Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-05 10:48
Momenteel huur ik alweer 8 jaar samen met mijn vriendin een rijtjeshuis. Het huis is niet erg groot (de wasmachine staat bijv. in de keuken :+ ) maar ik woon er prima en de maandelijkse lasten zijn niet erg hoog. Daarnaast zijn de buren ok, ik heb er verder geen last van. Ik ben er nu tevreden mee, ik heb ruimte voor mijn fietsen (grote hobby), een eigen werkruimte en zelfs een homegym.

Toch zou ik graag naar een koophuis willen. Als ik bij vrienden op bezoek ben, 90% heeft een koopwoning, merk ik toch vaak wel dat zij veel meer woongenot genieten dan wij. Veel meer ruimte, betere buurt etc. Het enige voordeel wat wij dan nog hebben is minder tijdsbesteding aan onderhoud en schoonmaak, + onze financiële lasten zijn waarschijnlijk veel lager. Sparen is op dit moment geen probleem.

Nu hebben wij vorige week onverwacht een koopoptie op een nieuwbouwhuis gekregen. Het huis is niet perfect, maar een perfect huis vinden is ook lastig nu, het kan toch altijd wel beter en mooier. Voor gezinsuitbreiding is dat huis wel veel geschikter/praktischer...

Het punt waar wij mee zitten is dat het geen goedkoop huis is. We moeten hiervoor maximaal gaan lenen en er moet heel veel eigen geld bij. Exacte percentage weet ik nog niet, maar grofweg denk ik wel zo'n 70%. Puur op het inkomen gaat een hypotheek gewoon niet lukken. Daarnaast gaat de besteding per maand achteruit en werken naar financiële onafhankelijkheid toch wel een dingetje gaat worden. Tot mijn 70ste fulltime blijven werken is niet wat ik wil.

Hoe meer ik erover nadenk hoe meer twijfels ik krijg of deze keuze financieel gezien wel verstandig is. Daarnaast, als je eenmaal in een groter huis woont ga je daar natuurlijk ook vanzelf weer snel aan wennen. Een paar jaar geleden hebben we ons ook ingeschreven voor hetzelfde type huis, maar wel 170K goedkoper en veel goedkopere opties.. Toen konden we niet wachten op de uitslag. Maarja, andere tijden.

Hoe zijn andere Tweakers hiermee om gegaan? Als ik naar programma's zoals 'kopen zonder kijken' kijk valt het mij op dat iedereen er ook maar volle bak ingaat, iedere euro moet er in, totdat de bankrekening leeg geplundert is... De keuze om te weigeren, en verder te zoeken is er natuurlijk ook altijd nog, dat weet ik. Maar mijn geduld heeft op dit gebied niet veel goeds gedaan :')

BlaBlaBla

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Het punt waar wij mee zitten is dat het geen goedkoop huis is. We moeten hiervoor maximaal gaan lenen en er moet heel veel eigen geld bij. Exacte percentage weet ik nog niet, maar grofweg denk ik wel zo'n 70%. Puur op het inkomen gaat een hypotheek gewoon niet lukken. Daarnaast gaat de besteding per maand achteruit en werken naar financiële onafhankelijkheid toch wel een dingetje gaat worden. Tot mijn 70ste fulltime blijven werken is niet wat ik wil.
Punt is natuurlijk wel dat je hypotheek niet per se allemaal weggegooid geld is. Je maandlasten gaan stijgen maar je krijgt er natuurlijk wel iets voor terug, in tegenstelling tot huur ;).

Ik huurde tot voor kort ook en heb een nieuwbouwhuis gekocht met de baasvrouw, en kan eigenlijk niet wachten tot ik erin kan. Eindelijk mijn eigen keuzes kunnen maken en bijvoorbeeld een fijne keuken kopen ipv de dingen die een huisbaas voor mij uitkiest.

i3 + moederbord + gehuegen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-05 11:12
Altijd zorgen voor een financiele buffer. Zelf houden we 10k aan maar dat kan ook hoger/lager naar eigen wens.
Houdt er ook rekening mee dat je het huis wilt aankleden, daar is ook geld voor nodig.
Lukt dat allemaal niet, dan is het huis simpelweg te duur.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:20

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Kijk even naar de adviezen van het Nibud en bepaal dan zelf of dat verstandig is of niet, huisvesting mag je geloof ik max 1/3de van je totale inkomen kosten (als advies). Als die verhouding al meer is/scheef gaat dan ga je eigenlijk onnodig en ongewild risico lopen.

En dit is natuurlijk de slechtste tijd om een huis te kopen met deze huizengekte, alleen kan niemand je zeggen of en voor hoelang deze aanhoudt en of dit het einde is, of pas het begin.

Als er morgen een crisis uitbreekt dan heb je duur betaald. Als die pas over 2 tot 5 jaar komt, dan zit je safe door de stijging van de waarde van de woning en door het afkoelen weer de daling.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:24
Huizen zijn duur en zullen komende tijd naar verwachting alleen maar duurder worden. Maximaal in je hypotheek gaan is risicovol als je bijv. nu al veel verdient, als je daarentegen goed perspectief hebt om samen salarisgroei te maken dan is het risico natuurlijk minder. Wij hebben bijv. ons huis op mijn inkomen gekocht en dat was echt maximaal lenen en op het randje, maar mijn vrouw werkt inmiddels ook en dan zien we dat er ook genoeg geld overblijft voor vakanties, auto, etc. Bovendien is ons huis in twee jaar tijd 80.000 meer waard geworden, dat ging dus heel hard. Maar goed, je weet niet wat de toekomst brengt. Het moet dus echt je eigen afweging zijn en sluit daar bijv. ook een financieel adviseur bij aan die bijv. kijkt naar gevolgen bij uit elkaar gaan, overlijden, etc.

Vergis je niet in de extra kosten voor een huis, dat kost vast ook veel (of het nou om een loze leiding hier of daar gaat of een WCD erbij). Er is ook nog een tuin en je gaat dubbele kosten krijgen gedurende de bouw van de woning.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:12

EiT

Mij heeft 5 jaar huren rond de 150k gekost(huur+gemiste overwaarde). In 2018 een nieuwbouw gekocht en deze is eind 2019 opgeleverd.
Ondertussen 40k afbetaald op het huis en het huis is minimaal 100k meer waard, maar goed je moet er wel iets voor terug kopen.

Onze hypotheek is ook redelijk hoog omdat wij geen overwaarde mee brachten, dat is een beetje funest. Dat betekend geen/minder op vakantie of andere leuke dingen. Alleen stijgt salaris ook in de tussentijd, wat e.a. weer makkelijker maakt.

Kijk vooral hoe jullie er over 2 jaar voor denken te staan, als jullie inkomen fatsoenlijk groeit kan je vaak het risico wel nemen. Over 2 jaar is namelijk het huis waarschijnlijk pas klaar en betaal je de volledige hypotheek.

Vergeet niet dat je naast de VON prijs ook nog zo’n 25% extra kwijt bent voor de rest, zoals opties, afwerking, tuin etc.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:12
Tja, de woningmarkt in Nederland is een fucked up situatie nu. Daar is in talloze topics al heel veel over geschreven. Ik wil je niet het FOMO-gevoel aanpraten (fear of missing out, als ik nu niet koop is over 1 jaar hetzelfde huis zoveel duurder dat het onmogelijk is, nu kan het nog nét) - maar ik snap het wel.

In principe kan dit niet voor eeuwig goed gaan en komen er mogelijk betere tijden om te kopen.
Je leest nu dat iedereen en zijn moeder een ton overwaarde heeft, geld wat je als huurder misschien wel nooit bij elkaar krijgt. Dat is niet normaal. De markt kan corrigeren. Je kan onder water komen te staan met een restschuld die je dus niet kan financieren met je huidige baan en dan zit je muurvast.
Tegelijkertijd, als dat niet gebeurt, en het stijgt nog 2/3 jaar zo door? Dat hoef ik ook niet in te vullen denk ik.

Je visie op dat verhaal zal je zelf moeten ontwikkelen en is naar mijn mening bepalend voor hoever je schulden aan wilt gaan.

Een koopwoning (= na 30 jaar afgelost, en dus nihil woonlasten) is denk ik wel #1 voor financiele onafhankelijkheid op termijn. Dat in een huurhuis bereiken lijkt me erg lastig.

Belangrijk is zoals hierboven gezegd: zeker met nieuwbouw ben je er niet met alleen de VON prijs. Vaak komt er nog van alles bij. Zit er een vloer in? Is alles afgewerkt en sleutelklaar? De tuin?
En dan nog meubels... en je wilt toch een buffertje overhouden.

Laat je niet gek maken door TV programma's zoals KZK, is allemaal NVM-makelaar gesponsorde zooi en ja, als ik tegen inkoopprijzen professionele gasten mijn huis kon laten verbouwen in deze markt, zou ik óók tot het gaatje gaan :P dat is niet per se normaal.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-05 18:08
IMO, ga gewoon rationeel ervoor zitten.

