5 aardige kabel aansluiten op 4 polig schema

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• AlwaysNick
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07-05 14:13

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb een nieuwe kookplaat (https://www.aeg.nl/kitche...induction-hob/ikb64431fb/) gekocht. Maar ik heb een installatieschema voor 4 aardig (2F+1N+PE). Ik ben zelf electricien en heb zelf ook de perilex geplaatst (2F+2N+PE) op een kook groep.

Kookplaten zijn al niet het fijnste om aan te sluiten omdat 1 foutje en weg is je kookplaat. Nu vind ik 7200W over 1 nul draad van 2,5mm2 heen trekken (32A) niet prettig. Kan ik deze kookplaat ook op 2F+2N+PE aansluiten? Op de perilex WCD staan de L1,L2,N1 en N2 allemaal aangegeven zoals ik hem zelf aangesloten heb. Dus dit komt wel goed. Maar ik vind het vaag dat hij met een kabel van 4x2,5mm2 word geleverd met 2F+1N+PE. Nu zie ik op het internet mensen de 2N bij mekaar op beunen maar ik ga dat dus niet doen. Er zit ook geen aansluiting op voor een 2e nul. Ik vind het vaag. Iemand tips? Anders gaat hij terug en haal ik er 1 met 2F+2N+PEAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_fG3joALoAg1_GO-tbY3DXkzMIs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CDHRqx8lD3ISR7kwQZfw7x55.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDyVZsKfHzif3F1DovLG9F8xZcY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LP2IwhnpRyabZrRF3Gh0tzHs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door AlwaysNick op 25-09-2021 11:18 ]

“Fear is the path to the dark side…fear leads to anger…anger leads to hate…hate leads to suffering.” Yoda

Alle reacties

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-06 13:34

lytjepole

Schier?

Als je maar 1 fase tot je beschikking hebt sluit je hem feitelijk altijd aan als optie 220-240 1N maar zal de plaat niet tot de 7.2kW komen. Hooguit tot 3.6...

[ Voor 5% gewijzigd door lytjepole op 25-09-2021 11:26 ]

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:30
Volgens mij ben je zelf al tot de juiste conclusie gekomen. Er zijn maar 2 goede oplossingen:

- Haal een kookplaat geschikt voor een kookgroep, dus met 2 nulklemmen.
- Installeer een krachtgroep.

De enige manier om deze plaat enigszins veilig aan te sluiten op een kookgroep is met een 5-aderig snoer en 2 draden onder klem 4, maar dat is dus nog steeds niet hoe het eigenlijk hoort.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

Topicstarter
Xander schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:26:
Volgens mij ben je zelf al tot de juiste conclusie gekomen. Er zijn maar 2 goede oplossingen:

- Haal een kookplaat geschikt voor een kookgroep, dus met 2 nulklemmen.
- Installeer een krachtgroep.

De enige manier om deze plaat enigszins veilig aan te sluiten op een kookgroep is met een 5-aderig snoer en 2 draden onder klem 4, maar dat is dus nog steeds niet hoe het eigenlijk hoort.
Ten eerste sorry voor de late reactie. Ten 2e bedankt voor je informatie. Ik heb het mijn collega al nagevraagd. Hij gaf ook al aan 2 draden onder klem 4. Ik ga dat proberen. Ik zal vandaag of morgen nog even AEG bellen. Maar volgens mijn collega moeten de 2 nullen onder klem 4 moeten kunnen!

“Fear is the path to the dark side…fear leads to anger…anger leads to hate…hate leads to suffering.” Yoda

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Tot 1 van beide minder goed contact maakt en de andere draad meer stroom krijgt te verwerken...

Hoe ziet je hoofdaansluiting er uit? Niet toevallig 3 fasen waar een kookgroepgedrocht in zit? (En je dus gewoon een krachtgroep moet gebruiken)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
AlwaysNick schreef op donderdag 30 september 2021 @ 08:20:
[...]

Ten eerste sorry voor de late reactie. Ten 2e bedankt voor je informatie. Ik heb het mijn collega al nagevraagd. Hij gaf ook al aan 2 draden onder klem 4. Ik ga dat proberen. Ik zal vandaag of morgen nog even AEG bellen. Maar volgens mijn collega moeten de 2 nullen onder klem 4 moeten kunnen!
Het zal in de praktijk waarschijnlijk wel goed gaan, maar het is niet de bedoeling.

