Zonnepanelen met lening, nadeel bij verkoop huis?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoksbrood
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-05 06:49
Hi!

Momenteel ben ik in gesprek om zonnepanelen te laten plaatsen. Zover mijn kennis reikt ziet alles er netjes uit. Zoals het er nu uit ziet, zal het om een 12-tal Maxeon 5 panelen van Sunpower gaan.
Opbrengstfactor van 0.95, Tuin ligt op Z.W.
Vermogen p.p: 400
Totaal vermogen: 4800 * 0.95 = 4560

Wat ik online heb kunnen vinden, zijn de aangeboden panelen behoorlijk goed en houden ze ook lang een hoog rendement. Gezien ik het "kapitaal" niet heb om de panelen zelf aan te schaffen, zal ik via een stimuleringsfonds een lening afsluiten welk ik gedurende een afgesproken periode aflos.

Hetgeen wat me echter tegenhoud, is de vraag of de bovenstaande lening negatieve gevolgen kan hebben op het moment dat ik mijn huis wil verkopen terwijl de panelen nog niet zijn afgelost. De beste man gaf aan dat dit nog nooit een probleem is geweest omdat de zonnepanelen eigenlijk altijd worden mee verkocht.

Heeft een van jullie hier ervaring mee en/of weten jullie wat de eventuele haken en ogen zijn?

XBL: Stoksbrood | iRacing Profiel | [Asetek Forte WB\SW] [Asetek Invicta Pedals] | [10600KF] [ROG STRIX Z490-G] [FTW3 3080ti]

Alle reacties

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:16

_Arthur

blub

Stoksbrood schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 13:41:
Hetgeen wat me echter tegenhoud, is de vraag of de bovenstaande lening negatieve gevolgen kan hebben op het moment dat ik mijn huis wil verkopen terwijl de panelen nog niet zijn afgelost. De beste man gaf aan dat dit nog nooit een probleem is geweest omdat de zonnepanelen eigenlijk altijd worden mee verkocht.
Wanneer er nog een deel van de lening openstaat bij verkoop, zijn er 2 opties: 1 de nieuwe eigenaar neemt het contract over van de lening. Of 2: jij betaald in een keer het openstaande bedrag af, wat je hebt verdisconteerd in je verkoopprijs (lees hogere prijs gevraagd) van de woning.

Ik zelf als nieuwe eigenaar zou echter nooit een dergelijke lening willen overnemen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kromatic
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17-05 21:39
Als je niet liquide genoeg bent om zonnepanelen zelf te kunnen betalen dan zou ik zeker niet aanraden om voor zoiets een lening af te sluiten. Dat de beste man aangeeft dat dit nog ''nooit'' een probleem is geweest, wil helemaal niets zeggen. Het is een beetje de slager die zijn eigen vlees keurt. Ik zou niet zitten te wachten op een lening als ik een huis overneem. Vergeet ook niet dat een dergelijke lening doorwerkt in jouw maximale hypotheek. Enige mogelijkheid zou dus zijn om de lening te verwerken in de verkoopprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-05 22:34
Ik zou ook kijken naar een andere manier van financieren. Sowieso reken eens goed door wat je extra gaat betalen, en wat je zou betalen als je ergens anders zonnepanelen zou afnemen.

Praat eens met je bank waar je hypotheek zit, soms zijn er aantrekkelijke financieringsmogelijkheden als je jouw huis gaat verduurzamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:18
Kun je niet je hypotheek verhogen om de zonnepanelen te bekostigen? Denk dat de hypotheekverstrekker daar wel positief tegenoverstaat als het de waarde van je huis direct verhoogd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:45
"komt nooit voor" is niet waar
en zijn hier topics onderandere van een tweaker, wie de koper was
en de afkoop van 6k (oude eigenaar) naar 12k ging bij hem/haar

zie topic
Is er sprake van dwaling?

