Oude telefoons brandgevaarlijk door opgezwellen accu?

Pagina: 1
Acties:

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-05 13:28
Ik heb in een laatje 20+ afgedankte of kapotte telefoons liggen. Van het eerste mobieltje van m'n zus tot mijn recentste Moto G6 met gebroken scherm. De werkende exemplaren worden héél soms wel eens aangezet om "nostalgische" redenen.

Jaren geleden waren accu's van 2 Samsung dumbphones opgezwollen die toen nog geen 5 jaar oud waren, ik ging uit van incidenten. Maar gisteren bleek de accu van een T-Mobile MDA Compact extreem opgezwollen :o Meteen weggegooid, maar ik schrok er wel van. Dit toestel is een jaar of 7 geleden voor het laatst gebruikt. Hij was ook niet beschadigd.

Gebeurt dit opzwellen uiteindelijk met elke li-ion accu die niet meer wordt gebruikt? :o M.a.w. m'n laatje met afgedankte telefoons is een potentieel brandgevaar? :o

En hoe zit het met andere apparaten zoals oude bluetooth-ontvangers, dashcams en speakertjes waar een kleine li-ion accu'tje in zit, zijn die ook een brandgevaar als ze vergeten worden? Of laptops? Ik weet uit ervaring dat i.i.g. de accu van een A-merk dashcam óók op kan zwellen :/

Dit was de accu van de MDA Compact gisteren :/
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ikE17Owl.jpg?1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:06

BoAC

Memento mori

De ene accu zal een stille 'dood' sterven de andere zwelt idd op.
De telefoon blijft namelijk verbruiken. Verwijder dus altijd de accu om dit te voorkomen. Tegenwoordig gaat dit lastiger helaas.

Je la is dus idd een potentieel gevaar :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:06

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Yep, als den Lithium accu onder de minimale spanning komt zal deze opzwellen. Gelukkig zit er nog weinig energie in om grote schade aan te richten maar het pakket is chemisch onstabiel geworden en weet je nooet wat de gevolgen zijn. Je mag blij zijn dat de accu niet door de behuizing is lek of doorgeprikt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

memphis schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 13:45:
... Je mag blij zijn dat de accu niet door de behuizing is lek of doorgeprikt...
Denk dat een lekkende accu idd een groter gevaar vormt voor je gezondheid. Niet vanwege brand- of explosiegevaar, maar vanwege de giftige stoffen die in jouw leefmilieu terechtkomen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:34
Lege of te diep/te snel ontladen accus doen dit. Niet meer opladen, maar gewoon recyclen. Eventueel uit apparaat verwijden als dat veilig kan.
Geen gat erin prikken. Het elektroliet is een fluorverbinding en dat is erg giftig.

Ze zullen niet spontaan ontploffen of ontbranden. Daar moet je iets voor doen, doorsnijden, buigen, kortsluiten…

Oja, dit gebeurt heel veel: https://reddit.com/r/spicypillows

[ Voor 9% gewijzigd door jeroen3 op 25-09-2021 14:01 ]

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-07 06:43

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Het grappige is dat deze accu's in de fabriek juist onder druk gehouden worden tijdens het voor de eerste keer opladen, om ze hun platte uiterlijk te geven.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• Josefien
Het zwellen komt dus in dit geval puur door het te ver leeglopen v/d accu? :o Ik ken het eerder alleen van accu's die nog gebruikt worden...

Is het een veiligere optie om de nog wel werkende exemplaren dan bijv. 1x per jaar op te laden (zodat ze om "nostalgische" redenen nog aan kunnen) of gaan ze door ouderdom ook zwellen? :o

Van de kapotte rest dan niks anders dan de accu's weg te gooien ;( Beetje jammer wel dat veel modernere smartphones dan niet te bewaren zijn, omdat de accu amper te verwijderen is (zoals de vele Moto G*.* modellen), daarbij moet de lijm losgesneden worden wat ook al een risico is.

En dan van die bluetooth-ontvangertjes, oude dashcam en GPS-loggers (met telefoon-accu) die nu in huis semi-kwijt zijn... die zijn dus ook een gevaar :F

Wat een ellende zijn die li-ion dingen... vroeger ging alleen je apparaat potentieel kapot als je 'm vergat met lege batterijen...

