Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• wicked_fool
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-11 17:03
Hallo mede-tweakers,

Met het oog op de toekomst en het verder willen verduurzamen in mijn woning ben ik op zoek naar jullie advies en/of meningen. Ik zal eerst een korte omschrijving geven van de huidige woning, met daarna de vragen die ik heb. De vraag in het kort is hoe kom ik van het gas af (uiteindelijk, indien mogelijk).

De woning

Onze woning heeft 3 woonlagen met daarop een zolder. Het betreft een tussenwoning gebouwd in 2008. Alle ramen zijn HR++ en alle verwarmingen zijn reguliere units.
De begane grond- (ca. 85m2)
Op de begane grond zit een hal met daarin een open trap, een woonkamer met eetkamer en keuken in een L-vorm en hieraan zit een bijkeuken. In de keuken/eetkamer is deze zomer een airco (4,5 kW Toshiba) geplaatst. Verder bevinden zich 2 radiatoren in de eet/woonkamer, 1 in de bijkeuken en 1 kleine in de hal.
De eerste etage (ca. 60m2)
Op de eerste etage bevindt zich de overloop met een open trap naar onder en boven, 3 slaapkamers en de badkamer. In elke ruimte behalve de overloop zit een radiator.
De tweede etage (ca. 60m2)
De tweede etage bestaat uit een overloop, 2 slaap/werkkamers, een opbergruimte en de technische ruimte. Op deze etage is ook een airco geplaatst die de eerste en tweede etage in de zomer koelt (zelfde airco als op de begane grond). Op de 2 slaap/werkkamers is een radiator aanwezig.
De zolder (ca. 20m2)
Hier staat rommel en hangt de omvormer voor de zonnepanelen (24x 305wp).
Overig
We rijden verder elektrisch en hebben een laadpaal aan huis (leaseauto, kosten worden vergoed door de werkgever).

Is het mogelijk (en heeft het zin) om onze woning van het gas te halen?

We hebben momenteel geen vloerverwarming in de woning liggen, het aanleggen van klassieke vloerverwarming is ook lastig omdat er andere leidingen in de vloer zijn gelegd (stroom en data). Een eventuele vloerverwarming zou dus niet heel dik moeten zijn i.v.m. dorpels en deuren. Ook zijn alle radiatoren van het klassieke type en zijn het geen lage temperatuur radiatoren.

Het gasverbruik van onze woning lag vorig jaar op ongeveer 1500m3, ik hoop dat dit het tweede helft van dit jaar omlaag gaat door het gebruik van de airco’s. Een hybride warmtepomp met een boiler voor warm water zou een oplossing kunnen zijn, maar dan gebruiken we wel nog gas.

Ik heb enkele bedrijven in de regio gevraagd voor informatie, maar daar kwam het antwoord steeds terug dat het lastig wordt zonder vloerverwarming. Ik hoop dat er hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben en deze met mij willen delen.

Groeten,
Tom

Alle reacties

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-11 10:15
Zolang je geen lage temperatuur verwarming mogelijkheden hebt, zoals vloerverwarming, wordt het wel lastig. Ik volg dit topic even ben benieuwd of er nog mooie Tweaker suggesties komen.

• wicked_fool
MitchellHearth schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 19:20:
Zolang je geen lage temperatuur verwarming mogelijkheden hebt, zoals vloerverwarming, wordt het wel lastig. Ik volg dit topic even ben benieuwd of er nog mooie Tweaker suggesties komen.
Dit zou inderdaad een conclusie kunnen zijn, maar alle radiatoren vervangen in de woning heb ik niet zo'n zin in (zeker omdat lage temperatuur varianten vaak een groter oppervlakte nodig hebben).

Ik hoop ook dat er mensen zijn met goede alternatieven, er zullen genoeg woningen zijn waarbij vloerverwarming geen mogelijkheid is.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:11

Tazzios

..

Ben je al bezig geweest met CV tuning? Gas besparen door middel van CV tuning deel III
Dan kun je erachter komen welke aanvoer temperatuur je daadwerkelijk nodig hebt om de ruimtes te verwarmen. En of warmtepomp dan een optie is.

