Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:43
Foto's
Situatie is dat mijn dak voornamelijk uit plat dak bestaat die voor het grootste deel op noord/oost ligt. Het dak zorgt daar ook voor de nodige schaduw. Nou heb ik een klein dakdeel op Zuid/Oost liggen op 40/45 graden en een groter dak op Noord/West 30gr.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7hTsrW4GKRXi8T7y3jnOhjquBco=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nYTax6BBAV1IDQdKJP1BQCLD.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Idee was om 4 panelen op Zuid/Oost te leggen.
Ik heb de pannen op het dak opgemeten en heb onderstaande panelen hierop geplaatst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGRJsBXiY1iNoMvereuY_CBNwr8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BDmuMdKlDfhCiosBt0aibajK.png?f=fotoalbum_large
Schaduw
Op Zuid/Oost geen schaduw
Jaarverbruik
+-2950kWh maar gaat stijgen
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 Fase. Ik heb een ongebruikte wasmachine aansluiting op zolder. Op dit moment niet aangesloten in de meterkast. Ik lees veel tegenstrijdige verhalen over 30mA of 300mA aardlekautomaten
Budget en doel
Lage terugverdientijd.
Wie gaat het project uitvoeren
Zelf leggen en aansluiten
Bijhouden van data
Via wifi en homeassistant
Reeds verkregen offertes
Ik heb me zelf ingelezen en kwam zelf op 4 Trina Solar Vertex all black panelen 390Wp in combinatie met een Growatt 1500tl-x. Via sunnydesign kwam daar een terugverdientijd van 3,5 jaar uit.
Bij stralendgroen kom ik op +-1000 euro excl BTW = €0.64/Wp
Regio
Brabant

Nog tips? Heeft het zin om bijvoorbeeld op Noord/West te leggen?

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:58
Wat betreft ZO: prima huiswerk. doen!

Zeker bij zelf leggen heeft noord-west zin. Het kan over het algemeen op dezelfde omvormer, dus het kost alleen panelen+bevestiging.

Welke omvormer zal SunnyDesign zo vertellen ;-)
Wel per oriëntatie een eigen MPPT

Let even op over zelf loggen... Growatt en GoodWe zijn wat minder makkelijk. Als er op het NW dak schaduw is dan geen Growatt. Die zijn wat zwak(ker) op schaduwmanagement.
Staar je niet al te hard blind op terugverdientijd alleen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• twain4me
  • Registratie: December 2017

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
N-W zou ik doen.
Als voorbeeld kan je de instaltie van @Gerco-M gebruiken.

West is in mijn ogen te belangrijk om te laten liggen, je meeste eigenverbruik haal je in de namiddag/avond. grote kans dat dit belangrijker gaat worden.

• maxoss
Dit heeft me aan het denken gezet.

Deze schoorsteen gaat voor schaduw zorgen. Wat adviseren jullie dan? Is een omvormer met schaduwmanagement genoeg?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XTIweSe2bmOJ2LQ7ZdDHPx2gkFU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4Fo7Cd7NjDuBEuXMPSXoVr6j.png?f=user_large

Ik heb sunnydesign nogmaals ingevult incl 6 panelen op NW.
Met een piekvermogen van 3,9 KWp geeft Sunny het advies om een 3.0 KW omvormer te nemen. Een vermogensverhouding van 77%. Is dit niet te laag en beter een iets zwaardere omvormer kiezen?
Ronald schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:38:
Let even op over zelf loggen... Growatt en GoodWe zijn wat minder makkelijk. Als er op het NW dak schaduw is dan geen Growatt. Die zijn wat zwak(ker) op schaduwmanagement.
Growatt valt dus af. Waarom is Goodwe moeilijk met loggen? Is de meerprijs voor SMA het waard?

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:25
Kan die CV ketel niet beter meteen weg?

Verwarm het huis gewoon met een warmtepomp. Inmiddels zijn al honderden Tweakers je voor gegaan.
Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Ronald
Schoorsteen... Iedereen heeft ze wel; het geeft bij iedereen wat verlies.

De mening is dat Growatt er slecht mee omgaat, Goodwe voldoende, SMA goed, Solaredge/micro omvormers best.

Growatt en Goodwe kosten nagenoeg hetzelfde.. dus die keuze is makkelijk.
Meerprijs van SMA is al stevig twijfel geval of het de meerkosten ooit terugverdiend. Maar makkelijk lokaal loggen (hè @AUijtdehaag) en Europees, als je daar om geeft.

Solaredge en micros kosten nog meer en moet je hier niet voor de opbrengst kiezen.

En @busscherski heeft zoals gewoonlijk een goed idee. Meer verbruiken is ontzettend goed voor de terugverdientijd van de panelen. Overtuig jezelf met de hulp van gaslicht.com

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• busscherski
Overtuig jezelf met de hulp van gaslicht.com
Een warmtepomp heeft op jaarbasis gemiddeld 2 tot 2.5 kWh elektrisch nodig om dezelfde warmte op te wekken als je CV-ketel uit 1 m3 gas haalt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• maxoss
Warmtepomp is meteen weer zo rigoureus. :+
Met een piekvermogen van 3,9 KWp geeft Sunny het advies om een 3.0 KW omvormer te nemen. Een vermogensverhouding van 77%. Is dit niet te laag en beter een iets zwaardere omvormer kiezen?
Iemand? Misschien handig om een 3,6 KW omvormer te kiezen om eventueel later nog wat ruimte over te laten om paneeltjes toe te voegen?

aan de andere kant, je zit waarschijnlijk nooit aan je max piekvermogen toch?

• Ronald
maxoss schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:32:
Lost wel het probleem met die schoorsteen op, zo te zien is dat je CV toch?
Iemand? Misschien handig om een 3,6 KW omvormer te kiezen om eventueel later nog wat ruimte over te laten om paneeltjes toe te voegen?

Het berekende max DC kan echt wel behaald worden. In de juiste omstandigheden kun je nogal hard boven STC... Meestal is dat als de panelen koud zijn en de zon even hard achter een wolk vandaan komt.
Ik heb zo 387W uit een 350W (bij STC) paneel gezien.
Panelen warmen vervolgens vrij vlot op en dan daalt de output weer. (0.4% per graad celtemperatuur, en cellen kunnen in de zomer rustig 50-60 graden worden) Daardoor is er maar bar weinig winst te halen uit een zwaardere omvormer.

Sunnydesign geeft je een veel belangrijker getal Energierendementsfactor: hoeveel van het potentieel wordt er ook uitgeleverd. Dat zakt alleen met pittig krappe omvormers onder de 99%, en het duurt lang voor je die ene procent goed maakt t.o.v meerkosten omvormer.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 23-09-2021 09:52 ]

• busscherski
maxoss schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:32:
Je installeert zelf zonnepanelen, dan moet een warmtepomp ook wel lukken. Een vol dak vind ik er daarnaast veel mooier uit zien.
Je hebt een keer de kans om het perfect aan te pakken :) Uiteindelijk komt het er denk ik toch wel van.

Ik raad je aan om een legplan te maken alsof die rookgasafvoer weg gaat en die een of twee panelen alvast in de schuur te zetten. (en btw alvast terugvragen)
Nu de laatste winter op gas doen en komend voorjaar zodra de verwarming uit kan op je gemakje de warmtepomp er aan te klussen. Rookgasafvoer eraf en die laatste een of twee panelen er op maken.

Die panelen die er later bij komen moeten dan een vergelijkbare Imppt hebben. Het liefst zet je ze meteen in de schuur, dan klopt de kleur ook perfect.

Pagina: 1