Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• DeTechBuurman
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04-12-2023
Beste mensen,

Graag jullie advies over het volgende:
Ik heb sinds een jaar een 6-tal zonnepanelen (zelf geinstalleerd) op mijn garagedak geplaatst gericht op het zuiden.
De panelen hebben elk een vermogen van 320W, dus 1920W totaal.
Hierbij gebruik ik een Solis omvormer van het type Solis mini 2000-4G.
Systeem werkt op zich prima, alleen omdat er in de buurt vrij veel hoge bomen staan heb ik in het najaar (en voorjaar) al snel schaduw waardoor de panelen alleen in de zomer optimaal produceren.
Omdat wij sinds kort een elektrisch auto hebben wil ik een uitbreiding gaan doen op ons schuine dak met een kant op oost en andere kant op west.
Deze ga ik overigens niet zelf installeren.
Wel ben ik aan het uitzoeken welke type omvormer in nodig heb.
Voor de panelen heb ik een aanbieding liggen van in totaal 15 panelen van elk 385W.
Hierbij komen er 7 op de oostkant (2695W) te liggen en de 8 op het westen (3080W).

Vraag 1:
Zelf denk ik aan een ondergedimensioneerde omvormer met 2 DC-ingangen voor gebruik in de zomer waarbij ik dan dus met mijn zelf geplaatste 2 omvormers tegelijk gebruik.
Wie kan mij vertellen welke omvormer (vermogen) ik het beste kan gebruiken?

In het najaar, de winter en het voorjaar zou ik op mijn eerder geinstalleerde omvormer van 2kW 's (al dan niet automatisch) ochtends de panelen aan de noord kant aan kunnen sluiten en 's middags deze op de west kant aansluiten.
De panelen op de garage doen toch nagenoeg niets in dit jaargetijde omdat deze compleet in de schaduw liggen, dus deze ontkoppel ik dan.

Vraag 2:
Zou dit redements technisch goed kunnen werken?

Heel benieuwd of jullie mij verder kunnen helpen...

Met vriendelijke groet,
Ivo Kokkeel

Beste antwoord (via DeTechBuurman op 27-09-2021 11:36)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:25
Ja 3 fase is prima.

Sunnydesign komt met een 5 kW model. Topt op jaarbasis minder dan 0.1% af.
Veel leveranciers zullen met een veel zwaardere omvormer komen, daar heb je niets aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3A47udMkI8Q9w4Wj_ViaF5yANg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lVHO5hx0onXXZk0ebpTtjkXB.png?f=fotoalbum_large

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Alle reacties

• DeTechBuurman
Dit is overigens de situatie.
Op de foto is duidelijk te zien dat de huidige panelen (6x) op het zuiden nu al last hebben van schaduw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mnySGms98w-JfaJb4m3GyT6wsuc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rUvJIhaSTQoegyPkFZSfnq6y.jpg?f=user_large

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:58
Het fijnste is om op beide kanten dezelfde string te hebben. Dan kun je deze parallel zetten op 1 input. Omvormer van max 3000wp is voldoende.

• DeTechBuurman
jantje112 schreef op zondag 19 september 2021 @ 19:45:
Het fijnste is om op beide kanten dezelfde string te hebben. Dan kun je deze parallel zetten op 1 input. Omvormer van max 3000wp is voldoende.
Maar bij een omvormer met 2 ingangen (niet veel duurder) kan je toch beter oost en west gescheiden aansluiten?

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:58
DeTechBuurman schreef op zondag 19 september 2021 @ 19:54:
[...]

Maar bij een omvormer met 2 ingangen (niet veel duurder) kan je toch beter oost en west gescheiden aansluiten?
Waarschijnlijk wel, maar ze kunnen niet altijd op beide ingangen max vermogen. Ik heb een 8.5 en die kan als je beide gebruikt max 4.5 per input.

• busscherski
De helling van het dak is +/- 45 graden, bijna gelijk verdeeld. Dan heb je aan een omvormer van 60% van het aantal Wp al voldoende.
0.6*15*385 Wp = 3456 W. Dus dat wordt dan een 3600 of 3680 W enkelfase model (met 2 inputs inderdaad). Voor een nauwkeuriger antwoord wat er gebeurt als je kiest voor een 3 kW model wil ik het eventueel ook wel even voor je invoeren in Sunnydesign, maar dan moet ik de exacte helling weten.
Als je het niet weet kun je dat opzoeken op https://3dbag.nl/en/viewer.

Maar kun je niet beter meteen dat oost dak helemaal vol leggen?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• DeTechBuurman
busscherski schreef op zondag 19 september 2021 @ 20:19:
De helling van het dak is +/- 45 graden, bijna gelijk verdeeld. Dan heb je aan een omvormer van 60% van het aantal Wp al voldoende.
0.6*15*385 Wp = 3456 W. Dus dat wordt dan een 3600 of 3680 W enkelfase model (met 2 inputs inderdaad). Voor een nauwkeuriger antwoord wat er gebeurt als je kiest voor een 3 kW model wil ik het eventueel ook wel even voor je invoeren in Sunnydesign, maar dan moet ik de exacte helling weten.
Als je het niet weet kun je dat opzoeken op https://3dbag.nl/en/viewer.

