Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• PettenZuid
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 25-04-2022
Mijn vraag
Ik heb een offerte met een Solaredge SE6K met een optimizer per paneel en een offerte zonder optimizers maar met ShadeFix, SMA 5.0. Dak is oost west georiënteerd. Solaredge is met Sunpower 375wp, SMA is met Bauer 370wp of JA-Solar 380wp.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via PettenZuid op 12-10-2021 16:52)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
Technisch denk ik dat wel ja

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Misschien je post even aanvullen met
Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Oost/west op een schuindak?
Hoeveel panelen / optimizers en welke helling?
Schaduw?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• PettenZuid
Bedankt voor je reactie, het ging mij meer over de vraag of optimizers zijn aan te bevelen boven de ShadeFix omvormer.
De eerste afbeelding is van de Solaredge (zonder de panelen op het aparte schuurdak, de 2e en 3e met SMA.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f7IYNkuWHH_e3C8hs8MqupdUdvc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Mq7DmK4xHC7Kk4KjndbnIHe.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3H4mIG6CUSkhkOjgCuNKWfWNbw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LxbeFlZfTnIX9P8fa0Qi80ja.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BlRs99hLOXeXKyU0-R6gMr8DSGU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kekjtOh3X78peK5g4Bq1kF7R.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 76% gewijzigd door PettenZuid op 19-09-2021 13:49 ]

• PettenZuid
En dan nog de vraag welke panelen beter zijn in mijn situatie, Bauer, JA-Solar of Sunpower.....

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Een ratjetoe :)

Ik ben erg benieuwd hoe ze die verdeling in string hebben gemaakt op een 6 kW.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• PettenZuid
Geen idee, dat staat niet in de offerte.....;)

• PettenZuid
Maar mijn uitvraag was wel om zoveel mogelijk panelen te plaatsen gezien mijn verbruik (t/m aug 5095kW).

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zie op 2 en 3, vier verschillende orientaties:
uitbouw, dakkapel, oost schuindak, west schuindak.
Hoe wil je dat doen op 1 stringomvormer met maar 2 mppt ingang?
Panelen in 1 string, MOETEN dezelfde richting en helling hebben.

De 1e met solaredge gaat denk ik niet starten in de ochtend, wegens te weinig panelen in de zon op een driefase omvormer.
@Ronald ?

Ik denk dat je beter kan kijken naar micro omvormers.
Of meerdere 1-fase string omvormers.

Metdezon neemt het allemaal niet zo nauw begrijp ik hier uit.
Ik zou maar op zoek gaan naar een andere installateur die het wel begrijpt.

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-09-2021 14:15 ]

• PettenZuid
De aangeboden omvormer is de SMA Sunny Tripower 5.0, die zou dan niet voldoen?
Oostkant met dakkapel totaal 7 panelen zelfde richting.
Westkant met uitbouw 12 panelen zelfde richting.
Hellinghoek zal inderdaad op dakkapel en platdak anders zijn dan hellinghoek schuin dak,

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:37
Juist ja.
Deze twee aanbieders dus de deur wijzen, allebei niet capabel om een geschikte omvormer bij dat legplan te maken.

3 fase solaredge RWB uitvoering zou wel technisch een goede oplossing kunnen zijn. Dat wordt dan 5 kW maar dat is prima.

Edit: in dat geval wel goed checken of het in 1 Solaredge string kan. In geval van 2 strings komen er 85V optimisers bij.

[ Voor 20% gewijzigd door busscherski op 19-09-2021 14:23 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• PettenZuid
OK, dat is niet zo mooi, zeker gezien de offerte van de Sunpower panelen, die zit boven de 10K. Ik dacht dat ik redelijk betrouwbare partijen had gevraagd.....
Welke panelen combineren goed met de 3 fase Solaredge RWB, de Bauers of de JA-Solar of toch andere?
Ik wil een zo hoog mogelijke wp gezien mijn verbruik.....
En wel of geen optimizers toepassen?

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

10k? Lijkt me ook wat hoog, al heb je veel verschillende plekken plat en schuin maar vermoed dat 1,- per Wp nog wel kan tegenwoordig met de huidige prijzen.
Dus zou op net even 7000-7200,- uit moeten komen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• PettenZuid
De 19 panelen JA-Solar met SMA komt op € 6,350,00 ex btw, de 19 panelen Bauer met SMA op € 7.380,00 e btw en de 15 panelen Sunpower met Solaredge en optimizers op € 10.780,00 ex btw...

• AUijtdehaag
  • Niet online
Informeer anders eens bij coolblue
https://www.coolblue.nl/zonnepanelen/producten

Daar heb je REC, wat ook goede garanties heeft (sunpower is gewoon te duur)
En je hebt Enphase, ideaal voor meerdere orientaties (per paneel een micro-omvormer, maar ook wel duur)
Je kan ook vragen naar een SE5K-RBW versie van solaredge. (maar ik weet daar weinig vanaf)

Je hebt ook wel een 3-fase aansluiting in huis?

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-09-2021 14:51 ]

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Zelf lever ik 10 kWp terug over een 1-fase aansluiting. Is er een reden voor @PettenZuid om over 3-fase terug te leveren?