Zoals in het plaatje staat. 2F+N is alleen voor 400v gebruik. Oftewel, met faseverschil tussen de 2 gebruikte fasedraden. De nulstroom wordt dan nooit groter dan 16A.

Door 2 nuldraden op klem 4 te zetten krijg je een onbekende verdeling van 32A over 2 draden. Maar ook in de kookplaat komt die 32A over een verbinding die waarschijnlijk (deels) gemaakt is voor 16A.

Heb je geen 3 fase installatie in huis?
Dan kun je gewoon een krachtgroep plaatsen in plaats van een kookgroep en hem aansluiten zoals de fabrikant heeft bedoeld.

edit:
Afhankelijk van de kookgroep die je hebt is de nuldraad ook enkel een hulpcontact. Dus eventuele overbelasting wordt ook niet aangepakt op dit vlak.

Werkt? vast
goed? nee

[ Voor 8% gewijzigd door timberleek op 30-09-2021 09:27 ]

• Xander
AlwaysNick schreef op donderdag 30 september 2021 @ 08:20:
[...]

Kan het? Ja. Hoort het? Nee. Dit blijft gewoon geprul.

Proberen? Als je zelf elektricien bent kun je vast wel beredeneren dat het toestel prima in zal schakelen. Maar dat maakt niet dat het goed is.
AlwaysNick schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:18:
Nu zie ik op het internet mensen de 2N bij mekaar op beunen maar ik ga dat dus niet doen.
d:)b d:)b

Of ga je nu toch beunen? :(
timberleek schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:26:
Door 2 nuldraden op klem 4 te zetten krijg je een onbekende verdeling van 32A over 2 draden. Maar ook in de kookplaat komt die 32A over een verbinding die waarschijnlijk (deels) gemaakt is voor 16A.
Het gedeelte in de kookplaat zal het probleem niet zijn, aangezien het ding ook op 1 fase 32A aan te sluiten is (het andere schema wat op de plaat staat).
Afhankelijk van de kookgroep die je hebt is de nuldraad ook enkel een hulpcontact. Dus eventuele overbelasting wordt ook niet aangepakt op dit vlak.
Dat is bij zo'n beetje alle kookgroepen het geval helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

Topicstarter
Aiolos schreef op donderdag 30 september 2021 @ 08:42:
Tot 1 van beide minder goed contact maakt en de andere draad meer stroom krijgt te verwerken...

Hoe ziet je hoofdaansluiting er uit? Niet toevallig 3 fasen waar een kookgroepgedrocht in zit? (En je dus gewoon een krachtgroep moet gebruiken)
Nope er zit jammer genoeg een 1 fasen aansluiting.
Het gedeelte in de kookplaat zal het probleem niet zijn, aangezien het ding ook op 1 fase 32A aan te sluiten is (het andere schema wat op de plaat staat).
Dan moet je wel een 40A afzekering hebben. Hier zit maar 25A.
d:)b d:)b

Of ga je nu toch beunen? :(
Ik haal het bedrijf erbij waar ik de plaat gekocht heb. Ik laat hun hem aansluiten!

Ik ga eerst de groep aanleggen en alles checken of het klopt. Als het klopt bel ik de leverancier op en laat ik hun hem aansluiten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
AlwaysNick schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:57:
[...]

Ik haal het bedrijf erbij waar ik de plaat gekocht heb. Ik laat hun hem aansluiten!

Ik ga eerst de groep aanleggen en alles checken of het klopt. Als het klopt bel ik de leverancier op en laat ik hun hem aansluiten!
En als die 2 schema's op de foto de enige zijn bij de plaat, dan kan dat dus niet: 1 fase 32A, of 2 (van 3) fase, beide 16A. Een kookgroep-schema is er niet. Elke oplossing die ze dus verzinnen, is een beunoplossing. (ok, ok, met een kookgroep waarbij ook beide nullen beveiligd zijn zou je kunnen stellen dat het 'veilig' is)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
AlwaysNick schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:57:
[...]

Zonde van het geld. Die sluiten hem gewoon foutief aan zoals je zelf al van plan was. Of nog erger: ze sluiten maar 4 aders aan waardoor je zeker weet dat je de nulleiding overbelast. Witgoedverkopers zijn geen technici.