• memphis

memphis

Brahiewahiewa schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 13:53:
[...]

Denk dat een lekkende accu idd een groter gevaar vormt voor je gezondheid. Niet vanwege brand- of explosiegevaar, maar vanwege de giftige stoffen die in jouw leefmilieu terechtkomen
Duik eens in de wereld van de modelbouw, accu's gaan spontaan in de fik met soms hele grote schades.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J6WUxaPEvbzMIoZZuHM1g2H5e44=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P3WP3lxjWCD8F57tg7Ocud0V.jpg?f=user_large

Naar wat ik begrepen heb kan zuurstof al een probleem zijn en dan nog maar niet te praten over vervorming bij het opzellen en eventueel het doorprikken dat in de cel de polen tegen elkaar komen.

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-07 06:43

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Josefien schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 14:21:
Het zwellen komt dus in dit geval puur door het te ver leeglopen v/d accu? :o Ik ken het eerder alleen van accu's die nog gebruikt worden...
Doet me denken aan de spreuk: „use it or lose it”.

Ik had mijn telefoon in de zon liggen terwijl hij werd opgeladen en die is ook opgezet. Gelukkig een verwisselbare accu. Reactie bij elke telefoonwinkel in Amsterdam: dat ding van jou is al meer dan een jaar oud, dus voor zo'n oud ding verkopen wij geen reserveaccu's meer.

Ik heb ook een aantal Bluetooth toetsenbordjes gekocht, in de aanname dat ik die echt „uit” zou kunnen zetten en nog zeker meer dan 10 jaar zou kunnen gebruiken. In realiteit moet ik ze allemaal een paar keer per jaar opladen. In de handleiding van eentje staat zelfs letterlijk dat de accu na een jaar versleten zal zijn.

Een van de toetsenbordjes deed het niet meer, die heb ik opengemaakt. De accu bleek opgezwollen. Waarschijnlijk was de root cause dat een van de twee draadjes tussen de accu en het printplaatje losgeschoten was (slechte kwaliteit soldeerverbinding).

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:17

crisp

Devver

Pixelated

Weggebracht naar de milieustraat neem ik aan? ;)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
aawe mwan schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 15:14:
[...]

Doet me denken aan de spreuk: „use it or lose it”.

Ik had mijn telefoon in de zon liggen terwijl hij werd opgeladen en die is ook opgezet. Gelukkig een verwisselbare accu. Reactie bij elke telefoonwinkel in Amsterdam: dat ding van jou is al meer dan een jaar oud, dus voor zo'n oud ding verkopen wij geen reserveaccu's meer.

Ik heb ook een aantal Bluetooth toetsenbordjes gekocht, in de aanname dat ik die echt „uit” zou kunnen zetten en nog zeker meer dan 10 jaar zou kunnen gebruiken. In realiteit moet ik ze allemaal een paar keer per jaar opladen. In de handleiding van eentje staat zelfs letterlijk dat de accu na een jaar versleten zal zijn.

Een van de toetsenbordjes deed het niet meer, die heb ik opengemaakt. De accu bleek opgezwollen. Waarschijnlijk was de root cause dat een van de twee draadjes tussen de accu en het printplaatje losgeschoten was (slechte kwaliteit soldeerverbinding).
Ik heb de werkende telefoontjes maar eens tot 50% opgeladen. Van wat niet meer werkt zijn alle accu's eruit nu.

Verder bedenk ik me dat ik ergens nog een Nintendo DS Lite heb waarvan het scharnier is gebroken èn de oplader kwijt. Dat ding kan ik dus ook niet meer bewaren als ik de accu er niet uit kan halen :/

Ik was al nooit fan van die li-ion accu's wat (brand)veiligheid betreft, nu haat ik ze nogal. Vroeger had je Ni-MH accu's, waren zwaarder ja. Maar als je ze na vele jaren onbruik weer oplaadde, deden ze het nog wel, weliswaar minder capaciteit. En waren geen brandgevaar als je ze vergat.
crisp schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 15:24:
[...]