Dat kan je zelf makkelijk meten conform deze test of 3-fase nodig is:
Dre in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

Het lijkt me namelijk niet een woonwijk met zonnepanelen alleen op het zuiden en het 253 Volt probleem :) Maar gissen is missen. Daarom, meten is weten :o. Op dit moment meet ik zelf 231 Volt. Geen probleem dus.

Het leuke van een 1-fase aansluiting is dat altijd je eigen wasmachine enzovoort op dezelfde fase zit als PV :) Niet dat het uitmaakt, maar soms vinden mensen dat gevoel belangrijk.

• Ronald
Getsie wat een bende... Allebei de aanbieders de deur wijzen.

De lijst wat er mis gaat is even te lang om op telefoon op te sommen... Maar er zitten in alle plannen fundamentele fouten die de systeem prestaties zwaar tegenwerken.

Ik twijfel zelfs of SE5K-RWB dit red... Ik denk net, en denk dat die ook zwaar genoeg is...

Ik wil de woning best in Solaredge designer zetten, maar daarvoor wil ik: plattegrond met afmetingen van muren en daklijnen. Hoogtes van dakgoten en nok lijnen. Orientatie van woning en schuur tov Noord. Gokken op basis van een foto kost bakken tijd... Voor wat hoort wat.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• MichaelReitsma
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-11 18:52
Coolblue bood bij maar 1 maat zp aan, waardoor er uiteindelijk niet zoveel op mijn dak paste. Belangrijker is dat ze zijn overgestapt op 385wp panelen icm enphase 7+ inverters. Die inverters toppen af op 300 watt. Das minder erg bij een 340wp paneel maar bij een 385 mis je wel veel. Daar moeten eigenlijk zwaardere inverters bij . Bij navraag vinden ze het zelf ook jammer dat ze geen kleinere maten konden leveren maar ja dit had inkoop zo bepaald.
En de prijs was ook niet ok.

Ik heb bij nzu 21 qcells 340wp met enphase 7+ voor 8k€ ex. gekocht. Morgen geplaatst.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@MichaelReitsma
Het aftoppen of niet, hangt ook samen met de orientatie van de panelen.
Op een oost west orientatie zal dat wel meevallen tov een zuid orientatie.

We zijn benieuwd naar de fotos

• PettenZuid
Ronald schreef op zondag 19 september 2021 @ 17:13:
Getsie wat een bende... Allebei de aanbieders de deur wijzen.

De lijst wat er mis gaat is even te lang om op telefoon op te sommen... Maar er zitten in alle plannen fundamentele fouten die de systeem prestaties zwaar tegenwerken.

Ik twijfel zelfs of SE5K-RWB dit red... Ik denk net, en denk dat die ook zwaar genoeg is...

Ik wil de woning best in Solaredge designer zetten, maar daarvoor wil ik: plattegrond met afmetingen van muren en daklijnen. Hoogtes van dakgoten en nok lijnen. Orientatie van woning en schuur tov Noord. Gokken op basis van een foto kost bakken tijd... Voor wat hoort wat.
Ik heb wel de afmetAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XwrqIuiW7J9PkBNkWzBhPmZXU4A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jRaLZthXdL9xqOsTsFwJMZQo.png?f=fotoalbum_largeingen van de muren, niet de noklijnen van het dak....

• Ronald
Je woont gezien je gebruikersnaam in de buurt, ik denk dat ik met de hint van diezelfde gebruikersnaam je woning gevonden heb. (als je dat niet fijn vindt: andere gebruikersnaam regelen)
Dan kan ik de dakhoeken wel vinden via 3d bag.

• PettenZuid
Ronald schreef op zondag 19 september 2021 @ 19:07:
Je woont gezien je gebruikersnaam in de buurt, ik denk dat ik met de hint van diezelfde gebruikersnaam je woning gevonden heb. (als je dat niet fijn vindt: andere gebruikersnaam regelen)
Geen probleem hoor, ik kijk ook nog even of op de DWG's die ik ooit van mijn woning heb opgevraagd gevels en/of doorsneden zitten. :)

• PettenZuid
Toch weer wat gevonden, de noklijn is 1794mm (alleen mijn kant uiteraard), de schuine daklijnen zijn 7029mm, zie bijlage.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xx1ww5yIGTC3UGER2YV6ETkMqRU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YBKne67xIr4LyjVAdx0yh7TL.png?f=fotoalbum_large

• Ronald
@PettenZuid check, ik ga zo even aan de slag :)

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Of adres uit de offertes halen…

Staat er een schuurtje in je tuin? Kun je die niet helemaal vol leggen?

• Ronald
@KappuhH haha, die waren op de telefoon niet leesbaar 8)7

• Ronald
@PettenZuid Je zij dat je een DXF hebt? Ik heb een splinternieuw knopje in SolarEdge designer: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fcwg_4EDW-XlYKFv7T5cjHlI3_Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GnQ99yrrB5mwGDD1z8dHXB8z.png?f=user_large

(Mag in PM)

Ik zit helaas nogal te gokken met positie/ afmeting van Dakoverhang, dakkapel en dakraam...
De onderliggende satellietfoto in het programma is ergens vanaf boven Londen genomen ofzo... Dus heel gaar perspectief op alles.

