Ervaringen met hospitaverhuur / huisgenoot in huis nemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Sinds m'n relatie over is, ben ik aan het kijken of het misschien interessant is om een huisgenoot te nemen.

Even van mijn kant een korte situatieschets:
- Koophuis, 3 slaapkamers waarvan ik er 1 zou willen verhuren. Huis totaal is 110 m2.
- Hypotheek
- Ben zelf begin 30 en man

De redenen voor mij om dit te doen zijn met name de volgende (in deze volgorde):
- Gezelligheid, niet alleen zijn in huis
- Drukken van de woonlasten

Mijn eerste voorkeur zou uitgaan naar een werkende van ongeveer dezelfde leeftijd (+/- 5 jaar t.o.v. mijn eigen leeftijd). Om zo hetzelfde ritme te hebben en geen last te hebben van feestjes e.d. tot diep in de nacht.

Daarom ben ik wel benieuwd of er Tweakers zijn die hier ervaring mee hebben? Wat zijn voor- en wat zijn nadelen? Waar moet je echt rekening mee houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:44
Koehandelaar schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:04:

Mijn eerste voorkeur zou uitgaan naar een werkende van ongeveer dezelfde leeftijd (+/- 5 jaar t.o.v. mijn eigen leeftijd). Om zo hetzelfde ritme te hebben en geen last te hebben van feestjes e.d. tot diep in de nacht.

Daarom ben ik wel benieuwd of er Tweakers zijn die hier ervaring mee hebben? Wat zijn voor- en wat zijn nadelen? Waar moet je echt rekening mee houden?
Hier ervaring. Voordelen liggen aan jezelf, nadelen ook. Ik had de afspraak geen feestjes en bezoek even van tevoren inlichten, als er maar niet wekelijks 4 mensen op bezoek zouden komen. We delen toch de woonkamer en dat zag ik niet zitten, vooral ook omdat ik op mijn rust gesteld ben. Ook geen drugs, niet roken in huis en geen overmatig alcoholgebruik...

En tja, mijn huisgenoot deed regelmatig de was of andere huishoudelijke taken. Fijn om niet alles alleen te doen! Idem met koken (veel nieuwe gerechten geleerd). Soms wel even wachten met douchen...

Maar, ook nadelen. Als je huisgenoot ene partner krijgt die blijft slapen dan weet je dat die lekker liggen te knuffelen of seksen terwijl jij in je eentje in bed ligt. Heb je een nieuwe partner dan moet je maar hopen dat die het niet vervelend vindt als er een ander in huis aanwezig is! Vergeet ook niet dat je je huisgenoot ook niet zomaar binnen een dag 'weer kwijt bent'... En misschien ook minder handig als je later een vaste relatie hebt en ondertussen een scharrel over de vloer krijgt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik ben hier ook (heel) voorzichtig naar aan het kijken. Voornamelijk vanwege drukken woonlasten.

Ik denk dan zelf meer aan een internationale student, met name omdat die als het goed is niet blijven 'plakken'. De eerste 9 maanden kun je iemand die niet bevalt er makkelijk uitkrijgen namelijk. Daarna, not so much 😐

Wat ik ook gevonden heb is dat je tot een bepaald bedrag belastingvrij kunt verhuren. Gezien je met regels zit wat betreft huurpunten kom je met een kamer daar zo ongeveer op incl kosten g/w/l en extra gemeentelijke belastingen, dus dat is mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Niet online
@President; hoe ben je bij die huisgenoot gekomen? En hoe wist je dat 't een fijn persoon is om mee samen te leven?

@dragon2; dat geld alleen voor als je HRA hebt. In mijn geval is al een deel aflossingsvrij en is dat voor mij niet van toepassing gelukkig.

Dat met zo'n internationale student kun je nog wel eens gelijk in hebben, die ben je na een tijdje weer kwijt. Ik dacht juist aan iemand die voor een beperkte periode (zeg 6 maanden) een kamer zoekt om vanuit daar verder te zoeken naar een eigen appartement of iets dergelijks. Maar een internationale student is ook geen slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Hier een slechte ervaring: Huisgenoot uitzetten in hospita-situatie

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-05 15:39
Ik heb er ook ervaring mee, met 3 vrienden:
- vriend wilde dichterbij werk wonen en in de tussentijd verder zoeken naar eigen woning (6 maanden gebleven)
- vriend lag in de scheiding en zocht tijdelijke slaapplek voordat hij aan een eigen woning kon komen (7 maanden)
- vriendin moest af van een te dure appartement en ging bij mij wonen. Vond na 8 maanden een eigen woning.