Kwa woning is vooral de open trap niet ideaal. Is het naar zolder wel afgesloten?

[ Voor 14% gewijzigd door Tazzios op 17-09-2021 19:49 ]

• wicked_fool
Tazzios schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 19:46:
Ben je al bezig geweest met CV tuning? Gas besparen door middel van CV tuning deel III
Dan kun je erachter komen welke aanvoer temperatuur je daadwerkelijk nodig hebt om de ruimtes te verwarmen. En of warmtepomp dan een optie is.

Kwa woning is vooral de open trap niet ideaal. Is het naar zolder wel afgesloten?
In het verleden heb ik gekeken naar dat topic, maar zie dat er meer informatie dan toen in staat en ik zal er eens doorheen lezen.

Wat de ruimtes nodig hebben is voor nu lastig, ik verwarm eigenlijk alleen maar de beneden verdieping en de badkamer (en op hele koude dagen de werkkamer op de tweede etage) met de CV. Dit zal nu voornamelijk met de airco's gaan gebeuren (hoe dit uitpakt weet ik nog niet).

De trappen zijn inderdaad niet ideaal, maar de katten vinden het wel prettig om door de hele woning te kunnen wandelen. De trap naar de zolder (vlizo) is afgesloten, maar de trappen van de begane grond naar de eerste en dan naar de tweede zijn open.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:05
Radiatoren kan je nog meevallen. Stel je warmtepomp stookt de hele dag door 35-40 graden om je huis warm te krijgen, een CV ketel kan dat niet omdat het vermogen te hoog is. Daarnaast heb je nu ook ondersteuning van airco's.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:19
Als je alleen de radiatoren beneden vervangt voor convectoren(die helemaal niet veel groter hoeven te zijn, vaak wel dikker) gebruikt van MP, zoek maar een op Jaga, en dan je stooktemperatuur van de cv naar benden schroeft dan weet je eind van de komende winter of het lukt met een WP.
Als je cv ook nog van 2008 is dan zit het eraan te komen dat je wat anders moet, heb j mooi nog even de tijd om te experimenteren of het lukt.
Wat heb je voor ventilatiesysteem, WTW al? Anders zou je die nog kunnen verbeteren, dat scheelt ook stoken.
Hybride is geen oplossing alleen uitstellen van een permanente oplossing.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:28
Ik zit met een soortgelijk dilemma, aanleggen vloerverwarming (hoe begeerlijk ook) wordt een enorme praktische en financiële kostenpost en moet als het even kan vermeden worden. Gaat wel om een iets oudere woning, prima geïsoleerd voor destijds met rondom Rc 2,5 maar onvergelijkbaar dus met hedendaagse nieuwbouw.

Zit er ook aan te denken een lucht/waterpomp de radiatoren te laten verwarmen tot maximaal 35 graden.
Dat zal niet genoeg zijn om de woning voldoende warm te krijgen als het echt koud is, maar daarvoor wil ik 1 of meerdere airco's gaan inzetten.
Die mogen dan bijstoken wanneer het nodig is om de setpoint te bereiken.

Alleen met airco verwarmen lijkt me niet comfortabel omdat je dan grotere temperatuurverschillen in huis krijgt, maar wanneer je op de koudste plaatsen (waar dus de radiatoren hangen) in elk geval de kou uit de lucht krijgt door op lage temp. te stoken, hoop ik dat dat goed genoeg werkt.

Maar het is geen conventionele warmtepomp set-up, ik ben benieuwd wat anderen hier ervan denken of en hoe dit gaat werken.

[ Voor 6% gewijzigd door ASW1 op 17-09-2021 22:13 ]

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:48

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Is vloerverwarming alleen op de begane grond geen optie? Wij hebben geen warmtepomp maar wel een wtw. In de winter verwarmen we alleen beneden en de badkamer. Dat is voldoende.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:58
Meten is weten: Zorg dat je dagelijks je gasmeter uitleest. Heb je een P1 slimme meter, dan zijn daar speeltjes voor te bouwen/kopen. Zorg dat je dagelijks de gemiddelde etmaal temperatuur noteert.
Mindergas.nl kan beide voor je met toestemming om je slimme meter-gegevens in te zien voor een handje euro per jaar.

