Alle in huis aanwezige slimme apparaten samenvoegen in 1 app

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:14
Mijn vraag

Bomen & Bos...

Na we een aantal jaren verder zijn begint het besef te komen dat al die losse apps om het een en ander te bedienen in en rondom huis een zooitje aan worden is. Ik zou graag alles ( of zo goed als alles ) onder willen brengen in een gezamenlijk domotica systeem wat gemakkelijk te bedienen is vanuit een en dezelfde app. Ik ben begonnen met informatie te verzamelen, maar er zijn zoveel verschillende systemen, ik kom er niet lekker meer aan uit wat nu voor mij goed zou kunnen werken.

Relevante software en hardware die ik gebruik

ICS2000 met diverse 433mhz schakelaars nog, ook zitten hieraan zigbee lampen gekoppeld , deur/raam contacten, rookmelders en lees ik hiermee de P1 poort uit. Dat laatste schiet wel echt te kort qua data en accuraatheid. Met de ICS 2000 heb ik ook wat regels en triggers gemaakt, maar geen speciale zaken, alles recht toe recht aan.

De p1 poort uitlezing laat echt te wensen over, ik kan wel wat terug zien qua verbruik, maar dit werkt vaker niet dan wel. Er zijn ook zonnepanelen aanwezig, dit " monitort" de ICS2000 ook als zijnde dat ik of verbruik kan zien of teruglevering... alles in between dus niet.

Verdere apps/ apparaten waarvan ik graag zou zien dat alles in dezelfde omgeving kan worden geintregeerd ( eventuele nieuwe hardware aanschaffen om het een en ander werkend te krijgen is geen probleem )

-ICS2000 met 433 schakelaars, zigbee lampen, zigbee schakelaars en rookmelders. ( verlichting in huis, maar ook veel in de tuin )
-Solarman app voor zonnepanelen monitoring ( Hosola omvormer )
-Google nest hub
-Daikin airco's
-Goede monitoring qua energieverbruik ( aparte schakelaars aanschaffen om per apparaat te kunnen monitoren is een pre )
-Camera's, Merk Foscam
-NEST doorbell camera
-Slimme thermostaat ( nog aan te schaffen/nader te bepalen )

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Als eerste eens Domoticz bekeken. Ziet er veel belovend uit, kan ik volgens mij op mijn Qnap nas draaien? Ziet er ingewikkeld uit qua programmeer werk ? Of vergis ik mij hierin ?

Homey, zou alles moet kunnen verbinden blijkbaar, maar aaschaf a 400 euro is stevig, dan nog een nieuwe thermostaat en een plugwise P1 uitlees apparaat maakt het totaal toch wel wat veel. Als het de oplossing is voor mijn vraag , dan moet het maar :P

Laatst nog eens geknoeid met een app op mijn telefoon ( olisto geloof ik ) maar dat vond ik nou niet echt super, met google home kan ook het een en ander aan elkaar knopen.

Iemand ideeen om mij eens de goede kant uit te sturen 8)7

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:13
Ik heb redelijk wat ervaring met Domoticz. Het is een pakket wat heel veel kan, maar je komt dan inderdaad wel al snel op programmeren uit. Ook moet je even goed kijken of al je apparatuur wel in Domoticz kan, Google diensten bijvoorbeeld zijn lastig.
Home Assistent is ook een veel gebruikt pakket, kan je misschien ook nog even naar kijken. Uiteindelijk is dit qua gebruik goed vergelijkbaar met Domoticz.

Heb je niet de kennis/kunde om dit op te pakken dan is Homey natuurlijk een mooi alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:48
Homey als je simpel wilt, maar duur en afhankelijk.
Home assistant of Domoticz als je zelf meer wil doen.