Heb je ook afmetingen van schuur en uitbouw?

• PettenZuid
Ronald schreef op zondag 19 september 2021 @ 22:20:
@PettenZuid Je zij dat je een DXF hebt? Ik heb een splinternieuw knopje in SolarEdge designer: [Afbeelding]

(Mag in PM)

Ik zit helaas nogal te gokken met positie/ afmeting van Dakoverhang, dakkapel en dakraam...
De onderliggende satellietfoto in het programma is ergens vanaf boven Londen genomen ofzo... Dus heel gaar perspectief op alles.

Heb je ook afmetingen van schuur en uitbouw?
Hoi, ik heb een DWG, maar alleen van de plattegronden, welke maatvoeringen heb je nodig, dan kijk ik vanavond....

• PettenZuid
KappuhH schreef op zondag 19 september 2021 @ 21:39:
[...]

Ja er staat een schuur maar is bouwkundig niet al te best
KappuhH schreef op zondag 19 september 2021 @ 21:39:
[...]

Er staat een schuur maar is bouwkundig niet best en ik dacht dat 19 panelen op woningdak ook wel aardig in de buurt kwam...

• Ronald
PettenZuid schreef op maandag 20 september 2021 @ 06:12:
[...]

Hoi, ik heb een DWG, maar alleen van de plattegronden, welke maatvoeringen heb je nodig, dan kijk ik vanavond....
Het dak heeft een behoorlijke overhang buiten de muren van de woning waarvan de afmetingen wel keurig op de plattegrond staan; Ik weet dus lengte en breedte niet, en omdat de satelliet foto zo gaar is is het erg gokken.

Afmetingen en positie van dakkapel en dakraam in het dak kan ik ook helemaal niet afleiden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fv1rqS-RkjBPd_28pZ24ywNAInM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HWk0Y4pmjoYc2hf5fSOUuZA0.png?f=fotoalbum_large

Ik weet dus eigenlijk geen enkele afmeting zeker, de meeste zelfs helemaal niet.... zoals je ziet is de onderliggende foto onbruikbaar ;-)

• PjotrP
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-11 19:33
APs heeft recent hun micro-omvormers een update gegeven; deze hebben nu een uitgangsvermogen van 350W per paneel. Veruit de beste optie voor jouw situatie. Met 19 panelen kom je dan op 6650W aan teruglever-vermogen, wat je moet verdelen over 3 fases. Als je slechts 1 fase zou willen gebruiken dan mag je max 5000W aan terugleververmogen hebben volgens de Netcode.

Als je goede panelen wilt zou ik gaan voor Jinko HC-NT panelen (hoge kwaliteit, relatief goedkoop) of REC (hoge kwaliteit, slaafvrij).
Let er wel op dat het veel tijd kost om de panelen in allerlei oriëntaties te plaatsen. €1/Wp gaat alleen lukken met een simpel enkel dakvlak en een simpele string omvormer, dat is dus niet van toepassing bij jou.

Zonnepaneel installateur

• PettenZuid
Hoi Ronald,
Kun je hier iets mee, heb alleen de dakpannen gemeten, dus zonder goot.
Dakraam achterzijde (maat vanaf bovenkant bovenste gootstuk tot onderkant lood onderzijde). Maat 1600 is vanaf bovenzijde dakraam tot een dakdoorvoer.
Dakkapel voorzijde maat 2400 is in schuine vlak gemeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZUPYPSucxo5bx5F5324Tw_-2FQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/q7fVtwoXnhEbp8NHNKbFK6mk.png?f=fotoalbum_large

• PettenZuid
PDF is beter leesbaar maar kan ik niet uploaden....

• Ronald
PettenZuid schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:44:
PDF is beter leesbaar maar kan ik niet uploaden....
Hij is net te ontcijferen, maar ben niet thuis, dus even geduld, waarschijnlijk morgen ;)

• Ronald
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CPn69DrDDT-jq97ePUPxkz-zYgc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FEpzedATLkPOynVMIYc6T00t.png?f=user_large

Er klopt ergens iets niet, de dakhoeken zijn nu vlakker dan 3dbag aangeeft en ik gebruik duidelijk meer O-W lengte dan de foto.

Dit is met Hyundai 390-400Wp panelen; dat is voor een SolarEdge systeem een interessante optie, voor andere merken omvormer hoeft dat niet zo te zijn.

15x390Wp, 4kW omvormer, 5190kWh.

Vanwege de mismatch in hoeken en afmetingen twijfel ik wel of dit ook echt gaat passen.

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
PjotrP schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:22:
APs heeft recent hun micro-omvormers een update gegeven; deze hebben nu een uitgangsvermogen van 350W per paneel. Veruit de beste optie voor jouw situatie. Met 19 panelen kom je dan op 6650W aan teruglever-vermogen, wat je moet verdelen over 3 fases. Als je slechts 1 fase zou willen gebruiken dan mag je max 5000W aan terugleververmogen hebben volgens de Netcode.

