Jonge occassion als import met lage BPM. Help!

Pagina: 1
Acties:
  • 9.099 views

• henkklaas1994
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 11-01-2022
Goedenavond allemaal,

Het volgende: ik zit te kijken naar verschillende Opel Corsa F’s vanaf 2019, maar zitten veel imports tussen. Nu had ik toevallig gelezen dat je dan moet opletten naar de bpm-waarde. Vele van de imports zitten onder de 1000 euro. Vind toch bijzonder dat bijna allemaal lage bpm’s hebben. Of maakt dat niet veel uit bij jonge occassions?

Voorbeeld van deze Corsa.. Deze heeft toevallig 434 als bedrag.

Moet ik hier van schrikken? Er zijn nogal veel import Corsa Fjes.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

De reden waarom je er van moet schrikken is dat auto's helemaal total loss geïmporteerd worden met lage BPM en dan worden opgeknapt en weer voor een zoals nieuw prijs verkocht worden.

Een Broekhuis auto heeft volgens mij een degelijke naam. Die importeert gewoon courante auto's laat iemand dat ding helemaal afkraken, met pijltjes en beschrijving zodat die op papier nog maar 7k waard is (en dus lage BPM heeft) en verkoopt die dan weer aan particulieren in Nederland.

Mijn autogarage doet ditzelfde, in mijn direct familie hebben we ook inmiddels vier import auto's bij een betrouwbare garage weg. Ze zijn courant voor de garage wegens de marge en de relatief lage prijs voor ex-shortlease, ex-huur auto's of whatever de reden is. Ik zou in dit soort gevallen vooral vertrouwen op de verkoper. Als deze een naam heeft willen ze je niet een barrel verkopen. Als deze met vier andere louche bedrijfjes achterop een industrieterrein zit zou ik overslaan.

Edit:
maar hier: Import auto, principe overeenkomst wordt een dergelijke casus ook al besproken.

[ Voor 6% gewijzigd door True op 22-09-2021 22:45 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• henkklaas1994
Dank je voor je snelle reactie. Het hoeft dus niet gelijk iets te betekenen. Eerder uitkiezen op bekende garages met een goede record, zoals Broekhuis of bijvoorbeeld van Mossel? En die BPM eigenlijk laten zoals het is?

[ Voor 10% gewijzigd door henkklaas1994 op 22-09-2021 22:53 ]

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:58
Persoonlijk laat ik de auto's met een veel te laag bruto BPM bedrag links liggen.
Natuurlijk kan je gaan kijken en een aankoopkeuring laten doen, want het hoeft niets te betekenen zoals hierboven omschreven. Maar wanneer een auto 3k bruto BPM heeft welke origineel Nederlands zo'n 15k hoort te hebben en een nette import tussen de 10k en 12k, dan laat ik hem staan. Overigens ik niet alleen, want het valt mij op dat deze wagens een stuk langer te koop staan. Terwijl origineel Nederlandse of dealer geïmporteerde relatief snel worden verkocht.

Het hoeft inderdaad niets te betekenen, maar just my 2 cents.

Je kan het ook vragen, kijken met wat voor verhaal ze komen. Overigens als iemand dit controleert wanneer jij de wagen weer wil doorverkopen/inruilen kan bij die potentiele koper hetzelfde vraagteken verschijnen.

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-05 21:20
Import auto’s worden speciaal getaxeerd, waarbij elk deukje, krasje en minieme schade als vermindering aangegeven worst op de waarde, en dus invloed heeft dat bpm fors
Verminderd wordt. Ook als jij dit amper ziet met t blote oog, of als het er direct uit te poetsen is.

Dat verhoogt de winstmarge. Dus het hoeft niet altijd heel gek te zijn, bij gerenomeerde bedrijven kun je zelfs wel vragen hoe ze ‘t gedaan hebben en welke aschades er waren.

• henkklaas1994
Import is dus eigenlijk grotendeels niet te vertrouwen. Wel jammer dat bijna overgrote deel import is van de Corsa's vanaf 2019. Zonde.

