WTW inregelen of vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-04 06:43
Net een huis aangekocht met bouwjaar 2005. Ik had even niet meegerekend dat dat betekend dat alle installaties zoals cv en de wtw dan zo’n beetje versleten zijn. Cv werkt nog prima dus daar ga ik nog even niet maar omkijken. Wel had ik het vermoeden dat de wtw niet naar behoren werkte.
O.a door:
  • Het voelt vochtig jn huis als de ramen dicht zitten
  • Ik stik zo’n beetje na het wakker worden
  • Er zit een vreemd ventiel in de Master bedroom
  • In de badkamer is een extra plafondventilator bevestigd op het wtw kanaal
Naar aanleiding van o.a. dit topic en de tips van @Theo heb ik een co2 meter en een anemometer gekocht. De wtw heb ik van stand 1 naar stand 2 gezet omdat stand 2 doorgaans de default is.

Het verzetten van de stand op de WTW zorgt voor een hoop kabaal (beetje zo’n oude stofzuiger) maar veranderd verder vrij weinig. Bijvoorbeeld vanmorgen bij het wakker worden gaf mijn meter 1480 ppm aan. Ik heb in die slaapkamer alleen geslapen.

Unit is een JE Storkair WHR91 uit 2005. Qua leidingwerk weet ik niet wat er in de vloeren ligt. Ik zie in de slaapkamer,woonkamer, keuken en natte groepen wel aan en afvoerpunten.

Voordat ik energie ga steken in het schoonmaken en inregelen van deze WTW vroeg ik me af of jullie ervaring hebben met de levensduur van de units. Deze vervangen? Of deze eerst proberen in te regelen? En als vervangen noodzakelijk is, is dat prima zelf te doen? Mijn vermoeden is van wel maar wellicht overzie ik een moeilijke stap?

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:23
Heb je de filters al schoongemaakt of vervangen?
Dat is een periodieke actie ze zeggen vaak elke 3mnd vervangen, maar je kan ook besluiten ze na 3mnd schoon te maken en nog 3mnd mee te laten draaien.

is er nog een storingscode of knipperend lampje te zien?

lawaai zou hij niet echt moeten maken.
Je zou de unit kunnen openmaken om hem van binnen grondig schoon te maken en ook de ventilatoren schoon te maken.
Als de ventilatoren lawaai maken door de lagers, dan de ventilatoren vervangen.
Ik zie nu even snel een prijs van 139 euro voor zo'n ventilator, daar heb je geen nieuwe wtw voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Je hebt bedrijven die je kanalen en wtw reinigen. Dat zit zo rond de 600 euro dacht ik. En die kunnen zoals hierboven gezegd vaak ook wel de ventilator vervangen.

Trek eens een ventiel eruit en ga met je hand erin en kijk eens hoe smerig het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clifdon
Thnx @FRANQ

Filters heb ik niet schoongemaakt. Ex eigenaren hadden dit net gedaan volgens zegge.

Om de een of andere reden zie je toch meer wanneer je zo'n topic aan het maken bent. Als ik het topic niet had gemaakt had ik de WTW al buiten liggen denk ik. Nu zag ik bij nadere inspectie toch wel wat kleinigheidjes die de boel wellicht wat kunnen oplappen.

Extra info incl foto's:
WTW-Unit Motor rechts is gemaakt op 12-07-2015. Geen idee of deze vervangen is of gerepareerd.
Typeplaatje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oBFlYgN9y6SMA5nd21GLGN7iABU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TQY4t8fFicXzfj7tBxLU4PYj.jpg?f=fotoalbum_large

Van links naar rechts: Afwijkend inblaasventiel in de Master bedroom. Midden: extra ventilator die geplaatst is in de badkamer zit op het wtw kanaal(daar vind ik iets van) en dan rechts de inblaasventielen zoals deze verspreid over de woning zijn gebruikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SL38zfF4Crw9Ql2wlKeTW9N2Sqk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5fwd8UlYANvYnGPE0f83jhIT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jnyUGEStZmtxoF4FX2nCH3BkrYA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dr7Aw6L4Ym1wjOpEFrVaTzW8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7vbdF6-enJCC-7pov6b1lehF8ys=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8HkpHIOfMQfpawzHnGeSFgRh.jpg?f=fotoalbum_tile

Onderstaand de WTW unit met kanalen die ondersteund worden door een rieten mandje. Daar vind ik ook iets van. Dan daarnaast zag ik wat spinnenwebben bewegen. Warempel de aanvoer naar de woning lijkt volledig te zijn losgekomen. Mijn idee is ook dat de demping slang te kort is terwijl die prima langer had kunnen zijn. Maargoed dat gaat het huidige probleem niet oplossen. Want de herrie komt echt over de gang heen (niet door de kanalen).
Als ik zou moeten gokken door het luisteren bij de kanalen dan komt de resonantie uit het kanaal linksvoor op de WTW. Dit zou de afvoer naar buiten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/beM5oFVdpRtG2aQeiTjVWWDAN6c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6KyWth02hvt0wc428wkSwlLU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qaHTkkLd0dMa03ckPbon0Pue05o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0m9klO5jNj3f3FrWbEhYVcCY.jpg?f=fotoalbum_tile

Last but not least de filters.. Als ik die zo zie zijn die al 15 jaar elke keer uitgewassen en niet vaak vervangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iq45LEpNEsnFAyUso0_LDPa1XTg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DUoQwSNoyQFFDIHlxWzX4pbd.jpg?f=fotoalbum_large

Zodadelijk gaat de wtw uit elkaar en ga ik kijken hoe hij er aan de binnenkant aan toe is.