Maar kun je niet beter meteen dat oost dak helemaal vol leggen?
Ik denk dat ik met 15 panelen een voldoende opbrengst heb.

Zou je het hieruit kunnen halen hoe stijl het dak is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZPCqH4TsyvQKsgS4XTQzdxUHK2s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mKuCZ3kMSij6gURx0PvxDcUm.jpg?f=fotoalbum_large

Zo zouden de panelen geplaatste moeten worden. Op deze hoogte nagenoeg geen schaduw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Z0NY6B4BKYM_-LEnRNk6u5Rfzk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OO9gFINh8GHop1hZBodKX1id.jpg?f=user_large

• busscherski
- De laatste paar panelen zijn goedkoper omdat je toch al de voorrijkosten en het grootste deel van de installatiekosten betaald hebt.
- Wanneer de salderingsregeling wordt afgebouwd zul je als je meer PV hebt een groter percentage van je verbruik direct van je eigen dak halen. (momenten met bewolking)
- Je overschot kun je momenteel bij veel energieleveranciers verkopen voor meer dan 11 cent per kWh. Ik zag net zelfs 16 cent langskomen.
Rol-Co in "De Duurzame Kroeg deel 4"
Overigens niet blind voor de leverancier met het beste teruglevertarief kiezen, gewoon even vergelijken met gaslicht.com oid.
- Later bij leggen of tekort komen is sowieso duurder.
- Omvormer efficientie is bij 11-12 panelen beter dan bij 7 panelen (scheelt toch al snel weer een procent)

De helling is 50 graden (hoe steiler hoe kleiner de omvormer kan). Ik ga even uit van perfect oost-west.
Sunnydesign komt met een 3 kW model en dan topt het op jaarbasis gezien niet of nauwelijks af (in ieder geval minder dan 0.1%)

Hier een voorbeeld van 8+12 icm met een 3.68 kW omvormer (nauwelijks duurder dan het 3 kW model). Dat topt op jaarbasis 0.9% van de jaaropbrengst af. Dat is +/- 50 kWh per jaar of wel 7.50 euro / jaar als het teruglevertarief 0.15 euro / kWh blijft. Meer dan 1% aftoppen is in Nederland niet gebruikelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HDrdH51gRkIDc1Ef-HfkFtgGq5Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Oi7tQ4rateqFbhKINLTqMWnp.png?f=fotoalbum_large

Deze 8+12 panelen opstelling op een 3.68 kW omvormer haalt volgens Sunnydesign 5486 kWh per jaar. 8+7 4107 kWh per jaar.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:58
jantje112 schreef op zondag 19 september 2021 @ 19:45:
Net als omvormer dimensionering minimaliseren is polystring geen doel... Hooguit een middel om kosten in bepaalde situaties significant te kunnen drukken.

Als eerste advies lijkt me polystring dus voorbarig... Zeker hier, want geen MPPT tekort... De zuidpanelen kunnen prima op de Solis blijven.
Daarnaast... Zie @busscherski. Niks aan toe te voegen aan zijn suggestie.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• DeTechBuurman
Bedankt allemaal voor het meedenken.
Deze week alles eens goed afgewogen, maar het gaan toch meer panelen worden op zowel oost als west zijde.

Via SketchUp even goed uitgemeten wat mogelijk is op mijn dak, en dit gaat het worden.
Op de oostzijde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WKKsMUn0PrklDYVltLe0lJ6ud5Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DedLTLNdKMx2zUNBsSCVT0j9.png?f=fotoalbum_large

en op de westzijde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aHDqKcmvn-orZ4NtF3r0xnmTS_M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SisTmtiecYkOD9iAFqqOLAZS.png?f=fotoalbum_large

De panelen zijn elk 385W, dus totaal per kant 4620W.
Nu nog even een passende omvormer vinden....

• busscherski
Wat is je netaansluiting? Enkelfase of drie fase?

• DeTechBuurman
busscherski schreef op zondag 26 september 2021 @ 21:13:
Wat is je netaansluiting? Enkelfase of drie fase?
Nu nog 1 fase, maar laat ik ombouwen naar 3 fase.
Enkel ombouwkosten...maandelijkse kosten blijven gelijk.

Acties:
  • Beste antwoord

• busscherski
Ja 3 fase is prima.