[ Voor 47% gewijzigd door henkklaas1994 op 23-09-2021 16:43 ]

• henkklaas1994
Nog een vraagje: Wanneer is het BPM-bedrag te laag? onder de 500 euro?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

henkklaas1994 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 10:26:
Import is dus eigenlijk grotendeels niet te vertrouwen. Wel jammer dat bijna overgrote deel import is van de Corsa's vanaf 2019. Zonde.
Hoezo niet te vertrouwen? Een auto die 50k km gereden heeft, heeft simpelweg schade. Kleine krasjes, deukjes, vlekken in de lak van vogelpoep die niet tijdig is schoongemaakt. Dat zullen originele Nederlandse auto's ook hebben.

Om te generaliseren zijn er twee soorten importauto's:
  • Import waarbij een courante auto wordt geïmporteerd en waarbij er bewust gekeken wordt naar het besparen van belasting om de winst te maximaliseren (of verkoopbaarheid te vergroten met een net iets lagere verkoopprijs met vergelijkbare winst).
  • Import waarbij een winst gemaximaliseerd wordt zonder een courante auto aan te bieden; lees 'echte' schade, of terugdraaien van de km-stand.
Als je de keuze hebt uit twee vergelijkbare auto's waarbij de één origineel Nederlands is en de ander geïmporteerd is én ze zijn qua opties, prijs en km-stand vergelijkbaar is de keuze makkelijk. De winst voor jou als koper zit 'm er in dat jij voor waarschijnlijk net iets minder geld een vergelijkbare auto kan aanschaffen. Dat is een goede koop.
Als jij er geen vertrouwen in hebt koop een origineel Nederlandse auto.
henkklaas1994 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:43:
Daar kunnen we geen antwoord op gegeven. Je hebt ook nog leeftijdskorting op BPM. Als we het hebben over 150-200€ BPM voor een auto van twee jaar oud denk ik dat die auto total loss is geïmporteerd (of lagere CO2-uitstoot i.v.m. hybride o.i.d.), maar die zul je bij een Broekhuis of Van Mossel e.d. naar mijn idee niet terugzien.

Ik zou het eigenlijk zelfs wel zo willen definiëren. Als je een geïmporteerde auto wilt aanschaffen en de BPM is hoger dan die 400-650€ dan is er geen moeite gedaan om hierop (belasting bij import) winst te behalen en betaal jij als particulier ook te veel bij de aankoop (behalve als die particulier geïmporteerd is).

[ Voor 23% gewijzigd door True op 23-09-2021 16:53 ]

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
henkklaas1994 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 10:26:
Juist niet, maar zo een taxatie gaat gewoon heel precies. Staat de boordcomputer taal in Duits? Oh, half uurtje arbeid, dus 40 euro ex btw.

Instapschade op de stoel? Hoppa, repareren a 250 euro ex

Klein beetje lakschade van steenslag? Hoppa, poetsen enkel deel (motorkap bvb), 250 euro ex

Ik noem maar wat he, maar dan heb je een idee. Als je ALLES onder een vergrootglas legt kom je ALTIJD wat tegen. Krassen van nagels achter een deurgreep? Hoppa, poetsen.

Zo schrijf je een auto naar 0 BPM en heb je een fijne marge.

Je word echt niet opgelicht hoor, bij normale bedrijven. Echter willen hun ook gewoon meer verdienen ;-)

Tuurlijk zijn er excessen en beuners die een schadeauto kopen en een half opgelapte auto hier verkopen. Maar de RDW is ook niet dom he, en wat ze in Nederland een WOK noemen heb je in Duitsland en Belgie ook, en als een auto zo een status heeft kom je er echt niet zo makkelijk af.

Mijn advies is dan ook dat je net als bij elke auto gewoon je moet inlezen en een goed gevoel hebben bij de persoon waar je de auto koopt.

[ Voor 19% gewijzigd door Bertus op 23-09-2021 17:03 ]

Heeft ook een computer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Bertus schreef op donderdag 23 september 2021 @ 17:00:
[...]

Juist niet, maar zo een taxatie gaat gewoon heel precies. Staat de boordcomputer taal in Duits? Oh, half uurtje arbeid, dus 40 euro ex btw.

Instapschade op de stoel? Hoppa, repareren a 250 euro ex

Klein beetje lakschade van steenslag? Hoppa, poetsen enkel deel (motorkap bvb), 250 euro ex

Ik noem maar wat he, maar dan heb je een idee. Als je ALLES onder een vergrootglas legt kom je ALTIJD wat tegen. Krassen van nagels achter een deurgreep? Hoppa, poetsen.