Weggebracht naar de milieustraat neem ik aan? ;)
De rest wel, de opgezwollen niet :X Die heb ik bij ontdekken al direct naar de container gebracht, ik vind ze te eng om nog een weekend in huis te houden en in de auto mee te nemen. Teveel filmpjes gezien van accu's die ontbranden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-07 23:47
jeroen3 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 13:55:
Ze zullen niet spontaan ontploffen of ontbranden. Daar moet je iets voor doen, doorsnijden, buigen, kortsluiten…
Eh, maar door het opzwellen heb je toch wel kans dat de batterij beschadigt, bijvoorbeeld omdat de omgeving geen ruimte biedt voor onbeperkt opzwellen, buigt of kortsluit? Ik zou er toch ook niet echt gerust om zijn.
Josefien schreef op zondag 26 september 2021 @ 00:13:
[...]

De rest wel, de opgezwollen niet :X Die heb ik bij ontdekken al direct naar de container gebracht, ik vind ze te eng om nog een weekend in huis te houden en in de auto mee te nemen. Teveel filmpjes gezien van accu's die ontbranden.
Je kan ze ook kwijt bij inleverpunten voor lege batterijen. Ik heb hier 20 inleverpunten op loopafstand... Zomaar in de container gooien lijkt me niet de beste optie. :X

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Josefien schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 14:21:
Is het een veiligere optie om de nog wel werkende exemplaren dan bijv. 1x per jaar op te laden (zodat ze om "nostalgische" redenen nog aan kunnen) of gaan ze door ouderdom ook zwellen? :o
Helemaal opladen en dan laten liggen is slecht, de accu blijft het langste goed als die ongeveer 1/3 vol is.

Het is vooral problematisch met apparaten die een standby-verbruik hebben ook als ze 'uit' staan, want die 1/3 wordt dan al gauw 'helemaal leeg', zelfs als je begint met de accu helemaal vol loopt de boel leeg.
memphis schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 14:30:
[...]

Duik eens in de wereld van de modelbouw, accu's gaan spontaan in de fik met soms hele grote schades.
"Spontaan", als je de cellen fysiek beschadigt, oververhit, overlaad, kortsluit, of een combinatie daarvan..

Echt spontaan kan eigenlijk alleen als er een productiefout in zit, zie terugroepacties voor laptops en telefoons enzo, het kan soms gebeuren, maar ook daar denk ik eerder aan een ontwerpfout in het apparaat dat de accu's overladen of oververhit raken.
Josefien schreef op zondag 26 september 2021 @ 00:13:
Geen reden voor paniek, een lege lipo accu is praktisch inert. Filmpjes van ontploffende accu's zijn vrijwel 100% eerst zwaar overladen (met te hoge spanning en te hoge stroom waardoor de cel intern oververhit *en* vol energie zit die dan een uitweg zoekt)

[edit:]
En opzwellen komt van te ver ontladen *of* overladen.
Ouderdom kan een factor zijn waardoor cellen een beetje squishy worden zonder helemaal strak opgepompt te worden.

Opzwellen op zichzelf is niet gevaarlijk, tenzij de cel inderdaad tegen iets scherps aankomt. Maar als de cel opgezwollen is, dan betekent dat over het algemeen wel dat de prestaties van de cel (capaciteit, maximale energieopslag) flink beschadigd zijn.

[ Voor 59% gewijzigd door AlexanderB op 26-09-2021 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

AlexanderB schreef op zondag 26 september 2021 @ 13:31:

"Spontaan", als je de cellen fysiek beschadigt, oververhit, overlaad, kortsluit, of een combinatie daarvan..

Echt spontaan kan eigenlijk alleen als er een productiefout in zit, zie terugroepacties voor laptops en telefoons enzo, het kan soms gebeuren, maar ook daar denk ik eerder aan een ontwerpfout in het apparaat dat de accu's overladen of oververhit raken.
De foto was een opslagruimte bij een club waar tijdens een race weekend sommige mensen wat spullen hadden opgeslagen. De brandweer moest er in de nacht op uit wegens een brand.
Op dat moment was er geen sprake van misbruik, (verkeerd) laden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Lijkt me dat daar geen lege accu's bewaard werden, en zo'n pack kan best een tik hebben gehad met rijden en pas een paar uur later ploffen.
Pagina: 1