[ Voor 16% gewijzigd door xtrme op 21-09-2021 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-05 20:17
Naast dat je bij verkoop 'iets' moet regelen, lijkt het me dat je bij het stimuleringsfonds moet informeren wat zij als mogelijkheden in een situatie als deze zien. Kan lening wel overgeschreven worden naar de nieuwe bewoner of kan je deze lening wel in één keer aflossen? Je kan allerlei oplossingen bedenken maar uiteindelijk ga je een overeenkomst met een andere partij aan die daar misschien ook wel iets van vindt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:33

paQ

Ik heb dit jaar een huis gekocht met een huur PV.
82/pm. Opbrengst zomer 98 (winter laat zich wel raden)
De installatie was nog redelijk jong, 1,5 jaar oud, en kon gewoon nog 6k aftikken, de verkoper wilde uitsluitend MET overname pv(contract) verkopen.
Aan de andere kant, dat is in de prijsonderhandeling echt wel (door mij) meegenomen / verrekend dus.

Maar het was, in elk geval van mij als koper uit, een ongewenste situatie.
De PV werkt verder prima hoor, en heb hem afgekocht uiteindelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 21-09-2021 13:59 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:52

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
gewoon een echte lening kiezen die je boetevrij versneld kan aflossen (duurzaamheidslening)
In de lease achtige en of huur constructies kan je in de "problemen" komen.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 21-09-2021 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:47

Wuursj

want worst is al bezet

Alleen maar doen de voorwaarden het toelaten om vroegtijdig af te lossen zodat je het openstaande bedrag direct kan aflossen als je wel daadkrachtig genoeg bent. Liefst boetevrij natuurlijk.

Nu is het een verkopers markt en zal je je huis wel nog kwijt raken als je dergelijke constructies mee moet verkopen. Maar tegen de tijd dat je je huis kwijt wil, is dat misschien niet meer zo. Zo'n lease constructie wordt door velen gezien als een nadeel waar je van af moet kunnen op een moment dat je dat wilt. Ik zou het zelf als behoorlijk nadelig zien als het bij een huis zou zitten. Ook een huur-CV ketel of wat voor abbonementje dan ook dat ik verplicht zou moeten overnemen. Brr.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:27

Rmg

Elk contract, lease, huur, of leen constructie op je huis is een nadeel voor een koper.

Of het nou een huurketel, leasezonnepanelen of een ventielatieservicecontract is, een koper neemt dat soort dingen altijd mee in zn bod en nagenoeg nooit positief.

Als je het aflost/opzegt/meeneemt op het moment dat je je huis verkoopt geen probleem. Anders is het altijd gedoe.

[ Voor 18% gewijzigd door Rmg op 21-09-2021 14:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoksbrood
Dank voor alle reacties tot zover :) !
Freezerator:
Ik zou ook kijken naar een andere manier van financieren. Sowieso reken eens goed door wat je extra gaat betalen, en wat je zou betalen als je ergens anders zonnepanelen zou afnemen.

Praat eens met je bank waar je hypotheek zit, soms zijn er aantrekkelijke financieringsmogelijkheden als je jouw huis gaat verduurzamen.

----------------------

Bartske:
Kun je niet je hypotheek verhogen om de zonnepanelen te bekostigen? Denk dat de hypotheekverstrekker daar wel positief tegenoverstaat als het de waarde van je huis direct verhoogd?
Met de berekening die we hebben gemaakt bespaar ik minstens 30€ per maand.
Dit zijn mijn huidige maandlasten + kosten p.m. van de lening verrekend met de opbrengsten van de panelen.

Via de app van mijn hypotheekverstrekker kan ik inderdaad zien dat ik een x-bedrag extra mag toevoegen aan mijn hypotheek voor eventuele verduurzaming van mijn woning.
bernard038:
Kan lening wel overgeschreven worden naar de nieuwe bewoner of kan je deze lening wel in één keer aflossen?

----------------------

twain4me:
gewoon een echte lening kiezen die je boetevrij versneld kan aflossen (duurzaamheidslening)
Vanaf 250eu kan ik boetevrij extra aflossen. Of dat dus in 1x het gehele bedrag is (eventueel bij verkoop huis) of meerdere keren bedrag X uit "eigen knip".

Zover ik had begrepen is het geen lease/huur constructie maar wel een daadwerkelijke lening die ik afsluit.

Als ik van iedereen een reactie zou hebben gehad "kan geen kwaad", was het voor mij geen probleem.
Ik ga de adviseur die me destijds heeft geholpen bij de koop van het huis eens aan de jas trekken om te kijken of hij iets voor me kan betekenen (eventueel dus ook bij mijn hypotheekverstrekker).

Nogmaals dank voor jullie reacties!

