Laatste stap van gas af

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• radboudp
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10-01-2022
In 2015 kochten wij een nieuw huis. Toen in zee gegaan met DeKlimaatBeherser. Ze hebben ons toen een hybride warmtepomp systeem verkocht. Nou ja, nu is dat dus jammer. Maar dit jaar hebben we een echte deskundige erbij gehaald en nu staat de buitenunit voor het huis op 10m van de binnenunit ipv achter het huis op 30m van de binnenunit. Daarbij is de interne naverwarmer aangesloten en de verbinding met de cv ketel verwijdert. Ook is bij deze aanpassing een nieuw vloerverwarming verdeler geplaatst die niet bijmengt. Dat is voor cv ketel systemen, niet voor warmtepomp systemen.

Koken deden we al op inductie en voor het warm tap water hebben we een zonneboiler.

Het enige stukje gas dat we nog hebben is het na verwarmen van het warme tap water. Eigenlijk wil ik ook wel van dit gas af.

Verder hebben we een elektrische auto en 24 PV panelen met een opbrengst van iets meer dan 6kWp.

Ik heb een aantal vraagstukken:
  1. hoe kan ik het beste het warme tap water zonder gas na verwarmen?
  2. uit de bouw heb ik vlak-laat zonnecollector met 200l vat. Kan ik beter naar ander systeem voor hoger rendement in de winter?
  3. hoe krijg ik het allemaal op mijn 3x25A aansluiting in de meterkast?
Hopelijk hebben jullie goede ideeën!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:16
Warmtepompboiler? Paar jaar geleden kreeg je ze gratis met al die subsidies, nu ben je ruim 1000 euro kwijt.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-09 22:57
1. heeft je zonneboiler vat misschien een aansluiting waar je een elektrische spiraal kunt monteren? @AUijtdehaag Dat is denk ik de simpelste oplossing.
Warmtepomp boiler kan ook maar vind ik te complex als je ook al een zonneboiler hebt. Daarnaast zou die dan alleen in de winter nodig zijn en dan heb je ook hiermee +/- COP van 2, dat verschilt niet zo heel veel meer met COP 1 van de verwarm spiraal.

2. Met een betere zonnecollector win je wellicht een week in het voorjaar en een week in het najaar. In de winter heb je er nog steeds erg weinig aan. Wat is de tvt daarvan?

3. Load balancing laadpaal zou voldoende moeten zijn. Als je dan nog problemen hebt misschien ook load balancing op de interne naverwarmer.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 14:26

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik denk direct aan een warmtepompboiler of alleen het warmtepomp deel zoals die van Hewalex.of Solmax.
Deze gebruiken lucht van buiten (en/of binnen) om het water op te warmen.
Er is een topic van, maar wel een beetje apart :+
Volgens mij is de 3kW Hewalex nog altijd gratis omdat hij in principe voor ruimte verwarming geschikt is.
Er zit €1600 subsidie op terwijl je hem voor €1500 kunt aanschaffen :)
Nu kan de Hewalex het water tot 60 graden opwarmen en het is de vraag of dat volstaat met het 200l vat.
Mogelijk heb je een ander vat nodig met 2 spiralen erin, dan kunnen de collectors en Hewalex onafhankelijk van elkaar werken.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@busscherski
Met PV is een aton power to heat, simpelste oplossing inderdaad, zolang het vat is voorzien van een 1 1/2" aansluiting.
AUijtdehaag in "Overtollige stroom gebruiken voor warmwater"

Die is ook te forceren in de donkere wintermaanden.

Een 11 kW doorstroomverwarmer na de zonneboiler kan ook , maar dan lever je wel wat in op doorstroom capaciteit.
De EV lader is voorzien van peak shaving? Met andere woorden, die kijkt naar je verbruik op dat moment?