Excelletje open. Huurbedrag erin. Kosten berekenen over 30 jaar met natuurlijk elk jaar een factor huurverhoging (+1%? +2%?).
Koopbedrag erin, evenals rente/HRA. Kosten berekenen over 30 jaar, met natuurlijk factor voor eigenaarschap (iets hogere onderhoudskosten, verzekering en ozb kado).

Kijk naar het verschil in uitgaven, wat is er in totaal afgeschreven over 30 jaar.

Bedenk je dan dat in jaar 31 de huur weer eens stijgt maar de hypotheek dan is afbetaald. En jaar 32, 33, 34.... dus zet je nog een paar jaar extra erbij (je moet toch ergens wonen), terwijl de kolom van kopen dan een afgeloste hypotheek betekend.

Bij die laatste stap, ga je waarschijnlijk afspraken inplannen met de hypotheekadviseur, want je bent dan nog niet eens bezig met het stuk van 'en je bezit een huis van xxxk EUR'. Hoe groot het bedrag ook lijkt in eerste instantie, hoeveel buikpijn je ook kunt krijgen, huren is pas echt duur. Die jaarlijkse huurverhoging gaat over dat soort tijdsperiodes bizarre vormen aannemen.

Of anders gezegd, in het verlengde hiervan:
Strider schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:01:
Daarnaast gaat de besteding per maand achteruit en werken naar financiële onafhankelijkheid toch wel een dingetje gaat worden. Tot mijn 70ste fulltime blijven werken is niet wat ik wil.
Hoeveel meer geld zul je nodig hebben om de jaren voor pensioen, evenals alle jaren tot aan je overlijden, de huur te blijven betalen.

[ Voor 61% gewijzigd door Xanaroth op 27-09-2021 15:25 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-05 15:17

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Ik zelf zou nooit de maximale hypotheek willen nemen. Nu is het hoogconjunctuur, maar er komt vast weer een crisis en ook al ben je onmisbaar, je werkgever kan toch proberen het zonder je te rooien. ;)

Als ik jouw verhaal zo hoor, zou ik er niet voor gaan. Het is veel te riskant. Zoals anderen ook al zeggen, komen er veel kosten bij waar je nu nog geen zicht op hebt. Ik weet niet hoe oud je bent, maar wellicht is het beter om nog even te wachten en te sparen zodat je in de nabije toekomst (lees: na deze bizarre gekte) wel een beter financieel plaatsje kunt hebben.

Make music, not war

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:59

Hoe zijn andere Tweakers hiermee om gegaan? Als ik naar programma's zoals 'kopen zonder kijken' kijk valt het mij op dat iedereen er ook maar volle bak ingaat, iedere euro moet er in, totdat de bankrekening leeg geplundert is... De keuze om te weigeren, en verder te zoeken is er natuurlijk ook altijd nog, dat weet ik. Maar mijn geduld heeft op dit gebied niet veel goeds gedaan :')
Zoals al opgemerkt zit je een beetje in een nadelige periode om wat te kopen. Een ander nadeel is je kunt wel blijven wachten tot het goedkoper wordt maar of het dat nog wordt. Wat je wel zeker weet, veel lager zal de hypotheek rente nooit meer worden. En wat je nu aan maandbedrag gaat betalen, als je je dat kunt veroorloven dan is dat over 10j alweer een stuk beter te doen in verhouding, terwijl je huur alleen blijft stijgen.
Toen wij kochten, ±4jr geleden, hebben we 70% van ons max genomen als maximale koopprijs omdat we inderdaad niet tot de max wilden gaan. Als ik echter naar de huidige markt kijk lijkt me dat een optie die wat verder weg ligt tenzij je behoorlijk riant in je inkomen zit.
Je zou de berekening eens in een spreadsheet moeten zetten zodat je weet wat je per maand maximaal wil uitgeven aan een hypotheek.

[ Voor 5% gewijzigd door rvrbtcpt op 27-09-2021 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik zit in een soortgelijke situatie min een vriendin. Ik woon prima in mijn huidige huurwoning, meer dan genoeg ruimte. Toch kijk ik richting een koopwoning, zelfs al zou ik daarvoor naast een volledige hypotheeklening op basis van inkomen ook mijn spaarpot compleet plunderen. Waarom wanneer er geen verschil is tussen mijn huurprijs nu vs hypotheekbedrag + ozb + orv en opstalverzekering?

Omdat het percentage aflossing in je maandelijkse hypotheekbedrag de boventoon voert. Dus je spaart geld op in je eigen huis. Een nieuwbouwhuis kunnen kopen scheelt je de eerste jaren de nodige onderhoud. Zie een bestaande oude woning maar eens bijtijds te brengen.

En wanneer het hypotheekbedrag overeen komt met je huur nu verandert er weinig qua uitgavepatroon. Kortom je staat dan nu wel op 0 qua spaartegoed na aankoop, dat is in no time aangevuld. Dus wanneer je doorrekent of je de hypotheek kunt blijven betalen in geval van enkel een WW uitkering of bijstandsuitkering en het antwoord is ja: waarom niet?

Ik zou die gok wel aandurven. Zeker met een nieuwbouw energiezuinig huis waar altijd vraag naar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
musiman schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:23:
[...] Ik weet niet hoe oud je bent, maar wellicht is het beter om nog even te wachten en te sparen zodat je in de nabije toekomst (lees: na deze bizarre gekte) wel een beter financieel plaatsje kunt hebben.
zelfs als de rente flink gaat stijgen (dat wordt niet verwacht), de krapte op de woonmarkt blijft toenemen zolang de vraag harder stijgt dan het aanbod. Ik vraag me af of dit wel 'gekte' is (zoals een luchtbel in de economie waar een financiële crisis uit kan ontstaan) of een probleem dat alleen maar groter wordt, behalve voor wie al koop woont.

~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-05 10:56
De regel is in principe dat de huizenprijs over lange tijd altijd omhoog gaat. Het is alleen belangrijk dat je ten allen tijde de hypotheek kunt betalen.
Maar het blijft natuurlijk voor iedereen een gok.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:20

Honesty

kattenneus!

Juist een koopwoning brengt je veel vermogen, huur gooi je iedere maand weg en juist door een koopwoning flink af te lossen bouw je vermogen op wat nu nauwelijks belast wordt. Dus huur lijkt goedkoper maar kijk ook hoeveel huur je nu betaald en hoeveel huur je over 20 jaar betaald en hoeveel hypotheek je dan nog denkt te betalen.
Wij hebben nu onze koopwoning 18 jaar en omdat wij al een groot gedeelte afgelost hebben en de rente erg laag staat betalen we 50 euro rente per maand tegenover de buren die 1100 huur betalen. Over fo gesproken als je geen woonlasten meer hebt hoef je ook niet veel meer te werken.
Dus in het begin lijkt het duurder maar als je alles goed berekend zal je zien dat kopen goedkoper kan zijn dan huren.
De tijd is slecht inderdaad maar de rente staat erg laag waardoor de kosten toch mee kunnen vallen.

Festina lente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:55
Hangt ook een beetje af van je financiële vooruitzichten. Zit je nog aan het begin van je carrière en verwacht je omhoog te gaan in loon (meer dan inflatiecorrectie)? Verwacht je meer uren te gaan werken? Of komt er over enkele jaren mogelijk gezinsuitbreiding, waar ook best wat geld in gaat zitten en waardoor je mogelijk minder uren gaat werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Hoe meer ik erover nadenk hoe meer twijfels ik krijg of deze keuze financieel gezien wel verstandig is. Daarnaast, als je eenmaal in een groter huis woont ga je daar natuurlijk ook vanzelf weer snel aan wennen. Een paar jaar geleden hebben we ons ook ingeschreven voor hetzelfde type huis, maar wel 170K goedkoper en veel goedkopere opties.. Toen konden we niet wachten op de uitslag. Maarja, andere tijden.
Ik weet nog goed dat in 1995 bij ons in de wijk nieuwe huizen werden gebouwd voor een (vonden wij) belachelijk hoog bedrag van ongeveer 450.000,-- Gulden (ongeveer 200.000,-- Euro). Je moest wel gek zijn om dat te betalen. In 2021 gaan deze woningen weg rond de 750.000,-- Euro. Ook nu denk ik weer je moet wel gek zijn om dat er voor te betalen. Bewoners van het eerste uur hebben een mooie meerwaarde te pakken.

Zelf heb ik mijn woning in 2008 gekocht, precies op de piek van de huizenmarkt destijds. Omdat we niet maximaal leenden had ik gelukkig niet veel stress toen ons huis (tijdelijk) ongeveer 30% minder waard was. Als ik had geweten hoe de markt zich zou ontwikkelen zou ik natuurlijk in 2013 een nieuwbouwwoning hebben gekocht, maar als je de toekomst kan voorspellen is alles makkelijker.

