water koken efficientie: gas/waterkoker/heet water kraan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-04 16:04

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Iedereen kookt wel eens een pan water en de laatste tijd -wachten duurt lang- vraag ik me af wat nu de efficienste manier is met zowel tijd, (energie)kosten en mileu als factoren.

De opties (voor mij):

- koud water koken in een pan op gas.
- heet water tappen, en verder koken op gas
- koud water in een waterkoker op electra
- heet water tappen en koken in de waterkoker.

Met de flink stijgende gas prijs bekruipt me het gevoel dat de waterkoker wel eens goedkoper/sneller is...

Ik ben mijn natuukunde aan het afstoffen om hier eens aan te gaan rekenen, maar was benieuwd naar jullie mening :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:58

Oekol

waka waka hey hey

Meestal doe ik water in de waterkoker en klein laagje koud water in pan al op zodat beide koken en dan mix ik ze. Doe dit meer voor de tijdswinst.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hoeveel water ?
Warm water uit een CV-combi, of geiser duurt vaak wel minuut of langer. Ondertussen staat ie wel voor de brander te stoken met Gas.

Water voor thee, doe ik in de waterkoker. Maar houd wel rekening met hoeveelheid.
Ga geen Liter water koken voor twee kopjes thee.

(mijn eitjes koken in 6-7 minuten, en dan nog 3 minuten gaar koken)
Vaak wordt er ook veel te veel water bij de groente of aardappels gedaan, waardoor je meer gas verbruikt.
Het hoeft niet ruim onder water te liggen in je pan.

[ Voor 29% gewijzigd door Hackus op 24-09-2021 15:54 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Zeg 1 liter water voor wat groente/pasta/rijst oid. Niet het enkele kopje thee idd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:20
Al eens op google gekeken?

https://www.quest.nl/tech...-als-je-gaat-kokkerellen/

Het is dus inductie, dan waterkoker en als laatste gas. Voel maar eens naast de pan als je gas aan hebt staan, dan kun je begrijpen waarom het niet zo efficiënt is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Bartske schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 16:11:
Al eens op google gekeken?

https://www.quest.nl/tech...-als-je-gaat-kokkerellen/

Het is dus inductie, dan waterkoker en als laatste gas. Voel maar eens naast de pan als je gas aan hebt staan, dan kun je begrijpen waarom het niet zo efficiënt is.
Ja hoor; en als je de aangehaalde tekst had gelezen staat daar dus nauwelijks een goed, accuraat, en gebaseerd op nu geldende tarieven onderbouwing in.

Ik snap dat het allemaal ook afhangt van verliezen van energie etc; maar aangezien de gasprijs heel snel stijgt wil ik het wat precieser weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Laatst online: 21:20
Gas wordt alleen maar duurder, dus zal het nog kostbaarder worden om het via gas te doen. Je bent overigens ook vrij ambigu in je vraagstelling, die gaat over efficiëntie, terwijl je werkelijke vraag over de kosten gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Bartske schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 16:26:
Gas wordt alleen maar duurder, dus zal het nog kostbaarder worden om het via gas te doen. Je bent overigens ook vrij ambigu in je vraagstelling, die gaat over efficiëntie, terwijl je werkelijke vraag over de kosten gaat.
Uiteindelijk wel, maar de kosten van gas per Joule zijn volgens mij nog veel lager dan van elektriciteit. Daarom als je je huis verwarmt pak je een warmtepomp, die een 4x-5x bonus heeft bij genereren van warmte. Je waterkoker heeft dat niet.

Maar onder de streep: Heet water kraan kan volgens mij nooit uit. Eerst gooi je hoop koud water weg tot leiding warm is, dan krijg je je hete water, en stop je. Terwijl je CV nu net lekker draait en je hele leiding heeft gevuld met warm water. (Tenzij we het over een boiler hebben).

Buiten dat om: Niet druk over maken. Doe wat je het makkelijkste vindt. Want de milieu impact van jouw litertje kokend water gaat echt niet significant zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 14:48
superduper schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:49:

Met de flink stijgende gas prijs bekruipt me het gevoel dat de waterkoker wel eens goedkoper/sneller is...
Mij bekruipt het gevoel dat de besparing vooral kwartjes werk is. AKA: niet de moeite waard. :P
Sissors schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 16:30:
[...]

