Kleine server

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wouter5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-01 20:54
Ik zoek een?
Ik ben momenteel bezig met een aantal self hosted applicaties in te stellen op mijn synology nas (via docker). Nu zou ik die applicaties op een aparte server willen hosten en fysiek afscheiden van mijn NAS. Het gaat over applicaties zoals Vaultwarden, Searx, Heimdall,... Maar ik zou dus ook wel wat reserve willen hebben voor andere apps. Media transcoding is niet nodig. Ik ben dus op zoek naar een stille, zuinige server om dit soort dingen op te hosten

Wat is je budget?
max €500 incl. evt ram en ssd

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
dat laat ik volledig aan jullie over. Heb al reeds een RP4 met home assistant OS. Liefst met m2 ssd om het allemaal wat vlot te laten lopen

Bedankt :)

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Dat klinkt allemaal als lichte applicaties waar een Raspberry Pi 4 met zeg 2GB RAM prima mee uit de voeten kan, zeker als je deze van een USB boot disk voorziet - dan kun je oftewel een USB 3.x stick, of een externe USB SSD gebruiken.

Als je toch iets met een x86 CPU wilt kijk dan eerst eens in het Het grote zuinige server topic - deel 2 topic

Verwijderd

Haal een 2e hands intel nuc; klein, snel en energiezuinig. En met een budget van 500 euro kan je een behoorlijke rappe halen. Kan vaak 2 stata of m2 ssds in. Dan kan je ook gelijk HA op de nuc draaien ipv de RP4.

Ik had eerder een stuk of 4 pi's voor allerlei dingen: pihole, kodi, homeassistant en octoprint. Nu allemaal samengevoegd tot één NUC (behalve kodi, dat draait nog op een Pi).

Zo veel fijner met beheer en updates. Scheelt een berg ethernet poorten en daardoor switches. Hoewel HA ook prima draait op een Pi4, merk je echt snelheidswinst op een nuc.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2021 21:13 ]

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-01 16:15
Idd. Pak een oude nuc, of een ander systeempje op basis van laptop hardware.

een refurbished lenovo thinkcentre m93 of HP elitedesk 800 g1 oid.

Kost je ~260, incl ssd en 16gb ram.

Proxmox er op, homeassitant OS als Virtual machine, 2e virtual machine met een OS voor docker.

Draait top, en kan desoods ook nog wat transcoden.

android since G1.

• martyw
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 23 september 2021 @ 21:09:
Zo veel fijner met beheer en updates. Scheelt een berg ethernet poorten en daardoor switches.
Op mijn Pi draait het unattended-upgrades pakket zonder problemen hem up to date te houden, kom daar maar eens bij een Windows PC om :) . Maar als je meer dan 1 Pi denkt nodig te hebben (wat ik betwijfel met de services die je noemt) en een gebrek aan swictch poorten hebt is een hele lichte NUC of iets dergelijks ook een overweging.

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 23-09-2021 21:20 ]

• wouter5
Ik dacht voorlopig de homeassistant (os) verder te laten lopen op de raspberry pi.

@martyw Toegegeven dat ik ook voor de fun eens iets anders wilde dan een raspberry pi om mee te spelen :) maar eigenlijk heb je wel gelijk

@Verwijderd @Squixx Een Nuc lijkt me inderdaad een goed plan. Een i3 variant lijkt me dan wel voldoende? Of misschien toch voor de zekerheid voor een i5 gaan, stel dat ik het idee krijg om een win10/11 virtual machine te hosten?

Mijn kennis van linux is nog vrij beperkt, laat staan proxmox, maar dat maakt het des te uitdagender :)

• martyw
  • Nu online
wouter5 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 21:32:
Een Nuc lijkt me inderdaad een goed plan. Een i3 variant lijkt me dan wel voldoende? Of misschien toch voor de zekerheid voor een i5 gaan, stel dat ik het idee krijg om een win10/11 virtual machine te hosten?
Een Celeron is al voldoende :)
Intel NUC Kit NUC7CJYH (met EU-stekker), zie bv. https://www.phoronix.com/...ge=news_item&px=Raspberry, maar als het geld in je zak brand neem dan een i7 ......

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 23-09-2021 21:47 ]

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:46
wouter5 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 21:32:
Ik dacht voorlopig de homeassistant (os) verder te laten lopen op de raspberry pi.

@martyw Toegegeven dat ik ook voor de fun eens iets anders wilde dan een raspberry pi om mee te spelen :) maar eigenlijk heb je wel gelijk

@Verwijderd @Squixx Een Nuc lijkt me inderdaad een goed plan. Een i3 variant lijkt me dan wel voldoende? Of misschien toch voor de zekerheid voor een i5 gaan, stel dat ik het idee krijg om een win10/11 virtual machine te hosten?

Mijn kennis van linux is nog vrij beperkt, laat staan proxmox, maar dat maakt het des te uitdagender :)
Even op youtube over Proxmox kijken en je kan aan de slag. Als je niet uitkomt kan in in Proxmox topic je vragen stellen.

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-01 16:15
plizz schreef op donderdag 23 september 2021 @ 21:36:
[...]