Op de lange termijn is het aannemelijk dat de huizenprijzen zullen stijgen, maar ik ben het eens met eerdere suggesties dat het vooral belangrijk is om voldoende buffer aan te houden om evt tegenslagen op te kunnen vangen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:40

Dido

heforshe

Ik zit een beetje met de wiskunde hierachter... als je in 8 jaar 70% van de woning bij elkaar spaart, en je hebt in die 8 jaar je salaris helemaal aan niets anders uitgegeven, is is die 70% dus 8 keer je jaarinkomen. Je maximale hypotheek (30% van de prijs) is dan 3,4 keer je jaarinkomen. Dat klinkt niet heel onredelijk, maar je hebt in de afgelopen jaren minimaal huur betaald en, naar ik aanneem, ook ergens van geleefd.
Als je in die 8 jaar de helft van je inkomen gespaard hebt, dan krijg je nu maximaal 1,7 keer je jaarinkomen, dat is wel heel erg aan de lage kant.

Ik heb het gevoel dat er informatie mist. Is als dat spaargeld van de afgelopen 8 jaar? Ben je zelfstandige waardoor de standaard rekenregels voor de maximale hypotheek niet opgaan? Sowieso, als je maar 30% hoeft te lenen zijn banken al een stuk happiger dan als je 90% nodig hebt, onafhankelijk van het bedrag.

De grote vraag is vooral hoe je inkomstenplaatje eruit gaat zien als je dit huis koopt. Als het 3x zo duur is als wat je volgens de bank kunt betalen, hou er dan rekening mee dat ook zaken als gemeentebelastingen, onderhoud en inrichting veel hoger worden dan wat je kwijt zou zijn aan een huis dat precies 1x zo duur is als wat je kunt lenen.

Aan de ene kant hoeft het helemaal niet verkeerd te zijn om een huis te kopen als je 70% zelf op tafel kunt leggen, maar het maakt nogal verschil waar dat kapitaal vandaan komt...

Overigens hoeft je niet alleen je huur naast je toekomstige hypotheekverplictingen te leggen. Het (aggressief) opbouwen van een spaarpot om een huis te kopen hoeft ook niet meer als je het gekocht hebt, dus het is niet onlogisch om minder in te gaan leggen op je spaarrekening. Maar aan de andere kant zijn daar dus nog wel de bijkomende kosten die je als huiseigenaar maakt, en een duurder huis kost ook na aanschaf vaak meer (hoewel onderhoud in eerste instantie mee zou moeten vallen bij nieuwbouw - dat wordt weer gecompenseerd door de onverwachte extra kosten tijdens bouw :P )

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-05 10:47
Je huur gaat ieder jaar omhoog.
Je hypotheek blijft 30 jaar hetzelfde, en verdwijnt daarna.

Als je je druk maakt over op je 70e nog moeten werken, dan kun je beter in een afgelost huis zitten dan in een huurwoning.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
RocketKoen schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:43:
Je huur gaat ieder jaar omhoog.
Je hypotheek blijft 30 jaar hetzelfde, en verdwijnt daarna.
Potentieel onjuist afhankelijk van de termijn dat je de hypotheekrente vastzet. Stijgende lasten kunnen ook onderdeel zijn van een hypotheek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:40

Dido

heforshe

Napo schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:55:
Potentieel onjuist afhankelijk van de termijn dat je de hypotheekrente vastzet. Stijgende lasten kunnen ook onderdeel zijn van een hypotheek.
En je hypotheekvorm... een standaard annuitaire hypotheek wordt elk jaar (netto) duurder. Nu is dat met de huidige rentestanden niet schokkend, maar toch.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Strider wat je in zulke gevallen naar mijn ervaring het beste kan doen is eerst alle cijfers op papier zetten en even goed te kijken wat nu het wezenlijke verschil gaat zijn.

Inkomen en uitgaven
Kijk naar al je huidige inkomen en uitgaven, zet deze onder elkaar en kijk dan wat je maandelijks over houd.
Vervang dan de huidige situatie door de situatie wanneer je deze woning zou kopen, wat veranderd er concreet?
Let dan op of je nog steeds een buffer kan onderhouden, kan sparen en de juiste stappen kan maken richting FIRE binnen de door jouw gewenste termijn.

Vermogen
Breng je volledige vermogen in kaart, bekijk hoeveel de aankoop van het huis dit vermogen zal dalen en of je nog genoeg over houd om jezelf de financiële zekerheid te geven die je nodig hebt. Kan je nog witgoed vervangen als het op is? Problemen met je huis betalen? Een nieuwe auto kopen? Al dat soort vragen moet je met 'ja' kunnen beantwoorden of je moet het risico bewust willen accepteren. Als je dan kijkt naar hoeveel je nog kan sparen weet je ook hoe lang het duurt voor je vermogen weer op peil is.

Inflatie
Als je eenmaal een hypotheek hebt afgesloten zal de schuld niet aangepast worden aan de inflatie. Ook jouw maandlasten in de vorm van aflossing en rente zal niet aan de inflatie aangepast worden terwijl dat bij je salaris wel gebeurt. Je maandlasten worden dus elk jaar een steeds kleiner deel van je salaris.

Huis als investering
Een koopwoning, zeker nieuwbouw, kan je zien als investering. Ze worden heel onderhoudsvrij gebouwd en de te verwachten levensduur van de woning is langer dan jouw eigen levensduur. Kortom, deze woning zal je de rest van je leven in kunnen blijven wonen. Tegenwoordig wordt er veel kunststof gebruikt waardoor je weinig terugkerend onderhoud hebt zoals schilderwerk, dat kan ook zeker een voordeel zijn.

Is je woning over 30 jaar afbetaald, of eerder als jij dat wilt, dan woon je zeer goedkoop. Een goed geïsoleerde woning waarbij je enige maandlasten nog een potje voor onderhoud is tezamen met GWL. Stel je bent nu 30, dan heb je dat op je 60e bereikt waardoor je vanaf je 60e dus heel weinig geld nodig hebt om van te leven.

Waardestijging nieuwbouw
Nieuwbouw woningen stijgen erg snel in waarde, dat komt omdat de kosten voor de woning eigenlijk onder de marktprijs liggen. Zou je de woning direct na oplevering weer verkopen maak je al flink wat winst. Vanuit dat oogpunt is een nieuwbouwhuis veel voordeliger dan andere woningen. Daarnaast voldoen ze ook aan alle moderne eisen waardoor je maandlasten lager zijn en het onderhoud goedkoper is, dat helpt ook weer bij verkopen, zelfs als de markt straks weer afkoelt.

Mijn advies
Zo snel mogelijk kopen wanneer de situatie het toe laat. Op de lange termijn is het financieel zo'n groot voordeel dat het haast een tweedeling in de maatschappij veroorzaakt en je absoluut niet de rest van je leven wilt huren. Zorg er alleen wel voor dat het op een locatie is waar jij ook de komende jaren wilt wonen, koop niet iets enkel omdat het moet.
Dido schreef op maandag 27 september 2021 @ 17:16:
[...]

En je hypotheekvorm... een standaard annuitaire hypotheek wordt elk jaar (netto) duurder. Nu is dat met de huidige rentestanden niet schokkend, maar toch.
Altijd met de bruto maandlasten rekenen, de hypotheekaftrek is zo situatieafhankelijk dat het in sommige gevallen überhaupt niet meer meespeelt. Gezien de hoeveelheid eigen geld die TS er in moet stoppen zal hij vrijwel geen HRA meer krijgen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:08
Als je het rond kunt krijgen, als je aan het begin van je carrière staat en als er waarschijnlijk nog financiële ruimte gaat ontstaan dan zou ik zeggen ga ervoor. Zeker wanneer je niet heel bang voor werkloosheid hoeft te zijn.

Nu kun je nog een hypotheek tegen een belachelijk lage rente krijgen. De kans dat huizenprijzen gaan dalen is extreem laag, ja wanneer de rente extreem gaat stijgen. Heb jij dus ook niets aan.

Ja je kunt heel voorzichtig leven, maar ook te voorzichtig. Nu ergens van genieten vind ik minstens zo belangrijk als wellicht iets leuks in een ongewisse toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-05 11:00
musiman schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:23:
Ik zelf zou nooit de maximale hypotheek willen nemen. Nu is het hoogconjunctuur, maar er komt vast weer een crisis en ook al ben je onmisbaar, je werkgever kan toch proberen het zonder je te rooien. ;)

Als ik jouw verhaal zo hoor, zou ik er niet voor gaan. Het is veel te riskant. Zoals anderen ook al zeggen, komen er veel kosten bij waar je nu nog geen zicht op hebt. Ik weet niet hoe oud je bent, maar wellicht is het beter om nog even te wachten en te sparen zodat je in de nabije toekomst (lees: na deze bizarre gekte) wel een beter financieel plaatsje kunt hebben.
Het verschil is dat er nu de TS al een flinke bak spaargeld in de woning inlegt en je verplicht moet aflossen binnen 30jaar. Het huis staat dus voorlopig niet onderwater en mocht het figuurlijk onderwater komen dan heb je pas een probleem als je het gaat verkopen binnen 30 jaar

@Strider Rustiger gaat het denk ik de komende tijd niet worden, tenzij de hypotheekrente stijgt maar dan wordt je eigen hypotheek ook duurder. Ook al wil de politiek er 1miljoen huizen bij bouwen, daar zijn niet eens de mensen voor.