XBL: Stoksbrood | iRacing Profiel | [Asetek Forte WB\SW] [Asetek Invicta Pedals] | [10600KF] [ROG STRIX Z490-G] [FTW3 3080ti]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:28
twain4me schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 14:07:
TS zet stimuleringsfonds in zijn post dus ik denk dat het ook een duurzaamheidslening is van het SvN.

Als TS dat wil doen, panelen kopen met een duurzaamheidslening is dat een prima optie maar dan kan hij of zij beter geen Sunpowers kopen. Die kosten nogal wat met een daarbijkomende hoge lening. Ik neem aan dat dit een aanbieder is geweest als Duranet of Halostroom die adverteert met zonnepanelen zonder eigen investering. Dat doen ze in veel gemeentes waar een Duurzaamheidslening beschikbaar is.
TS kan beter gewoon wat lokale offertes opvragen, dan zal de investering al lager zijn en dan dus ook de lening, die dan sneller weer afgelost is.

Voor wat betreft de lening bij verkoop, ik zou geen lening overnemen als ik jouw huis zou kopen. Dat los je zelf dan maar af voor de verkoop en anders gaan die panelen er maar vanaf.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:52

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
No Hands schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 14:31:

Als TS dat wil doen, panelen kopen met een duurzaamheidslening is dat een prima optie maar dan kan hij of zij beter geen Sunpowers kopen. Die kosten nogal wat met een daarbijkomende hoge lening. Ik neem aan dat dit een aanbieder is geweest als Duranet of Halostroom die adverteert met zonnepanelen zonder eigen investering. Dat doen ze in veel gemeentes waar een Duurzaamheidslening beschikbaar is.
TS kan beter gewoon wat lokale offertes opvragen, dan zal de investering al lager zijn en dan dus ook de lening, die dan sneller weer afgelost is.
Goed punt, TS zou eigenlijk zijn situatie gewoon moeten posten voor een echt goed advies, ook qua layout en paneel keuze.
Voor wat betreft de lening bij verkoop, ik zou geen lening overnemen als ik jouw huis zou kopen. Dat los je zelf dan maar af voor de verkoop en anders gaan die panelen er maar vanaf.
leningen neem je normaal ook helemaal niet over. als je een pl neemt voor een dakkapel hoeft de nieuwe bewoner die ook niet over te nemen. ;) Huur/lease is het probleem, en zou je ver bij vandaan moeten blijven.. maarja we worden allemaal dood gegooid met reclame van die flapdrollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
Stoksbrood schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 14:23:
Dank voor alle reacties tot zover :) !

[...]

Met de berekening die we hebben gemaakt bespaar ik minstens 30€ per maand.
Dit zijn mijn huidige maandlasten + kosten p.m. van de lening verrekend met de opbrengsten van de panelen.

Via de app van mijn hypotheekverstrekker kan ik inderdaad zien dat ik een x-bedrag extra mag toevoegen aan mijn hypotheek voor eventuele verduurzaming van mijn woning.

[...]
Puur uit intresse, is het dan via het SVN? En wat voor rente/kosten worden voor de stimuleringslening gerekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoksbrood
No Hands schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 14:31:
[...]

TS zet stimuleringsfonds in zijn post dus ik denk dat het ook een duurzaamheidslening is van het SvN.

Yes, klopt! Het gaat inderdaad om een duurzaamheidslening van SvN. Het geheel klinkt/klonk heel goed, vooral dat de Sunpowers dus weinig in efficiëntie zakken over de jaren. Nu had ik wel het e.e.a. online opgezocht en was het me wel duidelijk dat de Sunpowers duurder zijn dan andere panelen.

@twain4me
In hoeverre kan ik jullie voorzien van info?
Mijn jaarverbruik was afgelopen jaar 4221KWh.

Satellietfoto van Google Maps:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WF5b8BqDX_A2MF_-VKFuVQNBxa4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wvKUd4hthGOA2egvolLyeSIT.jpg?f=user_large

Foto vanuit de tuin:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NIHAV2dOYjCVJ7PzA2U8iBBNqTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9NuipWUl0Kc3ksZDdBow3J9y.jpg?f=fotoalbum_large

@Freezerator
Het gaat over een lening die over 15 jaar wordt terugbetaald.
- 1,16% rente
- annuïteit 2% bruto

Het exacte bedrag van de lening heb ik zo niet op papier maar dat zou rond de 12k zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:07

timovd

Voorsprong door techniek

Waarom een dure lening afsluiten voor dure panelen die je (dus) niet kunt betalen? Kijk eens naar alternatieven met goedkopere panelen en omvormer.
*Let op: geld lenen kost geld.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:05

Quad

Doof

@Stoksbrood Ik zou het via je hypotheekverstrekker doen. Dan wordt je A eigenaar van de panelen tegen minimale investering per maand, B geen gedoe bij verkoop woning of andere zaken. Je huidige financiële risicos blijven immers gewoon gelden van je huidige hypotheek.

