Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:33
Mijn vraag

Ik heb vorig jaar een topic gestart, maar heb het toen niet verder opgepakt en heb er niks meer mee gedaan.

Ik wissel regelmatig van provider voor het internet en (zover nog van belang) telefonie.
Het "probleem" wat ik daarbij ondervind is dat mijn interne ip-adressen daardoor ook telkens veranderen.

Dat kan je natuurlijk zelf ondervangen door de dhcp-range aan te passen op het modem.
Echter wil ik het nu anders aanpakken en onafhankelijk mijn netwerk inrichten.

Dus een router en daar dan access points aan.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Wat nu de situatie is dat ik het modem in de meterkast heb en dat is natuurlijk niet optimaal.
Daarnaast heb ik een router die fungeert als accesspoint op de 1ste etage.
Boven is de verbinding prima en geen problemen, beneden is de sterkte van de wifi goed, maar de verbinding gaat niet helemaal lekker.

Daarom wil ik de boel nu eens goed aanpakken dat ik ook zonder problemen kan wisselen van provider en niet alles hoef te wijzigen.
Overigens is het "probleem" met de dhcp eventueel weer te ondervangen door deze op de raspberry te installeren en deze de zorg daarvoor laten geven.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Waar ik nu moeite mee heb is dat ik het bos niet helemaal meer zie door de accesspoints die er zijn.

Daarbij had ik de volgende opzet in mijn hoofd.
In de meterkast een Ubiquiti EdgeRouter X daaraan een accesspoint van Ubiquiti UniFi AP-AC LITE welke ik aan de zijkant van de meterkast plaats.

Echter lees ik verhalen dat het beter is om deze aan het plafond te hangen voor de zending/straling, maar zou verticaal hangen werken ?

Voor boven zal er dan een 2de accesspoint komen.

Dus samengevat zoek ik een router (al dan niet met WiFi) voor in de meterkast en 2 accesspoints.
Zodat ik bij een wisseling alleen een kabel hoef over te prikken en verder niet meer hoef te kijken naar het interne netwerk.

Wat er zoal hangt aan het netwerk

- Raspberry Pi 1b (voor het uitlezen van de digitale meter en zonnepanelen)
- 8 port switch
- Synology DS215+
- TV hoek (waar 1 kabel naartoe loopt) deze wordt bij de tv weer gedeeld door een switch. Door een breuk in de loze leiding is het ons niet gelukt om 2 kabels te trekken. 1 was al een uitdaging :P
In deze tv hoek hangt de tv eraan en een raspberry (kodi)

Vanuit de meterkast loopt er nog 1 kabel naar boven voor de 2de accesspoint welke de verbinding voor boven regelt en de WiFI voor de omvormer.
Daarnaast soms handig om boven te werken om een vaste kabel te hebben.

Ik heb ook nog eventueel gedacht aan de TP-Link Deco M5 (2-pack) maar waar ik dan weer de weerstand bij mijzelf heb is of ik voldoende mogelijkheden heb voor instellingen.

Als je kijkt naar bijvoorbeeld de TP-LINK Archer C7 die Ziggo uitgeeft of gaf dan had je veel minder opties dan dat je had met de originele firmware.

Hopelijk heb ik mijn wensen voldoende neergezet en hopelijk hebben jullie tips en ideeën

Mijn budget voor dit alles is € 150 tot max €200

2250 WP Zuid PVoutput

Beste antwoord (via MdO82 op 28-09-2021 11:37)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:09
MdO82 schreef op maandag 27 september 2021 @ 19:47:
[…]

Als je kijkt naar bijvoorbeeld de TP-LINK Archer C7 die Ziggo uitgeeft of gaf dan had je veel minder opties dan dat je had met de originele firmware.
[…]
Je kunt er OpenWRT op flashen, dan is het ineens een heel erg uitgebreide router >:)

Via MP zijn ze wel voordelig te vinden (€15-20, zoek op ‘ziggo wifi’). De instructies voor het flashen is hier op Tweakers wel een topic over te vinden. Alleen even opletten op de revisies, volgens mij wil je liever geen v1 als je OpenWRT erop wil. Heb er eentje in gebruik als extra accespoint in de tuin.

EdgerouterX heb ik zelf ook draaien. Prima stabiel ding, maar leercurve wel wat steil. De wat meer uitgebreide zaken moet je via de commandline instellen namelijk. Webinterface is niet altijd toereikend. Beneden en boven een AP AC Lite hangen.

Zie nu trouwens dat de Archer C7 sneller is op 5Ghz wifi dan de AP AC Lite, 1300Mbps vs 867Mbps. Nooit geweten :D

IPTV van provider niet te ingewikkeld maken: kabel van de settopbox rechtstreeks in het providermodem. Werkt altijd en scheelt heel wat uitzoekwerk.

