Vraag

• Kevf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:08
Hey medetweakers,

Naar ongeveer een jaar of 16 te hebben genoten van mijn 50" Panasonic plasma ga ik uiteindelijk dan toch voor oled.

Ik heb altijd al graag een Philips tv met ambilight gewild en dat komt mooi uit nu de nieuwe tv's van Philips ook HDMI 2.1 hebben

Ik wil een 65" model kopen (budget maximaal 2300 euro) en heb daar een paar vragen over. De tv komt op een meubel te staan. Ik game er vooralsnog niet op (maar wellicht ooit nog). De TV wordt aangesloten op mijn surround set.

1) Voor zover ik kan zien is het enige verschil tussen de 806 en de 856 de voet waar het toestel op staat. Klopt dit?
2) De 706 is echt een heel stuk goedkoper (ongeveer 1600 ipv 2200!). Het grootste verschil is dat deze 3 zijdige ambilight heeft. Het toestel wordt niet opgehangen. Echter mijn onderbuik zegt: meer kanten ambilight is beter. Maar aan de andere kant: 600 euro is een boel geld voor een lichtstripje extra
3) Zijn er nog andere verschillen die ik over het hoofd zie tussen de 706 en de 806/856?
4) Ik ga er voorlopig en wellicht wel helemaal niet op gamen. Toch als ik de reviews zo lees is ook de beeldwerking en dergelijke gewoon beter bij de nieuwe modellen (en weer wat meer ondersteuning). Of is dat te kort door de bocht?

Hoor graag of iemand wat adviezen voor mij heeft.

Beste antwoord (via Kevf op 20-09-2021 10:39)

• Kneh91
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22-05 19:51
Kevf schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 20:07:
Hey medetweakers,

Naar ongeveer een jaar of 16 te hebben genoten van mijn 50" Panasonic plasma ga ik uiteindelijk dan toch voor oled.

Ik heb altijd al graag een Philips tv met ambilight gewild en dat komt mooi uit nu de nieuwe tv's van Philips ook HDMI 2.1 hebben

Ik wil een 65" model kopen (budget maximaal 2300 euro) en heb daar een paar vragen over. De tv komt op een meubel te staan. Ik game er vooralsnog niet op (maar wellicht ooit nog). De TV wordt aangesloten op mijn surround set.

1) Voor zover ik kan zien is het enige verschil tussen de 806 en de 856 de voet waar het toestel op staat. Klopt dit?
2) De 706 is echt een heel stuk goedkoper (ongeveer 1600 ipv 2200!). Het grootste verschil is dat deze 3 zijdige ambilight heeft. Het toestel wordt niet opgehangen. Echter mijn onderbuik zegt: meer kanten ambilight is beter. Maar aan de andere kant: 600 euro is een boel geld voor een lichtstripje extra
3) Zijn er nog andere verschillen die ik over het hoofd zie tussen de 706 en de 806/856?
4) Ik ga er voorlopig en wellicht wel helemaal niet op gamen. Toch als ik de reviews zo lees is ook de beeldwerking en dergelijke gewoon beter bij de nieuwe modellen (en weer wat meer ondersteuning). Of is dat te kort door de bocht?

In het overzicht van Toengel zie je mooi onder elkaar de verschillen. Die zijn er bijna niet, behalve de Ambilight, 100 nits, de voetjes en de afstandbediening.

https://toengel.net/phili...aller-2021er-philips-tvs/

Alle reacties

• Anoniem: 159816
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Hoop dat ze bij Philips hun software wat hebben geüpdatet... Jaren geleden stond ik voor de keuze tussen een Phlips en LG OLED. Ambilight klonk erg aantrekkelijk, maar ik kon niet over de extreem verouderde software komen. Vergeleken met wat LG deed qua user interface was de interface van Philips echt iets pre-historisch. Vond het qua instellingen voor beeldverwerking ook geen geweldige tv, maar mogelijk dat ik wat opties gemist heb door het extreem brakke menu. Ik kreeg het alleen voor elkaar om de interpolatie compleet uit te schakelen (wil je niet op een sample and hold display) óf interpolatie met een soap opera effect. Dus als ik jou was zou ik eerst eens kijken of de rest van de TV je aanstaat.

Als je dan toch voor Philips gaat lijken met 3 strips het meest logisch, anders krijg je denk ik geen mooie uniforme verlichting.

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 18-09-2021 21:45]

• Kevf
Anoniem: 159816 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 21:45:
Hoop dat ze bij Philips hun software wat hebben geüpdatet... Jaren geleden stond ik voor de keuze tussen een Phlips en LG OLED. Ambilight klonk erg aantrekkelijk, maar ik kon niet over de extreem verouderde software komen. Vergeleken met wat LG deed qua user interface was de interface van Philips echt iets pre-historisch. Vond het qua instellingen voor beeldverwerking ook geen geweldige tv, maar mogelijk dat ik wat opties gemist heb door het extreem brakke menu. Ik kreeg het alleen voor elkaar om de interpolatie compleet uit te schakelen (wil je niet op een sample and hold display) óf interpolatie met een soap opera effect. Dus als ik jou was zou ik eerst eens kijken of de rest van de TV je aanstaat.