Besparingen opsparen en daarmee je opgehoogde/extra afgesloten hypotheek versneld aflossen.

Wellicht heeft je woning een waardevermeerdering gekregen de afgelopen tijd (kans is heel groot), hiermee zou je dus een ophoging met dito verbouwing kunnen doen aan je woning.

Heb je eventueel nog isolatieopties nodig? Of kozijn HR glas of CV ketel vervanging? Dan kan je bij de hypotheekverstrekker meestal gunstiger aanvullend lenen. En die besparingen komen weer ten goede van je financiële potje.

Naast een PV installatie kan je ook een airco systeem bijvoorbeeld overwegen. Daarmee kan je ook (gedeeltelijk) stoken en gas besparen.

[ Voor 45% gewijzigd door Quad op 21-09-2021 15:35 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freezerator
Voor mijn gevoel is 12.000 euro betalen voor een zonnepanelen installatie die circa 5000/5500 euro zou kosten niet de beste keuze. Het klinkt natuurlijk heel verleidelijk dat je maandelijks 30 euro bespaart na de financieringskosten, maar uiteindelijk betaal jij wel dat gehele bedrag van de 12.000 euro. Dus is dit wel de beste oplossing voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoksbrood
Quad schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:31:
@Stoksbrood Ik zou het via je hypotheekverstrekker doen. Dan wordt je A eigenaar van de panelen tegen minimale investering per maand, B geen gedoe bij verkoop woning of andere zaken. Je huidige financiële risicos blijven immers gewoon gelden van je huidige hypotheek.

Besparingen opsparen en daarmee je opgehoogde/extra afgesloten hypotheek versneld aflossen.

Wellicht heeft je woning een waardevermeerdering gekregen de afgelopen tijd (kans is heel groot), hiermee zou je dus een ophoging met dito verbouwing kunnen doen aan je woning.

Heb je eventueel nog isolatieopties nodig? Of kozijn HR glas of CV ketel vervanging? Dan kan je bij de hypotheekverstrekker meestal gunstiger aanvullend lenen. En die besparingen komen weer ten goede van je financiële potje.

Naast een PV installatie kan je ook een airco systeem bijvoorbeeld overwegen. Daarmee kan je ook (gedeeltelijk) stoken en gas besparen.
Dank voor je uitgebreide antwoord/advies. Ik ga mijn adviseur contacteren, dit gezien mijn hypotheekrente waarschijnlijk een % lager kan dat dat ik hem nu heb. Gezien hij destijds ook de hele hypotheek voor ons heeft geregeld en partner is van de hypotheekverstrekker kan hij waarschijnlijk een mooi overzicht/vergelijk maken.

De woning heeft rondom dubbel glas wat geplaatst is bij de bouw van het huis (1994). CV ketel is een paar maanden geleden vervangen, evenals de mechanische ventilatie. Een airco gaat waarschijnlijk komen wanneer de panelen liggen.

@Freezerator
Daar heb je helemaal gelijk in. Mogelijk ook het stukje gemak; "krabbel zetten en het wordt geregeld".
Zoals meerdere zeggen is het onderbrengen in mijn huidige (lopende) hypotheek het slimste op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:05

Quad

Doof

Stoksbrood schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 16:18:
[...]

Dank voor je uitgebreide antwoord/advies. Ik ga mijn adviseur contacteren, dit gezien mijn hypotheekrente waarschijnlijk een % lager kan dat dat ik hem nu heb. Gezien hij destijds ook de hele hypotheek voor ons heeft geregeld en partner is van de hypotheekverstrekker kan hij waarschijnlijk een mooi overzicht/vergelijk maken.

