Vraag

• granitk7
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 06-12-2024
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Split airco.

Wat is je budget?
Totaal 1500.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik ben meer opzoek naar een airco als vervanging voor verwarmen met gas. Onder andere door de stijgende gasprijzen en omdat ik zonnepanelen ga plaatsen denk ik goedkoper uit te gaan zijn met een airco De koel eigenschappen zijn dan natuurlijk mooi meegenomen.
Ik wil niet het hele huis verwarmen met airco's. Alleen de benedenverdieping en zolder. Op zolder is het koelen wel belangrijker, omdat het daar wel goed warm kan worden. Ik twijfel of het beter is om een 2x een single split unit te nemen of dat het beter is om een een multi-split systeem te gaan.

.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VzywKOmbXBW6j_r9GoMxX6bvruY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jMPk95DlbDzdfDBhC32YQbma.png?f=fotoalbum_large

Ramen zijn allemaal dubbelglas (geen HR++ glas), De zolderkamer heeft een schuindak en is redelijk goed geïsoleerd. De totale inhoud is van de zolderkamer is 44 m3.

Wat heb je zelf al gevonden?
LG S12ET (599,-), en LG S09ET
Daikin Airco FTXC-35C - RXC-35C (650,-)

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik heb nu 2 3.5 kWh airco's gevonden voor de benedenverdieping, maar ik twijfel of dit genoeg is en ik niet voor een 5 kWh versie moet gaan. De 2.5 kWh versie voldoet denk ik wel ruim voor de zolderkamer.
Waar ik ook nog over twijfel is of het rendabel is om voor een A+++ model te gaan. Deze zijn wel twee keer zo duur, maar ik snap niet helemaal hoe ik kan uitrekenen of de meerprijs van de A+++ modellen kunnen worden terugverdiend.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-04 20:07

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Vergeet niet dat het laten installeren ook geld kost. Het zal me niet verbazen als aanschaf + installatie voor dit bedrag niet mogelijk is.

Als je zonnepanelen gaat nemen, hou dan beter de meerprijs voor A+++ in je zak en geef dat uit aan je zonnepanelen. Dat brengt dan meer op.

Tot slot: verwarmen met airco is anders dan met gas. Dat heeft voordelen (waaronder: sneller) maar ook nadelen (waaronder: je zit in luchtstroom en dat voelt (als dat op enige afstand is) langdurig fris aan, ook al is de airco op temperatuur aan het verwarmen). Dus zoek die voor en nadelen nog even goed voor jezelf uit als je dat al niet gedaan had.

Alles kan stuk.

• granitk7
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 06-12-2024
Het monteren doe ik zelf, alleen het in bedrijf stellen laat ik doen door een monteur. De prijs die ik aangaf is alleen voor de airco('s) zelf. Dat had ik misschien ook even duidelijker moeten aangeven. Ik zit erover na te denken om eerst alleen enkel een airco te kopen voor de woonkamer en dan even aan te kijken hoe dat bevalt.

Wat zou de betere keus zijn de Daikin of eentje van LG? Ze hebben allebei een verwarmingscapaciteit van 4 kW, maar hoe weet ik of dit genoeg is?

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-04 12:28

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Waarschijnlijk ga je in de winter hoofdzakelijk met de unit op de BGG verwarmen, en in de zomer vice-versa, in dat geval kan je beter voor een 2x singel split gaan, dit is efficienter, minder gependel geen risico op ruisende units (bleeding)

3.5kW voor de BGG moet ruim voldoende zijn, kies een unit met een laag minimum vermogen.

De zolder zou ik ook gewoon 3.5kW doen omdat je dan ook nog wat vermogen heb om de 1ste verdieping mee te koelen.

Zie ook Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

[ Voor 12% gewijzigd door revolution-nl op 25-09-2021 15:36 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-04 20:44

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Let voor de woonkamer ook op het aantal decibel in de specs.

Daarnaast is het van belang ivm de temp.sensor voldoende ruimte tussen plafond en de unit te hebben.

Er is trouwens een heel topic hierover, misschien handig om die eens goed nog door te nemen.

1500 incl. koelleidingen en kunsstofbuizen zal krap kunnen worden, maar niet onmogelijk.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik zou twee keer single split nemen als het maar om twee ruimtes gaat. Is efficienter dan multisplit en als er eentje stuk gaat zit niet het hele huis zonder verwarming.
Multisplit vind ik eerder een oplossing voor een etage met bijvoorbeeld drie of vier slaapkamers die afzonderlijk verwarmd of gekoeld moeten worden. Dan ga je natuurlijk niet voor elke slaapkamer een buitenunit ophangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:24

FeaR

In GoT we trust

downtime schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 16:14:
Multisplit vind ik eerder een oplossing voor een etage met bijvoorbeeld drie of vier slaapkamers die afzonderlijk verwarmd of gekoeld moeten worden. Dan ga je natuurlijk niet voor elke slaapkamer een buitenunit ophangen.
Afzonderlijk koelen of verwarmen ga je met multi-split niet halen. De buitenunit koelt of verwarmt, niet half-half. Hoe dan ook is multi-split op slechts één punt beter: looks. Al kan een multi ook behoorlijk fors worden. Veelal is meedere singles goedkoper, efficiënter, stiller, etc.

Als ik @granitk7 was zou ik Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen eens doornemen. Daarin staat ook of je kan berekenen hoe veel kW je nodig hebt afhankelijk van de inhoud en nog enkele factoren. Verwarmen staat daar idem, met lagere buitentemperaturen is het rendement bijvoorbeeld lager.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

FeaR schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 17:25:
[...]

Afzonderlijk koelen of verwarmen ga je met multi-split niet halen. De buitenunit koelt of verwarmt, niet half-half.
Dat bedoelde ik ook niet. Ik bedoelde een scenario met meerdere kamers waarbij je niet 1 ruimte wil koelen/verwarmen en dan alle deuren open zodat de andere kamers ook een beetje meeprofiteren. Want dat werkt niet meer zodra iemand de deur dicht trekt.
Pagina: 1