Beste mensen,
Graag jullie advies over het volgende:
Ik heb sinds een jaar een 6-tal zonnepanelen (zelf geinstalleerd) op mijn garagedak geplaatst gericht op het zuiden.
De panelen hebben elk een vermogen van 320W, dus 1920W totaal.
Hierbij gebruik ik een Solis omvormer van het type Solis mini 2000-4G.
Systeem werkt op zich prima, alleen omdat er in de buurt vrij veel hoge bomen staan heb ik in het najaar (en voorjaar) al snel schaduw waardoor de panelen alleen in de zomer optimaal produceren.
Omdat wij sinds kort een elektrisch auto hebben wil ik een uitbreiding gaan doen op ons schuine dak met een kant op oost en andere kant op west.
Deze ga ik overigens niet zelf installeren.
Wel ben ik aan het uitzoeken welke type omvormer in nodig heb.
Voor de panelen heb ik een aanbieding liggen van in totaal 15 panelen van elk 385W.
Hierbij komen er 7 op de oostkant (2695W) te liggen en de 8 op het westen (3080W).
Vraag 1:
Zelf denk ik aan een ondergedimensioneerde omvormer met 2 DC-ingangen voor gebruik in de zomer waarbij ik dan dus met mijn zelf geplaatste 2 omvormers tegelijk gebruik.
Wie kan mij vertellen welke omvormer (vermogen) ik het beste kan gebruiken?
In het najaar, de winter en het voorjaar zou ik op mijn eerder geinstalleerde omvormer van 2kW 's (al dan niet automatisch) ochtends de panelen aan de noord kant aan kunnen sluiten en 's middags deze op de west kant aansluiten.
De panelen op de garage doen toch nagenoeg niets in dit jaargetijde omdat deze compleet in de schaduw liggen, dus deze ontkoppel ik dan.
Vraag 2:
Zou dit redements technisch goed kunnen werken?
Heel benieuwd of jullie mij verder kunnen helpen...
Met vriendelijke groet,
Ivo Kokkeel
Graag jullie advies over het volgende:
Ik heb sinds een jaar een 6-tal zonnepanelen (zelf geinstalleerd) op mijn garagedak geplaatst gericht op het zuiden.
De panelen hebben elk een vermogen van 320W, dus 1920W totaal.
Hierbij gebruik ik een Solis omvormer van het type Solis mini 2000-4G.
Systeem werkt op zich prima, alleen omdat er in de buurt vrij veel hoge bomen staan heb ik in het najaar (en voorjaar) al snel schaduw waardoor de panelen alleen in de zomer optimaal produceren.
Omdat wij sinds kort een elektrisch auto hebben wil ik een uitbreiding gaan doen op ons schuine dak met een kant op oost en andere kant op west.
Deze ga ik overigens niet zelf installeren.
Wel ben ik aan het uitzoeken welke type omvormer in nodig heb.
Voor de panelen heb ik een aanbieding liggen van in totaal 15 panelen van elk 385W.
Hierbij komen er 7 op de oostkant (2695W) te liggen en de 8 op het westen (3080W).
Vraag 1:
Zelf denk ik aan een ondergedimensioneerde omvormer met 2 DC-ingangen voor gebruik in de zomer waarbij ik dan dus met mijn zelf geplaatste 2 omvormers tegelijk gebruik.
Wie kan mij vertellen welke omvormer (vermogen) ik het beste kan gebruiken?
In het najaar, de winter en het voorjaar zou ik op mijn eerder geinstalleerde omvormer van 2kW 's (al dan niet automatisch) ochtends de panelen aan de noord kant aan kunnen sluiten en 's middags deze op de west kant aansluiten.
De panelen op de garage doen toch nagenoeg niets in dit jaargetijde omdat deze compleet in de schaduw liggen, dus deze ontkoppel ik dan.
Vraag 2:
Zou dit redements technisch goed kunnen werken?
Heel benieuwd of jullie mij verder kunnen helpen...
Met vriendelijke groet,
Ivo Kokkeel
/f/image/lVHO5hx0onXXZk0ebpTtjkXB.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mKuCZ3kMSij6gURx0PvxDcUm.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/Oi7tQ4rateqFbhKINLTqMWnp.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/DedLTLNdKMx2zUNBsSCVT0j9.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/SisTmtiecYkOD9iAFqqOLAZS.png?f=fotoalbum_large)