Zo schrijf je een auto naar 0 BPM en heb je een fijne marge.

Je word echt niet opgelicht hoor, bij normale bedrijven. Echter willen hun ook gewoon meer verdienen ;-)
toon volledige bericht
Samenvatting: ze lichten niet de koper op maar de belastingdienst. Want ze gaan in praktijk echt niet die zogenaamde waardevermindering ook doorrekenen aan de koper.

• henkklaas1994
Dank jullie wel allemaal!! Dit geeft mij een stuk meer vertrouwen! Tuurlijk ga ik wel de auto goed bekijken. Maar bij een goed bedrijf (dus niet ergens in een donker steegje) zit ik waarschijnlijk altijd wel goed

• Bertus
  • Niet online
Philip Ross schreef op donderdag 23 september 2021 @ 17:03:
[...]

Samenvatting: ze lichten niet de koper op maar de belastingdienst. Want ze gaan in praktijk echt niet die zogenaamde waardevermindering ook doorrekenen aan de koper.
Klopt, want als ik (ik werk in de IT, maar okay) 3000 euro BPM aan schade doorbereken aan een klant, gaat het volgende gebeuren:

1 - Ik verdien minder
2 - De klanten vragen waarom de auto zo goedkoop is
3 - Ik verdien minder

Heeft ook een computer!

• henkklaas1994
Bertus schreef op donderdag 23 september 2021 @ 17:00:
[...]

Mijn advies is dan ook dat je net als bij elke auto gewoon je moet inlezen en een goed gevoel hebben bij de persoon waar je de auto koopt.
Wat bedoel je precies met inlezen? Aandachtspunten? Bij de nieuwe Corsa’s zijn er dat niet veel als ik internet moet geloven. Logisch ook, want ze zijn nog heel jong.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:38

-tom-562

Oliesjeik

Als je het niet vertrouwd, dan kan je toch een aankoopkeuring laten uitvoeren?
Verder gaat een Opel dealer zich echt niet branden aan een total los verklaarde import auto natuurlijk

Vaak bu'j te bang!

• henkklaas1994
-tom-562 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 18:19:
Als je het niet vertrouwd, dan kan je toch een aankoopkeuring laten uitvoeren?
Verder gaat een Opel dealer zich echt niet branden aan een total los verklaarde import auto natuurlijk
Er zijn denk weinig echte Opel dealers (op broekhuis en van mossel na) die ze als occasion aanbieden.

• Bertus
  • Niet online
henkklaas1994 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 17:50:
[...]

Wat bedoel je precies met inlezen? Aandachtspunten? Bij de nieuwe Corsa’s zijn er dat niet veel als ik internet moet geloven. Logisch ook, want ze zijn nog heel jong.
Exact dat. Maar jonge auto’s hebben ook gewoon minder problemen.

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-05 22:34
Het veld 'Bruto BPM' in de database van de RDW geeft in principe aan:
  • Het BPM bedrag toen de auto nieuw was; of
  • Het herrekende BPM bedrag, indien de auto gebruikt geimporteerd is én bij import de BPM is gebaseerd op de 'werkelijke waarde' (met andere woorden: wanneer de gebruikte auto bij import is getaxeerd)
henkklaas1994 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:43:
Of de Bruto BPM normaal of laag is kun je beoordelen door het te vergelijken met een identieke auto die origineel in Nederland is geleverd. Of door oude Nederlandse prijslijst voor dat model er op na te slaan, of het originele BPM bedrag te berekenen met dit BPM Calculator tooltje van Autoweek (waarbij je natuurlijk kijkt naar het originele BPM bedrag, zonder de leeftijdskorting).
  • Is het BPM bedrag (nagenoeg) gelijk aan een origineel in Nederland geleverde auto dan is er weinig aan de hand
  • Is het bedrag duidelijk lager dan is er waarschijnlijk een taxatie gedaan. Hoe lager het BPM bedrag (ten opzichte van een Nederlandse auto) hoe lager de taxatie geweest zal zijn. Dat kan zijn omdat de auto veel oppervlakkige schade had (krasjes en kleine deukes kunnen flink aantikken) maar kan ook een flinke structurele schade betekenen. Het taxatierapport zou kunnen bewijzen wat voor een schades de auto had bij import maar of de garage het taxatierapport (waarin ook de getaxeerde waarde staat) wil laten zien is natuurlijk de vraag.

