Offerte advies zonnepanelen Chrisverst

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:32
Beste Tweakeraars,

Na lang wikkel en wegen eindelijk een interessante offerte maar twijfel wel over de oriëntatie.

Situatie als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Ij6bx-E2j02n78HtjIF5xzsYbI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/e3FVcST6ZdVFMMEGcpnSMTYj.png?f=user_large

Huis bestaat uit 2 dakkapellen 1 aan de achterkant richting noordoost 1 aan de voorkant richting zuidwest.

Leverancier heeft 13 panelen aangeboden, 4 op elke dakkapel in dakjes vorm oriëntatie zoals foto, en 2 onder de dakkapel aan de zuid zijde en 3 onder de dakkapel aan de noord zijde.

Let op aan de zuid zijde van mijn huis staat een boom welke schaduw geeft aan de zonnepanelen onder de dakkapel aan de zuid zijde. de dakkapellen zijn door de hoogte (en de nokhoogte van +-50cm boven de dakkapellen uit) volledig schaduwloos.

Specs:
13x 375w JA solar
1x SE3000h Omvormer
13x P401 Optimizer

Netto prijs: +- €5000,-

Nu heb ik op basis hiervan een aantal vragen waar jullie mij hopelijk mee kunnen helpen:
1) de oriëntatie van de zonnepanelen om eigenlijk mijn gehele dak te gebruiken is dit wel interessant?
2) aangezien de oriëntaties zoveel verschillen ga ik de opstart spanning van de omvormer wel halen of is het handiger om voor P404 optimizers te gaan?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:13
Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Is dat plaatje wat bij de offerte kwam? Dan heeft de installateur bijzonder weinig (lees geen) moeite gedaan om het even in te tekenen in SolarEdge designer: Je moet bijna moeite doen het zo schots en scheef uit dat programma te halen... En dan heeft de installateur dus ook niet (correct) gesimuleerd of er problemen zijn met Optimizer clipping. Wat mij betreft door naar de volgende.

SolarEdge start overigens altijd; mits voldoende panelen.... Het kan alleen suboptimaal draaien als je een luie installateur hebt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
Ronald schreef op maandag 27 september 2021 @ 17:29:
Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Is dat plaatje wat bij de offerte kwam? Dan heeft de installateur bijzonder weinig (lees geen) moeite gedaan om het even in te tekenen in SolarEdge designer: Je moet bijna moeite doen het zo schots en scheef uit dat programma te halen... En dan heeft de installateur dus ook niet (correct) gesimuleerd of er problemen zijn met Optimizer clipping. Wat mij betreft door naar de volgende.

SolarEdge start overigens altijd; mits voldoende panelen.... Het kan alleen suboptimaal draaien als je een luie installateur hebt.
Beste Ronald,

Ja dat is het plaatje wat uit de offerte komt, opzicht ben ik wel tevreden over de technische gedachten van de installateur. Ik heb wel specifiek gevraagd naar clipping en hij geeft aan dat Solaredge programma aangeeft dat het goed gaat... alleen de vraag is meerdere dakvlakken etc... kan het lastig maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Met die knudde tekening?

Dat is absoluut geen correcte simulatie van jouw situatie, en mijn gevoel geeft aan dat dit wel eens fout kan gaan.

Ik zou NIET met hem in zee gaan.

Maar vul je post even aan ajb? Met name dakhoeken, exacte richting van het huis (ZW/NO?) en wellicht een projectie van het dak (en dakkapel grenzen) op de grond als 'plattegrond'

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
Ronald schreef op maandag 27 september 2021 @ 19:39:
Met die knudde tekening?

Dat is absoluut geen correcte simulatie van jouw situatie, en mijn gevoel geeft aan dat dit wel eens fout kan gaan.

Ik zou NIET met hem in zee gaan.

Maar vul je post even aan ajb? Met name dakhoeken, exacte richting van het huis (ZW/NO?) en wellicht een projectie van het dak (en dakkapel grenzen) op de grond als 'plattegrond'
Bij deze wat extra info, laten wij toch constructief kijken wat waarschijnlijk het beste is voor mijn situatie:
Huis staat oriëntatie: ZW/NO
Dakkapelen zijn uiteraard plat en de dakhelling is +- 30 graden.
Afmetingen van de dakkapelen zijn 3,70m breed bij 2,5m diep (Deze maten zijn exclusief de hemelwater gootje in de dakkapel)