Daarmee weet je wat de warmtebehoefte is van jouw woning bij welke temperatuur, want je CV haalt iets van 8.5-9kWh uit een m3 gas.

Je kunt dit ook modelleren via uwert-rechner. Voor mij zit het ongeveer op hetzelfde, maar het is afhankelijk van hoe goed je je woning weet te configureren.

Bepaal de afgiftecapaciteit van je radiatoren bij de lage temperaturen dat een warmtepomp efficiënt draait. max van 35 graden is gewenst. Heb je 45 nodig dan ga je van een gemiddelde COP 4 naar 3 of zelfs minder.... Een enorm verschil. 45 is lastig met conventionele radiatoren, 35 is nog heel veel minder dus dan ga je naar actief geventileerde oplossingen (Climatebooster / Jaga + DBE/zelfbouw, fancoil, etc).
Meer dan 45: dan ben je er zeker nog niet.

Dit kun je ook weer testen door je CV heel laag in te stellen. Zet hem eens op 45 en kijk hoe ver je komt.

Vloerverwarming is serieus makkelijker, want dat draait normaal al met hele lage temperaturen (Bijmeninging retourwater als je CV hoger levert)

Of verwarmen met een warmtepomp lukt is dus afhankelijk van warmtebehoefte en afgiftesysteem.
Warmtebehoefte verlagen is isoleren, en daar kan erg veel mee bereikt worden. Zonder redelijk goede isolatie is het lastig om voldoende capaciteit te hebben in je afgiftesysteem.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• No Hands
Oja, je kunt ook wandverwarming gebruiken als je wat muur hebt, zelfde als vloerverwarming maar dan met heel dunne leiding, Afstucen met leemstuc, dan heb je flink warmte afgifte oppervlakte erbij.

Verwijderd

Hier nog een flinke weg te gaan, maar we bewegen al wel. Flink aan het isoleren en er loopt inmiddels alleen nog een gasleiding naar de ketel. Gasleidingen naar de keuken en schouwen zijn inmiddels al verwijderd.

Beneden een nieuwe vloer met vloerverwarming. Voor ons een nobrainer want de vloer moest toch vervangen worden door een betonnen variant. Die draait op 34 graden en daarmee houden we het beneden al best warm.

Ik wacht de regelingen die gaan volgen uit het klimaat plan nu even af. Tot die duidelijk zijn, doe ik alleen de dakisolatie nog. Die hebben we echt wel nodig.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:38

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ASW1 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 21:59:

Alleen met airco verwarmen lijkt me niet comfortabel omdat je dan grotere temperatuurverschillen in huis krijgt, maar wanneer je op de koudste plaatsen (waar dus de radiatoren hangen) in elk geval de kou uit de lucht krijgt door op lage temp. te stoken, hoop ik dat dat goed genoeg werkt.
Ik was hier ook huiverig voor, afgelopen jaar voor het eerst met de airco verwarmt en ook bij -10 was het huis heerlijk comfortabel op temperatuur zonder koude plaatsen in huis. De vloerverwarming (aangesloten op stadsverwarming) hebben wij niet nodig gehad.

Bij koude temperaturen moet je wel gewoon 24/7 verwarmen als je isolatie op orde is dan geeft dit overigens amper een meerverbruik doordat de wp rustiger draait en hierdoor een hogere COP haalt. Bijkomend voordeel is dat de binnenunit eigenlijk niet hoorbaar is doordat deze ook rustig draait.

@TS ik zou adviseren om de CV voor de verwarming aankomende winter gewoon uit te laten en volledig te verwarmen met de airco met jouw type woning en de huidige hardware moet dat prima te doen zijn. De plaatsing van de binnenunit kan wel een dingetje zijn, voor een goede warmte spreiding. Wij hebben deze in het midden van de BGG hangen.