Als je het nu kan betalen moet je het doen, als het niet gaat dan niet, die grens moet je zelf bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Honesty schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:08:
Juist een koopwoning brengt je veel vermogen, huur gooi je iedere maand weg en juist door een koopwoning flink af te lossen bouw je vermogen op wat nu nauwelijks belast wordt. Dus huur lijkt goedkoper maar kijk ook hoeveel huur je nu betaald en hoeveel huur je over 20 jaar betaald en hoeveel hypotheek je dan nog denkt te betalen.
Wij hebben nu onze koopwoning 18 jaar en omdat wij al een groot gedeelte afgelost hebben en de rente erg laag staat betalen we 50 euro rente per maand tegenover de buren die 1100 huur betalen.
Tja, jullie hebben kunnen profiteren van een dalende rente. Nu de rente al zeer laag is, is dat niet meer mogelijk voor wie nu in stapt. Je lasten zullen (tenzij je inderdaad keihard aflost, wat nogal lastig is omdat de prijzen zeer zeer hoog zijn) nooit afnemen richting tientjeswerk zoals bij jullie.
Dit plaatje voorspiegelen voor wie nu de markt op moet, heeft geen zin :P
Of je moet geloven in negatieve hypotheekrentes.

In the long term heb je zeker gelijk, de woning zal ooit afgelost zijn, wat extreem veel beter is dan een stijgende huur.

Short term is de gok natuurlijk: wat doen de prijzen? Als het +15% in 1 jaar doet kan het ook -15% doen in 1 jaar. Dan verdien je je 'weggegooide' huur natuurlijk dubbel en dwars terug. Tegelijkertijd, stijgt het nog een jaar zo, dan ben je niet alleen 12.000 euro huur lichter, maar loop je ook weer eens 50.000 achter op je benodigde hypotheek.

Ik blijf het altijd verwonderlijk vinden dat men zich heel druk kunnen maken over de hoogte van het eigen risico ofzo, die hebben echt geen idee over welke bedragen de starters op de woningmarkt nu moeten gokken... :P en toch is dat eerste een jaarlijks terugkerende discussie, starters worden pas sinds zeer kort serieus genomen.

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 27-09-2021 19:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-05 19:05
Bij een hypotheek los je grofweg de helft van het maandelijkse bedrag af, wat je dan ‘spaart in de stenen’ zoals dat vaak wordt gezegd. Bij huur is het 100% kosten waarvan je niets spaart.

Tweede factor is inflatie. Bij een hypotheek wordt de schuld elk jaar 2% min (ongeveer) en de huur 2% hoger. Zie de wig die ontstaat over 30 jaar.

Derde factor is overzicht. Zet alle kosten en uitgaven die je maar kunt bedenken in een Excel. Schat je inkomen met een reëele stijging, neem hierin kinderwens, etc. mee. En dan zie je het vanzelf. Leunt het te zwaar op het maandbudget en slaap je er slecht van; no go. Ik zou er zo simpel naar kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
JJ Le Funk schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:32:
[...]

zelfs als de rente flink gaat stijgen (dat wordt niet verwacht), de krapte op de woonmarkt blijft toenemen zolang de vraag harder stijgt dan het aanbod. Ik vraag me af of dit wel 'gekte' is (zoals een luchtbel in de economie waar een financiële crisis uit kan ontstaan) of een probleem dat alleen maar groter wordt, behalve voor wie al koop woont.
Iemand moet het betalen, hè :P prijzen kunnen niet voor eeuwig unlimited stijgen omdat er "een tekort" is. Er moet toch iemand zijn die het geld heeft.

Waar komt die vraag vandaan? Is dat puur alleen een tekort aan huizen wat er eigenlijk al decennia is? En wat afgelopen jaar door relatief lage immigratie (covid) zelfs is afgenomen?

Of hebben simpelweg heel veel mensen, heel veel geld beschikbaar, wat ze ook bereid zijn te investeren? Bijvoorbeeld door de zeer lage rentes waardoor je meer mag lenen, door de vorming van overwaarde (die de starter (die steeds meer mag lenen), onbelast, direct doorgeeft aan de doorstromer, die dat bedrag vaak ook in de nieuwe woning stopt)? Doordat door de lage rentes een NHG koopwoning qua rentelast + onderhoud inmiddels zelfs goedkoper is dan zelfs een sociale huurwoning?
Komt er veel vraag door huidige fiscale voordelen (HRA, jubelton, geen vermogensbelasting (interessant voor investeerders))? De afschaffing van de overdrachtsbelasting voor <35? Of ontstaat er extra vraag doordat er door enig gebrek aan regelgeving, woekerhuren in de vrije sector gevraagd kunnen worden? Stel je voor dat die in 1 klap verkocht zouden worden omdat het met maximale huureisen niet meer rendabel is.
Of is het van tijdelijke aard, doordat men door een jaar covid meer heeft kunnen sparen? Doordat er nu door lockdowns tijdelijk meer vraag is? Misschien zorgt de huidige prijsstijging wel voor extra vraag.

Is dit een tijdelijke bubbel en/of kan de overheid met regelgeving wellicht de excessen slopen, en heeft dat dan voldoende effect? Zorgt een gestegen rente al voor voldoende vraagafname wellicht?
Of kiest onze volgende overheid wellicht juist voor meer starters subsidies, ruimere hypotheeknormen (40jaars, aflossingsvrij terug) en/of geeft men op andere wijzen meer geld aan starters (starterspremies, starterslening), om ze op die manier meer kansen te gunnen? Drie keer raden welk effect dat heeft.

Wil de overheid (en/of een merendeel van de kiezers) er überhaupt iets aan doen?

En op welke termijn gaat er dan wat gebeuren?

We hebben er hier op Tweakers een topic wat al jaren loopt over dit onderwerp. Die voorspelling is natuurlijk de rode draad door het topic :)
Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5

Tldr; niemand weet het. En het gaat om teveel (levensbepalend!) geld om de glazen bol van een ander te vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
jens17 schreef op maandag 27 september 2021 @ 19:18:
[...]
Derde factor is overzicht. Zet alle kosten en uitgaven die je maar kunt bedenken in een Excel. Schat je inkomen met een reëele stijging, neem hierin kinderwens, etc. mee. En dan zie je het vanzelf. Leunt het te zwaar op het maandbudget en slaap je er slecht van; no go. Ik zou er zo simpel naar kijken.
wat ook nuttig kan zijn is toetsen of er voldoende leencapaciteit is om de ander uit te kopen in het geval van een scheiding. danwel, niet duurder kopen dan die grens, zodat niet automatisch het hele gezin op straat komt te staan al dan niet met restschuld.

~

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:15
Richh schreef op maandag 27 september 2021 @ 19:21:
[...]

Iemand moet het betalen, hè :P prijzen kunnen niet voor eeuwig unlimited stijgen omdat er "een tekort" is. Er moet toch iemand zijn die het geld heeft.

Waar komt die vraag vandaan? Is dat puur alleen een tekort aan huizen wat er eigenlijk al decennia is? En wat afgelopen jaar door relatief lage immigratie (covid) zelfs is afgenomen?

Of hebben simpelweg heel veel mensen, heel veel geld beschikbaar, wat ze ook bereid zijn te investeren?

...
Het is een soort massahysterie, waarmee mensen best grote risico's neemt. Die prijsstijgingen gaan dan ook nog wel stoppen, want mensen hebben geen ongelimiteerd te besteden bedragen. En zodra relaties op de klippen lopen, één van de twee woonpartners een baan kwijt raakt bij samenwonenden, gaan hier echt nog wel mensen in grote problemen komen.

Op dit moment is de vraag natuurlijk tot hoever het nog door kan gaan. Maar ik denk dat voor veel mensen de rek er toch al wel redelijk uit is.

Verder zal corona vermoedelijk best een rol gespeeld hebben. Je ziet namelijk in Q2 2021 data t.o.v. 2020 cijfers alweer een duidelijke afname in het aantal verkochte woningen in de buitengebieden, indien je bijvoorbeeld kijkt naar de NVM marktcijfers.

@Strider Nu kopen of later is natuurlijk een lastige afweging. Je kunt wachten tot de markt verandert en bijvoorbeeld over 3 jaar een woning kopen voor 30k minder dan nu. Maar laten we wel wezen, je bent dan ook 3 jaar aan huur verder. En indien je huur bijvoorbeeld 1k/maand is, heb je 36k aan huur uitgegeven en sta je netto nog steeds 6k achter.

Wil het echt voordeliger zijn om te wachten, moeten woningprijzen dan ook wel echt flink gaan zakken om dat goed te maken.

Het enige waarmee ik persoonlijk voorzichtig zou zijn, is net datgeen dat ik al aangehaald heb en jij zelf benoemd te lijken moeten doen: maximaal lenen, veel geld er bij. Dit is namelijk toch wel een risico. Ik zou dan eerder opteren voor het kopen van een goedkopere woning, daar bijvoorbeeld 10 - 15 jaar te wonen en dan verder te gaan kijken op het moment dat je er financieel weer sterker voor staat en je ook waarde van je koopwoning op dat moment hebt om mee te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Laatst online: 13-05 01:38
Vanuit fo oogpunt heb je ook nog de optie huis kopen, huurklaar maken. Huurders in zetten en zelf in huurhuis blijven zitten. Vanuitgaande dat huur opbrengst van de te kopen woning + onderhoud + belasting hoger is dan je huidige huur.