Hierbij nog wat extra foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LJ_5yQ7IJSfuDd73IbqTbiHclo8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ozIuFXbUfdDubi8nSVM5v3uE.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HdwoIAjAfE-VXsB7NTddOprQ1Lo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fytxnix2oNEQiyr0pHrkvnm2.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IPh6jweX72putLN7W9tBhYiFInE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PHTreQU771UsErMVb9BGu9mS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Chrisverst Ik zal vanavond de 5 minuten besteden om dit knap in te tekenen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
Ronald schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:11:
@Chrisverst Ik zal vanavond de 5 minuten besteden om dit knap in te tekenen ;-)
Ik heb parallel nog even met de zonnepanelen boer overlegd, zie hierbij herziende plaatje scheelt je weer 5 min :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/51xFLdjbtj8bBQ0JMAEQQYLMjNM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MhZK4kcunH2WBpnVWpmxJyYd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:41
Zonnepanelen op een dakkapel is mij nadrukkelijk afgeraden ivm de minder stevige constructie en zware balast. Ook zie ik in deze tekening geen ruimte aan de zijkanten, dat is toch ook nodig vanwege de wind?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
hoevenpe schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 13:54:
Zonnepanelen op een dakkapel is mij nadrukkelijk afgeraden ivm de minder stevige constructie en zware balast. Ook zie ik in deze tekening geen ruimte aan de zijkanten, dat is toch ook nodig vanwege de wind?
Klopt daarom liggen ze ook in een dakje op de dakkapellen om alle gaten etc.. af te dichten met platen om wind grip te voorkomen. daarnaast is de hele stellage alsnog uitgerekend op +-200 kg per dakkapel met een randzone om de zonnepanelen heen van +- 60cm (Dit is wat weinig alleen alle installatie boeren houden hier extreme marges van vaak 1.5m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@hoevenpe heeft zeker een punt, niet alle dakkapellen zijn ontworpen voor structureel die extra 200 kilo.
Ze kunnen misschien 200 kilo aan sneeuw aan - maar dat is niet structureel. Dus nagaan of risico nemen.

@Chrisverst ik ga hem toch even zelf nog intekenen; ben er niet gerust op ;-) SolarEdge is voor mijn gevoel nogal 'optimistisch' over clipping waarschuwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Yep, het blijkt dat ik dit spelletje met SolarEdge toch lang genoeg speel.

In de simulatie met p401 geeft hij aan 0,53% verlies door clipping (opbrengst factor verlies). Dat klinkt niet veel, maar dat is in het ideale geval. Boompje, pijpje, vogelpoepje maakt dat effect groter.

Zelfs met p505 is er nog een fractie (0,09%) en dat geeft alleen maar aan dat het verlies met p401 waarschijnlijk te laag wordt geschat - de extra marge van p505 is enorm.

De opbrengst is 3990kWh in mijn simulatie.
De SE3000H is krap maar prima.

Nu is p505 duurder en minder efficiënt, dus je wil eigenlijk p404, maar deze kan niet met de 375 JA Solar overweg. Er is een klein aantal flink hoog vermogen panelen waaronder Hyundai HIE-S395VG die wel op p404 kunnen. De Hyundai is wel iets breder dan gemiddeld (ruim 110cm). Met dit paneel wil je zeker naar SE3500H of SE3680H (Schelen een tientje)

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 28-09-2021 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
Ronald schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 19:14:
Yep, het blijkt dat ik dit spelletje met SolarEdge toch lang genoeg speel.

In de simulatie met p401 geeft hij aan 0,53% verlies door clipping (opbrengst factor verlies). Dat klinkt niet veel, maar dat is in het ideale geval. Boompje, pijpje, vogelpoepje maakt dat effect groter.

Zelfs met p505 is er nog een fractie (0,09%) en dat geeft alleen maar aan dat het verlies met p401 waarschijnlijk te laag wordt geschat - de extra marge van p505 is enorm.

De opbrengst is 3990kWh in mijn simulatie.
De SE3000H is krap maar prima.

Nu is p505 duurder en minder efficiënt, dus je wil eigenlijk p404, maar deze kan niet met de 375 JA Solar overweg. Er is een klein aantal flink hoog vermogen panelen waaronder Hyundai HIE-S395VG die wel op p404 kunnen. De Hyundai is wel iets breder dan gemiddeld (ruim 110cm). Met dit paneel wil je zeker naar SE3500H of SE3680H (Schelen een tientje)
Ronald alvast bedankt oor de hulp!

ik ben in het geval van optimizers een beetje leek. Kan jij uitleggen waarom de panelen niet met de p404 overweg kunnen?
Met betrekking tot de panelen zit ik kwa maat wel snel vast aangezien het behoorlijk puzzelen was voor de kapellen. Mocht het nog wat uitmaken de leverancier heeft ook de 375w van Jasolar die kunnen, deze moet nog wel door de WAF factor heen aangezien het full black vs zilver frame is...

