Hoe hier een stopcontact met schakelaar maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glorieus
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 26-04 22:17
Goedemorgen!

Ik kom er niet uit zelf. Ik wil in de trapkast een lamp ophangen met het liefst een stopcontact erbij. Zo’n duo dus. In de trapkast heb ik vanuit de grond een blauw en bruine draad.

Is het mogelijk? Ik hoor graag hoe ik dit moet aanpakken want ik heb geen idee 🙈Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IyyNCMycvsupJIecIaKHZGxfX3c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/23QT6XHK1KeGo5jwOkLGO1bN.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Glorieus op 24-09-2021 10:52)

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Glorieus schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:39:
Ik weet nu gewoon niet hoe ik moet beginnen. Stopcontact schakelaar aansluiten van onderen op de blauwe en bruine draad? En dan?
Even quick and dirty, zo:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/r02Fy3N/wcd.png

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:16

Mystikal

It never hurts to help!

Is zeker mogelijk. Van 2 draden naar 4 draden gaan via een verdeeldoos. Vervolgens 2 draden gebruiken voor stopcontact. De andere 2 voor de lamp. Die brand dan altijd. Dus daar zou je eigenlijk een sensor lamp voor moeten kopen. Of iets met een slimme stekker doen.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:16

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ja hoor, dat is mogelijk. Je hebt alleen geen randaarde
Mystikal schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:47:
Is zeker mogelijk. Van 2 draden naar 4 draden gaan via een verdeeldoos. Vervolgens 2 draden gebruiken voor stopcontact. De andere 2 voor de lamp. Die brand dan altijd. Dus daar zou je eigenlijk een sensor lamp voor moeten kopen. Of iets met een slimme stekker doen.
Nee hoor. je kunt hier gewoon iets als dit aansluiten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s5EeNWIbxsIqVCnNbqWRYfxB8V8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4aO14UxuaCjPs9r1NZbt42z7.jpg?f=fotoalbum_large

Vanaf daar gewoon een blauwe en zwarte draad naar de lamp en klaar.

[ Voor 89% gewijzigd door Janoz op 24-09-2021 09:49 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-05 20:53
De draad lijkt blauw en zwart op de foto. Dat zou betekenen dat de zwarte draad een schakeldraad is(zit dus achter een schakelaar laar). Dan kun je dus een lamp aansluiten op dit punt.

Als je daar verandering in wilt aanbrengen zou ik adviseren een elektricien in te schakelen. Het is niet heel moeilijk om deze draden te vervangen voor een blauwe, bruine en een groengele. Maar je zult wel even moeten zoeken waar deze kabels vandaan komen.

Nu ik nog eens kijk zie ik zelfs dat dit een snoer is. Ik wil niet aanbevelen om hier een wandcontactdoos van te maken. Dan moet dit echt vervangen worden door draad wat mij betreft. Je kunt wel zeggen dat jij geen hoge vermogens aan die wcd gaat vragen maar wat doet iemand die er in de toekomst woont?

[ Voor 25% gewijzigd door Clifdon op 24-09-2021 09:51 ]

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18-05 22:08
Mystikal schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:47:
Er zijn gewoon combi schakelaar/wcd's waarbij je de lamp gewoon met de knop bediend. Geen smart zooi nodig.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Of gewoon een deurschakelaar.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:08

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Clifdon schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:48:
De draad lijkt blauw en zwart op de foto. Dat zou betekenen dat de zwarte draad een schakeldraad is(zit dus achter een schakelaar laar). Dan kun je dus een lamp aansluiten op dit punt.
Schakeldraad in een 2-aderige kabel (zie uitgang pvc pijp)? Lijkt me onwaarschijnlijk.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:16

Mystikal

It never hurts to help!

SinergyX schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:00:
[...]

Schakeldraad in een 2-aderige kabel (zie uitgang pvc pijp)? Lijkt me onwaarschijnlijk.
Ik zie toch echt een bruine draad.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Een kabel die naar een centraaldoos gaat is ook wel vreemd, dus ik zou ook verwachten dat er al een schakelaar tussenzit. De kleur in een kabel is altijd bruin, dus dat zegt in dit geval niet veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Mystikal schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:04:
[...]