+ Heb je de voor en nadelen van een eigen woning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:03
badboyqxy schreef op maandag 27 september 2021 @ 20:10:
Vanuit fo oogpunt heb je ook nog de optie huis kopen, huurklaar maken. Huurders in zetten en zelf in huurhuis blijven zitten. Vanuitgaande dat huur opbrengst van de te kopen woning + onderhoud + belasting hoger is dan je huidige huur.

+ Heb je de voor en nadelen van een eigen woning
daar zit de bank op te wachten( geloof het niet) dat je je huis verhuurt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musiman

musiman

JJ Le Funk schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:32:
[...]

Ja, maar.

Wanneer iemand zich tot de nek toe in de schulden steekt, is dat op de korte termijn best een risico. Ik denk dat die persoon dan toch echt even goed na moet denken of die het risico durft te nemen om op korte termijn risico te lopen, zodat die op langere termijn profijt kan hebben.

Make music, not war

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
musiman schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 17:13:
[...]

Ja, maar.

Wanneer iemand zich tot de nek toe in de schulden steekt, is dat op de korte termijn best een risico. Ik denk dat die persoon dan toch echt even goed na moet denken of die het risico durft te nemen om op korte termijn risico te lopen, zodat die op langere termijn profijt kan hebben.
risico dat bij verkoop op korte termijn de woningwaarde onvoldoende is gestegen om de kosten te dekken bedoel je? dat kan je afkopen met NHG. Langer termijn profijt is ook geen garantie, ook niet wanneer de TS blijft investeren in onderhoud en renovatie.

~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-05 09:17
Hartstikke leuk zo'n nieuwbouwhuis maar waarom niet kijken voor een iets oudere woning?

Wat mij verbaasd is dat je zegt dat er 70% eigen geld bij moet. Is dat 70% van de totale koopsom of 70% van wat je nu aan spaargeld hebt. Want als er een maximale hypotheek van 30% benodigd is dan vind ik het wel een vreemd plaatje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

D-dark schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 20:11:
Hartstikke leuk zo'n nieuwbouwhuis maar waarom niet kijken voor een iets oudere woning?

Wat mij verbaasd is dat je zegt dat er 70% eigen geld bij moet. Is dat 70% van de totale koopsom of 70% van wat je nu aan spaargeld hebt. Want als er een maximale hypotheek van 30% benodigd is dan vind ik het wel een vreemd plaatje.
Nieuwbouw is vaak goedkoper en kwalitatief beter. Isolatie is veel beter, vaak een mooie warmtepomp en zonnepanelen en onderhoudsvrij in de vorm van kunststof kozijnen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Richh
D-dark schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 20:11:
Omdat die veelal duurder zijn in deze rare wereld 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:45

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Nieuwbouw is vaak veel duurder! Het is juist zo duur door die warmtepomp extra dikkemuren en noem maar op. Voor dat zelfde geld krijg je vaak een veel groter huis bij bestaandebouw. Vaak moeten mensen die warmtepomp enzo hebben huren. Omdat ze het geld eigenlijk niet hebben. Bestaande bouw kan je zelf langzaam verduurzamen.
Tsurany schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:47:
[...]

Nieuwbouw is vaak goedkoper en kwalitatief beter. Isolatie is veel beter, vaak een mooie warmtepomp en zonnepanelen en onderhoudsvrij in de vorm van kunststof kozijnen.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

TheDudez schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:57:
Nieuwbouw is vaak veel duurder! Het is juist zo duur door die warmtepomp extra dikkemuren en noem maar op. Voor dat zelfde geld krijg je vaak een veel groter huis bij bestaandebouw. Vaak moeten mensen die warmtepomp enzo hebben huren. Omdat ze het geld eigenlijk niet hebben. Bestaande bouw kan je zelf langzaam verduurzamen.
[...]
Nieuwbouw wordt flink onder de marktwaarde verkocht omdat er niet op geboden mag worden maar het tegen een vaste prijs weg moet gaan. En een warmtepomp huren gebeurt vrij zelden, vrijwel altijd gewoon eigendom.
Ga eens naar de prijzen kijken en wat je er voor terug krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 16:00
Als je goed zit zou ik gewoon volle bak sparen en over twee jaar kijken hoe de huizenmarkt dan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-05 17:13
Maximaal lenen kan een goed idee zijn of een slecht idee.
Als jij gewoon zuinig leeft en voor jezelf weet dat je het allemaal red onder de streep waarom niet toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
Tsurany schreef op woensdag 29 september 2021 @ 10:00:
[...]

Nieuwbouw wordt flink onder de marktwaarde verkocht
je kunt ook zeggen voor de correcte prijs

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

bie100 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:13:
[...]

je kunt ook zeggen voor de correcte prijs
Dat kan, als je een pseudo intelligente opmerking wilt maken die in de praktijk eerder onjuist is dan juist.

• bie100
Tsurany schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:29:
[...]

Dat kan, als je een pseudo intelligente opmerking wilt maken die in de praktijk eerder onjuist is dan juist.
dank je! de praktijk is dat het over een jaar alles anders kan zijn dus ja als jij zegt onder de marktprijs dat moet het dan maar uitwijzen zeg over 5 jaar dan heb je misschien wel te veel betaalt of niet dat kan ook

maar goed het is een pseudo intelligente opmerking niks meer niks minder

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:19
[...]
echt niet. 5 jaar oude grote twee-onder-een-kappers (oftewel half vrijstaande villa's zoals de makelaar ze noemt 8)7 ) gaan in ons dorp weg voor 525k en meer, + KK. Ik heb een nieuwbouwhuis voor 399 VON, en daar is 90.000 bijgekomen aan opties. Ik ben dus goedkoper uit, gasloos itt tot de 5 jaar oude huizen (0 op de meter zelfs) en heb alles volgens wens. Nadelen: Ik moest wel lang wachten, en op dit moment wordt de stoep en straat aangelegd, dus het is één grote teringzooi rondom huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
Ik val hier over. Voor het perfecte huis wil je wat meer risico's nemen. Maar in dit geval al financieel max gaan zitten....

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

bie100 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:39:
[...]

dank je! de praktijk is dat het over een jaar alles anders kan zijn dus ja als jij zegt onder de marktprijs dat moet het dan maar uitwijzen zeg over 5 jaar dan heb je misschien wel te veel betaalt of niet dat kan ook

maar goed het is een pseudo intelligente opmerking niks meer niks minder
Waar het om gaat is dat jij begint over 'correcte waarde' terwijl dat gewoon een nietszeggende term is. Wat is de correcte waarde? Een waarde die door een projectontwikkelaar en de gemeente bepaald is? Een waarde die jij uit je hoge hoed tovert? De waarde die de markt op basis van vraag en aanbond bepaald?

Er is niet zoiets als 'de correcte waarde'.

• bie100
Tsurany schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:42:
[...]

Waar het om gaat is dat jij begint over 'correcte waarde' terwijl dat gewoon een nietszeggende term is. Wat is de correcte waarde? Een waarde die door een projectontwikkelaar en de gemeente bepaald is? Een waarde die jij uit je hoge hoed tovert? De waarde die de markt op basis van vraag en aanbond bepaald?

helemaal mee eens daarom vraag ik me eigen af waarom jij dan zegt onder de marktwaarde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:15

Osxy

Holy crap on a cracker

107mb schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:03:
[...]

echt niet. 5 jaar oude grote twee-onder-een-kappers (oftewel half vrijstaande villa's zoals de makelaar ze noemt 8)7 ) gaan in ons dorp weg voor 525k en meer, + KK. Ik heb een nieuwbouwhuis voor 399 VON, en daar is 90.000 bijgekomen aan opties. Ik ben dus goedkoper uit, gasloos itt tot de 5 jaar oude huizen (0 op de meter zelfs) en heb alles volgens wens. Nadelen: Ik moest wel lang wachten, en op dit moment wordt de stoep en straat aangelegd, dus het is één grote teringzooi rondom huis.
90k incl afbouwen/afwerken?
En reken ook de dubbele lasten mee die je had tijdens de bouw (telt best hard op)

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
Osxy schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:10:
[...]

En reken ook de dubbele lasten mee die je had tijdens de bouw (telt best hard op)
Valt je dat mee of tegen?
  • 17k 2.4m uitbouw
  • 2k deur naar garage
  • 1,5k tuindeuren
  • 1,5k grondwerk
  • 6k terras (stenen en leggen)
  • 2k schutting
  • 1,5k tuindeuren
  • 10k vloeren
  • 5k wanden
  • 3,5k electra
  • 21k keuken
  • 3k garagedeuren
  • 3k badkamer
  • 0,5k stucwerk
  • 0,6k meerwerk keuken
  • 0,6k uitbouw hal
  • 4k tuin
  • 6k zonnepanelen
  • 1k klein materiaal
de dubbele lasten tijdens de bouw zijn inderdaad wel zuur en tikken behoorlijk aan. Gelukkig ging het bouwen snel: aanvang bouw eind maart, en begin november kregen we de sleutes.