Als je dan toch voor Philips gaat lijken met 3 strips het meest logisch, anders krijg je denk ik geen mooie uniforme verlichting.
Dankjewel voor je antwoord. De huidige oled series krijgen erg goed reviews. Dus dat durf ik er wel op te wagen. Waarom drie strips? Ik snap je uitleg niet goed.

• Huskes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 30-05 10:21
Volgens mij is de 706 zonder android tv en dus ook zonder ingebouwde chromecast (tenminste dat was destijds toen ik mijn Philips OLED tv kocht).
Daarbij zit er verschil in de CPU (welke bij de 8-series een stuk sneller is), dit vond ik wel zo prettig wanneer je iets aanklikt op de smart-TV dat deze dan sneller reageerd.

Zelf heb ik een Philips 65" OLED en mijn keuze was toch de ambilight (wat andere tv's dan niet hebben) en de vele opties zoals snelle CPU, Android TV (ipv Tizen?) etc.

Hoop dat je hier iets mee kunt. Ben tot op de dag van vandaag enorm tevreden over mijn TV :)

[Voor 3% gewijzigd door Huskes op 19-09-2021 14:39]

• Kevf
Huskes schreef op zondag 19 september 2021 @ 14:38:
Volgens mij is de 706 zonder android tv en dus ook zonder ingebouwde chromecast (tenminste dat was destijds toen ik mijn Philips OLED tv kocht).
Daarbij zit er verschil in de CPU (welke bij de 8-series een stuk sneller is), dit vond ik wel zo prettig wanneer je iets aanklikt op de smart-TV dat deze dan sneller reageerd.

Zelf heb ik een Philips 65" OLED en mijn keuze was toch de ambilight (wat andere tv's dan niet hebben) en de vele opties zoals snelle CPU, Android TV (ipv Tizen?) etc.

Hoop dat je hier iets mee kunt. Ben tot op de dag van vandaag enorm tevreden over mijn TV :)
Dank!

Als het goed is zit er we Android TV op.

'Philips in OLE706 series changes its own operating system Saphi on Android TV 10 .'

'All of the above sounds very tempting, and the OLED706 series should be priced on a budget. But what then is the difference between OLED706 and OLED806? So far, only three main advantages of OLED806 have been found. The OLED706 series has Ambilight on three sides and the OLED806 on four. The OLED706 lacks CalMAN Ready technology unlike the OLED806 .

In addition, the OLED706’s remote control looks much simpler.

Verderop staat:

' So if you don’t dream of calibrating your TV automatically (manual calibration is still possible) and do without 4-way Ambilight, then the OLED706 is probably a good choice for a cheaper price.'

Hoe erg ga ik die automatische callibratie missen?

https://www.techweekmag.c...from-oled806-and-oled705/

edit: hmmm volgens deze site is de 706 ook Calman ready:

https://www.philips.nl/c-...es-4k-uhd-oled-android-tv

[Voor 4% gewijzigd door Kevf op 19-09-2021 14:49]

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Kevf Prima TV's.

Heb zelf de 804 (55" in de woonkamer) en sinds kort de 806 (48" voor in de slaapkamer)

Hier nog wat leesvoer:

nieuws: TP Vision toont Philips-oled-tv's met HDMI 2.1 en formaten van 48 tot...

Philips TV's - 2015 en nieuwer

Verder gaat de 65" 806 al voor 2250 weg dus ook qua budget geen probleem.

Kneh91 in "OLED Televisies aanbiedingen- & kortingscodetopic"

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Kevf
Greatsword schreef op zondag 19 september 2021 @ 15:00:
@Kevf Prima TV's.

Heb zelf de 804 (55" in de woonkamer) en sinds kort de 806 (48" voor in de slaapkamer)

Hier nog wat leesvoer:

nieuws: TP Vision toont Philips-oled-tv's met HDMI 2.1 en formaten van 48 tot...

Philips TV's - 2015 en nieuwer

Verder gaat de 65" 806 al voor 2250 weg dus ook qua budget geen probleem.

Kneh91 in "OLED Televisies aanbiedingen- & kortingscodetopic"
tnx!

Al zoekende ben ik er achter dat ik vooral nieuwsgierig begin te worden naar de verschillen tussen de 706 en de 806. De 706 gaat al weg voor 1400,- Dat is echt een fors verschil tov 2300

Wat tot nu toe de verschillen lijken te zijn:

- De 706 heeft een minder mooie ab (maakt mij niet uit)
- De 706 heeft aan 3 kanten ambilight (maakt mij ws niet uit, de tv staat op een meubel)
- De 706 lijkt niet de nieuwe anti burn in technologie te hebben. Echter ik ga alleen films en series kijken op deze tv. Is inbranden echt zo'n ding bij oled? Nee toch?
- Het is onduidelijk of de TV nu wel of niet Calman ready is. Sommige sites zeggen van wel en anderen niet
- De 706 lijkt geen 120hz black frame insertion/fast motion clarity te hebben. Maar ik heb geen flauw idee wat dat is
- De 706 heeft geen HDR10+ adaptive, volgens mij gaan dan al je lampen mee met de ambilight. Moet er niet aan denken :+

Dus de twee verschillen die als mogelijk interessant overblijven zijn: Het gebrek aan fast motion clarity en die anti burn in technologie.

edit: overigens heeft de 706 dezelfde beeldprocessor. Is het dan niet gek dat iets als fast motion clarity ontbreekt? In het Tweakers topic wordt juist die P5 processor gekoppeld aan fast motion clarity.