Zie ook: Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 18-09-2021 09:56 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:24
No Hands schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 08:32:
Oja, je kunt ook wandverwarming gebruiken als je wat muur hebt, zelfde als vloerverwarming maar dan met heel dunne leiding, Afstucen met leemstuc, dan heb je flink warmte afgifte oppervlakte erbij.
Dit heb ik afgelopen jaar gerealiseerd proberen te krijgen, maar uiteindelijk toch vanaf gezien:
- Weinig ervaring in de markt
- Beperking in de mogelijkheden om je kamer in te richten (en je kan niet zomaar meer iets ophangen)
- Stucwerk wordt echt heel dik (meerdere centimeters je kamer wordt dus ook kleiner) en zal heel lang moeten drogen, zonder dat de verwarming aan kan.
- Prijzig

Maar het is wel een optie.

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Vloerverwarming op de begane grond infrezen is normaliter geen probleem; ander leidingwerk ligt doorgaans helemaal onderin de dekvloer. Met een huis uit 2008 ben je vervolgens met een warmtepomp klaar.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

• wicked_fool
Iedereen alvast bedankt voor de reacties, er zijn zeker wat dingen die ik kan onderzoeken.
No Hands schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 21:35:
Als je alleen de radiatoren beneden vervangt voor convectoren(die helemaal niet veel groter hoeven te zijn, vaak wel dikker) gebruikt van MP, zoek maar een op Jaga, en dan je stooktemperatuur van de cv naar benden schroeft dan weet je eind van de komende winter of het lukt met een WP.
Als je cv ook nog van 2008 is dan zit het eraan te komen dat je wat anders moet, heb j mooi nog even de tijd om te experimenteren of het lukt.
Wat heb je voor ventilatiesysteem, WTW al? Anders zou je die nog kunnen verbeteren, dat scheelt ook stoken.
Hybride is geen oplossing alleen uitstellen van een permanente oplossing.
De CV is inderdaad uit 2008 en zal in de komende jaren wel vervangen moeten worden, bij de vorige beurt zag hij er nog goed uit (volgens de monteur). Er zit inderdaad een WTW in de woning.
Mr_gadget schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 22:06:
Is vloerverwarming alleen op de begane grond geen optie? Wij hebben geen warmtepomp maar wel een wtw. In de winter verwarmen we alleen beneden en de badkamer. Dat is voldoende.
Nee vloerverwarming is geen optie, toen we destijds hier zijn komen wonen moest er een nieuwe toplaag op de vloer komen en hier heb ik leidingen gelegd (data en stroom). Achteraf was vloerverwarming misschien beter geweest, maar daar waren toen niet de financiële middelen voor.
Ronald schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 05:59:
Meten is weten: Zorg dat je dagelijks je gasmeter uitleest. Heb je een P1 slimme meter, dan zijn daar speeltjes voor te bouwen/kopen. Zorg dat je dagelijks de gemiddelde etmaal temperatuur noteert.
Mindergas.nl kan beide voor je met toestemming om je slimme meter-gegevens in te zien voor een handje euro per jaar.

Daarmee weet je wat de warmtebehoefte is van jouw woning bij welke temperatuur, want je CV haalt iets van 8.5-9kWh uit een m3 gas.

Je kunt dit ook modelleren via uwert-rechner. Voor mij zit het ongeveer op hetzelfde, maar het is afhankelijk van hoe goed je je woning weet te configureren.

Bepaal de afgiftecapaciteit van je radiatoren bij de lage temperaturen dat een warmtepomp efficiënt draait. max van 35 graden is gewenst. Heb je 45 nodig dan ga je van een gemiddelde COP 4 naar 3 of zelfs minder.... Een enorm verschil. 45 is lastig met conventionele radiatoren, 35 is nog heel veel minder dus dan ga je naar actief geventileerde oplossingen (Climatebooster / Jaga + DBE/zelfbouw, fancoil, etc).
Meer dan 45: dan ben je er zeker nog niet.