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 28-09-2021 08:37 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 00:13
Tussen welke providers wissel je dan?
Tussen kpn en xs4all kan je dezelfde modem/router gebruiken.

Mocht je wisselen tussen ziggo en kpn/xs4all is het nodig dat je een dsl modem koopt die in bridge mode kan icm een goede router, diezelfde router kan je dan ook gebruiken voor ziggo. Dat modem kan in bridge mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het "probleem" wat ik daarbij ondervind is dat mijn interne ip-adressen daardoor ook telkens veranderen.

Dat kan je natuurlijk zelf ondervangen door de dhcp-range aan te passen op het modem.
Of ondervangen door het modem puur als doorgeefluik te laten fungeren. (al dan niet in bridge modus)
In de meterkast een Ubiquiti EdgeRouter X daaraan een accesspoint van Ubiquiti UniFi AP-AC LITE welke ik aan de zijkant van de meterkast plaats.
Waarom niet een Unifi USG router? De switch heeft immers genoeg poorten, anders is dat het volgende punt van upgraden. De Unify draait lekker met elkaar dmv de controller.
Echter lees ik verhalen dat het beter is om deze aan het plafond te hangen voor de zending/straling, maar zou verticaal hangen werken 2?
Hier (BG+2 verdiepingen) hangen 2 AP AC Lite modellen. De ene beneden achter de TV en de ander op zolder, beiden verticaal tegen een zijmuur aan. Wel met de LED's uitgeschakeld, ik merk vanzelf wanneer ze het niet (meer) doen. Het bereik en de verbinding is op alle apparaten in huis prima.
Zodat ik bij een wisseling alleen een kabel hoef over te prikken en verder niet meer hoef te kijken naar het interne netwerk.
Hier dezelfde situatie gecreëerd: USG Pro, 2 switches en 2 AP's. Het nieuwe modem was eerder dan de glasvezelmonteur. Ik had het modem al in zoverre voorbereid voor de monteur dat hij alleen maar het glasvezelkastje hoefde te monteren en de stekker van het modem er in te doen. De IP-range was al ingesteld, de wifi van het modem was al uitgeschakeld etc. In totaal een halve minuut offline geweest volgens de mail van Synology.
Mijn budget voor dit alles is € 150 tot max €200
Mijn mening: upgrade in stapjes. Je router is voor deze oplossing het belangrijkste, daar kun je lekker met je DHCP instellingen klooien, heb je de RPi niet voor nodig. Daarna een keer een AP scoren, die komen hier geregeld voorbij in V&A.

Plaatje -> praatje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2kOqtej_8dF5HCtcnlegObEb02c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ORb3AqYOGJY687F5GoXXik17.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door sypie op 27-09-2021 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
akatar schreef op maandag 27 september 2021 @ 19:55:
Tussen welke providers wissel je dan?
Tussen kpn en xs4all kan je dezelfde modem/router gebruiken.

Mocht je wisselen tussen ziggo en kpn/xs4all is het nodig dat je een dsl modem koopt die in bridge mode kan icm een goede router, diezelfde router kan je dan ook gebruiken voor ziggo. Dat modem kan in bridge mode.
Ik ben vorig jaar gewisseld van Ziggo naar Delta Fiber.
We moesten toen bij de aanleg voor een jaar een abonnement afsluiten om de aanleg te realiseren.
Kan nu weer naar Ziggo voor 6 maanden korting.

Dan zie ik volgend jaar wel weer wat voor aanbieding we dan weer krijgen

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 00:13
Ik ken delta fiber niet en weet niet of ze vlans gebruiken oid. misschien kan iemand hier iets zinnigs overzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je kunt ondertussen ook Delta bellen voor een aanbod. Wanneer je aangeeft dat je van plan bent naar Ziggo over te stappen gaan ze misschien wat extra moeite doen om je toch binnenboord te houden. Dat is geld wat makkelijk verdiend is.

Zo heeft KPN mij ooit gebeld toen ik van hun over ging stappen naar Tele2. Ineens kon ik korting krijgen en een Spotify abonnement voor een X periode. Uiteindelijk was hun aanbod nog steeds duurder dan een abonnement bij Tele2, dus alsnog overgestapt. Het feit was alleen wel dat ze toen ineens gingen bellen om je te plezieren terwijl je daarvoor nooit iets hoorde of kreeg, zo lang je maar betaalde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:45
Gewoon nat over nat doen

Dus intern een netwerkje opbouwen met een router en accesspoints en dan kabeltje van wan naar lan provider router. Alleen port mappings moeten dan dubbel

Als je iptv van je provider hebt werkt het trouwens niet zo 123

Ik vind t persoonlijk wel veel gedoe :p

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
sypie schreef op maandag 27 september 2021 @ 20:11:
Je kunt ondertussen ook Delta bellen voor een aanbod. Wanneer je aangeeft dat je van plan bent naar Ziggo over te stappen gaan ze misschien wat extra moeite doen om je toch binnenboord te houden. Dat is geld wat makkelijk verdiend is.