[Voor 5% gewijzigd door Kevf op 19-09-2021 15:11]

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
1/2. Klopt. 3. Nee. 4. Kleine verbeteringen idd. HDM 2.1, nieuwe/snellere chipset + Android 10, en 120Hz BFI.

Ik vermoed sterk dat de verschillen alleen de remote, voetjes en ambilight strip zijn. Volgens de handleiding beschikt de 706 ook over fast motion clarity en HDR10+ adaptive. Het platform en de P5 beeldprocessor zijn verder ook gelijk. Anti burn-in is gekoppeld aan dat laatste en het lijkt me dan ook sterk als dat ontbreek.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Kneh91
Kevf schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 20:07:
Hey medetweakers,

In het overzicht van Toengel zie je mooi onder elkaar de verschillen. Die zijn er bijna niet, behalve de Ambilight, 100 nits, de voetjes en de afstandbediening.

• Kevf
Kneh91 schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:31:
[...]

Wow wat een overzicht! Wat een enorme bak met werk moet dit zijn. De TV staat in een ruimte die altijd wordt verduisterd. Dus ik verwacht niet dat die 900 vs 1000 nits nou erg veel gaat uitmaken.

• Impulzer
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2022
Ik zit met precies dezelfde twijfel, maar ik zie nu dat de 706 nog amper 1500 euro is bij MaxICT. Als ik de overzichten zo bekijk is dat een prima deal toch? De 806 staat nu voor € 1.843,17.

Kratradio: Raveland TRX 69 - 6X9" Speakers // TA2024 Versterker (Modded) // hKS // 12v Loodgelaccu // Loodacculader AL 600 // USB/SD Mp3 Player

• Kevf
Impulzer schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:26:
Ik zit met precies dezelfde twijfel, maar ik zie nu dat de 706 nog amper 1500 euro is bij MaxICT. Als ik de overzichten zo bekijk is dat een prima deal toch? De 806 staat nu voor € 1.843,17.
ow echt? Ik meende op Tweakers te zien dat ie op zijn goedkoopst 2300 was.

Ik heb uiteindelijk de 706 besteld. De onderste ambi light gaat ws voor mij niks toevoegen en die 100 nits ga ik niet merken in een donkere kamer.

Had misschien alsnog gekozen voor de 806 als ik had geweten dat ie 1843 was :+ Maar goed eigenlijk heeft dat weinig toegevoegde waarde.

edit: ik zie het idd. Had alleen op pricewatch hier gekeken en kwam tot de conclusie dat 2300 de laagste prijs was. Ow well

Overigens krijgt MaxICT slechte reviews op Tweakers dus ik heb vanochtend met ze gebeld. Was een prima gesprek en dat stelde mij gerust.

[Voor 16% gewijzigd door Kevf op 20-09-2021 14:58]

• hubbo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 17-02-2022
Hallo, ik zie nog wat verschil en ik heb een vraag:
- de 806 kan op zwart als je radio luistert, de 856 niet :)
- de 806 heeft pootjes, de 856 een standaard

- ik wil een sonos arc soundbar onder de tv hangen aan tv beugel. Hoe ziet dat dan met 4- zijdig ambilight eruit, of is dan toch 3-zijdig mooier? Graag argumenten....

[Voor 0% gewijzigd door hubbo op 21-09-2021 14:17. Reden: typefout]

• Kevf
hubbo schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 14:17:
Hallo, ik zie nog wat verschil en ik heb een vraag:
- de 806 kan op zwart als je radio luistert, de 856 niet :)
- de 806 heeft pootjes, de 856 een standaard

- ik wil een sonos arc soundbar onder de tv hangen aan tv beugel. Hoe ziet dat dan met 4- zijdig ambilight eruit, of is dan toch 3-zijdig mooier? Graag argumenten....
Ik heb zelf uiteraard nog geen ambilight. Maar de stelling is geloof ik dat die rand licht aan de onderkant dan wel een kant op moet kunnen gaan en dus met een soundbar er onder minder toevoegt. Overigens kan je bij de 806 en de 856 geloof ik de ambilight per kant aan en uitzetten of iig de onderkant.

• porky-nl
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-05 08:45
Heb gekozen voor de 706 zag weinig voordelen voor mij om een andere (duurder) type te nemen.

Nu maar hopen dat ambilight werkelijk wat toevoegt op mijn redelijk donkere muur.

Kom van een plasma van 2008-09 dus kwa beeld ga ik er sowieso op vooruit ;)

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:59
De software is qua eArc nog erg buggy. TV is vaak verbinding met externe sound receiver/transmitter kwijt. Moet je stroom van de TV afhalen, receiver uit, en dan alles weer aan en opstarten. Is al door velen gemeld bij Philips, nu maar wachten op de firmware update.

Tot die tijd de eArc HDMI out optie maar uitgezet. Dan zijn er geen problemen…
Zie o.a.:
Post #38 in https://www.avforums.com/...-sonos-arc.2374409/page-2

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:48
Kneh91 schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:31:
[...]