Een van de zaken die ik zou willen aanpassen is het toevoegen van een pollenfilter aan de intake kant. Maar ik begrijp dat die er voor de whr91 niet zijn. Wellicht gaat dat dan nog een reden tot vervanging zijn..

[ Voor 3% gewijzigd door Clifdon op 21-09-2021 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
het ziet er uit alsof het een "doe het zelf" installatie is.
Mis beugels op de buizen op de grond.

Filters zijn rijp voor de kliko inderdaad.

Ik zou beginnen de afdekkap eraf te halen en de hele unit uit te zuigen.
Dan de ventilatoren controleren of ze vrijlopen en zo goed als zonder weerstand en zonder bijgeluiden draaien.

Het linker ventiel lijkt exact op een "bouwmarkt" ventiel.
De ventilator in de badkamer is ok als hij direct naar buiten blaast, op een wtw hoort hij niet.

Je hebt inblaas en afzuig ventielen en deze hebben een andere inwendige vorm tegen bijgeluiden.
Hier dus even controleren of je de juiste ventielen hebt in de juiste kanalen.
Hopelijk staat er een nummertje op wat je kunt googelen.

Met de aangeschafte anemometer kun je dan je ventielen inregelen zodat je de afzuiging goed verdeeld over de toiletten (evt keuken) en badkamer.
toiletten zijn ±7dm3/s badkamer minimaal 14dm3/s

Op de site van tilmar staat een handige excel
https://www.google.com/ur...Vaw2NeSBgAiFiWbwGmRta43x3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:34

Theo

moederbord

Bij de WTW's is er één universele standaard/functie die alle fabrikanten hebben geïmplementeerd; lawaai is een schreeuw om onderhoud :P Gelukkig heb je een demper in de kanalen van/naar de woning, dus zal het contactgeluid minimaal zijn.

Maar gezien de filters van de unit lijkt het dat het onderhoud 'zuunig' uit is gevoerd. Zulk soort filters hoor je niet te herbruiken totdat ze uit elkaar vallen,

Mijn tips:
- regel een nieuw set filters
- Trek de WTW unit open en bekijke de warmtewisselaar. Maak deze eens goed schoon met de tuinslang, en (mits mogelijk) in bad met warm water.
- Luister naar de motoren. Kans is groot dat deze herrie maken gezien dit de enige mechanische componenten zijn. Je kan de motoren laten reviseren mochten ze herrie maken.
- Maak de WTW unit van binnen ook even schoon.

Je kan ook besluiten om de unit in z'n geheel te vervangen, al zul je dit zelf moeten zien en inschatten. Reviseren en schoonmaken kost 100-200 euro, een nieuwe unit een tienvoud hiervan.

- Laat iemand komen om alle luchtbuizen in huis schoon te maken. Grote kans dat het van binnen één grote stof en vethoop geworden is.
- Regel het systeem opnieuw in met je CO2 meter, je wil overdag en 's nachts rond de 800 ppm zitten.

Je ventielen die je hebt hangen die zijn niet heel spannend. Belangrijk is dat de wtw in balans staat, dat alle ventielen correct afgesteld staan en dat alle ventiele ook aangesloten zijn :+ DE exacte vorm van een ventiel is minder van belang. Je laatste ventiel die blaast/perst de lucht de ruimte in, en door de vorm blaast deze tegen het plaffond aan. Je eerste ventiel daar valt de lucht meer naar beneden waardoor je mogelijk wat tocht kan voelen. Maar of dit hinderlijk is dan kun alleen jij beoordelen.

Het aangelegde ventiel in de badkamer is dan wel bijzonder. Dit is een actieve ventilaor en bevat dus zelf ook een motor. Zit deze op de wtw aangesloten? Dit is namelijk absoluut niet de bedoeling en kan voor meer nadeel dan voordeel zorgen; je kan/mag nooit een actieve ventilator op een wtw systeem aansluiten. Maar ook als deze ventilator naar buiten gaat dan komt de vraag waar de lucht binnenkomt. Je huis zal behoorlijk kierdicht zijn. De lucht die je balansventilatie uit je huis haalt die blaast hij er ook in. Maar de extra badkamerventilator blaast enkel naar buiten. Waar komt de lucht dan je huis binnen? (ik neem aan dat je woning niet vacuüm trekt :P )

Hoe zit de wasemkap in de keuken aangesloten? Zit deze op de wtw aangesloten? (succes met de vetresten verwijderen uit je filters en warmtewisselaar!) Gaat deze naar buiten toe? (waar kan de lucht de woning dan naar binnen?) of heb je recirculatiekap? (kijk dan ook naar deze interne filters)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Clifdon
Alvast wat snelle antwoorden. Ik update de post wel als de wtw uit bad is.