[ Voor 6% gewijzigd door roel-online op 24-09-2021 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkklaas1994
roel-online schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:14:
Het veld 'Bruto BPM' in de database van de RDW geeft in principe aan:
  • Het BPM bedrag toen de auto nieuw was; of
  • Het herrekende BPM bedrag, indien de auto gebruikt geimporteerd is én bij import de BPM is gebaseerd op de 'werkelijke waarde' (met andere woorden: wanneer de gebruikte auto bij import is getaxeerd)
[...]

Of de Bruto BPM normaal of laag is kun je beoordelen door het te vergelijken met een identieke auto die origineel in Nederland is geleverd. Of door oude Nederlandse prijslijst voor dat model er op na te slaan, of het originele BPM bedrag te berekenen met dit BPM Calculator tooltje van Autoweek (waarbij je natuurlijk kijkt naar het originele BPM bedrag, zonder de leeftijdskorting).
  • Is het BPM bedrag (nagenoeg) gelijk aan een origineel in Nederland geleverde auto dan is er weinig aan de hand
  • Is het bedrag duidelijk lager dan is er waarschijnlijk een taxatie gedaan. Hoe lager het BPM bedrag (ten opzichte van een Nederlandse auto) hoe lager de taxatie geweest zal zijn. Dat kan zijn omdat de auto veel oppervlakkige schade had (krasjes en kleine deukes kunnen flink aantikken) maar kan ook een flinke structurele schade betekenen. Het taxatierapport zou kunnen bewijzen wat voor een schades de auto had bij import maar of de garage het taxatierapport (waarin ook de getaxeerde waarde staat) wil laten zien is natuurlijk de vraag.
toon volledige bericht
Verwarrend wel met de verhalen bovenin. Uit jouw verhaal ik dat dus de nieuwe Corsa’s met wat lager BPM (geen idee hoe laag) waarschijnlijk auto’s zijn met schade. Ik lees zelfs structurele schade, dus laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Philip Ross schreef op donderdag 23 september 2021 @ 17:03:
[...]

Ik vraag me nu af waarom zogenaamde schade een korting op de BPM geeft. De BPM is allang niet meer gebaseerd op de cataloguswaarde, maar op de CO2-uitstoot, dus schade zou helemaal niet moeten uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

True schreef op woensdag 22 september 2021 @ 22:43:
De reden waarom je er van moet schrikken is dat auto's helemaal total loss geïmporteerd worden met lage BPM en dan worden opgeknapt en weer voor een zoals nieuw prijs verkocht worden.
Dat kan niet, tenminste niet uit Duitsland. Dan is de het kenteken ongeldig en ingenomen.

@henkklaas1994 Grote kans dat deze auto's gewoon uit lease worden overgenomen.

[ Voor 9% gewijzigd door Hackus op 24-09-2021 15:29 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkklaas1994
Hackus schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:28:
[...]

@henkklaas1994 Grote kans dat deze auto's gewoon uit lease worden overgenomen.
Is het BPM-bedrag daarom lager? En is dat nadelig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

henkklaas1994 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:35:
[...]

Is het BPM-bedrag daarom lager? En is dat nadelig?
Je sluit gewoon een koopovereenkomst, met aanbod en acceptatie. Jij de auto, verkoper het geld.
Met alle randvoorwaarden die je zijn beloofd, aan garantie etc etc.

Ik verwacht echt niet dat een bedrijf die jij hier benoemd zich bezig gaat houden, met shady praktijken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel-online
henkklaas1994 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:24:
[...]

Verwarrend wel met de verhalen bovenin. Uit jouw verhaal ik dat dus de nieuwe Corsa’s met wat lager BPM (geen idee hoe laag) waarschijnlijk auto’s zijn met schade. Ik lees zelfs structurele schade, dus laten staan.
Excuus, dan ben ik niet duidelijk genoeg geweest. Je kunt alleen met zekerheid zeggen dat auto's met een lager Bruto BPM bedrag getaxeerd zijn bij import. Wat die lagere taxatiewaarde heeft veroorzaakt is niet te zeggen. Het zou ook kunnen zijn dat een taxateur heeft beoordeeld dat de auto een gekke kleur heeft of totaal niet populair is en daardoor minder waard is.

