Er is veel rommel te koop (zeker in deze tijd

), maar er zijn wel goedkope oude auto's tekoop die goed onderhouden zijn, en puur worden vervangen omdat men wel eens een andere auto wil

Mijn auto is nu net 17 jaar oud en ik ben de 3e eigenaar. De vorige eigenaar heeft er 12 jaar in gereden, en toen wilden ze wel eens een nieuwere (luxere) auto.
Mijn schoonzus woont in Zwolle en doet alles met de fiets of het OV, heeft ook geen rijbewijs. Die heeft misschien 2-3x per jaar een auto nodig en dan is er altijd wel iemand bereid te vinden die ze even wil helpen.
Ik woon daar ook, en binnen de bebouwde kom heb je hier inderdaad geen moer aan een auto. Je staat 45min in de file als je om het centrum moet rijden (en dat moet je bijna altijd om van Zuid naar Noord te komen, of andersom), betaald parkeren kost klauwen geld, etc.. Ik doe in eigen woonplaats dus ook vrijwel alles op de fiets

Dat icm werk in eigen woonplaats (niet altijd, maar zo probeer ik het als zzp'er wel te doen) maakt dat ik tegenwoordig zo'n 10.000km per jaar rijdt.
Ik heb atm een stationwagen van 1050kg, die daarmee 34 euro MRB per maand kost. Tel ik daar 32 euro bij op voor de verzekering (WA+, letsel inzittenden, pechhulp o.a) en ik ben 65 euro per maand kwijt, als ik de auto niet gebruik.. Bij ~10k km ben ik voor grofweg 200 euro per maand wel klaar, inclusief onderhoud

Althans, de zaak is voor dat geld klaar. Ik ben zelf klaar voor ~250 euro per jaar, hoger is de bijtelling niet
Tuurlijk, als je inkomen niet zo hoog is kan 200 euro per maand er behoorlijk in hakken. Maar voor dat geld 24/7 een auto tot mijn beschikking hebben, is het dubbel en dwars waard. En ja, soms staat dat ding een week (of langer) stil. Vooral in de zomer komt de auto eigenlijk alleen van z'n plaats als ik spullen moet vervoeren of boodschappen moet doen ofzo

De rest van de tijd pak ik de fiets, of stap ik op de motor als ik buiten de stad moet zijn
Wat greenwheels/auto delen betreft... Ik heb vorig jaar serieus overwogen om de auto weg te doen (dat moest sowieso) en dan geen vervangende te kopen, maar ik kwam er al snel op uit dat ik met een combinatie van OV gebruik en autohuur zeker niet goedkoper uit zou zijn. Sterker nog, voor sommige ritten die ik regelmatig maak zou ik met het OV uit komen op een prijs van bijna 1 euro per kilometer*. Voor 1 euro per kilometer kan ik een hele dikke auto rijden
*in de Randstad, met een beter georganiseerd OV, zou dit wellicht heel anders uitvallen. Hier in het oosten van het land zijn echter nogsteeds veel plaatsen waar weinig tot geen OV rijdt, waardoor je dus een stuk per taxi zult moeten reizen. En dan loopt het héél hard op.
Iets meer ontopic: Staar je inderdaad niet blind op de vaste lasten van een auto. De auto die je hebt weg doen en iets lichters kopen omdat je wil bezuinigen kan ook ongunstig uitpakken. Een reden waarom een vriend van me zijn zware auto gewoon gehouden heeft, ookal rijdt hij er nauwelijks nog mee. Het is wel eens waar een auto die in de wegenbelasting erg duur is (70 euro per maand oid), en erg zuinig is het ding ook niet. Maar de technische staat van die auto is goed en het ding heeft voorlopig geen grote investeringen nodig. Lekker laten staan dan
[
Voor 25% gewijzigd door
Destruction op 04-10-2021 13:30
]
Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.