Ik zie toch echt een bruine draad.
Buiten dat, ik elimineerde de mogelijkheid van zwart vanuit de kabel principes :P

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 18:44

heuveltje

KoelkastFilosoof

[...]

Waarom niet ?
Is toch net wat je zelf nodig hebt en trekt ?
En blijkbaar vond de vorige bewoner dit nodig.
Of iemand heeft de verkeerde klueren gebruikt

@Ts wat hing er voor je dit weghaalde ?
Was dat een lamp of stopcontact ?

En je kunt het altijd vervangen door een 3 aders, maar of dat een kwestie is van simpelweg aan elkaar knopen en doortrekken. Of dat de kabel vastzit, en naar een weggeplamuurde centraaldoos gaat. kun je zo natuurlijk nooit inschatten.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

heuveltje schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:07:
[...]

Waarom niet ?
Is toch net wat je zelf nodig hebt en trekt ?
En blijkbaar vond de vorige bewoner dit nodig.
Of iemand heeft de verkeerde klueren gebruikt
Je mist het punt, 2-aderdraad bestaat niet met schakeldraad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6IChANohWsv2EhzZgl6gnmYYw7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vOmr9gvtvNPDT9jGp16sMDVX.png?f=user_large

Dat is duidelijk gewoon een 2-aderdraad, die 'kies' je niet zelf, die koop je gewoon per meter op rol.

Het is geen rocketscience, wat @Janoz aangeeft werkt prima, kan je in bulk bij de hornbach en consorten kopen, hebben zelfs interne doorlus verbindingen en ben je klaar. Ik mag aannemen dat als er een een schakelaar voor zit, deze dan of daar in de buurt van de trapkast al zit (dan had TS dit wel gemeld), of het is gevalletje moeilijker doen dan nodig is. Wil je creatief, gooi dat ding van @evilution erbij, simpel doortrekken vanuit een 2-stopcontact blok (opbouw versie natuurlijk) via de deur naar lamp, klaar.

[ Voor 29% gewijzigd door SinergyX op 24-09-2021 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-05 20:53
[...]

Yes dat klopt. Dat het een tweeaderige kabel was zag ik pas later. Vandaar de edit van mijn post. En als jullie wel bruin zien ga ik denk ik mn iPhone terug brengen. Er is geen bruin van te maken hier.

Anyway mn advies blijft hetzelfde, iemand erbij halen met meer verstand van zaken. Gezien de inhoud van de startpost. Tuurlijk zal het wel lukken om het een en ander aan te sluiten. Maar ik heb al zulke gekke aansluitingen gezien in het verleden dat ik mensen dat niet meer adviseer om zelf te doen.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
Ik wil niet onbeleefd zijn, maar als je geen id hebt kan je mss beter iemand met meer kennis inschakelen (een vriend(in), of een vakman).
De optie van stopcontact zonder aarding, brr, wat hebben die Nederlanders toch tegen aarding? Er zijn nooit goeie redenen om een stopcontact zonder correct aangesloten aarding te plaatsen.

Dus met iemand die er van kent, zoek je uit waar de draad vandaan komt, verwissel je die door 3 aders, en hang een net dubbel stopcontact. Ik neem aan dat het om kastverlichting gaat, dus een stopcontact voor de kastverlichting (Ikea heeft goedkope dingen die automagisch aangaan als je de deur opent), en een stopcontact vrij.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

naftebakje schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:16:
De optie van stopcontact zonder aarding, brr, wat hebben die Nederlanders toch tegen aarding? Er zijn nooit goeie redenen om een stopcontact zonder correct aangesloten aarding te plaatsen.
Ik zal direct toegeven dat we hier achterlopen op onze zuiderburen, vooral qua verhoogde aanrakingsbeveiliging die hier typisch totaal niet te vinden is.

Maar het aarden van alle WCDs doen we hier inmiddels ook alweer 25 jaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

eamelink schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:20:
[...]

Ik zal direct toegeven dat we hier achterlopen op onze zuiderburen, vooral qua verhoogde aanrakingsbeveiliging die hier typisch totaal niet te vinden is.