Bij allemaal geen harde afspraak gemaakt voor de duur, zij kwamen allemaal al zelf dat het tijdelijk was.

Misschien kan jij je huis openstellen voor iemand die tijdelijke slaapplek zoekt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ik heb zelf ervaring als woningzoekende.
Ik ging in Utrecht studeren, terwijl ik vanuit een klein dorpje bij de Belgische grens kwam. Ben 3x uitgenodigd voor een hospiteergesprek (SSH), waarbij ik alle 3 de keren nog voor ik aankwam een sms kreeg met "de vorige bezoeker is het geworden". Kon ik weer fijn OV terug pakken (2.5 uur enkeltje -.- ) .
Uiteindelijk was er een oplossing: de zus van een vriendin van de buurvrouw van mijn ouders was vroeger hospita, en wilde mij wel tijdelijk in huis nemen. (Ze woonde daar samen met haar man, beiden +- 70 jaar oud).

- fijne tijd gehad, mocht mee eten, en ik hielp hun met tuin en pc.
- wist van te voren dat ik maar 3 maanden kon blijven (ze zouden op reis gaan).
- ik ben 1x naar een feestje geweest (tsja, 1e jaars student he), kwam om 1 uur thuis. Sindsdien nooit meer, beide mensen waren opgebleven om zeker te weten dat ik veilig thuis kwam. (Natuurlijk had ik netjes gezegd dat ik tot 1 a 2 uur weg zou blijven). Heb me nooit zo schuldig gevoeld.

nadeel:
- je zit altijd met iemand "vreemd" op de bank.
- je kan niet even "thuis komen en je spullen neer smijten, opruimen komt wel zodra je afgekoeld bent van de hitte / opgewarmd bent van de kou ".

ps - uiteindelijk heel leuk plekje gevonden in studentenhuis, daarna nog 5 jaar elk jaar op bezoek, daarna verwaterde het...

[ Voor 5% gewijzigd door 99ruud99 op 24-09-2021 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Koehandelaar schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:58:
@dragon2; dat geld alleen voor als je HRA hebt. In mijn geval is al een deel aflossingsvrij en is dat voor mij niet van toepassing gelukkig.

Dat met zo'n internationale student kun je nog wel eens gelijk in hebben, die ben je na een tijdje weer kwijt. Ik dacht juist aan iemand die voor een beperkte periode (zeg 6 maanden) een kamer zoekt om vanuit daar verder te zoeken naar een eigen appartement of iets dergelijks. Maar een internationale student is ook geen slecht idee.
Ik heb geen HRA, ik heb een huurhuis. € 5.668,- is de max per jaar blijkbaar voor de belasting. Is toch een mooi bedrag :)

Ik had deze site trouwens gevonden: https://www.hospihousing.com/en/hospita

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:44
Koehandelaar schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:58:
@President; hoe ben je bij die huisgenoot gekomen? En hoe wist je dat 't een fijn persoon is om mee samen te leven?
Het was een vriendin van een collega welke aangaf dat de relatie van die vriendin voorbij was en dus op zoek was naar woonruimte. Dus dat scheelde al in het gevoel.

Daarnaast had ik werkelijk waar nooit een man als huisgenoot genomen... Een lesbische vrouw was ideaal _/-\o_

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20-05 19:12
Ik had als student een eigen woning met twee slaapkamers en verhuurde mijn extra kamer. Mijn beste ervaring was met alleen een slaapkamer verhuren. De keuken en badkamer gedeeld en woonkamer was alleen voor mezelf. Gelukkig was het geen woning met een open keuken in de woonkamer.

Ik vertelde de mensen die wilde huren ook dat ik het niet deed voor de gezelligheid, dus dat ze vooral hun eigen leven moeten leiden en ik die van mezelf. We gaan niet samen koken of gezellig voor de bank hangen (daarom mochten ze ook niet in de woonkamer komen).We zeiden alleen gedag als we elkaar tegenkwamen in de gang, verder wist ik niks over ze en zij niet over mij en aan het einde van de maand kreeg ik de huur waar ik het voor deed. Heerlijk. Dat neppe gezellige gedoe had ik geen zin in. Het zijn complete vreemden die ik in huis nam voor het geld, dus laten we er niet iets anders van maken dan het is. Als ze een eigen huis konden krijgen waren ze niet bij me ingetrokken om gezellig te doen en Ik had al genoeg echte vrienden.

