Hallo mede-tweakers,
Met het oog op de toekomst en het verder willen verduurzamen in mijn woning ben ik op zoek naar jullie advies en/of meningen. Ik zal eerst een korte omschrijving geven van de huidige woning, met daarna de vragen die ik heb. De vraag in het kort is hoe kom ik van het gas af (uiteindelijk, indien mogelijk).
Het gasverbruik van onze woning lag vorig jaar op ongeveer 1500m3, ik hoop dat dit het tweede helft van dit jaar omlaag gaat door het gebruik van de airco’s. Een hybride warmtepomp met een boiler voor warm water zou een oplossing kunnen zijn, maar dan gebruiken we wel nog gas.
Ik heb enkele bedrijven in de regio gevraagd voor informatie, maar daar kwam het antwoord steeds terug dat het lastig wordt zonder vloerverwarming. Ik hoop dat er hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben en deze met mij willen delen.
Groeten,
Tom
Met het oog op de toekomst en het verder willen verduurzamen in mijn woning ben ik op zoek naar jullie advies en/of meningen. Ik zal eerst een korte omschrijving geven van de huidige woning, met daarna de vragen die ik heb. De vraag in het kort is hoe kom ik van het gas af (uiteindelijk, indien mogelijk).
De woning
Onze woning heeft 3 woonlagen met daarop een zolder. Het betreft een tussenwoning gebouwd in 2008. Alle ramen zijn HR++ en alle verwarmingen zijn reguliere units.De begane grond- (ca. 85m2)
Op de begane grond zit een hal met daarin een open trap, een woonkamer met eetkamer en keuken in een L-vorm en hieraan zit een bijkeuken. In de keuken/eetkamer is deze zomer een airco (4,5 kW Toshiba) geplaatst. Verder bevinden zich 2 radiatoren in de eet/woonkamer, 1 in de bijkeuken en 1 kleine in de hal.De eerste etage (ca. 60m2)
Op de eerste etage bevindt zich de overloop met een open trap naar onder en boven, 3 slaapkamers en de badkamer. In elke ruimte behalve de overloop zit een radiator.De tweede etage (ca. 60m2)
De tweede etage bestaat uit een overloop, 2 slaap/werkkamers, een opbergruimte en de technische ruimte. Op deze etage is ook een airco geplaatst die de eerste en tweede etage in de zomer koelt (zelfde airco als op de begane grond). Op de 2 slaap/werkkamers is een radiator aanwezig.De zolder (ca. 20m2)
Hier staat rommel en hangt de omvormer voor de zonnepanelen (24x 305wp).Overig
We rijden verder elektrisch en hebben een laadpaal aan huis (leaseauto, kosten worden vergoed door de werkgever).Is het mogelijk (en heeft het zin) om onze woning van het gas te halen?
We hebben momenteel geen vloerverwarming in de woning liggen, het aanleggen van klassieke vloerverwarming is ook lastig omdat er andere leidingen in de vloer zijn gelegd (stroom en data). Een eventuele vloerverwarming zou dus niet heel dik moeten zijn i.v.m. dorpels en deuren. Ook zijn alle radiatoren van het klassieke type en zijn het geen lage temperatuur radiatoren.Het gasverbruik van onze woning lag vorig jaar op ongeveer 1500m3, ik hoop dat dit het tweede helft van dit jaar omlaag gaat door het gebruik van de airco’s. Een hybride warmtepomp met een boiler voor warm water zou een oplossing kunnen zijn, maar dan gebruiken we wel nog gas.
Ik heb enkele bedrijven in de regio gevraagd voor informatie, maar daar kwam het antwoord steeds terug dat het lastig wordt zonder vloerverwarming. Ik hoop dat er hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben en deze met mij willen delen.
Groeten,
Tom
:strip_exif()/f/image/yk8GzeUsLtTpnRxMeuQh9VLy.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Had64TnE9WBbW4f3uY9vBeOn.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/btb28JQYPo8Y48GtRAzYuK9E.jpg?f=fotoalbum_tile)