Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-07 17:55
Hoi,

Ik ben relatief nieuw bij darktable. Nu heb ik een berg RAWs geïmporteerd van de vakantie en wat ik merk is dat als ik een nieuwe foto bekijk zijn de kleuren goed (verzadigd) en zie ik op de preview onderaan de tekst "working ...". Vanaf die tekst verdwijnt, verdwijnt ook ~de helft van de kleur.

Wat ik al gedaan heb is in de preferences auto-apply per camera basecurve preferences enabled en auto-apply pixel workflow defaults op "display referred" gezet. Maar het blijft zo. Ook lijkt de base curve wel degelijk erop te staan. Als ik naar de darkroom ga, kan ik de base curve eraf halen en lijkt het nog erger.

Dus het lijkt alsof de "goede kleuren" in de RAW zitten maar iets haalt het eraf. Wat kan dit nog zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:32

Steef

GoT's Most Eaten

Om te begrijpen wat er mogelijk gebeurt moeten we eerst even duidelijk maken wat je ziet zodra je de foto's importeert.

Je camera maakt een RAW afbeelding, maar kan die niet als zodanig tonen. Om de afbeelding weer te geven maakt je camera een preview in JPEG formaat. Die preview is wat je ziet op het scherm van je camera en is ook wat je ziet bij de eerste import in darktable. Ná die eerste import gaat darktable een nieuwe preview maken, van hogere resolutie - want de camera preview is vaak van beperkte resolutie.

Nu komt de grap; je camera doet de RAW - JPEG conversie aan de hand van een profiel, in combinatie met eventuele instellingen in je camera. Heb je bijvoorbeeld een artistiek effect aan staan in de camera dan zie je dat in de preview, maar niet in de RAW. Darktabe doet zelf ook nog een RAW - JPEG conversie. Als het profiel van darktable niet overeen komt met het profiel van je camera, krijg je een andere look.

Toevallig heb ik een vergelijkbaar probleem met Lightroom en mijn Sony camera;
[a6600] Verschil tussen embedded preview & LR preview

Kijk eerst eens of je camera word ondersteund met een WB profiel in darktable:
https://www.darktable.org/resources/camera-support/

Controleer vervolgens ook even of eventuele artistieke effecten in je camera allemaal uit staan. Dingen als HDR (dynamic range), picture profiles, contrast en kleur bewerkingen zijn allemaal wél zichtbaar in de JPEG preview maar hebben geen effect op de RAW* en zullen dus ook verdwijnen ná import in Darktable.

Alleen gamma kan invloed hebben op de RAW, thans - voor Sony systemen.

Dit is wat ik vermoed, maar voorbeelden met foto's is beter :) Misschien kun je een paar uploaden.

[ Voor 8% gewijzigd door Steef op 19-09-2021 11:37 ]

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 17:56
Wat @Steef hierboven zegt.
Alle Raws zijn flets. Zodra je de file opent wordt de ingebakken Jpeg vervangen door wat er echt van de sensor komt.

Probeer dit:
- In settings->Processing kies 'Scene referred'.
- voor een al geïmporteerd plaatje, kies 'history stack -> discard history'. Yes, you are sure.

Nu is dat plaatje overgeschakeld naar de Scene referred workflow die werkt met o.a. filmic.
Zet de volgende settings.
- Tone Equalizer op preset 'soft'
- Local contrast 'aan'
- ikzelf vindt 'Color balance' preset 'Generic Film' wel mooi
- open Exposure en verhoog tot het histogram de rechterkant begint te raken

Als het goed is ziet je foto er nu al een stuk minder flets uit.
Nu kun je gaan ontwikkelen.

Ik heb deze preset opgeslagen onder de naam 'quick develop' om aan te geven dat ik de foto even snel 'ontwikkel' voordat ik echt ga bewerken.

Ik werk tegenwoordig met de 'scene referred' workflow omdat dat is waar de Darktable developers heen willen. Ik had ook zo'n preset voor gebruik met de Basecurve. Basecurve is dus Filmic geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-09 19:47
bucovaina89 schreef op zondag 19 september 2021 @ 07:47:
Dus het lijkt alsof de "goede kleuren" in de RAW zitten maar iets haalt het eraf. Wat kan dit nog zijn?
Dat is volledig normaal, bij RAW files zie in je in de lighttable het embedded jpeg bestand. Wanneer je dit dan open doet in de darkroom module zie je het feitelijke raw bestand, zoals de sensor het van het toestel heeft geregistreerd. Darktable doet niets van bewerking, wat niet absoluut strikt noodzakelijk is voor het verwerken van de foto.

Dat is ook de essentie aan fotograferen in RAW, het geeft jou de volledige vrijheid om jouw intepretatie er aan te geven.

Een aantal belangrijke zaken om te weten: Darktable is intern volledig aan het overschakelen aan op de zogenaamde scene-referred workflow. Ik denk dat je best deze werkmethode aanleert en Darktable ook in scene referred workflow zet bij de instellingen. De basecurve is de oude toon curve die gebruikt wordt bij de zogenaamde display referred methode die langzaam uitgefaseerd wordt.

Op youtube kan je een aantal zeer goede tutorials vinden van oa Bruce Williams Photography, Boris Hajdukovic, A Dabble in Photography en Pierre Aurélien (ontwikkelaar van o.a. Fimic module in DT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-07 17:55
Thanks voor de tip, ik ben inderdaad bezig met verschillende tutorials van Bruce Williams te doorlopen. Zijn kanaal is best wel uitgebreid!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 17:56
Tip als je de nieuwe scene referred workflow gebruikt:

De Color Calibration module wordt als het goed is automatisch aangeschakeld en regelt de witbalans.

Maak een nieuwe instantie van de module. Je ziet dat in de nieuwe module de witbalans op 'passthrough' gaat (want dat moet niet dubbelop).
Ga naar de tab 'colorfulness' en zet alle schuifjes op waarden van bijvoorbeeld 0.200 (voor een subtiel effect) of richting de 0.500 (voor een behoorlijk sterk effect).

Doe dat als je al een Tone Curve op 'soft' hebt staan plus een 'Local Contrast' aan, en je krijgt een hele hoop kleur in je plaatje!

[ Voor 7% gewijzigd door Tarquin op 08-10-2021 14:03 ]

Pagina: 1