dat geld.
stop dat in 2 panelen extra als kan, dan heb je toch meer kWh per jaar.
kWh kan je nooit genoeg hebben, je kunt altijd nog elektrische(warmtepomp natuurlijk) gaan verwarmen en gas besparen b.v.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricto
Ronald schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 10:47:

Maar ik lijk amper schaduw invloed te zien; wil je per se SolarEdge? Er is een goede €700-800 te besparen met een GoodWe, en iets minder met een SMA omvormer. Dat verlaagt de opbrengst misschien 3-5% max, tegen een aanzienlijk lagere kosten.

Dat kostenvoordeel kun je dan weer omzetten in 2 of 4 extra panelen, dat levert meer op.
Hmm, ja de besparing doet me niet zoveel. Maar het omzetten in meer panelen zou een goede optie kunnen zijn inderdaad.
Onderstaand de meterkast trouwens. Zegt mij zelf verder niet zoveel.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NVnMZyb.jpeg

[ Voor 9% gewijzigd door Tricto op 28-09-2021 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Tricto schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:17:
[...]

Hmm, ja de besparing doet me niet zoveel. Maar het omzetten in meer panelen zou een goede optie kunnen zijn inderdaad.
jep, meer Wp = meer kWh.
en je hebt niet eens een grotere omvormer nodig, 30% meer Wp als W omvormer is op zuid al geen enkel probleem, op noord mag je van mij wel naar 40% gaan (of meer). ;)
lees ook:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

denk ook niet ik gebruik 3000kWh dus ik wil 3000kWh opwekken.
dat is zo pre 2020, vandaag de dag is over productie gewoon lonend.
of nog veel beter, ga een gedeelte of 100% van je huis verwarmen met een warmtepomp (ook subsidie op te krijgen).
je hebt dan grofweg 2a3kWh nodig per m3 gas en je energie rekening word gewoon negatief. >:)
(iedere Nederlander krijgt +/-540€ belasting korting op zijn energie rekening.
die korting krijg je ook als je 0m3 gas en 0kWh gebruikt en is dus meer als de vaste lasten.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 09:32
Tricto schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 10:30:
Ik houd van zekerheid en heb daarom voor panelen gekozen met een lange garantie.
Bestaat de installateur dan nog? Woon je er dan nog ?
En wie haalt deze dan van het dak over 10 jaar ?
En waarschijnlijk heb je na 15 jaar de panelen weer vervangen. Voor die extra zekerheid zou ik niet teveel extra betalen.
Tricto schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:17:
Onderstaand de meterkast trouwens. Zegt mij zelf verder niet zoveel.

[Afbeelding]
Dat is wel een hele kleine meterkast. :)
Zit zo te zien geen hoofdschakelaar in. Zou volgens de huidige standaarden (en bij wijzigingen) wel moeten.

[ Voor 34% gewijzigd door jobr op 28-09-2021 18:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-05 22:14
Waarom Solar edge, voegt niets toe, en kost een bak geld. Wil je nog meer zekerheid, kijk eens bij REC, als die via een gecertificeerde installateur geplaatst worden krijg je 25 jaar fabrieksgarantie en 25 jaar garantie op het kosteloos vervangen van defecte panelen op certificaat erbij. En die btw teruggave service, 130 euro, wat een geld, wij rekenen daar 35 euro voor en dan wordt het door een externe partij geregeld.

[ Voor 18% gewijzigd door RobertV70 op 28-09-2021 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:41

tijmeng

Panasonic 7J

Iets vergelijkbaars laat je door Winkelman, solar bouwmarkt of solar outlet voor rond de 3750€ ex leggen. Solaredge heb je niet nodig. Idem panelen met mega garantie (gedateerd of niet meer bestaand tegen de tijd dat er iets stuk gaat).

Pak bv 14 trina 395wp panelen, 2x een set voor verticale rails voor 7 panelen en bv een goodwe 4200w omvormer. Kost je inclusief leggen rond de 3750.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Gezien de meterkast heb je geen groot verbruik vermoed ik, ik zou ook investeren in een wat ruimere kast al past een enkel fase 16A aardlekautomaat net hoor, het missen van een hoofdschakelaar is jammer of heb je een automaat onder de meter?