Persoonlijk zou ik voor Home Assistant gaan. Ontwikkeling gaat daar heel snel, met een grote community.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-05 15:26

eagle00789

Est. November 2005

Als ik de lijst bekijk dat je wilt, dan loop je toch wel her en der tegen wat problemen aan wat je niet zomaar zou kunnen oplossen door 1 app te gaan gebruiken.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan de app van je omvormer. dit kost dus wel het nodige speur/zoek en programmeerwerk. Tevens betwijfel ik of Homey je dit alles ook kan bieden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:45

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Het kost je wel aardig wat tijd. Je kan ook kijken naar openhab. Maar het belangrijkste kies zoveel mogelijk voor 1 protocol. In jou geval. Zou ik kijken naar zigbee2mqtt en dan een openhab of domticz. Om te beginnen.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Home Assistant.

Ontwikkeling gaat super rap, grote community, veel plugins en ook veel custom mogelijkheden en dat allemaal op basis van een GUI met exoten die je via YAML code kan fixen.

Check het topic:
Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4

[ Voor 7% gewijzigd door Vorkie op 24-09-2021 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-05 18:39
Yep, ook sinds een paar weken over op home assistant. Daarvoor verschillende dingen gehad. Begonnen met domoticz. Toen een Home Center 3. Die laatste heb ik nog steeds, maar de slimmigheid doe ik met Home Assistant.

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Zoals vermeld is homeassistant vrij compleet en redelijk gebruikersvriendelijk. Op een QNAP moet je wel even uitzoeken of je een usb zigbee/zwave stickkie kan forwarden naar een linux container of anders een rPi gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Super reacties.

Home assistent lijkt inderdaad 95% te kunnen met wat ik voor ogen heb. Aanschaf hardware is minimaal, wat shelly spulletjes om de fases per stuk uit te monitoren met losse spoeltjes en wellicht wat hardware om HA op te draaien als dat niet op mijn qnap lukt.

Ik ga hier mee aan de slag, als het werkt zou top zijn, wellicht dat ik dan direct maar mijn 433mhz schakelaars uitfaseer en daar wat moderners voor terug plaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Galaxis schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:19:
Super reacties.

Home assistent lijkt inderdaad 95% te kunnen met wat ik voor ogen heb. Aanschaf hardware is minimaal, wat shelly spulletjes om de fases per stuk uit te monitoren met losse spoeltjes en wellicht wat hardware om HA op te draaien als dat niet op mijn qnap lukt.

Ik ga hier mee aan de slag, als het werkt zou top zijn, wellicht dat ik dan direct maar mijn 433mhz schakelaars uitfaseer en daar wat moderners voor terug plaatst.
belangrijke tip: voor je update, check de release notes. Normaal niet belangrijk... Maar voor HA wel omdat er nog wel eens wat wijzigd. Vaak wordt wel uitgelegd wat je moet veranderen en het wordt vaak ruim op tijd aangekondigd als iets vervangen of deprecated is.

Maar als je, zoals velen, de change logs niet leest en zomaar gaat updaten.... tja dan gaat het met HA vaak mis. En daar komt 90% van de vragen na updates ook weg IMHO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Waah schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:46:
[...]
Maar als je, zoals velen, de change logs niet leest en zomaar gaat updaten.... tja dan gaat het met HA vaak mis. En daar komt 90% van de vragen na updates ook weg IMHO
Ik heb vorige week een andere usb zigbee stick in de rPi gestopt, en voor alles voor het eerst in 1,5 jaar een update gedraaid in random order, ging allemaal perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
@Waah Bedankt voor de tip !

Inmiddels heb ik alles gecrosschecked en zo ongeveer alles wat ik in huis heb kan ik aan HA knopen, sommige zaken wat echt niet gaat werken vervang ik door onderdelen van Shelly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
@Galaxis Welcome to the dark side :+

Voor de dingetjes die je niet kan koppelen (en andere vragen) zou ik eens kijken en vragen in het Home Assistant topic. Daar lopen ook wat devs rond
Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4
Pagina: 1