Maar onder de streep: Heet water kraan kan volgens mij nooit uit. Eerst gooi je hoop koud water weg tot leiding warm is, dan krijg je je hete water, en stop je. Terwijl je CV nu net lekker draait en je hele leiding heeft gevuld met warm water. (Tenzij we het over een boiler hebben).
klopt helemaal. Maar in mijn huis zijn niet alle leidingen weggewerkt. De leidingen zorgen er voor dat mijn huis ook word opgewarmt. Dus dat zorgt weer voor lagere stookkosten. Hoe moet je zoiets meenemen in je berekening? Zeker als zomer/winter periode ook nog is mee neemt.

En moeten we de kostprijs van de waterkoker en de pan dan ook niet meenemen? Een waterkoker wil nog weleens kapot gaan. Een pan gaat makkelijk meerdere decennia mee.

[ Voor 58% gewijzigd door ChojinZ op 24-09-2021 16:39 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
En voor de leuk nóg een optie: de magnetron?

Overigens denk ik inderdaad wel dat de waterkoker de beste optie op dit moment is, maar ik zal er in het weekend eens proberen aan te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
ChojinZ schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 16:33:
[...]

Mij bekruipt het gevoel dat de besparing vooral kwartjes werk is. AKA: niet de moeite waard. :P
misschien heb je gelijk. Al is een kwartje per dag nog steeds geld; en als je ziet hoe snel de prijs van gas stijgt dan kon dat op gegeven moment wel eens 50 cent worden.

En daarnaast; mijn gevoel zit er ook wel eens -flink- naast, dus vandaar dat ik het wat precieser zou willen berekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-04 09:23

Ik ben mijn natuukunde aan het afstoffen om hier eens aan te gaan rekenen, maar was benieuwd naar jullie mening :)
Een hele tijd terug een discussie gehad met iemand over een Quooker. Hij bekeek het ook behoorlijk natuurkundig, maar naar mijn mening bereik je daar niks mee. Het staat en valt voornamelijk met gebruikersgemak. 20x per dag je inductieplaat aanzetten om een pannetje met water klaar te zetten is natuurlijk een stuk "duurder" dan een Quooker kopen.

Laat ik vooruit spreken dat een Quooker in aanschaf niet te verdedigen is. Het is een te duur product. Maar de personen die hem hebben aangeschaft zijn zeer positief over het gemak van de Quooker. 3x per dag thee zetten staat gelijk aan 3x per dag instant thee zetten. 20x per dag thee zetten staat gelijk aan 10x per dag instant thee zetten + instant water voor je aardappelen + instant water voor je pasta.

Naar mijn idee bespaar je het meeste op gebruikersgemak en dan hoeft de oplossing natuurkundig geeneens te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Ja een Quooker is ook een oplossing -al heb ik die niet-, en daar heb ik me ook wel van afgevraagd in hoeverre dat nu slim is. Hangt waarschijnlijk af hoevaak je heet/kokend water nodig hebt per keer.

Netzoals ik mijn CV ketel in de eco modus zet: ik pak niet zo vaak heet water en daarom vind ik het niet nodig dat dit ketel de hele tijd een bepaalde hoeveelheid water op termp houdt. (overigens gooit die keter die eco stand om de zoveel tijd er weer af, maar dat is een ander verhaal).

Qua gebruiksgemak maakt het mij niet uit of ik een pannetje op het vuur knal of de waterkoker aanzet :)

[ Voor 9% gewijzigd door superduper op 24-09-2021 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
Iedereen kookt wel eens een pan water en de laatste tijd -wachten duurt lang- vraag ik me af wat nu de efficienste manier is met zowel tijd, (energie)kosten en mileu als factoren.

De opties (voor mij):

Het koken van water voor consumptie staat qua kosten op jaarbasis niet in verhouding met het verwarmen van water voor douchen en je huis verwarmen.