Maar het aarden van alle WCDs doen we hier inmiddels ook alweer 25 jaar :)
Natte groepen zijn al dacht sinds ergens 1980 verplicht, daarvoor was het simpel een extra draadje naar de waterleiding 'want: voldoende' en overige aansluitingen in het huis waren optioneel. Huizen voor die tijd is de kans aardig aanwezig dat het hele huis geen aarde heeft (buiten waterleiding), geen idee uit welk jaar de woning van TS komt, maar de kans dat er geen aarde is, is nog zeker aanwezig, volgens mij was het cijfers 2020 dat bijna een kwart van woningen - eigendom - uit periode '60-85 komen. Bij huurwoningen ligt dit deel nog aanzienlijk hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glorieus
WOW wat een reacties, top forum!! xD

Het is een bruine en blauwe draad. @heuveltje er hing een stopcontact met schakelaar en een lamp daarboven. Die werd weggehaald toen we kwamen wonen vanwege trapkast renovatie. Luiheid zorgt ervoor dat ik nu jaren later een lamp wil ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glorieus
Ik weet nu gewoon niet hoe ik moet beginnen. Stopcontact schakelaar aansluiten van onderen op de blauwe en bruine draad? En dan?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +12 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Glorieus schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:39:
Even quick and dirty, zo:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/r02Fy3N/wcd.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E - Jay
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-05 17:17
@Janoz geeft je de goede optie. Bruine draad een blauwe draad aansluiten op onderkant stopcontact, dan zou het nog kunnen zijn dat je stopcontact/schakelaar van binnen niet is voorbedraad. Dan steek je een bruine draad van bovenkant stopcontact naar de onderkant schakelaar. Bovenkant schakelaar stop je een zwarte draad naar de lamp. Blauwe draad die je van bovenkant stopcontact naar lamp.

Als ik inzoom op je plaatje lijkt het net of de kabel geen vaste kern heeft, dan kan je eigenlijk het beste nog kabelschoentjes overheen knijpen (of een stopcontact nemen met schroefklemmen.)

Let erop dat je van te voren de stroom eraf haalt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
E - Jay schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:45:
Let erop dat je van te voren de stroom spanning eraf haalt!!
De stroom is er pas als je de draad aanraakt.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
En wellicht goed om even te checken of de spanning op de juiste kabel staat.

Bij het vervangen van een oud schrootjesplafond bij m'n ouders bleken de vorige bewoners hiervoor de aardedraad gebruikt te hebben. :'( Tja, dan wordt je aardig op het verkeerde been gezet.

[ Voor 4% gewijzigd door Cheesy op 24-09-2021 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glorieus
Thanks iedereen en vooral @Cheesy voor de tekening! Daar kan ik het mee :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:09
@Anoniem: 37297
Als je de kabels niet gaat vervangen, gebruik dan een stopcontact ZONDER aarde.
Geef mensen niet de verkeerde indruk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d5stick
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
@Glorieus Weet je wat de dikte is van de ader?
Als je er een stopcontact gaat plaatsen zou ik toch zeker 2,5 dikte kabel plaatsen.
Voor een lamp alleen mag 1.5 dikte kabel.

Vanuit daar kan je gewoon doorlussen zoals @Cheesy heeft aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-05 11:55
d5stick schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 11:41:
@Glorieus Weet je wat de dikte is van de ader?
Als je er een stopcontact gaat plaatsen zou ik toch zeker 2,5 dikte kabel plaatsen.
Voor een lamp alleen mag 1.5 dikte kabel.

Vanuit daar kan je gewoon doorlussen zoals @Cheesy heeft aangegeven.
Het gaat om een trapkast toch? Lijkt me logisch dat je daar niet de SuperSuc2000® stofzuiger aan gaat hangen.

Ik heb thuis het zelfde gedaan. Van een lampje met een schakelaar in het snoer naar een vast knop en stopcontact! Wat zit er in vraag je? De oplader van de kruimeldief, 12 watt in volle glorie.

Misschien niet helemaal volgens de NEN3140 of NEN1010, maar mits je een beetje secuur werkt doet het niemand kwaad en brand je huis niet af.