Zo heeft KPN mij ooit gebeld toen ik van hun over ging stappen naar Tele2. Ineens kon ik korting krijgen en een Spotify abonnement voor een X periode. Uiteindelijk was hun aanbod nog steeds duurder dan een abonnement bij Tele2, dus alsnog overgestapt. Het feit was alleen wel dat ze toen ineens gingen bellen om je te plezieren terwijl je daarvoor nooit iets hoorde of kreeg, zo lang je maar betaalde.
precies.. werkt prima!
al 12 jaar klant bij mn huidige ISP.. en elk jaar korting slepen met 1 belletje...
is minder gedoe dan modem wissels etc etc :)

gelukkig hebben ze nog steeds niet door dat er hier ook niet veel ander soeps te leveren is :P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 07:37
laurens0619 schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:19:
[...]

Als je iptv van je provider hebt werkt het trouwens niet zo 123

Ik vind t persoonlijk wel veel gedoe :p
Dat even vetgedrukt. Als het alleen om internet gaat is het vrij triviaal allemaal.

Kijk je ook televisie via je provider, dan wordt het complexer. Sommige werken met VLANs, dus moet je apparatuur en configuratie dat ondersteunen - of je moet meerdere UTP-kabels hebben om de verschillende VLANs vanaf verschillende modempoorten apart van je internetverkeer rond te leiden. Andere werken met multicast, ook daar moet je apparatuur en configuratie dat aankunnen. Dat vergt een hogere investering in geld, waardoor ik het me afvraag of je niet je business case voor continu te hoppen ondermijnt, en het vergt een flinke investering in kennis om het op te zetten en draaiend te houden, bij iedere wissel weer. Met providermodem regelt provider dit allemaal voor je (met steeds wisselende IP config als gevolg)

IMHO is trouwens afscheid nemen van ouderwets televisie veruit simpelste oplossing, maar als je daar dus niet toe bereid bent zou ik plan heroverwegen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
[…]

[…]
Je kunt er OpenWRT op flashen, dan is het ineens een heel erg uitgebreide router >:)

Via MP zijn ze wel voordelig te vinden (€15-20, zoek op ‘ziggo wifi’). De instructies voor het flashen is hier op Tweakers wel een topic over te vinden. Alleen even opletten op de revisies, volgens mij wil je liever geen v1 als je OpenWRT erop wil. Heb er eentje in gebruik als extra accespoint in de tuin.

EdgerouterX heb ik zelf ook draaien. Prima stabiel ding, maar leercurve wel wat steil. De wat meer uitgebreide zaken moet je via de commandline instellen namelijk. Webinterface is niet altijd toereikend. Beneden en boven een AP AC Lite hangen.

Zie nu trouwens dat de Archer C7 sneller is op 5Ghz wifi dan de AP AC Lite, 1300Mbps vs 867Mbps. Nooit geweten :D

IPTV van provider niet te ingewikkeld maken: kabel van de settopbox rechtstreeks in het providermodem. Werkt altijd en scheelt heel wat uitzoekwerk.

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 28-09-2021 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 07:37
ThinkPadd schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 08:10:
[...]

Dat werkt altijd - maar dan moet je dus wel dat kabeltje trekken naast alle overige netwerkinfra. Staat de modem in de woonkamer en heb je maar een TV er vlak naast, dan is dat goed te doen, maar met modem in meterkast en meerdere TV's in huis heb je het over een volledige parallelle infra aan kabeltjes voor TV.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
ThinkPadd schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 08:10:
[...]

Ik heb jouw antwoord maar even als beste genomen, omdat het mij wel aan het denken had gezet :P
Je hebt inderdaad ook nog de TP-Link Archer C7.

Nu heb ik op markplaats 1 in de buurt kunnen vinden dus ga eens kijken of we die kunnen bemachtigen en of het de juiste versie is.
Op de foto zag ik geen versie nummer dus maar even gevraagd.

Als het de juiste versie is knal ik er gelijk een versie van OpenWRT op.
Als we het netwerk echt intensiever gaan gebruiken kan ik altijd nog overstappen naar andere opties.
Maar voorlopig is dit wel voldoende.

Voordeel van een eigen route neerzetten is dat deze dienst doet voor DHCP en dat je daar (als het goed is) in de toekomst minder last van hebt bij overstappen.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dit is het topic wat ik bedoelde: Ziggo "Extra wifi-punt" - TP-Link Archer C7

Daar staat ook wel uitleg over de hardwarerevisies.

Als ik de OpenWRT wiki zo zie dan is de Ziggo uitvoering altijd een V2: https://openwrt.org/toh/tp-link/archer_c7

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 28-09-2021 12:47 ]

Pagina: 1