Vraag

• Klevertje
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-04 16:37
Beste mede-tweakers,

Op 26 augustus 2021 hebben mijn vriendin en ik een nieuw koffiezetapparaat gekocht (Krups EA8170) bij de
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
. Dit is een volautomatische espressomachine met melkopschuimer.

Echter binnen 14 dagen schoot het buisje steeds van de melkopschuimer en werkte dus niet naar behoren. Ik ben toen op 9 september terug naar de winkel gegaan om het apparaat om te ruilen binnen 14 dagen na aankoop, omdat het apparaat niet juist functioneert. Na een lange discussie aan de balie is het apparaat omgewisseld (ze wilden me steeds contact laten opnemen met de fabrikant en weet dat dit niet de juiste procedure is).

Het nieuwe apparaat welke ik heb meegekregen thuis weer aangesloten en geprobeerd en alles leek in orde. Helaas vanaf afgelopen zondag maakt de melkopschuimer alleen enorm veel lawaai, maar doet vervolgens niets. Oftewel deze functie werkt weer niet.

Nu wil ik graag vandaag terug naar de winkel en wil mijn geld terugvragen. Echter weet ik niet exact wat mijn rechten zijn. Wanneer ik op het internet zoek naar informatie kom ik heel veel "koop op afstand" informatie tegen welke bij mij dus niet van toepassing is. Tevens deden ze de vorige keer al heel moeilijk en wisten de medewerkers van winkel ook niet goed hoe dit zat qua garantie.

Vandaar de vraag, mag ik mijn geld terugeisen? Ik heb nu 2x een product ontvangen waar problemen zijn met de melkopschuimer en ik dus geen vertrouwen meer heb in dit product.

Geld hier mijn 14 dagen "niet goed geld terug" voorwaarden bijvoorbeeld? Echter omdat ik na 14 dagen een vervangend product heb gekregen is het me niet duidelijk of deze voorwaarden opnieuw geactiveerd worden?

Graag jullie advies. Alvast bedankt.

[ Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 23-09-2021 09:30 . Reden: Naam winkel eenmalig in mo-tags gezet, verder verwijderd, volgens beleid. ]

Beste antwoord (via Yorinn op 24-09-2021 18:37)

• Klevertje
Gisteren bij de verkopende partij geweest, echter was er niemand die dit kon afhandelen en diende vandaag even terug te komen wanneer de manager aanwezig was.

Vandaag dus terug geweest en de manager van de supermarkt gaf al zelf aan direct het geld terug te willen geven omdat hij niet zijn hele kantoor vol wou hebben staan met defecte koffieapparaten :P

Dus netjes mijn geld terug gekregen en naar mijn weten dus prima afgehandeld. Nu op zoek naar een goed koffiezetapparaat (bonen) :)
Bedankt iedereen voor de medewerking!

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Klevertje schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:13:
Geld hier mijn 14 dagen "niet goed geld terug" voorwaarden bijvoorbeeld? Echter omdat ik na 14 dagen een vervangend product heb gekregen is het me niet duidelijk of deze voorwaarden opnieuw geactiveerd worden?
Vergeet die 14 dagen. Die gelden, zoals je al gevonden had, voor aankopen op afstand, dus met name in webwinkels (en verder bijvoorbeeld telefonisch, voor zover iemand dat ooit doet). Verder gaat dat om annuleren zonder reden, niet per se om garantie. Mocht de winkel zelf nog een speciale "binnen 14 dagen, niet goed, geld terug"-regeling hebben, dan moet je in de voorwaarden daarvan kijken om te weten hoe dat precies zit - maar dat komt natuurlijk altijd bovenop de wettelijke garantie, niet in plaats van.

Wettelijk gezien valt dit gewoon onder garantie, of juridisch gezegd, ze moeten een product leveren wat conform de verwachtingen is. Dus met een melkopschuimer die gewoon functioneert. Dit is niet beperkt tot 14 dagen, maar geldt voor de gehele levensduur van het product, en dat is minstens 2 jaar. Als er discussie ontstaat over of het product uit zichzelf stuk is gegaan of dat je dat zelf hebt veroorzaakt, dan ligt de bewijslast in het eerste halve jaar bij de winkel (al is de winkel niet snel van het beschuldigen van klanten, dus hopelijk is dat niet relevant). Als je hier meer over wil googelen, dan is de term "conformiteit" of "non-conformiteit" de juiste zoekterm.