De woning heeft rondom dubbel glas wat geplaatst is bij de bouw van het huis (1994). CV ketel is een paar maanden geleden vervangen, evenals de mechanische ventilatie. Een airco gaat waarschijnlijk komen wanneer de panelen liggen.

@Freezerator
Daar heb je helemaal gelijk in. Mogelijk ook het stukje gemak; "krabbel zetten en het wordt geregeld".
Zoals meerdere zeggen is het onderbrengen in mijn huidige (lopende) hypotheek het slimste op dit moment.
Voordeel is dat je dan vrij bent in je eigen installateur en offerteadviezen. En er zijn genoeg bedrijven die een scherpe combinatie kunnen aanbieden van airco/PV.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Stoksbrood schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 16:18:
Mogelijk ook het stukje gemak; "krabbel zetten en het wordt geregeld".
En daar betaal je dan >6000 euro teveel voor dat gemak .....
Zal ook nog wel SolarEdge bij zitten.

Er zijn vast wel meer aanbieders waar je voor de helft van die 12k terecht kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Ik zou alleen doen wanneer je zelf kunt betalen.
Nu moet je geld lenen voor een investering die mogelijk in de toekomst wat oplevert terwijl je tegenover zo wie zo al de kosten hebt van de rente.

En wat als het verkeerd uitpakt en je behaald niet het rendement me je panelen. Hoe ga je dan deze kosten betalen?

Eigenlijk zou je moeten omdraaien, wamt waarom kan jij je dak niet verhuren aan dat bedrijf wanneer dit volgens hun zo goede investering is zonder risico?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
De panelen liggen er bij de buren in elk geval netjes op.

Verder zou ik het voor nu gewoon laten. Geld lenen voor zonnepanelen is ridicuul. Heel gedoe, extra kosten en langlopende verplichtingen voor een marginaal voordeel. Paar jaar sparen en dan netjes offertes aanvragen of als je toch de hele boel al herfinanciert.

In elk geval nooit door een partij een dienst of product afnemen die met financieringsvoorstellen aankomt in welke vorm dan ook. Of het product is te duur of de lening is te duur.

En nooit verplichtingen koppelen aan huisinstallaties. Kopers zijn daar allergisch voor wat je in een slechte markt veel kan kosten.

Tenslotte, kijk uit voor gevoelig zijn voor aanbiedingen. Dit soort voorstellen moet je meteen weggooien als ze aangeboden worden. Altijd zelf het initiatief nemen. En altijd meerdere offertes opvragen. Idem voor het hypotheekmannetje want dat klinkt ook veel te informeel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Alleen met eigen geld of hooguit via een verhoging vd hypotheek.

Al het andere ver weg van blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoksbrood
Nogmaals dank voor de reacties :) !

@jobr Ja dat blijkt. Ga het aanbod dan ook zeker weigeren. Zit niets van SolarEdge (de omvormer vermoed ik dan) bij overigens. Panelen zouden deze geïntegreerd hebben.

@Rukapul Die panelen heeft de buurman zelf gekocht :) .

Het "hypotheekmannetje" aka onze adviseur heeft destijds ons van A t/m Z begeleid en alles voor ons verzorgd qua onderhandeling, "slechte" punten aangeven over de woning (en hierdoor dus redelijk wat van de prijs kunnen "lullen"). Is overigens een kennis van mijn ouders waardoor ik zeker weet dat hij voor een kleinigheidje ons hierbij wil helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-05 14:10
FreakNL schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 18:32:
Alleen met eigen geld of hooguit via een verhoging vd hypotheek.

Al het andere ver weg van blijven.
Toch kun je dit met de svn ‘gewoon’ doorrekenen, en is dit niet eens zozeer een vreemde/dure lening, voorwaarden zijn duidelijk. En je kunt zelf een installateur kiezen. Als je een te dure partij kiest, is dit je eigen schuld. Bij mijn schoonvader levert t iig meer op dan de rente kost, mede doordat hij z’n phev ermee laadt en de salderingsregeling nog goed meehelpt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-05 20:52
Rukapul schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 18:28:
De panelen liggen er bij de buren in elk geval netjes op.

Verder zou ik het voor nu gewoon laten. Geld lenen voor zonnepanelen is ridicuul. Heel gedoe, extra kosten en langlopende verplichtingen voor een marginaal voordeel. Paar jaar sparen en dan netjes offertes aanvragen of als je toch de hele boel al herfinanciert.