Als je goede panelen wilt zou ik gaan voor Jinko HC-NT panelen (hoge kwaliteit, relatief goedkoop) of REC (hoge kwaliteit, slaafvrij).
Let er wel op dat het veel tijd kost om de panelen in allerlei oriëntaties te plaatsen. €1/Wp gaat alleen lukken met een simpel enkel dakvlak en een simpele string omvormer, dat is dus niet van toepassing bij jou.
Welke micro omvormers van APS bedoel je? De QS1 heeft toch 300W per paneel met 1200W totaal voor 4 panelen samen?

• PettenZuid
Ronald schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 07:50:
[Afbeelding]

Er klopt ergens iets niet, de dakhoeken zijn nu vlakker dan 3dbag aangeeft en ik gebruik duidelijk meer O-W lengte dan de foto.

Dit is met Hyundai 390-400Wp panelen; dat is voor een SolarEdge systeem een interessante optie, voor andere merken omvormer hoeft dat niet zo te zijn.

15x390Wp, 4kW omvormer, 5190kWh.

Vanwege de mismatch in hoeken en afmetingen twijfel ik wel of dit ook echt gaat passen.
Hoi Ronald,
Uitgaande van dat er 19 panelen passen zoals de aanbieders hadden getekend, wat is dan het meest rendabele systeem (panelen en omvormers en eventueel optimizers)?

• PjotrP
KappuhH schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 08:15:
[...]
Welke micro omvormers van APS bedoel je? De QS1 heeft toch 300W per paneel met 1200W totaal voor 4 panelen samen?
Sinds twee weken is de QS1 vernieuwd en heet nu de QS1 boosted. VDH solar verkoopt deze. Helaas is hun website product info nog niet volledig ge-update, maar hun account manager heeft me de nieuwe specs gestuurd en gezegd dat alle QS1's die ze nu verkopen 'boosted' zijn. Dat betekent 350W per kanaal.

https://www.vdh-solar.com...s1-max-4-panelen-1-fase-2

Zonnepaneel installateur

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-11 17:24
Ter referentie, ik heb afgelopen week hier akkoord op gegeven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78YI3vebKMvzAtUgDEEDtQpTfPw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IOQfdlsx9CgBaUWHcTAvJRUI.png?f=user_large

Opstelling oost/west. bedrag incl. btw: 8.614,00 waarvan ik er 1.494,99 terug ga krijgen.

discogs

• Ronald
PettenZuid schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 13:25:
[...]

Hoi Ronald,
Uitgaande van dat er 19 panelen passen zoals de aanbieders hadden getekend, wat is dan het meest rendabele systeem (panelen en omvormers en eventueel optimizers)?
En dat is nu net het probleem. Ik denk niet dat het legplan van Metdezon past.

Je nok is 1.80; Ik heb er panelen van 1.70 in landscape onder liggen en het is niet ruim. Niet alle installateurs gaan zo krap bij dakranden willen leggen.

Metdezon heeft daar 2 panelen van 1.04m naast elkaar in portrait. No way. Ik kan dan plan blind doorrekenen; maar daar heb jij niets aan, en kost mij tijd...

Dus als we het huis goed ingetekend krijgen, dan kunnen we er een beter plan mee maken, en dat dan doorrekenen.

• PettenZuid
Ronald schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 18:03:
[...]

En dat is nu net het probleem. Ik denk niet dat het legplan van Metdezon past.

Je nok is 1.80; Ik heb er panelen van 1.70 in landscape onder liggen en het is niet ruim. Niet alle installateurs gaan zo krap bij dakranden willen leggen.

Metdezon heeft daar 2 panelen van 1.04m naast elkaar in portrait. No way. Ik kan dan plan blind doorrekenen; maar daar heb jij niets aan, en kost mij tijd...

Dus als we het huis goed ingetekend krijgen, dan kunnen we er een beter plan mee maken, en dat dan doorrekenen.
Onder de dakkapel oostkant heb ik vanaf de loodslabbe onder de dakkapel tot de schuine hoek van het dak een rechthoek van 1880mm hoog bij 4310mm. De dakgoot is breed genoeg om hemelwater van de panelen op te vangen. Boven de dakkapel kan niets ivm beluchtingspannen. Op de dakkapel zouden 2 panelen portrait kunnen.
Onder het dakraam westkant heb ik vanaf de loodslabbe onder het dakraam tot de schuine hoek van het dak een rechthoek van 2560mmhoog bij 4000mm. De dakgoot is breed genoeg om hemelwater van de panelen op te vangen. Het dakraam (loodslappe) begint dus op 2560mm uit de onderste dakpan en is tot onderkant eerste pan boven het dakraam 1950mm hoog. Dus vanaf 2560mm is er een rechthoek naast het dakraam van ongeveer 1175 breed en 1950 hoog. Tussen onderzijde dakraam en schuine hoek/hoekkeper 1845mm, bovenzijde dakraam tot hoekkeper 800mm, dus rechthoek van 1950mm hoog en 800mm breed beschikkaar. Boven dakraam beluchtingspannen en dakdoorvoer.
Dat zou voor de oostzijde 4 panelen onder de dakkapel betekenen en 2 op het dak van de dakkapel.
Voor de westzijde 4 panelen onder het dakraam en aan rechterzijde 3 en linkerzijde 1, totaal 13. Op het dak van de aanbouw dan misschien nog 5 als dat genoeg rendement geeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3rGWnbACUzYUiwk7rqEyRcz3YvQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/e09XHus2KtnRXhfDjKrEOcSC.png?f=fotoalbum_large

• PettenZuid
Of toch een schuine opstelling maken op het schuurdak .....