Dit kun je ook weer testen door je CV heel laag in te stellen. Zet hem eens op 45 en kijk hoe ver je komt.

Vloerverwarming is serieus makkelijker, want dat draait normaal al met hele lage temperaturen (Bijmeninging retourwater als je CV hoger levert)

Of verwarmen met een warmtepomp lukt is dus afhankelijk van warmtebehoefte en afgiftesysteem.
Warmtebehoefte verlagen is isoleren, en daar kan erg veel mee bereikt worden. Zonder redelijk goede isolatie is het lastig om voldoende capaciteit te hebben in je afgiftesysteem.
Ik lees mijn P1 poort al een hele tijd uit, maar ik kan mindergas.nl eens proberen om hierachter te komen. Ik kan zeker kijken om de CV naar een lagere temperatuur te zetten voor de verwarming, alleen moet ik dan kijken hoe ik dit goed inregel met de airco en de aansturing van de radiators beneden. Beide worden door Tado aangestuurd maar communiceren niet met elkaar (radiators zijn elk met een aparte Tado aangestuurd).
revolution-nl schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 09:49:
[...]

Ik was hier ook huiverig voor, afgelopen jaar voor het eerst met de airco verwarmt en ook bij -10 was het huis heerlijk comfortabel op temperatuur zonder koude plaatsen in huis. De vloerverwarming (aangesloten op stadsverwarming) hebben wij niet nodig gehad.

Bij koude temperaturen moet je wel gewoon 24/7 verwarmen als je isolatie op orde is dan geeft dit overigens amper een meerverbruik doordat de wp rustiger draait en hierdoor een hogere COP haalt. Bijkomend voordeel is dat de binnenunit eigenlijk niet hoorbaar is doordat deze ook rustig draait.

@TS ik zou adviseren om de CV voor de verwarming aankomende winter gewoon uit te laten en volledig te verwarmen met de airco met jouw type woning en de huidige hardware moet dat prima te doen zijn. De plaatsing van de binnenunit kan wel een dingetje zijn, voor een goede warmte spreiding. Wij hebben deze in het midden van de BGG hangen.

Zie ook: Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen
Voor de badkamer heb ik de CV nodig, maar daar kan ik eens proberen hoe warm ik het krijg met een lagere aanvoertemperatuur. De airco's draaien 24/7 en afhankelijk van de buiten/binnen temperatuur zet ik ze op koelen of verwarmen. Dit moet ik nog automatisch laten gaan (mogelijk met Home Assistant). De plek van de binnenunit op de begane grond was de beste optie, ik was ook wat sceptisch maar je merkt goed dat de hele woning aangenaam koel is met de warmere dagen die we gehad hebben.
lbreman schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 11:41:
Vloerverwarming op de begane grond infrezen is normaliter geen probleem; ander leidingwerk ligt doorgaans helemaal onderin de dekvloer. Met een huis uit 2008 ben je vervolgens met een warmtepomp klaar.
Door mijn eigen toedoen is dit niet meer mogelijk (zie hierboven). Als ik toen beter had nagedacht was het nu niet zo'n uitdaging.

• No Hands
SiErRa schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 11:06:
[...]

Dit heb ik afgelopen jaar gerealiseerd proberen te krijgen, maar uiteindelijk toch vanaf gezien:
- Weinig ervaring in de markt
- Beperking in de mogelijkheden om je kamer in te richten (en je kan niet zomaar meer iets ophangen)
- Stucwerk wordt echt heel dik (meerdere centimeters je kamer wordt dus ook kleiner) en zal heel lang moeten drogen, zonder dat de verwarming aan kan.
- Prijzig

Maar het is wel een optie.
Warp systems is 2 cm dik geloof ik, dat valt wel mee toch.
Maar j moet idd wel je indeling redelijk vastleggen en niet te veel je schilderijtjes willen verplaatsen tenzij je een infraroodcamera hebt, dan spoor je de leidingen zo op.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:25
Ik heb hier zelf een L/W warmtepomp geinstalleerd in een woning uit 2004 met de standaard radiatoren. Met 5 kW afgegeven vermogen is de aanvoertemperatuur hier +/- 40 graden.