Dus ik zou voor de snelste manier gaan, en de tijd die je over hebt besteden aan het isoleren van je woning.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-04 08:33

Wuursj

want worst is al bezet

Ik heb me dat in het verleden ook afgevraagd. Toen besloten om gas het huis uit te flikeren en de waterkoker ook zodat alleen de fluitketel op inductie over blijft. Nu hoef ik me er in ieder geval geen zorgen meer over te maken :+ En op inductie op turbo stand, (3,5kw op een klein beetje water, dat krijgt gas of waterkoker niet voor elkaar) blijft er ook nog eens heel weinig tijd over om dat te doen >:)

Nu nog vriendin africhten zodat ze voor 1 kopje thee niet een liter water staat op te stoken. Dat kost meer tijd en energie :O

[ Voor 19% gewijzigd door Wuursj op 24-09-2021 16:51 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-02 12:50
Het enige onderdeel van je vraag dat makkelijk te beantwoorden is, is de vraag naar energie efficiency. Tenminste, als je daar bedoeld hoeveel van de gebruikte energie er daadwerkelijk in je water terecht komt.

Bij een waterkoker is dat nagenoeg 100%. Alle electrische energie wordt in warmte omgezet, en dat is exact wat je wilt --> 100%.

(Dat het water tijdens het opwarmen ook al weer een beetje afkoelt, en je dus tevens ook je keuken opwarmt - wat je typisch niet wilt, verwaarloos ik even).

Bij alle andere methoden - CV ketel, pannetje op het gas, etc - zal *veel meer* warmte verdwijnen naar de omgeving --> veel minder dan 100%.

De vraag naar de laagste kosten is eindeloos ingewikkelder. Niet alleen de gasprijs en electra prijs zitten hier in; maar ook de hoeveelheid water die je (koud) weg gooit als je de CV gebruikt; het warme water dat in de leidingen blijft zitten en uiteindelijk je huis op warmt (en hoe lang zijn die leidingen...?). Dit wordt een moeras...

Datzelfde geldt voor 'het snelste'. Met een waterkoker (typisch 2000W) kun je precies 2000W aan energie toevoeren. Een inductie kookplaat heeft vaak een pit die nog iets meer is, dat zal dan nog wel iets sneller zijn. Maar hoe snel je gasfornuis of CV ketel zijn...? Hangt weer van je CV ketel af, de lengte van je leidingen, de instellingen van je CV ketel (hoe warm levert die het water), etc. Opnieuw een groot grijs, wazig gebied, zonder scherpe antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-04 08:33

Wuursj

want worst is al bezet

BartS12 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 16:50:
Bij een waterkoker is dat nagenoeg 100%. Alle electrische energie wordt in warmte omgezet, en dat is exact wat je wilt --> 100%.
Dat is niet helemaal waar.
In je huis misschien wel maar de omzetting van gas of kolen in de electriciteit centrale naar electrische energie plus de transport en omzet verliezen, liggen samen behoorlijk ver van de 100% af. Minder dan de helft.
En als je efficientie over de hele keten wil hebben (en dat wil je, anders heeft het geen zin), moet je dat wel meenemen.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-02 12:50
Dat is niet waar.
In je huis misschien wel maar de omzetting van gas of kolen in de electriciteit centrale naar electrische energie plus de transport en omzet verliezen, liggen samen behoorlijk ver van de 100% af. Minder dan de helft.
En als je efficientie over de hele keten wil hebben (en dat wil je, anders heeft het geen zin), moet je dat wel meenemen.
Pfff, ja. Dat *kun* je ook meenemen. Maar waar trek je dan de grens?! De transport 'kosten' in energiegebruik voor het pompen van gas uit Rusland naar jouw gasfornuis? En voor electra - misschien is het wel electra uit windmolens - die hebben weer een hele andere efficiency dan kolencentrales. Welk percentage van de windenergie 'vang' je feitelijk? Of komt het van je eigen zonnecellen? Die hebben iets van 20% rendement - moet je daar dan mee rekenen....?

Kortom, je kunt overal sommetjes over maken - maar dit lijkt mij persoonlijk niet zoveel zin hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Laatst online: 05:28
superduper schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 16:36:
misschien heb je gelijk. Al is een kwartje per dag nog steeds geld; en als je ziet hoe snel de prijs van gas stijgt dan kon dat op gegeven moment wel eens 50 cent worden.
Het zal er natuurlijk van afhangen hoe vaak je per dag water aan het koken bent, maar ik ben bang dat een kwartje per dag uitermate optimistisch is.