Gebruik dat geld wat je voor installatie zou betalen gewoon voor een kookplaat met 2 nulklemmen en bijbehorend aansluitschema (deze terugsturen en wellicht wat geld bijleggen dus), dan weet je tenminste zeker dat het klopt.

Met alles uit de BSH-groep (Bosch, Siemens, etc.) zit je meestal wel goed. Moderne apparaten van Atag, Pelgrim, Etna volgens mij ook. Gewoon even goed naar de aansluitschema's kijken voordat je op bestel drukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
Aiolos schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 22:25:
[...]
Elke oplossing die ze dus verzinnen, is een beunoplossing. (ok, ok, met een kookgroep waarbij ook beide nullen beveiligd zijn zou je kunnen stellen dat het 'veilig' is)
Alleen heb je absoluut geen garantie dat de groepen niet om de haverklap uitvallen :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Ik heb het niet zo op goedkope C(hina)-merken, of op spanningsafhankelijke aardlekautomaten, maar eigenlijk zijn dit soort kookgroepen ideaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NwA-0ir1gpnnQQpChkO-UWqA0OA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nnJNV5s9UyijctkLMBkMjbqt.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rItOyrLatJqpQBraaeHseBXHEqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oHzjVxw7S7oQEqyQhGYwH9jt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E7ofeL_raXxIfYtEleWyb11cDfI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YEko4qkwKWbIw4KHvkNAqzMm.jpg?f=user_large

Wens de leverancier dan maar succes om deze plaat aan te sluiten. }) Hint: dat lukt niet, omdat beide helften van de kookgroep eigen aardlekbeveiliging hebben en dus zullen trippen wanneer er meer dan 30mA verschil is tussen de stroom door een fasegeleider en de bijbehorende nulgeleider.

Verkopers moeten eens leren dat niet iedere 7,4kW kookplaat geschikt is voor een kookgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

Topicstarter
Opzich is er niks mis met AEG. Het aansluiten is gewoon een drama. Al werkt het wel gewoon over 2 nul draden over klem 4. Het is wat het is. Ik weet wel dat ik de volgende keer gewoon nee ''verkoop''. Dan maar een kookplaat van 1200€ die wel NORMAAL werkt op 2x 230V. En met recirculatie of een BORA :D

Iedereen bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkus7
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Dus je hebt een hoofdaansluiting van 1x25A? Een andere kookplaat van 32A zou ik hier niet op aansluiten. Kun je geen verzwaring aanvragen bij je netbeheerder voor 1x35A of 3x25A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

Topicstarter
Ik heb geen kookplaat van 32A want dan zal de Aardlek, installatieautomaat en de hoofdstop eruit springen. Daarbij mag op een normale WCD maar maximaal 16A komen. Daarom heb je ook kookgroepen die 2x 16A zijn. Ik heb hem nu gewoon op 2x 230V 16A aangesloten. Dit omdat de nul geleiders aan mekaar door zijn verbonden in de groepenkast. Het enige wat je zou kunnen doen als je een piekspanning zou pakken is een C karakteristieke groep pakken om de piek te overbruggen. Maar met dit soort apparaten moet je dat gewoon niet willen.

Daarbij kost een verzwaring of van 1 naar 3 fasen net gewoon heel veel geld. Dan moet je de meterkast ook veranderen en deze is net nieuw. Dan kun je beter op gas blijven koken wat mij betreft. En om voor 1 apparaat een 40A hoofdaansluiting te plaatsen is gewoon niet rendabel. Dan zou je bijvoorbeeld een snel lader voor je auto moeten nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:07
dirkus7 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 09:41:
Dus je hebt een hoofdaansluiting van 1x25A? Een andere kookplaat van 32A zou ik hier niet op aansluiten. Kun je geen verzwaring aanvragen bij je netbeheerder voor 1x35A of 3x25A?
Je weet hoe lang je 32A kan trekken door een 25A zekering? Voor die uitgaat, staan er al 5 potten water over te koken op je fornuis.
De kans dat je alle pitten van je kookplaat lang genoeg op maximum zet, is 0.00...%. Tenzij je een wokrestaurant begint, en je met 5 koks staat te wokken op een kookplaat natuurlijk :Y)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:57