Kun je het vermogen van je al je radiatoren samen bij bijvoorbeeld 40-37/20 eens berekenen? Desnoods kun je ook nog iets hoger gaan, bijvoorbeeld 45-42/20.
Als alleen een kamer met airco te weinig radiatorevermogen heeft zou je ook de airco er bij aan kunnen zetten.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb op de bovenverdieping en zolder, uponor minitec. Vergelijkbaar met het warp system.
Groepen van max 25 mtr lengte

Houdt rekening met flink wat weerstand van de groepen. (ook pomp zal harder moeten werken)
Er zal altijd een inregeling moeten plaatsvinden tussen vvw en radiatoren dmv verdelers (oventrop heb ik)
Alles ligt OP de cementdekvloer (wat weer een uitdaging is met de trap, ivm de extra hoogte van 1,5 cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PKG-43BBqRtczQB6Eo7_LSClxq8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yk8GzeUsLtTpnRxMeuQh9VLy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2mWcHMauR8PoRcqBdwCRLkVYwug=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Had64TnE9WBbW4f3uY9vBeOn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-aG4y2tQXm0zobUtCHmu5RR9VUA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/btb28JQYPo8Y48GtRAzYuK9E.jpg?f=fotoalbum_tile

Heb alle kanaalplaatvloeren om de 10 cm een gaatje geboord aan de bovenzijde, om de kanalen dicht te purren.
Een vloer verwarmen die inwendig door tocht naar de buren, had ik geen zin in. (voelde de tocht bij de radiator leidingen door de vloeren)
Het werkt allemaal, maar de weerstand van de 10 mm leidingen (uitwendig) is hoog.

@TS koop gewoon een panasonic monobloc in duitsland.
Die sluit je parrallel aan je bestaande systeem (met 2 terugslagkleppen, zodat de CV geen bypass wordt en vice versa)
Zo zijn er al meerdere gasloos geworden. Kun je nog altijd een jaartje aankijken.

Voor je tapwater een warmtepomp boiler RVS uitvoering van Vaillant (kijk op esanico.be)

Of een aton power to heat en een DJG RVS buffervat met hygienespiraal :*)
Die verwarmt aan de hand van je overtollige overschot van de panelen.

De mitsu 5 kW L/W WP (uit 2018 ?) draait hier enkel overdag (rijtjeshuis dus last van lawaai van weerkaasting van muren). De vloer houdt wel een tijdje de warmte vast als de WP savonds uit gaat,

Ik heb ook een multisplit L/L WP aangeschaft van MHI met op 3 verdiepingen een binnen unit van 2,5 kW
Maar dat is nog allemaal even niet aangesloten.
Met name voor de extra capaciteit en het "goed" koelen en ontvochtigen.

3 methodes dus:
- aton power to heat op 450 ltr buffervat met hygienespiraal, welke ook op de vloer aangesloten zit
- mitsu l/w 5 kW op buffervat
- MHI airco(s)

Gas heb ik in 2017 al afgesloten na 1 jaar met e-kacheltjes geprobeerd te hebben en een doorstroomverwarmer met douchewtw voor de douche

Sorry voor het lange verhaal.

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-09-2021 22:10 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:38

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

wicked_fool schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 18:39:

Voor de badkamer heb ik de CV nodig, maar daar kan ik eens proberen hoe warm ik het krijg met een lagere aanvoertemperatuur. De airco's draaien 24/7 en afhankelijk van de buiten/binnen temperatuur zet ik ze op koelen of verwarmen. Dit moet ik nog automatisch laten gaan (mogelijk met Home Assistant). De plek van de binnenunit op de begane grond was de beste optie, ik was ook wat sceptisch maar je merkt goed dat de hele woning aangenaam koel is met de warmere dagen die we gehad hebben.
Bij ons blijft het in de badkamer steady 19.5 graden wanneer ik de airco beneden 24/7 laat draaien, daarnaast hebben we een lucht-ontvochtiger welke ook warmte afgeeft en waardoor er een lager ventilatie volume nodig is, als fall-back hebben we elektrische vloerverwarming.