Sunnydesign komt met een 5 kW model. Topt op jaarbasis minder dan 0.1% af.
Veel leveranciers zullen met een veel zwaardere omvormer komen, daar heb je niets aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3A47udMkI8Q9w4Wj_ViaF5yANg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lVHO5hx0onXXZk0ebpTtjkXB.png?f=fotoalbum_large

• DeTechBuurman
Ik lees dit op zonnepanelen.net:

In Nederland kan de hoofdzekering dan 25A, 35A of 40A zijn. Er is een regel dat de zekering in de groepenkast een factor 1,6 lager moet zijn dan de hoofdzekering. Stel je hebt een hoofdzekering van 40A, dan is de maximale groepenkastzekering 40/1,6A = 25A. Op die groep kan je dan een zonne-installatie plaatsen (lees, omvormer) van 25A * 230V = 5750 Watt. Let dus op het vermogen van de omvormer. Die bepaalt wat je maximaal kan aansluiten.

Ik kan dus toch een enkelfase omvormer (5kW) toepassen?

• Ronald
Je gaat naar 25A per fase (neem ik aan, 3x40/35 is veel te duur), dus volgens die 'regel' dus max 16A/3680W per fase. Een 3 fase oplossing kun je dus tot 11kW gaan en binnen deze 'regel' blijven.

Sommige installateurs zijn hier strikt over, sommige niet... Binnen een huisinstallatie kun je er voor kiezen het niet op te volgen... Voor een terugleverende groep zal dit weinig consequenties hebben want de omvormer is domweg niet in staat om en je groepzekering en je hoofdzekering er uit te krijgen.

3 fase teruglevering is soms wel stevig te adviseren. Veel minder kans op opstuwen van de netspanning boven de 253V - waarbij je omvormer af MOET schakelen / (stevig) terug moet regelen... Zonde!

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:40

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Binnen je installatie kan je de selectiviteit laten varen. Er is geen gevaar, alleen eventueel ongemak. Een harde sluiting kan dan ook je hoofdzekering eruit trekken.

Maar meer dan 5kW op een fase terugleveren is in de meeste delen van Nederland niet aan te raden. Dit omdat je de netspanning dan al enorm opdrijft. Zoals @Ronald dan al aangeeft zal je omvormer dan afschakelen of terugregelen.

Een probleem waar je nog sneller tegenaan loopt is dat bijna enkel (consumenten) meterkast in Nederland gebouwd is voor max 40A. Bij een hoofdaansluiting van 40A heb je dus al geen ruimte meer voor PV. Zie whitepaper van ABB. Dit is iets wat de meeste PV-boeren gewoon negeren helaas. Bij 3x25A als hoofdzekering en een (3x)16A groep voor PV zit je op een afgezekerde waarde van 25A + 16A = 41A. Eigenlijk dus ook al te veel maar wordt door velen als binnen de marges gezien.

Maar als je (meer) PV overweegt en ook een elektrische auto hebt is dit ook echt het moment om überhaupt naar je meterkast te kijken. Is deze nog een beetje up to date? Lang niet zo sexy als PV / EV maar gaat daarmee wel over de veiligheid.

• Ronald
@Septillion Moet dat niet eens toegevoegd worden aan Tips bij openen offerte topic zonnepanelen ?
Het blijft een punt wat bij vrijwel alle aansluitingen relevant is...

offtopic:
(Ik overweeg nog een 32A automaat toe te voegen bij mij.... Ik ben nu afgezekerd op 41A (3x25A smelt + 16A kracht PV groep en een 40A automaat is formeel correct, maar gaat never nooit iets doen) - Invoeding is max 3x8A vanaf de omvormer)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:40

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
offtopic:
@Ronald Dat is inderdaad nog wel een idee. Zal ik na mijn vakantie eens naar kijken (y)

En dat is ook de reden dat ik 41A ook als binnen de marges zie.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:03
DeTechBuurman schreef op zondag 19 september 2021 @ 20:35:
Ik denk dat ik met 15 panelen een voldoende opbrengst heb.
Zonder salderen ben je met over dimensionering op oost-west beter af, je wilt zo min mogelijk van het net gebruik maken.

Nu wat extra panelen kost weinig extra, waarom zou je het niet doen?

Edit: lees verder in het draadje dat je dat al gaat doen... :z

[ Voor 8% gewijzigd door hoevenpe op 27-09-2021 11:14 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• DeTechBuurman
Als ik het goed begrijp is het dus zeker raadzaam voor een 3 fase omvormer te gaan. Overigens wordt mijn aansluiting pas 16 december omgebouwd naar 3 fase.
Ik verwacht dat ruim voor die tijd dat de panelen al geplaatst zullen zijn...

• Ronald
Je kunt geen 3 fase omvormer aansluiten zonder 3 fase aansluiting.

Dus of de ombouw naar voren halen, of de plaatsing van de panelen naar achter.

Helaas zijn we inmiddels te laat in het jaar om nog iets te kunnen zeggen over wat bij jouw de situatie is omtrent (te) hoge spanning om 5kW betrouwbaar op 1 fase te kunnen invoeden.

Pagina: 1