In elk geval nooit door een partij een dienst of product afnemen die met financieringsvoorstellen aankomt in welke vorm dan ook. Of het product is te duur of de lening is te duur.

En nooit verplichtingen koppelen aan huisinstallaties. Kopers zijn daar allergisch voor wat je in een slechte markt veel kan kosten.

Tenslotte, kijk uit voor gevoelig zijn voor aanbiedingen. Dit soort voorstellen moet je meteen weggooien als ze aangeboden worden. Altijd zelf het initiatief nemen. En altijd meerdere offertes opvragen. Idem voor het hypotheekmannetje want dat klinkt ook veel te informeel
Nee nee en nog eens nee :o . Als er nou 1 ding is dat geld als water opbrengt is het een pv-installatie. Zet dat naast de duurzaamheidslening met extreem relaxte voorwaarden zoals die van de SVN en het is echt een no-brainer.

@Anoniem: 37297
dit zou de som moeten zijn

Huidig verbruik
4220 kWh * 0.25 euro/kWh (inschatting) --> 1055 euro per jaar

Dan met zonnepanelen:
je koopt voor 5000 euro een setje met 11x400 Wp panelen (aanbieders zat, pm me anders gerust ;-). Dit leen je bij SVN. Dit kost je 45 euro per maand voor 10 jaar. Totale leningkosten over die tijd is 5400 euro.

Je wekt hiermee je jaarverbruik op en kunt door salderen dus het volledige bedrag besparen.

----------------+
besparing op stroomkosten = 1055 euro/jaar
uitgaven aan lening SVN = 540 euro/jaar

------------------+-
TOTAAL = 510 euro minder kosten dan nu (ofwel, in 5 jaar heb je die SVN lening afbetaald en is het van jou. Of je betaalt niks extra en beschouwd het als "ik hoef niet te investeren en dat kost me maar 1 jaar opbrengst)

Zeker omdat het een relatief klein bedrag is EN je mag aflossen zoveel je wilt (dus bijv. bij verkoop) is dit een hele aantrekkelijke lening.

Over de originele vraag:
bij verkoop van een huis is zo'n lening echt irritant en los jij die gewoon af zodat je het niet door hoeft te geven.

vergeet die sunpowers...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-05 22:31
Als je spiegelt wat de buurman heeft kan je zo 13 panelen kwijt. Dan kan je voor zo’n €3.962,00 incl. Btw klaar zijn. De btw kan je nog terugvragen.
Kan je niet je buurman vragen welk zonnepaneel hij heeft?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HeyaqOxWHqI2n3dxThBzPtjvmzw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yPniUz7eFskqwrr834Uc63Wh.jpg?f=fotoalbum_large
De lening kan het beste via de bank of https://www.svn.nl/duurzaamheidslening.

[ Voor 7% gewijzigd door lothar op 21-09-2021 22:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-05 21:56
Een duurzaamheid lening kan prima zijn maar dan wel eentje icm met een offerte die rond 1 euro / Wp excl BTW komt. Daar verdien je wel geld aan.
Zodra je over Sunpower Maxeons begint te praten worden het hele andere prijzen, en dan ook nog eens icm zo'n lening.

Zonnepanelen huren wordt denk ik een soort nieuwe woekerpolis.

Wanneer de salderingsregeling wordt afgebouwd/versoberd (en de prijzen voor elektriciteit niet heel erg stijgen) krijg je namelijk steeds minder voor je opgewekte kWh die je niet direct verbruikt.
Nu wellicht 30 euro voordeel, maar hoe is dat over 10 jaar? Met deze mooie Sunpower Maxeons kan dat wel eens -30 euro per maand worden tegen die tijd.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

Nullifiel

╞═══════╡

Je moet je denk ik ook afvragen wat er met het rendement gebeurt, wanneer salderen afgebouwd/afgeschaft gaat worden en dat staat er aan te komen.
Ook kan je je afvragen wat er met je rendement gebeurt als je op momenten geen stroom mag/kan terugleveren van de netbeheerder. Dit gebeurt vaker en vaker nu er meer en meer drukte is op het net.
Dan is het wel vervelend dat je maandelijkse aflossing gewoon onveranderd doorgaat…

[ Voor 4% gewijzigd door Nullifiel op 21-09-2021 23:18 ]

