BaBoK schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 20:42:
Hallo,
Ik heb een vraagje over de omvormer.
Huidige opstelling 24 stuks JA Solar 300wp zonnepanelen
Optimizers: Solar Edge P300
Omvormer 1 Fase SE5000 HD.
Nu wil ik graag de huidige installatie gaan uitbreiden met 16 Zonnepanelen.
Zijn er Solaredge opvormers welke kunnen omgaan met 2 verschillende optimizers?
Ik kan me voorstellen dat de 16 nieuwe zonnepanelen een hoge wp zullen hebben dus er ook andere optimizers gebruikt gaan worden.
Indien de omvormer geen 2 verschillende optimizers aan kan zal ik wellicht naar een systeem moeten met 2 omvormers..
Een aantal opties:
- Aansluiten op de bestaande omvormer:
Op een SE5000HD (Setapp) mag 7750Wp totaal voor de garantie. Je zit nu op 7200 dus bijna vol.
Dus dat is geen optie - Combineren van verschillende optimizer kan als ze maar niet in dezelfde string zitten.
- Een nieuwe 3 fase omvormer:
Een 3 fase omvormer heeft een aantal eisen:
- Meterkast moet 3 fase zijn en er moet een 3 fase groep voor de omvormer.
- Een 3 fase Solar Edge wilt met de P4x minimaal 13 panelen in het licht om te functioneren/ op te starten. (let dus op dat je niet 12 panelen aan 1 kant heb en 12 aan de andere kant van een 60 graden kap.
Als je de nieuwe 16 stuks er bij aansluit moet je dus of alles voorzien van nieuwe P4x optimizers of zorgen dat de panelen een beetje dezelfde instraling hebben (mag best wat afwijken maar niet die 60 graden zoals hierboven) Wellicht is een foto van het syteem nu even belangrijk.
Bij deze optie heb je de bestaande omvormer over. - Een 2e Solar Edge (of andere) voor de nieuwe 16 panelen:
Dit is ook een prima oplossing indien je een 3 fase aansluiting hebt/ kan maken. Dan zet je die op een andere fase. Houdt er wel rekening mee dat wanneer de huidige aansluiting bijvoorbeeld 1x35A is en je hebt nu 1x25A voor de SE5000H gebruikt dat dat met 3fase (3x25A) niet 'mag'. Dus dan moet je de huidige SE5000H begrenzen op wattage. (niet op amperage, dat geeft wel eens storing), Dus de 1x25A moet dan een1x20A officieel.
teacher schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 22:32:
[...]
Ja en nee.
De p3x0 (en p401) hebben allemaal 60v en kan je door elkaar heen gebruiken. Je kan ze niet combineren met 80v optimizers.
Jouw se5000hd heeft volgens mij 2 string ingangen, dus daar zou je iets mee kunnen. Maar, max dc is 7750(?) en daar zit je nu aardig in de buurt lijkt me.
Je moet dan waarschijnlijk ook aan een nieuwe /zwaardere 3 fasenomvormer.
Met 2 ingangen kan je dus verschillende optimizers gebruiken (wel dus dezelfde per string).
Max DC vermogen op de SE5000H is 7750. Maar er mag maar 5700Wp per string
Meest voor de hand liggend, mits aan de voorwaarden wordt voldaan zoals ik hierboven schreef (aantal aan te raden optimizers per oriëntatie) is om panelen te zoeken tot 370W met P370. Die kan je dan combineren met 3 fase omvormer (zou ik doen)
Ronald schreef op woensdag 22 september 2021 @ 08:17:
[...]
Dit wordt er 1 voor eigen topic ;-)
Volgens de netcode hoor je niet meer dan 5000W per fase in te voeren, dus 2e omvormer erbij is niet netjes, en de kans dat je de spanning in je meterkast over de 253V heen jaagt wordt met de watt groter.
Over naar een 3 fase omvormer waar je de huidige set ook op zet (De set van 24 zou prima aan 3 fase ontwerprichtlijn moeten voldoen).
Welke omvormer precies is afhankelijk van de opstelling van de 24 en de 16.
Dit is dus de begrenzing die mogelijk is. Dit kan je instellen in de omvormer. 2e omvormer erbij
op dezelfde fase is niet netjes. (belangrijke nuance). Bij 3 fase kan je nog 2 omvormers. (mits weer niet boven de 5000W per fase)
Letop met die 24, dat ze dus wel een beetje dezelfde hellingshoek en oriëntatie hebben.
Hiervoor is een foto wel handig.
We hebben ook sets gemonteerd met 13 panelen oost 60 graden, 6 panelen zuid op 15, en 5 west ook 15 graden. Met P4x optimizers deed hij het beter dan P3x optimizers (bij P3x heb je zelfs liefst 16 panelen instraling bij 3 fase). En je zag dat hij eerder opstartte met een enkelfase 5000h (die heeft maar 6 P4x nodig om op te starten. (of 8 P3x) ten opzichte van een 3 fase ovmormer.
Zoals ik het nu in de ochtend lees kan het best verwarrend zijn:
kortom:
enkelfase omvormers minimaal 6 P4x in het licht en 8 P3x.
driefase omvormers: minimaal 13 P4x en 15 P3x.
Maar ook hier heb je wel nuances. met 12 P4x hebben we ook een systeem draaiend op 3 fase.
Alleen je foutmarge is weg.
Bij de situatie hierboven deed het systeem het wel maar
- startte later op
- ging eerder uit
Reden was dat er te weinig instraling was, daardoor een te laag Voltage, daardoor niet de juiste opstartspanning gehaald. Als de omvormer eenmaal aanstaat heeft hij een iets lagere spanning nodig. Maar toch met wat bewolking etc viel hij wel eens uit en kwam niet meer aan. (vaak aan het einde).
Afronding en benodigdheden voor een goed advies:- Maak eens een foto van de huidige panelen per kant (of schets)
- Maak eens een foto van de meterkast
- Maak eens een foto waar de nieuwe panelen komen.
Daarmee weten we dus:
- Hoe liggen de panelen nu?
- Hoe is de omvormer aangesloten?
- (extra) zitten ze in 2 stringen (ivm max 5700Wp per string)
- Heb je een 3 fase aansluiting
- Is er wel ruimte voor nieuwe panelen en is het niet beter panelen van dezelfde soort aan dezelfde kant te plaatsen (voor de optimizer soort maar ook uiterlijk wellicht)
en waarschijnlijk vergeet ik nog wat

Edit: was veel langer antwoord dan ik verwachtte

[Voor 10% gewijzigd door ApC_IcE op 22-09-2021 09:59]