Denk maar eens na, een waterkoker heeft gemiddeld een vermogen van 1800w. Hoe lang duurt het voor een liter water kookt? 3, 4 minuten? Dat is dus (1800/60)*3 (of 4) = 90-120wh. Dan praten we over €0,24*0,09 (of 0,12) = 0,0216 tot 0,0288. Iets meer dan 2 cent of iets minder dan 3 cent, voor 1 liter water.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04
De opties (voor mij):

Heet water tappen voor consumptie heeft sowieso niet mijn voorkeur, maar de achtergrond daarvoor zit niet zozeer in energie-efficientie, gemak of snelheid. Warm water dat een lange weg aflegt door de leidingen in je huis, neemt volgens mij ook altijd wel wat metaal mee (opgelost), en dat is niet gezond. Solderen van fittingen mag tegenwoordig niet meer met loodsoldeer, maar in heel veel huizen zijn nog wel lood gesoldeerde koppelingen aanwezig. Het koper lost misschien ook iets op, kleine hoeveelheden van andere metalen kunnen er ook in aanwezig zijn. Prima om onder te douchen, afwassen kan ook. Maar voor consumptie (drinken, thee mee zetten, koken) beter altijd starten met koud water uit de kraan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-04 12:12

Theo

moederbord

Ik ga gewoon even rekenen wat warm water kost. Aanname: de waterleiding tussen CV ketel is 6 meter lang en en 20mm dik en niet geïsoleerd. Het rendement van de CV ketel is 75% voor het maken van warm water omdat de condenserende (HR) functie van een CV ketel dan niet gebruikt kan worden.

De waterleiding heeft dus een inhoud van 2 liter. Samen met een liter water dat in de CV aanwezig is moet je dus 3 liter water verwarmen. De CV verwarmt het water van koud (15C) naar 60C. Maar door leidingverliezen komt er 55C uit de kraan.

een kuub gas daar zit ongeveer 9 kWh in, ofwel 32 MJ. Ik ga uit van een gasprijs van 90 cent en een waterprijs van 1.5 euro per kuub. (of 0.15 cent per liter)

Om warm water uit de kraan te tappen moet er een 'starttarief' worden betaald. Dit is de drie liter die verwarm moet worden in de CV en in de waterleidnig. Om 3 liter water te verwarmen is er [45C x 4.3J/gr x 3000 gr=] 580 kJ nodig. Dit kost [90 cent x 0.58MJ / 32 MJ=] 1.6 cent. Plus 0.45 cent voor het water dat je door de gootsteen laat verdwijnen. Het 'starttarief' voor warm tapwater is daarmee 2.05 cent.

Het water uit de kraan dat is 55C. Voor de warmte betaal je 0.53 cent per opgewarmte liter plus 0.15 cent voor het water zelf. Warm tapwater kost dus 0.68 cent per liter.

Tap je dus een liter water dan kost je dat in totaal 2.73 cent.

Tap je een liter koud water en warm je dit in een waterkoker op tot 100C dan zal er ook een beetje water verdampen. Ik ga uit dat er één gram verdampt.

Het water electrisch opwarmen van 15C naar 55C in de waterkoker kost stroom. Verliezen zijn er bijna niet, maar ik ga uit van een 5% verlies aan warmte gezien de waterkoker zelf ook een beetje opwarmt. Je hebt hiervoor [40C x 1 liter x 4.3J/gr.C / 0.95 =] 181 KJ nodig. Met 21 ct/kWh betaal je voor je warmte dus 1.1 cent, plus 0.15 cent voor het water zelf is dit 1.25 cent per liter.

Zet je koud water op het vuur (gasfornuis, geen inductie) dan wordt de berekening erg complex. Doordat je vuur stookt moet de afzuiging ook aan om de rookgassen af te voeren. Ik negeer hier bewust de thermische gevolgen van omdat de afgezogen (warmte) lucht veroorzaakt dat er elders in huis buitenlucht naar binnen komt, en deze lucht ook opgewarmd moet worden. Dit aspect neem ik bewust niet mee.