[ Voor 13% gewijzigd door 107mb op 29-09-2021 16:52 ]

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:45

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Toen ik 2 jaar geleden een huis kocht heb ik ook voor nieuwbouw zitten kijken. En kreeg toen echt veel minder vierkante meters. In vergelijking met bestaande bouw. Je moet wel een zelfde soort huis vergelijken. Bij nieuwbouw moet je ook de keuken enzo meerekenen.
Osxy schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:10:
[...]

Usenet handleidingen

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

bie100 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:02:
[...]

helemaal mee eens daarom vraag ik me eigen af waarom jij dan zegt onder de marktwaarde?
De waarde die de markt bepaald, dus het bedrag waar de woning bij verkoop voor verkocht zou worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:40
Hier ook in dezelfde situatie. Ook binnenkort besluiten of we het doen. Het voelt inderdaad lastig omdat je op zo'n moment instapt in een huizenmarkt waarin er gekte heerst.

Nieuwbouw VON is eigenlijk ons hypotheek maximum obv huidige loon maar de afgelopen 10 jaar behoorlijk gespaard dus we stoppen wat spaar centen in de financiering zodat we niet de maximale hypotheek hoeven afnemen. Dit geeft op zich wat rust voor eventuele prijs dalingen in de toekomst, natuurlijk zou dat balen zijn als we dan gedwongen moeten verkopen maar we zullen niet direct met een restschuld opgadeld zitten (wel kwijt wat we nu aan eigen geld inbrengen).

Succes met jullie keuze! Er is geen goed of fout, alleen laat het een bewuste keuze zijn obv jullie eigen plaatje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 30-05 10:38
Zou de keuze ook erg lastig vinden. Blijven de huizen de komende jaren duurder worden of komt er toch een keer een klap zoals in 2008. Zelf in 2018 nieuwbouw gekocht. Vond het toen al duur ( 2-1 kap 3 ton + 40k verbouwd )
Zet ik het huis nu voor 450k te koop ben ik het volgende week kwijt. Zo gek is de huizenmarkt nu.
Maar als er een klap komt zoals in 2008 is het misschien nog maar 275k waard. Tja.. de glazen bol.

Wat moet je doen. 6 jaar wachten tot de markt instort.
Aan de andere kant. Als je 6 jaar huurt ben je ook heel veel geld kwijt en einde van de rit heb je helemaal niks. En onderhoud aan nieuwbouw heb je de eerste 6-8 jaar nauwelijks.

Ga je 70% spaargeld inleggen en ook nog eens maximaal lenen... tja dan zou ik er eens even goed over nadenken. Wil je maandelijks kromliggen om ergens te wonen. Dit zijn zorgen die ook stress kunnen geven in je leven. Moet het zo'n duur huis zijn omdat het toevallig op je pad komt?
Vergis je niet dat er veel geld bij nieuwbouw komt kijken. Tenzij je zelf handig bent kan je veel besparen ( wij hebben echt heel veel zelf gedaan, van leidingen keuken zelf verplaatst, complete badkamer zelf aangelegd tot de tuin met schop en kruiwagen uitgegraven anders was die 40k zeker 70k geweest ).
Heb je al de prijslijst van het meerwerk? Is de woning incl. keuken/badkamer. Wat zijn de stelposten als je die laat vervallen. Een andere toiletpot kan al snel 300 euro zijn. Bekijk dit goed vantevoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-05 09:14
Hier al tweemaal een huis gekocht. Eerste keer ook veel twijfels en vond ik het duur etc... Dat ding verkocht met pak winst 3 jaar later en nu terug zelfde twijfels en vraag of ik 'teveel' betaal... Maar uiteindelijk zal dit ook wss een goede beslissing zijn.

Een ding dat je aanhaalt: woongenot. Wonen is nu eenmaal duur en als je iets deftigs wilt, zal het wat kosten. Stel vast wat je in een huis wilt ( ligging, ruimte, stijl...) en kijk wat het je zal kosten. Is dat betaalbaar? gewoon doen. Je investeert net als in aandelen, met als verschil dat je aandelen je geen enkel levensgenot geven. Eeen huis geeft je levensgenot en ( hopelijk) stijgt het in waarde ( op lange termijn).

Koop geen huis naar je vermogen of wat de bank je wilt lenen. Ik kon een 40% meer lenen en groter huis kopen, maar had dat niet nodig en was niet comfortabel met het bedrag dat ik maandelijks moest neertellen. Ik hou liever een jaarloon aan buffer aan en spaar lekker verder om in 3-5j te verhuizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Heb zelf nu ook tweemaal een huis gekocht, en tweemaal aan de top van m'n financiele kunnen. En ik heb er 0 spijt van. Maar dat is wellicht omdat het allemaal goed gekomen is. 1e keer, vers van de studie uit huis met m'n eerste salaris een flatje gekocht, vlak voor de gekte losging (2017). Die had nu flinke overwaarde, dus nu heb ik een rijtjeshuis gekocht na 4 jaar. Heb zelf flink wat bij moeten leggen en ja het is te veel geld, maar het woongenot is onbetaalbaar. Ik ben van 47 naar 88m2 gegaan en dat is echt een verademing. Een tuin is me zoveel waard, en nu heb ik ook een badkuip. zalig!

Dus bepaal vooral voor jezelf heel goed of het woongenot het jou waard is. Staar je niet blind op de kosten, soms moet je door de zure appel heen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 29-05 10:43
Ik heb persoonlijk de spelregel dat ik niet meer dan 25% van het gezamenlijk inkomen aan hypotheek kwijt wil zijn. Momenteel is dat zelfs maar 20%. Daarnaast is de markt oververhit en kreeg ik onlangs van vrienden die in vastgoed en bouwmateriaal zitten (dus vanuit meerdere disciplines) de tip om even een jaartje pas op de plaats te maken.

Maar de vraag is vooral: hoeveel risico zijn jullie bereid te lopen? En waar halen jullie je leefplezier uit?

Zolang je met zijn twee netjes de hypotheek kunt ophoesten is er niks aan de hand, ook niet bij een plotselinge daling. Maar wat als je besluit uit elkaar te gaan en de markt zit net in een dipje? Wat als een van jullie een ongeluk krijgt en AO raakt? Wat als iemand zijn baan verliest? Idealiter zorg je dat je daar altijd achtervang voor hebt in de vorm van een buffer of een relatief lage hypotheek.

En wat zijn de toekomstplannen? Wil je kinderen of wil je de komende jaren vooral veel van de wereld zien? Haal je plezier uit vakanties en uitgaan of van materieel bezit? Allemaal vragen die je volgens mij eerst moet beantwoorden alvorens je een keuze maakt.

Kortom: past dit huis met bijbehorende kosten bij je (toekomstige) levensstijl en toekomstplannen.

[ Voor 12% gewijzigd door MagniArtistique op 30-09-2021 09:02 ]

• MagniArtistique
[...]
Ik zou altijd nieuwbouw nemen. Geen kosten/koper, met minimale investering volledig zelfvoorzienend te maken, weinig energielasten, kamerindeling en muren volledig zelf te bepalen, geen verborgen gebreken en onderhoud de eerste 10 jaar, nieuwe keuken en badkamer zonder sloopwerk, overal vloerverwarming en geen radiatoren meer, zelf aansluitingen voor water te bepalen, etc.

[ Voor 5% gewijzigd door MagniArtistique op 30-09-2021 08:21 ]

• MagniArtistique
Tsurany schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:42:
[...]

Kosten materiaal + kosten personeel + kosten planning en vergunningen + kosten grond + marge aannemer = correcte prijs.

Stiekem gaat de discussie niet over de correcte prijs maar wat de maximale marge is die een aannemer zou mogen incasseren op een fundamenteel recht. Het is namelijk van de zotte dat een huis bouwen 250.000 euro kost en dat een aannemer hem voor 500.000 euro in de markt zet.

[ Voor 9% gewijzigd door MagniArtistique op 30-09-2021 08:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
psychodude schreef op maandag 27 september 2021 @ 19:49:
[...]

Het is een soort massahysterie, waarmee mensen best grote risico's neemt. Die prijsstijgingen gaan dan ook nog wel stoppen, want mensen hebben geen ongelimiteerd te besteden bedragen. En zodra relaties op de klippen lopen, één van de twee woonpartners een baan kwijt raakt bij samenwonenden, gaan hier echt nog wel mensen in grote problemen komen.

Op dit moment is de vraag natuurlijk tot hoever het nog door kan gaan. Maar ik denk dat voor veel mensen de rek er toch al wel redelijk uit is.

Verder zal corona vermoedelijk best een rol gespeeld hebben. Je ziet namelijk in Q2 2021 data t.o.v. 2020 cijfers alweer een duidelijke afname in het aantal verkochte woningen in de buitengebieden, indien je bijvoorbeeld kijkt naar de NVM marktcijfers.