Erg prettige website voor Philips TV's, dank!

Voor de volledigheid, het frame van de 706 lijkt meer zilvergrijs te zijn dan antraciet. Wellicht voor sommigen een breekpunt, of juist een reden om voor de 706 te gaan.

In Duitsland en een aantal andere landen is inmiddels ook de 876 opgedoken. Deze is identiek aan de 856, heeft echter niet de met Muirhead beklede afstandsbediening, maar krijgt een zwart plastic variant mee met een toetsenbord op de achterkant.

Het is maar net waar je waarde aan hecht. Voor mij liever de luxe 856 in dat geval, met een el-cheapo USB toetsenbord er bij indien nodig :)

• Kneh91
Cid Highwind schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 09:59:
[...]

In Duitsland en een aantal andere landen is inmiddels ook de 876 opgedoken. Deze is identiek aan de 856, heeft echter niet de met Muirhead beklede afstandsbediening, maar krijgt een zwart plastic variant mee met een toetsenbord op de achterkant.

Het is maar net waar je waarde aan hecht. Voor mij liever de luxe 856 in dat geval, met een el-cheapo USB toetsenbord er bij indien nodig :)
Ik ben overstag gegaan voor een 65 inch 806.. De 706 was iets goedkoper maar de 4-zijdige Ambilight trok me toch over de streep. Donderdag wordt hij opgehangen aan de muur, dan zal ik wat afbeeldingen delen.

Nog een suggestie voor een toetsenbord? Ik kwam zelf op de Logitech K400 (infrarood) of K600 (bluetooth) maar heb geen idee of dit goed werkt met Android TV op Philips.

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:48
Ik ben nog niet overstag gegaan. Zal waarschijnlijk in eerste instantie wel m'n Rapoo er bij pakken (K2600 als ik me niet vergis).

De handleiding (https://www.download.p4c..../65oled806_12_dfu_nld.pdf) stelt dat een USB toetsenbord zou moeten werken, ik ga er van uit dat een draadloos toetsenbord wat dus middels een USB dongeltje werkt ook geen probleem mag vormen.

• porky-nl
Als het een beetje mee zit komt de mijne dinsdag binnen.

Besteld bij maxict.

Laat nog wel even mijn bevindingen weten hier.

• Impulzer
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2022
En wat zijn jullie bevindingen met de 706?

Ik zit 4 meter van de tv af en twijfel of 65" wel genoeg is. De stap naar 65" of 77" is echter wel heel groot en ik hoop dat de ambilight wat goed maakt. Ik heb nu 43" dus ga er sowieso op vooruit, maar wil het wel meteen goed doen.

Kratradio: Raveland TRX 69 - 6X9" Speakers // TA2024 Versterker (Modded) // hKS // 12v Loodgelaccu // Loodacculader AL 600 // USB/SD Mp3 Player

• porky-nl
Heb de mijne gisteren binnen gekregen (706) en ik zit op +/- 3.50 - 4 mtr en moet zeggen dat 65 echt niet te groot is als ik de keuze had (geld) dan zou ik altijd gaan voor de 77 inch.

Beeld is super vooral bij hoge bit-rates (4k hdr demo) via youtube heb geen blueray maar dan zou beeld vast nog beter zijn.

Geluid valt me echt 100% mee zit genoeg power in om mijn huis kamer (7 bij 4 ) te vullen.

Morgen na werkt even verder spelen met de instelling.

Nadeel van wat groter is wel dat je mindere kwaliteit streams nu heel duidelijke kunt zien.

Ps rand is inderdaad niet zwart maar antraciet.

• porky-nl
Na wat dagen gespeeld te hebben. (65inch706)

Valt me op dat de tv niet zo goed is met snelle bewegende beelden. ( Kom van een plasma 2009 ) Heb al verschillende instellingen geprobeerd maar soms zie je dat beeld een beetje achter loopt net als hij die snelheid niet aan kan. ( Rimpels/golfjes)

Iemand nog wat tips om dat te verbeteren?

Verder nu zie je pas hoe slecht Netflix eigenlijk is met de bit rate.

Ben dus ook even lid geworden van apple en heb foundation gekeken en verder kwa beeld echt supper.

• Kevf
porky-nl schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 10:04:
Na wat dagen gespeeld te hebben. (65inch706)

Valt me op dat de tv niet zo goed is met snelle bewegende beelden. ( Kom van een plasma 2009 ) Heb al verschillende instellingen geprobeerd maar soms zie je dat beeld een beetje achter loopt net als hij die snelheid niet aan kan. ( Rimpels/golfjes)

Iemand nog wat tips om dat te verbeteren?

Verder nu zie je pas hoe slecht Netflix eigenlijk is met de bit rate.

Ben dus ook even lid geworden van apple en heb foundation gekeken en verder kwa beeld echt supper.
Heb je al wat gespeeld met de motion settings? Ik merk dat, als je die op de meest minimale stand zet het bijna weg is

Overigens bleef ik maar vinden dat de TV te veel een 'echt' beeld probeerde weer te geven. Alsof je op de filmset stond ipv naar een film keek. En ja dat is een slecht iets.

