Vraag

• taz10
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09 15:24

taz10

Party Animal

Topicstarter
Sinds 2 maanden hebben wij ook vloerverwarming in onze gehele beneden verdieping.
Woonkamer/keuken/gang/toilet 60m2 als 1 zone , de aangebouwde garage met kantoor 12m2, zone 2 en een praktijk 12 m2 zone 3.

Op de 1e verdieping radiatoren op de slaapkamers die dicht staan.
Op de vloerverwarming heb ik een Evohome installatie met in de 3 ruimtes losse wifi thermostaten.

Wat ik nu overal lees is dat je de temperatuur van de vloerverwarming gewoon op 1 temperatuur moet laten staan.
Ik kan nu alles mooi regelen met het Evohome systeem maar bovenstaand zou betekenen dat ik er eigenlijk niets aan heb qua tijden instellen.

Mijn kennis laat mij totaal in de steek, de installateur heeft alleen gezegd temperatuur is het beste constant laten staan.
Maar wat betreft mijn praktijk, dit is een afgesloten ruimte van 12 m2. Mijn gedacht is als ik deze een paar dagen zoals in het weekend niet gebruik, dan zou het toch goedkoper zijn qua stookkosten om hier de vloerverwarming uit te zetten op deze tijden van niet gebruik ?
Is het anders uit te rekenen op enige manier hoeveel het kost om zo een ruimte van 12m2 bv 5 graden te vervarmen ?

Ik heb mij al wel ingelezen op dit topic maar kom er niet uit
Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen om energie zuiniger te stoken.

Beste antwoord (via taz10 op 28-09-2021 21:56)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Hangt ook van je isolatie af. Als je een modern huis hebt kan je de vloerverwarming prima in de nacht uitzetten of verlagen en dan daalt de temperatuur wellicht 0,5 of 1 graad omdat er nog veel warmte in de vloer zit. Is je huis ouder, dan kan de temp harder dalen.
Je zult het dus moeten uitproberen. Zet de vloerverwarming in je prakijk eens uit (of verlaag de temperatuur tot bijv 18 graden), kijk wat de temperatuur doet en hoeveel gas je nodig hebt om hem weer op temperatuur te krijgen. Vergelijk dat met hoeveel gas je normaliter in die tijd had gebruikt. Dan kan je bepalen vanaf hoeveel dagen het zinvol is om de temperatuur te verlagen.

[ Voor 10% gewijzigd door Microkid op 20-09-2021 06:53 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Alle reacties

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:53
Een vloer heeft even nodig om op temperatuur te komen vandaar dat je die beter gewoon aan kan laten staan.
Als een vloer afkoelt heeft die weer langer nodig om op temperatuur te komen ofwel je moet weer harder stoken.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:14

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Je vloerverwarming regel je op de tempratuur van de retourleidingen met een pompschakelaar zodat deze een keer in de zoveel tijd een keer ingeschakeld.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Hangt ook van je isolatie af. Als je een modern huis hebt kan je de vloerverwarming prima in de nacht uitzetten of verlagen en dan daalt de temperatuur wellicht 0,5 of 1 graad omdat er nog veel warmte in de vloer zit. Is je huis ouder, dan kan de temp harder dalen.
Je zult het dus moeten uitproberen. Zet de vloerverwarming in je prakijk eens uit (of verlaag de temperatuur tot bijv 18 graden), kijk wat de temperatuur doet en hoeveel gas je nodig hebt om hem weer op temperatuur te krijgen. Vergelijk dat met hoeveel gas je normaliter in die tijd had gebruikt. Dan kan je bepalen vanaf hoeveel dagen het zinvol is om de temperatuur te verlagen.

[ Voor 10% gewijzigd door Microkid op 20-09-2021 06:53 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.