Freakie1NL

Grote Baas

AlwaysNick schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 09:23:
Opzich is er niks mis met AEG. Het aansluiten is gewoon een drama. Al werkt het wel gewoon over 2 nul draden over klem 4. Het is wat het is. Ik weet wel dat ik de volgende keer gewoon nee ''verkoop''. Dan maar een kookplaat van 1200€ die wel NORMAAL werkt op 2x 230V. En met recirculatie of een BORA :D

Iedereen bedankt voor de tips!
AEG kan er niets aan doen, aan de situatie die wij in Nederland hebben. En dat men dit vervolgens dat verkoopt als een '2 fase' plaat.

Met een 3 fase installatie is dit erg makkelijk aan te sluiten, ja de plaat is gewoon niet bedoelt voor 1 fase in Nederland.

Zo'n kikkerlandje die weer moet afwijken met aansluitingen hoor, rest van Europa is het redelijk normaal om gewoon een hoog amperage over 1 fase te hebben.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Freakie1NL schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:25:
[...]

AEG kan er niets aan doen, aan de situatie die wij in Nederland hebben. En dat men dit vervolgens dat verkoopt als een '2 fase' plaat.
Die omschrijving klopt op zich toch? Het is een 2 fase kookplaat.

Alleen een kookgroep is geen 2 fase aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:57

Freakie1NL

Grote Baas

Xander schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:40:
[...]

Die omschrijving klopt op zich toch? Het is een 2 fase kookplaat.

Alleen een kookgroep is geen 2 fase aansluiting.
Ja feitelijke gezien klopt het.
Alleen weet 95% van de kopers niet wat jij met de het laatste stukje bedoelt. Noch weet de gemiddelde verkoper dit.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Die kookplaat kan gewoon 32A aan.

Op een 3 fase perilex gebruik je L1, L2, N + PE 4 aders
Op een 1 fase perilex gebruik je de N1 methode. Voeg L1 + L2 samen, en N1 + N2 voeg je ook samen, en dan heb je gewoon 32A in de kookplaat.

Dat wij in Nederland perilex gebruiken en niet hoger gaan dan 16A per aderpaar, doen ze het in andere landen misschien wel met een 32A 3P CEE.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
RaZ schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:46:
Op een 1 fase perilex gebruik je de N1 methode. Voeg L1 + L2 samen, en N1 + N2 voeg je ook samen, en dan heb je gewoon 32A in de kookplaat.
En dat is nou net niet de bedoeling, draden bij de gebruiker weer gaan samenvoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Xander schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:48:
[...]

En dat is nou net niet de bedoeling, draden bij de gebruiker weer gaan samenvoegen.
Dat staat anders in genoeg aansluitschema's, zoals in de OP van dit topic: Kookgroep of krachtgroep in de groepenkast? Zie het plaatje van de N1 (middelste).

En dat zit gewoon bij het product wat ook in de handleiding staat ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
RaZ schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:56:
[...]

Dat staat anders in genoeg aansluitschema's, zoals in de OP van dit topic: Kookgroep of krachtgroep in de groepenkast? Zie het plaatje van de N1 (middelste).

En dat zit gewoon bij het product wat ook in de handleiding staat ;)
En hoeveel geleiders tel jij precies in het aansluitsnoer in dat schema? Ik 3.

Dat schema is bedoeld om de kookplaat met een 3G6 kabel op een 32A groep aan te sluiten. Nergens suggereert dat schema om geleiders samen te voegen. Logisch aangezien dat ook niet mag!

edit:
Ik had je link niet goed bekeken, dacht dat je het over het schema in deze TS had.

In dat topic waar je naar linkt worden er inderdaad geleiders samengevoegd, maar dat is aan de kant van de kookplaat. Niet aan de kant van de installatie. In dat schema wordt aangesloten op 3 klemmen (die rondjes L, N en PE). Oftewel, de geleiders worden niet samengevoegd maar juist opgesplitst.

Bedankt voor de link, want daar zie je dus ook hoe aansluiten op een kookgroep wél hoort namelijk volgens het meest rechter schema.

[ Voor 29% gewijzigd door Xander op 06-10-2021 14:32 ]

Pagina: 1