De tv stond al op filmmaker modus en alle andere zaken stonden uit. Vervolgens weer wat wezen spelen met de settings, maar weer terug naar film maker en toen was het veel beter. Alsof die toch niet goed geselecteerd was.

Verder werkt alleen de interne speler goed bij mij. Alle gedownloade players: VLC, Kodi en nog 1 die veel wordt gebruikt (naam even kwijt) gaan op een gegeven het beeld en geluid uit elkaar laten lopen. Erg zonde.

Ambilight(ik heb de 706) is overigens erg mooi en dat is een understatement. Ik zit denk ik 3 meter van de tv
(65 inch)

• Thommie007
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-05 13:48
Ik lees best wel wat recente negatieve berichten over HDMI eArc. Zoals deze hieronder. Kijk zelf maar eens bij de Google reviews. Gaat m.n. over de 806 serie.

Firmware is very buggy! Audio and video problems.
4 weken geleden

I really regret buying this television. This 2021 model has the benefit of HDMI eARC and that's one of the biggest selling point for this TV. Unfortunately it is NOT working like you expect. Especially when you use it with a ATV. First of all Dolby Vision content of any video streaming app on the ATV will struggle with Dolby Vision. The video will start but then then you will get a black screen with the Dolby Vision logo and the video starts again. The solution that Philips has, is to set the ATV to a fixed frame rate. That's definitely NOT a solution. Especially when you advertise with a Film maker mode. You may expect that a 2021 TV can adjust the right frame rate. Then there are the audio issues. Those appears when you use the eARC and set the digital output to Multichannel Bypass. At first it was impossible to get Dolby Atmos sound with the ATV. But Philips solves this issue with a firmware update. Now Dolby Atmos is working but any video with Dolby Digital 5.1 will not play correctly. Some audio channels are playing out of the wrong speaker in mine home cinema setup. Philips is aware of all those problems but they haven't fixed anything. Sure the TV will work ok if you just use it with the built in apps. But if you have external devices like the ATV and you want to use the full capabilities of eARC (trueHD) then definitely do NOT buy this television.

• WiiiLDFARMER
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 25-05 10:16
De 706 gaat nu trouwens voor €999 bij CoolBlue ( https://www.coolblue.nl/p...ed706-ambilight-2021.html )

[Voor 13% gewijzigd door WiiiLDFARMER op 01-11-2021 12:54]

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-05 11:30
Ik zit hier ook naar te kijken. Lijkt me een mooie deal.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:42

SeatRider

Hips don't lie

Ja is een hele mooie deal. Was vanmorgen weer even 1299, maar blijkbaar nu weer 999.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• peligro2k
SeatRider schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:55:
Ja is een hele mooie deal. Was vanmorgen weer even 1299, maar blijkbaar nu weer 999.
Ik twijfel nog wel een beetje ivm Black Friday zeer binnenkort..

Even over nadenken

• Kevf
Ai dit doet toch een beetje pijn. Volgens mij heb ik er 1400 of 1500 voor betaald.

• Kevf
Thommie007 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 19:13:
Ik lees best wel wat recente negatieve berichten over HDMI eArc. Zoals deze hieronder. Kijk zelf maar eens bij de Google reviews. Gaat m.n. over de 806 serie.

Firmware is very buggy! Audio and video problems.
4 weken geleden

I really regret buying this television. This 2021 model has the benefit of HDMI eARC and that's one of the biggest selling point for this TV. Unfortunately it is NOT working like you expect. Especially when you use it with a ATV. First of all Dolby Vision content of any video streaming app on the ATV will struggle with Dolby Vision. The video will start but then then you will get a black screen with the Dolby Vision logo and the video starts again. The solution that Philips has, is to set the ATV to a fixed frame rate. That's definitely NOT a solution. Especially when you advertise with a Film maker mode. You may expect that a 2021 TV can adjust the right frame rate. Then there are the audio issues. Those appears when you use the eARC and set the digital output to Multichannel Bypass. At first it was impossible to get Dolby Atmos sound with the ATV. But Philips solves this issue with a firmware update. Now Dolby Atmos is working but any video with Dolby Digital 5.1 will not play correctly. Some audio channels are playing out of the wrong speaker in mine home cinema setup. Philips is aware of all those problems but they haven't fixed anything. Sure the TV will work ok if you just use it with the built in apps. But if you have external devices like the ATV and you want to use the full capabilities of eARC (trueHD) then definitely do NOT buy this television.
Ah deze tekst herken ik dit is van iemand van het avforum. Hij heeft vnl problemen met een externe bron icm Dolby Atmos. Afaik is Dolby Atmos altijd dat systeem waar je ook boxen aan het plafond hebt hangen toch? Ik vraag mij af hoeveel personen dit hebben.

Dolby Vision ken ik niet

Er zijn zeker wel een paar kleine problemen die ik heb met de televisie. Maar met de wereld aan formaten op audio en video vlak vraag ik mij af of dit niet altijd het geval is.

Waar ik last van had: zelfs op film maker mode zag alles er te 'echt' uit. Ipv een film effect had je dan het idee gewoon op de set te staan, erg storend. Maar ik heb een instelling aangepast in motion effect en de boel toen opnieuw op film maker mode gezet en toen was alles ok.