Internationale studenten hebben het voordeel dat ze meestal kort blijven mocht eentje niet bevallen. Nadeel is dat ze altijd thuis zijn. Ideaal zijn wel jonge Nederlandse studenten die nog niemand kennen in de stad en het eerste jaar elke weekend naar hun dorp gaan. Een keer blijf een huisgenoot 4 maanden weg geen idee waar was ook niet naar gevraagd want ze betaalde op tijd de huur dus voor mij was er niks aan de hand😴.

Besluit dus goed of het geld belangrijk is of dat je het doet voor de "gezelligheid" en op basis daarvan je huisgenoot kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Niet online
@President; thanks voor de uitleg! @MemeMaster; ook interessant om jouw perspectief te horen. Ik sta er zelf altijd wel voor open om nieuwe mensen te leren kennen en 'vreemden' kunnen ook vrienden worden denk ik altijd maar. Maar misschien is het wel goed om te beginnen met het niet delen van de woonkamer, als het niet klikt heb je dan in ieder geval een ruimte waarin je geen last hebt van de inwonende persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
Koehandelaar schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:14:
@President; thanks voor de uitleg! @MemeMaster; ook interessant om jouw perspectief te horen. Ik sta er zelf altijd wel voor open om nieuwe mensen te leren kennen en 'vreemden' kunnen ook vrienden worden denk ik altijd maar. Maar misschien is het wel goed om te beginnen met het niet delen van de woonkamer, als het niet klikt heb je dan in ieder geval een ruimte waarin je geen last hebt van de inwonende persoon.
De meeste vrienden beginnen als vreemden natuurlijk. Maar ik vind het alleen raar om een vriendschap aan te knopen met iemand die ik aan het uitmelken ben. Daar komt het verhuren van een kamer wel een beetje op neer vind ik, vooral met de hoge prijzen in Amsterdam waar je €700 p.m. kunt vangen voor een minikamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-05 17:21
MemeMaster schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 08:23:
De meeste vrienden beginnen als vreemden natuurlijk. Maar ik vind het alleen raar om een vriendschap aan te knopen met iemand die ik aan het uitmelken ben. Daar komt het verhuren van een kamer wel een beetje op neer vind ik, vooral met de hoge prijzen in Amsterdam waar je €700 p.m. kunt vangen voor een minikamer.
Vergeet niet dat die 700 euro per maand voor een kamer niet toegestaan is. Het gebeurt, maar officieel mag het niet. Hospitaverhuur valt volledig onder het puntenstelsel.

Stel nou dat je alleen woont en 1 slaapkamer van 3x4 gaat verhuren en verder mag de huurder gebruik maken van de woonkamer van 3x6 en keuken van 3x3, plus badkamer en beide toiletten. Verder heb je in de tuin een fietsenschuurtje van 2x3 dat ze ook mogen gebruiken voor een fiets. Verder, je bent de beroerdste niet, mogen ze in de tuin komen, typisch vinex is die 6x6. Alle vertrekken hebben radiatoren met thermostaatknoppen aangesloten aan de CV. De hut is geen monument.
Dan heb je:
1x 12 meter privé
1x 18 meter gedeeld
1x 9 meter keuken gedeeld
Dat is goed voor 143 punten.

Het toilet, badkamer met douche, dubbele wastafel en toilet en de fietsenschuur zijn, omdat die allemaal gedeeld zijn, niet zo goed voor de huurprijs. De tuin en het fietsenschuurtje, net als de CV, maken weer iets goed. Totaal levert dit 19 punten op.

Dan heb je totaal dus 162 punten... En daarmee is de maximale kale huurprijs 356,31 euro. Net iets meer dan de helft van je 700 euro. Jaarlijks levert je dat 4275,72 op. Dat is wel belastingvrij, want je blijft onder €5.668.

Ik kijk er ook wel eens naar, maar ik twijfel nog steeds over of 4000-5000 euro per jaar mij het waard is al mijn privacy op te geven, alles op te moeten ruimen, mijn leefschema aan te moeten passen, etc.

[ Voor 5% gewijzigd door Pizza_Boom op 28-09-2021 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
Pizza_Boom schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 09:12:
[...]
Vergeet niet dat die 700 euro per maand voor een kamer niet toegestaan is. Het gebeurt, maar officieel mag het niet. Hospitaverhuur valt volledig onder het puntenstelsel.