[ Voor 0% gewijzigd door EJonk op 24-09-2021 12:02 . Reden: Typoooo ]

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-05 11:15

krvabo

MATERIALISE!

Totdat je het huis verkoopt en de volgende bewoner niets afweet van het gepruts en geen kennis heeft van elektronica.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EJonk
krvabo schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:06:
Totdat je het huis verkoopt en de volgende bewoner niets afweet van het gepruts en geen kennis heeft van elektronica.
Helemaal waar. Labeltje of permanent marker er op, Max. 20watt oid. Maar ik snap je helemaal, probleem is ook niet nu maar voor de volgende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d5stick
  • Niet online
EJonk schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 11:58:
[...]

Misschien niet helemaal volgens de NEN3140 of NEN1010, maar mits je een beetje secuur werkt doet het niemand kwaad en brand je huis niet af.
Tot je huis afbrand door iets anders en men vind dit vanuit de verzekering. Succes met iets terug krijgen.
Het beste is je aan de regels houden in dit soort zaken, ook voor eigen gemoedsrust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
d5stick schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:22:
[...]

Tot je huis afbrand door iets anders en men vind dit vanuit de verzekering. Succes met iets terug krijgen.
Het beste is je aan de regels houden in dit soort zaken, ook voor eigen gemoedsrust.
Ik zat al op deze reactie te wachten. Zoals ik zei, als je het een beetje netjes doet - adereindhulsjes en goed vastzetten etc - is het 100x zo veilig dan elke crappy voeding van aliexpress of banggood of whatever. Hoeveel mensen verlengsnoeren in verlengsnoeren stoppen en op de laatste nog even de stofzuiger of gourmetstel aansluiten is een beangstigend aantal.

Dus gaat de verzekering kijken of elk draadje in je huis up to code was? Misschien, maar ik vermoed dat er wel andere zaken er slechter aan toe zijn. Ik weet iig wel dat de aansluiting veiliger is dan de voeding die er inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:35
d5stick schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:22:
[...]

Volgens mij is dit een broodjeaapverhaal. Ja, NEN-1010 clausules komen voor in bedrijfsmatige verzekeringen, maar in een consumenten-opstalverzekering heb ik het nog nooit gezien. De ING (waar ik zit) sluit het in ieder geval niet uit. En dat is maar goed ook, want in ieder woonhuis zit ergens wel een draadje verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d5stick
  • Niet online
Tom-Z schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:49:
[...]

Volgens mij is dit een broodjeaapverhaal. Ja, NEN-1010 clausules komen voor in bedrijfsmatige verzekeringen, maar in een consumenten-opstalverzekering heb ik het nog nooit gezien. De ING (waar ik zit) sluit het in ieder geval niet uit. En dat is maar goed ook, want in ieder woonhuis zit ergens wel een draadje verkeerd.
De vraag kun je anders stellen, wil het erop gokken? Draden door PVC trekken is een piece of cake en de kosten zijn het ook niet.
EJonk schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:40:
[...]

Ik zat al op deze reactie te wachten. Zoals ik zei, als je het een beetje netjes doet - adereindhulsjes en goed vastzetten etc - is het 100x zo veilig dan elke crappy voeding van aliexpress of banggood of whatever. Hoeveel mensen verlengsnoeren in verlengsnoeren stoppen en op de laatste nog even de stofzuiger of gourmetstel aansluiten is een beangstigend aantal.

Dus gaat de verzekering kijken of elk draadje in je huis up to code was? Misschien, maar ik vermoed dat er wel andere zaken er slechter aan toe zijn. Ik weet iig wel dat de aansluiting veiliger is dan de voeding die er inzit.
Dat doorlussen op verlengkabels heb ik nooit begrepen. Een mooi voorbeeld is de 101 kerst verlichting op 1 stekkerblok met allerlei Y stukken erop.

[ Voor 43% gewijzigd door d5stick op 24-09-2021 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
d5stick schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:50:
[...]

De vraag kun je anders stellen, wil het erop gokken? Draden door PVC trekken is een piece of cake en de kosten zijn het ook niet.