Verder heb ik een paar keer een paar hele kleine dingen gehad:

1) In 1 aflevering van Downton Abbey onstonden er rare randen om witte vlakken heen. Maar dat is bij die ene ep gebleven. Ik vraag mij af of het daar aan lag
2) ik heb 1 of 2 keer een scene gezien met black crush
3) De externe spelers zoals VLC, Kodi en geloof ik MX player werken niet goed. Binnen no time loopt beeld en geluid uit elkaar. Echter de standaard speler op de tv speelt alles vlekkenloos van een usb stick af. 1x werkte de ondertiteling niet
4) Ik heb 1 film gehad via Google Play movies waar de audio niet lekker liep. Heel blikkerig. Maar ook hier vraag ik mij af of het niet aan het bronmateriaal lag want heb daar al vaak zat films gehuurd.,
5) ik vind de ambilight soms te wit, had liever iets meer blauw gezien. Maar wellicht is dat in te stellen

Alles bij elkaar voor mij erg kleine dingen. Wat de boventoon voert is een tv met prachtig beeld en ik wil echt nooit meer zonder ambilight.

en voor 1000,- is het echt een koopje.....if only I knew before |:(

• peligro2k
Heb hem besteld. Ben benieuwd. Het enige nadeel wat ik zie is de afwezigheid van Airplay.

• Thommie007
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-05 13:48
peligro2k schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 20:29:
Heb hem besteld. Ben benieuwd. Het enige nadeel wat ik zie is de afwezigheid van Airplay.
Koop voor rond de 100€ een gebruikte Appletv 4K (niet de nieuwste versie) en je hebt alle AirPlay mogelijkheden en meer.

• oli4100
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
peligro2k schreef op maandag 1 november 2021 @ 19:22:
[...]

Ik twijfel nog wel een beetje ivm Black Friday zeer binnenkort..

Even over nadenken
Gewoon bij een winkel met 30 dagen retourgarantie bestellen. Als dan met Black Friday dezelfde of een andere tv veel goedkoper is, kun je prijsverschil terugkrijgen of je tv terugsturen en een andere bestellen. Wachten tot Black Friday loop je ook het risico dat de voorraad straks op is :) Het is in ieder geval de reden dat ik nu iets ga bestellen en niet ga wachten (want het levert me niets op om te wachten tot BF).

Sowieso kun je vrijwel altijd prijsverschil terugkrijgen als binnen de retourperiode het product goedkoper wordt (het alternatief voor de webwinkel is namelijk het hele retourproces en jou dezelfde tv alsnog tegen een lagere prijs moeten sturen, wat veel duurder is dan gewoon prijsverschil aftikken).

• Pilsudski
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-06-2022
Kevf schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 08:55:
[...]

Ah deze tekst herken ik dit is van iemand van het avforum. Hij heeft vnl problemen met een externe bron icm Dolby Atmos. Afaik is Dolby Atmos altijd dat systeem waar je ook boxen aan het plafond hebt hangen toch? Ik vraag mij af hoeveel personen dit hebben.

Dolby Vision ken ik niet

Er zijn zeker wel een paar kleine problemen die ik heb met de televisie. Maar met de wereld aan formaten op audio en video vlak vraag ik mij af of dit niet altijd het geval is.

Waar ik last van had: zelfs op film maker mode zag alles er te 'echt' uit. Ipv een film effect had je dan het idee gewoon op de set te staan, erg storend. Maar ik heb een instelling aangepast in motion effect en de boel toen opnieuw op film maker mode gezet en toen was alles ok.

Verder heb ik een paar keer een paar hele kleine dingen gehad:

1) In 1 aflevering van Downton Abbey onstonden er rare randen om witte vlakken heen. Maar dat is bij die ene ep gebleven. Ik vraag mij af of het daar aan lag
2) ik heb 1 of 2 keer een scene gezien met black crush
3) De externe spelers zoals VLC, Kodi en geloof ik MX player werken niet goed. Binnen no time loopt beeld en geluid uit elkaar. Echter de standaard speler op de tv speelt alles vlekkenloos van een usb stick af. 1x werkte de ondertiteling niet
4) Ik heb 1 film gehad via Google Play movies waar de audio niet lekker liep. Heel blikkerig. Maar ook hier vraag ik mij af of het niet aan het bronmateriaal lag want heb daar al vaak zat films gehuurd.,
5) ik vind de ambilight soms te wit, had liever iets meer blauw gezien. Maar wellicht is dat in te stellen

Alles bij elkaar voor mij erg kleine dingen. Wat de boventoon voert is een tv met prachtig beeld en ik wil echt nooit meer zonder ambilight.

en voor 1000,- is het echt een koopje.....if only I knew before |:(
Het probleem is dat de hmdi 2.1 poort niet werkt zoals ze zou moeten. Als je een sonos arc hebt ben je afhankelijk van earc om atmos in true hd te ervaren en dat lukt dus blijkbaar niet. Sony had trouwens eenzelfde probleem omdat ze met dezelfde soc werken alleen heeft Sony het kunnen oplossen en Philips nog steeds niet. Kortom als je een 2.1 poort nodig hebt zijn de philips tv's van de huidige generatie af te raden. Het zou in principe op te lossen moeten zijn met een firmware update maar gezien het nu eind november nog steeds niet verholpen is heb ik er zo mijn twijfels over. verder valt het geluid soms te pas en te onpas uit wat enkel kan verholpen met een power shutdown.