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:25

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Al is de strekking wel duidelijk:
Je wil je dus verbinden aan een lening die 15 jaar loopt, terwijl de bedragen waarmee je rekent alles behalve zeker zijn.
Leesvoer: https://www.milieucentraa...geling-voor-zonnepanelen/

Andere optie: je spaart nog even een jaartje en schraapt 4/5000 euro bij elkaar. Daar laat je panelen van plaatsen. Goed, dan heb je geen rolls royce onder de zonnepanelen, maar je hebt ook geen lening aan je broek hangen... :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001

_Arthur

blub

@Stoksbrood als je je TS uitbreid met de informatie hier uit: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen dan kunnen we helpen bepalen of die aanbieding van 12.000 euro een nette aanbieding is, of dat deze 3x te duur is voor wat je krijgt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-05 20:52
teacher schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 23:42:
Al is de strekking wel duidelijk:
Je wil je dus verbinden aan een lening die 15 jaar loopt, terwijl de bedragen waarmee je rekent alles behalve zeker zijn.
Leesvoer: https://www.milieucentraa...geling-voor-zonnepanelen/

Andere optie: je spaart nog even een jaartje en schraapt 4/5000 euro bij elkaar. Daar laat je panelen van plaatsen. Goed, dan heb je geen rolls royce onder de zonnepanelen, maar je hebt ook geen lening aan je broek hangen... :Y
nee dat doe je juist niet ... Nu is de salderingsregeling nog maximaal + stroom is erg duur --> zonnestroom levert dus veel op.

Die lening van bijv. 5000 via SVN kost je over de looptijd slechts 5400. Dus 400 euro extra. Als je een jaar wacht heb je alweer 1000 euro opbrengst gemist. Dus ook financieel gezien veel verstandiger om gewoon te zorgen dat er per februari of maart panelen op dat dak liggen en dan maar harken met die zonnestroom en euro's 8) :+

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Nullifiel schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 23:17:
Ook kan je je afvragen wat er met je rendement gebeurt als je op momenten geen stroom mag/kan terugleveren van de netbeheerder. Dit gebeurt vaker en vaker nu er meer en meer drukte is op het net.
Niet waar. Als je een netaansluiting hebt kun je gewoon terugleveren. Netbeheerder kan het terugleveren daarna niet tegenhouden.
Als de netspanning te hoog wordt is iets anders en heeft niets te maken met het tegenhouden van terugleveren door de netbeheerder.
Alleen grotere partijen hebben hier last van en krijgen soms geen aansluiting op het net. Maar we hebben het hier over een normale consumenten aansluiting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Stoksbrood schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 13:41:
Wat ik online heb kunnen vinden, zijn de aangeboden panelen behoorlijk goed en houden ze ook lang een hoog rendement. Gezien ik het "kapitaal" niet heb om de panelen zelf aan te schaffen, zal ik via een stimuleringsfonds een lening afsluiten welk ik gedurende een afgesproken periode aflos.
Als dit om een energiesparingslening gaat via SVN, dan gaat het om een persoonlijke lening. Bij deze persoonlijke lening is er buiten de verklaring waarvoor dit geld geleend moet worden geen relatie meer met dit object (in dit geval de zonnepanelen). Deze lening kan dus niet overgenomen worden door de koper van het huis. Je kunt wel meer geld vragen voor je huis waardoor deze lening afgelost kan worden.
Ik zou goed vergelijken wat de kosten zijn van zo'n lening van de stimuleringsfonds als je ook kijkt of je dit met een verhoging van de hypotheek, zeker omdat hier ook andere kosten bij kunnen komen kijken (oversluiting ofzo).
Ook als je dit bedrag financiert in een hypotheek heb je mogelijk dezelfde problemen als bij een PL via SVN. Als het huis incl zonnepanelen niet meer oplevert dan kan het zijn dat je dit bedrag alsnog moet voldoen bij de verkoop van je huis.

Ik heb zelf deze afweging ook gemaakt en omdat ik zo lang mogelijk van de salderingsregeling wilde profiteren heb ik niet eerst gespaard, maar energiesparingslening bij SVN afgesloten. Ik heb mijn termijnbedrag bij de energiemaatschappij niet verlaagd en elk jaar los ik alles wat ik terug krijg van de energiemaatschappij verkort ik de looptijd (manier van aflossen) van mijn lening bij SVN.

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Pagina: 1