Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-07 13:42
NightOwlNL schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 19:26:
Alleen, als ze dat gewoon zeggen.... zou zoveel makkelijker zijn.
Ik zeg niet dat dat de reden is dat hij/zij afgewezen is, dat is nogal onwaarschijnlijk (want dat vragen ze meestal eerder). Het punt is gewoon dat het de mogelijkheden enorm beperkt, terwijl er al weinig mogelijkheden zijn.

Heb je deze persoon nu al de cursussen die ik je gaf aangeraden? Want daar reageer je verder niet op. Ik denk dat de mogelijkheden een heel stuk breder worden als deze persoon kan laten zien dat ze echt wat kunnen. Misschien dat het HTML gebeuren voor jou als leek indrukwekkend is, maar trust me, daar worden werkgevers echt niet warm van.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-07 13:42
NightOwlNL schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 20:18:
-Wat zoekt diegene in de IT
Web development, full stack is wat interessant is, maar ook het security deel heeft grote interesse.
Heilige graal word niet gezocht, wel leuk werk, met breinkrakers erin en een goede uitdaging.
Is deze persoon al aan de slag gegaan met gratis programmeercurssussen? Dus niet HTML en CSS, echt programmeren.

Zo niet; dan heet gaan solliciteren voor dit soort traineeships echt nul zin. Voor jou tien anderen die al verder zijn. Er is geen enkel tekort aan mensen die 'snel' aan een IT baan willen komen.
De reden dat ik niet op alles antwoord, is omdat veel van de vragen of niet relevant zijn
Je reageert op een hele boel niet wat nu juist wel relevant is. Dit is dus precies waarom ik in het begin aangaf dat 'via' jou reageren eigenlijk gewoon een grote tijdsverspilling is. En met dit soort reacties verspeel je ook aardig het beetje goodwill bij de mensen die ook ervaring hebben in dit vakgebied. Goedbedoelde tip.

[ Voor 9% gewijzigd door Hydra op 22-09-2021 10:03 ]

https://niels.nu

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-07 10:09
thlst schreef op woensdag 22 september 2021 @ 08:45:
[...]

Was dit omdat ze het niet meer wilden of omdat ze niet mee konden komen?
Sommigen vonden het te overweldigend inderdaad en zoals bij elke 'opleiding' zitten er ook een stel ongemotiveerde mensen tussen. Bij dat laatste is motivatie bij een sollicitatie gesprek 1, maar het daadwerkelijk 'leven' 2. 600lb life zie je dit ook vaak terug :P

@Lethalis complimenten, want ik zag binnen mijn bedrijf ook horken van seniors die dan vonden dat ze iets al moesten weten en dan heel negatief waren. De instelling van iemand is zegt inderdaad veel meer.

[ Voor 18% gewijzigd door Furion2000 op 22-09-2021 10:52 ]

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-07 22:43
Hydra schreef op woensdag 22 september 2021 @ 09:58:
[...]

Ik zeg niet dat dat de reden is dat hij/zij afgewezen is, dat is nogal onwaarschijnlijk (want dat vragen ze meestal eerder). Het punt is gewoon dat het de mogelijkheden enorm beperkt, terwijl er al weinig mogelijkheden zijn.

Heb je deze persoon nu al de cursussen die ik je gaf aangeraden? Want daar reageer je verder niet op. Ik denk dat de mogelijkheden een heel stuk breder worden als deze persoon kan laten zien dat ze echt wat kunnen. Misschien dat het HTML gebeuren voor jou als leek indrukwekkend is, maar trust me, daar worden werkgevers echt niet warm van.
Inmiddels heb ik een en ander besproken met de persoon in kwestie en het word ook idd duidelijker dat er meer moet gaan gebeuren. HBO ligt ook op tafel om te kijken wat de mogelijkheden zijn, want deze persoon wil echt wel graag vooruit komen.

Ik moet ook even nader op een rij zetten, welke vragen ik niet beantwoord heb, welke ik nog zou moeten beantwoorden en kom daar nog op terug.

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-07 22:43
Furion2000 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 08:24:
@NightOwlNL De bedrijven die goed met OV te bereiken zijn, zijn doorgaans ook wat grotere bedrijven die het geld hebben om een goede locatie te betalen, maar dus ook 'goede' developers kunnen betalen. Dus IT afgestudeerde etc. (goede is super subjectief ;) )

Daarnaast, door de defensieve houding en dat JIJ deze organisaties probeert te begrijpen is dus al compleet fout. Je taak als vriend is luisteren, niet adviseren lijkt mij. Oplossingen kan hij als hij IT waardig is ook zelf vinden. Hoe zou jij het vinden dat je voor elke zorg die je deelt te horen krijgt 'heel simpel, dan doe je toch dit en dit!'? Zelfde als in de IT, iemand met een vraag kun je het antwoord geven of vragen stellen zodat hij zelf achter het antwoord komt en leert de volgende keer diezelfde vraag aan zichzelf te stellen.

Puntje bij paaltje, als je onzeker bent en mijn zorgen deel kiezen de meesten voor de vriend die luistert, niet voor diegene die steeds maar met de oplossingen komt. Psycholoog komt toch ook met vragen, niet met oplossingen?

Wat is effectiever?
- Je kunt dit en dit en dit doen en ik kan wel voor je gaan bellen!
- Wat was de precieze reden van afwijzing? Weet je dat niet? Zou je dat niet willen weten dan?

Bij de eerste gedraag je je als een papa die voor zijn kind zijn levenspad even regelt en bij de ander leert de persoon in kwestie mogelijk een waardevolle levensles om eens een keer te reflecteren naar zichzelf toe. Dan komt hij er ook overduidelijk achter dat hij zelf moet leren veranderen en dat bijv. schoppen tegen verkeerde wensen (subjectief) van de HR totaal geen nut heeft.

Allemaal leuk dus, maar ook jij kunt hier zelf reflecteren en bedenken dat je niet effectief bezig bent voor je vriend ondanks je super goede bedoelingen.
Laat ik voorop stellen, dat ik niet zelf de oplossing wil hebben voor de uitdaging van deze persoon, die oplossing zal deze persoon inderdaad zelf voor elkaar moeten krijgen.

Laat ik voorop stellen, dat alles waar deze persoon tot nu toe mee bezig geweest is, uit deze persoon zelf is gekomen. Ik kijk vooral mee, denk mee, maar de besluiten worden door deze persoon zelf genomen, ik probeer ook echt langs de zijlijn te blijven.
Pagina: 1 2 Laatste