Bij wie je moet zijn om je gelijk te halen is vooral een praktische zaak: ik kan me voorstellen dat die 18-jarigen achter de kassa geen idee hebben hoe ze hier mee om moeten gaan, of wat jouw rechten zijn. Misschien even vragen naar een manager, of even online kijken of ze een online/telefonische klantenservice hebben?

[ Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 23-09-2021 09:31 . Reden: Naam winkel verwijderd volgens beleid ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:33
bwerg schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:27:
[...]

de gehele levensduur van het product, en dat is minstens 2 jaar.
Dat is niet waar. Een product kan best een kortere te verwachten levensduur dan 2 jaar hebben. Voor een koffiemachine zal dat echter niet snel zo zijn.

Je denkt uit de termijn van twee jaar uit de Europese garantierichtlijn. Die bepaalt dat verkopers aansprakelijk zijn voor gebreken die binnen de te verwachten levensduur optreden, en dat landen dat mogen beperken tot gebreken die zich binnen de eerste twee jaar voordoen. Nederland heeft van die laatste mogelijkheid geen gebruik gemaakt, dus bij ons is de termijn gewoon de te verwachten levensduur. En dat kán korter zijn dan twee jaar (met name bij slijtageartikelen of dingen van heel goedkope kwaliteit).

Het is ook niet echt corect om te spreken van "de levensduur". Het hangt van de aard van het defect en de termijn waarbinnen het zich voordoet af of het non-conformiteit oplevert. Voor TS niet relevant, maar de banden van een auto mogen eerder versleten zijn dan de carrosserie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Tom-Z schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:44:
Die bepaalt dat verkopers aansprakelijk zijn voor gebreken die binnen de te verwachten levensduur optreden, en dat landen dat mogen beperken tot gebreken die zich binnen de eerste twee jaar voordoen.
offtopic:
Naar mijn weten is een Europese richtlijn gewoon bindend, dus is dat wel degelijk het minimum. Dat dat voor slijtage niet geld is simpelweg omdat slijtage simpelweg niet onder non-conformiteit valt, tenzij de slijtage sneller gebeurt dan je mag verwachten.

Maar heel relevant is dit allemaal niet, want dat een koffiezetapparaat wel langer dan twee weken mee mag gaan is compleet overduidelijk. :)

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:38

Chookity-pok

• Klevertje
Allereerst bedankt voor jullie reacties.

Nu heb ik dus 2x hetzelfde probleem met dit apparaat. Als ik het goed begrijp moet dit apparaat dus weer omgeruild worden ofwel te worden gerepareerd.

Even vooruit gedacht, stel ik krijg weer een nieuwe apparaat welke weer hetzelfde euvel heeft houd het dan ergens een keer op? Ben namelijk niet van plan iedere keer terug te gaan met een apparaat welke steeds stuk gaat.

Verder staat er in de link van de consuwijzer:
Geen goede oplossing? Vraag uw geld terug
Wil de verkoper nog steeds dat u bijbetaalt? En vindt u dat niet redelijk? Of lost de verkoper het niet goed op? Bijvoorbeeld omdat het product steeds weer snel kapot gaat? Of wil de verkoper u alleen een tegoedbon geven?

Als de verkoper het niet goed oplost, kunt u de koopovereenkomst beëindigen. U vraagt uw geld terug en moet het product teruggeven.

Tevens bij de rijksoverheid staat er ook:
Voorwaarden ontbinden koopovereenkomst
U kunt de koopovereenkomst ontbinden:

- als u de verkoper de tijd heeft gegeven om het product te repareren of vervangen, en het probleem is niet opgelost;
- als de verkoper het product niet kan of wil repareren of vervangen binnen een bepaalde tijd;
- als u het product een paar keer heeft laten repareren, en het werkt nog steeds niet goed;
- als het product een grote fout heeft en de verkoper lost het probleem niet op.