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-09-2021 12:19 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radboudp
Het oplaadpunt is een lolo van the new motion. Helaas is de verbinding met de slimme meterkast niet gemaakt. Voedingskabel zit door de muur waar spiegel op geplakt zit. Dus of onder de grond door en toch leiding schacht je op de muur, of spiegel eraf, gat naar kruipruimte, frezen in muur, boel afwerken en nieuwe spiegel kopen. Geen van beide onoverkoombaar.

Nog een WP lijkt me slecht idee. Die moet dan op zolder komen. Waar laat ik dan de buitenunit?

Verwarming spelemeit in de boiler heeft, in mijn mening, het nadeel dat die ‘s ochtends na douchen de boiler gaat verwarmen. Daarna gaat de zon schijnen. Of ik moet daar Dominica aan hangen en het weersafhankelijk maken. Daarbij verliest een boiler altijd warmte. Zolang dat van een zonneboiler komt is dat “gratis” warmte. Maar als dat elektrische warmte is, dan is dat verlies zonde. Wat dat betreft vind ik een doorstroomverwarmer een beter concept. Maar idd is het maximum dan 6liter per minuut. Wij hebben geen regendouche. Ik zal de hoeveelheid water nu eens meten. Ik heb over algemeen douche toch op halve sterkte staan.

Wat is een aton power heat?

Beter zonneboiler terug verdien tijd zal idd niet fantastisch zijn. Goed dat dat genoemd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@radboudp Wat is je gebruikswens? Heb je een ligbad, douchewtw, technische ruimte?
Hoeveel minuten douchen per dag totaal, met hoeveel liter/minuut?

Als je geen bad hebt en wel een douchewtw, dan is een 11 kW doorstroomverwarming het eenvoudigst en goedkoopst, met acceptabel rendement.

Een bad vullen gaat dan wel lang duren, dus dan kan je beter een boiler met voorraad hebben. Voor een Auer Air 150L kan je de gevel/dakdoorvoer van de CV ketel hergebruiken, maar die is wat klein.

Een warmtepompboiler heeft overigens geen buitenunit, de compressor staat bovenop het vat en de warmtebron (buitenlucht en ventilatielucht) komt met slangen naar de boiler. Je vervangt dan je huidige zonneboilervat (collectoren sluit je dan aan op de extra spiraal van de warmtepompboiler).
De Hewalex unit is alleen de compressor en laat je dus je huidige vat hergebruiken.

Een buitenbeentje is de Auer Edel Eau, zie sig, die warmte uit de vloerverwarming onttrekt en dus geen luchtslang of gevel doorvoer nodig heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door Proton_ op 26-09-2021 13:39 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-09 22:57
Het verwarmingselement in de boiler kan met een timer. Dat het element bijvoorbeeld alleen aan gaat na 16:00. Dan heb je warm water zonder dat het onnodig veel extra stroom kost.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

radboudp schreef op zondag 26 september 2021 @ 10:54:

Nog een WP lijkt me slecht idee. Die moet dan op zolder komen. Waar laat ik dan de buitenunit?
Ik heb de indruk dat je de antwoorden maar half leest en direct naar iets anders skipt ...
Als de zonneboiler geschikt is kan een Hewalex wp die je binnen op zolder plaatst (1 unit) de rest doen.
Hij heeft lucht van buiten en/of binnen nodig maar dat lees je blijkbaar gewoon niet ;w
Als de cvketel weg gaat komt er een dak doorvoer beschikbaar voor lucht toe/afvoer.
Dat hij gratis is lees je ook al niet, bekijk mijn topic linkje eens en verder stop ik hier (zinloos).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
YouTube: ATON - Power to Heat kurz erklärt

Deze WP boiler heeft ook een zonnecollector spiraal en vat is van rvs
https://www.esanico.be/nl...elaar_voor_zonnecollector

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radboudp
Speedy-Andre schreef op zondag 26 september 2021 @ 12:54:
[...]

