Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-05 23:39
Hallo,

Ik heb een kantoorpand met een hoop losse vertrekken en de hoofd ruimte waar we met 3 tot 4 mensen zitten is zo'n 6x7 meter.

Het is een pand van 1985 dus natuurlijk niet tip top geïsoleerd. Wel spouwmuur isolatie. Maar er komt alsnog wel kou binnen.

In het begin heb ik in alle ruimtes warmtepomp airco's gehangen, het doel is zowel te verwarmen als te koelen.

In de ruimte waar dit om gaat hangt een mhi 5kw cassette.

Helaas valt het comfort erg tegen.
We zetten hem erg hoog, rond de 25 graden. Als je binnenkomt denk je pfoe wat is het hier heet, maar als je een tijdje stil zit te werken heb je het vrij koud, vooral koude vingers en voeten. Niemand vind het echt behagelijk.

Vorig jaar toch maar weer radiatoren neer gehangen en dit is weer perfect, prettig werken.

Inmiddels met de hoge gasprijs en extra zonnepanelen op komst wringt dit toch en zou ik toch heel graag elektrisch verwarmen.
Heb toch dik 2500m3 gasverbruik per jaar over heel het pand.

Het beste zou natuurlijk zijn vloerverwarming met een warmtepomp, maar dit is te ingrijpend helaas.

Ik heb een keer een infrarood inlegpaneel in het systeemplafond getest, nadeel is dat je vooral een warme bol krijgt en het maar 60*60 is.

Dus ik zat te denken, ik zou wellicht onder de werkplekken een mooi vloerkleed kunnen leggen en daar dan verwarmings folie onder.

Dit icm. de airco unit om zo een totaal systeem te creëren.

Mij lijkt dit wel een goed idee, maar wat denken jullie er van, zie ik iets over het hoofd?

Nu hangen de radiatoren onder de ramen. Dit is wel hr++ glas, maar als ik die uit laat, komt er dan weer kou door de ramen en kan ik daar nog wat tegen doen?

Groeten Tim

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:22
Waarom doe je niet én radiatoren én warmtepompen? Dat je einde van de nacht / begin van de ochtend middels de airco's alvast de ergste kou uit het pand haalt. Als je een beetje goede units hebt dan hebben deze een bus en kan je ze aansturen. De radiatoren zijn ook diverse systemen voor om deze te automatiseren.

En dan dus overdag de radiatoren gebruiken, dat kost wel iets aan gas maar het gros van de verwarming draait elektrisch.

Wat betreft de ramen, ik denk dat je daar weinig aan kunt doen overdag. Zeker als de wind erop staat is het lastig om alle kou buiten te houden. Het is misschien overwegen waard om rolluiken te plaatsen die je dichthoudt als het kantoor leeg is. Dan had je een stuk meer warmte vast in je pand, wat weer gunstig is bij het opwarmen in de ochtend.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-05 20:03
Een warmtepomp kan ook icm radiatoren. Heb ik thuis ook.
Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie

Om te weten te komen welke aanvoertemperatuur, bij constante kamertemperatuur, benodigd is moet je het vermogen dat alle radiatoren samen halen weten.
Vul om te beginnen aanvoer van 45 graden en retour van 42 graden in.
https://www.henrad.eu/henrad_en/overzicht-3/
Als het totale radiator vermogen bij die temperaturen hoger is dan (2500 m3 * 8.8) / 1650 = 13.3 kW dan betekent dat dat je aanvoer ook bij het koudste weer nog onder 45 graden blijft. (helemaal prima)

Omdat je toch al bijna redelijke L/L verwarming hebt zou je de warmtepomp ook net iets lichter kunnen kiezen en dat de L/L dan mee helpt als het meer dan 5 graden vriest.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
detim schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:23:
hoofd ruimte waar we met 3 tot 4 mensen zitten is zo'n 6x7 meter.

In de ruimte waar dit om gaat hangt een mhi 5kw cassette.

Helaas valt het comfort erg tegen.
We zetten hem erg hoog, rond de 25 graden. Als je binnenkomt denk je pfoe wat is het hier heet, maar als je een tijdje stil zit te werken heb je het vrij koud, vooral koude vingers en voeten. Niemand vind het echt behagelijk.
Mijn gokjes, een of meer van het volgende:
1. Er wordt alleen verwarmd tijdens kantooruren waardoor de massa koud blijft.
2. Enkele binnenunit waardoor veel lucht rondgeblazen moet worden en het dus 'tocht'.
3. Binnenunit op vrije muur welke niets doet aan de koudeval bij de ramen en roosters.

Een uitgebreider airco en/of gecombineerd airco/CV stookprotocol kan het comfort dan verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ik had zelf een IR-paneel onder het bureau los tegen de muur. Dan had ik warme benen en dat geeft al een hoop comfort.

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 24-09-2021 21:24 ]