Hier staat dus als het product steeds kapot gaat. Maar na hoeveel omruilingen/reparaties mag ik dan mijn geld terugeisen? Wat is een paar keer? 2x of 3x? Lijkt me ook een beetje een grijs gebied in dit geval?

[ Voor 23% gewijzigd door Klevertje op 23-09-2021 10:12 ]

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

bwerg schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:54:
[...]

offtopic:
Naar mijn weten is een Europese richtlijn gewoon bindend, dus is dat wel degelijk het minimum. Dat dat voor slijtage niet geld is simpelweg omdat slijtage simpelweg niet onder non-conformiteit valt, tenzij de slijtage sneller gebeurt dan je mag verwachten.

Maar heel relevant is dit allemaal niet, want dat een koffiezetapparaat wel langer dan twee weken mee mag gaan is compleet overduidelijk. :)
offtopic:
Je bent in de war met een Europese verordening, deze is wél rechtstreeks bindend. Europese richtlijnen zijn bedoeld om lokale wetgeving te harmoniseren en lidstaten kunnen in bepaalde mate hiervan afwijken. Als zodanig zijn Europese richtlijnen dus niet bindend maar moeten omgezet worden naar nationale wetgeving.

On topic: TS zal gewoon weer naar de winkel moeten om de verkopende partij de kans te geven het gebrek te repareren. Zonder de verdere algemene voorwaarden te kennen, is verkoper niet gehouden om akkoord te zijn met de overeenkomst te ontbinden en geld terug te geven.

What's a cube to you?

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:33
bwerg schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:54:
[...]

offtopic:
offtopic:
Dat is dus het punt. De enige juridisch relevante vraag is of het defect eerder is opgetreden dan je mocht verwachten (=verwachte levensduur). De richtlijn maakt geen onderscheid tussen defecten die slijtage en "niet-slijtage" zijn.
De richtlijn stelt dat er sprake moet zijn van een tweetrapstoets voordat de verkoper aansprakelijk is: (1) er moet sprake zijn van non-conformiteit en (2) de verjaringstermijn van twee jaar mag niet verstreken zijn. Lidstaten mogen kiezen om de eis (2) te laten vallen en dat is precies wat Nederland heeft gedaan.
Zoals je zelf al opmerkt staat de vraag of iets non-conformiteit is helemaal los van die twee jaar.
Klevertje schreef op donderdag 23 september 2021 @ 10:08:
Hier staat dus als het product steeds kapot gaat. Maar na hoeveel omruilingen/reparaties mag ik dan mijn geld terugeisen?
Er is daar geen vaste termijn/aantal reparaties voor. Als je nu al (na één reparatiepoging) gaat proberen te ontbinden geef ik je juridisch gezien weinig kans, maar je kan het natuurlijk altijd proberen in de hoop dat de winkel daarin meegaat. Een mogelijkheid met meer kans van slagen is om de winkel nog één kans te geven het te repareren, maar daarbij aan te zeggen dat als de reparatiepoging nu wéér niet lukt dat je dan gaat ontbinden.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-05 10:49

LankHoar

Langharig tuig

@Klevertje ik zou op ontbinding aansturen. 2x hetzelfde euvel in een paar weken tijd bij 2 dezelfde doch gloednieuwe producten doet het vertrouwen onder het nulpunt kelderen. Je moet de verkoper in de gelegenheid stellen om te repareren danwel vervangen, maar dat hoeft niet oneindig. De wet laat dat vrij, hoewel verkopers vaak met "3x" proberen te schermen. Was het product telkens langere tijd meegegaan, of ging het om een ander euvel, dan zou daar wat voor te zeggen zijn maar in dit geval lijkt het gewoon een prut apparaat.

Of de winkel je dat recht geeft? Geen idee, maar zou daar wel op aansturen. Zoals je zegt, je hebt geen vertrouwen meer in dit apparaat, dus vervanging heeft geen nut.

[ Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 23-09-2021 10:34 . Reden: Naam winkel weggehaald ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Klevertje
Bedankt nogmaals.