@Strider Nu kopen of later is natuurlijk een lastige afweging. Je kunt wachten tot de markt verandert en bijvoorbeeld over 3 jaar een woning kopen voor 30k minder dan nu. Maar laten we wel wezen, je bent dan ook 3 jaar aan huur verder. En indien je huur bijvoorbeeld 1k/maand is, heb je 36k aan huur uitgegeven en sta je netto nog steeds 6k achter.

Wil het echt voordeliger zijn om te wachten, moeten woningprijzen dan ook wel echt flink gaan zakken om dat goed te maken.

Het enige waarmee ik persoonlijk voorzichtig zou zijn, is net datgeen dat ik al aangehaald heb en jij zelf benoemd te lijken moeten doen: maximaal lenen, veel geld er bij. Dit is namelijk toch wel een risico. Ik zou dan eerder opteren voor het kopen van een goedkopere woning, daar bijvoorbeeld 10 - 15 jaar te wonen en dan verder te gaan kijken op het moment dat je er financieel weer sterker voor staat en je ook waarde van je koopwoning op dat moment hebt om mee te nemen.
Eens om voor een goedkopere woning te gaan. TS houdt volgens mij geen rekening met alle bijkomende kosten. Kopen is wel een goed idee naar mijn mening. Je voorspellingen zijn op basis van onderbuikgevoel. Feit is dat huizenprijzen sinds de oorlog slechts tijdens twee crises tijdelijk zijn gedaald en verder altijd gestegen. Als je dan nu ziet dat ouderen langer thuiswonen en veel woningen worden bezet door 1 oudergezinnen, blijft er krapte. Aan de andere kant wordt er veel geld geerfd van de baby boom generatie en kan er veel overwaarde worden ingezet door doorstromers. Dan is er ook nog die lagere rente, zolang die laag blijft, komt er geen einde aan de stijging. Zie de aandelenmarkten sinds 2008.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

MagniArtistique schreef op donderdag 30 september 2021 @ 08:25:
[...]

Kosten materiaal + kosten personeel + kosten planning en vergunningen + kosten grond + marge aannemer = correcte prijs.

Stiekem gaat de discussie niet over de correcte prijs maar wat de maximale marge is die een aannemer zou mogen incasseren op een fundamenteel recht. Het is namelijk van de zotte dat een huis bouwen 250.000 euro kost en dat een aannemer hem voor 500.000 euro in de markt zet.
En dan verdienen ze nog goud geld met al het meerwerk want die prijzen slaan vaak werkelijk nergens op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dhr.robert
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:12
Ik zou de kosten van huren vs het kopen van een (nieuwbouw)woning goed op een rijtje zetten (Wat eerder al is aangegeven in dit topic). Op basis daarvan zou ik beslissen. Vergeet trouwens niet dat huurprijzen onderhevig zijn aan inflatie. Probeer over een langere periode te vergelijken, bijvoorbeeld 10, 15 of 20 jaar. Nieuwbouw zal ongetwijfeld ook energiezuiniger zijn dan je huidige woning?

Een ander belangrijk punt is je buffer. Als je alle verwachte kosten hebt gemaakt, hoeveel heb je dan nog achter de hand? Als je nog steeds een goede buffer hebt, dan is het geen probleem om het overige spaargeld in te leggen natuurlijk, ook al is het 'veel' geld.

Wat ik niet zou doen is proberen de markt te gaan timen. Even een jaartje afwachten, of over 2 jaar moet dit en dit wel gebeuren. Niemand kan dit voorspellen. Het kan omhoog en omlaag gaan en daar moet je simpelweg mee zien te dealen. Daarbij is een waardedaling niet heel erg, tenzij je gedwongen het huis moet verkopen. Dat is in uitzonderlijke situaties het geval. Een waardedaling is verder vooral iets op papier of een onderwerp van tijdens een borrel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:20

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Heren, alles goed bedoeld, maar heb ff terug gekeken. De TS heeft zich niet meer laten zien of ik heb het gemist. Zullen we eens wachten totdat @Strider zich meld en inhoudelijk reageert?

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 29-05 10:48
loewie1984 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:22:
Heren, alles goed bedoeld, maar heb ff terug gekeken. De TS heeft zich niet meer laten zien of ik heb het gemist. Zullen we eens wachten totdat @Strider zich meld en inhoudelijk reageert?
Dat is niet helemaal waar, ik heb alle reacties gelezen en volgens mij ook allemaal geliked. Maar op iedere reactie reageren hoeft denk ik niet, de meeste zijn adviezen en die zijn allemaal erg waardevol voor mij. Ze geven mij nieuwe inzichten :)

Op de wiskundige vragen, puur afgaande op de maandelijkste inkomsten gaan wij geen hypotheek krijgen. De koopsom moet wel lukken, maar de afwerking, tuin, keuken, badkamer etc. erbij lukt alleen als ik spaargeld erbij betrek. Ik zit daarnaast niet meer in de start van mijn carriere (midden 30), ik denk niet dat ik nog hele grote stappen ga maken.

Goedkoper gaan wonen. Dat zou een optie kunnen zijn, nieuwbouw moet ik dan wel gaan doorstrepen. Een garage is namelijk wel een must voor mij en juist die huizen zijn duur. Met anders die piepkleine schuurtjes ga ik niet blij worden. Nieuwbouw vind ik interessant vanwege de duurzame bouw, minimaal onderhoud en ik hoef niet te gaan bieden. Ik heb het gevoel dat de value for money wat hoger ligt. Maar ik zie ook echt wel nadelen, het duurt jaren voordat een nieuwbouw straat er niet meer kaal uit ziet.

Een oudere woning gaat het denk ik voorlopig niet worden, ik hoef niet perse weg dus ik heb ook geen zin om actief te gaan zoeken + flink te gaan overbieden etc.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Strider schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:47:
[...]

Dat is niet helemaal waar, ik heb alle reacties gelezen en volgens mij ook allemaal geliked. Maar op iedere reactie reageren hoeft denk ik niet, de meeste zijn adviezen en die zijn allemaal erg waardevol voor mij. Ze geven mij nieuwe inzichten :)

Op de wiskundige vragen, puur afgaande op de maandelijkste inkomsten gaan wij geen hypotheek krijgen. De koopsom moet wel lukken, maar de afwerking, tuin, keuken, badkamer etc. erbij lukt alleen als ik spaargeld erbij betrek. Ik zit daarnaast niet meer in de start van mijn carriere (midden 30), ik denk niet dat ik nog hele grote stappen ga maken.

Goedkoper gaan wonen. Dat zou een optie kunnen zijn, nieuwbouw moet ik dan wel gaan doorstrepen. Een garage is namelijk wel een must voor mij en juist die huizen zijn duur. Met anders die piepkleine schuurtjes ga ik niet blij worden. Nieuwbouw vind ik interessant vanwege de duurzame bouw, minimaal onderhoud en ik hoef niet te gaan bieden. Ik heb het gevoel dat de value for money wat hoger ligt. Maar ik zie ook echt wel nadelen, het duurt jaren voordat een nieuwbouw straat er niet meer kaal uit ziet.

Een oudere woning gaat het denk ik voorlopig niet worden, ik hoef niet perse weg dus ik heb ook geen zin om actief te gaan zoeken + flink te gaan overbieden etc.
Als ik het zo hoor en je ok bent om er voor langer tijd te wonen (onder water scenario), 20 jaar vast en gaan!

Nog een groot voordeel van nieuwbouw wat het gemis aan groen compenseert, je gaat er met iedereen tegelijk wonen wat van iedereen die ik weet leuke buurcontacten op kan leveren. Als je alleen in een bestaande wijk komt, is dat veel minder.

En wat al is aangegeven, door die lage rente los je veel af, dus eigenlijk is het verkapt sparen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 29-05 19:06
Lastige keuze. Het is alweer ruim 20 jaar geleden dat ik mijn eerste huis heb gekocht. Net afgestudeerd, top hypotheek. Beleggingshypotheek....ja stom achteraf. Redelijk hoge rente (in vergelijking met nu) Geen spaargeld, geen geld voor meubels. Maar ach het kon omdat kennis hypotheekadviseur was :X . :+

Geld lenen voor meubels bij je ouders. Na half jaar auto kapot. Weer lenen bij ouders. Leuke tijd joh. :9~

Achteraf gezien daarna eigenlijk nooit meer een probleem geweest. Wel beurscrash meegemaakt, dus heel veel belegging verdampt. Huizencrisis meegemaakt. Huis flink onder water. Scheiding meegemaakt. Gelukkig wel altijd goede baan gehad. Dat maakte het dat het uiteindelijk goed is gegaan. Dus risico was wel aanzienlijk, maar als je jong bent denk je daar niet zo aan.

Uiteindelijk hypotheek afgesloten naar annuïtair en recent huis verkocht met flinke overwaarde en stuk minder hypotheek. Nu een leuke twee kapper gekocht met nog minder hypotheek dan op eerste huis. Lage maandlasten en over 20 jaar hypotheek vrij. Als ik niet weer ander huis ga kopen. O-)

Zou ik het zo weer doen? Achteraf gezien was eigenlijk een beetje te toen. Maar ik had het geluk dat ik altijd een baan heb gehad en ouders die eventueel garant konden staan mocht ik die verliezen. Nu pluk je de vruchten ervan, maar het had ook anders kunnen gaan.