Ik ben het helemaal eens met wat een aantal anderen ook hebben gezegd:
True schreef op woensdag 22 september 2021 @ 22:43:
Een Broekhuis auto heeft volgens mij een degelijke naam. Die importeert gewoon courante auto's laat iemand dat ding helemaal afkraken, met pijltjes en beschrijving zodat die op papier nog maar 7k waard is (en dus lage BPM heeft) en verkoopt die dan weer aan particulieren in Nederland.
TheBrut3 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 23:17:
Overigens als iemand dit controleert wanneer jij de wagen weer wil doorverkopen/inruilen kan bij die potentiele koper hetzelfde vraagteken verschijnen.
Het hoeft dus helemaal niet ernstig te zijn, maar er is wat meer onzekerheid en dat zul je ook merken als je de auto weer verkoopt. Als je voor hetzelfde geld een auto kunt kopen die een duidelijkere historie heeft dan heeft dat de voorkeur.

Je kunt overigens ook Broekhuis vragen naar het taxatierapport en daarop zien wat de lagere taxatie heeft veroorzaakt. Ik zie dat ze wel meer Corsa's hebben die allemaal een lage Bruto BPM hebben.
RemcoDelft schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:26:
[...]

Ik vraag me nu af waarom zogenaamde schade een korting op de BPM geeft. De BPM is allang niet meer gebaseerd op de cataloguswaarde, maar op de CO2-uitstoot, dus schade zou helemaal niet moeten uitmaken.
Er wordt met een standaard afschrijvingspercentage gewerkt. Met een taxatie kun je dat afschrijvingspercentage betwisten en zeg je in feite 'deze auto heeft veel meer afgeschreven dus ik wil een lager afschrijvingspercentage hanteren dan standaard'. Dat kan zijn omdat het een incourant model is en meer afschrijft, maar ook omdat de auto bijvoorbeeld wat schade heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door roel-online op 24-09-2021 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

roel-online schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:44:
Excuus, dan ben ik niet duidelijk genoeg geweest. Je kunt alleen met zekerheid zeggen dat auto's met een lager Bruto BPM bedrag getaxeerd zijn bij import. Wat die lagere taxatiewaarde heeft veroorzaakt is niet te zeggen. Het zou ook kunnen zijn dat een taxateur heeft beoordeeld dat de auto een gekke kleur heeft of totaal niet populair is en daardoor minder waard is.
De lagere BPM kan ook zo getaxeerd zijn puur omdat de auto BPM-leeftijdskorting krijgt bij de import. Mogelijk ziet die er verder nog piekfijn uit. Dit zul je veelal zien bij particuliere import die niet de taxatiewaarde bewust verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel-online
True schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 16:14:
[...]

De lagere BPM kan ook zo getaxeerd zijn puur omdat de auto BPM-leeftijdskorting krijgt bij de import. Mogelijk ziet die er verder nog piekfijn uit. Dit zul je veelal zien bij particuliere import die niet de taxatiewaarde bewust verlagen.
Als de BPM leeftijdskorting wordt toegepast is er geen sprake van 'werkelijke waarde' maar van afschrijving op basis van de forfaitaire afschrijvingstabel en dus vermeld het veld Bruto BPM dan gewoon de BPM die de auto zou hebben indien het een ongebruikt voertuig was geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Vraag voor de zekerheid wel even of het geen huurauto is geweest. Persoonlijk hoef ik geen auto die door Jan en alleman al is afgetrapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkklaas1994
Pfoe, ik vind het allemaal maar ingewikkeld om in te schatten wat wel en niet betrouwbaar/schade is qua auto’s. Elke auto met lager BPM voelt als een russisch roulette.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarceltT
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-01 20:23
Is een bruto BPM van €1762 aannemelijk bij een importauto, 1e toelating 30- 06-2021, catalogusprijs volgens RDW € 33737, CO 142h/km.
Importdatum 19-12-2023.
Auto heeft wel kenteken maar nog geen 1e registratie in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Bij deze sluit ik dit topic, dit is een behoorlijke kick. Mocht je er toch wat mee willen kun je beter hiervoor een nieuw topic openen

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.