Ik ga er vanmiddag naartoe, even zien of ik eruit kom met de medewerkers van de *knip* winkel (helaas dienen hun ook in opdracht van de *knip* winkel bepaalde zaken aan te kaarten).

Zal vandaag ook even laten weten wat hieruit is gekomen. Ik ga proberen aan te sturen op ontbinding, lukt dit niet dan nogmaals poging tot ruilen/reparatie.

[ Voor 6% gewijzigd door Yorinn op 23-09-2021 12:44 . Reden: Naam winkel nogmaals weggehaald volgens beleid. ]

• De_Koele_Man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-05 14:21

De_Koele_Man

Zo koud als een klontje!

Uiteraard, omdat je het bij de supermarkt hebt gekocht, kan je voor garantie terug naar de supermarkt gaan. Maar je zou ook Krups zelf eens kunnen bellen, die hebben misschien een enorm goede aftersales afdeling die je wel naar wens kunnen helpen?

De supermarkt is niet echt ingericht om elektronische apparaten te repareren of te ruilen (als er geen voorraad is). En hoewel je volkomen in je recht staat, heb je een betere kans op een fijne afhandeling als je bij de fabrikant je garantie claimt!

Meh!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:53
In Duitsland krijgt een verkoper normaal de kans om 3x te herstellen. (bv reparatie auto).

Dat staat in NL en B niet vast in de wet, maar kan een referentie zijn.
Geef ze nog een kans, daarna sta je sterker in geval je een ontbinding wil eisen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klevertje
De_Koele_Man schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:12:
Uiteraard, omdat je het bij de supermarkt hebt gekocht, kan je voor garantie terug naar de supermarkt gaan. Maar je zou ook Krups zelf eens kunnen bellen, die hebben misschien een enorm goede aftersales afdeling die je wel naar wens kunnen helpen?

De supermarkt is niet echt ingericht om elektronische apparaten te repareren of te ruilen (als er geen voorraad is). En hoewel je volkomen in je recht staat, heb je een betere kans op een fijne afhandeling als je bij de fabrikant je garantie claimt!
Ja je kan je melden bij de fabrikant, maar de verkoper dient altijd eerste keuze te zijn om met een oplossing te komen. In dit geval ga ik dit ook doen :)

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Ik heb zojuist nog de naam van de webwinkel uit een aantal reacties gehaald. Het zomaar benoemen van de naam van de webwinkel is niet de bedoeling in SF, zoals ook in het beleid staat. Wil je hem wel benoemen, omdat je denkt dat je reactie niet zonder kan, kan je hem in [mo]-tags plaatsen.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Klevertje schreef op donderdag 23 september 2021 @ 10:08:
Nu heb ik dus 2x hetzelfde probleem met dit apparaat.
Volgens mij waren er twee verschillende problemen. De eerste keer wilde het buisje niet blijven zitten en de tweede keer maakt het apparaat veel lawaai maar gebeurt er niks.

Je hebt wel twee keer een probleem met deze machine, al is die de eerste keer omgeruild voor een nieuwe (dat is luxe want ze hadden ook aan kunnen bieden de machine ter reparatie op te sturen). Opsturen ter reparatie kunnen ze nu ook doen, dat recht heeft de verkopende partij. Ze moeten immers alles in werking stellen om jou een conform product te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Een supermarkt heeft geen eigen reparatieservice, en mag je best doorverwijzen naar fabrikant. De verkoper blijft wel ten alle tijde verantwoordelijk om een conform goed te leveren. bij Krups/Tefal is dat geen probleem.
Je kunt hen ook berichten via FB messenger webcare team

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Klevertje
Gisteren bij de verkopende partij geweest, echter was er niemand die dit kon afhandelen en diende vandaag even terug te komen wanneer de manager aanwezig was.

Vandaag dus terug geweest en de manager van de supermarkt gaf al zelf aan direct het geld terug te willen geven omdat hij niet zijn hele kantoor vol wou hebben staan met defecte koffieapparaten :P

Dus netjes mijn geld terug gekregen en naar mijn weten dus prima afgehandeld. Nu op zoek naar een goed koffiezetapparaat (bonen) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Klevertje schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 16:01:

Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1