Ik heb de indruk dat je de antwoorden maar half leest en direct naar iets anders skipt ...
Als de zonneboiler geschikt is kan een Hewalex wp die je binnen op zolder plaatst (1 unit) de rest doen.
Hij heeft lucht van buiten en/of binnen nodig maar dat lees je blijkbaar gewoon niet ;w
Als de cvketel weg gaat komt er een dak doorvoer beschikbaar voor lucht toe/afvoer.
Dat hij gratis is lees je ook al niet, bekijk mijn topic linkje eens en verder stop ik hier (zinloos).
Ja, ik nam idd aan dat dit zomaar een tweede WP was. Gratis, echt? Kan bijna niet geloven. In mijn wereldbeeld is uiteindelijk zelden iets gratis. Maar ik zal het bekijken. Verder interpreteren we allemaal dat wat we waarnemen op onze eigen manier, toch? Dus een beetje geduld als iemand je niet meteen snapt kan toch wel?

In ieder geval bedankt voor je bijdrage en feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radboudp
Interessant principe. Maar hoe zit het dan met dat een zonneboiler en pvc systeem eigenlijk allebei tegelijkertijd veel of weinig leveren? Ik heb volgens mij juist behoefte aan verwarming wanneer mijn zonnecollector weinig doet. Dan doet het PV systeem ook niet veel, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Goed, ik ben idd al lange tijd bekend met de diverse systemen en verwacht dat wellicht onterecht van anderen.
In de winter is het Aton power systeem niet de oplossing met korte dagen en weinig opbrengst.
Wel zal het element van de warmtepomp flink wat stroom trekken (vaak 3kW) en dan is het wel fijn als de wp voor tapwater maar 500-800W vraagt.
Een wpboiler of een losse wp met bestaande boiler heeft een cop van 2-4 afhankelijk van de lucht temperatuur.
Je kan een wpboiler mrt pv ingang laten draaien zodra je een pv overschot hebt, er is wel wat logica nodig om dat aan het werk te krijgen (seintje van de omvormer of via de slimme meter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
In de winter is het Aton power systeem niet de oplossing met korte dagen en weinig opbrengst.
Juist wel, je kan hem forceren naar elke gewenste wattage en op elk tijdstip wat je zou willen.
Ik heb hem zelfs mee laten lopen met de vloer verwarming van het huis icm de warmtepomp.

Wordt de warmtepomp ineens een stuk stiller van met hulp van buitenaf..

@radboudp Het vraagt enige kennis en programmering met een CMI interface om het allemaal in te stellen.
Zoek eens op youtube en technische alternative
Ik weet niet of het je aanspreekt, anders moet je er niet mee beginnen.
Technische alternative is DE leverancier van regeltechniek van zonneboilersturingen en dit soort dingen.
Maar vergt wel enige kennis (en je er in willen verdiepen)

Ik kan de EZ3 controller, mijn omvormer aan laten sturen, zodat die niets meer teruglevert (na mijn verbruik eraf is)
Dat geeft al de kracht van de regeltechniek software aan....

Met de gratis tapps2 software kan je al sturingen maken en simuleren. Ook zijn er natuurlijk kant en klare sturingen. https://www.ta.co.at/en/downloads/software/

Lijkt me ook wel verstandiger om een heaterelement te hebben in een zonneboiler ivm legionella.

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-09-2021 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Laat ik het anders zeggen, bij mij zijn er dagen in de winter die 0,5kWh of minder opleveren.
Dan kan je nog zo mooi schakelen, het is te weinig om je water op te warmen (nog afgezien van de kosten).
Voorrang geven aan een wpb kan ik nu ook al, in mijn SMA kan een Multi functie relais worden geplaatst waar de wpb op kan reageren bij een bepaald pv vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Speedy-Andre
Ik heb toch liever de zekerheid van een cop 1 element, dan een cop 2,5 wpboiler die kan in vriezen...
In de winterse kou.

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-09-2021 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Mijn wpb heeft nog nooit een ontdooicyclus hoeven doen, kwestie van genoeg warme/droge lucht toevoeren.
Nu heb ik met mijn 1 fase aansluiting wel meer baat een laag verbruik :P

Pagina: 1