Dit was de wisselaar voordat hij in bad ging. Was wel toe aan een beurtje. Kwamen toch minstens een paar duizend muggen/vliegjes etc uit. 3 keer het badwater moeten verschonen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EiltaSnmdBo3DFnmtwzLqEmHDHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bkuChp3sPIw2Gj6VWYFTtyaJ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat de inblaas kanalen behoorlijk vies zijn. Is reinigen zelf te doen of kun je dat echt beter laten doen? Moet nog even in het kanaal inspecteren. Maar daar waar hij los hangt is het behoorlijk vies. En de wisselaar zelf was ook vies aan die kant. Iets dat duid op gebrekkige filters denk ik.

Ventilator badkamer is echt een hobby ding. Op bizarre wijze aangesloten achter een dimmende lamp. Die gaat weg en komt een normaal wtw ventiel voor terug (zit er nog een in een doos met spullen die ik heb gekregen, rara waar die vandaan komt).

Afzuigkap zuigt direct af naar buiten. Motor zit in de kap zelf. Toevoer via het hondenluik in de garage denk ik? 8)7

Op zolder zit overigens geen enkele ventilatie terwijl daar wel een aparte slaapkamer gemaakt is. Behalve dan die buis die losgeschoten is. Ik bedenk me nu dat dat ook nog wel opzet zou kunnen zijn.

Al met al ik heb hier nog wel wat werk aan.

Als ik met een 300 euro dat ding heb opgelapt kies ik daar toch even voor. Hopelijk dan wel stil want dit geluid is niet te doen in huis. Huis is natuurlijk ook wel gehorig want het is nog behoorlijk leeg.

[ Voor 18% gewijzigd door Clifdon op 21-09-2021 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

@Clifdon De tering, dat is erger dan smerig. |:( Helemaal apart dat er muggen in kunnen komen als er altijd filters aanwezig zouden zijn... Bij mij worden de filters om de 6 maanden vervangen; ze gaan er wit in. Het inblaasfilter (M6 fijnstof filter met lucht van buiten) komt er grijs/zwart uit met veel dode vliegen en muggen terwijl het uitblaasfilter (G3 vanuit huis) niet van kleur verandert. De warmtewisselaar zelf die blijft schoon omdat de filters het werk doen waardoor de filters vies worden ipv de wisselaar....
Maar als ik zou jouw warmtewisselaar zie dan vraag ik mij echt af of de filters ooit hun werk gedaan hebben, en of ze ooit goed/correct zijn geplaatst.

Er zijn bedrijven die ook de wisselaar schoon kunnen maken voor je, veelal in combinatie met het reinigen van de kanalen in huis. Dat laatste is het handig om te laten doen, dat eerste kun je dus net zo goed zelf doen met warm water, wat Dasty (of ander hardnekkig schoonmaakmiddel) en een bad en/of tuinslang. Het kan een vies klusje zijn, en je kan er zomaar een uur mee bezig zijn, maar dit kun jij net zo goed als zo'n ventilatiemonteur (á 80 euro per uur...)

Afzuigkap naar buiten heeft wel z'n voordelen; anders droop letterlijk het vet uit je warmtewisselaar en had je een heerlijke centimeterdikke aanslag in je afvoerkanalen zitten... Maar de afzuigkap brengt dus wel het huis op een lichte onderdruk. Met een hondenluik (of een niet perfect sluitend raam op zolder, een kier bij het kruipkelderluik of andere opening in huis) komt dan de lucht wel het huis binnen. Met dit in het achterhoofd is het ook handig om na te gaan dat het kruipluik luchtdicht is, en dat dit niet een houten plaat op het beton is (met een deurmat erop), maar dat er ook iets van een tochtstrip zit. Je wil niet dat de onderdruk veroorzaakt door de afzuiging de lucht uit de kruipkelder aanzuigt.

De ventilatie op zolder is trouwen heel makkelijk te maken, je hebt immers al behoorlijk was buiswerk op zolder :) Dus een ventiel plaatsen, of een buis plaatsen met daaraan een ventiel is goed te doen. Je kan zelfs voor 'quick and dirty' gaan en hier een flexpijp voor gebruiken. Waarschijnlijk zou je op de zolderkamer een afzuigplek kunnen maken ipv een inblaas omdat waarschijnlijk anders de wtw harder moet gaan draaien op standje 2 om de lucht in huis goed te houden.

Heb je in de badkamer nog wel een afzuigaansluiting? Of heeft B de Haas juist hierop z'n actieve ventilator (met dimmer :P ) aangesloten? :X

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Clifdon
Zojuist de wisselaar uit bad gehaald. 3 keer schoon water moeten nemen dus en toen kwamen er niet veel vliegen meer uit. Ik ga nu zien hoe het gaat draaien en dan over een half jaar plan ik nog wel een reiniging in. Niet geheel schoon gekregen btw. Op bepaalde plekken blijft er zwarte aanslag aanwezig.