Verwarmen op gas is niet efficient; als je het vuur hoog zet dan gaat 2/3e van de warmte gaan 'om de pan heen' en is verloren. Om een liter koud water dus naar 55C op te warmen is [40C x 1 liter x 4.3 J/gr.c / 0.33 =] 516 KJ nodig. Dit is 0.016 kuub gas en kost 1.45 cent. Plus het water zelf mag je 1.6 cent betalen voor een liter warm water dat je op je gasfornuis hebt opgewarmd.

Zetten we die naast elkaar dan:
Warm water uit de kraan (55C): 2.05 cent opstarttarief plus 0.68 cent per liter
warm water op het vuur (55C): 1.6 cent per liter
Warm water uit de waterkoker (55C): 1.25 cent per liter

Wil je kokend water dan moet je het water (na) verwarmen in de waterkoker/inductie of op het vuur. Hierbij is inductie/waterkoker altijd goedkoper dan op gas. Zonder de berekeningen uit te schrijven kom ik uit op
Kokend water (van 55C naar 100C) op stroom: 1.25 cent
Kokend water (van 55C naar 100C) op gas: 1.65 cent

Kokend water maak je dus in twee stappen. Van koud naar 55C is dat tot 3.6 liter het goedkoopst om met de waterkoker te doen; dat kost je dan 4.5 cent. Bij meer dan 3.7 liter in één keer is het via de CV ketel het goedkoopst.

De tweede trap, van 55C naar 100C is op stroom altijd het goedkoopst, dat is gewoon 1.25 cent per liter. Hiermee is het qua kosten het goedkoopst om tot 3.6 liter in één keer het compleet op stroom te verwarmen, een liter kokend water kost je dan 2.5 cent per liter. Heb je in één keer meer dan dat nodig dan kun je heet water uit de kraan pakken en dit elektrisch verwarmen tot het kookpunt.

7400 Wp op het dak

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:24
Mis nog een optie, de one-stop-shop koffiezetapparaat zoals Jura en Siemens, heet water en koffie tegelijk. Je kan het heet water zeer nauwkeurig instellen, verbruikt weinig stroom in stand-by en warmt snel weer op.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hee die hebben we eerder gehad:
Water koken, wat is de energiezuinigste manier?

Putin 2022: Ukraine is not a real country
Musk 2025: Canada is not a real country
Uh oh...

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Goeie vondst, zelf niet gezien. Is wel van erg lang geleden dus de kostenplaatjes zullen heel anders liggen.

Bedankt voor alle reacties!

Aangezien ik geen inductie heb hou ik het bij mijn waterkoker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18-04 07:52
Ik heb wat zitten rekenen aan ons systeem en zet het hier neer: misschien heeft een andere Tweaker wat aan deze praktijkervaring..

Wij hebben een Floww combi XL boiler van 10l. Deze levert zowel warm als kokend water (de keuken is dus niet meer aangesloten aan de warm watervoorziening van de centrale HR ketel). Ik was benieuwd naar het verbruik en heb dus meerdere dagen en nachten gemeten met een brennenstuhl PM321E. Ik kom op een verbruik 's nachts (wanneer er dus geen warm water gevraagd wordt) op gemiddeld ongeveer 38W. Dat kost ongeveer 77 euro per jaar. Je krijgt er wel veel comfort voor terug (geen herrie-waterkoker op het aanrecht; direct warm water).
Wanneer ik de Floww tussen 22:00 en 7:20 uitschakel is het verbruik gemiddeld 33W. Dat is een besparing van ongeveer 5W oftewel een tientje per jaar. Dat scheelt dus niet heel veel maar in principe verdien je de tijdschakelaar dus snel terug.

Wanneer je een weekendje weg gaat of op vakantie zal het uitschakelen zeker veel schelen. Het zou mooi zijn als de Floww automatisch geschakeld wordt aan de hand van de nacht- en vakantiestand van de CV (OpenTherm). Misschien dat iemand daar een simpele oplossing voor weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:22
Slimme thermostaten, Home Assistant, WiFi/Zigbee/anders schakelaar voor je boiler en daar leuke dingen mee doen?
Dan kan je het zo gek maken als je wil, desnoods een bewegingssensor op je slaapkamer die merkt wanneer je wakker wordt en daarmee de boiler inschakelt. In de zomer drink je 's avonds weer geen thee, dus dan kan die boiler eerder uit etc.