Het is natuurlijk zonde om alleen voor de badkamer de CV op te stoken (lijkt mij ook niet heel efficiënt), je zou hiervoor een IR paneel aan de wand of het plafond kunnen monteren?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom probeer je niet gewoon of je gasloos kan verwarmen deze winter? Op de begane grond en de tweede verdieping via de airco's verwarmen en dan even kijken wat de eerste verdieping doet qua temperatuur. Indien dat alles acceptabel is dan hoef je niks te doen, is het te koud op de eerste verdieping dan kan daar een airco plaatsen wellicht nog een goed idee zijn.
Heb je het toch te koud dan is het plan mislukt, zet je de CV verwarming weer aan en ga je kijken wat er dan wel nodig is.

Wij hebben het vorig jaar op deze manier gedaan en dat werkte prima. De begane grond houden we warm met de airco en mijn werkkamer ook, de rest van het huis verwarmen we eigenlijk niet omdat die op een acceptabele temperatuur blijft.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• wicked_fool
Inmiddels heb ik de CV ingesteld op een temperatuur van 40 graden voor de verwarming, eens kijken hoe dit bevalt.
busscherski schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 20:25:
Ik heb hier zelf een L/W warmtepomp geinstalleerd in een woning uit 2004 met de standaard radiatoren. Met 5 kW afgegeven vermogen is de aanvoertemperatuur hier +/- 40 graden.

Kun je het vermogen van je al je radiatoren samen bij bijvoorbeeld 40-37/20 eens berekenen? Desnoods kun je ook nog iets hoger gaan, bijvoorbeeld 45-42/20.
Als alleen een kamer met airco te weinig radiatorevermogen heeft zou je ook de airco er bij aan kunnen zetten.
Wil ik best doen als je me verteld of kan wijzen naar hoe ik dit kan berekenen.
AUijtdehaag schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 21:44:
Ik heb op de bovenverdieping en zolder, uponor minitec. Vergelijkbaar met het warp system.
Groepen van max 25 mtr lengte

Houdt rekening met flink wat weerstand van de groepen. (ook pomp zal harder moeten werken)
Er zal altijd een inregeling moeten plaatsvinden tussen vvw en radiatoren dmv verdelers (oventrop heb ik)
Alles ligt OP de cementdekvloer (wat weer een uitdaging is met de trap, ivm de extra hoogte van 1,5 cm.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Heb alle kanaalplaatvloeren om de 10 cm een gaatje geboord aan de bovenzijde, om de kanalen dicht te purren.
Een vloer verwarmen die inwendig door tocht naar de buren, had ik geen zin in. (voelde de tocht bij de radiator leidingen door de vloeren)
Het werkt allemaal, maar de weerstand van de 10 mm leidingen (uitwendig) is hoog.

@TS koop gewoon een panasonic monobloc in duitsland.
Die sluit je parrallel aan je bestaande systeem (met 2 terugslagkleppen, zodat de CV geen bypass wordt en vice versa)
Zo zijn er al meerdere gasloos geworden. Kun je nog altijd een jaartje aankijken.

Voor je tapwater een warmtepomp boiler RVS uitvoering van Vaillant (kijk op esanico.be)

Of een aton power to heat en een DJG RVS buffervat met hygienespiraal :*)
Die verwarmt aan de hand van je overtollige overschot van de panelen.

De mitsu 5 kW L/W WP (uit 2018 ?) draait hier enkel overdag (rijtjeshuis dus last van lawaai van weerkaasting van muren). De vloer houdt wel een tijdje de warmte vast als de WP savonds uit gaat,

Ik heb ook een multisplit L/L WP aangeschaft van MHI met op 3 verdiepingen een binnen unit van 2,5 kW
Maar dat is nog allemaal even niet aangesloten.
Met name voor de extra capaciteit en het "goed" koelen en ontvochtigen.