• Ronald
Op basis van dit https://www.solar-bouwmar...-jkm395n-6rl3-bk-ful.html paneel... Isc 11A, dus kan misschien op de goedkopere/efficiëntere p404 optimizer: https://www.solar-bouwmar...-optimizer-korte-str.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cAXHYEUl9ZPWGWbIZZ7ft1T2nyY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nUglBbuf0gQtJKqNEfUURLBr.png?f=fotoalbum_large

80V optimizers(p404/p505) zijn bittere noodzaak voor alle opties. Anders Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?
Zelfs met deze optimizers - zoals ik al vermoedde - is het op het randje.

Alles vol, 23 panelen: SE7K; 8180kWh; 2% opbrengstverlies door clipping
Huis en uitbouw: 18 panelen SE5K-RWB (korte strings); 6210kWh
Huis en uitbouw: 18 panelen SE5K-RWS (normale uitvoering); 6100kWh; 2% opbrengstverlies door clipping
Alleen huis: 13 panelen: SE3680H; 4590kWh

Met meer dan 2 oriëntaties heb je keuze uit SolarEdge of micro-omvormers. Meerdere lichte string omvormers is niet echt een goede optie door de kleine paneel aantallen per oriëntatie... Het nekt zelfs SolarEdge een beetje.

Als je het geduld op kunt brengen: APS is nog steeds aan het dreigen daadwerkelijk de QS2 (4x450W) op de markt te brengen, maar ik zie nu ook hier en daar de QS1A staan (4x375W, ruim voldoende voor een 395Wp paneel). De originele QS1 met 4x300W is krap, maar kan - met een procent of 2 verlies)

• PettenZuid
Ronald schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 21:40:
Op basis van dit https://www.solar-bouwmar...-jkm395n-6rl3-bk-ful.html paneel... Isc 11A, dus kan misschien op de goedkopere/efficiëntere p404 optimizer: https://www.solar-bouwmar...-optimizer-korte-str.html

[Afbeelding]

80V optimizers(p404/p505) zijn bittere noodzaak voor alle opties. Anders Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?
Zelfs met deze optimizers - zoals ik al vermoedde - is het op het randje.

Alles vol, 23 panelen: SE7K; 8180kWh; 2% opbrengstverlies door clipping
Huis en uitbouw: 18 panelen SE5K-RWB (korte strings); 6210kWh
Huis en uitbouw: 18 panelen SE5K-RWS (normale uitvoering); 6100kWh; 2% opbrengstverlies door clipping
Alleen huis: 13 panelen: SE3680H; 4590kWh

Met meer dan 2 oriëntaties heb je keuze uit SolarEdge of micro-omvormers. Meerdere lichte string omvormers is niet echt een goede optie door de kleine paneel aantallen per oriëntatie... Het nekt zelfs SolarEdge een beetje.

Als je het geduld op kunt brengen: APS is nog steeds aan het dreigen daadwerkelijk de QS2 (4x450W) op de markt te brengen, maar ik zie nu ook hier en daar de QS1A staan (4x375W, ruim voldoende voor een 395Wp paneel). De originele QS1 met 4x300W is krap, maar kan - met een procent of 2 verlies)
Heb jij voor mij een installateur die dit begrijpt en goed kan uitvoeren?

• Ronald
PettenZuid schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 22:55:
[...]

Heb jij voor mij een installateur die dit begrijpt en goed kan uitvoeren?
Ik heb zelf geïnstalleerd, dus geen persoonlijke ervaring.
Je kunt kijken naar Pakdezon uit Opmeer. Ooit mee gesproken over PVT, kwam heel goed over. Ze hebben werk gedaan voor de ouders van mijn zwager.

Anders Solar bouwmarkt (zal waarschijnlijk enphase micro omvormers aanraden, goed maar duur, maar ze kunnen prima Solaredge. Ze hebben geen Apsystems)

Of Solar Outlet, wat breder assortiment, inclusief Apsystems. Daar heb ik mijn spullen vandaan.

Maar installateurs zijn heel gretig om met Solaredge te werken, dus lokaal moet je wel wat vinden.

Overigens denk ik wel dat Apsystems QS1A of QS2 voor jouw dak een betere keuze is dan Solaredge. Zou qua kosten om het even moeten zijn.

Zodra je offertes hebt, leg ze in dit topic voor, dan hoor je snel genoeg is ze okay zijn.

• PettenZuid
Ronald schreef op woensdag 22 september 2021 @ 06:35:
[...]

Je kunt kijken naar Pakdezon uit Opmeer. Ooit mee gesproken over PVT, kwam heel goed over. Ze hebben werk gedaan voor de ouders van mijn zwager.

Anders Solar bouwmarkt (zal waarschijnlijk enphase micro omvormers aanraden, goed maar duur, maar ze kunnen prima Solaredge. Ze hebben geen Apsystems)

Of Solar Outlet, wat breder assortiment, inclusief Apsystems. Daar heb ik mijn spullen vandaan.

Maar installateurs zijn heel gretig om met Solaredge te werken, dus lokaal moet je wel wat vinden.

Overigens denk ik wel dat Apsystems QS1A of QS2 voor jouw dak een betere keuze is dan Solaredge. Zou qua kosten om het even moeten zijn.

Zodra je offertes hebt, leg ze in dit topic voor, dan hoor je snel genoeg is ze okay zijn.
Ik heb Pakdezon gevraagd! :)

• PettenZuid
Ronald schreef op woensdag 22 september 2021 @ 06:35:
[...]

Ik heb nu een offerte voor 18x REC Solar AS 370AA Black Alpha, Solaredge SE5K en 18 Solaredge optimizers S440 van Pakdezon voor 8850 ex btw. Met Solaredge designerrapport.

• busscherski
Kun je dat designer rapport (geanonimiseerd) plaatsen?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• PettenZuid
busscherski schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:30:
Kun je dat designer rapport (geanonimiseerd) plaatsen?
UiteraardAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trgRNZG8rTXZoJTiIoxW9SG9BMk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3AUgfOTlCRvf18qRqajGG5P2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g4PgVOxjIM1y7aSWK5eqYzrwqzI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ipPUpyefXGj2qxwGVv6IvL0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HX6uboJJFmX0TPM67mFhm3FDuD8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JzuVgiewKhQacqxRRcZjUMfS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OzDaFEHlCSlUVgF4oMh1zVpcRI0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MdL2jzuBUd9AcAvGJFC98Zxr.jpg?f=fotoalbum_large

• Ronald
Oei, dat is een pittige misser... 9% clippingverlies...
Met grote boze waarschuwing bovenin het rapport... Ik ben teleurgesteld :(

Oorzaak is de s440 die maar 60v kan maken. Slecht ontwerp, niet als zodanig doen.

• PettenZuid
Ronald schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 18:41:
Oei, dat is een pittige misser... 9% clippingverlies...
Met grote boze waarschuwing bovenin het rapport... Ik ben teleurgesteld :(

Oorzaak is de s440 die maar 60v kan maken. Slecht ontwerp, niet als zodanig doen.
Maar hoe wordt dat dan veroorzaakt en hoe los je dat op?

• Ronald
Oorzaak voorbeeldberekening: Ronald in "Meer vermogen genereren met zonnepanelen of niet?"
Ik heb het daar geprobeerd simpel te houden, maar het is evengoed pittig technisch.

Oplossing: p404 optimizers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DrgAEQui7lv3LM0EEcLixnKF5mA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/M3LPVgkAfnCRsLyASk2aaRdL.png?f=fotoalbum_large

Dit rapport is niet via ingetekend systeem, dus zonder schaduwsimulatie (goed voor 3% verlies in rapport van Pakdezon)

• PettenZuid
Ok, dan vraag ik pakdezon naar deze optimizers, dank je!

• Ronald
De offerte zelf: prijstechnisch niet heel laag, maar dat is mede door een zeer hoogstaand Europees paneel, en het relatief dure SolarEdge is hier geen ontkomen aan (tenzij je naar Micro omvormers gaat, zo mogelijk nog duurder)

• busscherski
PettenZuid schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:38:
[...]

Maar hoe wordt dat dan veroorzaakt en hoe los je dat op?
Pluspunten dat ze een rapport bij leveren.
Facepalm dat er 9.44% verlies uit komt en ze het alsnog op deze manier aanbieden. Dan snapt die persoon er gewoon niets van. Dit is veruit het extreemste en meest waardeloze rapport dat ik van een verkoper heb gezien.

Een andere oplossing kan de korte string versie van die driefase omvormer zijn.
https://www.winkelman-zon...pp-voor-korte-string.html
Als de panelen dan nog allemaal in 1 string kunnen helpt dat nog veel beter dan 85V optimisers. @Ronald, zit het max DC vermogen onder of boven 5625 W?

Als het met de korte string versie niet in 1 string kan moet je de stringindeling heel bewust maken, dat lijkt me teveel gevraagd voor deze leverancier. Dan zijn 85V optimisers beter.

Maar eerlijk gezegd vind ik de installatie met een reguliere SE 3 fase omvormer en 85 V optimisers nog steeds niet voldoende presteren met die 3% verlies.
Micro's zijn denk ik meer dan 3% duurder, maar die doen het wel goed met laagstaande zon.

• Ronald
@busscherski Alles mag in 1 string...

Ik vind net het eerder ingetekende ontwerp terug... Dus onderstaande getallen zijn weer met schaduwsim - Wat de clipping nog iets erger maakt... want zelfs met p404 pakt ik nog 2%.

Max DC is 5.31kW.
5.83MWh op SE5K-RWB of met een fractie aftop op SE4K-RWB (Korte string 3 fase omvormers)

5.73MWh op SE5K traditioneel.

Even wachten tot deze ook dichterbij te leveren is: https://www.ecoenergias.e...nversor-qs1a-de-apsystems wat mij betreft.. SE is teveel gezeur voor deze woning.

• Ronald
En qua kosten... 18xp404 ~= 900. SE5K ~=1100. SE5K-korte string ~=1300

De bestaande QS1 gaat voor 288 incl btw bij Winkelman. Komt nog en wat spul bij... Totaal omvormer kosten vrijwel zeker onder 2000 ;-)

QS1 is net aan okay met een 370W paneel; maar er zijn nu een paar maanden te gaan zonder noemenswaardige opbrengstderving (zeker met wachttijd voor daadwerkelijke installatie!)... dus wellicht even paar weken wachten of de QS1A wat wordt, of een installateur zoeken die flexibel wil zijn en indien beschikbaar met QS1A wil werken.

• busscherski
Ronald schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 21:30:
QS1 is net aan okay met een 370W paneel
Bij zuid opstelling 30 graden helling vind ik 300 W / 370 Wp ook nog wel acceptabel. (uit mijn hoofd +/- 0.4% per jaar aftoppen)
Maar TS heeft oostwest, dan is APS QS1 prima (topt denk ik 0.1% af op jaarbasis).

• PettenZuid
Het wordt nu helaas te technisch voor mij, helpt het als ik pakdezon vraag om de optimizers te switchen naar de p404 of heeft dat geen zin?

• busscherski
Het is inderdaad nogal een technisch verhaal, maar veel simpeler kunnen we het niet genuanceerd uitleggen. Het zal ook te technisch zijn voor de verkoper.

Met P404 gaat de optimiser voltage clipping (verlies) van die 9.4% naar +/- 3%. Dat helpt dus.

Die 3% verlies van jaaropbrengst zie je met name in de eerste helft van de ochtend op momenten met helder weer. Dan is de opbrengst lager dan het zou moeten zijn. Op jaarbasis verlies je dan 'maar' ongeveer 3%.

Je moet zelf beslissen of je dit acceptabel vind. Het is gewoon geen makkelijk dak (want als je het selectief wilt aansluiten net te groot voor enkelfase SolarEdge)

SE5K-RWB (korte string 3 fase omvormer) met S440 (of P404) werkt het best. Persoonlijk vind ik, als het Solaredge moet worden, dit de enige goede keuze.

Laat dit duidelijk in de offerte zetten en zie er op de dag van installatie persoonlijk op toe welke optimiser / omvormer je krijgt. Voor je het weet wordt er afgeweken van de offerte.

• PettenZuid
Ok, dank weer!
De optimizers zijn nu omgezet naarP505, ok heb gevraagd om te bekijken wat her oplevert als de omvormer naar SE5K gaat met S440.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mBVpijOkYv0AS4QN4H0JZ2LcWEE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ky11qsDJc7JRE7H4FVjSTSml.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDUf7bl3RinkWtynHogtScqJS8w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v5GaLYXDPlFfDoyTsMTw1TUH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_kv4LGjqJQmXfXsIVvuD_rKzso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7lQr6msooj2soeFLNzSWbUcg.jpg?f=fotoalbum_large

• PettenZuid
Dit antwoord krijg ik op de vraag of het niet beter is om sde SE5K-RWB met S440 toe te passen:

Ik heb er vanmorgen uitgebreid naar gekeken.
Er zit geen verschil in de zwaarte van de omvormer. Eenmaal 3 fase, blijft de opstart spanning hetzelfde.
De S440 optimizer is juiste de optimizer die ik hiervoor had gekozen. Waardoor het verlies kwam.
Dat verlies kan worden geminimaliseerd door een optimizer te gebruiken met een hogere uitgangspanning.
Dit is het ontwerp qua electra en optimizers en omvormer die het meest optimaal is.
Verlies zal je altijd hebben.. in alle configuraties.

• Ronald
Dan is hij niet bekend met de lage string spanning van SE5K-RWB - die draait 375V ipv 750V.
14 Augustus uit mijn eigen systeem... Stuur maar door ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0uvqDErMvGM0YheNyeGOi4s2asE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l0NYX46mJUUxDqx7j4wLiB3M.png?f=fotoalbum_large
Die REC panelen kunnen op p404, dat scheelt 16 euro per optimizer.

Goede opties:
SE5K-RWB for short strings met p404 0% clipping
SE5K-RWB for short strings met s440 = 0.07% clipping (acceptabel)

Minder goed:
SE5K-RWS traditioneel met p404 = 2.5% clipping

[ Voor 35% gewijzigd door Ronald op 08-10-2021 08:28 ]

• PettenZuid
Ik heb m nu met de SE5K-RWB:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mBVpijOkYv0AS4QN4H0JZ2LcWEE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ky11qsDJc7JRE7H4FVjSTSml.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDUf7bl3RinkWtynHogtScqJS8w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v5GaLYXDPlFfDoyTsMTw1TUH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_kv4LGjqJQmXfXsIVvuD_rKzso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7lQr6msooj2soeFLNzSWbUcg.jpg?f=fotoalbum_large

• PettenZuid
Nu de juiste
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ei2knpq0ZxmoqTHTP5rsQNGf0C0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k6OoGqDaxAZJlrAWapAbRpp6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C8imjRIp3DjilDUkCKqBDj9-V6A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x6wKLpyQ0TbdIdUppPR76zSY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ELmar1L8B4Qmrdc-I2XFDP1j3uQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jYXWCF5vfzeKa3O47kLciTud.jpg?f=fotoalbum_large

• PettenZuid
Hoi Ronald, betekent jouw duimpje dat ik nu de meest optimale configuratie voor mijn situatie heb bereikt?

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald
Technisch denk ik dat wel ja

• PettenZuid
OK top, bedankt voor de input!

• PettenZuid
Weet iemand waar je nog een SE5K-RWB kunt kopen, zijn overal uitverkocht of alleen leverbaar icm panelen...

• Dre
  • Niet online

Dre

@PettenZuid
Anders neem je de Solaredge SE4000 HD Wave. Die lijkt me ook nog wat efficiënter dan de RWB serie.

• PettenZuid
Hun website loopt achter, geen voorraad meer, pp zo'n vroegst eind van dit jaar

• PettenZuid
Dre schreef op donderdag 11 november 2021 @ 19:39:
@PettenZuid
Anders neem je de Solaredge SE4000 HD Wave. Die lijkt me ook nog wat efficiënter dan de RWB serie.
We hebben juist enorm gepuzzeld om de juiste omvormer voor mijn situatie te vinden...

• Ronald
Als het niet beschikbaar is is het niet beschikbaar... Ik vind een Duitse toko die al roept niet voor maart 2022...

Als niemand het ding kan krijgen, dan liggen ze waarschijnlijk op de Ever Given ;w

Alternatief is dan toch een SE5000H, op lekker dikke korte kabel naar je meterkast...

• PettenZuid
Ronald schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:09:
Als het niet beschikbaar is is het niet beschikbaar... Ik vind een Duitse toko die al roept niet voor maart 2022...

Als niemand het ding kan krijgen, dan liggen ze waarschijnlijk op de Ever Given ;w

Alternatief is dan toch een SE5000H, op lekker dikke korte kabel naar je meterkast...
Hoi Ronald, maakt het veel uit, deze omvormer of kan ik beter wachten tot de rwb weer leverbaar is?

• Ronald
@PettenZuid
Er is geloof ik iets aan de hand met energieprijzen... Lijkt wat mensen wakker geschut te hebben... Dus vraag omhoog en de logistieke problemen gelden ook hier.

2 opties:
Het hele systeem uitvoeren met APSystems QS1 of YC1000 (3 fase) microomvormers. Dit zal geen groot kostenverschil hebben ten opzichte van het bedachte SolarEdge systeem (wat door de -RWB al aan de meer kostbare kant zat)

Microomvormers is gewoon een ultiem flexibele oplossing.

Of SE5000H 1 fase. Ja daar ben ik terughoudend over vanwege hoge netspanning in sommige wijken, maar het is in de meeste gevallen geen probleem... je moet op gegeven moment wat. Het kan en mag.

Bij mij mag het een probleem zijn, maar ik zit aan het eind van de wijkkabel... die uitgevoerd is in iets van 100mm² CCA 8)7 (Ben ik verbaast over de spanning/netimpedantie hier... nee)

[ Voor 32% gewijzigd door Ronald op 12-11-2021 09:37 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

Welke spanningsproblemen? Hij zit niet op zuid.

Gissen is missen:
Dre in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

• PjotrP
Ik snap de behoefte aan SolarEdge niet: dit dak is daar gewoon niet zo geschikt voor. Kun je heel lang aan sleutelen, maar dan blijf je een suboptimale oplossing houden.
Om te beginnen met de omvormer: 1 fase SolarEdge SE5000H, waar zou je die op willen aansluiten? 5000W is 21,3A. Moet je een grotere aansluiting dan 35A hebben om aan selectiviteit te voldoen.

En spanningsproblemen komen echt niet alleen op zuid voor. Ik heb al heel wat 1 fase systemen op een andere fase gezet als tijdelijke oplossing. Dit kun je natuurlijk veel beter voor zijn door 3 fases te gebruiken.

APs is voor dit dak veel geschikter. In mijn ervaring is APs ook bijna altijd iets goedkoper dan SolarEdge. Overigens niet met met hun YC1000 3 fase systeem gaan werken, want die lopen achter op hun 1 fase systeem (oudere hardware, 1 MPPT en slechts 1130W uitgangsvermogen voor 4 kanelen).
APs QS1 of DS3-L gebruiken en clusters maken van maximaal 10 panelen. Elke cluster op een eigen fase zetten en het loopt als een zonnetje.

Zonnepaneel installateur

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Ik zie het al 8)7

[ Voor 83% gewijzigd door RobertV70 op 22-11-2021 19:19 ]

Pagina: 1