Oude telefoons brandgevaarlijk door opgezwellen accu?

Pagina: 1
Acties:

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-04 13:10
Ik heb in een laatje 20+ afgedankte of kapotte telefoons liggen. Van het eerste mobieltje van m'n zus tot mijn recentste Moto G6 met gebroken scherm. De werkende exemplaren worden héél soms wel eens aangezet om "nostalgische" redenen.

Jaren geleden waren accu's van 2 Samsung dumbphones opgezwollen die toen nog geen 5 jaar oud waren, ik ging uit van incidenten. Maar gisteren bleek de accu van een T-Mobile MDA Compact extreem opgezwollen :o Meteen weggegooid, maar ik schrok er wel van. Dit toestel is een jaar of 7 geleden voor het laatst gebruikt. Hij was ook niet beschadigd.

Gebeurt dit opzwellen uiteindelijk met elke li-ion accu die niet meer wordt gebruikt? :o M.a.w. m'n laatje met afgedankte telefoons is een potentieel brandgevaar? :o

En hoe zit het met andere apparaten zoals oude bluetooth-ontvangers, dashcams en speakertjes waar een kleine li-ion accu'tje in zit, zijn die ook een brandgevaar als ze vergeten worden? Of laptops? Ik weet uit ervaring dat i.i.g. de accu van een A-merk dashcam óók op kan zwellen :/

Dit was de accu van de MDA Compact gisteren :/
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ikE17Owl.jpg?1

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:07

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Brahiewahiewa schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 13:53:
[...]

Denk dat een lekkende accu idd een groter gevaar vormt voor je gezondheid. Niet vanwege brand- of explosiegevaar, maar vanwege de giftige stoffen die in jouw leefmilieu terechtkomen
Duik eens in de wereld van de modelbouw, accu's gaan spontaan in de fik met soms hele grote schades.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J6WUxaPEvbzMIoZZuHM1g2H5e44=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P3WP3lxjWCD8F57tg7Ocud0V.jpg?f=user_large

Naar wat ik begrepen heb kan zuurstof al een probleem zijn en dan nog maar niet te praten over vervorming bij het opzellen en eventueel het doorprikken dat in de cel de polen tegen elkaar komen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1