3 methodes dus:
- aton power to heat op 450 ltr buffervat met hygienespiraal, welke ook op de vloer aangesloten zit
- mitsu l/w 5 kW op buffervat
- MHI airco(s)

Gas heb ik in 2017 al afgesloten na 1 jaar met e-kacheltjes geprobeerd te hebben en een doorstroomverwarmer met douchewtw voor de douche

Sorry voor het lange verhaal.
Bedankt voor het lange verhaal, ik ga het zeker meenemen in de afweging!
revolution-nl schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:47:
[...]

Bij ons blijft het in de badkamer steady 19.5 graden wanneer ik de airco beneden 24/7 laat draaien, daarnaast hebben we een lucht-ontvochtiger welke ook warmte afgeeft en waardoor er een lager ventilatie volume nodig is, als fall-back hebben we elektrische vloerverwarming.

Het is natuurlijk zonde om alleen voor de badkamer de CV op te stoken (lijkt mij ook niet heel efficiënt), je zou hiervoor een IR paneel aan de wand of het plafond kunnen monteren?
IR paneel is inderdaad een optie, mogelijk moeten we de badkamer gedeeltelijk openbreken door een mogelijke lekkage. Dan ik ook (elektrische) vloerverwarming meenemen.
Tsurany schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:52:
Waarom probeer je niet gewoon of je gasloos kan verwarmen deze winter? Op de begane grond en de tweede verdieping via de airco's verwarmen en dan even kijken wat de eerste verdieping doet qua temperatuur. Indien dat alles acceptabel is dan hoef je niks te doen, is het te koud op de eerste verdieping dan kan daar een airco plaatsen wellicht nog een goed idee zijn.
Heb je het toch te koud dan is het plan mislukt, zet je de CV verwarming weer aan en ga je kijken wat er dan wel nodig is.

Wij hebben het vorig jaar op deze manier gedaan en dat werkte prima. De begane grond houden we warm met de airco en mijn werkkamer ook, de rest van het huis verwarmen we eigenlijk niet omdat die op een acceptabele temperatuur blijft.
Het idee is inderdaad om zo min mogelijk de CV te laten draaien om radiatoren te verwarmen en dan te kijken hoe aangenaam het is in huis. Eventueel zou een derde airco unit mogelijk zijn op de eerste etage.

@Tsurany Gebruik je wel je CV voor warm water of heb je dit via een boiler o.i.d. geregeld?

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:25
Het totaal benodigde vermogen kun je berekenen op basis van je gasverbruik.
(1500 m3 * 8.8) / 1650 = 7.7 kW bij bijvoorbeeld -10 graden C. (of als je vlakbij de kust of IJsselmeer woont -5 graden)

Er staan allerlei tools voor online.
https://www.henrad.eu/henrad_nl/overzicht-3/

Als je dat netjes invult en optelt komt je bij een bepaalde aanvoer en retour temperatuur op die 7.7 kW.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-11 13:14
wicked_fool schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 19:16:

We hebben momenteel geen vloerverwarming in de woning liggen, het aanleggen van klassieke vloerverwarming is ook lastig omdat er andere leidingen in de vloer zijn gelegd (stroom en data).
Tijdens het frezen van de vloerverwarming kun je je stroom en data trajecten ook opnieuw aanleggen. T.o.v. de vloerverwarming zal dat waarschijnlijk in de marge zijn.

Als je een toegankelijke kruipruimte hebt kan je evt daarlangs omleggen, maar als je vloer toch open gaat en gefreest gaat worden, kan je net zo goed of zelfs beter, de stroom en data trajecten ook laten infrezen. Als die inderdaad geraakt worden tijdens het frezen.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

wicked_fool schreef op maandag 20 september 2021 @ 11:31:
@Tsurany Gebruik je wel je CV voor warm water of heb je dit via een boiler o.i.d. geregeld?
Vooralsnog gebruiken we daar de CV voor maar die moet uiteindelijk vervangen worden door een warmtepompboiler. Echter we koken ook nog op gas dus ik wacht even tot ik beiden ga vervangen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Pagina: 1