In het geval van een sonos arc ben je dus afhankelijk van de atmos via die apps die dus lossy is en niet in truehd.

Verder zijn er nog problemen met het geluid dat uit sync gaat, en ook geluid dat niet uit de juiste speakers komt (uit de front speakers terwijl het uit de surround zou moeten komen.)

Dan heb je nog het probleem dat deze tv geen 120hz ondersteund in combinatie met VRR in geval je de tv wil gebruiken om te gamen.

Dus ja aardig wat firmware problemen. Dat Dolby vision probleem is trouwens ook 2.1 gerelateerd. Als je in dolby vision wil kijken wordt het scherm zwart.

• theRich
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-05 15:44
Ik ben van plan om de 806 op te kop te tikken deze black friday. Hij komt aan de muur en die extra strip ambilight zou ik anders missen.

• DonShoarma
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 07-02 19:23
porky-nl schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 07:00:
Heb gekozen voor de 706 zag weinig voordelen voor mij om een andere (duurder) type te nemen.

Nu maar hopen dat ambilight werkelijk wat toevoegt op mijn redelijk donkere muur.

Kom van een plasma van 2008-09 dus kwa beeld ga ik er sowieso op vooruit ;)
Ik ben erg benieuwd naar je ervaring met Ambilight op een donkerdere muur! Ik heb hier inmiddels e.e.a. over gelezen, maar vind niet echt een eenduidig antwoord op de vraag of Ambilight echt een toevoeging is op een donkere muur.

Zelf ben ik voornemens de 856 te kopen, deze ga ik dan hangen aan een (redelijk) donker groene muur.

Tips over muurbeugels zijn ook welkom! :) Ik kan namelijk ook niet echt een duidelijk antwoord vinden op de vraag wat nu de meest geschikte afstand is tussen tv en muur, en welke beugel daar bij zou passen. :?

• porky-nl
Hey

Ik heb een filmpje gemaakt en die in mijn dropbox
Gezet zal proberen deze hieronder te delen.

https://www.dropbox.com/s...id20211017172118.mp4?dl=0

Hoop dat het werkt zo heb je een beetje een idee.

• Tobi123
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-06 08:25
DonShoarma schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:05:
[...]

Ik ben erg benieuwd naar je ervaring met Ambilight op een donkerdere muur! Ik heb hier inmiddels e.e.a. over gelezen, maar vind niet echt een eenduidig antwoord op de vraag of Ambilight echt een toevoeging is op een donkere muur.

Zelf ben ik voornemens de 856 te kopen, deze ga ik dan hangen aan een (redelijk) donker groene muur.

Tips over muurbeugels zijn ook welkom! :) Ik kan namelijk ook niet echt een duidelijk antwoord vinden op de vraag wat nu de meest geschikte afstand is tussen tv en muur, en welke beugel daar bij zou passen. :?
Ik heb tijdens Black Friday de 48OLED806 TV aangeschaft en heb zelf een donker grijze muur. Persoonlijk valt het Ambilight effect tegen bij mijn vrij donkere muur als ik eerlijk ben. Je moet je Ambilight echt op stand 'Levendig' zetten met een vrij hoge helderheid van de Ambilight lampen. Ook kun je bij de instellingen nog aangeven welke kleur je muur is, dan zou het systeem zich daar op aanpassen. Al merk ik daar geen verschil in.

Een aantal vrienden van mij hebben ook een Philips TV met Ambilight maar die hebben een lichte muur kleur, dan komt het wel beter tot zijn recht.

Maarrr het voegt zeker wel wat toe en zoals bij bijvoorbeeld sport (voetbal) of films is het bij vlagen echt wel mooi, maar niet zo mooi als dat ik had gehoopt.

• DonShoarma
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 07-02 19:23
Top, bedankt voor jullie input. Met name het filmpje van @porky-nl geeft een aardig beeld van hoe ik het me kan voorstellen. Ik heb de 856 inmiddels besteld, als het goed is wordt hij einde van de week geleverd. En als het toch niet bevalt op de donkere muur, is die nog altijd zo overgeschilderd :)

• Kevf
Tobi123 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:32:
[...]

Ik heb tijdens Black Friday de 48OLED806 TV aangeschaft en heb zelf een donker grijze muur. Persoonlijk valt het Ambilight effect tegen bij mijn vrij donkere muur als ik eerlijk ben. Je moet je Ambilight echt op stand 'Levendig' zetten met een vrij hoge helderheid van de Ambilight lampen. Ook kun je bij de instellingen nog aangeven welke kleur je muur is, dan zou het systeem zich daar op aanpassen. Al merk ik daar geen verschil in.

Een aantal vrienden van mij hebben ook een Philips TV met Ambilight maar die hebben een lichte muur kleur, dan komt het wel beter tot zijn recht.

Maarrr het voegt zeker wel wat toe en zoals bij bijvoorbeeld sport (voetbal) of films is het bij vlagen echt wel mooi, maar niet zo mooi als dat ik had gehoopt.
Ik heb een oranj/houtkleurige muur (waar ik niet overheen kan schilderen), maar vind het zelf wel erg mooi. Maar misschien ben ik ook wel snel onder de indruk.