@Theo Bedankt voor de info. Over de afzuiging van lucht uit de kruipruimte maak ik me wel zorgen. Ergens in een 'kelderkast' zit namelijk een buis naar buiten met een gaasje ervoor. Wellicht is dit een directe verbinding naar de kruipruimte. Maar dat zal ik moeten checken. Als het naar buiten gaat zou het in principe wel netjes opgelost zijn. behalve dan dat je daar wat warmte verliest. Maar de vraag is hoe erg dat is in een kelderkast. Die mag gerust wat koeler zijn.

De filter aan de ingaande kant leek niet ver genoeg in de unit geduwd en leek ook niet 1,2,3, beter in zijn huis te passen. Dit ga ik later wel checken, eerst nieuwe filters.

Die aansluiting op zolder ga ik wel netjes maken de komende tijd. Dat ga ik wel eerst doen voordat ik de boel inregel.

In de badkamer is de enige afzuigaansluiting deze waaraan beun de haas dus een actieve ventilator met dimmer heeft aangesloten. Beun de Haas begreep balansventilatie niet denk ik.

Dan de ventilatoren. Zojuist de kappen van de motoren verwijderd en daar kwam aan de rechterkant een 'gemaakte' motor tevoorschijn met vermoedelijk versleten lagers en een hoop oxidatie op de schoepen. Het leek alsof er een beetje WD40 oid opgespoten was. Vervangen was hij in elk geval niet.

Aan de andere schrok ik ietsjes harder. Wellicht 'normaal' in een systeem dat niet goed draait maar die kant zat vol met schimmel. Jullie hebben al door dat ik fan ben van fotograferen dus ook hier krijgen jullie een collage van. Het is jammer dat alle foto's altijd draaien op Tweakers. Het is vast te fixen maar de boodschap komt zo ook wel over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxgQq0nmMh6UiBora7rveeTDnhA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UAPxDy48YxqsFnipopmMiXKD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJEK3tcSIGgdhrEgnxGThTsAB8Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3sYwM5BJsBOhlVle57E7OTRR.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik twijfel een beetje wat ik hier mee moet doen. In elk geval heb ik de stofzuiger maar uitgezet want het lijkt me uiterst onwenselijk om dit door het hele pand incl. mijn longen te laten zwerven.

De motor aan de linker kant lijkt echter soepel te draaien als ik daar een zwieper aan geef dus die vertrouw ik eigenlijk nog wel. Iemand tips voor de schimmel? Het is de uitblaaszijde dus ik zou kunnen zeggen klepje weer voorzichtig dicht en tegen niemand zeggen. Dat vind ik normaal een stom idee maar als ik deze schimmel tijdens het schoonmaken verhuis naar de inkomende zijde dan heb ik het gevoel dat ik een groter probleem heb.

Wat betreft schoonmaken van de kanalen zat ik er aan te denken om een mond te 3d printen die ik op een ventiel kan zetten. Waar de stofzuiger aan kan (Festool stofzuiger staat op de wish list) en die net om een roterende borstel zou kunnen. Volgens mij trek je die pijpen dan ook wel leeg. Achja het is de vraag of je alles zelf moet willen doen. Ik heb alleen altijd de ervaring dat als er een 'professional' aan begint ik het daarna opnieuw moet doen |:( . Anyway het is een idee wat wellicht een vervolg krijgt. Aan de andere kant heb ik genoeg te doen dus wellicht is iemand inhuren wel een goed idee.

Een van de motoren vervangen lijkt €250 te gaan kosten.
Of had jij een ander adresje @FRANQ ?

Andere optie zou het reviseren van de motor zijn dat doet deze club. Maar wellicht kan ik dat ook zelf gewoon op de zaak doen ze niet anders dan lagers wisselen. Behalve dat die over het algemeen wat groter zijn.
Misschien dat ik 1 extra motor koop. En dan deze probeer op te lappen. Zo te zien zijn beide motoren gelijk aan elkaar. Mocht de ander het dan begeven dan kan ik de gereviseerde inzetten.

In elk geval heb ik twee sets filters besteld. Ik baal er toch van dat er enkel G3 filters zijn voor deze WTW. Aangezien ik ontzettend last heb van hooikoorts leek het me mooi om in mijn eigen stekkie pollenfilters te plaatsen. Maar wellicht kunnen de ventilatoren de extra weerstand niet aan.

[ Voor 11% gewijzigd door Clifdon op 21-09-2021 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Schimmel in een ventilatorhuis heb ik niet vaak eerder gezien... Behalve de schimmel zelf moet je je ook afvragen waarom het er zit; het lijkt haast alsof de vorige bewoners het systeem een paar maanden uit hebben gezet waardoor de schimmel zich kon ontwikkelen. Je kan de motor uit elkaar halen en de lagers vervangen. Dan kun je ook gelijk het hele ding schoonmaken met een stevig goedje (ik ben geen schoonmaakexpert, maar werkt chloor goed tegen schimmel?) Al is het wel aantrekkelijk om gewoon de hele motor te vervangen; 250 euro is veel geld, maar het vervangen van de lagers en het compleet reinigen van de de motor zal ook veel werk zijn (aan de andere kant, als je er een complete dag mee bezig bent bespaart je dat wel 250 euro)

Het is gelukkig 'maar' de uitblaasmotor, dus die gore schimmellucht wordt gewoon naar buiten geblazen ipv naar binnen. Maar met zo'n smerige ventilator, een gitzwarte wisselaar en een inblaasmotor die waarschijnlijk ook niet schoon is snap ik dat de lucht in huis gewoon slecht is; dat apparaat roept al tien jaar om onderhoud :P

Andere optie is om eens te kijken op Marktplaats, of bij die wtwVentilatieTechniek club of je ergens voor een schappelijke prijs een nette tweedehandse Stork kan vinden. Een beetje wtw unit moet met gemak 16 jaren mee kunnen gaan, en ook nog wel veel langer dan dat. Maar als er in 16 jaren tijd nooit iets aan onderhoud gedaan is en de unit is zo ongelooflijk goor en smerig dat je 'm eigenlijk eerst wil schoonmaken, repareren en desinfecteren dan is vervangen ineens geen raar alternatief om te overwegen.

Voor het schoonmaken van de kanalen; als je een roterende borstel hebt met een een flexibele stok van zo'n 10 meter lang dan moet je een heel eind kunnen komen :) In principe doet zo'n ventilatiemonteur niks anders; die gebruikt ook gewoon een borstel op een lange flexibele stok om het kanaal te borstelen en leeg te zuigen. Een beetje vergelijkbaar met een schoorsteenveger. Niks mis met het zelf willen proberen. Alleen kans is wel aanwezig dat de kosten voor de zo'n lange flexibele stok gelijkwaardig zijn aan het inhuren van een professional. Zie je het als een leuk hobbyproject dan moet je er lekker zelf mee gaan pielen. Is tijd schaars en moet het gewoon gedaan worden regel dan een pro die het voor je doet.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:11
Een WTW heeft een waterafvoer om condens af te voeren (je koelt de warme vochtige lucht uit het huis af met frisse buitenlucht, dus aan de afvoerkant is er vaak condens), dat moet zo te zien via die gele slang weglopen. Als de afvoer vol zit met stof, dan kan ik me voorstellen dat alles wak blijft en je een schimmelboeltje krijgt.
Dus bij poetsen even eerst op die afvoer concentreren, zodat die netjes weer doorloopt.

Schimmel wordt vaak weggehaald met een mengeling van bleekwater en azijn (vast verdund met wat water) in een sproeifles, er bestaan ook specifieke producten voor. Ik neem aan dat je voor poetsadvies niet bij tweakers komt :+ Ik zou het goed naspoelen, zodat er niets blijft hangen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clifdon
Dat poetsen laat ik even lekker voor wat het is. Momenteel een vergelijk aan het maken tussen een WHR91 en een WHR930.

Mijn inschatting is dat om dit ding weer op en top te maken ik minstens €250,- euro moet investeren en liever €500,- (2 nieuwe motoren) En dan nog weet ik niet hoe die wisselaar er aan toe is. Van buiten ziet hij er nu wel weer aardig uit maar van binnen kan ik niet beoordelen natuurlijk.

De machine maakt volgens spec best wat lawaai in vergelijk met de nieuwere WHR930. Voor jullie idee, de machine hangt bovenaan de open zoldertrap. Dus het geluid wordt netjes via de trap en de hal door het hele huis verspreid. Wat mij betreft geen tactische keuze maar die kan ik helaas niet zomaar meer veranderen.

Onderstaande vergelijk heb ik zo eerlijk mogelijk proberen te maken maar omdat de tabellen in de boekjes niet overeen komen valt het iets in het nadeel van de WHR930 uit. Alsnog is er een significante daling in het aantal Db(A)'s te zien. De midden stand van de WHR930 maakt ongeveer hetzelfde geluid als de eerste stand van de WHR91.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p-F3jH41EzvRs4VNyOEnksCdhQU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SktYuxU9Lr9c84VD4D6ZOj08.png?f=user_large

Ik ben bang dat de oude bewoners dit geluid ook niet konden waarderen en de WTW regelmatig uit of op stand 1 hadden staan. De WTW stond ook op stand 1 toen ik de woning betrok.

Voor zeg 1500,- tot 2000,- incl wat aansluitmateriaal vervang ik deze gehele unit voor een WHR930.
  • Geen schimmel
  • Nieuwe wisselaar die ik netjes kan onderhouden
  • Stiller
  • Ietjes meer capaciteit wat gunstig is als ik een extra punt wil maken op zolder
  • Mogelijkheid voor pollenfilters
  • Betere plaatsing van de filters. Huidige lapjes zitten om twee ijzeren pinnen en hebben geen geleiding
Keuzes maken is nooit mijn beste kant geweest. Ach ik kan er ook gewoon rustig nog een nachtje over slapen met het raampje open. :+

Nog even terugkomend op een van de eerst geplaatste foto's. Die zwarte geisoleerde buizen die de connectie naar buiten maken lijken aan alle kanten zo'n beetje te lekken en dus te fluiten. Nu heb ik met de nieuwe filters direct een rol PVC tape bestel waarmee ik ze wellicht wat dichter ga krijgen. Maar kent iemand deze buizen en zo ja, wat is hier de normale afdichtingsmethode? Ik vind op internet wel buizen van Ubbink. Die hebben mooie klemmen. Het systeem dat hier zit vind ik eigenlijk niet terug.

[ Voor 13% gewijzigd door Clifdon op 21-09-2021 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
Dit is het oude systeem van ubbink, was geen succes deze verbinding. Als je het niet heel goed beugelde lag het op de grond en idd lekkages.
Je kan deze vervangen voor het nieuwe model.

Als je de unit vervangt, heb geduld er zijn op dit moment productie stops van wege de ventilatoren van EbmPapst en laten deze nu bijna in iedere unit zitten🙃. Alleen van Vasco was nog wat leverbaar maar dat zal ook hard gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door BadConnection op 21-09-2021 21:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:36
De kanalen van mijn type C ventilatie heb ik wel eens schoongemaakt met een DIY borstel: ThinkPadd in "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie"

Vergeet het inregelen niet. Misschien kun je dat laten doen als je een nieuwe WTW hebt opgehangen omdat je er een speciale meter voor nodig hebt. Zelfdoen met een anemometer kan ook, maar is minder betrouwbaar heb ik het idee. Let er dan ook op dat ze het met ramen en deuren dicht doen. En noteer met watervaste stift op de binnenkant van de ventielen de stand waarop ze zij ingeregeld; je kunt ze dan nog eens schoonmaken zonder dat je de afregeling kwijt bent.

Bij een nieuwe WTW zou ik ook een CO2-sensor plaatsen in iig de woonkamer en liefst ook de slaapkamer(s). Je hebt dan altijd voldoende ventilatie.

[ Voor 43% gewijzigd door ThinkPad op 21-09-2021 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:09
Of even op marktplaats kijken voor een goedkope vervanging. Bijvoorbeeld: https://www.marktplaats.n...is-l.html?previousPage=lr
Ik vind deze trouwens nog vrij prijzig voor een tweedehands unit.

Of anders deze:https://www.marktplaats.n...90-r.html?previousPage=lr

Er zijn ook onderdelen voor je huidige unit te vinden als alternatief.

[ Voor 43% gewijzigd door lithoijen op 21-09-2021 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clifdon
Bedankt voor de tips @lithoijen . De unit in Helmond had ik bijna gekocht. Op het laatste moment zag ik dat ik een rechts unit had en de aanbieder een linkse.

Anyway ik wil de unit nu gewoon voor zo min mogelijk geld in zijn beste staat zien te krijgen. Totdat er weer voorraad is van nieuwe WTW's.

Vandaag de eerste meting gedaan met de anemometer (HoldPeak HP-866A).
De meting bevestigd wat ik van te voren al had gedacht. Er is relatief weinig afzuiging op de badkamer en een giga debiet op het toilet. Gemeten in stand 3: 77m³/h op het toilet en 64m³/h op de badkamer. Het lijkt echter moeilijk om meer debiet op het ventiel van de badkamer te krijgen. Ik zit nu op 74m³/h door de andere ventielen wat te knijpen. Het lijkt er een beetje op dat of het kanaal te klein is of deze ventilator onvoldoende onderdruk kan trekken.

Het kanaal in de badkamer is het enige kanaal in huis dat echt vies oogt. De rest ziet er gewoon prima bijna stofvrij uit.

Geluid blijft een dingetje hoor. In stand 2 hoor je de wasmachine die met 1600 tpm centrifugeert er net bovenuit. in stand 3 is de wasmachine totaal onhoorbaar. Als ik de aanvoer ventilator uit zet dan is het geluid wel beter maar nog vrij luid. Waarschijnlijk vanwege de lekkage in de afvoerleiding. Maar als ik een leefbaar klimaat kan creëren in de badkamer en master bedroom, dan komt de rest wel als ik klaar ben met de vervanging van de unit.

Wat wel grappig was tijdens het verstellen van het ventiel van 'toilet begane grond' kwam ik op het ventiel de tekst 'woonkamer kelderdeur' tegen. Vreemd, ik kijken en ja hoor er zat in de woonkamer ook nog een afzuigventiel. Dat vind ik overigens best wel overdreven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFUbrZU2WT-BZTGg5YZ1g5DvhNo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/llOpieeheAW2Sswbeijzkdp1.png?f=fotoalbum_large
Dat groene is dus een buis die van naast de voordeur tot in die trapkast loopt. Ik denk dat deze meegenomen is voor de aanzuig van lucht voor de afzuigkap.

Dit is eigenlijk waar ik naartoe wil. Gebaseerd op de calculator van Vasco.
BG Toevoer Lucht m³/h Afvoer Lucht m³/h
Keuken Links -45
Keuken Rechts -45
Keuken Aanvoer 42,3
Woonkamer Links 42,3
Woonkamer rechts 42,3
Toilet -40
Woonkamer kelderdeur -30
Verdieping
Grote slaapkamer 58
Kleine slaapkamer 40
Kantoor 35
Toilet -30
Badkamer -75
Zolder
Slaapkamer zolder
Opslag/Wasruimte
Som 260 -260

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
@Clifdon Hoe is het afgelopen?
(Ik heb ook een WHR91 die begint te trillen. Vorig jaar nog helemaal uit elkaar gehaald en alles schoongepoetst. Waarschijnlijk versleten lagers, maar aangezien het ding uit 2005 is, twijfel ik tussen motoren vervangen of helemaal een nieuwe plaatsen.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clifdon
@BounceMeister ik heb uiteindelijk de lagers en de rubbers vervangen. Met de juiste tools een peulenschil. Sommige rubbers waren doorgebroken dus het was logisch dat het allemaal rammelde.

Hiermee heb in het vervangen van de unit wat uit kunnen stellen. Als ik uiteindelijk na het opknappen van het huis geld over heb dan denk ik dat ik alsnog een nieuwe zou willen. Vooral vanwege het geluid. De wtw hangt bovenaan een open trapgat. Alhoewel stiller na nieuwe lagers is de whr91 zeker niet stil te noemen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:36
Is het inregelen ook gelukt? Je hebt zeker geen CO2-meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
Inregelen heb ik nog te weinig aandacht kunnen geven. Inmiddels heb ik wel een co2 meter. In de kleine slaapkamer waar ik nu (alleen)slaap loopt dit in de nacht op tot 1200. Ik wil eigenlijk even wachten tot ik de master bedroom heb ingericht tot ik daarmee door ga. Mijn gevoel is wel dat deze wtw op stand 2 onvoldoende debiet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Clifdon schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 06:31:
Inregelen heb ik nog te weinig aandacht kunnen geven. Inmiddels heb ik wel een co2 meter. In de kleine slaapkamer waar ik nu (alleen)slaap loopt dit in de nacht op tot 1200. Ik wil eigenlijk even wachten tot ik de master bedroom heb ingericht tot ik daarmee door ga. Mijn gevoel is wel dat deze wtw op stand 2 onvoldoende debiet heeft.
Maar daalt dit ook weer? Ik snap niet hoe er dan verse lucht binnenkomt als je alleen een afvoer hebt en de ramen gesloten hebt. Dat lijkt me toch wel belangrijk :P. Slaap je met de slaapkamerdeur open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
@DR!5EQ het betreft een Wtw dus ik begrijp je niet helemaal? In de slaapkamer wordt de lucht ingeblazen en deze gaat onder de deur door en wordt afgezogen in het toilet en de badkamer. 40m3/h wordt er dus ingeblazen in de kleine slaapkamer volgens mn laatste meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:31
Wij hebben dezelfde unit. En was ook slecht aangelegd en naast het trapgat. Hebben om de unit en de CV ketrl die ernaast zit een houten kast gebouwd. Nu is hij op stand 2 ok, en op 3 nog net wat te luid tijdens het slapen.

Hebben hem altijd op 3 staan om voldoende debiet te hebben.

Zo te zien zou jij er ook net een wandje met onderhoudsdeur voor moeten kunnen krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Clifdon schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 06:31:
Je kunt in het menu van de WHR91 de toerentallen inregelen die bij elke stand horen. Bij ons hebben ze hem iets naar boven bijgesteld op stand 2, omdat er op een bepaald toerental een raar bijgeluid ontstond. Wanneer je het uitgaande toerental verandert, moet je dat natuurlijk ook bij bijbehorend ingaand aanpassen. Ze hebben toen ook alle kamers ingeregeld, maar het is al erg lang geleden inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
BounceMeister schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:59:
[...]

Je kunt in het menu van de WHR91 de toerentallen inregelen die bij elke stand horen. Bij ons hebben ze hem iets naar boven bijgesteld op stand 2, omdat er op een bepaald toerental een raar bijgeluid ontstond. Wanneer je het uitgaande toerental verandert, moet je dat natuurlijk ook bij bijbehorend ingaand aanpassen. Ze hebben toen ook alle kamers ingeregeld, maar het is al erg lang geleden inmiddels.
Ik heb gemerkt dat de wtw eigenlijk gewoon op stand 3 moet staan om voldoende ventilatie te verzorgen. Maar op stand twee vind ik de unit al te gehorig naar mijn zin. Net een vakantie achter de rug om de master bedroom op te knappen dus vanaf volgende week ga ik daar slapen en zal ik daar opnieuw metingen uitvoeren. Ik vermoed dat daar voldoende ventilatie zal zijn op stand 2.

Zo niet denk ik toch dat ik moet gaan kijken naar een nieuwe unit. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe je nou berekend welke unit geschikt is voor je huis maar mijn vermoeden is dat de whr91 ook eigenlijk net de krap is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Ik heb er een motor uitgehaald, maar zie niet hoe ik die openkrijg. Zowel aan de voor- als achterkant zie ik geen borgveer om los te halen? Er zit wel een verdacht aluminium plaatje aan één kant, maar die krijg ik niet los.
Het is type EBM r1g160-ad11-10.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TWl6I2Vgf6kdxaaV_MKNMotgCPQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d49GtJMrbcFazp4WqB6tm7Yf.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/spUyDct-tZKFXrfLOCHr7MviSLk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KQZoQoV8rvLlHqbhSAVbzw7U.jpg?f=fotoalbum_medium

Verder is het wat roestig allemaal, dus zal het ook niet lang gaan duren tot de wtw compleet vervangen moet worden. Ik vond zelf de Orcon WTW HealthLine HRC-400 MaxComfort wel interessant, hoewel veel sensoren vaak ook veel storingen betekent. Verder ken ik het merk eigenlijk ook niet.

// Edit,
Met een stanleymes heb ik dat aluminium kapje eraf gekregen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-ciW0hbw5FohfvASNVPekphdsM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FfXgqCFQifHdXCogd6yAVIDt.jpg?f=fotoalbum_medium
Dan kan ik dat borgringetje weghalen, maar moeten die drie schroeven dan ook los?

In ieder geval kan ik de lagers gaan bestellen, ik weet nu zeker welk type ik moet hebben (6000-2Z).

[ Voor 19% gewijzigd door BounceMeister op 21-01-2022 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clifdon
BounceMeister schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:49:
Ik heb er een motor uitgehaald, maar zie niet hoe ik die openkrijg. Zowel aan de voor- als achterkant zie ik geen borgveer om los te halen? Er zit wel een verdacht aluminium plaatje aan één kant, maar die krijg ik niet los.
Het is type EBM r1g160-ad11-10.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Verder is het wat roestig allemaal, dus zal het ook niet lang gaan duren tot de wtw compleet vervangen moet worden. Ik vond zelf de Orcon WTW HealthLine HRC-400 MaxComfort wel interessant, hoewel veel sensoren vaak ook veel storingen betekent. Verder ken ik het merk eigenlijk ook niet.

// Edit,
Met een stanleymes heb ik dat aluminium kapje eraf gekregen:
[Afbeelding]
Dan kan ik dat borgringetje weghalen, maar moeten die drie schroeven dan ook los?

In ieder geval kan ik de lagers gaan bestellen, ik weet nu zeker welk type ik moet hebben (6000-2Z).
Die zit achter het aluminium kapje op foto 2. Ik heb er gewoon een schroevendraaiertje tussen gestoken.

Schroeven niet losmaken volgens mij. Je moet nu de assembly uit elkaar trekken. Er zit een magneet in dus hij wil niet vanzelf los.

[ Voor 4% gewijzigd door Clifdon op 21-01-2022 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Bedankt voor de hulp.
De lagers kwamen vanmiddag binnen, dus ik ben gelijk aan de slag gegaan.
Hier even mijn verslag voor het archief:
Dat aluminium kapje heb ik er met een stanleymes uit gepulkt en dan zie je al snel de borgring zitten.
Die eraf en dan inderdaad wat harder trekken om hem los te krijgen, uiteindelijk lukte het voorzichtig met twee schroevendraaiers, één aan elke kant. De schoep en de motor worden dan van elkaar gescheiden.
Lagers er uithalen was niet zo heel lastig, wel even opletten hoe die twee veerringen onder de lager moeten, met de bolle kanten naar elkaar toe.
Nieuwe lager erin moest aan de onderkant met wat overtuiging van een hamertje, aan de bovenkant valt hij er zo in. Dop nummer 19 uit mijn doppenset paste precies op een lager, zodat ik op de buitenring tikte. Voor de zekerheid een oude lager er ook maar tussengelegd.
Met het in elkaar zetten was het wel een heel gedoe om die borgring weer goed op zijn plek te krijgen omdat je de motor vrij hard naar beneden moet drukken en dan die veerring precies in de groef moet krijgen. Dat heeft even geduurd, maar nu zit hij weer vast.
Tot twee keer toe ben ik dat aluminium kapje vergeten terug te zetten, dus dat kostte wat extra in- en uitbouwwerk.
Ik kreeg ook twee trillingsdempers niet los, maar ze waren niet kapot dus heb ze laten zitten.
Wel viel me op dat de ene motor 8 trillingsdempers had en de andere had er maar vier (en vier metalen verbindingsstukken).
Hoewel ik niets merkte aan de oude lagers (ene motor SKF andere motor NSK), lijkt de unit nu wel stiller, maar dat kan ook suggestief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
Helaas is de unit weer overleden. Nu toch echt definitief oriënteren voor ene nieuwe WTW. Zit te denken aan de Q350 of Q450 van Zehnder. De kanalen van een Q450 zijn echter groter en ik denk dat ik dat gewoon niet kwijt kan.

Na de reparatie heeft hij toch weer 3 jaar dienstgedaan. Dat is nog niet eens zo slecht voor een reparatie van een paar euro. Laatste weken begon hij weer veel herrie te maken en van de week moest ik hem even uitzetten vanwege wat verbouwwerkzaamheden. Daarna start de uitgaande motor niet meer op.

Mijn inkomende filter zit vaak redelijk vol met vliegen. Een Q350 heeft wat complexere filters t.o.v. de doekjes in de WH91. Is er nog iets dat je kunt doen tegen die vliegen?

Pagina: 1