Maar het is geen hele goedkope oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Laatst online: 21:10
superduper schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 16:34:
En voor de leuk nóg een optie: de magnetron?
[...]
LEVENSGEVAARLIJK!
Het kan voorkomen dat het water niet (genoeg) kookt, maar wel ver boven de 100 graden celcius is.
Als je dan de beker/glas beroerd (beetje klotsen, koude lepel erin) kan het als het waren uit het glas/beker ploffen.
Kokend water wil je NIET over je handen hebben :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-04 12:34
KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:09:
Slimme thermostaten, Home Assistant, WiFi/Zigbee/anders schakelaar voor je boiler en daar leuke dingen mee doen?
Dan kan je het zo gek maken als je wil, desnoods een bewegingssensor op je slaapkamer die merkt wanneer je wakker wordt en daarmee de boiler inschakelt. In de zomer drink je 's avonds weer geen thee, dus dan kan die boiler eerder uit etc.

Maar het is geen hele goedkope oplossing.
Dat is even een aanname, los van de aanname dat je in de zomer überhaupt geen warm water gebruikt savonds ;)

Als je dat dan wil doen, kun je wellicht beter iets maken dat de boiler alleen overdag aan is las er ook een (bekende?) telefoon op het wifi netwerk verbonden is? Afhankelijk van hoe snel de boiler warm water geeft

Let overigens met het uitzetten van de boiler wel op dat je niet perongelijk met het water in de legionella temperatuurrange gaat zitten ;)

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

SniperGuy schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:13:
[...]

LEVENSGEVAARLIJK!
Het kan voorkomen dat het water niet (genoeg) kookt, maar wel ver boven de 100 graden celcius is.
Als je dan de beker/glas beroerd (beetje klotsen, koude lepel erin) kan het als het waren uit het glas/beker ploffen.
Kokend water wil je NIET over je handen hebben :N
Daarom altijd een plastic lepeltje erin zetten, dan heeft het water een "afzetpunt" en zal het gewoon gaan borrelen.
Althans, is mij ooit verteld.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Laatst online: 21:10
Bra-Jo schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:18:
[...]

Daarom altijd een plastic lepeltje erin zetten, dan heeft het water een "afzetpunt" en zal het gewoon gaan borrelen.
Althans, is mij ooit verteld.
Volgens de verhalen zou dat inderdaad ervoor kunnen zorgen dat het water wel kookt, maar ik probeer het liever niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:09:
In de zomer drink je 's avonds weer geen thee, dus dan kan die boiler eerder uit etc.
Euh, wat? :+ Het maakt echt geen verschil of het zomer of winter is.. thee kan altijd.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18-04 07:52
Puc van S. schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:16:
Let overigens met het uitzetten van de boiler wel op dat je niet perongelijk met het water in de legionella temperatuurrange gaat zitten ;)
Als ik de boiler uitzet kan die natuurlijk wel in de legionella range komen. Ik denk niet dat ik daar veel tegen kan doen. Maar zodra de boiler aangaat wordt het tot 100 graden verwarmd - ik neem aan dat Legionella daar niet tegen kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-04 12:34
RvV1979 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 15:55:
[...]

Als ik de boiler uitzet kan die natuurlijk wel in de legionella range komen. Ik denk niet dat ik daar veel tegen kan doen. Maar zodra de boiler aangaat wordt het tot 100 graden verwarmd - ik neem aan dat Legionella daar niet tegen kan?
Afhankelijk van de boiler zou het trouwens niet zo heel veel uit hoeven te maken (mijn oude boiler was +- 1graad per uur wat die afkoelde, dus die zou als je hem snachts uit zou zetten niet in de gevaren zone komen)

Daarentegen was die ook weer zo zuinig/goed geïsoleerd dat het snachts uitzette wel het nachtverbruik terug bracht, maar dat weer grotendeels "gecompenseerd" werd doordat die dan de volgende dag weer moest opwarmen

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Pagina: 1