Wat is je aansluiting? 1x40A zeker?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

Ja wat een mini zekeringen kastje.
Lijkt een ex huurwoning ofzo?

Weet niet of je meer wil gaan besparen (warmtepomp?), maar zou zeker kijken of een ruimere meterkast ook in je hypotheek opgenomen kan worden. Want met 4 groepen is het allemaal niet ruim.

• Tricto
Gaat inderdaad om een oud huur woning.
Wat daar verder de specs van zijn durf ik niet te zeggen.

Mijn verbruik weet ik niet en heb ik laten schatten via een aanvraag bij Eneco. (3500 voor 2 volwassen + 1 kind).

Een warmptepomp zie ik er voorlopig niet komen.
Ik verwacht sowieso dat er 3 groepen bij moeten komen voor de keuken.

Ik had gehoopt een nieuwe meterkast niet nodig te hebben. Is in ieder geval niet in de begroting meegenomen.

• migjes
@Tricto
nieuwe meterkast is niet nodig, je kunt een uitbreiding kasje plaatsen en het is ook goed.
of misschien kan het er nog wel in gepropt worden. :?

maar als je 3 groepen wil voor de keuken, dan kun je beter de zaak met de PV meteen vervangen.
waarom: je kunt dan de BTW ook terugvragen van de meterkast.
en echt heel duur is het niet, minder als 600€ en je bent er wel. ;)

die schatting die stelt niks voor, zou er niks mee doen.
maar hang voor nu zoveel mogenlijk PV op.
over productie kun je nog leuk verkopen, en straks een warmtepomp dan heb je de stroom al.
gewoon niet te ingewikkeld denken. ;)

(als het niet duur mag zijn, kun je voor <50€ al elektra verwarmingen kopen, en fakkel je even in tussen tijd een beetje kWh af en bespaar je een beetje gas, met warmtepomp is het al snel 4x zoveel gas wat je bespaart, maar voor tijdelijk is een simpele elektra kachel ook goed.)

• Tricto
@migjes
Ik ben nu wat alternatieve offertes aan het aanvragen zonder optimizers maar met meer panelen.

Elaktra verarmingen zijn geen optie. Beneden worden alle radiatoren verwijderd voor vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Tricto schreef op woensdag 29 september 2021 @ 17:52:
@migjes
Ik ben nu wat alternatieve offertes aan het aanvragen zonder optimizers maar met meer panelen.
reken het eens uit op https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/
je neemt zonnepanelen + montage materiaal + omvormer + installatie kosten.
en dan heb je een gemiddelde prijs wat het zou moeten kosten.
kennis is macht, dit wapent je tegen over de top gouden randen offertes die je soms ziet. ;)
Elaktra verarmingen zijn geen optie. Beneden worden alle radiatoren verwijderd voor vloerverwarming.
lol, ik lees maar: elektra verwarming is geen optie.

vloer verwarming of niet het maakt geen bal uit.
elektra verwarming kan altijd.
zie ook:
https://www.hornbach.nl/s...att/10304787/artikel.html
en per uur knal je wel weer 1kWh er door heen.
dus per 8uur kun je ongeveer 1m3 gas besparen.
denk niet te moeilijk.
dit kan b.v ook:
https://www.hornbach.nl/s...WiFi/6836626/artikel.html
etc etc... gebruik je fantasie.
het is toch maar tijdelijk en een optie die niet hoeft, dus doe niet te moeilijk. ;)

edit:
warmtepompen en vloer verwarming is veel toffer als gasketels en vloerverwarming.
gasketels zijn te krachtig voor huizen, en daardoor is de vloer te snel verwarmt.
vooral met momenten dat het buiten nog niet echt koud is, zijn warmtepompen toffer om de vloer warm te houden.
die kunnen veel minder vermogen leveren, en daar door is de vloer vaker aangenaam als met gas. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 29-09-2021 18:58 ]

Pagina: 1