Even op youtube over Proxmox kijken en je kan aan de slag. Als je niet uitkomt kan in in Proxmox topic je vragen stellen.
Idd zolang je m conceptueel snapt kom je er wel.

Mocht je toch homeassistant gaan migreren (backup + restore op nieuw device werkt top)

https://github.com/whiskerz007/proxmox_hassos_install <- dit maakt m helemaal makkelijk

android since G1.

Verwijderd

@wouter5 mijn initeel plan was ook om met proxmox te gaan werken en heb het een tijdje zo gedaan; werkte prima.

Maar ik vond de constructie met proxmox en dan weer een VM met docker en een ander VM met HA (ook docker) een beetje te veel container-ception (niet dat je er iets van merkte 8) ). Ik draaide namelijk voorheen alles bare metal op de pi's (dus homeassistant-core op raspbian).

Nu draai ik alleen homeassistant op de NUC (totaal overkil met een i7-6770HQ en 16GB ram) en daar draai ik ook de wireguard, adguard en andere docker containers.'t fijne is dat je ook met een druk op de knop van het hele zooitje (incl containers) een backup maakt _/-\o_.

Dus stel dat proxmox je niet bevalt of je wilt minder laagjes, dan kan je altijd homeassistant os op dat nucje draaien en dan daar je containers op docken

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2021 22:35 ]

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:46
Nog een handig link om bestaande VM te importeren in Proxmox.

https://gist.github.com/i...313eae0986dfba727007a5a5b

• Moriaty
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:03
Ik heb een asrock a300. Mooi klein en stil systeem.

"640K ought to be enough for anybody." - Bill Gates, 1981

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:19

Sebazzz

3dp

Raspberry PI is imho geen langdurige oplossing. De zwakte van de Raspberry Pi, zeker als je geen 4 hebt (of compute module), is de voeding (want zelfs de officiele adapters zijn beperkt in hoeveel vermogen ze over USB leveren) en dat je aan SD kaartjes vast zit.

Als je het simpel wilt doen kan je een simpele NUC pakken en er Ubuntu Server of Debian op zetten, als je het wat ingewikkelder wilt maken dan kan je bij het zuinige server topic terecht voor volledige zelfbouw. Let wel dat het verbruik van individuele componenten vaak moeilijk te peilen is.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• wouter5
@martyw Zo lijkt me inderdaad al een pak sneller dan de RPi. Zal zo wel eentje worden. Zag er ook nog voorbij komen met een Ryzen cpu, maar lijkt me wat overkill.

Als ik nu HA gewoon laat lopen op de RPI (met externe ssd) en ik zet de rest op de nuc, heb ik dan wel proxmox nodig? Als alles in aparte containers loopt dan is dit toch prima of mis ik iets?

[ Voor 16% gewijzigd door wouter5 op 24-09-2021 00:05 ]

• martyw
  • Nu online
Nee, je mist niets :)

• wouter5
Sorry dat ik mijn eigen topic een beetje kaap, maar ik ben er achtergekomen dat ik als student zijnde een gratis licentie voor Windows Server kan krijgen. Gezien dit dan toch gratis is voor mij, zouden jullie mij dit aanraden. Heb al wat opgezocht, maar het grootste argument tegen Windows Server is de prijs die niet van toepassing is op mij :)

NB ondertussen een NUC met Pentium N5030, 8gb RAM en 256gb ssd op de kop kunnen tikken.

• martyw
  • Nu online
Docker draait beter op Linux dan op Windows - zie bv. https://www.itprotoday.co...s-windows-maybe-maybe-not. Ook is ECC RAM vereist (https://docs.microsoft.co...ted/hardware-requirements). Naast prijs is de overhead die Windows heeft nog een argument ertegen op servers. Ook is veel hedendaagse serversoftware in eerste instantie ontwikkeld om op Linux te draaien. Ik zou alleen voor Windows op een server kiezen als je software hebt die beter op Windows draait dan onder Linux.

[ Voor 32% gewijzigd door martyw op 25-09-2021 21:34 ]

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-01 21:22
Nog een punt: een nuc wordt meestal niet ondersteund door Windows Server. Non-ECC ram is geen ramp, Windows Server werkt dan nog gewoon.

Maar vaak zijn er geen drivers voor de netwerkkaart en videokaart, waardoor Windows Server vrijwel onbruikbaar is.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• wouter5
Top bedankt voor het advies :) Linux it is.

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:25

StarWing

Huh ?!?

inderdaad, draai zulke dingen op een nuc met vmware of esxi. Ik heb het een aantal jaren ook zo gedaan
ubuntu, W10, adguard, ...
Recent overgeschakeld naar een ander systeem met meer geheugen. (nuc staat op V&A, met 16gb ram)

Page intentionally left blank.

• wim1928
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-09-2024
https://nl.aliexpress.com...2212000023959391361%22%7D

koste mij 159 euro

met intel J4125 8GB ram 128gb SSD
er is ook nog plaats voor 2,5 inch SSD / HHD

[ Voor 9% gewijzigd door wim1928 op 26-09-2021 11:30 ]

Pagina: 1