Nu zou ik in ieder geval wel iets spaargeld achter de hand willen hebben. Zeker om eerste risico's/problemen op te vangen. Is ook wel lastig met partner, gaat de relatie stuk dan heb je een probleem.

Ik zou het financiële plaatje goed op een rij zetten en als het plaatje klopt gewoon doen. Ik heb vrienden die nog in huurappartementje wonen en geen huis kunnen kopen omdat ze altijd gehuurd hebben en salaris te laag is om fatsoenlijke woning te kopen. Hadden ze destijds een andere keuze gemaakt dan hadden ze nu ook een leuk koophuis gehad. Want destijds kon je nog op 6-7x je jaarsalaris kopen. Dat kan nu allang niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-05 07:27
Iedereen altijd met dat gemekker dat je nu veel te duur koopt, wat een onzin. Dat kun je helemaal niet zeggen. Misschien kocht je 4 jaar geleden wel veel te goedkoop en is het nu weer richting normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-05 06:57
Same here, hier ook top hypotheek in 2014. Hypotheek rente 20 jaar vast bij 5% want lager kan het toch nooit ??? + Nog een aanvullend persoonlijk krediet van 30k omdat de meerwerk kosten de spuigaten uitliepen. Uiteindelijk alles uit de kast gehaald, uiteraard studieschuld verzwegen etc. maar wel een rijtjes woning in Rotterdam op de kop getikt in het dieptepunt van de toen woning crisis (de crisis was toen: overschot op de markt en geen koper :+ )

Het was eigenlijk ruk want de maandlasten waren enorm t.o.v. salaris toen der tijd, en geen rooie cent op de bank nadat het huis klaar was. Maar ik ging snel in salaris vooruit dus beetje bij beetje ging het beter. Zou ik het nog een keer doen ? Mwaaa het waren wel echt skere tijden. Dus wel echt flink risico genomen, maar ik wist ook wel dat de woning markt niet nog verder kapot zou gaan toen dus onze schatting was dat het risico beperkt was. In het slechtste geval moet je je huis verkopen en verhuizen.
Uiteindelijk ging ook relatie op de klippen en scheiding na 2 jaar. Eindstand: 150k overwaarde in 2 jaar tijd :+ Mede ook doordat je toch stevig aflost met een annu-hypotheek. Dus je heb geen reet te makken elke maand, maar je spaart wel ergens iets.

Hierna voelde ik al een beetje dat ik snel weer een huis moest hebben, heb nog 1 jaar op kosten van de zaak in buitenland gewoond. Daarna heel simpel voor de vraagprijs een bovenappartement in een matige buurt in de randstad gekocht in 2018, aan de vooravond van de woningmarkt madness. Al mijn oude overwaarde ingepompt. Maandlasten: 350 euro per maand, <2% rente linear. Bijna gratis dus gewoont voor 3 jaar in een redelijk aftands maar prima appartementje. Daarna weer met 130k overwaarde (= bijna 100% overwaarde in 3 jaar tijd I kid you not, deze stad had de grootste steiging in de huisprijzen) verkocht en nu een 2 onder 1 kapper gekocht aan het water in een gouden buurt, waar ik nooit meer weg ga :9
Het was een hell of a ride zullen we maar zeggen.

Bovenstaande is bijna bij al mijn vrienden die nu +- 33-34 jaar oud zijn het verhaal, dus waar dat hele verhaal dat Millenials geen cent te makken vandaan komt, geen idee :P Volgens mij zijn met name de mensen die nu 26-29 jaar oud zijn zwaar de klos. Als je in 2014 je woon carriere begon, heb je zwaar zwaar mazzel gehad. Maar om deze annekdote af te sluiten:

Zou ik nu weer een top top hypotheek nemen met een overduidelijk top markt ... Ik weet het niet. Die keuze in 2014 voelde een stuk "veiliger" omdat juist de markt lager stond toen. Het was echt een no-brainer, en dat zeg ik niet als captain hindsight.

[ Voor 5% gewijzigd door Lollercopter op 01-10-2021 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:51
Strider schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:47:
[...]

bedenk wel, dat alhoewel een nieuwbouwhuis relatief goedkoper lijkt, je er met de koopsom bij lange na niet bent. Afhankelijk van opties moet je rekening houden met 20-30% bovenop de koopsom (dus reken bv bij een huis van 400K op 500K totaal aan kosten). Sommige dingen, zoals een keuken zou je in de hypotheek onder kunnen brengen. Maar uit jouw reactie begrijp ik dat je al eerder tegen de grens van de max hypotheek aanloopt.

Ik denk dat een huis kopen een goeie investering is, maar het moet wel bij je wensen en je financiele mogelijkheden liggen. Als de koopsom al lastig is, dan denk ik dat dit huis te duur is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
Momenteel huur ik alweer 8 jaar samen met mijn vriendin een rijtjeshuis. Het huis is niet erg groot (de wasmachine staat bijv. in de keuken :+ ) maar ik woon er prima en de maandelijkse lasten zijn niet erg hoog. Daarnaast zijn de buren ok, ik heb er verder geen last van. Ik ben er nu tevreden mee, ik heb ruimte voor mijn fietsen (grote hobby), een eigen werkruimte en zelfs een homegym.

Toch zou ik graag naar een koophuis willen. Als ik bij vrienden op bezoek ben, 90% heeft een koopwoning, merk ik toch vaak wel dat zij veel meer woongenot genieten dan wij. Veel meer ruimte, betere buurt etc. Het enige voordeel wat wij dan nog hebben is minder tijdsbesteding aan onderhoud en schoonmaak, + onze financiële lasten zijn waarschijnlijk veel lager. Sparen is op dit moment geen probleem.

Nu hebben wij vorige week onverwacht een koopoptie op een nieuwbouwhuis gekregen. Het huis is niet perfect, maar een perfect huis vinden is ook lastig nu, het kan toch altijd wel beter en mooier. Voor gezinsuitbreiding is dat huis wel veel geschikter/praktischer...

Ik adviseer om maximaal 30 procent aan hypotheek/maandlasten.
Is dat bedrag hoger?
Dan zet je jezelf gigantisch klem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musiman

musiman

JJ Le Funk schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 17:46:
[...]

risico dat bij verkoop op korte termijn de woningwaarde onvoldoende is gestegen om de kosten te dekken bedoel je? dat kan je afkopen met NHG. Langer termijn profijt is ook geen garantie, ook niet wanneer de TS blijft investeren in onderhoud en renovatie.
NHG... In deze markt? Dan moet het huis maximaal 325k zijn....

Make music, not war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Mark31 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 19:19:
[...]

Ik adviseer om maximaal 30 procent aan hypotheek/maandlasten.
Is dat bedrag hoger?
Dan zet je jezelf gigantisch klem.
En ook @MagniArtistique, ter verduidelijking bedoelen jullie hier van netto of bruto inkomen?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark31
True schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 20:19:
[...]

En ook @MagniArtistique, ter verduidelijking bedoelen jullie hier van netto of bruto inkomen?
Ik bedoel netto, bruto heb je niet in je portomonnee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:27

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Denk dat alle argumenten en adviezen wel een keer gegeven zijn, maar dan toch nog maar mijn bijdrage. Wij hebben in 2009 de stap naar een koophuis gemaakt, ik was toen 34. Megahypotheek want geen eigen geld en nog net voor de crisis waarbij de waarde eerst daalde voor het weer ging stijgen. Achteraf ben ik dolblij dat we dat konden doen toen, nu 12 jaar later heb ik een mooi bedragje afbetaald en is het huis 150k meer waard geworden. Als we waren blijven huren dan had ik daarnaast wel kunnen sparen maar nooit zo veel. Als je op dit punt in je leven de mogelijkheid hebt om te kopen zou ik het altijd doen.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark31
Jazzy schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 21:13:
Denk dat alle argumenten en adviezen wel een keer gegeven zijn, maar dan toch nog maar mijn bijdrage. Wij hebben in 2009 de stap naar een koophuis gemaakt, ik was toen 34. Megahypotheek want geen eigen geld en nog net voor de crisis waarbij de waarde eerst daalde voor het weer ging stijgen. Achteraf ben ik dolblij dat we dat konden doen toen, nu 12 jaar later heb ik een mooi bedragje afbetaald en is het huis 150k meer waard geworden. Als we waren blijven huren dan had ik daarnaast wel kunnen sparen maar nooit zo veel. Als je op dit punt in je leven de mogelijkheid hebt om te kopen zou ik het altijd doen.
Ieder zijn ding, als je zuinig kan leven kan je een top hypotheek nemen.
Wil je wat financiele ruimte om nog dingen te kunnen doen lijkt het mij niet verstandig.
Dat maakt het ook zo lastig, mijn stelling is eigenlijk te stellig omdat iedereen weer anders met geld omgaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
True schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 20:19:
[...]

Netto inkomen. Ik zou never nooit met bruto inkomen rekenen. Voor niks niet. Dat levert alleen maar verwarring en tegenslag op.

[ Voor 21% gewijzigd door MagniArtistique op 03-10-2021 10:41 ]

Pagina: 1