[...]

Dat doorlussen op verlengkabels heb ik nooit begrepen. Een mooi voorbeeld is de 101 kerst verlichting op 1 stekkerblok met allerlei Y stukken erop.
Helemaal waar. Maar ik heb nog steeds mijn situatie in mijn achterhoofd (aannames :X) waar de kabel onder de plint liep. Vervangen ging pas ergens vorig jaar toen ik de vloer en plinten ging vervangen. Hier is het van 0.75 naar 2.5mm aangepast sinds dien.

Altijd prijs met kerst. Dan ook gezellig gourmetten in huis, en kijk! Daar kan nog een stekker bij. Que brandweer en iedereen buiten in de regen (global warming |:()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Tom-Z schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:49:
[...]

Ken enkel het gevalletje van Aegon, maar dan moest onomstotelijk bewezen zijn bij de inspecties (denk aan de bekende 'brandlijntjes' van kabels langs een muur/plafond), maar leek mij eerder uitzondering dan standaard.

Maar qua dikte, zelfs 1.5mm kan prima tot 16A (~3000watt) gebruikt worden (met richttemperatuur van 30c?), 0.75mm dacht ergens rond de 1200, zelfs een 'klassieke' stofzuiger van 1600watt kan je er nog prima op gebruiken. Zeker als je in de wat 'mindere' flatgebouwen, dan moet je blij zijn dat niet een heel appartement op enkel 1,5mm draait :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

SinergyX schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 14:28:
[...]

Ken enkel het gevalletje van Aegon, maar dan moest onomstotelijk bewezen zijn bij de inspecties (denk aan de bekende 'brandlijntjes' van kabels langs een muur/plafond), maar leek mij eerder uitzondering dan standaard.
En je weet zeker dat dit een particulier was en geen bedrijfspolis? Want ik zit bij Aegon en heb dit eens expliciet nagevraagd. Het antwoord kwam er op neer dat als ik niet "bewust onverantwoorde risico's nam, waardoor verwijtbaar gedrag" er geen probleem zou zijn. En bewust onverantwoorde risico's waren bijvoorbeeld:
Hennepplantage aanleggen
Bedrijfsmatige apparaten aansluiten die vermogen van huisaansluiting te boven ging

Kortom bij gezond verstand alles oke. En mijn verzekeringsagent (toch geen kleintje) kon zich ook geen enkele zaak heugen (in zijn praktijk of elders) van een particulier waarbij de claim was afgewezen, waar geen zaken in het spel waren als het bewust omzeilen van de meterkast.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-05 12:06
Dat jullie je zo druk maken om je verzekering en niet om je eigen veiligheid. En dan wellicht niet eens je eigen veiligheid, maar die van eventuele huisgenoten, zeker kleine kinderen. Dat ding zit onder de trap, dé plek waar je bij brand nog overheen moet om buiten te komen. Het is een klotekabeltje met dunne gevlochten aders o.i.d., gewoon lekker vervangen dat ding. Maakt het aansluiten van je WCDtje en lampje later ook een stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Pizza_Boom schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:07:
Dat jullie je zo druk maken om je verzekering en niet om je eigen veiligheid. En dan wellicht niet eens je eigen veiligheid, maar die van eventuele huisgenoten, zeker kleine kinderen. Dat ding zit onder de trap, dé plek waar je bij brand nog overheen moet om buiten te komen. Het is een klotekabeltje met dunne gevlochten aders o.i.d., gewoon lekker vervangen dat ding. Maakt het aansluiten van je WCDtje en lampje later ook een stuk makkelijker.
Zeker, dat moet de afweging zijn "is het veilig". En daarom doe ik soms dingen "zwaarder" als nen1010 vereist. Maar soms ook niet. Een plek waarvan ik zeker weet dat daar slechts een ledlamp komt te hangen (zware lampen zijn er ook niet meer, dus nooit meer als 100 watt overheen gaat komen) durf ik wel een risico te lopen. Dat is minimaal en het risico van een prut oplader een factor 1000x groter.