Waar kan je de kleur van de muur aangeven?

• Tobi123
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-06 08:25
Kevf schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:45:
[...]

Ik heb een oranj/houtkleurige muur (waar ik niet overheen kan schilderen), maar vind het zelf wel erg mooi. Maar misschien ben ik ook wel snel onder de indruk.

Waar kan je de kleur van de muur aangeven?
“Veel gebruikte instellingen” —> “Alle instellingen” —> “Ambilight” —> “Geavanceerd” en dan zie je optie wel staan

• roelvv
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-05 00:30
Heeft er iemand problemen met vervorming in het scherm? Als mijn tv uit staat is het alsof er een lachspiegel voor je staat. Ik heb een 65oled806. Een balk van 10 a 15 cm over de hele breedte van de tv.

Voor iedereen die de 65oled aan de muur wil hangen geef ik de tip: neem de oled806 de xxoled856 heeft een storende onderbreking in de ambilight. Dit komt door de voet van de TV. De 806 geeft dubbele pootjes aan de buitenzijde en geen onderbreking.

• porky-nl
Even het volgende:

Beeld verschuift zodat de bezels niet even breed zijn. Is dit uit te schakelen ?

Heb zelf al geprobeerd om de optie

Local image protection uit maar dit werkt dus niet helaas.

Wel een raar iets als je het beeld een paar mm opschuift wat bereik je daarmee?

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:59
Is inderdaad niet uit te schakelen, is deel van de anti burn maatregelen welke Philips gebruikt bij de OLEDS.
Op normale kijk afstand zie je dit trouwens niet of amper.

• porky-nl
Sorry maar als jij dat niet ziet wordt het echt tijd voor een bezoekje aan hans anders ;)

Maar ik snap niet goed wat die paar mm doet voor in branden.

Het irritante is dat het constant verspringt en als je het eenmaal gezien hebt gaat het niet meer weg.

Misschien uit te schakelen via een service menu ?

• Kevf
Tobi123 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 19:55:
[...]

“Veel gebruikte instellingen” —> “Alle instellingen” —> “Ambilight” —> “Geavanceerd” en dan zie je optie wel staan

[Afbeelding]
Dit heeft echt een wereld van verschil gemaakt voor de ambilight, dank!

• Kevf
Zijn er meer mensen die in sommige scenes veel zogenaamde black crush ervaren? Ik weet niet welke instelling ik daarvoor het beste kan aanpassen. Brightness?

• Kuip33
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-11-2022
Hallo allemaal, ik heb sinds korte tijd de 807 en bevalt heel goed. Nu heb ik mijn kpn arrir vip5203 en een android shield aangesloten.

In het source menu wordt de Nvidia Shield mooi met de naam Shield weergegeven, alleen het tv kastje van KPN heet Tuner_1. Nu wil ik dit graag wijzigen maar krijg dit niet voor elkaar. Heeft iemand een idee.

Bij mijn oude samsung tv kreeg ik zelfs netjes het logo van KPN erbij

• Kevf
Kevf schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 18:38:
Zijn er meer mensen die in sommige scenes veel zogenaamde black crush ervaren? Ik weet niet welke instelling ik daarvoor het beste kan aanpassen. Brightness?
aanvulling hierop: Gisteren bij het kijken van Ozark gebeurde het weer. De black crush leek per scene alleen maar erger en erger te worden. Vervolgens de meest simpele methode toegepast die je kan bedenken: netflix gestopt, serie opnieuw aangezet en weg was de black crush, ook bij de voorgaande scenes.

Dit is dus niet op te lossen met instellingen maar een probleem van de tv. Iemand enig idee wat te doen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Teddieke
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 25-03 12:14
Hallo!

Eerste post hier :)

Weet iemand of het probleem met externe audio via HDMI is opgelost op de 806?
Ik heb een prima Sony soundbar waarvan ik het zonde vind om die te gaan vervangen. Maar het moet natuurlijk wel werken en zonder bugs want anders weet ik vrij zeker dat de vrouw met de koekenpan langskomt. :|

Dank!

• MikeWazowski
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-06 11:06

MikeWazowski

Look into my eye

Teddieke schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 17:30:
Hallo!

Weet iemand of het probleem met externe audio via HDMI is opgelost op de 806?
Ik heb een prima Sony soundbar waarvan ik het zonde vind om die te gaan vervangen. Maar het moet natuurlijk wel werken en zonder bugs want anders weet ik vrij zeker dat de vrouw met de koekenpan langskomt. :|
Ik heb de 806 via HDMI aangesloten op een LG HX772 uit 2013 en dat werkt perfect voor alle kanalen/apps van de TV...

• Willem_N.
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23-02 20:29
Hallo,
Wegens nog een oude plasma tv ( gemiddeld verbruik 333w ) opzoeken naar nieuwe energie zuiniger toestel.
Ik kwam op dit toestel uit. Prijs kwaliteit lijkt mij deze wel oké, verbruik ook. Of zijn er toch al andere alternative momenteel?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

@Willem_N.
Een topic kicken om te kapen is niet de bedoeling. Tevens verwachten we op GoT een vorm van eigen inzet die in jouw post mist.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee