Hallo, misschien een domme vraag maar je weet maar nooit dat zoiets bestaat. Mijn probleem is de combinatie tussen mijn boiler die 2800 kWh verbruikt en mijn zonnepanelen. Door het hoog wattage van de boiler zijn er maar net enkele uren waar de panelen voldoende opbrengen om volledig de behoefte van de boiler te dekken. De boiler is op 2u opgewarmd. Het zou voor mij veel beter uitkomen mocht de boiler 4u moeten warmen aan 1400 watt. Hoe pas ik zoiets aan zonder een nieuwe boiler te moeten kopen ? Alvast heel erg bedankt.
Vraag
Alle reacties
Niet? Een verwarmingselement heeft een bepaalde weerstand en die kun je niet veranderen. Je kan de aansturing veranderen (duty cycle bijvoorbeeld) maar ik heb geen idee of dat werkt.
Lord-The-Gamer (L-T-G)
In dit topic staat wel een interessante oplossing:
Warmwater boiler aansturen bij zonnepanelen
Je kunt ook een normale (PWM) dimmer pakken, mits deze geschikt is voor het aangesloten vermogen.
Warmwater boiler aansturen bij zonnepanelen
Je kunt ook een normale (PWM) dimmer pakken, mits deze geschikt is voor het aangesloten vermogen.
Je kunt er een transformator tussen zetten, maar als er meer in zit dan alleen maar een passief verwarmingselement dan is het maar de vraag of het werkt.
Als hij het wel doet, dan is een verhuistrafo van 230 naar 110 V waarschijnlijk het eenvoudigste. Met de halve spanning is het vermogen 4x zo laag. Als je echt het halve vermogen nodig hebt, moet je een trafo van 1:0,7 hebben.
En let op het nominaal vermogen. Liefst een beetje meer dan dat van de boiler, omdat je hem langdurig op bijna vol vermogen gaat gebruiken.
Als hij het wel doet, dan is een verhuistrafo van 230 naar 110 V waarschijnlijk het eenvoudigste. Met de halve spanning is het vermogen 4x zo laag. Als je echt het halve vermogen nodig hebt, moet je een trafo van 1:0,7 hebben.
En let op het nominaal vermogen. Liefst een beetje meer dan dat van de boiler, omdat je hem langdurig op bijna vol vermogen gaat gebruiken.
Een bekende aanpassing in Senseo's om op half vermogen te werken is een diode voor het element plaatsen waardoor die maar een halve sinus krijgt en dus half vermogen. Weet niet of dit voor een boiler ook een werkzame oplossing is.
Zo lang je saldering hebt lijkt het mee niet echt zinvol om hieraan te gaan klussen.
of eh ...Gent? Geen saldering in België?
of eh ...Gent? Geen saldering in België?
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Lijkt me meer een topic voor DED.
Timer of anderszins getimede schakelaar ertussen zetten zodat de boiler alleen maar aangesloten is en dus opwarmt wanneer er voldoende spanning door de panelen wordt geleverd?
Op die vermogens is een diode niet echt te doen. Veel te veel warmte. En net als bij aan/afsnijde dimmen heb je als nog de enorme pieken in een cycle. Eigenlijk ben je dan alleen de power factor slechter aan het maken. Alleen als je op een hogere frequentie gaat dimmen (PWM dimmen) zal het voor de 50Hz echt op minder vermogen gaat lijken.
Hartelijk bedankt voor de vele reacties !
Dit moet werken met een voldoende zware diode, al dan niet met koeling hiervan. Stel, 3000 W met de diode word alleen de bovenkant van de sinus gebruikt, dus 1500 W aangesloten vermogen en een dubbele opwarmtijd. Wel het verwarmingselement in de boiler aan één zijde losmaken en hier met de diode ertussen weer vast. Denk om de koeling van de diode. Op deze manier werkt de eventueel aanwezige elektronica gewoon op de spanning van het net.
Pagina: 1