Daarnaast is de orientatie iets wat jij zou adviseren of toch alles vol op zuid zoveel het kan en niet onder de dakkapelen aan de noord kant?

[ Voor 5% gewijzigd door Chrisverst op 28-09-2021 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
p404 kan maximaal met panelen van maximaal 405w, èn minder dan 11A Isc (kortsluitstroom).

De meeste panelen boven zo'n 350w hebben hogere kortsluitstroom, op een paar na.

Met dit legplan wil je zeker met p404 of p505 werken anders onnodig risico op Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?

SolarEdge is enorm populair onder installateurs, SolarEdge is goed voor hen ;)
Dus als de ene installateur en zeker paneel niet wil leveren, dan voor hem 10 anderen. Kijk anders bij Solar bouwmarkt, Solar Outlet en dergelijke.

Ik zou kijken om zoveel mogelijk te leggen... Elk paneel is opbrengst, en teruglevering betaald prima op het moment, zie gaslicht... Dus ook Noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
Ronald schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 21:42:
p404 kan maximaal met panelen van maximaal 405w, èn minder dan 11A Isc (kortsluitstroom).

De meeste panelen boven zo'n 350w hebben hogere kortsluitstroom, op een paar na.

Met dit legplan wil je zeker met p404 of p505 werken anders onnodig risico op Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?

SolarEdge is enorm populair onder installateurs, SolarEdge is goed voor hen ;)
Dus als de ene installateur en zeker paneel niet wil leveren, dan voor hem 10 anderen. Kijk anders bij Solar bouwmarkt, Solar Outlet en dergelijke.

Ik zou kijken om zoveel mogelijk te leggen... Elk paneel is opbrengst, en teruglevering betaald prima op het moment, zie gaslicht... Dus ook Noord.
Met welk programma maak jij deze simulaties?

En even korte resume, ik kan nog 1 paneel extra aan de voorkant onder de dakkapel leggen (Elk beetje helpt) kom ik in totaal uit op 14 panelen volgens mij kan de jasolar 375w wel met de P404 samen als ik naar de kortsluit stromen kijk (Jaasolar is onder de 10 max) en hierbij de SE3500H omvormer kiezen.

Weet jij hoe de opstart spanningen worden berekend / bekeken met de omvormers dit is op de datasheets erg slecht uit te lezen? Daarnaast kan het gebeuren dat de omvormer teveel DC spanning krijgt van alle hoog stroom optimizers of topt de optimizer / omvormer deze af?

P.s. is het een idee om de omvormer buiten te hangen zodat deze extra koeling pakt? ze zijn toch IP65 rated.

https://www.jasolar.com/u...807/20180807045422860.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
SolarEdge designer natuurlijk ;-)

Ja dat specifieke model kan wel op p404; ander model dan de courante webshops leveren. (Je had geen specifiek model gespecificeerd)

SolarEdge heeft niets te maken met opstartspanning; je moet gewoon genoeg panelen/optimizers hebben
De omvormer kan niet teveel DC spanning krijgen; dat regelen de optimizers.

Teveel vermogen wordt gewoon afgetopt, maar dat is maar weinig in een goed ontworpen systeem. Pak overigens de 3680H, die is maar een 10tje meer.

En buiten hangen... geen idee.. kan... overleg met installateur ;-)

• Chrisverst
Ronald schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 22:45:
SolarEdge designer natuurlijk ;-)

Ja dat specifieke model kan wel op p404; ander model dan de courante webshops leveren. (Je had geen specifiek model gespecificeerd)

SolarEdge heeft niets te maken met opstartspanning; je moet gewoon genoeg panelen/optimizers hebben
De omvormer kan niet teveel DC spanning krijgen; dat regelen de optimizers.

Teveel vermogen wordt gewoon afgetopt, maar dat is maar weinig in een goed ontworpen systeem. Pak overigens de 3680H, die is maar een 10tje meer.

En buiten hangen... geen idee.. kan... overleg met installateur ;-)
Ronald,

Zou jij mij het solaredge design rapport kunnen delen van de P401 vs P404?

Alvast bedankt,

• Ronald
13x Hyundai HIE395 + p404

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/44MaIHlc6T3mI_osxENS7ed1TCo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sBz0rKE2yKpzfc7HhUMxbR1Q.png?f=fotoalbum_large

13x Hyundai HIE395 + p401

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XmbIjCqEQPwmjGkI6PQNlBIODyM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ToydUORxyVqeFB1EztOtbnjI.png?f=fotoalbum_large

Volledige PDF's moet je ff een email adres DM'en

Dat er met p404 nog steeds wat verlies simuleert stelt mij dus echt niet gerust over het vrij beperkte verlies wat hij aangeeft met p401

Pagina: 1