En zo heb ik ook gewoon een lampje aangesloten op hetzelfde stopcontact als mijn stoomoven (3000 watt). Terwijl dat volgens de nen1010 niet mag, want te hoge aansluitwaarde. Maar een keukenlampje van 10 watt durf ik er wel bij te hangen, dat levert geen risico op.

Dus TS kan wel inschatten of bij het stopcontact daar het risico is dat er een apparaat op wordt aangesloten dat langdurig >3000 watt trekt. Anders is het zijn inschatting of het de moeite waar is om deze gevochten kabel te vervangen of niet. Niet vervangen is niet per definitie onveilig.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-05 12:06
Cyberpope schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:17:
Dus TS kan wel inschatten of bij het stopcontact daar het risico is dat er een apparaat op wordt aangesloten dat langdurig >3000 watt trekt. Anders is het zijn inschatting of het de moeite waar is om deze gevochten kabel te vervangen of niet. Niet vervangen is niet per definitie onveilig.
Dan moet je een trafo met scheerstopcontact plaatsen. Een WCD is per definitie geschikt tot 16A en zou dus ook zo bekabeld moeten worden, tenzij er ergens een afzekering tot een lager vermogen plaats vindt. Het gaat niet alleen om TS. Het gaat ook om zijn huishoudster, zijn vrouw, zijn kinderen, zijn klussende schoonvader, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Pizza_Boom schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:27:
Het gaat ook om zijn huishoudster, zijn vrouw, zijn kinderen, zijn klussende schoonvader, etc.
En hoe groot is de kans dat die in dat hoekje een apparaat gaan aansluiten dat >3000 watt gedurende langere tijd gaat gebruiken. En helemaal dat dat dan nog ook een apparaat zonder randaarde is? Ik durf door een gevlochten, niet opgerolde kabel van 20 meter en 1,5mm rustig 3 uur lang 16amp te trekken (mag ook). Zou niet weten hoe in huis tuin en keuken gebruik aan die 16 amp zou komen en kabel kan warm worden. Maar ontbranden? Nah. Kans is groter dat ik nu een hartaanval krijg gok ik.

Het hele leven is risico's en kansen. 0 risico is er nooit.

TS kan wel inschatten hoe groot de kans is dat dit stopcontact voor iets meer gebruikt gaat worden als wellicht ooit een lampje of een stofzuiger.

Opmerkelijk is dan ook de verschillen tussen NL en Belgie. Wie is dan veiliger? Sommige dingen mogen in NL wel en BE niet en andersom. En zover ik weet houden natuur wetten zich niet aan landsgrenzen.

Maar dat laat onverlet dat als hij makkelijk kan veranderen, ik hem wel aanraad om het netjes te doen. Even gewoon installatiedraad erin en netjes aansluiten. Maar als hij daarvoor moet gaan breken of andere gekkigheid, zie ik het probleem niet als hij deze kabel gebruikt. Dat is niet meteen brandgevaarlijk of zo.

• JoseeC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11-02-2024
Tja, veiligheid. Hetzelfde als de eerder genoemde aarding, de groen/gele draad. Is die er niet, maak je dan maar geen zorgen.
Tegenwoordig is bijna alle apparatuur is dubbelgeïsoleerd en in bijna alle huizen/appartementen zijn aardlekschakelaars gemonteerd. Zo ook b.v. de stofzuiger, het lijkt een stekker met aarde maar de beide aardestrippen aan de zijkant van de stekker ontbreken.

En in dit geval, weet je waar de andere kant van het snoer zijn stroom vandaan krijgt?
Is dat een vaste montage (foei) maak daar dan een stopcontact (pardon wandcontactdoos) en dan aan het snoer maak je een stekker.
Dan voldoe je wel aan de geldende voorschriften.

[ Voor 10% gewijzigd door JoseeC op 29-09-2021 23:01 . Reden: aanvulling ]

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:50
Clifdon schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:14:
[...]

Yes dat klopt. Dat het een tweeaderige kabel was zag ik pas later. Vandaar de edit van mijn post. En als jullie wel bruin zien ga ik denk ik mn iPhone terug brengen. Er is geen bruin van te maken hier.
Breng hem maar terug, is duidelijk bruin..
Pagina: 1