Stel nou dat je alleen woont en 1 slaapkamer van 3x4 gaat verhuren en verder mag de huurder gebruik maken van de woonkamer van 3x6 en keuken van 3x3, plus badkamer en beide toiletten. Verder heb je in de tuin een fietsenschuurtje van 2x3 dat ze ook mogen gebruiken voor een fiets. Verder, je bent de beroerdste niet, mogen ze in de tuin komen, typisch vinex is die 6x6. Alle vertrekken hebben radiatoren met thermostaatknoppen aangesloten aan de CV. De hut is geen monument.
Dan heb je:
1x 12 meter privé
1x 18 meter gedeeld
1x 9 meter keuken gedeeld
Dat is goed voor 143 punten.

Het toilet, badkamer met douche, dubbele wastafel en toilet en de fietsenschuur zijn, omdat die allemaal gedeeld zijn, niet zo goed voor de huurprijs. De tuin en het fietsenschuurtje, net als de CV, maken weer iets goed. Totaal levert dit 19 punten op.

Dan heb je totaal dus 162 punten... En daarmee is de maximale kale huurprijs 356,31 euro. Net iets meer dan de helft van je 700 euro. Jaarlijks levert je dat 4275,72 op. Dat is wel belastingvrij, want je blijft onder €5.668.

Ik kijk er ook wel eens naar, maar ik twijfel nog steeds over of 4000-5000 euro per jaar mij het waard is al mijn privacy op te geven, alles op te moeten ruimen, mijn leefschema aan te moeten passen, etc.
Puntenstelsel is leuk maar als je een kamer te huur hebt in Amsterdam-zuid op loopafstand van de universiteit kun je uiteindelijk vragen wat je wil. Draait uiteindelijk toch altijd om locatie, locatie locatie... En volgens mij mag je bij het puntenstelsel zelfs flink wat extra punten bijrekenen voor bepaalde locaties. Bij mij had gelukkig niemand het snuggere idee om aan te komen zetten met het puntenstelsel.

M'n privacy opgeven zou ik zelf ook alleen doen voor dat soort bedragen niet voor €300 extra p.m.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
MemeMaster schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 12:04:
Puntenstelsel is leuk maar als je een kamer te huur hebt in Amsterdam-zuid op loopafstand van de universiteit kun je uiteindelijk vragen wat je wil. Draait uiteindelijk toch altijd om locatie, locatie locatie... En volgens mij mag je bij het puntenstelsel zelfs flink wat extra punten bijrekenen voor bepaalde locaties. Bij mij had gelukkig niemand het snuggere idee om aan te komen zetten met het puntenstelsel.
Dat klopt. Maar 700-1000 euro kom je nou eenmaal niet aan. En je kan het wel vragen, jouw huurder kan rustig de teveel betaalde huur terugvragen. En jij kan hem er niet uitzetten als hij eenmaal een geldig huurcontract heeft. 1x een mondige huurder die er wat mee doet en jij bent je winst kwijt.

[ Voor 4% gewijzigd door Pizza_Boom op 28-09-2021 12:08 ]

• Koehandelaar
  • Niet online
Dat kan, daarom kun je dan werken met korte contracten. Maar voor 3 - 4k ga ik mijn huis niet open zetten voor een ander inderdaad, daar moet dan wel echt wat meer voor staan.

Zodra alles is afgewikkeld met betrekking tot overname van het huis van m'n ex neem ik een besluit. Eventuele ervaringen, goed dan wel slecht zal ik hier ook posten :)

• Pizza_Boom
Koehandelaar schreef op woensdag 29 september 2021 @ 10:37:
Dat kan, daarom kun je dan werken met korte contracten. Maar voor 3 - 4k ga ik mijn huis niet open zetten voor een ander inderdaad, daar moet dan wel echt wat meer voor staan.
Als de huur als te hoog wordt bepaald is dat een onverschuldigde betaling geweest die in mindering op de lopende huren kan worden gebracht danwel kan worden teruggevorderd. Ergo: Ook naderhand ben je niet veilig.

Omdat een doorsnee verhuurder natuurlijk niet meer gaat verlengen na gedoe rond de huurprijs, kan dat zelfs tot 6 maanden na afloop van het tijdelijke huurcontract nog in gang gezet worden.

Je denkt hier echt te licht over.

[ Voor 18% gewijzigd door Pizza_Boom op 29-09-2021 13:34 ]

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 12:31
In jouw geval vind je toch zo een geschikte huurder via apps zoals Tinder en Bumble? Of zijn die daar niet voor? :P

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Pagina: 1